Hva skjer i 2006?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Minner om at ein i Cordoba, Spania på 1200-talet hadde både jødar, kristne og muslimar i same samfunn, med respekt og toleranse for kvarandre.
    Og etterhvert ble de skviset ut igjen.
    Jøder kunne f.eks. kunne jobbe innenfor visse yrker,(b.l.a bankvirksomhet, noe som førte til mye hat) i løpet av 1200-tallet ble de nødt til å flytte inn i egne ghettoer, trakaseringen økte utover 1300, og på slutten ble de kastet ut av spania.

Noe som på lengre sikt bidro til stagnasjon i det spanske samfunnet.

Muslimene ble også kastet ut. Fin løsning.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Oddgeir skrev:
    Liker ikke å tenke på det, men all statestikk tilsier at det er akkurat det som vil skje i storbyene rundt om i Europa. I området grünerløkka, sofienberg, tøyen så ser man allerede effekten av dette.
    Bor selv i det omtalte området, og er det slike forhold en frykter så tror jeg de fleste bør forholde seg fullstendig rolig.

Betydelig overdrevet. Mulig det virker farligere hvis man sitter på sunnmøre og leser Vårt Land.
    Fremvekst av Islam er ikke noe jeg vil ha(i likhet med kristendommen)

At mennesker er redd for fremmede og fremmede forhold er ikke noe nytt.
    Dette avler misforståelser og hat.

Jeg ser spor av det når de "kristne" her på forumet argumenterer FOR kristendommen ved å advare mot Islam.

Jeg ser helst et samfunn uten noen av villfarelsene, men jeg respekterer menneskers rett til å tilhøre en religion, selv om jeg ikke liker det.

P

Parelius

Gjest
    Jeg ser helst et samfunn uten noen av villfarelsene, men jeg respekterer menneskers rett til å tilhøre en religion, selv om jeg ikke liker det.
    Hva gjør du med denne respekten hvis de du nå respekterer ikke respekterer din rett til å gi blaffen i troen, og igjen setter religionen over politikken?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Bor selv i det omtalte området, og er det slike forhold en frykter så tror jeg de fleste bør forholde seg fullstendig rolig.

Betydelig overdrevet. Mulig det virker farligere hvis man sitter på sunnmøre og leser Vårt Land.
    Fremvekst av Islam er ikke noe jeg vil ha(i likhet med kristendommen)

At mennesker er redd for fremmede og fremmede forhold er ikke noe nytt.
    Dette avler misforståelser og hat.

Jeg ser spor av det når de "kristne" her på forumet argumenterer FOR kristendommen ved å advare mot Islam.

Da kan du ikke ha ungått å se radikaliseringen i de muslimske miljøene de siste årene. Før var det knapt et skaut å se i Oslo, nå er det burkaer på hvert gatehjørne.
    Det vitner om massiv kvinneundertrykkelse i disse miljøene.
    Når det gjelder muligheten for å tone ned religionen, og leve et mer sekulært liv, så er det en umulighet for muslimer. Det er dødsstraff for frafall.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jeg bor og jobber i Oslo sentrum og kan bekrefte at det så absolutt er høyere tetthet av ikke etniske nordmenn enn for fem årsiden. Dette medfører bla. flere moskeer og at det blir vanligere å se kvinner med slør og burka (og fire unger på slep...) Registrerer også at Norsk egenskapene er veldig dårlige, dette gjelder spessielt de Somalske invandrerene.
    Det ville ikke forundre meg at vi ved neste stortingsvalg kanskje ser et eget "invandrer" parti som taler deres sak (på godt og vondt)

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Da kan du ikke ha ungått å se radikaliseringen i de muslimske miljøene de siste årene. Før var det knapt et skaut å se i Oslo, nå er det burkaer på hvert gatehjørne.
    Det har blitt jævlig moderne å gå med kors blant etnisk norsk ungdom også, jeg er tilsvarende bekymret for det.

Dekkende burkaer ser jeg veldig lite til, hijab er det endel av.

Erfaringer fra andre land med stor invandring over lengre tid viser at så lenge ulike grupperinger etterstreber komunikasjon med hverandre så når vi ikke ekstreme tilstander, og etter 2-3 generasjoner myknes det hele opp.

En av de positive sidene ved det amerikanske samfunnet er måten en kan følge ulike folkegruppers integrering med hverandre.  

Akkurat som Osloborgerne var skeptiske til nordlendinger for 30år siden (jeg er fortsatt skeptisk), var irer skeptiske til italienere i usa osv...

Det er ikke så lenge siden italienere og spanjoler ble offentlig omtalt som "degoser" i norge.
    Carl I Hagen sluttet vel å bruke utrykkene "Sotrør" og "Niggere" først utpå 80-tallet engang.

Enhver meningsutveksling og felles opplevelse av hverdag og likhet i levekår som  deles av mennesker fra ulike kulturer er med å danne felles referanser og sliper vekk fanatisme.
    Man vil se (og pressen vil grundig dokumentere det) ekstreme utslag, spesielt blant yngre mennesker som søker opprør der forventningene til dem er så ulike innenfor familien og i samfunnet rundt dem.
    Dette betyr ikke at 3.generasjon innvandrere vil føle dette like sterkt, dette er verst for 2.generasjon, der foreldre generasjon en ikke har samme referanserammer blant annet fra utdanningssystemet.
    Alle som i likhet med meg har barn vet at dette er tydelig nok mellom to generasjoner i norge, om man ikke har de kulturelle misforståelsene i tilegg.

Jeg føler som alle aggresjon over å bli praiet på gata av en eller annen nord-afrikaner(sikkert ulovlig invandrer) som prøver å pådytte meg narkotika bare fordi jeg befinner meg i en bestemt gate på et bestemt tidspunkt av kvelden. Likefullt er disse mennesker som oss, og sålenge vi beholder komunikasjonen, og samtidig bevisstgjør oss hva som er viktig for oss i et samfunn, så skal dette gå bra.
    Jeg snakker ikke om kristne "verdier", men demokratiet, lov og rett, fordelingspolitikken, en offentlig skole som du ikke kan rømme unna, men en skole der du faktisk må forholde deg til mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn deg selv, være seg frp'ere eller kristne eller muslimer.

Å svartmale, er kun med på å øke usikkerheten, øke frykten, og som en konsekvens; øke hatet, og er i egenskap av det et gret forsøk på en selvoppfyllende profeti.

>Tenk over hva som får DEG til å beundre og akseptere et menneske fra et annet ståsted enn deg selv, hvilke egenskaper har menneskene som har formet DEG hatt? Hva har fått deg til å se opp til dem?

Klarer vi å understreke disse sidene ved det norske samfunnet, er vi langt på vei.

Det forundrer meg ut fra de politiske debattene her på forumet at noen skulle hatt noe imot litt påvirkning utenfra. Det er ihvertfall ikke mange som virker spesielt fornøyde med tingene slik de er?

Hvorfor ikke la Invandrerne påvirke litt da?

Utlendinger utgjør tross alt 99,9% av verdens befolkning, og noe har de da fått til riktig, hvorfor ikke prøve å tenke at mennesker fra andre kulturer faktisk har noe å bidra med, og tilby oss?

Det vitner om massiv kvinneundertrykkelse i disse miljøene.
    Dette bør Kristne uttale seg om med STOR forsiktighet.

.
    Når det gjelder muligheten for å tone ned religionen, og leve et mer sekulært liv, så er det en umulighet for muslimer. Det er dødsstraff for frafall.
    Koranen skiller seg ikke nevneverdig fra bibelen i så måte.

Vi snakker om mennesker her, med behov for et meningsfylt liv, drømmer og håp om kjærlighet og suksess. De aller aller fleste er ikke programerte roboter, ikke noe mer enn i vår norske kultur.  

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Veldig bra inlegg tresko. Jeg er enig i mye av det du sier, men du må også huske at det eksisterer en omvendt forskjellsbehandlig utifra farge i Norge. Du har sikkert hørt uttrykket "hvis en mann ser en kvinne naken er han en kikker, hvis en kvinne ser en mann naken er han blotter"
    Dette kan overføres direkte til "omvendt" rasisme. Vi har blitt så redd for å kritisere forskjellige aspekter ved invendrings problematikken at det er så og si umulig å komme ut av en slik debatt uten å bli stemplet som rasist.
    Faktum er at innvandring fører med seg både positive og negative konsekvenser. Det MÅ bli lov å diskutere de negative sidene også.
    En annen ting som det er verd å merke seg er at Norge sammen med Sverige og Danmark er oppført som lavprioritets land hva flyktninger/innvandrere anngår. Det er et faktum at land som Tyskland, Frankrike og England får "velge" de beste flyktningene/innvandrerene. Dvs de med skolegang, egene økonomiske resurser osv. mens vi i skandinavia må ta til takke med kriminelle og analfabeter. Dette er selvfølgelig satt på spissen, men det er alikevel mye sannhet i det.
    At FRP har fått så stor oppsluttning i løpet av de siste årene skyldes nok ikke bare deres fantasifulle økonomiske politikk, men også at folk har sett seg lei på politikere som ikke tør kalle en spade en spade...

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Veldig bra inlegg tresko. Jeg er enig i mye av det du sier, men du må også huske at det eksisterer en omvendt forskjellsbehandlig utifra farge i Norge. Du har sikkert hørt uttrykket "hvis en mann ser en kvinne naken er han en kikker, hvis en kvinne ser en mann naken er han blotter"
    Dette kan overføres direkte til "omvendt" rasisme. Vi har blitt så redd for å kritisere forskjellige aspekter ved invendrings problematikken at det er så og si umulig å komme ut av en slik debatt uten å bli stemplet som rasist.
    Faktum er at innvandring fører med seg både positive og negative konsekvenser. Det MÅ bli lov å diskutere de negative sidene også.
    En annen ting som det er verd å merke seg er at Norge sammen med Sverige og Danmark er oppført som lavprioritets land hva flyktninger/innvandrere anngår. Det er et faktum at land som Tyskland, Frankrike og England får "velge" de beste flyktningene/innvandrerene. Dvs de med skolegang, egene økonomiske resurser osv. mens vi i skandinavia må ta til takke med kriminelle og analfabeter. Dette er selvfølgelig satt på spissen, men det er alikevel mye sannhet i det.
    At FRP har fått så stor oppsluttning i løpet av de siste årene skyldes nok ikke bare deres fantasifulle økonomiske politikk, men også at folk har sett seg lei på politikere som ikke tør kalle en spade en spade...
    Du har helt rett, dette må selvfølgelig også med i betraktningen.
    En av mine gode arabiske venner, fortalte meg at han var rimelig sjokkert da han kom til norge over hvor relativt lavt endel av hans "flyktningekolleger" faktisk sto i forhold til arbeidserfaring, utdanning, og sosial status fra sine hjemmland.
    Han reagerte med å skygge unna deler av miljøet, men har i de siste årene engasjert seg i miljøet rundt moskeene igjen. Hjelper barn med lekser etc.
    Som sagt, komunikasjon er løsningen.
    Han brukte faktisk analogien til FRP for å beskrive forholdene.

Han sa noe sånt som at om invandrere generelt i norge hadde vært etniske nordmenn, hadde utdanningsnivået indikert noe sånn som at 25-30% av dem ville vært FRP'ere, eller som de kaller det i USA: "white thrash".
    Ganske dramatisk, men tross alt 75-80% som det er litt mere skikk på.

Han har forøvrig svært stor tro 2. generasjon innvandrere, og mener at de er etterhvert veldig godt integrert. Det er klikkdannelser, gjengdannelser, etc. JA. Men han mener også at det er en tydelig tendens til at de fleste faktisk finner en balanse i sin kulturelle bakgrunn etterhvert som de blir voksne, og viderefører dette til sine barn.

Min venn er en 1.generasjons invandrer som har bodd her i 5år, snakker P E R F E K T norsk. Drekker, puler, kjøper juletre har doktorgrad, oppfatter seg selv som en god muslim, prøver og overbevise meg om at Halalkjøtt smaker best, truer stadig etter noen whisky med å gjøre muslim av meg, jeg forteller at han har fått nok og må pelle seg hjem skal han beholde helsa, han har nemlig norsk kone etc. Men folk blir fortsatt redde i blikket når han har med seg den store kassa med sitt tradisjonelle arabiske musikkinstrument inn på flyet.

Han reagerer med å prøve å se litt mistenkelig ut, legge fra seg instrumentet i noen annens bagasjehylle og slikt, unskylder seg på gebriokkent norsk osv.
    Det gjør folk reddere av en eller annen grunn.
    Har selv observert det, stor moro!

Det er vel faktisk definisjonen av terror! ;D

O

om.s

Gjest
    "Sosialistisk/humanetisk svade med et snev av fanatisme... " Ha, ha, du er ikke snau! Jeg er hverken sosialist eller humanetiker. At mine ytringer fortoner seg i ditt hode som fanatiske, forteller kanskje mere om deg og dine preferanser.

Kabeldragern
    I mine øyne fremstår din anti-religiøse propaganda nesten som fanatisk ja, ikke noe særlig å høre sine meninger omtalt i slike vendinger? Vel tenk selv litt etter hvordan du omtaler ikke like menende/tenkende som deg selv, og på hvilket sett du systematisk sabler ned deres meninger, prøv du å "le" det bort, det er som sagt i mange situasjoner angrep som er det sagt det beste selvforsvar og når ikke argumentasjonen strekker til, tar vi like godt mannen, som du så svakelig her antyder om meg og mine preferanser, eller som en fanatiker ville sagt det "du tar feil, JEG har rett" ligner litt på din argumentasjon dette.
    Selv er jeg for å forsøke å la folk få mene hva de vil, selv om jeg ikke er enig eller forstår, men respekten for deres meninger vil kanskje bidra med at jeg en dag forstår hvorfor, og der mener jeg du har noe å hente, istenden for å forsøke drite folk ut for sine meninger som du ikke er enig i.
    Ha en god dag!

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For kristendommen tok det fem hundre år. For islam; med dagens befolkningsmessige og demografiske utvikling, hvor mye tid har vi?
    Slike prosessar har mykje med demografi å gjere, og det er vel grunn til å tru at dei går raskare i dag enn kva det gjorde for kristendomen.
    Skal vi rekne med parallelle utviklingstrekk, er det vel på tide at islam no når ein tilstand som kan samanliknast med kristendomen på 1500-talet. Renessansen (jfr naturvitskap, postmodernisme, og teknologiske nyvinnignar) førte til nye idear, og ei polarisering rundt bokstavrett bibeltru og tolkning av kva som eigentleg stod i skrifta dukka opp (jfr heilt nye og ekstreme standpunkt rundt menneskeverd - sjølvmord er like ille som ei dødssynd i islam, men politiske raddisar kallar å ofre livet for å sprenge ein buss med sivile i lufta for djihad. Omskjering, bruk av burkha og ein del andre ting er kulturell sedvane, men har like lite med islam å gjere som avlat hadde med kristendom og frelse). Boktrykkjarkunsten (jfr. datateknologien) førte til raskare spreiing av ideane, som til sist førte til brotet mellom Luther og paven (tidlegare hadde ein jau brotet mellom romersk og greskortodoks, jfr shia og sunni)
    Endeleg er det mange andre interessekonfliktar som vert kamuflerte som religionsspørsmål, t.d. motstanden mot usa-driven nyimperialisme.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Og etterhvert ble de skviset ut igjen.
    Jøder kunne f.eks. kunne jobbe innenfor visse yrker,(b.l.a bankvirksomhet, noe som førte til mye hat) i løpet av 1200-tallet ble de nødt til å flytte inn i egne ghettoer, trakaseringen økte utover 1300, og på slutten ble de kastet ut av spania.

Noe som på lengre sikt bidro til stagnasjon i det spanske samfunnet.

Muslimene ble også kastet ut. Fin løsning.
    Stagnasjonen i det spanske samfunnet må heller forklarast med måten ressursane frå den nye verda vart investerte. Dei gjekk med til å sende ein armada rett i dass, noko som sikra England stormaktsstatus i fleire hundre år.

Musilmane vart kasta ut, ja. Prosessen starta vel under den fyrste inkvisisjonen, og var fullført i 1492 då kalifen måtte ut av Alhambra.

Jødane sin religion forbaud dei ikkje å tene pengar på renter av utlån, i motsetnad til kristne og muslimar (hat og ikkje minst ovundsykje får lett grobotn når skilnadane mellom dei ulike samfunnsaktørane vert stor). Noko å tenkje på i religiøs samanheng i dag, spesielt når det gjelds verdsbanken og låna til dei fattige...? :)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Søk hjelp! Snarest!!
    Du må vekk fra gaten

Jeg påtvinger ikke deg mitt religiøse syn, nå skal du la være å påtvinge meg ditt!
    Forstått?

den 01/09/06 klokken 18:42:22, skrev Komponenten :
    Men det provoserer meg at så mange nordmenn ser så lett på den avkristningen vi opplever i dag.

Tar ikke lett på den overhodet.
    Jeg jubler!

Tenk over hva som får DEG til å beundre og akseptere et menneske fra et annet ståsted enn deg selv, hvilke egenskaper har menneskene som har formet DEG hatt? Hva har fått deg til å se opp til dem?

Du har helt rett, dette må selvfølgelig også med i betraktningen.
    En av mine gode arabiske venner..

Som sagt, komunikasjon er løsningen.

Min venn er en 1.generasjons invandrer som har bodd her i 5år, snakker P E R F E K T norsk. Drekker, puler, kjøper juletre har doktorgrad, oppfatter seg selv som en god muslim, prøver og overbevise meg om at Halalkjøtt smaker best, truer stadig etter noen whisky med å gjøre muslim av meg, jeg forteller at han har fått nok og må pelle seg hjem skal han beholde helsa, han har nemlig norsk kone etc.
    Hva har skjedd? Har noen stjålet nicket ditt Tresko, eller har du hatt en så positiv utvikling i løpet av debatten? Eller er det bare kristne som vekker det uforsonlige i deg?

O

om.s

Gjest
    Jeg er ingen tilhenger av religiøse anfektelser, la det være klart. Derimot ser jeg at kristendommen er fundamentet for vår vestlige kulturarv. Den arven har gitt oss rikdom, likestilling og menneskerettigheter som vi i dag tar som en selvfølge.

Hadde ikke de muslimske herjingene blitt stoppet i slaget i Poitiers i 732, så hadde vi nok ikke tatt dette som en selvfølge, siden muslimske land er blant de eneste som ikke har anerkjent menneskerettighetene, siden de er i strid med Koranen.

Som moralnorm er nok kristendommen et utmerket korrektiv til et samfunn under konstant påvirkning fra kulturer vi ikke ønsker å sammenligne oss med.
    Takk for ett godt og presiserende innlegg, mye i tråd med mine egne tanker.

mvh

O

om.s

Gjest
    Hva gjør du med denne respekten hvis de du nå respekterer ikke respekterer din rett til å gi blaffen i troen, og igjen setter religionen over politikken?
    Essensen!, av å bruke Islam som en kontrast mot Kristendommen, og ikke som noe billig skremsels propaganda.
    Vel formulert og fundert som alltid Parelius!

mvh

O

om.s

Gjest
    Om du her tenker på meg tresko, må jeg presisere at mitt poeng ikke samstemmer med din konklusjon her, men jeg vil fremheve det jeg opplever som selvfölgelighter fra flere her, ang deres/vår arv, at de nok ikke hadde värt gitt de samme mulightene til valgfrihet og yttrings muligheter om de hadde vokst opp eller avstammet fra Islam kontra Kristendommen.
    Dette faktum synes mange tydeligvis å "glemme" i sin fordömmelse av kristendommen.
    jeg understreker her at jeg ikke stötter kirkens ondskap og herjinger opp gjennom tidene, og jar heller ikke noe til overs for overivrige pinse pastorer..

Men respekt for og tro på budskapet som fremheves i Bibelen, har jeg.

mvh

O

om.s

Gjest
    Det har blitt jævlig moderne å gå med kors blant etnisk norsk ungdom også, jeg er tilsvarende bekymret for det.

Det er vel ikke så farlig med mindre de er oppned kors  ;D

mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    [..] muslimske land er blant de eneste som ikke har anerkjent menneskerettighetene, siden de er i strid med Koranen.
    Hvilke arabiske land gjelder dette, og hvilke konvensjoner?

A

Affa

Gjest
    Islam er en pest. Ikke ett eneste muslimsk land fungerer. Det eneste brukbare er Tyrkia og de tillater mindre muslimsk fundamentalisme enn oss godtroene idioter i vesten.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    >Tenk over hva som får DEG til å beundre og akseptere et menneske fra et annet ståsted enn deg selv, hvilke egenskaper har menneskene som har formet DEG hatt? Hva har fått deg til å se opp til dem?
    Er det disse tankene du gjør deg, når du møter Geir med utsagn som:

Søk hjelp! Snarest!!
    Du må vekk fra gaten :'(
    Veldig respektfullt.

Men folk blir fortsatt redde i blikket når han har med seg den store kassa med sitt tradisjonelle arabiske musikkinstrument inn på flyet.

Han reagerer med å prøve å se litt mistenkelig ut, legge fra seg instrumentet i noen annens bagasjehylle og slikt, unskylder seg på gebriokkent norsk osv.
    Det gjør folk reddere av en eller annen grunn.
    Har selv observert det, stor moro!  

Det er vel faktisk definisjonen av terror! ;D
    Hvis din venn synes det er morsomt å plage folk fremstår han som en særdeles usympatisk person. Håper han får noen dager på glattcelle som konsekvens av et av sine "stunts", her mangler det grunnleggende empati. Nuvel, i den muslimske del av verden kunne man lett endt opp med å bli skutt eller hengt for noe tilsvarende, det er kanskje ikke så verst i den kristne vesten allikevel.

P

Parelius

Gjest
    Parelius, jeg vil gjerne høre definisjonen din på hva en sjel er, bare den ikke blir alt for filosofisk..   ;)
    Filosofi er ikke min greie, så der kan du ta det med ro! Men hvis en bedriver litt adspredende lesning av Platon/Sokrates, i horisonten av Heidegger, så kunnne vi kanskje si at sjel grunnleggende sett er:

1) det som evner å sett seg selv i bevelgelse. (Dette er en gammel gresk tanke, og sammenfaller med forståelsen av liv. Jfr. Aristoteles' tre sjelsnivåer, som er nivåer av liv.)

2) det som bekymrer seg. (Sjel blir da noe som har en interesse, dvs. det som befinner seg mellom sakene/tingene, og søker, avviser eller forholder seg indiffferent til dem.)

3) det som sjelen bekymrer seg om. (Sjel er refleksivitet/refleksjon, den forholder seg til seg selv. Et øye kan se, men ikke seg selv. Sjelen kan se seg selv, dvs. den forholder seg til syvende og sist til seg selv.)

Moderne snakket, så er det vi her står overfor friheten. At sjelen kan bekymre seg inn i evigheten (og sin egen udødelighet) er sekundært, nesten en staffasje. ;)

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Det bildet er da fra Egypt?
    Disse folkene reagerte som de gjorde da de hadde fått beskjed om at en anti-muslimsk dansk avis hadde gått ut med 120 negativt betonte billedlige fremstillinger av profeten muhammed, hvis biledlige fremstillinger er forbudt i muslimske land.

Sannheten var at det var snakk om 12 relativt humoristiske karikaturer i en uavhengig avis. Noe som nok også hadde skapt bråk, men neppe av den karakter man ser.
    Jeg har da selv brent amerikanske flagg i min ungdom, uten at det hindrer meg i å reise dit nå for å treffe mine amerikanske venner uten den ringeste plan om å skade det amerikanske samfunn på noen som helst måte.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Hva har skjedd? Har noen stjålet nicket ditt Tresko, eller har du hatt en så positiv utvikling i løpet av debatten? Eller er det bare kristne som vekker det uforsonlige i deg?
    Poenget i ditt første innlegg var at jeg, ved å ikke ta til meg din religion, om ikke så alt for lenge kommer til å brenne i Helvete.

Kan ikke helt forstå at min respons til deg var på noen som helst måte upassende.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Hvis din venn synes det er morsomt å plage folk fremstår han som en særdeles usympatisk person. Håper han får noen dager på glattcelle som konsekvens av et av sine "stunts", her mangler det grunnleggende empati. Nuvel, i den muslimske del av verden kunne man lett endt opp med å bli skutt eller hengt for noe tilsvarende, det er kanskje ikke så verst i den kristne vesten allikevel.
    Jeg kaller det han gjorde mythbusting.
    Hvem har rett til å se på et menneske som en potensiell morder og terrorist bare fordi han har krøllete skjegg?
    Jeg tror du ser på den muslimske verden som litt mere humørløs enn den er, det samme med vår vestlige kultur.

Hvorfor så bitter verdensoppfattelse? Ville ikke småpikene på Gløshaugen leke med deg?

L

Lydtekniker

Gjest
    Noe sier meg at disse danske statsborgerne ikke er så opptatt av å integrere seg som man kunne forvente, etter 45 år i Danmark.
    "Man skal ikke dyrke gudebilder" sier muslimene.

Samtidig sitter enorme mengder muslimer med baken i været og tilber en meteoritt i Mekka.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    "Man skal ikke dyrke gudebilder" sier muslimene.

Samtidig sitter enorme mengder muslimer med baken i været og tilber en meteoritt i Mekka.
    Det er absurd, ja.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Hvem er denne lett overvektige herren?
    En ikke så veldig hyggelig mann ved navn Allen Davis etter en ienda mindre hyggelig opplevelse i "Old Sparky"

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    En ikke så veldig hyggelig mann ved navn Allen Davis etter en ienda mindre hyggelig opplevelse i "Old Sparky"
    Jeg er ikke tilhenger av dødsstraff. Men forskjellen er vel at den ene har fått en rettferdig rettergang, og blitt dømt for en forbrytelse som kvalifiserer til slik straff. Mord f.eks.

I Iran behandles f.eks. homoseksuelle, som vist på det øverste bildet.
    Stor forskjell, spør du meg.

P

Parelius

Gjest
    hvorfor er det verre enn dette?
    Gæli er det vel okke som, men det har vel også noe med både forbrytelsens art å gjøre, og gleden over avvlivningen...

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Altså, jeg er ikke ute her etter å forsvare Islam, altså, som jeg sa tidligere, Jeg hadde helst sett en verden der folk hverken var kristne eller muslimer.

Islams syn på homofili er forkastelig, men i skal holde oss for gode til å hovere i et land der homofili også var forbudt for tredve år siden.

Et menneskeliv er et menneskeliv, og mr. Davis liv var ikke på noen måte mindre vært enn de to herrene i bildet lengre oppe.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    hvorfor er det verre enn dette?
    Når små barn står i flokk og ser på, og får inn med morsmelken at avrettelse av vantro og dissidenter er en morsom aktivitet, - da er det verre.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    men i skal holde oss for gode til å hovere i et land der homofili også var forbudt for tredve år siden.
    Her blir proposjonene feil Tresko. Vel har vi her i landet hatt et forkastelig syn på homofile, men det er langt derfra og til å klynge de opp i nærmeste bygningskran til almenn forlystelse.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Når små barn står i flokk og ser på, og får inn med morsmelken at avrettelse av vantro og andre ikke gode muslimer er en morsom aktivitet, - da er det verre.
    Vi hadde offentlige henrettelser i norge også frem til 1865, med picninckurv på etterstadsletta. Halshugging. Det er ikke så veldig lenge siden.

Begge henrettelser er relgiøst motiverte utifra en tanke om at det fritar forbryteren for hans synder. Det er gjort i barmgjertighet.
    Forskjellen er hvilke forbrytelse samfunnsnormene tilsier kvalifiserer til en slik straff, holdningen til at man har rett til å bestemme om et annet individ sakl få leve eller ikke er det samme.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Her blir proposjonene feil Tresko. Vel har vi her i landet hatt et forkastelig syn på homofile, men det er langt derfra og til å klynge de opp i nærmeste bygningskran til almenn forlystelse.
    Du mener klynge opp, som i de amerikanske sørstatene på 50-tallet?

P

Parelius

Gjest
    Islams syn på homofili er forkastelig, men i skal holde oss for gode til å hovere i et land der homofili også var forbudt for tredve år siden.
    Hovering er vel ikke rette uttrykket, men vi er kanskje glade for at vi selv har gjort visse fremsteg... At vi etter de religiøse borgerkrigene har greid å nøytralisere religonen og fristille politikken, det er et kjempefremskritt. Det som engster meg er at dette fremskrittet er fremmed for en del mennesker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn