Da kan du ikke ha ungått å se radikaliseringen i de muslimske miljøene de siste årene. Før var det knapt et skaut å se i Oslo, nå er det burkaer på hvert gatehjørne.
Det har blitt jævlig moderne å gå med kors blant etnisk norsk ungdom også, jeg er tilsvarende bekymret for det.
Dekkende burkaer ser jeg veldig lite til, hijab er det endel av.
Erfaringer fra andre land med stor invandring over lengre tid viser at så lenge ulike grupperinger etterstreber komunikasjon med hverandre så når vi ikke ekstreme tilstander, og etter 2-3 generasjoner myknes det hele opp.
En av de positive sidene ved det amerikanske samfunnet er måten en kan følge ulike folkegruppers integrering med hverandre.
Akkurat som Osloborgerne var skeptiske til nordlendinger for 30år siden (jeg er fortsatt skeptisk), var irer skeptiske til italienere i usa osv...
Det er ikke så lenge siden italienere og spanjoler ble offentlig omtalt som "degoser" i norge.
Carl I Hagen sluttet vel å bruke utrykkene "Sotrør" og "Niggere" først utpå 80-tallet engang.
Enhver meningsutveksling og felles opplevelse av hverdag og likhet i levekår som deles av mennesker fra ulike kulturer er med å danne felles referanser og sliper vekk fanatisme.
Man vil se (og pressen vil grundig dokumentere det) ekstreme utslag, spesielt blant yngre mennesker som søker opprør der forventningene til dem er så ulike innenfor familien og i samfunnet rundt dem.
Dette betyr ikke at 3.generasjon innvandrere vil føle dette like sterkt, dette er verst for 2.generasjon, der foreldre generasjon en ikke har samme referanserammer blant annet fra utdanningssystemet.
Alle som i likhet med meg har barn vet at dette er tydelig nok mellom to generasjoner i norge, om man ikke har de kulturelle misforståelsene i tilegg.
Jeg føler som alle aggresjon over å bli praiet på gata av en eller annen nord-afrikaner(sikkert ulovlig invandrer) som prøver å pådytte meg narkotika bare fordi jeg befinner meg i en bestemt gate på et bestemt tidspunkt av kvelden. Likefullt er disse mennesker som oss, og sålenge vi beholder komunikasjonen, og samtidig bevisstgjør oss hva som er viktig for oss i et samfunn, så skal dette gå bra.
Jeg snakker ikke om kristne "verdier", men demokratiet, lov og rett, fordelingspolitikken, en offentlig skole som du ikke kan rømme unna, men en skole der du faktisk må forholde deg til mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn deg selv, være seg frp'ere eller kristne eller muslimer.
Å svartmale, er kun med på å øke usikkerheten, øke frykten, og som en konsekvens; øke hatet, og er i egenskap av det et gret forsøk på en selvoppfyllende profeti.
>Tenk over hva som får DEG til å beundre og akseptere et menneske fra et annet ståsted enn deg selv, hvilke egenskaper har menneskene som har formet DEG hatt? Hva har fått deg til å se opp til dem?
Klarer vi å understreke disse sidene ved det norske samfunnet, er vi langt på vei.
Det forundrer meg ut fra de politiske debattene her på forumet at noen skulle hatt noe imot litt påvirkning utenfra. Det er ihvertfall ikke mange som virker spesielt fornøyde med tingene slik de er?
Hvorfor ikke la Invandrerne påvirke litt da?
Utlendinger utgjør tross alt 99,9% av verdens befolkning, og noe har de da fått til riktig, hvorfor ikke prøve å tenke at mennesker fra andre kulturer faktisk har noe å bidra med, og tilby oss?
Det vitner om massiv kvinneundertrykkelse i disse miljøene.
Dette bør Kristne uttale seg om med STOR forsiktighet.
.
Når det gjelder muligheten for å tone ned religionen, og leve et mer sekulært liv, så er det en umulighet for muslimer. Det er dødsstraff for frafall.
Koranen skiller seg ikke nevneverdig fra bibelen i så måte.
Vi snakker om mennesker her, med behov for et meningsfylt liv, drømmer og håp om kjærlighet og suksess. De aller aller fleste er ikke programerte roboter, ikke noe mer enn i vår norske kultur.