Hvem har herpa stua til united?

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Squirrels have a thing for Nuts.... 😖
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    pissregn om dagen og skodde om kvelden = fin dag Ă„ pusle med platesamlinga

    20200929_164403.jpg


    Da er den ferdig

    20200929_134352 (1).jpg


    Synthplater og anna skrot er gitt bort, dermed Äpenbarer det seg noe plass for framtidige skiver. Et stort ilandsproblem for mange er nemlig plassmangel i platehyllene. Et enormt problem er jo det :D (folk kjÞper hus for dÄrligere beveggrunner enn Ä skaffe rom til platesamlinga)

    20200929_133258.jpg


    nĂžyaktig tilskjĂŠrte plankebiter (forskalingsmateriale :) ) sĂžrger for at platene ikke havner innover i hylla. SĂ„nt er jo en uting. Ikeahyllene er jo dessverre noen cm for dype.

    20200929_133254.jpg


    Og selvsagt, samme dag som hyllene stÄr der med ferdigstillelsesattesten fra rÄdmannen, med ledig plass, forteller en gammel kamerat at platesamlinga hans skal ut og at jeg kan plukke fritt. Uff. Skal hullene tettes med en gang? Huff og atter uff. Snakk om mareritt.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja det er litt rart vi i det hele tatt stÄr oppreist.!
    (dvs ligger pÄ sofaen og knasker potetgull)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Melder meg som plukkeassistent!

    Mvh "Sticky Fingers"
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg som plukkeassistent!

    Mvh "Sticky Fingers"
    Äh? trodde ogsÄ du heller snart kom i den fasen med avhending av vinylen. Har du spilt en LP dette Ärtusenet?
    Jeg er klar til Ä plukke. GÄr i sÄfall rett pÄ Stax-vinylen din jeg.:p
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    StÞlheten vil nog gi seg sÄnn tirsdag/onsdag ca. :D
    Det der har en tendens til Ä Þke med alder, farlig Ä spekulere. Jeg har bommet stygt siste Äret, i den tro at en ryggsmell gÄr seg til pÄ 3-4 dager, slik det alltid gjorde fÞr. Her sier vi 2 mÄneder. Resultat er Þkt innsikt i NAV-systemet og moderne dop. Best erfaring med det siste.

    Fin stemningsrapport med hyllearbeidet her, @united , der har vi felles sak for tiden. Platesamlinger inneholder ofte mye daukjĂžtt, og det er en utfordring Ă„ rydde ut.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.719
    Sted
    Nede i fjĂŠresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det der har en tendens til Ä Þke med alder, farlig Ä spekulere. Jeg har bommet stygt siste Äret, i den tro at en ryggsmell gÄr seg til pÄ 3-4 dager, slik det alltid gjorde fÞr. Her sier vi 2 mÄneder. Resultat er Þkt innsikt i NAV-systemet og moderne dop. Best erfaring med det siste.

    Fin stemningsrapport med hyllearbeidet her, @united , der har vi felles sak for tiden. Platesamlinger inneholder ofte mye daukjĂžtt, og det er en utfordring Ă„ rydde ut.
    To sjeler, en tanke!

    Gikk pÄ en stygg ryggsmell sist uke, og moderne dop har trillet inn i hÞyt tempo. Hadde hÄpet pÄ kortvarig handicap, men det ser ut til Ä trekke i langdrag.

    Frustrerende, har fremdeles en lang to-do-liste for 2020. Ser ut til at jeg fÄr nÞye meg med all den moroa jeg kan fÄ ved inntak av moderne dop.....

    mvh
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Med et nytt sted Ă„ oppleve Ă„rstidene, har det i hĂžst vĂŠrt ekstra oppmerksomhet om lĂžvtrĂŠrne.

    20200927_142419.jpg


    Det er mange lÞvtrÊr i og rundt Tomter. Selve skogen rundt om bestÄr av god gammaldags blandigsskog.

    20201002_160053 (1).jpg


    Ser forandring fra dag til dag i denne spktakulĂŠre tid

    20201002_155849.jpg


    Lurer jeg pÄ hvodan vinteren blir? Nei.

    20201002_155746.jpg


    KornbĂžndene har det godt, trur eg. Herifra kommer min vinterved.

    20201002_154318.jpg


    sÄnn ser et ekte tettsted pÄ landet ut om hÞsten

    20201002_151003.jpg


    og nÄ har jeg igjen for Ä bo pÄ en hÞyde. Utsikta endrer seg hele tida.

    20200929_173319.jpg


    HÞsten her er altsÄ finfin, ingen overraskelse det.

    Men linerlene, som knapt nok vek unna plena mi i mÄnedsvis, de er savnet. Velkommen tilbake til vÄren, vippestjerter.

    20201002_162318.jpg


    Heldigvis har vi mye hĂžne
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye trÊr, skulle tro du var pÄ grensen til dendrofil.. :). Men vakre farger. Godt en fÄr litt Ä rake opp.. :oops:
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.836
    Antall liker
    16.059
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Med et nytt sted Ă„ oppleve Ă„rstidene, har det i hĂžst vĂŠrt ekstra oppmerksomhet om lĂžvtrĂŠrne.



    Det er mange lÞvtrÊr i og rundt Tomter. Selve skogen rundt om bestÄr av god gammaldags blandigsskog.



    Ser forandring fra dag til dag i denne spktakulĂŠre tid



    Lurer jeg pÄ hvodan vinteren blir? Nei.



    KornbĂžndene har det godt, trur eg. Herifra kommer min vinterved.



    sÄnn ser et ekte tettsted pÄ landet ut om hÞsten



    og nÄ har jeg igjen for Ä bo pÄ en hÞyde. Utsikta endrer seg hele tida.



    HÞsten her er altsÄ finfin, ingen overraskelse det.

    Men linerlene, som knapt nok vek unna plena mi i mÄnedsvis, de er savnet. Velkommen tilbake til vÄren, vippestjerter.



    Heldigvis har vi mye hĂžne
    Fine hÞstbilder United, og hÞne fÄr man naturligvis aldri nok av...
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mye trÊr, skulle tro du var pÄ grensen til dendrofil.. :). Men vakre farger. Godt en fÄr litt Ä rake opp.. :oops:
    Har muligens blitt litt dendro, ja. Men ikke fra bÞrjan, jeg vokste opp pÄ et fiskevÊr, der har vi 0 trÊr, absolutt ingen. Da jeg flytta til Oslo, mislikte jeg alle trÊrne der, for ikke Ä snakke om den tette mÞrke Marka. Jeg likte havet og vidda, de Äpne landskap. I dag sitter jeg pris pÄ skogen, hvem skulle kunne spÄdd det?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    haha,
    nĂŠhhh, det handler vel om flatbygd med store Ă„krer og hĂžydedrag?
    Dette er Norges stĂžrste jordbrukskommune. Det er trĂŠrne som er beskjĂŠrt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.356
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg vokste opp med skogen og fjorden, men har bodd over 40 Ă„r uti havgapet... Veldig forskjellig, men begge deler har sin sjarm... hvis man liker natur da... enkelte asfalt cowboys hater tilsynelatende alt som minner om fri natur.... :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    Norges stÞrste jordbrukseiendom ligger rett i havgapet... SÄ der fÄr en kanskje bÄde fisk og korn..
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.595
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    I min uvitenhet trodde jeg Ringsaker var Norges stÞrste jordbrukskommune, men det var sikkert fÞr de lot IKEA bygge pÄ fÞrsteklasses matjord.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    I min uvitenhet trodde jeg Ringsaker var Norges stÞrste jordbrukskommune, men det var sikkert fÞr de lot IKEA bygge pÄ fÞrsteklasses matjord.
    tipper det var Ringsaker. Men her er nylig fem stÞrre jordbrukskommuner slÄtt sammen og blitt til Norges klart stÞrste. Indre Østfold kommune bestÄr av Spydeberg, Askim, Mysen, TrÞgstad og HobÞl (trur eg).

    20201005_165638.jpg


    PS: jeg kan vel ogsÄ skjÊre bort sidene pÄ et bilde og fÄ fram "viddefÞlelsen"
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    I min uvitenhet trodde jeg Ringsaker var Norges stÞrste jordbrukskommune, men det var sikkert fÞr de lot IKEA bygge pÄ fÞrsteklasses matjord.
    Var ikke Ringsaker, ikke en gang med Ikea... Og blir det masse skeit av noen kjĂžpesenter mm bortover veien der.. Stusselig..
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Norges stÞrste jordbrukseiendom ligger rett i havgapet... SÄ der fÄr en kanskje bÄde fisk og korn..
    hvilken eiendom er det?
    Men korn (havregryna) kjÞper jeg pÄ Kiwi, og fisk tar jeg med meg fra Nordvestlandet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Haha, dyrka mark OG asfaltert flystripe?
    Et flystasjonsbarn du er. FÞdt pÄ et fly eller ute i Äkeren? Eller fantes det muligens en kakebu? Sjukestue?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haha, dyrka mark OG asfaltert flystripe?
    Et flystasjonsbarn du er. FÞdt pÄ et fly eller ute i Äkeren? Eller fantes det muligens en kakebu? Sjukestue?
    Aldershjemmet... Var visst vanlig fÞr, kombinert fÞdestue og aldershjem.. Sikkert hardt preget etterpÄ.. :cool:... Norske jordbrukseiendommer er smÄ...
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 665163

    Da er denne hylla festet og fylt opp med plater fra A til M. Med strategiske hulrom som gjĂžr det mulig Ă„ kjĂžpe noen ekstra skiver uten noen omorganisering.

    Vis vedlegget 665164

    OgsÄ slutten av alfabetet har fÄtt sin dedikerte platehylle forsvarlig festet (forhÄpentligvis, brukte i alle fall mye av det Karlsonslimet jeg arva fra bestefar pÄ 70-tallet) til vegg. MÄ jo tenke pÄ sikkerhet for forfylla hfs-ere pÄ besÞk. Dvs det er LPene jeg tenker pÄ, folka overlever vel uansett.

    Vis vedlegget 665168

    SjamÞretappen, dvs ferdigstillelsen, blir morgendagens oppgave. Med mindre tariffen krever ekstra hvile- og liggetid da. Skulle ikke tru det er mulig med all liggetida jeg fÄr til, mest pÄ sofaen, men man kan jo aldri vÊre for sikker i den siste sovjetstat. Tror det kommer mest an pÄ musikksmaken til utegÄende representanter for arbeidstilsynet om det blir deng pÄ pung eller bare baller i klem.

    Vis vedlegget 665169
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Har du nok avstand mellom peisen og platehylla? Eller det mitt syn som er litt rart og pÄ vandring?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja skjÞnner det, men er Rett og slett usikker pÄ hvor stor avstand som er nÞdvendig. Hvor isolerende er IKEA-materialene, etc.
    Jeg hÄper Jo det gÄr bra, jeg har tenkt Ä fÞlge med nÄr det blir fyring.

    Har ogsÄ vurdert Ä skaffe noe Ä sette i mellom.

    Jeg har lyst til Ä si at gÄr det ikke, er det ovnen som mÄ gÄ. Men det er nok noget upraktisk. TrÞsten er at jeg har varmepumpe og panelovner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Hos meg er det ca. 70 cm. fra ovn og bort til mÞbel... gÄr helt greit. Og de IKEA hyllene har mye luft inne i gavlveggene og luft isolerer godt.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    70 cm. er vel nok. Men for meg ser det ut som det er 30-50cm. hos United. JassÄ luft isolerer godt? Hmm...
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    70 cm. er vel nok. Men for meg ser det ut som det er 30-50cm. hos United. JassÄ luft isolerer godt? Hmm...
    her er det 58 cm, det ser muligens tettere ut enn det det er pga 5 meter takhĂžyde.?
    Hadde tenkt Ä komme opp i 70 cm, men en dobbel stikkontakt var litt i veien. Kan sikkert legge lokk pÄ den (bruker den ikke) og flytte hylla litt mot hÞyre. Eller ta i bruk et kobberskjermbrett eller lignende.

    OvnsrĂžret innendĂžrs er 4 meter, vet ikke om det betyr at varmen blir mer fordelt?

    Jeg er spent pÄ hvordan dette blir ja. Men tviler vel pÄ at det skal litt til fÞr sprengfyring kommer pÄ tale. Andre varmekilder og et moderne isolert hus spiller pÄ lag med meg. Det er hÄpet. In the hanging snore.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    her er det 58 cm, det ser muligens tettere ut enn det det er pga 5 meter takhĂžyde.?
    Hadde tenkt Ä komme opp i 70 cm, men en dobbel stikkontakt var litt i veien. Kan sikkert legge lokk pÄ den (bruker den ikke) og flytte hylla litt mot hÞyre. Eller ta i bruk et kobberskjermbrett eller lignende.

    OvnsrĂžret innendĂžrs er 4 meter, vet ikke om det betyr at varmen blir mer fordelt?

    Jeg er spent pÄ hvordan dette blir ja. Men tviler vel pÄ at det skal litt til fÞr sprengfyring kommer pÄ tale. Andre varmekilder og et moderne isolert hus spiller pÄ lag med meg. Det er hÄpet. In the hanging snore.
    Du har jo mange gode ideer der. Flytte hylla litt f.eks. Du har vel noen plater det ikke er sÄ nÞye med? Sett de der det blir varmest og se Ässen det gÄr.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Å flytte hylla sitter et stykke inne, den er godt festet, men mĂ„ man, sĂ„ mĂ„ man. Blir det veldig ille, ryker hele hylla. I alle fall pĂ„ dette stedet. Hadde et hĂ„p om for fĂžrste gang pĂ„ ti Ă„r Ă„ kunne ha hele platesamlinga i stua. Vi fĂ„r sjĂ„, mĂžbelsnekker vurderes ogsĂ„, men prĂžver det enkle fĂžrst.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    PrÞv fÞrst - jeg har en slem 12 kW Scan i kjelleren hos meg og har ingen betenkeligheter med Ä ha svindyre custom made mÞbler . Avstanden fra glasset i ovnen pÄ bildet og til CD seksjonen er 72 cm.

    Veggpanelet har de nĂždvendige forskriftsmessige 30 cm. avstand til ovn - og der blir det lunkent, men det er enorm forskjell bort til CD mĂžbelet. 40 cm. luft i mellom utgjĂžr et hav av forskjell.

    peis.png
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.513
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja jeg skal prĂžve fĂžrst.

    FÄr klistre opp en advarsel til meg selv ved ovnen som sier "Bruk meg ikke nÄr du er ruset, for f..n"
    SĂ„ kanskje klarer jeg Ă„ fĂžlge godt nok med fĂžr evntuelle skjeder er skadd.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn