Kule-Trygve
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.02.2008
- Antall liker
- 289
Du får bidra med din visdom da..lars_erik skrev:All den tid mange på dissse trådene benekter at det er hørbare forskjeller på kabler, er det ikke lett å si.
Du får bidra med din visdom da..lars_erik skrev:All den tid mange på dissse trådene benekter at det er hørbare forskjeller på kabler, er det ikke lett å si.
I to ord: Klasse A. Helt annen forvrengningskarakteristikk enn en klasse-AB-forsterker. Selv om det skulle være samme THD+N i % (hvilket det ikke er), så vil forvrengningsspekteret i en klasse-A-forsterker være mye mer ørevennlig enn i en klasse-AB. Dessuten mangler klasse-A-forsterkeren den crossover-forvrengningen som er uunngåelig i en klasse-AB-forsterker. Det er den forvrengningen som utgjør "gardinen" din. Ikke mystisk i det hele tatt, hvis man tar bryderiet med å sette seg inn i hva de to boksene gjør og hvordan de gjør det. Det er til og med målbart, hvis man vet hva man skal se etter.Kule-Trygve skrev:Angående kunnskap:
Jeg har hatt to integrerte forsterkere. Den ene, en Denon jeg kjøpte i 2003, på 2x80 Watt i 8 ohm, 2x160 Watt i 4 ohm. (kr 13 000)
Den andre, en Accuphase E-550 (klasseA), er på 2x30 Watt i 8 ohm og 2x60 Watt (mener jeg) i 4 ohm (kr 70 000 cirka)
Begge har de samme ytre dimensjoner omtrent, begge veier oppunder 25 kilo, begge dobler effekten når man halverer motstanden, hvilket tyder på strømsterkhet, ikke sant?
Og begge skulle ikke ha noe problem med å drive høyttalerne mine, i hvert fall ikke ved moderate lydnivåer som jeg liker best.
Begge har fått glimrende tester på internett, Denon`en sågar på audiophile.no, og begge har flotte brosjyrer hvor det skrytes av all den fine teknologien i disse boksene. Lyd & Bilde hadde lenge Denon`en som det anbefalte produktet i sin prisklasse.
Hvordan skal man da kunne velge den ene foran den andre uten å prøve dem selv? Jo, man kan vel lese noen forvrengningstall og slikt og sammenligne, men får man noen klar ide fra dette hvor mye bedre den ene er enn den andre?
Jeg byttet til Accuphase og fikk hakeslipp fra første stund. Det var så mye mer musikkinformasjon som slapp ut fra høyttalerne. Som å trekke fra en gardin mellom anlegget og meg, rett og slett.
Aha. Vel, da kan du oppnå det samme ved å sette [quote] foran og [/quote] bak den siterte teksten.Kule-Trygve skrev:Skjønner det, det blir bare litt mer arbeid med å slette urelevant tekst da. Det hvite tekstfeltet blir ofte litt knotete i bruk ved lengre innlegg.Dazed skrev:Et raskt tips:
Det blir mye enklere å holde styr på sitert og ny tekst dersom du bruker "sitat"-knappen i stedet for å bare sette anførselstegn rundt teksten du siterer.
Hva mener du med normale kabler?akto skrev:En fotnote (med selvskryt) for egen del, bare for å stadfeste at i alle fall er ikke JEG dauhørt:Kule-Trygve skrev:Javel og da kan vel jeg få si at dere er dauhørte?
Jeg var hos audiograf i fjor i forbindelse med en utvidet helsesjekk, og fikk der vite at min hørsel var ekstremt god, på grensen til bemerkelsesverdig. Jeg havnet på 3 på en skala fra 0-100 (hvor 0 er best), og hun mente at jeg hadde hørsel som et nyfødt barn. Jeg er overfølsom mot det meste av høyfrekvens eller dur og hører kjøleskapet i kjelleren hjemme gjennom 2 etasjeskiller.
Men hun tok nok feil, for noen forskjell på normale kabler makter jeg ikke å høre ...
Ja, men Accuphase har også klasse AB- forsterkere i den dyre klassen, og disse skal ikke ligge så langt unna klasse-A-modellen lydmessig heller. (De har langt flere Watt, og er faktisk bedre på noen ting enn klasse-A-modellen, etter hva jeg har lest.) Da er igjen spørsmålet: Velger man en klasse-A-forsterker fra Accuphase, eller velger man en klasse AB- forsterker som kanskje koster 60 000 kr og ikke 70 000 kr?I to ord: Klasse A. Helt annen forvrengningskarakteristikk enn en klasse-AB-forsterker. Selv om det skulle være samme THD+N i % (hvilket det ikke er), så vil forvrengningsspekteret i en klasse-A-forsterker være mye mer ørevennlig enn i en klasse-AB. Dessuten mangler klasse-A-forsterkeren den crossover-forvrengningen som er uunngåelig i en klasse-AB-forsterker. Det er den forvrengningen som utgjør "gardinen" din. Ikke mystisk i det hele tatt, hvis man tar bryderiet med å sette seg inn i hva de to boksene gjør og hvordan de gjør det. Det er til og med målbart, hvis man vet hva man skal se etter.
Det måtte ha vært på utseendet...Dazed skrev:Er det noen kabler som har dokumentert god og forutsigbar ledeevne, så er det kategori 5 (og 6) twisted pair nettverkskabel.
Bare et apropos.
Disse, f.eks: Med techflex nettingstrømper, litt krympestrømpe, noen WBT-spader og litt gullpynt, pent pakket i en plysjforet trekasse, så hadde OHC fint kunnet selge de til en månedslønn eller to.
Jeg mener jeg har sett/hørt et sted at slike kabler har en del skumle egenskaper i form av høy kapasitans som kan forårsake en del elendighet med feil type forsterkere.Oblivion skrev:Det måtte ha vært på utseendet...
For god lyd blir det ikke med disse kablene
Har ikke sjekket den Edge'n, men det som er vanlig for klasse AB-forsterkere er at de kjører i klasse A opp til et visst nivå (eks 50 w) og klasse AB over det. Har med å gjøre hvor høyt tomgangsstrømmen er satt bl a. Fordelen med dette er at man minimerer crossoverforvrenging, da denne er verst ved lave nivåer og da kjører forsterkeren i klasse A og eliminerer dette problemet, da klasse A ikke har crossoverforvrenging.Kule-Trygve skrev:Ja, men Accuphase har også klasse AB- forsterkere i den dyre klassen, og disse skal ikke ligge så langt unna klasse-A-modellen lydmessig heller. (De har langt flere Watt, og er faktisk bedre på noen ting enn klasse-A-modellen, etter hva jeg har lest.) Da er igjen spørsmålet: Velger man en klasse-A-forsterker fra Accuphase, eller velger man en klasse AB- forsterker som kanskje koster 60 000 kr og ikke 70 000 kr?I to ord: Klasse A. Helt annen forvrengningskarakteristikk enn en klasse-AB-forsterker. Selv om det skulle være samme THD+N i % (hvilket det ikke er), så vil forvrengningsspekteret i en klasse-A-forsterker være mye mer ørevennlig enn i en klasse-AB. Dessuten mangler klasse-A-forsterkeren den crossover-forvrengningen som er uunngåelig i en klasse-AB-forsterker. Det er den forvrengningen som utgjør "gardinen" din. Ikke mystisk i det hele tatt, hvis man tar bryderiet med å sette seg inn i hva de to boksene gjør og hvordan de gjør det. Det er til og med målbart, hvis man vet hva man skal se etter.
Har prøvd å finne ut klassen til Edge- forsterkeren jeg har, den opererer visst i en slags "kvasi-klasse-A". Igjen, å analysere seg frem til hvordan dette høres ut kan være vanskelig..
Klart. OHC-kundene vil nok ikke betale månedslønner for tvunnet nettverkskabelOblivion skrev:Det måtte ha vært på utseendet...
Hvorfor ikke? Forårsaker de dårligere lyd, da?For god lyd blir det ikke med disse kablene
50W klasse A i 8 ohm ut av en klasse AB forsterker er svært uvanlig, mer normalt er det noe rundt om kring 1W og sannsynligvis noen hakk under. I den grad NL 10.1 likner på NL 12, og i den grad Stereophile sine utskjelte målinger er noe å gå etter, så kan det se ut som NL 12 gir opp til omkring 8 W i klasse A og 8 ohm, som egentlig er ganske høyt, uten at det redder NL 12.JENO skrev:...
Har ikke sjekket den Edge'n, men det som er vanlig for klasse AB-forsterkere er at de kjører i klasse A opp til et visst nivå (eks 50 w) og klasse AB over det. Har med å gjøre hvor høyt tomgangsstrømmen er satt bl a. Fordelen med dette er at man minimerer crossoverforvrenging, da denne er verst ved lave nivåer og da kjører forsterkeren i klasse A og eliminerer dette problemet, da klasse A ikke har crossoverforvrenging.
Et noe klønete forsøk på forklaring fra en med ikke-teknisk bakgrunn.
For ca. 10 år siden kjøpte jeg en hel rull på 500 meter med kat5/kat6 kabel..marsboer skrev:Jeg mener jeg har sett/hørt et sted at slike kabler har en del skumle egenskaper i form av høy kapasitans som kan forårsake en del elendighet med feil type forsterkere.Oblivion skrev:Det måtte ha vært på utseendet...
For god lyd blir det ikke med disse kablene
Hvordan forklares det forøvrig at en andel kabelfanatikere skryter slike kabler opp i skyene basert på de subjektive egenskapene da? Alle disse selvmotsigelsene er jo helt håpløse å forholde seg til.
Ser du har vært hjemme hos meg og lekt paparazzi Trygve!Kule-Trygve skrev:Sinep innså nettopp sammenhengen mellom skin- effekt og oscillasjonsstøy på strømnettet. ;D
Jeg har ingen problemer med det som står der. Alt sammen normal fysikk og kjente fenomener. Blindtest med 30 lyttere ihht standard prosedyre, og de påviser en klar forskjell. Jeg har selv erfart at mekaniske vibrasjoner kan gi hørbar forvrengning i forskjellige komponenter. Alt annet likt, kunne det hende at jeg betalte et par kroner ekstra for en vibrasjonsresistent kondensator, eller mer sannsynlig: At jeg bygget ting slik at mekaniske vibrasjoner ikke når frem til kondensatorene i et delefilter, f eks sandfylt kammer for delefilteret, eller bygget aktive høyttalere uten noen kondensatorer på vibrasjonsutsatte steder som inni en høyttaler.sinep skrev:Claritycap mener at resonanser i kondensatorer kan være en mulig kilde til intermodulation distortion:
ClarityCap: Audio Capacitor Research Update:
http://www.hificollective.co.uk/pdf/clarity_report.pdf
Helt uten sammenlikning forøvrig, selvsagt: På forsiden av Dagbladet i dag står det at Snåsamannen nå vil bevise evnene sine!Asbjørn skrev:Men det er ingen ting i dette paper'et som skulle tilsi at det er noen hørbar forskjell på to kabler, heller ingen ting som skulle tilsi at kabler trenger å koste absurd mye penger, og vi venter ennå på at noen kabelprodusent skal dokumentere hørbare forskjeller mellom to kabler i en tilsvarende test som ble gjort her. Hvorfor gjør ikke kabelprodusentene det, mon tro, når en skarve produsent av kondensatorer til noen tikroninger stykket er i stand til å organisere en test og dokumentere resultatene?
Han og Camping.Dazed skrev:Helt uten sammenlikning forøvrig, selvsagt: På forsiden av Dagbladet i dag står det at Snåsamannen nå vil bevise evnene sine!Asbjørn skrev:Men det er ingen ting i dette paper'et som skulle tilsi at det er noen hørbar forskjell på to kabler, heller ingen ting som skulle tilsi at kabler trenger å koste absurd mye penger, og vi venter ennå på at noen kabelprodusent skal dokumentere hørbare forskjeller mellom to kabler i en tilsvarende test som ble gjort her. Hvorfor gjør ikke kabelprodusentene det, mon tro, når en skarve produsent av kondensatorer til noen tikroninger stykket er i stand til å organisere en test og dokumentere resultatene?
En kondensator er strengt talt bare en sammenrullet flatkabel med høy kapasitans.Asbjørn skrev:Men det er ingen ting i dette paper'et som skulle tilsi at det er noen hørbar forskjell på to kabler, heller ingen ting som skulle tilsi at kabler trenger å koste absurd mye penger, og vi venter ennå på at noen kabelprodusent skal dokumentere hørbare forskjeller mellom to kabler i en tilsvarende test som ble gjort her. Hvorfor gjør ikke kabelprodusentene det, mon tro, når en skarve produsent av kondensatorer til noen tikroninger stykket er i stand til å organisere en test og dokumentere resultatene?
Komprimering av vekselstrømmen? Komprimert lyd pga noe kabelen gjør? Ja, ja. Man skal høre mye, etc...Kule-Trygve skrev:Her fant jeg noe angående strømledninger fra linken til Sinep:
"Other expensive power cords often cause compression which tends to narrow the soundstage. Some roll-off the highs through compression or filtering and therefore appear to be more focused, but sacrifice high-frequency detail in the process."
Kanskje det var noe lignende jeg hørte med de strømkablene jeg prøvde? Skal ikke være lett dette her..
Hvordan filtre som ruller av høye frekvenser er av betydning i en kabel hvis eneste funksjon er å bære frem en ren 50Hz med 230Vpp lurer nå jeg på.Kule-Trygve skrev:Her fant jeg noe angående strømledninger fra linken til Sinep:
"Other expensive power cords often cause compression which tends to narrow the soundstage. Some roll-off the highs through compression or filtering and therefore appear to be more focused, but sacrifice high-frequency detail in the process."
Kanskje det var noe lignende jeg hørte med de strømkablene jeg prøvde? Skal ikke være lett dette her..
Det er ikke målinger men SPICE-simuleringer muligens i simetrix : http://www.simetrix.co.uk/sinep skrev:...
En kondensator er strengt talt bare en sammenrullet flatkabel med høy kapasitans.
Det er kabelprodusenter som poster tilsvarende målinger på kabler:
http://www.empiricalaudio.com/computer-audio/audio-faqs/are-cable-resonances-real
Joda, det er lett.Kule-Trygve skrev:Her fant jeg noe angående strømledninger fra linken til Sinep:
Det er så lett at man kan fint bruke de strømkablene som følger med i esken når man kjøper apparatet. (Når strømmen din er av god kvalitet (som hos meg antakelig), i det minste.) Men at kablene i signalveien er viktig for resultatet, er akkurat like sant som at det er lydkvalitetsforskjell på forsterkere.vredensgnag skrev:Joda, det er lett.Kule-Trygve skrev:Her fant jeg noe angående strømledninger fra linken til Sinep:
Claritycap mente som sagt at resonanser kunne ha en sammenheng med intermodulation distortion.KJ skrev:Det er ikke målinger men SPICE-simuleringer muligens i simetrix : http://www.simetrix.co.uk/
Siden de ikke gjenngir oppsettet for simuleringsmodellen tipper jeg det er en ganske enkel «distribuert» LCR-modell. Noe ala det Asbjørn har lekt litt med og postet her på sentralen. Resonansene ser først og frems ut som RF-refleksjoner som skyldes karakteristisk impedans vs terminering. Legg også merke til at «urolighetene» først starter omkring 10M Hz, som er ganske irrelevant for en HT-kabel, med mindre forsterkeriet er talentløst konstruert eller defekt.
Dessuten er analogien mellom kondensator og motstand litt haltende ... essensen i en HT-kabel er konduktivitet (primært R). L & C er slik sett «bivirkninger».
Uten å ta opp den diskusjonen; hva har det med strømkabler å gjøre?Kule-Trygve skrev:kablene i signalveien er viktig for resultatet
Skineffekter i strømkablene vil øke induktansen, men senke kapasitansen i nærliggende signalkabler som ligger i parallell med strømkablene, pga at motstanden i disse mot innstrålt støy senkes. Dette vil igjen skape en betoning i området mellom 600-800 Hz, som kan oppfattes som en "hardhet" i mørktklingende anlegg.Dazed skrev:Uten å ta opp den diskusjonen; hva har det med strømkabler å gjøre?Kule-Trygve skrev:kablene i signalveien er viktig for resultatet
Er det forskjell på forsterkere ogsåKule-Trygve skrev:Det er så lett at man kan fint bruke de strømkablene som følger med i esken når man kjøper apparatet. (Når strømmen din er av god kvalitet (som hos meg antakelig), i det minste.) Men at kablene i signalveien er viktig for resultatet, er akkurat like sant som at det er lydkvalitetsforskjell på forsterkere.vredensgnag skrev:Joda, det er lett.Kule-Trygve skrev:Her fant jeg noe angående strømledninger fra linken til Sinep:
Uten å ta opp DEN tråden ved å si at den effekten er helt neglisjerbar, mente jeg at strømkabler slett ikke er i signalveien.Kule-Trygve skrev:Skineffekter i strømkablene vil øke induktansen, men senke kapasitansen i nærliggende signalkabler som ligger i parallell med strømkablene, pga at motstanden i disse mot innstrålt støy senkes. Dette vil igjen skape en betoning i området mellom 600-800 Hz, som kan oppfattes som en "hardhet" i mørktklingende anlegg.Dazed skrev:Uten å ta opp den diskusjonen; hva har det med strømkabler å gjøre?Kule-Trygve skrev:kablene i signalveien er viktig for resultatet
Selvfølgelig må ting som kunne høres kunne måles!lars_erik skrev:Denne diskusjonen vil nok fortsette. De som er overbeviste om at forskjeller som ikke kan måles, heller ikke kan høres, vil nok fortsette å hevde det.
Vi andre vet bedre