Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Pancetta er ikke så vanskelig å lage selv, og mye rimeligere her hjemme. Kjøp en buklist, salt og krydder på en ukes tid. Tørk av den og så i *spekepose i noen måneder på en rist i en kjeller, loft , bod eller kjøleskap om man har plass.

Det samme gjelder forsåvidt guanciale. Letteste er å kjøpe et halvt svineholde og kjøre ut selv. (Det hender man finner det i frysedisken til en svært rimelig pris, og resten kan man lage hodesylte av). Men jeg har også sett endel lokalprodusenter av sorten. Kjakebacon kaller de det gjerne da og en pris på 250kr kg er ikke så avskrekkende. Følg med på Rekoringen så dukker det opp noe om man er heldig. Og et stykke på rundt en kilo varer gjerne en god stund.

Til nøds kan man også bruke tørrsaltet sideflesk.

* https://www.lava-scandinavia.no/butikk/dry-age-aldringsposer/aldrings-spekeposer

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Takk for tips.
    Nå skal jeg lage denne retten til helga så der ble litt knapp tid til å la den tørke noen måneder :) :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.628
    Torget vurderinger
    23
    I dag ble det ikke laget middag - bare lagt opp ferdige produkter! Lettvint og godt.

Middag i dag, spansk Serrano og spekepølse pluss tilfeldigvis spansk olivenolje også! Fersk pariser, Manchego, ruccola og basilikum, ristet pepper og flaksalt. Enkelt men så forbanna godt!

1553203290630_PART_1553203290567.jpg

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    I dag ble det ikke laget middag - bare lagt opp ferdige produkter! Lettvint og godt.

Middag i dag, spansk Serrano og spekepølse pluss tilfeldigvis spansk olivenolje også! Fersk pariser, Manchego, ruccola og basilikum, ristet pepper og flaksalt. Enkelt men så forbanna godt!

Enkelt og godt, og rødvin er nokså godt til dette - jeg ville nok valgt øl/dram til dette :)

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.229
    Sted
    '
    Duket for litt hermetikk senere i dag..

400DU3530.JPG

G

Gjestemedlem

Gjest
    Duket for litt hermetikk senere i dag..

Vis vedlegget 534672
    Husk å ta vare på fettet. Det er Kanskje Det Beste Som Finnes å steke ting i.
    Brukt fett er undervurdert som smak. And, gås, sau, geit, gris, storfe .. Stek grønnsaker eller poteter i det, egg, putt det i sauser og gryter etc.

På de lokale markedene syd i Frankrike (og sikkert mange andre plasser også) der man solgte grillet kylling, ikke ulikt noen dagligvarebutikker her hjemme, så hadde de en oppsamlingsrenne under der fett og krydderier samlet seg. Innholdet ble puttet i bokser og solgt til kunder.

Confit kan man også lage selv. Prinsippet er ikke vanskelig. Trekk smaksrike og fettholdige stykningsdeler på lav varme og lang til i ... fett. Start gjerne med kyllinglår og bruk nøytral vegetabilsk olje første gangen. Etter bruk tar man vare på fettet som nå er en blanding av olje og kyllingfett. Så kan man gjenta. And, svin, villsvin, hare, rype .. Der er en finfin måte og både tilberede og ikke minst konservere mat. Kjøtt i fett er svært holdbart.

Fettets venner bør også merke seg den fine italienske delikatessen lardo. Et stykke krydret og speket fleskestykke som smelter på tungen eller på en toastskive om den er skjært tynt nok.

C

cruiser

Gjest
    Jeg var i tocksfors I vinterferien, på maximaten der hadde de en handlevogn stående i butikken fyllt med 400g bokser med andefett til 79. Ble endel av disse med hjem.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    La genovese - som ikke har noe med Genova å gjøre sånn sett, men en rett fra Napoli, sannsynligvis etter oppskrifter fra "innvandrer" fra genova (genovesere).

Besides ragù alla napoletana, la genovese is probably the most iconic of all Neapolitan pasta sauces, and yet it is little known outside Italy or, for that matter, little seen outside Naples itself. And, for reasons I cannot quite figure out, it did not seem to survive the trans-Atlantic voyage; in my experience, la genovese does not form part of the Italian-American repertoire. All of which is really a shame, because this has got to be one of the most delicious sauces ever devised for dressing pastasciutta. The dish requires long, slow cooking but can simmer unattended for most of the time.

https://en.wikipedia.org/wiki/Genovese_sauce

Her kokes løken og kjøttet og diverse ingredienser.
    20190323_171404_HDR.jpg

Å, jøss så godt dette ble. Anbefales veldig! Men beregn god tid på å lage det.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.604
    Jeg var i tocksfors I vinterferien, på maximaten der hadde de en handlevogn stående i butikken fyllt med 400g bokser med andefett til 79. Ble endel av disse med hjem.
    Ja, det er ett av mine standard items å kjøpe i Sverige. Så lenge man bruker de til confitering av andelår er det uasett en evighetsmaskin - ender opp med mer andefett enn man startet med. De har stort sett også andelår til 69 pr. kilo eller hva det nå er, pleier å ta med meg noen av de også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ørret, sous vide 54 grader 40 mins med salt, papper, snøfrisk og creme fraische. Nesten perfekt. I morgen 52 grader.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.628
    Torget vurderinger
    23
    I aften venter en fantastisk and, Nan King style, krydret to dager i forveien med stjerneanis, five spice, Sechuanpepper, vårløk etc. etc.,
    trukket i nesten kokende vann (kraft) og avkjølt til romtemperatur. Utrolig saftig og smaksrik, et festmåltid.

1554469824316_PART_1554469824116.jpg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Skjønner ikke hva hvermannsen skal med slikt pro utstyr, men skal man først kjøpe toppmodellen og betale mye for et delelager man sansynligvis aldri kommer til å bruke.. Så ikke kjøp en modell som er utgått for mange år siden. Kjøp revolution eller revolution master om du har liten penis.
    Utstyr som må lagres i koffert er utstyr som sjeldent blir brukt.
    Etter å ha vurdert behov og penisstørrelse gikk jeg for en Revolution. (Julegave til kjæresten som en kompensasjonsytelse)

Kjøpte herfra, og fikk det sendt til en grense nær meg.

de Buyer - La Mandoline Revolution - Culinaris

Vis vedlegget 518632

Ellers så må jeg si at gjennomlesning av tester av slikt utstyr på nettet er noe av det mest intetsigende jeg har vært borti. Umulig å bli klok.
    Kan du si noe om erfaringene med Revolution?

Drev og kuttet grønnsaker i halv sukkerbitstørrelse i ettermiddag for en batch lapskaus til tolv personer. Kom da til å tenke på at en mandoline kanskje kunne ha vært tingen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Veldig enkelt:

Stekt skrei med bacon, kokte poteter, kokt gulrot og kokt brokkoli (gulrot og brokkoli kun 2 min). Veldig enkelt og godt. Og en Sør-Afrikansk Cinsault vin til. Passet utmerket. Ikke var den dyr heller.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Nostalgimat. Hjemmelagde kjøttboller med 50/50 storfe/svin kvernet av slakteren på hjørnet. Brun saus fra grunn med finhakket løk. Fløtegratinerte poteter med ett fedd hvitløk. Smørdampede brokkolibuketter. Tyttebærsyltetøy. Kaldt vann fra springen.

På oppfordring fra den yngre garde, men ikke vond å be.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.229
    Sted
    '
    Lunch:
    Risotto al tartufo
    517C3636.JPG

Kveldsmat:
    Torsketunger & chips
    517C3638.JPG

517C3629.JPG

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.229
    Sted
    '
    Torks, laks og laks + dessert og portvin.
    Et fortreffelig måltid.

50LX3647.JPG

50LX3644.JPG

50LX3656.JPG

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.604
    Grillet flatbiff av svin, pannestekte jordskokker, karamelisert gulrot og peppersaus.

Tok opp resten av jordskokkene nå i helga. De var fortsatt fine etter å ha overvintret i jorda. Ble nok til ca 6 liter suppe så da har vi i alle fall det en god stund.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.604
    Trodde italienerens grense for "caution advised" gikk sånn ca ved landsbygrensen der de kommer fra.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Dette var godt beskrevet. Jeg kan liksom kjenne smaken :)

"En flette av grillet akkar smakte derimot bare aske og var dessuten umulig å håndtere, med en slimete glace av egne innvoller. Det samme gjelder for flatøstersen fra Lillesand, posjert i eget vann, med syltede furuskudd og smør smaksatt med fenalår. Alt smakte gran og fjøs i den grad at det var like før den stakkars østersen brekte som en sau."

herfra: https://www.godt.no/artikkel/24602189/restaurantanmeldelse-av-under-opp-og-ned-under-boelgene

G

Gjestemedlem

Gjest
    En 10 mins kvartfabrikatcurry.

I pk. svinekjøttdeig i en wok med varme på, godt med krydder etter smak. F.eks. Løkpulver, turmeric. kumin, koriander, cayenne, pepper, turmeric, garam masala, karripulver etc. det du har og liker i rause mengder. Så en halv liten pakke frossen pytt i panne-blanding, og evt. noen selskapserter. Stek videre på god varme og så tilsett en sleiv med yoghurt og rør det hele ut til det er varmt uten å koke det videre. La stå et par minutter på lav varme slik at smakene setter seg. Kan varieres på mange måter, men det blir en kjapp og god rett når man ikke gidder all verden etter jobb eller noe.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.229
    Sted
    '
    Blinis med diverse rogn og annet tilbehør:
    30OY3665.JPG

50OY3667.JPG

Stekt ørret med pasta, erter og rømmesaus:
    30OY3673.JPG

50OY3681.JPG

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.604
    Rester for en person.

Grillet nyretapp, grillet squash, svidd purre med ramsløksmør. BBQ-saus til.

Betydelige mengder smerte i dag. Kastet en pakke pølser jeg i vanvare hadde glemt å putte i kjøleskapet. Jeg har et fleksibelt forhold til datostempling og dets like, men pølser som har ligget noen døgn i romtemperatur spiser jeg ikke. Jeg kaster normalt aldri mat så dette var en trist dag.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Liker heller ikke å kaste mat. Det føles dog noe bedre når det går i bokashi-bøtten enn da det gikk i bosset før.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.604
    Ja, disse var så over the top dårlige at de gikk i søpla og ikke i komposten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn