Med tanke på partiets størrelse er det godt gjort å legge skylda på SV.Fenalaar skrev:Det er forsåvidt Kristin Halvorsen & co i et nøtteskall, men alikevel...
Med tanke på partiets størrelse er det godt gjort å legge skylda på SV.Fenalaar skrev:Det er forsåvidt Kristin Halvorsen & co i et nøtteskall, men alikevel...
og da var det borgerlig regjering ..... bare for å påpeke at man stort sett har vært like gode. Skattemessige tilpasninger medfører mange rare konsekvenser ja, feks at man må ha to biler når man kunne klare seg med en, eller at man må sitte trangt i en stor bil.Fenalaar skrev:Attpåtil ble reglene for varebiler på grønne skilter endret i 2001/2002, slik at nyere (mindre) biler på grønne skilter er rett og slett trange og ukomfortable å kjøre med. (Skilleveggen måtte flyttes fram.) Når en sitter i bilen 30 timer i uka, begynner god sittestilling å bli viktig for at ryggen min skal henge sammen.
Johan-Kr
SV er skyldige i alt sålenge de eksisterer.Anonym skrev:Med tanke på partiets størrelse er det godt gjort å legge skylda på SV.Fenalaar skrev:Det er forsåvidt Kristin Halvorsen & co i et nøtteskall, men alikevel...
Kjørecomputere er som regel altfor optimistiske. Tror ikke du kjører denne under 0.5 per mil. Snarere 0.6.roesok skrev:Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.baluba skrev:VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?
Kjørte Tønsberg-Bergen med lik bil. Kjørecomputeren min sa 0,58. Tankfylling og kalkulator sa 0.62.roesok skrev:Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
;D ;DBrasse skrev:Min venn med Alfa Romeo har satt sin computer til italiensk, slik at han ikkje skal skjønne kva den melder.
Det ein ikkje veit osv
Jeg ble nok blendet av den tyske teksten, og overså at det stod Volvo. Men fortsatt vet jeg ikke om du har stilt den til tysk med vilje, eller om det var det eneste valget. Siden det var en Volvo, så regner jeg med at du har gjort det bevisst. Det har vel med Luther å gjøre, da.roesok skrev:Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.baluba skrev:VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?
Nå vet vi hvem som lagde den lange køen Molde til Oslo her i sommerroesok skrev:Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
Hva speedometeret viser sier fint lite om kjørecomputeren. Riktignok benyttes ofte signalet fra samme føler, men speedometeret er en standalone unit som behandler det signalet uavhengig av alt annet.Asbjørn skrev:Hvor riktig er speedometeret i den bilen? Hvis det viser altfor høy hastighet, vil det også overvurdere hvor lang avstand som er kjørt pr liter.
Det eneste som fungerer er å måle avstand med gps og liter brukt når man fyller tanken..norcad skrev:Hva speedometeret viser sier fint lite om kjørecomputeren. Riktignok benyttes ofte signalet fra samme føler, men speedometeret er en standalone unit som behandler det signalet uavhengig av alt annet.Asbjørn skrev:Hvor riktig er speedometeret i den bilen? Hvis det viser altfor høy hastighet, vil det også overvurdere hvor lang avstand som er kjørt pr liter.
Normalt sett skal speedometeret vise litt for mye (5-10% er ikke uvanlig), mens kjørekomputeren som oftest er langt mer nøyaktig.
En enkel test er å sette på cruisecontrollen og nullstille kjørekomputeren for så å se hvilken gjennomsnittsfart den beregner.
Men når dere skal være unge og trendy og monterer feite lavprofilshjul på bilen med avvik på rulleomkretsen så forkludrer dere selvfølgelig også nøyaktigheten på speedometer og kjørekomputer![]()
Ikke stilt den til tysk med vilje nei. Bilen er importert fra Tyskland og nå skal Volvo-forhandler ha ukristelig mye for å endre til norsk på displayet. Tror ikke Luther har så mye med dette å gjøre, selv om han gjorde mye for å sette en korrupt kirke inn på rett spor igjen. Ellers var vel Luther den første som oversatte hele Bibelen fra originalspråkene i stedet for fra latin. Er ellers mer opptatt av Bach, men han var jo samtidig opptatt at Luther. Ingen av de var nok spesielt opptatt av Volvo, men latin var de opptatt av. Og Volvo betyr "Jeg ruller" på latin. Og sannelig rullet jeg ned Gudbrandsdalen på 0,37 l/m - eller deromkring.baluba skrev:Jeg ble nok blendet av den tyske teksten, og overså at det stod Volvo. Men fortsatt vet jeg ikke om du har stilt den til tysk med vilje, eller om det var det eneste valget. Siden det var en Volvo, så regner jeg med at du har gjort det bevisst. Det har vel med Luther å gjøre, da.roesok skrev:Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.baluba skrev:VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?![]()
Holdt fint følge med trafikken nedover. Ellers var forsøk på forbikjøringer temmelig nytteløst da turen nesten sammenhengende er uoversiktlig, mye 50 og 60-soner, fotobokser og veiarbeid både her og der. Utrolig at dette skal være hovedveien opp gjennom Norge. Har sett en del veier i betydelig fattigere land i Europa, og de er stort sett av en helt annen klasse. En kan argumentere med at vi har mer fjell, elver og fjorder enn de fleste, men vi har også mer penger. Veistandarden i Norge er pinlig.John_Harald skrev:Nå vet vi hvem som lagde den lange køen Molde til Oslo her i sommerroesok skrev:Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!Tøft at du står frem, da økonomikjøringen skapte flere farlige forbikjøringssituasjoner
Uansett om oppgitt forbruk på kjørecomputeren etter min erfaring er en smule optimistisk, er helt sikkert det reelle forbruket imponerende. Er litt gretten over å ha solgt sportsbilen i kveld :'( Den hadde 285 hk diesel og et reelt forbruk mellom 0,5 l/m og 0,6l/m, mens kjørecomputer viste ned mot 0,43 l/m. Uansett var det et lavt forbruk i forhold til effekt og det er utrolig trist å kvitte seg med denne!
En motoroptimalisering fra BSR vil gi sikrere forbikjøringsegenskaper 197 hk / 470 Nm og enda lavere forbrukroesok skrev:Holdt fint følge med trafikken nedover. Ellers var forsøk på forbikjøringer temmelig nytteløst da turen nesten sammenhengende er uoversiktlig, mye 50 og 60-soner, fotobokser og veiarbeid både her og der. Utrolig at dette skal være hovedveien opp gjennom Norge. Har sett en del veier i betydelig fattigere land i Europa, og de er stort sett av en helt annen klasse. En kan argumentere med at vi har mer fjell, elver og fjorder enn de fleste, men vi har også mer penger. Veistandarden i Norge er pinlig.John_Harald skrev:Nå vet vi hvem som lagde den lange køen Molde til Oslo her i sommerroesok skrev:Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!Tøft at du står frem, da økonomikjøringen skapte flere farlige forbikjøringssituasjoner
Uansett om oppgitt forbruk på kjørecomputeren etter min erfaring er en smule optimistisk, er helt sikkert det reelle forbruket imponerende. Er litt gretten over å ha solgt sportsbilen i kveld :'( Den hadde 285 hk diesel og et reelt forbruk mellom 0,5 l/m og 0,6l/m, mens kjørecomputer viste ned mot 0,43 l/m. Uansett var det et lavt forbruk i forhold til effekt og det er utrolig trist å kvitte seg med denne!
Og du har et godt poeng med det med forbruk og motorkraft. Min Volvo D5 motor har 163 hk, men den finnes også med 126 hk, og den har jeg lest har et høyerer snittforbruk. Med andre ord; det er ingen logisk og naturlig sammenheng mellom lite effekt og lavt forbruk.
Man chipper selvfølgelig for lavere forbruk. Min 530D med 184 hk har 10-15% lavere forbruk i originalversjon på 236 hk.Marcus skrev:Har til dags dato til gode å høre at noen chipper bilen sin for å kunne foreta sikrere forbikjøringer. Det er nok ganske åpenbart for samtlige som kjører bil og har mer enn én oppegående hjernecelle at dette ikke er det egentlige motivet.
Mulig jeg kan opplyse deg om at verden ikke er svart/hvitt. En sak har flere sider, flere fordeler og flere motiver. Å føre diskusjonen mot lavmål som "én oppegående hjernecelle" får være standarden for ditt nivå og jeg akter ikke å synke dit...Marcus skrev:Har til dags dato til gode å høre at noen chipper bilen sin for å kunne foreta sikrere forbikjøringer. Det er nok ganske åpenbart for samtlige som kjører bil og har mer enn én oppegående hjernecelle at dette ikke er det egentlige motivet.
Første bil jeg hadde var en GS(noen som husker?), for å si det sånn jeg lærte å skru bil på det året jeg hadde den ;DAsbjørn skrev:Svarte, der sprang et høytrykksrør på Xantia'n. Den hadde stått i ro i flere uker i sommer og hadde sunket helt ned på den hydrauliske fjæringen. Det skapte tydeligvis litt torsjon i et rustent høytrykksrør (80 bar hydraulikkolje) og så snart trykket bygget seg opp i røret igjen ble venstre bakpart av bilen omgitt av en tåke av finfordelt olje, samtidig som det rant en strøm av grønn olje ned på bakken under bilen. Det er mye hydraulikk og finmekanikk under den bakparten, alt sammen utsatt for saltsprøyt om vinteren. Da ruster ting. Reparasjonene bruker å ende opp med en regning på størrelse med bruktbilverdien, hvis forhandleren er i stand til å skaffe reservedelene, da.
Hvorfor man likevel kjører en slik temperamentsfull fransos som selvdestruerer i garasjen? Nei, si det, men det der med "sikre forbikjøringer" er kanskje litt av grunnen.![]()
Ok, det forklarer ganske mye.roesok skrev:Ikke stilt den til tysk med vilje nei. Bilen er importert fra Tyskland og nå skal Volvo-forhandler ha ukristelig mye for å endre til norsk på displayet. Tror ikke Luther har så mye med dette å gjøre, selv om han gjorde mye for å sette en korrupt kirke inn på rett spor igjen. Ellers var vel Luther den første som oversatte hele Bibelen fra originalspråkene i stedet for fra latin. Er ellers mer opptatt av Bach, men han var jo samtidig opptatt at Luther. Ingen av de var nok spesielt opptatt av Volvo, men latin var de opptatt av. Og Volvo betyr "Jeg ruller" på latin. Og sannelig rullet jeg ned Gudbrandsdalen på 0,37 l/m - eller deromkring.baluba skrev:Jeg ble nok blendet av den tyske teksten, og overså at det stod Volvo. Men fortsatt vet jeg ikke om du har stilt den til tysk med vilje, eller om det var det eneste valget. Siden det var en Volvo, så regner jeg med at du har gjort det bevisst. Det har vel med Luther å gjøre, da.roesok skrev:Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.baluba skrev:VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?![]()
Jeg har hatt Xantia Activa sjøl (Turbo CT med "alt" utstyr). En flott bil når alt funket, men det der activa-systemet var ikke helt vedlikeholdsfritt for å si det pent. Hydractive III+ som kom på C5 er langt bedre heldigvis, både mer holdbart og bedre ytelsesmessig.Asbjørn skrev:Svarte, der sprang et høytrykksrør på Xantia'n. Den hadde stått i ro i flere uker i sommer og hadde sunket helt ned på den hydrauliske fjæringen. Det skapte tydeligvis litt torsjon i et rustent høytrykksrør (80 bar hydraulikkolje) og så snart trykket bygget seg opp i røret igjen ble venstre bakpart av bilen omgitt av en tåke av finfordelt olje, samtidig som det rant en strøm av grønn olje ned på bakken under bilen. Det er mye hydraulikk og finmekanikk under den bakparten, alt sammen utsatt for saltsprøyt om vinteren. Da ruster ting. Reparasjonene bruker å ende opp med en regning på størrelse med bruktbilverdien, hvis forhandleren er i stand til å skaffe reservedelene, da.
Hvorfor man likevel kjører en slik temperamentsfull fransos som selvdestruerer i garasjen? Nei, si det, men det der med "sikre forbikjøringer" er kanskje litt av grunnen.![]()
Golf stv. og V50 ca samme størrelse. Passat noe større. Om det er Skoda du har så er det mange likheter med Golf, og delvis Passat. V50 er en bra bil med en fin liten diesel, men bilen har en del år på baken. Om det er nybil du er ute etter så er nok den "nye" Passat mest bil av disse. Og klart størst. I tillegg til disse er det masse annet bra å velge i...pahf skrev:Den lunefulle tsjekkeren jeg eier har fått et illebefinnende ingen finner ut hva er med mindre jeg spytter i 20høvdinger. Så da ser jeg etter nybil. Er det noen av dere som har sammenlignet VW Passat, Golf STV og V50? Det er de modellene jeg har silet meg ut.
Golf stasjonsvogn(merk, kun stasjonsvognen) og Octavia har nært slekskap til Passat B5 som ble solgt frem til 2006.pahf skrev:Det summerer nok opp mine forutantagelser også, får jeg tak i en litt nyere v50 så syns jeg de virker både sportslig og pene, men de er nok endel mindre enn passaten. Ikke minst har de jo den snertne programmerbare dieselvarmeren.
Dog er det nok passaten jeg sikler mest etter, men lurer litt på hvor stor forskjell det er på den og golf.
B7 kom ved modellskiftet 2011.pahf skrev:Når er skillet mellom b6 og b7 da? Tenker ca 2007-2008mod