Og jeg som hadde lovet meg selv å ikke skrive mer i denne tråden...og mye skal det ikke bli. Men hvor ble det av medmenneskligheten Geir Bjerkaas? Rausheten? Kjærligheten? Rettferdigheten? Det inkluderende?
Hvor var det det glapp?(dette er et retorisk spørsmål, bare for å ha sagt det
)
Det unplugged her gir oss i sin tolkning er et budskap kristne HEVDER å være enig i til en viss grad, men så går det i vranglås når det gjelder abort i dette tilfellet, men homofile, kvinners status og rolle(bl.a i kirken) og en lang lang liste over latterlige ting sett i historisk perspektiv - hele greia faller sammen i sedvanlig reaksjonær konservativisme og misforstått og forstokket moral og etikk. Hvis det hadde eksistert en gud, så tror jeg unplugged er langt nærmere sannheten enn de fleste av dine trosfeller noensinne kan håpe på. Det er en gud jeg skjønner at folk vil tro på, hvis man trenger slikt. Du er humoristisk og kaller denne versjonen for "amøbe", lallende og jeg vet ikke hva..tror du virkelig at du, av alle, forstår det som er over deg selv? For å bruke bibelsk språk, det allmektige? Tror du virkelig at du, eller noen andre som er like overbevist i sin tro som deg, virkelig ville forstått de dimensjonene en slik kraft EVT innehar? Med det trangsynet? Tror det er dårlige odds(jeg tror på noe som du ser
)
Jesus var jo en av gutta. Rota litt med søte løsaktige damer javisst(ikke helt uvanlig i håndtverkerfamilier på den tiden vil jeg tro - litt vin og ei søt dame er aldri feil), men en av gutta. Og sikkert en fin fyr på alle måter, brydde seg tilogmed om folk med lav status! Både fattige, syke, horer og fylliker. Den enkle mann. Han talte deres sak, forsøkte å bedre levekårene deres i et ganske ekskluderende og hardt samfunn. Det var ikke populært..dele godene du liksom...og vi vet alle hvordan det gikk og hvem som sørget for akkurat det(nei, tenker ikke på romerne). Hva hadde skjedd i dag mon tro?
Hadde de som liker å kalle seg troende eller kristne skjønt skriften på veggen?
Hvis Jesus kom tilbake, var svart, bifil(selvsagt, må jo elske begge kjønn med samme glød - INGEN diskriminering) sang hiphop eller evt metal eller hva det nå var som kommuniserte akkurat da, drev en abortklinikk for unge kvinner som hadde vært uheldige eller blitt voldtatt, delte ut prevensjon over alt han gikk, satt på sprøyterommet med junkiene for å overtale dem til å søke på metadon-programmet, etablerte krisesenter for prostituerte fra fattige land hvor de fikk hjelp og støtte til å komme seg hjem og vekk fra kyniske bakmenn, menget seg med en og annen politisk eller etnisk minoritet eller flere, talte for de utstøtte og forfektet deres sak, tok upopulære standpunkter og sto generelt rakt mot den tause majoritet(uten at det er en referanse til Baudrillard i denne konteksten)?
Hadde de skjønt det? Om noen?
Jeg har mine tvil.
La oss håpe han ikke tar turen, det kommer til å ende med katastrofe for ham. En gang til.
O.