Hva nå Libya?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hm. Og jeg som så for meg en hyggelig liten borgerkrig. Så feil kan man ta.

P

Parelius

Gjest
    Så så, ottone, borgerkriger kan vi kose oss med på reality-tv. Auu, det er kanskje det vi gjør… Det er flere kanaler skal du se. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    21. mars 2011: Den nye kanalen Fox Crime blir lansert på norsk tv.
    TBA: Den nye kanalen Fox War.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Må vel bli noe vanskelig å velge rett ved eventuell bombing av tanks, siden en del er tatt over av opprørerne.
    KW

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.048
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mannen har unektelig et antall poenger.

Leste forresten i en av nettavisene at "operasjonen ledes av Afrika-kommandoen i Stuttgart".
    Jeg vet at det er AFRICOM som menes, men jeg kom likevel i tanker om denne karen, også han fra Stuttgart:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Må vel bli noe vanskelig å velge rett ved eventuell bombing av tanks, siden en del er tatt over av opprørerne.
    KW
    Ja det ble visst vanskelig å vite hva som er hva.
    Opprørerne jublet villt og skjøt i lufta for å feire at de hadde skutt ned et Libyisk fly som krasjet i et boligområde i Bengashi, dumt da at det ble fløyet av opprørsidens folk (så vidt meg bekjent)

Kan bli mer spennende enn nødvendig dette når europeiske/canadiske fly skal operere over Libya.
    Kan jo risikere å bli beskutt fra begge partene der nede.

Mvh

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    296
    KW skrev:
    KW skrev:
    KW
    Ja det ble visst vanskelig å vite hva som er hva.
    Opprørerne jublet villt og skjøt i lufta for å feire at de hadde skutt ned et Libyisk fly som krasjet i et boligområde i Bengashi, dumt da at det ble fløyet av opprørsidens folk (så vidt meg bekjent)

Kan bli mer spennende enn nødvendig dette når europeiske/canadiske fly skal operere over Libya.
    Kan jo risikere å bli beskutt fra begge partene der nede.

Mvh

Fra og med nå er alle fly i området Freds-Nasjoners-fly.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er veldig sofistikerte ildgivningssystemer, KW. I første omgang tar de ut alt av radarinstallasjoner og våpensystemer mot fly. Disse vil de ha kartlagt, deretter tar man artilleristillinger, kjøretøy og annet. Men mye av dette "males" av spesialstyrker som forlengst er inne og leder angrepene ved å rette ildledningslaser mot utvalgte mål, som bombene styrer etter.
    Forstod av en melding at de alt har sendt avsted over 100 cruiseraketter.

Men - det er mye som likevel kan gå galt. Gaddafi vil ha kjøpt en del våpensystemer som de må beskytte seg mot.

Ironisk at Irakkrigen begynte på denne tiden på kvelden for nøyaktig åtte år siden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.299
    Torget vurderinger
    0
    Krigen begynner i allefall godt ! Spiralis forblir hjemme ved teltet! :D

Vi får håpe ingen "finner det nødvendig" å gå inn på bakken !! :-\

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.398
    Torget vurderinger
    1
    Min uniform ligger klar. Jeg må trolig rykke ut og passe en eller annen høyde i Noregs rike snart.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Jau, det er i slike stunder jeg skal være glad for at mine to stjerner tilhører kavaleriet og ikke flyvåpenet.

Så er det bare å håpe at han skjønner at nok faktisk er nok nå, og ikke koser seg med sitt private armageddon de siste timene han har igjen.

EDIT: jeg håper virkelig det er snakk om timer nå, 72 for eksempel. Og at dette ikke blir mest mulig blodbad på kortest mulig tid. Det håper jeg så intenst at jeg nesten kunne foldet hendene mine for det, om jeg trodde det ville hjelpe.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    594
    vredensgnag skrev:
    Jeg er mer bekymret for den voksende bevegelsen vi kjenner som Altomfattende Dumskap, den brer seg uhemmet i alle land.
    Et problem, om man skal velge å se det slik, er at intelligente mennesker får færre barn enn sine mindre intelligente medborgere. Man kan derfor si at de dumme sprer sine gener i større grad enn de smarte.

Utviklingen skulle derimot vært omvendt, i alle fall sett fra et evolusjonært ståsted og med tanke på at intelligens er genetrisk betinget.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    En ny hengemyr vesten rører seg inn i. Å gå inn så sent betyr at man må involver seg i enda en bakkekrig i muslimske land.
    Vesten må ikke late som om de bryr seg om sivile eller opprører blir drept i opprør. Hvorfor gikk man ikke inni Kongo, Rwanda osv osv..hvis det er menneskeliv man bryr seg om.

Her er det andre motiver som gjelder.

Paradokset er at arabiske diktatorregimer med egne interne opprør plutselig støtter vestlig angrep på en diktator kollega. Dette rimer ikke.

1. Vesten og spesielt Frankrike har ønsket å stå på god fot med Ghadaffi så lenge han garanterte stabiltet og olje+gass leveranser.

2. Når man så og trodde han skulle falle, så ble han kritisert og mistet støtten,men når han nå fikk overtaket og i ferd med å knuse oprøret innså man at man hadde spilt på feil hest og er livredd for å miste en "venn" med olje.

3.Så rykker man inn for å redde stumpene og sikre et styre som er vennligsinnet.
    Bangazi faller nok uansett og man kan ikke vinne fra luften.

4. Ghadaffi svir av hele landet om han er nødt, han har ingenting å tape. Og når FN bomingen har drept mange nok sivile så mister den støtten, og det gir moral til Ghadaffi styrker som er lojale. Muligens er de kun lojale pga faren for represalier mot familiene?

5. Det eneste håpet er at Ghadaffi's styrker inneholder nok leiesoldater som har livet kjært og deserterer, om det skjer gjenstår å se....

Men uansatt ville Vesten klart seg bedre uten å gå inn i konflikten...jeg fortstår fortsatt ikke hvorfor man går inn på et så sent og håpløst utgangspunkt.

V

vredensgnag

Gjest
    Problemet med Libya er at landet består av et stort antall stammer som ikke tåler synet av hverandre. Kongen som Gaddafi i sin tid styrtet kom fra Benghazi, og var overhodet for stammen i den regionen - denne stammen holdt så resten av landet i sitt grep.

Gaddhafi styrtet kongen og overtok makten, og har i alle år etter latt være å prioritere innsats i denne regionen, siden han visste han aldri ville få dem over på sin side uansett. FNs håp er at Gaddhafi blir presset til å gå, men det behøver ikke bety at landet vil bli samlet.

Der vi er vant til at oppslutning fordeler seg forholdsvis jevnt gjennom befolkningen, er den i Libya fullstendig knyttet til stammetilhørighet. Vepsebol.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Jan-Helge skrev:
    Et problem, om man skal velge å se det slik, er at intelligente mennesker får færre barn enn sine mindre intelligente medborgere. Man kan derfor si at de dumme sprer sine gener i større grad enn de smarte.
    En dristig påstand.

Riktignok varierer størrelsen på barneflokkene mye, og mye kan sies om grunnene til det.
    Koplingen til intelligens skulle jeg gjerne sett bekreftet. Selv har jeg fem, og er herved KRENKET.. ;)

Mvh

P

Parelius

Gjest
    5 questions few are asking about Libya

By Issandr El Amrani March 20, 2011 at 4:01 AM Share
    Not to rain on anyone's parade, but while I'm glad that the multinational intervention is giving cover to Libyan insurgents, I'm rather shocked at the desultory coverage of what might come out of the military intervention. A tragedy has been taking place in Libya, whose people deserve help, but that doesn't mean not thinking through consequences. Here's a shot at it:

http://www.arabist.net/blog/2011/3/20/5-questions-few-are-asking-about-libya.html

Tar bl.a. opp problemer vi har vært inne på i tråden.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Norge i krig igjen.

Jeg var på fottur i Nordmarka i formiddag og så og hørte en stor 4-motors turbopropmaskin på vei sørover over meg. En av de nye C-130ene med bakkemanskapene til F-16?

V

vredensgnag

Gjest
    Vi bor i et rart land.
    F-16 piloten(e) som skal ned avbildes på forsiden av aviser og presenteres med fullt navn, og statsministeren var og ruslet med sin kone på Frogner i dag, riktignok med to livvakter et godt stykke bak seg, men likevel.

Det slår på en måte ikke folk at Libya kan søke gjengjeldelse i andre land.

P

Parelius

Gjest
    Nå har den arabiske liga fått kalde føtter, og kritiserer bombingen.

Av og til lurer jeg på hvilken verden de lever i når de går inn for å etablere en no-fly sone, men tror at det kan gjøres ved vedtak alene.

Det gjør uansett ikke det hele enklere. Nå kan vi raskt komme i den situasjon at den arabiske liga med sine uttalelser gjør det hele til et rent vestlig anliggende. (At det for vesten ligger egeninteresse bak forandrer ikke på dette.)

Uff, dette kan bli en hengemyr av de sjeldene.

Tillegg:

Til en viss kontekst: http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/03/201131365925476865.html

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.048
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Det slår på en måte ikke folk at Libya kan søke gjengjeldelse i andre land.
    Noe Libya har vært godt kjent for å gjøre tidligere:
    http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/april/17/newsid_2488000/2488369.stm
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/1315036/Libyan-envoy-sent-home-after-attack-on-dissident.html

For ikke å snakke om Lockerbie, diskoteket i Berlin, og diverse andre steder som har opplevd oberstens "sponsing".

V

vredensgnag

Gjest
    Parelius skrev:
    Nå har den arabiske liga fått kalde føtter, og kritiserer bombingen.

Av og til lurer jeg på hvilken verden de lever i når de går inn for å etablere en no-fly sone, men tror at det kan gjøres ved vedtak alene.

Det gjør uansett ikke det hele enklere. Nå kan vi raskt komme i den situasjon at den arabiske liga med sine uttalelser gjør det hele til et rent vestlig anliggende. (At det for vesten ligger egeninteresse bak forandrer ikke på dette.)

Uff, dette kan bli en hengemyr av de sjeldene.
    I følge The Guardian har Gaddafis folk hentet lik fra likhusene, folk som er døde i de indre kampene, og plassert disse ut i områder de påstår koalisjonen har bombet.
    Men den Arabiske Ligaen løper en balansegang her, og har sikkert fått lov til å kritisere hva som skjer, samtidig som Qatar nå blir med på flytokt, og Egypt kjører lass med våpen over grensen og inn i Benghazi.

Det er et underlig spill å tulle rundt med nasjonssuverenitet. Men Gaddafi var tydelig på hva som skulle skje med Benghazi - og det var liten grunn til å mistro ham, gitt at dette er en fiendestamme i hans øyne. Så det spørs om Europa og den Arabiske Liga ville vært komfortable med en nytt Srebrenica på dørterskelen til Europa.

Men ingen grunn til å innbille seg at det er pent, det som skjer nå. En hel kolonne ble satt ut av spill i går, og i følge journalister så det ut som "Highway of Death" fra 1991.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Men ingen grunn til å innbille seg at det er pent, det som skjer nå. En hel kolonne ble satt ut av spill i går, og i følge journalister så det ut som "Highway of Death" fra 1991.
    Det viktigste for koalisjonen er vel å bruke mandatet til å ta ut så mye som mulig av Gaddafis tunge våpen og utstyr for å svekke ham i kampen mot opprørerne. Om det er pent eller ikke kommer an på øyet som ser. Hadde man vært opprører hadde det nok sett ut som den reneste elg i solnedgang.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Ikke overraskene at de reagerer slik. Både Den Arabiske Liga og Den Afrikanske Union befolkes i stor grad av samme type individer som Gadhafi, så de er kanskje ikke helt komfortable med at det brenner under ræva på ham.
    De kan jo selv bli de neste.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    594
    Delle skrev:
    Jan-Helge skrev:
    En dristig påstand.

Riktignok varierer størrelsen på barneflokkene mye, og mye kan sies om grunnene til det.
    Koplingen til intelligens skulle jeg gjerne sett bekreftet. Selv har jeg fem, og er herved KRENKET.. ;)

Mvh
    Det stemmer som jeg sier, og jeg skal prøve å finne frem dokumentasjon på det for deg.

Dog trenger du ikke å føle deg krenket, da det på samme måte som at røyking er et sosialt problem hvor de med lavest utdanning røyker mer enn dem med med høyere utdanning, ikke nødvendigvis kan konkludere med at en som røyker har lav utdanning.

Så der finnes håp for deg, det gjør det altså, selv om du har klart å rote deg bort i en så krevende situasjon som fem barn må være.

---

Nå bekrefter ikke denne artikkelen noe, men vil gjerne poste den likevel (beklager avsporingen) da det var ekstrem tankegang (personlig synes jeg den er litt på kanten).

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=78317

Har lest en god del om emnet tidligere, og sett hva jeg anser som bekreftende dokumentasjon på at det er tilfelle. Dog fant jeg ikke noe brukende i farten, men man får veldig mange treff om man søker rundt dette så det kan stemme (jeg tror det stemmer i alle fall, etter å ha fulgt tråder om temaet og oppsøkt spennende linker tidligere). Jeg hentet det ikke bare ut av det blå når jeg postet innlegget.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg visste ikke at sikkerhetsrådet støtter Sarkozys valgkampanje.

Bombet ikke USA i Libye for 25 år siden også? For å få Kadhafi til å roe ned terroraksjonene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Jeg visste ikke at sikkerhetsrådet støtter Sarkozys valgkampanje.

Bombet ikke USA i Libye for 25 år siden også? For å få Kadhafi til å roe ned terroraksjonene.
    Jo, fra baser i England. I etterkant av Lockerbie, off course.

V

vredensgnag

Gjest
    Medium Lobster skriver med ujevne mellomrom, på Fafblog, men når det først skrives, så skrives det skarpt:

Humanitarians of the Year
    Freedom! If there's one thing America loves, it's... well, war. But if there's two things America loves, it's war and torture. But if there's three things America loves, it's war, torture, and genocide. But if there are several dozen things America loves, they are war, torture, genocide, chattel slavery, apartheid, ethnic cleansing, assassination, poverty, institutionalized bribery, remote-controlled flying death robots and somewhere down the list, between prison labor and lagoons of toxic pig shit, there is almost certainly a special place in our national heart for freedom.

And so it is that the United States is fighting to free the Libyan people from the Libyan people by killing the Libyan people. The situation is fairly straightforward, after all - Libya faces a humanitarian crisis, and the only way to address a humanitarian crisis is to bomb it with hundreds of cruise missiles. I'm told that the Red Cross still delivers bottled water and medical supplies by duct-taping them to the nose cone of an outgoing Tomahawk. More importantly, the Libyan people are oppressed by a bloodthirsty dictator - a dictator who kills his own people - and the least we can do is kill those people ourselves. How, I ask, can we stand idly by and allow people to be slaughtered by a ruthless tyrant when we could be slaughtering them instead?

You may ask, what makes getting killed by the United States any better than getting killed by Qaddafi? Because we are America, killing for a great American cause, in the name of Americanness, and our murder victims, in their last moments, as their houses are burnt and their schools destroyed and their neighbors incinerated and their families turned into hamburger, will come to know our American values: of freedom, of liberty, of toxic pig shit.

http://fafblog.blogspot.com/

C

Cyber

Gjest
    Det som krigen konflikten har vist meg så langt er at VG og DB nå er helt ubrukelige som nettaviser.

EDIT: Er visst ikke en krig nei... :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    cybervision_ skrev:
    Det som krigen konflikten har vist meg så langt er at VG og DB nå er helt ubrukelige som nettaviser.

EDIT: Er visst ikke en krig nei... :)
    Mener du at de var brukelige før?

N

nb

Gjest
    Fin oversikt i Aftenposten denne søndagen over ting som skjer andre steder i verden akkurat nå, men som kjent er verden kun i stand til å forholde seg til en - i høyden kanskje to - større saker samtidig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn