Mat, drikke og røyk Hva vi har i glasset, atter en gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    GjeEsp skrev:
    Får du ribbefett av pinnekjøttet burde du ta en prat med slakteren ;)
    Uff nå forsvarer jeg Deph igjen :-[

Fruen som er pinnekjøtteksperten hos oss bruker å servere ribbefett "til" pinnekjøttet. Dette fettet kommer da fra stekinegn av ribba, selvsagt ! Slik Deph formulerte seg er det slett ikke urimelig å anta at det er noe slikt han refererte til.

PS. Ribbefett til pinekjøtett er GODT !! :D
    Kokt torsk med feittet frå ribba - eller sjy frå pinnekjøtet etter skjerping av pinnekjøtet i steikeomnen litevetta andredag....

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Ja bare gni det inn du Sniff! Jeg er [lyvemodus]IKKE[/lyvemodus] misunnelig! ;D

Eneste trøsten er at jeg tror den har funnet et godt hjem hos deg.
    Har ikke funnet den på aldri så lenge, blir vel nødt til å dra til Scotland igjen!?

[/quote]

He he, og takk for det. Med gode venners hjelp er den nå halvfull etter to ganger med korken av. Kjøpte den hos Skjold Burne i Ålborg. Kjempebra butikk med masse spennende whisky og en svært dekorativ ung pike som bød på smaksprøver og søte smil.

Mvh
    Sniff

G

Gjestemedlem

Gjest
    GjeEsp skrev:
    Får du ribbefett av pinnekjøttet burde du ta en prat med slakteren ;)
    Ribbe er mer enn svineribbe. Pinnekjøtt er også ribbe, den leveres sogar i ribbesider, og fettet som renner av og danner kraft når man damper den kalles ribbefett. Det skal helles tilbake på tallerken når man spiser måltidet. Og er det noe tilbake så er det verdt å ta vare på. Det er en utmerket tilsetning til torsk, lutefisk, i kålrabistappe etc. Det er viktig å ikke har for mye fuktighet i pannen når man damper slikt at ribbefettet blir for uttynnet.

Å spise pinnekjøtt uten ribbefett er som å spise svineribbe uten svor.

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bøyer meg for den Gjestemedlem og håper du kan tilgi min uvitenhet :)
    Er vokst opp med pinnekjøtt som fast julemat, men må tilstå at jeg overhodet ikke har hatt noe med tilberedningen å gjøre (og det er sikkert like greit) ::)

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Kjøpt inn et par nye rom

Begge to fra Martinique

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Torja skrev:
    Spiralis skrev:
    Kaffe, Kjeldsbergs kaffe.
    Så Kjedelig... ;D

Nei slett ikke, Kjeldsbergkaffen er god den og bringer til liv gode minner fra den gangen Kjeldsberg hadde kaffebrenneri i sammenheng med "Kolonialvareforetningen" i krysset Olav Trygvassons gate og Søndre gate. ( I Trondhjem selvsagt :D )
    Det var en fest å komme inn i den butikken når det luktet nybrent kaffe og man fylte posen med hele kaffebønner som så ble lagt i en av de store kaffekvernene som var der. Ahh........... det var tider det. :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Må vel ha litt kaffi no....har kvitta meg med litt slumpar frå mine spanske produkt denne jula, i tillegg til det obligatoriske tilfanget til julematen. Hyggjeleg med musikk og litt brunt i glaset medan ein kontemplerar til synet av juletreet, ståande midt mellom høgtalarane...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    Hyggjeleg med musikk og litt brunt i glaset medan ein kontemplerar til synet av juletreet, ståande midt mellom høgtalarane...
    Hvilket reiser spørsmålet om vi burde ha en egen tråd for å diskutere juletreets egnethet som diffusor og optimal plassering. For ikke å snakke om en opphetet runde eller tre om fordler/ulemper ved gran kontra furu og naturlig kontra kunstig! ;D

En skikkelig romjulskrangel i "kabelånd" :D Men vi fikk vel ikke beholde den lenge her på OT lenge før en moderator flyttet den over til en av de mere "seriøse" ( ?? ) avdlingene! :eek:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    C. Alshus på besøk ogda er det frem med godsakene
    Cognac Brillet tres rare Heritage og Nøgne Ø Dark horizon 3

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

"Skotske BrewDog Paradox er en hel serie med imperial stouts, i utgangspunktet samme øl, men med ganske forskjellig karakter, ettersom de har vært lagret på eikefat som tidligere har inneholdt skotske whiskyer med et vidt spekter av egenskaper. Isle of Arran-utgaven kommer altså fra eikefat som tidligere inneholdt whisky fra øya Arran.
    Svart farge på ølet, flott brunt skum.
    Moderat røstet og eiket nydelig aroma med sterke toner av vanilje og ferske boller, også hint av sjokolade, lakris og mørke tørkede frukter.
    Smaken har et kraftig røstet preg med innslag av kaffe, også tydelige toner av torvrøyk / maltwhisky. Ja, der er dem som påstår at de kan kjenne Atlanterhavets innvirkning på smak og aroma også! Hint av engelsk lakris, noe maltsødme, meget bitter humle i avslutningen.
    Et fantastisk bra øl!"

Sakset fra cardinal.no og jeg er enig. Dette er bra saker.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Ikke er det vin, ikke er det cognac, ikke er det whisky, så da, ja da må man bare hente denne tråden fra Glemselens Dal! :D

Mitt skip er lastet med?? Nei det ble feil! :eek:

Mitt glass er fyllt med Akevitt, Gilde Non plus Ultra!

Den er bare god denne! Drikkes i stedet for cognac til kaffen. Nyyyydelig!!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.935
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Prøv den gamle oppland ettermodnet på madeira fat. Da snakker vi. Joda Non Plus ultra er fin den også men....

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.510
    Glenlivet Archive 21.

Såpass tett i nesen at jeg ikke aner om det smaker himmel eller båtpuss.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Carlos1 er også fin, men noe dyrere.
    Spansk brandy er undervurdert
    bilde av carlos loverboy no 1? dyr?

10ern fra Torres har en smooth touch av kaffe som vi te-drikkere liker.

Edit: ooops ser ut til at en flaske ligger å slenger i en skuff ::) ;D . Uansett billig, velsmakende morro i forhold til overpriset fransk juggelparfyme...

S

Stereo_Mono

Gjest
    4 damer som slenger med tungen i et sett. Nå skulle jeg hatt anlegg kapselen ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    4 damer som slenger med tungen i et sett. Nå skulle jeg hatt anlegg kapselen ;)
    Ikke klag, du vet ikke hvor godt du har det ;D
    Her er det snart tomt for både Gilde 2010 og Jær-akevitt...like greit ...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn