Hva nå Libya?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Det kan virke som om de senere dagers utvikling i Libya nå har satt ting i bevegelse:

«Washington's ambassador to the UN, Susan Rice, said on Wednesday that a no-fly zone would have only a limited use, and that the Obama administration was working "very hard" to pass a new resolution, which would authorise the use of aerial bombing of Libyan tanks and heavy artillery.»

http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/17/libya-air-strikes-urged-us-un

N

nb

Gjest
    De har neppe så veldig god tid om de har tenkt å gjøre noe

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg er mer bekymret for den voksende bevegelsen vi kjenner som Altomfattende Dumskap, den brer seg uhemmet i alle land.
    Du mener vel blindhet som du og likesinnende har.

V

vredensgnag

Gjest
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg er mer bekymret for den voksende bevegelsen vi kjenner som Altomfattende Dumskap, den brer seg uhemmet i alle land.
    Du mener vel blindhet som du og likesinnende har.
    Likesinnende er et fint nyord, jeg takker for det.

Blindhet og blindhet - det handler vel om i hvilken utstrekning man er åpen for ny informasjon som utfordrer vedtatte dogmer, eller om man lukker seg for slik informasjon og vurderer alt som skjer utfra det man "vet er sant."

Jeg har siden jeg var temmelig ung skjønt at Mercator-kartet en dag ikke lenger ville beskytte oss som bor i Europa. Det ble tegnet slik så "sorte, brune og gule mennesker" ikke skulle skjønne hvor lite Europa egentlig er.

Sånn er egentlig verden - og vi har herjet fritt rundt omkring i den. Nå kommer payback. Europas "blinde" forkjærlighet for USA skyldes behovet for å ha en storebror som kan beskytte oss, når det røyner på.

V

vredensgnag

Gjest
    Men la meg forstørre begrepet "blindhet" som du er inne på, Smorte, med dette kartet.

Så kan du se hvor fort vårt verdensbilde, i egentlig forstand, preges av fordommer.
    Blir det like lett å overbevise både seg selv og verden om at Europa med rette styrer alt i dette verdensbildet?

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Det er en relevans til Libya her.
    Vi i Europa og USA har tillatt oss å behandle resten av verden som råvareleverandører, til dødbillig pris, og har brukt ulike måter å berettige dette på, gjennom tidene. Nå tviholder vi på disse dogmene like besatt som Vatikanet tviholder på sitt verdensbilde, gjennom angrepene det utsettes for.
    Men det røyner på.

Slik ser en tidligere fangekoloni på verden.

Vedlegg

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Torja skrev:
    Virker som alle har glemt Libya..
    opprørerne, frihetskjemperne eller hva man ønsker å kalle dem er hardt presset.. Gaddafis soldater er på frammarsj...
    Avmakt? En stille oppgitthet over hvor moralsk korrupte vestens ledere er? De er livredde for at det skal bli tilsvarende protester i Saudi Arabia, og saudiene bruker det som skjer i Libya som avskrekkende eksempel.
    Du har brukt år på å kritisere vesten fordi de har innvandert Afghanistan og Irak, og nå kritiserer du de for ikke å gjøre inngrep i Libya, ditt hat mot vesten begynner å bli latterlig.

Dette er ikke vesten sin feil, forresten jeg tror det er USA sin feil ang katastrofen i Japan, med å sprenge under vannflaten skapte de jordskjelvet og deretter Tsuianamien, på denne måten fikk de ned oljeprisen.

Det har forresten vært protester i Saudia Arabia, de slo ned på det akkurat som Iran gjorde.

Jeg håper virkelig at Ghadaffi vinner og alle andre andre land slår hardt ned på det, det skal ikke være slik at man skal løpe ut i gatene og angripe statlige eide eiendeler for å få makt. Dette heter hiarki og ikke demokrati uansett hva personen med makta har gjort.
    Dine leseevner er veldig dårlige, smorte.

At vestens ledere er moralsk korrupte demonstrerer de da tydelig nå? De sier de skulle så gjerne likt å gjøre noe, men må inviteres først. Samtidig er det tydelig at de gjerne ser det blir ryggdekning for kustus med opprørerne der det er mest olje. Så du noen protester mot at SA gikk inn i Bahrain?
    Nå kjenner jeg tilfeldigvis områdene fra Jubail, al-Khobar, Dhahran, Ras Tanurah osv på østkysten av SA meget godt, og kan forundres over hvor lite som sies for å beskytte shi'itene der mot hva som nå foregår, sammenlignet med den indignasjon som ble utvist for å beskytte shi'itene i Irak mot et annet sett sunniherrer.

Og pass kjeften din når du tilskriver andre et hat mot noe. Jeg hater slett ikke Vesten, men jeg er i stand til å se på hva som skjer uten Barbiebriller med rosa glass.

Jo jeg ser protester fra vesten mot at SA gikk inn i Bahrain.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10082960

Så du innrømmer at det egentlig er en krig mellom Shia og Sunni muslimer, likevel er det vesten som har skylden etter din mening.

Som sagt synes jeg det er bra at opprørene begynner å tape i alle land slik at det blir en slutt på dette.

Dette har aldri vært om demokrati men makt som alltid.

Når jeg så dette youtube klippet tenkte jeg på deg med engang.

http://www.youtube.com/watch?v=fQtV8ij1X7E

La oss tenke oss at han som forsvarer er amerikaner og han andre er fra Irak, i dine øyne er nok dette amerikaner sin feil.

Nei du har kanskje ikke barbiebriller med rosa glass, men er ganske sikker på du har et par med grønne glass.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.740
    Smorte24 skrev:
    Som sagt synes jeg det er bra at opprørene begynner å tape i alle land slik at det blir en slutt på dette.

Den franske revolusjon, den amerikanske frigjøringskrigen, Sovjetimperiets fall, silkervolusjonen, o.s.v.
    Få deg noen medisiner mot sosialist-kommunist-muslimfobien din.

P

Parelius

Gjest
    Det kan nesten se ut som om det blir «no-fly zone» vedtatt. (Trolig avstår Russland og Kina fra å nedlegge veto, men en vet jo ikke.)

http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/17/libya-no-fly-zone-united-nations

Uproblematisk er ikke noe slikt. Noen refleksjoner fra M. Williams som er verdt å lese (The fatally flawed logic of a no-fly zone)

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2011/mar/17/libya-unitednations

Slike intervensjoner har liksom ikke vært så veldig heldige tidligere, så kanskje er dette begynnelsen på enda en hengemyr…

Gaddafis reaksjon på et slikt vedtak:

«The Qaddafi government responded to the potential United Nations action with threats.

“Any foreign military act against Libya will expose all air and maritime traffic in the Mediterranean Sea to danger and civilian and military facilities will become targets of Libya’s counter-attack,” it said in a statement carried on Libyan television and the official news agency, JANA, Reuters reported. “The Mediterranean basin will face danger not just in the short-term, but also in the long-term.”»

P

Parelius

Gjest
    6.33pm ET: Here's the result: 10 in favour, zero against, five abstentions. So the vote went exactly as predicted. "The resolution 1973/2011 is adopted.," says the chairman.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg var i Calabria, i hælen syd i Italia, da NATO innledet bombingen av Serbia. Fikk anledningen til å se hvor effektivt oppmarsjering av flyangrep gjennomføres idag.
    Flyene frem og tilbake i korridorer, man kunne se kondensstripene på de som lå i øverste lag og vi ble stående og måpe over hvor skjematisk det skjedde - det var assembly point over havet, sydøst for oss, og kondensstriper kom fra ulike retninger, skled inn i samlebåndet på vei mot Serbia og skar ned i operasjonshøyde på vei over Adriaterhavet.
    Boksåpnere lavest, og helt øverst skjønte vi det lå store bombefly, utfra antallet kondensstriper fra hvert.
    Returnerende fly kom tilbake til samme assembly point, og ut til baser og hangarskip - eller ned til flyplassen vi var ved. Det gikk i ett og så ut som tusener av fly, men det er sikkert bare fordi det var så utrolig mange.

En opplevelse som satte seg fast.

2011 fortsetter å innfri som "spennende år." ::)

P

Parelius

Gjest
    Gaddafi har allerede kommentert:

6.36pm ET: Muammar Gaddafi has already made his feelings known, telling the Portuguese TV channel RTP that the UN resolution was an act of "flagrant colonization" for which it had no legal mandate:

«This is craziness, madness, arrogance. If the world gets crazy with us we will get crazy too. We will respond. We will make their lives hell because they are making our lives hell. They will never have peace.»

(Fra Guardian)

Det snakkes om at det hele kan iverksettes i løpet av et par dager om ikke Gaddafi stopper krigføringen mot sitt eget folk.

Spørsmålet er jo om det er noen sivile å beskytte om et par dager. Jeg får ikke tidslinjen helt til å stemme.

Vi får håpe at dette ikke eskalerer ut av kontroll. Jeg er ikke helt optimistisk.

Rune N

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Ja, spennende kan man godt si, hva skjer videre?
    Kan raskt eskallere og ta proposjoner ingen hadde drømt om.
    Må innrømme at jeg er nervøs..

V

vredensgnag

Gjest
    Det er aldri grunn til å være optimistisk når det bryter ut krig - uten å være direkte involvert i kamp mot amerikanerne så nølte ikke den samme Gaddafi med å gi ordre til at det skulle plasseres en bombe ombord i flyet som datt ned over Lockerbie. (Senere er han blitt godgutt påny, før han nå er blitt skurk.)

Det skjer mye foruroligende i Midt-Østen nå. Frankrike har meldt de vil gå til aksjon straks resolusjonen foreligger ...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir interessant. Resolusjonen autoriserer all maktbruk som er nødvendig for å "beskytte sivilbefolkningen", unntatt militærstøvler på bakken, og jeg er overrasket over at en så vid fullmakt kunne passere gjennom sikkerhetsrådet. Jeg tipper de første amerikanske og franske flyene er over Libya allerede i natt. AWACS'en har drevet 24-timers overvåkning et par uker allerede, så det bør være rimelig klart hvor målene befinner seg. Parkerte jagerfly og kamphelikoptre, luftvernbatterier, kjøretøykolonner på vei mot Benghazi, ... Det er også ganske opplagt at den beste måten å beskytte sivilbefolkningen på litt lengre tidshorisont er å blåse obersten selv i fillebiter, så det var vel i praksis en dødsdom som nettopp ble avsagt.

V

vredensgnag

Gjest
    Militære satelitter er nok manøvrert i stasjonær posisjon over Libya forlengst, og kartleggingen av hvor målene befinner seg er som du sier unnagjort. Tror også de går ut i natt - og at de nok gjennomfører noen demoraliserende angrep for å få de regimetro på bedre tanker.

Det er få ting som demoraliserer artillerister mer enn å vite at det siste du bør gjøre er å sende en granat ut av kanonløpet når NATO ser i din retning. Målsystemene er så effektive nå at det batteriet er ute av funksjon før granaten de har avfyrt har landet på sitt mål.

Og hundre stridsvogner kan være skrot på minutter (det spørs hvordan de tolker no-fly-zone, men de fikk inn "to protect civilians" og det blir nok en romslig fortolkning).

Men dagens krigføring er asymmetrisk, så vi får begynne å grue oss.

P

Parelius

Gjest
    Noen ble forståelig nok glade;

«In Benghazi, the main opposition stronghold, a large crowd watching the vote on an outdoor TV projection burst into celebration as green and red fireworks filled the air, as broadcast live on the Al-Jazeera satellite TV channel.»

(Al-Jazeera)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du fått det inntrykket fra nå nylig kl. 0110?

Edit; Ok, ser at han vart litt skremt ja og har endret litt på planene, og kanskje misforsto jeg hva du mente med å gi seg.

Mvh.KW

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Det er ikke noe som heter symmetrisk krigføring. Hva skulle det være godt for? Fair play?

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er ikke noe som heter symmetrisk krigføring. Hva skulle det være godt for? Fair play?
    ;D

Innen krigsteori er derimot begrepet godt forstått, og handler om hva som skjer når etablerte aktører oppdager at reglene omskrives av utfordreraktører som ikke ser et behov for "a standing military" før de slår til.

Dermed kan det skje at en gjeng ingeniørstudenter fra Egypt og Saudi Arabia sitter i Hamburg og spiller Microsoft Flight Simulator, og merker at spillet har lagt inn en flytur i New York, hvorpå det melder seg en idé.
    Her kan man se med hvilken flid Microsoft arbeidet med å videreutvikle idéens grunnlag:
    http://www.volny.cz/havlikjosef/comparison.htm

Dette er 1999-versjonen av Flight Simulator.

Og resultatet er et perfekt eksempel på hva som menes med asymmetrisk krigføring.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_warfare

S

Smorte24

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Smorte24 skrev:

Den franske revolusjon, den amerikanske frigjøringskrigen, Sovjetimperiets fall, silkervolusjonen, o.s.v.
    Få deg noen medisiner mot sosialist-kommunist-muslimfobien din.
    Jeg er drittlei folk som deg og vredendsgang, vesten har skyld i alt det som er ille, hva faen har gamle kart noe med dagens situasjon å gjøre, la oss skylde på romerne da, eller Alexander før det.

Se på Elfenbenskysten eller Zimbawe, dette var land som var rike og klarte seg bra, så kom det en maktsyk idiot(noe vil vel si at det USA sin feil) så er landene igjen u-land.

Så har jo disse araberlanden koranen som de følger, den bremser vel den økonomiske utvikling ganske mye for landene, så har vi også den saken at de får veldig mange unger, verdens største krise er folkeveksten.

Jeg trodde også at det norske forsvaret var til for å forsvare vårt land eller våre allierte, kan noen si meg når vi ble alliert med noen i Libya?

Hvor mange unge norske mennesker mener du og vredensgang vi skal ofre på slike konflikter vi ikke har noe med?

Det som skjer nå er at shia muslimene gjør opprør mot sunni som sitter med pengene og makten, jeg ser ingen grunn til at vi skal ofre noen norske på en slik konflikt.

Jeg regner med at de som har vedtatt å angripe Libya er først i rekkene hvis det blir bakkekamper.

V

vredensgnag

Gjest
    Er det meg eller Pink Panther du er sint på nå?
    Din historielesning og aktualitetsforståelse er så unyansert, Smorte24, at det er veldig vanskelig å mene stort om den.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Shia vs sunni? I Libya?

Skrekkscenariet her er mer noe som ligner på Somalia eller Afghanistan. Landet består av assorterte middelalderske stammer og klaner i løselige allianser og feider. Ingen kommer til å savne Gadaffi, men spørsmålet er hva som kommer etter. Hvis disse klanene ikke greier å bli enige om en måte å styre landet på, kan hele greia fragmentere i et kaos av krigsherrer og stammekonflikter. Det løses ikke med jagerflypatruljer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finne unntak, men det er ikke slik lenger at muslimske land føder flere barn enn vesten. Riktignok fødes det mer barn pr kvinne i Egypt enn i Norge, men flere andre land ligger under det norske gjennomsnittet. Iranske kvinner i 2011 føder langt færre barn enn norske kvinner. Faktisk et halvt barn mindre i snitt, hvis jeg ikke husker feil. Det er med andre ord ikke mulig å sette opp kristne land vs muslimske som en hovedregel lenger når det gjelder befolkningsvekst.

Befolkningsstatistikken har jo etterhvert vist seg å være feil, for utviklingen har endret seg radikalt i senere år. I dag er det konsensus at jorden stopper opp rundt/like under 9 milliarder. Rundt 2030 tror jeg det er at veksten flater ut.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    tror først og fremst at det som vanlig er økonomiske interesser inne i bildet her (olje) og det menneskelige er nok ikke førsteprioritet, amerika er jo ganske opptatt allerede og bla frankrike fikk vel ikke all verdens kontrakter i irak etter manglende støtte til amerika ? det er jo mange slike konflikter rundt omkring som det ikke gjøres noe med fordi det dessverre er lite å hente økonomisk for deltakerland, min mening ihvertfall
    uansett ønsker det libyske folk en ny og mer human leder og en bedre fremtid

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Det finne unntak, men det er ikke slik lenger at muslimske land føder flere barn enn vesten. Riktignok fødes det mer barn pr kvinne i Egypt enn i Norge, men flere andre land ligger under det norske gjennomsnittet. Iranske kvinner i 2011 føder langt færre barn enn norske kvinner. Faktisk et halvt barn mindre i snitt, hvis jeg ikke husker feil. Det er med andre ord ikke mulig å sette opp kristne land vs muslimske som en hovedregel lenger når det gjelder befolkningsvekst.

Befolkningsstatistikken har jo etterhvert vist seg å være feil, for utviklingen har endret seg radikalt i senere år. I dag er det konsensus at jorden stopper opp rundt/like under 9 milliarder. Rundt 2030 tror jeg det er at veksten flater ut.
    Interessant link for den som er interessert i fakta om hvordan verden egentlig ser ut: www.gapminder.org

Det fødes flere barn pr kvinne i Norge (1.89) enn i Tunisia (1.84) og Iran (1.78), men færre enn i Algerie (2.34), Libya (2.64) og Egypt (2.82). Som kjent trengs ca 2.1 barn pr kvinne for å holde folketallet konstant.

Generelt består verden av to grupper land når man ser på slike tall: Afrika sør for Sahara med tillegg av Afghanistan og Jemen, og så alle oss andre. Bare se her. Det er også ganske tankevekkende å kjøre den grafikken fremover fra 1800 til i dag. Et slikt utsagn som "arabere får mange barn" sluttet å være sant rundt 1970, da sosiale endringer begynte å skyte fart i bl.a. Egypt og Iran.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    ...
    Det fødes flere barn pr kvinne i Norge (1.89) enn i Tunisia (1.84) og Iran (1.78), men færre enn i Algerie (2.34), Libya (2.64) og Egypt (2.82). Som kjent trengs ca 2.1 barn pr kvinne for å holde folketallet konstant.
    ...
    Sant nok, men i tillegg er det jo også slik at når gjennomsnittlig antall barn pr. kvinne avviker fra 2.1, så vil mødrenes gjennomsnittlig alder ved barnefødselen begynne å spille inn. F.eks. vil en befolkning med 2.82 barn pr. kvinne der kvinnene i snitt er 20 år gamle når de føder, vokse vesentlig raskere enn en befolkning der kvinnene er 30 år når de føder.

P

Parelius

Gjest
    «Libya declared an immediate cease-fire and promised to stop military operations today in a bid to fend off international military intervention after the UN authorised a no-fly zone and "all necessary measures" to prevent the regime from striking its own people.

The announcement by Foreign Minister Moussa Koussa followed a fierce attack by Gaddafi's forces against Misrata, the last rebel-held city in the western half of the country.»

http://www.independent.co.uk/news/world/africa/libya-declares-ceasefire-after-un-vote-2245710.html

Da ser det ut som om Gaddafi ikke går «bananas» i middelhavsbassenget, og at fremmasjen mot opprørerne stopper.

Han har vel kontroll over det meste av landet nå, så hvordan veien videre er ikke lett å se. Flere år med en form for stillings«krig» og et «delt» Libya? Ikke har jeg noen tro på at han går av, og det blir vel heller ikke lett for opprørerne å gjenoppta noen kamp, eller at det skal komme til noen nye demonstrasjoner i områder som nå er kontrollert av Gaddafi.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Støre er den komplette politiker; velformulert, null integritet, null ydmykhet og total mangel på erkjennelse av tidligere utsagn eller synspunkter. Og det mest imponerende synes jeg, er at han faktisk later til å tro på seg selv, at han tilsynelatende ikke skjønner det selv når han lyver. Da han ba TV2 om å kutte kameraet for eksempel, i forbindelse med noen Hamas-greier, så var det journalistens spørsmål som var feil. Intervjuet gikk noe sånt som:

Journalist: "Har du hatt kontakt med person X fra Hamas".
    Støre: "Nei, jeg har aldri hatt kontakt med vedkommende."
    Journalist: "Ikke? Men vi har papirer som viser det motsatte."
    [viser papirer]
    Støre: "Kan vi ta det på nytt? Spørsmålet ditt var uklart."

Den utvekslingen synes jeg viste Støre i et nøtteskall.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Ser og hører at Norge skal delta i krigen med flystyrker.
    Hm..? Er det slik at Spiralis må trå til i utenlandstjeneste?
    Passet egentlig dårlig i forhold til egne planer. :-\ :(

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes at Spiralis skal 'årne opp', og returnere med et par kule solbriller til Zomby_Woof. 8)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg synes at Spiralis skal 'årne opp', og returnere med et par kule solbriller til Zomby_Woof. 8)
    Det blir vel i så fall mere et spørsmål om "tårnet opp". ;)

Uansett vil det nok være "en liten smule" distanse fra Libya. En passelig flytur for å si det slik ;D

Etter min erfaring er den beste krigen, den som foregår lengst mulig unna der man selv befinner seg!
    Deltagelse "på bakken" er ganske oppskrytt om noen ønsker min mening! :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Som en gammel kollega sa: Krig er som kino. De beste plassene er lengst bak. ;)

Synd med solbrillejakten som utgår. Gærningen har noen par som er Yoko Ono verdig. Hadde vært fett å eie et av dem....

P

Parelius

Gjest
    «In one of the most forceful statements he has issued from the White House Mr. Obama said that his demands were not negotiable: Colonel Qaddafi had to pull his forces back from major cities in Libya or the United States and its allies would stop him.»
    http://www.nytimes.com/2011/03/19/world/africa/19libya.html?ref=africa

Da er dynamikken igang. Ikke bare stopp i krigshandlinger, men tilbaketrekning av styrker. Det kommer neppe til å skje, så da smeller det nok.

Jeg er litt usikker på om det er å tøye vedtaket i Sikkerhetsrådet litt vel langt, men det gjør det mulig å komme ut av en mulig bakevje. Om det fører videre ut i hengemyra eller ei, er jo en annen sak.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.949
    Det var nå som f... at de ikke kommer seg i gang med å desimere stridsvognene hans før han får rasert Benghazi også.
    Skulle nå tro de fikk dårligere tid til å skyte sivilister når det ramler ned ting som smeller i hodet på de.

P

Parelius

Gjest
    Mer konkret hva Obama sa:

«In a stark message, Obama said: "Muammar Gaddafi has a choice. The resolution that was passed lays out very clear conditions that must be met. The United States, the United Kingdom, France and Arab states agree that a ceasefire must be implemented immediately."

He said this meant:

• All attacks against civilians must stop.

• Gaddafi must stop his troops from advancing on the rebel stronghold Benghazi, and pull them back from Ajdabiya, Misrata and Zawiya.

• Gaddafi must establish water, electricity and gas supplies to all areas.

• Humanitarian assistance must be allowed to reach the people of Libya.

"Let me be clear: these terms are not negotiable. These terms are not subject to negotiation. If Gaddafi does not comply with the resolution the international community will impose consequences and the resolution will be enforced through military action."»

http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/18/libya-obama-gaddafi-un-strikes

Det kan ikke bety noe annet en at det må smelle. Aldri om Gaddafi går med på slikt uten at han samtidig fratrer lederskapet. Det siste synes mest som ønsketenking.

Skulle det mot formodning skje, så er i det minste forholdene bedret noe for at «folkets vilje» skal kunne komme til uttrykk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn