Hva skjer i 2006?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.597
    Du må tåle å bli kalt fanatiker du også, om.s.
    Spesielt når du omtaler andre som fanatisk...
    Det går tydeligvis inflasjon i begrepet fanatiker her. Virker som det blir plassert et sted mellom likegyldig og politisk aktiv. Hva skal vi nå kalle de som ikke skyr noen midler i sin "gode" sak? Slemminger?

J

jekri

Gjest
    Hvem har sagt noe om å knuse noen verden? På hjemmebane kan de utøve den kultur og det lovverk de vil for min del. Det man bør slå ned på er denne kulturens utbreden her i vestlige land, da den er radikalt annerledes og inkompatibel med vår egen. Vil de ha Sharia i Iran, så er det greit for meg, men det er ikke greit om de innfører tilsvarende praksis hos oss. Derfor må man i mine øyne forhindre at religiøse, islamske subkulturer får makt eller politisk innflytelse her. Og knuse deres muligheter til å etablere et borgervern for håndhevelse av islamsk lov i vår del av verden. Man bør også demme opp for den radikale demografiske omveltningen som den storstilte innvandringen og populasjonsutviklingen i Europa nå medfører. Sin verden kan de få ha i fred.
    Og da må selvfølgelig nordmenn som etablerer seg i andre kulturer tilpasse seg disse?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    1. Det er et faktum at i muslimske land er vanlige menneskerettigheter fraværende.
    Man skulle tro at når de kommer til Vesten, så er det bl.a. for å nyte godt av slike rettigheter.
    Det er ikke det inntrykket jeg sitter med.

2. Det er et faktum at når andelen muslimer i en nasjon kommer opp mot 8-10%, så starter urolighetene. Ingen steder på jorden lever muslimer i et slikt mindretall i fred med sine naboer. Kom gjerne med eksempler hvis du er uenig.

3. Hvis man er usikker på hvordan utviklingen i Norge blir fremover, er det ikke naturlig å sammenligne seg med land som har hatt innvandring mye lenger enn oss?

Hvordan er situasjonen i India etter mange 100 år med muslimer? Borgerkrig og deling av landet.
    Hva med Spania, Italia, Tyskland, Sverige, Danmark?
    Er de muslimske enklavene i Malmø og Stockholm et eksempel til etterfølgelse?
    Steder der politi og brannvesen ikke tør og bevege seg.
    Der lyshårede tenåringsjenter må farge håret svart for ikke å bli banket opp eller voldtatt? Google litt på Rosengård i Malmø, så skjønner du.

4. Hvorfor er det slik at muslimer, uansett nasjonalitet ikke integeres like lett som innvandrere fra andre religioner?
    Indere ser likedan ut, er fra samme område, har like vanskelige navn, men har en høyere yrkesdeltagelse enn etniske nordmenn. Myten om vanskeligheter på arbeidsmarkedet for innvandrere, er feilaktig. Stort sett bare muslimer sliter her.

Det gjelder å identifisere problemet. Det er ikke innvandring generelt som er problemet, det er innvandring av muslimer. For mange over for kort tid, uten tilstrekkelig integrering.

Takk for oppmerksomheten.
    Litt belegg for faktum 1 og 2 kunne være på sin plass. Etterlyste mer info om forholdet menneskeretter/Islam ovenfor også.
    Ad 4, så er Islam en av de største religionene i India.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Litt belegg for faktum 1 og 2 kunne være på sin plass. Etterlyste mer info om forholdet menneskeretter/Islam ovenfor også.
    Du ønsker å vite hvilke nasjoner som ikke har undertegnet menneskerettserklæringen? Skal finne det for deg. Du tviler vel ikke på at disse rettighetene er fraværende i disse landene?
    Hva angår India så er vel største religionen hindu.
    Det var jo nettopp opprør blant muslimene som dannet grunnlaget for opprettelsen av staten Pakistan.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Etterpå kan vi fortsette med barnedåp, som jeg hadde en liten intro til på side 12 i tråden...

Kabeldragern
    Et barn døpt, et barn ikke.(kona er kristen :)o), så da blir det sånn)
    Et barn valgte å konfimere seg borgerlig, et barn valgte å stå over hele greia.

Jeg ser på barnedåp som et overgrep, bortsett fra at jeg tror ikke barnet tar spesielt skade av det.
    Men prinsipielt sett et overgrep, ja. Barn er selvstendige vesener, det er en del av det å vokse opp å selv fundere seg frem til et syn de kan stå for, og her har kona og jeg jo litt ulike roller som samtalepartnere ovenfor ungene(en juridisk sett tvilsom benevnelse i den aldren de nå har nådd.)

De lærer fort å tenke selv, for å si det slik, og sånn må det også være.

Som en følge av dette ser jeg på dåp som noe galt, kona er forøvrig også enig etterhvert, det at vår første ble døpt hadde mest med hennes familie å gjøre.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    For første gang i tråden er jeg uenig med deg Tresko :)

Han er kanskje idiot i den forstand at han utsettere seg for stor fare. Men ytringsfriheten er kjempeviktig, og vi kan ikke akseptere at rasende religiøse grupper setter seg over den.
    Nei, det kan man ikke akseptere.
    Men sammenlign det hele litt med hvordan vi i norge reagerer når det går en eller annen filledokumentar, eller kommer et oppslag i en amerikansk eller fransk avis om norsk hval og selfangst. Vi blir jo blodig fornærmet og føler oss tråkket på tærne.
    Nordlendingene står på TV med fråden ut av kjeften og lover død og fordervelse over hollywood og greenpeace.
    Vi føler oss angrepet på våre enemerker, slik er det også når det blir slått opp i egyptiske aviser at ignorante dansker fleiper med noe som betyr mye for dem.

Jeg aksepterer det ikke, men ser ikke dette som noe dødsdom for demokrati, yttringsfrihet og menneskerettigheter.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Og da må selvfølgelig nordmenn som etablerer seg i andre kulturer tilpasse seg disse?
    Selvsagt. Hvis nordmenn forbryter seg mot dette landets lover, etablerer et borgervern for utenomrettslig håndhevelse av norske leveregler, bedriver politisk agitasjon, begår trusler og overgrep mot lokale innbyggere og deres skikker eller begår overgrep mot gjeldende menneskerettigheter, så bør dette slås ned på.

Jeg har dog ennå til gode å høre om opptøyer, æresdrap, terrorisme eller organisert kriminalitet blant norske enklaver i utlandet. Slik jeg har til gode å se samme type problemer blant svensker, engelskmenn, amerikanere, indere, japanere eller brasilianere som er bosatt i Norge. Som Oddgeir påpeker, disse problemene finner man her i vesten først og fremst blant muslimske minoriteter.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det er hyggelig at din kristne tro gjør så mye godt for deg! Men er du i stand til å se at andre kan ha like mye glede av det de tror på, uansett om det er noe radikalt annet enn det du tror på?
    Jeg hadde lovt meg selv å holde kjeft,men siden du spør så fint :) ; Nei,jeg har problemer med å tro at noen kan få denne freden og gleden fra noe annet.
    Det finns mange vitnesbyrd av folk som har blitt "født på ny",som tidligere har vert ateister,muslimer,buddhister,humanister osv. Mulig det går andre veien også,men jeg har aldri sett eller hørt om noen som har tatt imot Jesus,for så å vende seg til Buddha,Krishna,o.l.

Som sagt så tror jeg at der er kun en Gud og Jesus er i den nye pakt eneste veien til frelse.

Når det gjelder abort så burde jeg ivertfall holdt kjeft,men ::) ..... jeg er igrunnen helt på linje med Nessa og Knudsen.Ser på det som den verste form for mord som eksisterer,om det kan graderes,og jeg føler et nesten ubeskrivelig sinne av at folk kan ta så lett på det.
    Mitt sinne og min sorg tror jeg er bare en liten liten brøkdel av det Skaperen må føle.
    Skal leger og forskere,som i løpet av flere tusen år fortsatt ikke klarer å kurere en enkel forkjølelse, fortelle oss når de to cellene,som blir en, er et menneske? Halllooooo!!?
    Det burde vere liten tvil om at fra det øyeblikket de to cellene smelter sammen begynner et nytt menneske sitt liv.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi har jau Cat Stevens, som gjekk frå kristendom til ateisme, til buddisme og endeleg til islam....
    Og no heiter han Yussuf Islam, trur eg.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Vi har jau Cat Stevens, som gjekk frå kristendom til ateisme, til buddisme og endeleg til islam....
    Mulig du vet noe som ikke jeg vet Arve, men har aldri hørt at Cat Stevens hadde tatt imot Jesus, som Rune skriver. Hvis han ikke hadde gjort det, så snakker dere om to forskjellige ting. Det er mange kristne i den forstand at norge er et kristent land, som har konvertert til Islam. Husker en film jeg så for noen år siden, som het: "Mellom Muhammed og geiter", tror jeg. Den handlet om en del frikere og tidligere(+ noen som fortsatt var på kjøret) stoffmisbrukere som hadde bosatt seg på Karlsøy i Troms. Ganske mange av disse hadde konvertert til Islam.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Et barn døpt, et barn ikke.(kona er kristen :)o), så da blir det sånn)
    Et barn valgte å konfimere seg borgerlig, et barn valgte å stå over hele greia.  

Jeg ser på barnedåp som et overgrep, bortsett fra at jeg tror ikke barnet tar spesielt skade av det.
    Men prinsipielt sett et overgrep, ja. Barn er selvstendige vesener, det er en del av det å vokse opp å selv fundere seg frem til et syn de kan stå for, og her har kona og jeg jo litt ulike roller som samtalepartnere ovenfor ungene(en juridisk sett tvilsom benevnelse i den aldren de nå har nådd.)

De lærer fort å tenke selv, for å si det slik, og sånn må det også være.

Som en følge av dette ser jeg på dåp som noe galt, kona er forøvrig også enig etterhvert, det at vår første ble døpt hadde mest med hennes familie å gjøre.
    Takk for respons!

Etter å ha lest dine innlegg i denne tråden OG en god del tidlige innlegg fra deg, må jeg si at du har mye å komme med samt at vi har et utrolig likt syn både når det gjelder lyd og ellers syn på livet. Artig...!

Kabeldragern

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg hadde lovt meg selv å holde kjeft,men siden du spør så fint :) ; Nei,jeg har problemer med å tro at noen kan få denne freden og gleden fra noe annet.
    Det finns mange vitnesbyrd av folk som har blitt "født på ny",som tidligere har vert ateister,muslimer,buddhister,humanister osv. Mulig det går andre veien også,men jeg har aldri sett eller hørt om noen som har tatt imot Jesus,for så å vende seg til Buddha,Krishna,o.l.

Som sagt så tror jeg at der er kun en Gud og Jesus er i den nye pakt eneste veien til frelse.

Når det gjelder abort så burde jeg ivertfall holdt kjeft,men ::) ..... jeg er igrunnen helt på linje med Nessa og Knudsen.Ser på det som den verste form for mord som eksisterer,om det kan graderes,og jeg føler et nesten ubeskrivelig sinne av at folk kan ta så lett på det.
    Mitt sinne og min sorg tror jeg er bare en liten liten brøkdel av det Skaperen må føle.
    Skal leger og forskere,som i løpet av flere tusen år fortsatt ikke klarer å kurere en enkel forkjølelse, fortelle oss når de to cellene,som blir en, er et menneske? Halllooooo!!?
    Det burde vere liten tvil om at fra det øyeblikket de to cellene smelter sammen begynner et nytt menneske sitt liv.
    Vel, jeg kan bare konkludere at jeg er totalt uenig i alt du skriver her, inkludert Skaperens eventuelle sinne i forhold til abort. Nå er dine tanker nært opp til det som såvidt jeg vet er normen i mange kristne miljøer rundt omkring i Norge, og jeg vil bare si at jeg har stor respekt for mange av de miljøene, mange hyggelige mennesker og slikt, men det er helt klin umulig å diskutere visse ting med dem.

Vi mennesker gjør oss mange tanker om hva Gud må føle om dette og hint, og at Gud ønsker at vi skal gjøre slik og slik i den og den situasjonen. Det er jo ikke måte på hva Gud forlanger av oss, og hvor sint Han blir hvis vi ikke følger alle disse moralnormene.

Jeg tror på Gud. Jeg tror på en Gud som står for grenseløs kjærlighet, grenseløs visdom, grenseløs glede, grenseløs akseptering og grenseløs sannhet. Alt det andre er funnet opp av oss mennesker.

Gud ønsker og forlanger ingenting av oss. Frelse er sikret. Det finnes like mange veier til Gud som det finnes sjeler i universet. Det finnes ingen andre veier enn til Gud.

Gud ser på oss mennesker og hvordan vi strever med å få livet til å fungere på samme måte som en kjærlig mor eller far ser på en baby som strever med å ta sine første skritt: Når vi faller, ler de kjærlig, reiser oss opp igjen så vi kan prøve på nytt. Hadde du visst hva Gud tenker om deg, hadde du smilt mye! Ja, du hadde jublet høyt, og ikke bøyd hodet i frykt. Det er helt ok å elske Gud, Det er ingen grunn til å frykte Gud. Og du kan godt kalle Gud noe annet - for eksempel en kraft, den universelle bevissthet, Allah, Krishna, Jahve - valget er ditt. Du trenger ikke engang tro på Gud! Det spiller ingen rolle.

Nei, Gud blir ikke sint når en kvinne tar abort. Gud tar kjærlig vare på henne, og er klar til å hjelpe henne gjennom hvis det blir en vanskelig tid for henne. Hvis hun ønsker å ta imot hjelpen. Hvis ikke, så ok.

Den satt, tenker jeg! I meste laget for de fleste her antakeligvis, men noen må jo si hvordan det hele henger sammen. 8)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor må en på død og liv tilhøre noe/være i en bås tilhørende en eller annen slags retning...?

Hva er galt meg å greie seg selv? Jeg for min del tilhører heldigvis ingen slik inndeling/bås/retning. I den grad jeg i det hele tatt tror på noe, så tror jeg på mennesket og den iboende godhet vi alle er utstyrt med fra fødselen av...!

Kabeldragern

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg kan bare konkludere at jeg er totalt uenig i alt du skriver her, inkludert Skaperens eventuelle sinne i forhold til abort. Vi mennesker gjør oss mange tanker om hva Gud må føle om dette og hint, og at Gud ønsker at vi skal gjøre slik og slik i den og den situasjonen. Det er jo ikke måte på hva Gud forlanger av oss, og hvor sint Han blir hvis vi ikke følger alle disse moralnormene.

Jeg tror på Gud. Jeg tror på en Gud som står for grenseløs kjærlighet, grenseløs visdom, grenseløs glede, grenseløs akseptering og grenseløs sannhet. Alt det andre er funnet opp av oss mennesker.

Gud ønsker og forlanger ingenting av oss. Frelse er sikret. Det finnes like mange veier til Gud som det finnes sjeler i universet. Det finnes ingen andre veier enn til Gud.

Gud ser på oss mennesker og hvordan vi strever med å få livet til å fungere på samme måte som en kjærlig mor eller far ser på en baby som strever med å ta sine første skritt: Når vi faller, ler de kjærlig, reiser oss opp igjen så vi kan prøve på nytt. Hadde du visst hva Gud tenker om deg, hadde du smilt mye! Ja, du hadde jublet høyt, og ikke bøyd hodet i frykt. Det er helt ok å elske Gud, Det er ingen grunn til å frykte Gud. Og du kan godt kalle Gud noe annet - for eksempel en kraft, den universelle bevissthet, Allah, Krishna, Jahve - valget er ditt. Du trenger ikke engang tro på Gud! Det spiller ingen rolle.

Nei, Gud blir ikke sint når en kvinne tar abort. Gud tar kjærlig vare på henne, og er klar til å hjelpe henne gjennom hvis det blir en vanskelig tid for henne. Hvis hun ønsker å ta imot hjelpen. Hvis ikke, så ok.

Den satt, tenker jeg! I meste laget for de fleste her antakeligvis, men noen må jo si hvordan det hele henger sammen.  8)
    Igjen, Unplugged, vel talt!

Kabeldragern

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vel, jeg kan bare konkludere at jeg er totalt uenig i alt du skriver her, inkludert Skaperens eventuelle sinne i forhold til abort. Vi mennesker gjør oss mange tanker om hva Gud må føle om dette og hint, og at Gud ønsker at vi skal gjøre slik og slik i den og den situasjonen. Det er jo ikke måte på hva Gud forlanger av oss, og hvor sint Han blir hvis vi ikke følger alle disse moralnormene.

Den satt, tenker jeg! I meste laget for de fleste her antakeligvis, men noen må jo si hvordan det hele henger sammen.  8)
    Den kjøper jeg 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg vet at jeg har lest en slik liste et sted, men finner den ikke igjen nå. Imidlertid gir denne linken
    http://www1.umn.edu/humanrts/research/
    mulighet for å sjekke ett og ett land. Da vil du se at det jeg tidligere har hevdet er korrekt.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Vel, jeg kan bare konkludere at jeg er totalt uenig i alt du skriver her, inkludert Skaperens eventuelle sinne i forhold til abort. Nå er dine tanker nært opp til det som såvidt jeg vet er normen i mange kristne miljøer rundt omkring i Norge, og jeg vil bare si at jeg har stor respekt for mange av de miljøene, mange hyggelige mennesker og slikt, men det er helt klin umulig å diskutere visse ting med dem.

Vi mennesker gjør oss mange tanker om hva Gud må føle om dette og hint, og at Gud ønsker at vi skal gjøre slik og slik i den og den situasjonen. Det er jo ikke måte på hva Gud forlanger av oss, og hvor sint Han blir hvis vi ikke følger alle disse moralnormene.

Mye gode tanker her, men jeg må dessverre si at den Gud det står om i Bibelen passer ikke inn i ditt bilde. Virker som du beskriver noe amøbelignende lallende som er i en slags rus og bare er happy uansett. Jeg tror at Gud skapte gleden, men han er også rettferdig.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Og jeg som hadde lovet meg selv å ikke skrive mer i denne tråden...og mye skal det ikke bli. Men hvor ble det av medmenneskligheten Geir Bjerkaas? Rausheten? Kjærligheten? Rettferdigheten? Det inkluderende?
    Hvor var det det glapp?(dette er et retorisk spørsmål, bare for å ha sagt det :D)

Det unplugged her gir oss i sin tolkning er et budskap kristne HEVDER å være enig i til en viss grad, men så går det i vranglås når det gjelder abort i dette tilfellet, men homofile, kvinners status og rolle(bl.a i kirken) og en lang lang liste over latterlige ting sett i historisk perspektiv - hele greia faller sammen i sedvanlig reaksjonær konservativisme og misforstått og forstokket moral og etikk. Hvis det hadde eksistert en gud, så tror jeg unplugged er langt nærmere sannheten enn de fleste av dine trosfeller noensinne kan håpe på. Det er en gud jeg skjønner at folk vil tro på, hvis man trenger slikt. Du er humoristisk og kaller denne versjonen for "amøbe", lallende og jeg vet ikke hva..tror du virkelig at du, av alle, forstår det som er over deg selv? For å bruke bibelsk språk, det allmektige? Tror du virkelig at du, eller noen andre som er like overbevist i sin tro som deg, virkelig ville forstått de dimensjonene en slik kraft EVT innehar? Med det trangsynet? Tror det er dårlige odds(jeg tror på noe som du ser :))

Jesus var jo en av gutta. Rota litt med søte løsaktige damer javisst(ikke helt uvanlig i håndtverkerfamilier på den tiden vil jeg tro - litt vin og ei søt dame er aldri feil), men en av gutta. Og sikkert en fin fyr på alle måter, brydde seg tilogmed om folk med lav status! Både fattige, syke, horer og fylliker. Den enkle mann. Han talte deres sak, forsøkte å bedre levekårene deres i et ganske ekskluderende og hardt samfunn. Det var ikke populært..dele godene du liksom...og vi vet alle hvordan det gikk og hvem som sørget for akkurat det(nei, tenker ikke på romerne). Hva hadde skjedd i dag mon tro?

Hadde de som liker å kalle seg troende eller kristne skjønt skriften på veggen?
    Hvis Jesus kom tilbake, var svart, bifil(selvsagt, må jo elske begge kjønn med samme glød - INGEN diskriminering) sang hiphop eller evt metal eller hva det nå var som kommuniserte akkurat da, drev en abortklinikk for unge kvinner som hadde vært uheldige eller blitt voldtatt, delte ut prevensjon over alt han gikk, satt på sprøyterommet med junkiene for å overtale dem til å søke på metadon-programmet, etablerte krisesenter for prostituerte fra fattige land hvor de fikk hjelp og støtte til å komme seg hjem og vekk fra kyniske bakmenn, menget seg med en og annen politisk eller etnisk minoritet eller flere, talte for de utstøtte og forfektet deres sak, tok upopulære standpunkter og sto generelt rakt mot den tause majoritet(uten at det er en referanse til Baudrillard i denne konteksten)?

Hadde de skjønt det? Om noen?
    Jeg har mine tvil.

La oss håpe han ikke tar turen, det kommer til å ende med katastrofe for ham. En gang til.

O.
    Mye gode tanker her, men jeg må dessverre si at den Gud det står om i Bibelen passer ikke inn i ditt bilde.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.385
    Ang. nyhetsoppslaget i media i dag om at rundt 400 mennesker er blitt trampet i hjel på vei til det hellige Mekka.
    Lurer på en ting. Tro om muslimene har noe selvironi. Altså, om de ser seg selv og sine handlinger i perspektiv, og ler litt av seg selv ? Man må jo bare le av dette her. Tro om Gud syns det er ålreit og ofre 400 mennesker i en sånn hellig handling som å valfarte til det hellige Mekka ?
    Kanskje Gud ler litt han også. Jeg tror faktisk det.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0

Den kjøper jeg også
    :D

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Og jeg som hadde lovet meg selv å ikke skrive mer i denne tråden...og mye skal det ikke bli. Men hvor ble det av medmenneskligheten Geir Bjerkaas? Rausheten?  Kjærligheten? Rettferdigheten? Det inkluderende?
    Hvor var det det glapp?(dette er et retorisk spørsmål, bare for å ha sagt det :D)

Det unplugged her gir oss i sin tolkning er et budskap kristne HEVDER å være enig i til en viss grad, men så går det i vranglås når det gjelder abort i dette tilfellet, men homofile, kvinners status og rolle(bl.a i kirken) og en lang lang liste over latterlige  ting sett i historisk perspektiv - hele greia faller sammen i sedvanlig reaksjonær konservativisme og misforstått og forstokket moral og etikk. Hvis det hadde eksistert en gud, så tror jeg unplugged er langt nærmere sannheten enn de fleste av dine trosfeller noensinne kan håpe på. Det er en gud jeg skjønner at folk vil tro på, hvis man trenger slikt. Du er humoristisk og kaller denne versjonen for "amøbe", lallende og jeg vet ikke hva..tror du virkelig at du, av alle, forstår det som er over deg selv? For å bruke bibelsk språk, det allmektige? Tror du virkelig at du, eller noen andre som er like overbevist i sin tro som deg, virkelig ville forstått de dimensjonene en slik kraft EVT innehar? Med det trangsynet? Tror det er dårlige odds(jeg tror på noe som du ser :))

Jesus var jo en av gutta. Rota litt med søte løsaktige damer javisst(ikke helt uvanlig i håndtverkerfamilier på den tiden vil jeg tro - litt vin og ei søt dame er aldri feil), men en av gutta. Og sikkert en fin fyr på alle måter, brydde seg tilogmed om folk med lav status! Både fattige, syke, horer og fylliker. Den enkle mann. Han talte deres sak, forsøkte å bedre levekårene deres i et ganske ekskluderende og hardt samfunn. Det var ikke populært..dele godene du liksom...og vi vet alle hvordan det gikk og hvem som sørget for akkurat det(nei, tenker ikke på romerne). Hva hadde skjedd i dag mon tro?

Hadde de som liker å kalle seg troende eller kristne skjønt skriften på veggen?
    Hvis Jesus kom tilbake, var svart, bifil(selvsagt, må jo elske begge kjønn med samme glød - INGEN diskriminering) sang hiphop eller evt metal eller hva det nå var som kommuniserte akkurat da, drev en abortklinikk for unge kvinner som hadde vært uheldige eller blitt voldtatt, delte ut prevensjon over alt han gikk, satt på sprøyterommet med junkiene for å overtale dem til å søke på metadon-programmet, etablerte krisesenter for prostituerte fra fattige land hvor de fikk hjelp og støtte til å komme seg hjem og vekk fra kyniske bakmenn, menget seg med en og annen politisk eller etnisk minoritet eller flere, talte for de utstøtte og forfektet deres sak, tok upopulære standpunkter og sto generelt rakt mot den tause majoritet(uten at det er en referanse til Baudrillard i denne konteksten)?

Hadde de skjønt det? Om noen?
    Jeg har mine tvil.

La oss håpe han ikke tar turen, det kommer til å ende med katastrofe for ham. En gang til.

O.
    Nyyydelig inlegg, dog.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Mye gode tanker her, men jeg må dessverre si at den Gud det står om i Bibelen passer ikke inn i ditt bilde.
    Hei Geir,

Jeg vet ikke om det muligens er nytt for deg, men bibelen var en misforståelse, et feilopptrykk.
    Pressens faglige utvalg har den under evaluering nå, og vi kan bare beklage at noen hevdet disse ville historiene.
    Jeg hadde stor tro på Jesus, jeg er jo tross alt hans mor.  Men han strakk det vel litt langt den gangen, og kompisene hans var vel litt vel kreative i sine skriverier etterpå.

Fra nå av er det Unpluggeds inlegg som gjelder, en liten stund, redaksjonen jobber med et nytt verk som kommer til å bli åpenbart om noen få tiår, redaktøren, Muhammed, sier at de allerede er i gang med korrekturen, men det er et stort verk dette, og audition for en ny mesias er ikke engang begynt enda. (Bono har sagt nei, og George Bush tar ikke telefonen)
    Dessuten mangler han litt skykontakt etter endelig å ha fått bilde i avisa.
    Nåja. Han er jo ikke gamle karen.
    Buddah, vurderer å gjøre comeback i mangel på gode kandidater!

Forøvrig, Jøder, beklager at det gamle testamentet var litt harskt, jeg var tross alt i puberteten, og hadde sterke meninger om det meste. Bare glem det som står der.
    Jeg sendte Adolf for å fortelle dere det. Men det angrer på, makan til sort får. Beklager.

Forøvrig, vis litt initativ selv, jeg gidder ikke å følge med på alt som skjer, forventer liksom ikke at dere skal være perfekte. Bare oppfør dere sånn nogenlunde som folk.

Jepp, da skulle det meste være sagt, bare følg kardemommeloven noen tiår, så kommer jeg tilbake med oppdateringer.

mvh.

Gudrun Rex

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Hei Geir,

Jeg vet ikke om det muligens er nytt for deg, men bibelen var en misforståelse, et feilopptrykk.
    Pressens faglige utvalg har den under evaluering nå, og vi kan bare beklage at noen hevdet disse ville historiene.
    Jeg hadde stor tro på Jesus, jeg er jo tross alt hans mor. Men han strakk det vel litt langt den gangen, og kompisene hans var vel litt vel kreative i sine skriverier
    etterpå.

Fra nå av er det Unpluggeds inlegg som gjelder, en liten stund, redaksjonen jobber med et nytt verk som kommer til å bli åpenbart om noen få tiår, redaktøren, Muhammed, sier at de allerede er i gang med korrekturen, men det er et stort verk dette, og audition for en ny mesias er ikke engang begynt enda. (Bono har sagt nei, og George Bush tar ikke telefonen)
    Dessuten mangler han litt skykontakt etter endelig å ha fått bilde i avisa.
    Nåja. Han er jo ikke gamle karen.
    Buddah, vurderer å gjøre comeback i mangel på gode kandidater!

Forøvrig, Jøder, beklager at det gamle testamentet var litt harskt, jeg var tross alt i puberteten, og hadde sterke meninger om det meste. Bare glem det som står der.
    Jeg sendte Adolf for å fortelle dere det. Men det angrer på, makan til sort får. Beklager.

Forøvrig, vis litt initativ selv, jeg gidder ikke å følge med på alt som skjer, forventer liksom ikke at dere skal være perfekte. Bare oppfør dere sånn nogenlunde som folk.

Jepp, da skulle det meste være sagt, bare følg kardemommeloven noen tiår, så kommer jeg tilbake med oppdateringer.

mvh.

Gudrun Rex

Og hva gjør deg til dommer at bøkenes bok er feiltrykk? hvilken annen bok er noen gang skrevet til og med med så mattematisk presisjon som bibelen???? Alt går i tallet 7 og tre. Det er faktisk gjort seriøse forsøk fra forskere å skrive ei annen bok med samme presisjon men forskerne med høy uttdannelse måtte se seg slått av det gudommelige.

What a surprice hehe.

Om du ikke skjønner hva jeg mener så synd.. Men regner med at de fleste andre kristne her skjønner hva jeg mener og kanskje gidder og forklare det. For jeg gidder simpelten ikke diskutere dette her. Men dette ene innlegget var så over støvleskaftet at jeg bare måtte åpne skrivekløa en gang til.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.597
    Nyyydelig inlegg, dog.
    Jeg er helt enig. Det beste er at det finnes jo mange mennesker som gjør en lignende innsats i dag. Iofs burde det være uvesentlig om de er Guds sønner (hva nå det egentlig skulle bety) eller ikke. Noen sier at Gud er alt det gode - og så må jo de eksepsjonelt gode blant oss være Guds sønner og døtre. For andre så kreves det nok at den hellige ånd har gått mer konkret til verks.

Guds vrede er erstattet med naturkrefter med god drahjelp av menneskeskat forurensning. Noen vil kanskje mene at dagens klimautvikling - med vannvittige stormer inn til sør-øst kysten av USA, svært mye nedbør i mellomeuropa, aids, fugleinfluensa, "ondskapens akse" osv. og mye annet som vi ikke liker - har en overnaturlig forklaring. Men stort sett har vi gode nok naturlige forklaringer nå til dags til at folk slår seg til ro med.

Miraklene har også trange kår. Enten har vi en forklaring allerede (kunnnskap), eller så lager vi en forklaring (forskning). Ellers så er det upålitelige og ubekreftede historier. En Jesus anno 2006 vil ha store problemer med å briljere med mirakler slik som forrige gang.

Så har vi "jomfrutrikset". Det spiller ingen rolle om det er sant eller ikke. Det fungerte en gang og aldri mer. ;D

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    natur kreftene som råder nå står det om i johannes åpenbaring så de er ingen overraskelse må jeg si. jomfru trikset er enkelt for jomfru maria er oversatt med ungmøy maria i nyere bibel oversettelser så den er ikke vanskelig å forstå. Ja jeg er kristen om noen skulle lure.

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2004
    Antall liker
    0
    natur kreftene som råder nå står det om i johannes åpenbaring så de er ingen overraskelse må jeg si. jomfru trikset er enkelt for jomfru maria er oversatt med ungmøy maria i nyere bibel oversettelser så den er ikke vanskelig å forstå. Ja jeg er kristen om noen skulle lure.
    Jomfru Maria eksisterte visstnok ikke i den opprinelige utgaven av bibelen, men ble ført inn 200 år senere ;)

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Skjønte det helt av meg selv, ingen fare ;D
    Det var da enda godt er så vanskelig å få lagt inn ett stort kors som bilde her når man er så datakløn som meg. Snakker ikke om avatar bilde nei men midt i skrive feltet. ;D :D

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Unplugged: Hvor henter du svarene dine? Sitter du og tenker de ut for deg selv, eller har du hatt en gudommelig åpenbaring. Jeg innrømmer gjerne at hvis sistnevnte er tilfelle så ligger du langt foran meg. Mer i selskap med mormonerne som jo hevder å ha egne gudommelige skrifter. Jeg holder meg til Bibelen, den er kanskje velsitert, men for meg inneholder den uendelig mye mer visdom enn det du klarer å tenke ut. Når jeg leser i den så ser jeg sammenhenger og tenker at dette er ikke bare "oppkok fra mennesker" men helt klart inspirert av Gud. Da nytter det ikke å bare trekke ut biter.
    Til Dog og Tresko: Det er fint at dere har funnet hverandre i en felles raljerende stil, men må bare si at dere gjør meg trist. Jeg startet denne tråden, med et innlegg som var positivt og litt spørrende i mine øyne. Så braket det løs med utskjelling, idiotforklaring, fanatikerbeskyldninger, osv. Det er greit nok. Det som svir litt mer hos meg er når dere som i de siste postene(selvfølgelig i full respekt) håner og spotter Bibelens Gud. Samtidig som dere vil bli tatt seriøst? Jeg ser at denne diskusjonen ikke bærer noen gode frukter og velger å avslutte den fra min side. Som en avslutninghilsen til dere : Jesus elsker dere, og han døde på korset for dere. Der tok han på seg all verdens synd, slik at alle mennesker kan bli frie.
    Jeg skal be litt ekstra for dere!
    mvh
    Geir

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Jomfru Maria eksisterte visstnok ikke i den opprinelige utgaven av bibelen, men ble ført inn 200 år senere ;)
    Ble ikke hele det nye testamentet skrevet 200år senere?

Skulle gjerne sett for meg vår versjon av en historie om f.eks. en mann som Beethoven, med kun muntlige overføringer å forholde seg til.

Dette er jo ikke spesielt gyldige argumenter mot folk som tror at boka er gudegitt, det har jeg jo en viss forståelse for. Visstnok vanskelig å trenge igjenom desken der i gården. Men anonyme kilder, der har pressen en forhistorie.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Jeg skal be litt ekstra for dere!
    Prøv deg!

Du bør være fornøyd med denne tråden.

Jeg kalte deg gal mann i første inlegg, og nå videreformidlet jeg til deg en mail rett fra selveste Gudrun.

Du bør være fornøyd med den.

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    128
    Som tidligere sagt: jeg har selv vært del av et kristent miljø, riktignok for en kortere periode. Og jeg studerte Den Hellige Skrift seriøst, og så fordomsfritt jeg bare klarte.

Men seriøst: jeg finner røverhistorien Da Vinci-koden mer troverdig enn overnevnte. Det gjør ikke MEG noe at voksne mennesker bruker gamle eventyr som guide til livet, så lenge de holder opplegget sitt unna meg. I mine øyne er kristendommen pr. i dag et harmløst fenomen.

Men jeg er enig i at vi skal se med kritiske øyne på at islamsk fanatisme gradvis nærmer seg oss. Kristne fanatikere er ikke i nærheten av hva disse galningene kan få til. De kristne fanatikerne fikk rast fra seg gjennom inkvisisjon, korstog og hekseprosesser. Men nå må vi med vårt utviklede samfunn og vår utviklede teknologi og kløkt unngå at de muslimske fanatikerne lykkes i å gjenta vårt dårlige eksempel fra 1100-tallet. For det er jo faktisk et slags korstog de oppmuntrer til når de ønsker å barbere den stygge, sataniske vesten fra jordens ansikt:)

Vi ønsker at et fargerikt fellesskap skal være et oppnåelig ideal. Men vi må ikke være naive. Vi har innvandrere fra muslimske land her, som ønsker å komme seg opp og fram på en vestlig måte. Mange av dem lykkes til fulle! Like fullt har vi de som febrilsk ønsker å overleve med foreldrenes dogmatiske islam på hjemmebane, og gatas egne normer på den andre. Samtidig stilles det "vestlige" krav til dem i skoleverket. Jeg kan forstå at barn/unge utsatt for denslags faktisk blir noe rebelske og forvirra.

Så "fargerikt fellesskap" har sine utfordringer. Og det var nå en gang Staten Norge som inviterte til 60- og 70-tallets arbeidsinnvandring. Integreringens viktighet ble den gang ignorert ettersom disse menneskene kun skulle være her en meget kort tid. Nå i dag ser vi hvor smart det var å tenke sånn:)

Synes nok det er skummelt å ikke innrømme at debatten rundt innvandring og islam har flere nyanser enn bare muslimlandenes manglende menneskerettigheter og vår "viderekommenhet" som samfunn. Den generasjonen innvandrerbarn som vokser opp i dag formes like mye av det norske samfunnet som av sine foreldres hjemland.

Vel dette ble langt. Nå slenger jeg på ei skive:)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Og hva gjør deg til dommer at bøkenes bok er feiltrykk? hvilken annen bok er noen gang skrevet til og med med så mattematisk presisjon som bibelen???? Alt går i tallet 7 og tre. Det er faktisk gjort seriøse forsøk fra forskere å skrive ei annen bok med samme presisjon men forskerne med høy uttdannelse måtte se seg slått av det gudommelige.

What a surprice hehe.

Om du ikke skjønner hva jeg mener så synd.. Men regner med at de fleste andre kristne her skjønner hva jeg mener og kanskje gidder og forklare det. For jeg gidder simpelten ikke diskutere dette her. Men dette ene innlegget var så over støvleskaftet at jeg bare måtte åpne skrivekløa en gang til.
    Ser du ikke at Tresko sitt innlegg er skrevet med et tykt lag av humor rundt? Det var meningen at du skulle sitte og humre av det, ikke ta det bokstavlig. Eh - ikke sant, Tresko? ;)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg er en travel mann med to jobber og med kone og barn hjemme, så den tiden jeg får foran pc-skjermen blir begrenset. Jeg skal forsøke å svare på innlegget ditt, Geir, men nå har jeg ikke tid.

Jeg håper ikke du regner mitt innlegg blant de som håner og spotter din Gud? Det har aldri vært min hensikt. Ellers tror jeg Gud tåler humoren til Tresko og Dog, selv om ikke du gjør det. Slapp av litt, mann! Du tar dette litt for personlig. Når man setter igang en debatt som denne bør man være forberedt på det meste. Synes denne debatten har vært til tider svært god, til andre tider litt for mye grove beskyldninger mot de man ikke har vært enig i. For meg har den vært lærerik.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Som også Geir sier,så er det ukjent for meg at Cat var født på ny før han gjekk den veien.Er ikke noen av platene hans skrevet mens han var som du kaller det kristen? Har ikke sett eller hørt noe på de som indikerer at han kjente til den levende Gud.

P

Parelius

Gjest
    Miraklene har også trange kår. Enten har vi en forklaring allerede (kunnnskap), eller så lager vi en forklaring (forskning). Ellers så er det upålitelige og ubekreftede historier. En Jesus anno 2006 vil ha store problemer med å briljere med mirakler slik som forrige gang.
    credo quia absurdum (jeg tror fordi det strider mot all fornuft), sa Tertullian (160-240).  Åpenbaringen i Kristus har gjort all viten overflødig. «Når Gud taler, behøver vi ikke å tenke» Frelse oppnår vi uten viten. Tenkningen/viten fører oss på avveie, spissfindigheter. Den siste i denne retningen er Luther, som kaller filosofien for en hore. Men dette kan bli farlig for kirken, for dermed fristilles erkjennelsen og kan gå sine egne veier. Men se; miraklenes tid er ikke forbi - det fins en Jesus i de fleste kabelpushere! Hva er en jomfufødsel mot slikt!

Og kristenmennesket opprøres av den hån de vantro slenger mot dem i en tråd på Sentralen. Reaksjonen er ikke trusler, men nestekjærlig bønn for de villfarene (dette ikke sagt i ironi!). Det er noe vi kan leve med, ja sågar har et element av praktisk (ikke patologisk) kjærlighet i seg, og skiller seg sterkt fra trusler mot et stakkars menneskeliv. Men hånen, raljeringen smerter, på samme måte som tegninger gjør for andre. Reaksjonene er ikke sammenliknbare, men smerten som håningen avføder den samme. Men vi er ytringskåte og -frie, og håner for håningens egen del. Vi bryter ingen lover og krever å bli akseptert i vår hånende eksistens.

HP sa:
    De kristne fanatikerne fikk rast fra seg gjennom inkvisisjon, korstog og hekseprosesser. Men nå må vi med vårt utviklede samfunn og vår utviklede teknologi og kløkt unngå at de muslimske fanatikerne lykkes i å gjenta vårt dårlige eksempel fra 1100-tallet.
    Det var religionskrigene som lot religionen(e) "rase fra seg", og det var ikke fanatikerne bare. De var én, ble mange, og kjente ikke hverandre igjen. Da ble nøytraliseringen av troen nødvendig for å gi mennesket levbare vilkår. Gud stod ikke utenfor striden mellom de dødelige, men ble en part i saken.

O

om.s

Gjest
    Eller er det du som er naiv? Er det virkelig bare den ene parten som ikke vil kommunisere eller tilpasse seg? Og frykten for underleggelse er sannsynligvis mye større og reell i den muslimske verden.
    I denne saken tror jeg ikke jeg er for naiv, nei. Jeg har hatt nesa mi utenfor landets grenser tilstrekkelig til å ha mine ord i behold, de "progressive" muslimene er ikke interessert i å kommunisere, ett dårlig ex men; forsøk bare å få tillatelse til å bygge en kirke el tilsvarende i Saudi eller eller ett annet muslimsk land, de er underlegggende og dominerende, det ligger i religionenes natur.
    Selvsagt skjer ikke dette imorgen, men signalene fra omverden burde få oss til å se at dette kan også komme til å skje i lille naive Norge.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn