Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg leste akkurat 'Jenta som lekte med ilden'. Jeg er ikke så jævlig imponert, men heller ikke helt enig med Jan Guillou. Det ble litt for mye James Bond-aktige overmennesker og Tom Clancy-aktige paralelle historier. Svakt persongalleri, og detaljert plott for detaljenes skyld.

Fin planløsning på leiligheten til Mia Bergmann og Dag Svensson, forresten. Bare hive ut badekaret for å få plass til en vaskemaskin. Spisestua må også ut, så salongen kan settes der i stedet. Og vips, kan man ha anlegget på den andre kortveggen.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    581
    Er snart ferdig med denne. Det er første boken i en serie på 19. Handlingen foregår i slutten på 1800 tallet/ starten på 1900. Da menn var menn, og skutene hadde seil. Meget velskrevet historisk roman!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    o'brian er kul.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    581
    Det er han definitivt. Har du kommet deg gjennom hele serien?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jaerbu skrev:
    Det er han definitivt. Har du kommet deg gjennom hele serien?

nei, jeg leste en 8-10 bøker på rappen da jeg var hektet i ungdomsårene.

fableaktig storytelling, underholdningsverdi helt på linje med folk som tolkien og jin yong.

skrøning på høyt nivå. perfekt ferielektyre.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.152
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jaerbu skrev:
    Er snart ferdig med denne. Det er første boken i en serie på 19. Handlingen foregår i slutten på 1800 tallet/ starten på 1900. Da menn var menn, og skutene hadde seil. Meget velskrevet historisk roman!
    Fikk skikkelig kick på Master & Commander i desember, pløyde meg gjennom de første 13 bøkene i en rasende fart, mistet farta litt da det var ventetid på de neste bindene på biblioteket. Er likevel blitt ferdig med bind 14 og 15 etter nyttår. Det er forøvrig 20 og en halv bok i serien. De norske oversettelsene er gode.
    Imponerende verk, levendegjort historie med et rikt persongalleri, og ekstremt historisk korrekt på alle plan, uten at jeg får følelsen av å lese et leksikon eller en forfatter som briefer med sin kunnskap.

Anbefales!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    1
    Stereophile og TAS kom i posten i går.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Bladde så vidt igjennom det på jobben i går kveld. Ikke så mye spennende. eller?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå har jeg lest siste del av historien om Lisbeth Salander. Jeg er fortsatt ikke spesielt imponert. Asosiasjonen til Clancy er ikke svekket, for å si det sånn. Jeg synes bøkene preges av svake karaktertegninger og komplekst men åpenbart plott.

Dessuten er bøkene fullstendig gjennomsyret av en krampeaktig 'se så tolerant jeg er'-liberalisme i forhold til seksuelle preferanser. Jeg får asosiasjoner til skrukken til Harald Eia...

For min egen del er dette temmelig uelegante forsøk på å sparke inn vidåpne dører.

Ellers har jeg lest Madame Terror av Guillou. Det var gøy. Historien er nok verken teknologisk eller politisk realistisk (Guillou er nok betydelig rødere enn meg..). Men likevel kan den leses som et glimrende stykke kontrafaktisk historie, som setter søkelys på en rekke interessante sider ved 'terror'-begrepet. Boka er dessuten spennende. Denne kan jeg anbefale.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Bladde så vidt igjennom det på jobben i går kveld. Ikke så mye spennende. eller?
    Begynte med Stereophile. Interessante målinger på den helt nye Meridian CD-spilleren med absolutt null pre-ringing på pulsene, slik som vi ellers ser (hører) på alle andre CD-spillere med FIR-filter. Altså en pulsrespons à la vinyl med masse ringing etter pulsen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det Stereophile skal jeg kjøpe når det dukker opp i kiosken. Men Meridian 808.2 er ikke helt ny. HiFi News testet denne for lenge siden. Det må da være et år eller noe sånt? Meget spennende denne filterteknologien, selv om jeg ikke regner med å få råd til 808.2. Kanskje en G 08.2, når skatten gjøres opp neste sommer...

Men. Tilbake til off topic nå! ;D

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    The Bourne betrayal... Heftig..!!! ;D ...og Spesialpedagogiske arbeidsmåter... Ikke fullt så heftig.. :p

A

AK27

Gjest

Eva Dalsgaard Axelsen, Psykoterapi og bestialitetens historie.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.803
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jaerbu skrev:
    Slutten på 1700- / begynnelsen på 1800-tallet. England mot røkla.

Jeg leser Anna Gavaldas første roman Eg elska ho. Veldig bra den og. Denne forfatteren skal jeg lese alt som måtte komme på norsk av. Fransken min er begrenset: Pneu, derallieur, pavé, peloton...

Forrige var Aravind Adigas debutroman The White Tiger, som fikk Man Bookerprize i fjor. Jeg er definitivt kurert for min tro på det indiske demokrati.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Leser korrektur på Årsrapport 2008 som jeg fikk fra trykkeriet i dag. Det virker som om jeg har lest det før. ;)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Poltava. Fabelaktig godt skrevet av den svenske historikeren Peter Englund. I juni vil det være 300 år siden Karl den 12. ble knust av Peter den store ved Poltava i nåværende Ukraina.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    The book aims to demonstrate why the U.S. has been involved in more wars in recent years than any other country,
    and to explain who benefits from these military adventures, who pays and who dies.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.803
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vielleicht das Schlüssel.

Lars Ole Bonde:
    Rundt om "Ringen", veje til Wagners verdensteater
    DR 1994.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.637
    Torget vurderinger
    2
    Har nettopp avslutta denne. Sterk historie. Blandt de absolutt beste bøkene jeg har lest.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.803
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anna Gavalda
    Lykka er ein sjeldan fugl (2008)

Hvilken forfatter! Hvilken oversetjar!

A

AK27

Gjest
    I løpet av de siste ukene har jeg tegnet abonnement på følgende tidsskrift:

Jung Journal (ucpress)

Scientific American

Scientific American Mind

Og Skeptical Inquirer

Så gjennstår bare å lese dem. Scientific American Mind har jeg i alle fall kost meg stort med på hyttetur.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme meg igjennom denne. Slet litt med de første par sidene hos bokhandelen :

edit : men maa bare se eller lese noe som ikke er bs naa.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg la bort faglitteraturen for sommeren. Nå går det i stedet i Jan Guillous bøker om Arn Magnusson.

Alle fire på svensk for kr 114,- fra capris.no, frakt inkludert.

Jeg kan ikke forstå forlagsbransjens sutring her hjemme

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Philip Newell og Keith Holland:

"LOUDSPEAKERS
    For music recording and reproduction"

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Professor of Anthropology David Anthony :
    The Horse, the Wheel, and Language: How Bronze Age Riders From the Eurasian Steppe Shaped the Modern World (Princeton University Press 2007).

The book, which recently hit bookstore and library shelves and is flying off both, combines 20 years of Anthony's research in the steppes of Ukraine, Russia, and Kazakhstan to put forth a bold new theory on the homeland of the Proto-Indo-European language, the root of most of the languages of South and Southwest Asia spoken by about half the world's population.

For more than 200 years, the source of Proto-Indo-European has remained a mystery to linguists, archaeologists, and others. Anthony's book lifts the veil that has long shrouded these original Indo-European speakers, and reveals how their domestication of horses and use of the wheel spread language and transformed civilization.

Vedlegg

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Paul Ricoeur 'Oneself as Another' - ikke akkurat sommerlektyre ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn