Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kants kategoriske imperativ og andre etiske "verktøykasser".

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    BBking skrev:
    65finger skrev:
    For øvrig kan jo Churchills selvbiografi anbefales på det varmeste. Partiet der han flykter fra fangenskap under Boerkrigen beskriver han utrolig medrivende.
    Enig! den er god
    Bestilt!
    [/quote]

Fascinerende lesning. Og godt skrevet. Understatements og vidd.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Kanonbra ;D - Mind of a programmer.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Godt skrevet om Napoleon. Mye interessant. Han hadde italiensk som morsmål og lærte først fransk som 9-åring.

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    "Interesting Times" av Terry Pratchet.

Den mannen har en fantastisk beherskelse av det engelske språket. Utrolig underfundig humor, også.

Andre bøker av Pratchett som kan anbefales:

Reaper Man - Døden (mannen med ljåen) blir pensjonist og drar på bondegårdsferie...

The Science of Discworld - Universet, jorda og utviklingsteorien observeres utenfra av (de helsprø) trollmennene på Unseen University. Første del av en serie på tre bøker. De andre er "The Globe" og "Darwins Watch"

I disse juletider er også "Hogfather" å anbefale - Discworlds svar på julenissen blir myrdet, og mannen med ljåen må vikariere for å holde menneskets egenskap til å tro på metaforer i live. Barnebarnet (han med ljåen hadde en stedatter) må trø til for å få skikk på tingene.

For alle musikkinteresserte, så er "Soul Music" et must

Johan-Kr

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.778
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat ferdig med Fortuna av Alexander Kielland.
    Finanskrisen i et nøtteskall.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Sted og tilhørighet
    Hva innebærer det "å høre til" - på et sted, i en region eller en landsdel? I en globalisert tid hvor det sies at den lokale forankring får stadig mindre betydning for hvordan våre handlingsrom og livsfelt utformes, kan det likevel synes som om en stedlig forankring har mye å si for hvordan vi definerer oss, hvem vi identifiserer oss med, og hvem vi kontrasterer oss til. Slik sett kan det hevdes at "tradisjonelle", "moderne" og "postmoderne" utviklingstrekk brytes i vårt skiftende konkrete og symbolske forhold til sted som grunnlag for identitetsutforming. I et parallelt perspektiv kan vi se stedet som en symbolsk konstruksjon i seg selv, med mangetydig innhold og skiftende avgrensning. Med andre ord: både personer og steder har identitet

En god fagbok.

Også midtveis i Holmbergs "Wolla, kebabspråk og amerikanere". En kvalitativ studie av ungdomskultur og stedsidentitet blant ungdom på Grorud".

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Leste akkurat denne. Jeg trengte det. Dere trenger det.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.184
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Tentamenssvar hovudmål. Ein interessant del av jobben.
    Så brukar eg Alf Hellevik 9.utgåve.
    Byrjar sjølv denne veka med lesing av tentamenssvar, 21 hovudmål og 21 sidemål.
    42 karakterer og 42 skriftlege vurderingar.

Håvard

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.137
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjørte gjennom denne i går: (God bok for nybegynnere som meg selv).

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Denne tråden viser heldigvis at hififolk er alt for smarte til å lese Knausgårds onanistiske pubertetsfrustrasjoner.

N

norumno25

Gjest
    Litt tegneserier av den mer voksne sorten, morsom språkbruk og flotte illustrasjoner.

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Siste nr av Pondus. Jeg har pløyd bind 1 av "Min kamp", og det skal jaggu få bli med det. Maken til navlebeskuende vrøvl..Jeg likte forresten ikke "Big Brother" heller!

mvh. VilhelmW

theodor

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2006
    Antall liker
    0
    "Den senile landmåleren" av Arto Pasilinna.

Mvh Theodor

Panama Red

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    5.659
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Arto Paasilinna er en stor humorist. Har vel 8-9 bøker av han.
    Blant mine favoritter er: De hengte revers skog, Harens år og Kollektivt selvmord.
    Selv leser jeg for tiden:

Vedlegg

theodor

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2006
    Antall liker
    0
    "De hengte revenes skog" og "Harens år" er nok de beste jeg har lest av ham.
    Men er nok blitt en stor fan av Arto etter å ha lest de som er oversatt til Norsk.
    Den Finske folkesjelen er nydelig tatt på kornet i enkelte situasjoner i bøkene.
    Man kan fornemme mange stenharde ansikter og komiske fyllekuler, bare avløst av
    forviklinger og avmakt mot statlig inngripen; herlig :)
    Svart humor++

Mvh Theodor

Panama Red

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    5.659
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Theodor skrev:
    "De hengte revenes skog" og "Harens år" er nok de beste jeg har lest av ham.
    Men er nok blitt en stor fan av Arto etter å ha lest de som er oversatt til Norsk.
    Den Finske folkesjelen er nydelig tatt på kornet i enkelte situasjoner i bøkene.
    Man kan fornemme mange stenharde ansikter og komiske fyllekuler, bare avløst av
    forviklinger og avmakt mot statlig inngripen; herlig :)
    Svart humor++

Mvh Theodor
    Kjøpte mine på salg på Nordli I Bergen for noen år siden. Tror bare det var Harens år som var oversatt til norsk, resten er på svensk. Men svensk er et språk som på mange måter overgår det norske både når det gjelder poesi og lyrikk.
    Tordengudes sønn (fritt oversatt) og Den hylende mølleren er også stor humor. Gled deg til du får fingrene i de andre bøkerne :)

anbefaler også Mikael Niemis Populærmusikk fra Vittula

theodor

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2006
    Antall liker
    0
    Skal lese de som oversettes ja, det er noe med Arto ;D

Mvh Theodor

P.S. Har lest "Populærmusikk fra Vittula" også, helt fantastisk bok!
    Prøv "Mannen som døde som en laks", den er også god:)))

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.342
    Leser denne, som jeg fikk i posten for kort tid siden:

Donald Norman tenker bra tanker og skriver godt. God kombinasjon. Denne er nok ikke like god som "Design of everyday things", men det skal nok også noe til.

A

AK27

Gjest

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg leser disse bøkene. Leste nylig Viktor E. Frankls Man Search For Meaning.

Zomby_Woof skrev:
    Jeg håper du også kom deg gjennom disse i din ungdom, kan ikke forestille meg en oppvekst uten. Kos deg i alle fall.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    AK27 skrev:
    Jeg håper du også kom deg gjennom disse i din ungdom, kan ikke forestille meg en oppvekst uten. Kos deg i alle fall.
    Må innrømme at jeg ikke har lest dem før. Jeg kjøpte kruttårnet på loppis i høst, og oppdaget først nylig at det er den midterste av tre. 'Samleren' kom i posten for noen dager siden.

Jeg leter etter klassikere på loppis, plukker dem opp og leser dem etterhvert som jeg finner dem. Jeg kjøper faktisk veldig lite nytt, en femmer eller tier for en bok er så hyggelig at det alltid ligger en god buke ulest hjemme.

Jeg har forresten ikke kommet så langt, men dette virker i høyeste grad leseverdig. Er jeg så gammel, forresten? Jeg tryna i trappa forrige dagen, og fikk et solid blåmerke fra hofta/skinka og ned mesteparten av låret (formet som JM lab-logoen, av alle ting). Men, jeg brakk ikke lårhalsen.

;)

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Har begynt på Shantaram av Gregory David Roberts. Kommer nok til å holde på en stund, 900 sider!

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Holder på med Shantaram jeg og, utrolig god og vanskelig å legge fra seg, så den går kjapt¨å lese :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn