Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    lars_erik skrev:
    All den tid mange på dissse trådene benekter at det er hørbare forskjeller på kabler, er det ikke lett å si.
    Du får bidra med din visdom da..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.152
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Angående kunnskap:

Jeg har hatt to integrerte forsterkere. Den ene, en Denon jeg kjøpte i 2003, på 2x80 Watt i 8 ohm, 2x160 Watt i 4 ohm. (kr 13 000)

Den andre, en Accuphase E-550 (klasseA), er på 2x30 Watt i 8 ohm og 2x60 Watt (mener jeg) i 4 ohm (kr 70 000 cirka)

Begge har de samme ytre dimensjoner omtrent, begge veier oppunder 25 kilo, begge dobler effekten når man halverer motstanden, hvilket tyder på strømsterkhet, ikke sant?
    Og begge skulle ikke ha noe problem med å drive høyttalerne mine, i hvert fall ikke ved moderate lydnivåer som jeg liker best.

Begge har fått glimrende tester på internett, Denon`en sågar på audiophile.no, og begge har flotte brosjyrer hvor det skrytes av all den fine teknologien i disse boksene. Lyd & Bilde hadde lenge Denon`en som det anbefalte produktet i sin prisklasse.

Hvordan skal man da kunne velge den ene foran den andre uten å prøve dem selv? Jo, man kan vel lese noen forvrengningstall og slikt og sammenligne, men får man noen klar ide fra dette hvor mye bedre den ene er enn den andre?

Jeg byttet til Accuphase og fikk hakeslipp fra første stund. Det var så mye mer musikkinformasjon som slapp ut fra høyttalerne. Som å trekke fra en gardin mellom anlegget og meg, rett og slett.
    I to ord: Klasse A. Helt annen forvrengningskarakteristikk enn en klasse-AB-forsterker. Selv om det skulle være samme THD+N i % (hvilket det ikke er), så vil forvrengningsspekteret i en klasse-A-forsterker være mye mer ørevennlig enn i en klasse-AB. Dessuten mangler klasse-A-forsterkeren den crossover-forvrengningen som er uunngåelig i en klasse-AB-forsterker. Det er den forvrengningen som utgjør "gardinen" din. Ikke mystisk i det hele tatt, hvis man tar bryderiet med å sette seg inn i hva de to boksene gjør og hvordan de gjør det. Det er til og med målbart, hvis man vet hva man skal se etter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Dazed skrev:
    Et raskt tips:

Det blir mye enklere å holde styr på sitert og ny tekst dersom du bruker "sitat"-knappen i stedet for å bare sette anførselstegn rundt teksten du siterer.
    Skjønner det, det blir bare litt mer arbeid med å slette urelevant tekst da. Det hvite tekstfeltet blir ofte litt knotete i bruk ved lengre innlegg.
    Aha. Vel, da kan du oppnå det samme ved å sette [quote] foran og [/quote] bak den siterte teksten.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    akto skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Javel og da kan vel jeg få si at dere er dauhørte?
    En fotnote (med selvskryt) for egen del, bare for å stadfeste at i alle fall er ikke JEG dauhørt:
    Jeg var hos audiograf i fjor i forbindelse med en utvidet helsesjekk, og fikk der vite at min hørsel var ekstremt god, på grensen til bemerkelsesverdig. Jeg havnet på 3 på en skala fra 0-100 (hvor 0 er best), og hun mente at jeg hadde hørsel som et nyfødt barn. Jeg er overfølsom mot det meste av høyfrekvens eller dur og hører kjøleskapet i kjelleren hjemme gjennom 2 etasjeskiller.

Men hun tok nok feil, for noen forskjell på normale kabler makter jeg ikke å høre ...
    Hva mener du med normale kabler?

Kule - Trygve har jo standard strømkabler i signaturen sin, eller leser man feil?

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Jeg bare sukret pillen. Jeg hører ikke forskjell på kabler overhodet, men jeg har kun erfaring fra skikkelige kabler å sammenligne med, altså ingen lakris av noe slag. Den eneste gangen jeg hørte forskjell (dog ikke lydforbedring slik vi diskuterer her) var når jeg byttet fra standard uskjermet strømkabler til trippelskjermet. En uønsket 50Hz forsvant fra senterhøyttaleren (Avantgarde Solo). Dette var innstrålt fra en strømkabel som lå side om side med signalkabelen 3 meter.

Edit: Men erfaringen på dyre kabler har jeg til en viss grad, kan hende 10-15 par i prisklassen opp til 50k.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    I to ord: Klasse A. Helt annen forvrengningskarakteristikk enn en klasse-AB-forsterker. Selv om det skulle være samme THD+N i % (hvilket det ikke er), så vil forvrengningsspekteret i en klasse-A-forsterker være mye mer ørevennlig enn i en klasse-AB. Dessuten mangler klasse-A-forsterkeren den crossover-forvrengningen som er uunngåelig i en klasse-AB-forsterker. Det er den forvrengningen som utgjør "gardinen" din. Ikke mystisk i det hele tatt, hvis man tar bryderiet med å sette seg inn i hva de to boksene gjør og hvordan de gjør det. Det er til og med målbart, hvis man vet hva man skal se etter.
    Ja, men Accuphase har også klasse AB- forsterkere i den dyre klassen, og disse skal ikke ligge så langt unna klasse-A-modellen lydmessig heller. (De har langt flere Watt, og er faktisk bedre på noen ting enn klasse-A-modellen, etter hva jeg har lest.) Da er igjen spørsmålet: Velger man en klasse-A-forsterker fra Accuphase, eller velger man en klasse AB- forsterker som kanskje koster 60 000 kr og ikke 70 000 kr?
    Har prøvd å finne ut klassen til Edge- forsterkeren jeg har, den opererer visst i en slags "kvasi-klasse-A". Igjen, å analysere seg frem til hvordan dette høres ut kan være vanskelig..

O

Oblivion

Gjest
    Dazed skrev:
    Er det noen kabler som har dokumentert god og forutsigbar ledeevne, så er det kategori 5 (og 6) twisted pair nettverkskabel.

Bare et apropos.

Disse, f.eks: Med techflex nettingstrømper, litt krympestrømpe, noen WBT-spader og litt gullpynt, pent pakket i en plysjforet trekasse, så hadde OHC fint kunnet selge de til en månedslønn eller to. ;)
    Det måtte ha vært på utseendet...
    For god lyd blir det ikke med disse kablene

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    Oblivion skrev:
    Jeg mener jeg har sett/hørt et sted at slike kabler har en del skumle egenskaper i form av høy kapasitans som kan forårsake en del elendighet med feil type forsterkere.
    Hvordan forklares det forøvrig at en andel kabelfanatikere skryter slike kabler opp i skyene basert på de subjektive egenskapene da? Alle disse selvmotsigelsene er jo helt håpløse å forholde seg til.

C

Cyber

Gjest
    Jeg synes det mest snodige er at endel produsenter av kabler har lite fornuftig info som har med elektriske prinsipper å gjøre, men en skulle nesten tro det var noe magisk man investerte i, Blue Jeans Cables har denne på sin salgsside av høyttalerkabler og for meg virker det fornuftig og down-to-earth:

"Speaker cable is a bit different from a lot of the interconnect cables we handle, in several respects. Because speakers are driven at low impedance (typically 4 or 8 ohms) and high current, speaker cables are, for all practical purposes, immune from interference from EMI or RFI, so shielding isn't required. The low impedance of the circuit also tips the balance of concern from capacitance, which is important in interconnect use, to inductance, which, while a concern, can be controlled only to a limited degree. The biggest issue in speaker cables, from the point of view of sound quality, is simply conductivity; the lower the resistance of the cable, the lower the contribution of the speaker cable's resistance to the damping factor, and the flatter the frequency response will be. While one can spend thousands of dollars on exotic speaker cable, in the end analysis, it's the sheer conductivity of the cable, and (barring a really odd design, which may introduce various undesirable effects) little else that matters. The answer to keeping conductivity high is simple: the larger the wire, the lower the resistance, and the higher the conductivity. We offer a few alternatives in large-gage speaker cable, either raw or terminated, as follows:"

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.390
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Kule-Trygve skrev:
    Ja, men Accuphase har også klasse AB- forsterkere i den dyre klassen, og disse skal ikke ligge så langt unna klasse-A-modellen lydmessig heller. (De har langt flere Watt, og er faktisk bedre på noen ting enn klasse-A-modellen, etter hva jeg har lest.) Da er igjen spørsmålet: Velger man en klasse-A-forsterker fra Accuphase, eller velger man en klasse AB- forsterker som kanskje koster 60 000 kr og ikke 70 000 kr?
    Har prøvd å finne ut klassen til Edge- forsterkeren jeg har, den opererer visst i en slags "kvasi-klasse-A". Igjen, å analysere seg frem til hvordan dette høres ut kan være vanskelig..
    Har ikke sjekket den Edge'n, men det som er vanlig for klasse AB-forsterkere er at de kjører i klasse A opp til et visst nivå (eks 50 w) og klasse AB over det. Har med å gjøre hvor høyt tomgangsstrømmen er satt bl a. Fordelen med dette er at man minimerer crossoverforvrenging, da denne er verst ved lave nivåer og da kjører forsterkeren i klasse A og eliminerer dette problemet, da klasse A ikke har crossoverforvrenging.

Et noe klønete forsøk på forklaring fra en med ikke-teknisk bakgrunn. :)

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Du glemte at en klasse A forsterker avgir så mye varme at den kun avgir ca. 50 % av effekten, mens en A/B forterker kan komme opp i ca 75 % av oppgitt effekt!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    Klart. OHC-kundene vil nok ikke betale månedslønner for tvunnet nettverkskabel

Hvorfor ikke? Forårsaker de dårligere lyd, da?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    JENO skrev:
    ...
    Har ikke sjekket den Edge'n, men det som er vanlig for klasse AB-forsterkere er at de kjører i klasse A opp til et visst nivå (eks 50 w) og klasse AB over det. Har med å gjøre hvor høyt tomgangsstrømmen er satt bl a. Fordelen med dette er at man minimerer crossoverforvrenging, da denne er verst ved lave nivåer og da kjører forsterkeren i klasse A og eliminerer dette problemet, da klasse A ikke har crossoverforvrenging.

Et noe klønete forsøk på forklaring fra en med ikke-teknisk bakgrunn. :)
    50W klasse A i 8 ohm ut av en klasse AB forsterker er svært uvanlig, mer normalt er det noe rundt om kring 1W og sannsynligvis noen hakk under. I den grad NL 10.1 likner på NL 12, og i den grad Stereophile sine utskjelte målinger er noe å gå etter, så kan det se ut som NL 12 gir opp til omkring 8 W i klasse A og 8 ohm, som egentlig er ganske høyt, uten at det redder NL 12.

http://www.stereophile.com/content/edge-nl-12-power-amplifier-measurements

mvh
    KJ

O

Oblivion

Gjest
    marsboer skrev:
    Oblivion skrev:
    Jeg mener jeg har sett/hørt et sted at slike kabler har en del skumle egenskaper i form av høy kapasitans som kan forårsake en del elendighet med feil type forsterkere.
    Hvordan forklares det forøvrig at en andel kabelfanatikere skryter slike kabler opp i skyene basert på de subjektive egenskapene da? Alle disse selvmotsigelsene er jo helt håpløse å forholde seg til.
    For ca. 10 år siden kjøpte jeg en hel rull på 500 meter med kat5/kat6 kabel..
    Dette fordi jeg skulle trekke opp nettverks kabler i huset og det ble billigere å kjøpe hel rull og terminere selv..

Kjøpte til og med en fancy variant med edlere dielektrikum (isolasjon) når jeg først var i gang...

Fordi det som du sier var endel som skrøt av hvor bra dette var som kabler til lyd laget jeg forskjellige varianter og testet dette....

Som det meste blir det lyd også med slike kabler, men på ingen måte noe å skryte av.

Hvis målsettingen er å lage kabler selv og en har et begrenset budsjett og ikke streber etter best mulig lydkvalitet kan slike kabler være midt i blinken..

Det meste av disse håpløse "kabel" diskusjonene på HFS og andre steder må en ta for hva det er ::)
    Ser en i tillegg på hvem debatantene er og hva de kverulerer om så får enhver tenke sitt og bruke OT filteret ;D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.898
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også testet cat5/6 kabler som hhv. signal og høyttalerkabler. Ble ikke noen suksess.
    Fikk støy og problemer med HT kablene. Da også på en Jeff Rowland model 8 effekttrinn. Og den har aldri hatt problemer tidligere til og med med Goertz som endel andre hadde problemer med.

Var faktisk bedre å plukke ut 2 ledere fra cat kabelen og bruke som signalkabel. Var faktisk ikke dårlig. Endte opp med 2 til - og 1 til +. Flettet og det ble en glimrende signalkabel...

Dritt arbeid å avisolere/demontere kablene, flette på ny og lage omtrent et helt vevteppe med dette for så å finne ut at det er en fiasko.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Kule-Trygve skrev:
    Sinep innså nettopp sammenhengen mellom skin- effekt og oscillasjonsstøy på strømnettet. ;D
    Ser du har vært hjemme hos meg og lekt paparazzi Trygve!
    Skal huske å trekke for gardinene fremover! :p

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.152
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Claritycap mener at resonanser i kondensatorer kan være en mulig kilde til intermodulation distortion:

ClarityCap: Audio Capacitor Research Update:
    http://www.hificollective.co.uk/pdf/clarity_report.pdf
    Jeg har ingen problemer med det som står der. Alt sammen normal fysikk og kjente fenomener. Blindtest med 30 lyttere ihht standard prosedyre, og de påviser en klar forskjell. Jeg har selv erfart at mekaniske vibrasjoner kan gi hørbar forvrengning i forskjellige komponenter. Alt annet likt, kunne det hende at jeg betalte et par kroner ekstra for en vibrasjonsresistent kondensator, eller mer sannsynlig: At jeg bygget ting slik at mekaniske vibrasjoner ikke når frem til kondensatorene i et delefilter, f eks sandfylt kammer for delefilteret, eller bygget aktive høyttalere uten noen kondensatorer på vibrasjonsutsatte steder som inni en høyttaler.

Men det er ingen ting i dette paper'et som skulle tilsi at det er noen hørbar forskjell på to kabler, heller ingen ting som skulle tilsi at kabler trenger å koste absurd mye penger, og vi venter ennå på at noen kabelprodusent skal dokumentere hørbare forskjeller mellom to kabler i en tilsvarende test som ble gjort her. Hvorfor gjør ikke kabelprodusentene det, mon tro, når en skarve produsent av kondensatorer til noen tikroninger stykket er i stand til å organisere en test og dokumentere resultatene?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Men det er ingen ting i dette paper'et som skulle tilsi at det er noen hørbar forskjell på to kabler, heller ingen ting som skulle tilsi at kabler trenger å koste absurd mye penger, og vi venter ennå på at noen kabelprodusent skal dokumentere hørbare forskjeller mellom to kabler i en tilsvarende test som ble gjort her. Hvorfor gjør ikke kabelprodusentene det, mon tro, når en skarve produsent av kondensatorer til noen tikroninger stykket er i stand til å organisere en test og dokumentere resultatene?
    Helt uten sammenlikning forøvrig, selvsagt: ;) På forsiden av Dagbladet i dag står det at Snåsamannen nå vil bevise evnene sine!

V

vredensgnag

Gjest
    Dazed skrev:
    Asbjørn skrev:
    Helt uten sammenlikning forøvrig, selvsagt: ;) På forsiden av Dagbladet i dag står det at Snåsamannen nå vil bevise evnene sine!
    Han og Camping.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    En kondensator er strengt talt bare en sammenrullet flatkabel med høy kapasitans.
    Det er kabelprodusenter som poster tilsvarende målinger på kabler:
    http://www.empiricalaudio.com/computer-audio/audio-faqs/are-cable-resonances-real

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Her fant jeg noe angående strømledninger fra linken til Sinep:

"Other expensive power cords often cause compression which tends to narrow the soundstage. Some roll-off the highs through compression or filtering and therefore appear to be more focused, but sacrifice high-frequency detail in the process."

Kanskje det var noe lignende jeg hørte med de strømkablene jeg prøvde? Skal ikke være lett dette her..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:

"Other expensive power cords often cause compression which tends to narrow the soundstage. Some roll-off the highs through compression or filtering and therefore appear to be more focused, but sacrifice high-frequency detail in the process."

Kanskje det var noe lignende jeg hørte med de strømkablene jeg prøvde? Skal ikke være lett dette her..
    Komprimering av vekselstrømmen? Komprimert lyd pga noe kabelen gjør? Ja, ja. Man skal høre mye, etc...

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    Kule-Trygve skrev:

Hvordan filtre som ruller av høye frekvenser er av betydning i en kabel hvis eneste funksjon er å bære frem en ren 50Hz med 230Vpp lurer nå jeg på.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    ...
    En kondensator er strengt talt bare en sammenrullet flatkabel med høy kapasitans.
    Det er kabelprodusenter som poster tilsvarende målinger på kabler:
    http://www.empiricalaudio.com/computer-audio/audio-faqs/are-cable-resonances-real
    Det er ikke målinger men SPICE-simuleringer muligens i simetrix : http://www.simetrix.co.uk/

Siden de ikke gjenngir oppsettet for simuleringsmodellen tipper jeg det er en ganske enkel «distribuert» LCR-modell. Noe ala det Asbjørn har lekt litt med og postet her på sentralen. Resonansene ser først og frems ut som RF-refleksjoner som skyldes karakteristisk impedans vs terminering. Legg også merke til at «urolighetene» først starter omkring 10M Hz, som er ganske irrelevant for en HT-kabel, med mindre forsterkeriet er talentløst konstruert eller defekt.

Dessuten er analogien mellom kondensator og motstand litt haltende ... essensen i en HT-kabel er konduktivitet (primært R). L & C er slik sett «bivirkninger».

mvh
    KJ

V

vredensgnag

Gjest
    Kule-Trygve skrev:

Joda, det er lett.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    vredensgnag skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Joda, det er lett.
    Det er så lett at man kan fint bruke de strømkablene som følger med i esken når man kjøper apparatet. (Når strømmen din er av god kvalitet (som hos meg antakelig), i det minste.) Men at kablene i signalveien er viktig for resultatet, er akkurat like sant som at det er lydkvalitetsforskjell på forsterkere.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    KJ skrev:
    Det er ikke målinger men SPICE-simuleringer muligens i simetrix : http://www.simetrix.co.uk/

Siden de ikke gjenngir oppsettet for simuleringsmodellen tipper jeg det er en ganske enkel «distribuert» LCR-modell. Noe ala det Asbjørn har lekt litt med og postet her på sentralen. Resonansene ser først og frems ut som RF-refleksjoner som skyldes karakteristisk impedans vs terminering. Legg også merke til at «urolighetene» først starter omkring 10M Hz, som er ganske irrelevant for en HT-kabel, med mindre forsterkeriet er talentløst konstruert eller defekt.

Dessuten er analogien mellom kondensator og motstand litt haltende ... essensen i en HT-kabel er konduktivitet (primært R). L & C er slik sett «bivirkninger».
    Claritycap mente som sagt at resonanser kunne ha en sammenheng med intermodulation distortion.
    Hvis det ikke påvirker signalet, så er det jo som du sier - irrelevant fordi det er utenfor det høbare området. Ellers ser jeg ikke hvorfor det skal være noe skille mellom en kondensator og en kabel.
    Hvis to kabler er kamuflert som kondensatorer, så er det forskjeller (selv med samme kapasitans), men hvis kabelen bare ligger rett ut, så er det plutselig ingen forskjell. ???

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Høyttalerne ligner litt på mine, men mine er jo mye flottere da ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    kablene i signalveien er viktig for resultatet
    Uten å ta opp den diskusjonen; hva har det med strømkabler å gjøre?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Skineffekter i strømkablene vil øke induktansen, men senke kapasitansen i nærliggende signalkabler som ligger i parallell med strømkablene, pga at motstanden i disse mot innstrålt støy senkes. Dette vil igjen skape en betoning i området mellom 600-800 Hz, som kan oppfattes som en "hardhet" i mørktklingende anlegg.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Kule-Trygve skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Joda, det er lett.
    Det er så lett at man kan fint bruke de strømkablene som følger med i esken når man kjøper apparatet. (Når strømmen din er av god kvalitet (som hos meg antakelig), i det minste.) Men at kablene i signalveien er viktig for resultatet, er akkurat like sant som at det er lydkvalitetsforskjell på forsterkere.
    Er det forskjell på forsterkere også :eek:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Skineffekter i strømkablene vil øke induktansen, men senke kapasitansen i nærliggende signalkabler som ligger i parallell med strømkablene, pga at motstanden i disse mot innstrålt støy senkes. Dette vil igjen skape en betoning i området mellom 600-800 Hz, som kan oppfattes som en "hardhet" i mørktklingende anlegg.
    Uten å ta opp DEN tråden ved å si at den effekten er helt neglisjerbar, mente jeg at strømkabler slett ikke er i signalveien.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne diskusjonen vil nok fortsette. De som er overbeviste om at forskjeller som ikke kan måles, heller ikke kan høres, vil nok fortsette å hevde det.
    Vi andre vet bedre ;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Denne diskusjonen vil nok fortsette. De som er overbeviste om at forskjeller som ikke kan måles, heller ikke kan høres, vil nok fortsette å hevde det.
    Vi andre vet bedre ;)
    Selvfølgelig må ting som kunne høres kunne måles!
    Om man ikke måler elektriske parametre er det jo mulig å måle lydbølgene som kommer ut av høytalerne. Dersom lyden blir mer "åpen" av en forandring i kjeden vil dette gjenspeile seg i forløpet til lybølgene i rommet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn