Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.785
    Torget vurderinger
    23
    Ikke være så angstbitersk nå 🤭 🤭 🤭

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    er jo ikke det, det er derfor det så ofte går feil, jeg slapper for godt av!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om du er i tvil kan du jo få tak i noen biter med 5-10mm halvhård isopor og sette mot venstresida inne i reolen, til du ser hvor det bærer...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.785
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo luft mellom reolen og LP, luft mellom cover/innercover, luft mellom innercover og vinyl.... Jesus F. Christ - get a life! Tror du har blitt smårar der ute i Ødestan, United!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nuvel... hvis det blir varmt, så er det ikke luften, men den direkte strålevarmen fra ovnen.... må selv dra unna litt greier når vi fyrer opp i grua, da jeg synes bl.a. en lenestol blir varmere enn jeg liker, uten at det på noen måte er farlig...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo luft mellom reolen og LP, luft mellom cover/innercover, luft mellom innercover og vinyl.... Jesus F. Christ - get a life! Tror du har blitt smårar der ute i Ødestan, United!
    ja, og jeg har som mål å bli enda rarere. Har en søknad om støtte inne i departementet

• Liker
    Reaksjoner: HCS

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    mens jeg venter på den byråkratiske komitebehandlingen, har jeg endelig kommet i gang med platevaskingen igjen. Første batch siden koronaen gjorde isopropanol noget utilgjengelig.

20201006_163708.jpg

Har kjøpt ganske få plater i år, men en bunke på rundt 20 LPer har likevel holdt meg våken om natta, der de mjauet villt og gaulet psykt etter å få av seg krigsmøkka

20201004_200426.jpg
    .

registrerer at den supre Scroogemasteren har tålt flyttinga. Og gjør ikke skam på sitt stolte navn.

20201005_144820.jpg

lykken er nyvaskede LPer. (Og øl på kjøl.:) )

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Geite-øl er kanskje en smal nisje? Skal du fylle på i det tempoet der må du snart ha en container for oppbevaring 🙂

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, neida, jeg har ikke tenkt å kjøpe så mye framover, slike ting kommer i rykk og napp.
    Snittet ender vel på ca ei plate per uke.?

Men skal plukke noen titalls skiver fra en platsamling ved juletida. Det fyller kanskje opp all ledig plass.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    regn og atter regn, dette er en fin dag å pusle med inneaktiviteter. Til å vaske, rydde, sortere og spille plater, feks.. Noen går muligens til det ekstreme, som å gjøre vanlig husarbeide. Vi lar denne forfulgte, misforståtte gruppen få ha sin fetisj i fred. Denne gangen.

20201010_112815.jpg

I dag var tiden inne til å finne ut av livets store mysterier, er det et liv før døden og står virkelig LP-ene trygt ved ovnen?

18 grader ved oppstart, og etter to timer, var tempen 27 grader . Og bermudashortsen og hawaiiskjorta er på.

20201010_115352.jpg

20201010_133134.jpg

platehyllas yttervegg var glohet, klarte nesten ikke holde hånda mi på den. Et gufs fra helvete.

20201010_133129.jpg

men innafor var den knapt nok lunken!Slukfar hadde helt rett. PVCen er Kald og jævlig.

Meget betryggende dette. Feirer med en rooibush-te og densk magiii på tutene

20201010_120855.jpg

et magisk uff!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    haha, den ligger der og brukes ikke (bortsett fra av de besøkende bikkjene). Så den er der nok mest for å imponere de mindfulle damene.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.959
    Torget vurderinger
    24
    Får LP-ene direkte strålevarme som termometeret ikke får? Jeg spør i håp om å fremkalle nevroser ...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Får LP-ene direkte strålevarme som termometeret ikke får? Jeg spør i håp om å fremkalle nevroser ...
    Jeg har kjælt med naken vinyl mot huden, det var en fornøyelse, men en av det kjølige slag.
    Jeg har nok konkludert med at det er 99% sikkert at den skumle varmestrålingen stanses av luften inni hylleveggen. Neste sjekk gjøres etter minst fire-fem timer med sprengfyring. Tror vi må ha 20 minus ute før den siste prosent av tvil blir fjernet. Men ønsker jeg virkelig å miste all tvil?

Ingen nevroser, intet liv!

Antinegativ

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    104
    Sted
    Å Velstand, Velstand...
    Torget vurderinger
    2
    Det fyrste som kjem til å hende er at hylla vert brun på utsida, så sprekk det ytste tynne laget, så tek det fyr. :eek: Eg vil rå deg til å setje opp ein metallskjerm mellom omnen og hylla snarast. Det finnes slike som du skrur fast i omnen, utruleg effektive.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det fyrste som kjem til å hende er at hylla vert brun på utsida, så sprekk det ytste tynne laget, så tek det fyr. :eek: Eg vil rå deg til å setje opp ein metallskjerm mellom omnen og hylla snarast. Det finnes slike som du skrur fast i omnen, utruleg effektive.
    jeg kommer til å følge godt med og dette er absolutt noe jeg vurderer paralellt. Og har såvidt begynt å titte etter. Tips til hvor man får tak i noe slikt?

X

X186841

Gjest
    Limer eller skrur en sånn på hylleveggen mot ovnen, tåler ikke mer enn 1100 grader, men det holder vel til enkel peiskos i en mild vinter.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    det var fine dimensjoner på de platene der ja. Har sett noen skjermbrett her og der, men et slikt varmeskjold vil jo være mer diskre. Har tenkt å kontakte produsenten eller forhandleren av ovnen først, det er mulig de har noe som passer til akkurat den ovnen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Med de temperaturene som rår om dagen er det mer fristende å ta på seg bikinitoppen og gå seg en tur i skauen enn å sitte inne å sprengfyre. I alle fall når det ikke regner. Men man kan jo gjøre nesten alt samman?

20201011_135829.jpg

Vått, men helt nydelig i marka i går. Vi plukka en del kantarell og traktkantarell, men denne klasen var vel mest til for å pynte opp skauen?

Dagen i dag er mest brukt til å hvile. Og til å spille plate på plate.

20201012_211731.jpg

Stjerneklart ute og råkkennrållstjerne inne her i kveldinga

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    det var flere pinnsvin her tidligere, de er borte nå. Tilfeldighet? Røyskatt er vel rovdyr det også?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    121486648_10217817200327367_6328356102589558422_o (1).jpg

eller er dette en mår? eller mink? Røyskatt blir max 450 g, halen blir max 12 cm. Mens mår kan bli to kg og hale over 20 cm

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    da har rette vedkommende fastslått, med 99 % sikkerhet, at dette er en ilder.
    Gratulerer! Hva tror du bikkjene vil gjøre med den om de snubler borti hverandre ? Min prøvde å ta kverken på en grevling en gang, var ikke pent, men ikke en skramme på min.. :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    tror nok ikke en ilder er å spøke med. Kloredyr. Bikkjene er vel mest tøffe i trynet, hvilken som helst katt turnerer de som ingenting.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.987
    Sted
    Sørlandet
    18 grader ved oppstart, og etter to timer, var tempen 27 grader . Og bermudashortsen og hawaiiskjorta er på.

Vis vedlegget 667603
    Hei mister,

Ser på bildene at du har en Radius 300 ovn fra Heat`n glo. Jeg har samme ovn og jeg sliter med at den soter noe voldsomt. Hvordan er det med din ovn? Må du rense glasset titt og ofte eller klarer den å holde glass og kammer relativt rent slik den skal? Du har en annen pipefabrikant en meg og jeg har hele tiden lurt på om det er ovnen eller pipen som er hovedårsak til mine utfordringer.

Mvh
    -BB-

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hei mister,

Ser på bildene at du har en Radius 300 ovn fra Heat`n glo. Jeg har samme ovn og jeg sliter med at den soter noe voldsomt. Hvordan er det med din ovn? Må du rense glasset titt og ofte eller klarer den å holde glass og kammer relativt rent slik den skal? Du har en annen pipefabrikant en meg og jeg har hele tiden lurt på om det er ovnen eller pipen som er hovedårsak til mine utfordringer.

Mvh
    -BB-
    jeg er nyinnflyttet, så har ikke store erfaringn, dessverre.

Ser det står i bruksanvisningen at høyre spjeld helst skal være mest mulig åpen

" Spjeldet til høyre er for sekundærluft (øvre lufttilførsel). Dersom spjeld for sekundærluft er avstengt vil forbrenningen være redusert og glasset vil tilsotes over tid"

Jeg måtte deretter finne ut at innposisjonen er stengt, trekke ut er å åpne.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Jeg har knotet mye med spjellene og jeg mener å huske at det er motsatt. Inne er åpent - ute er stengt?

-BB-
    ja, det ser vel ut som om du har rett? Den bruksanvisningen jeg har sett på, går på både curve- og radius-serien. Og på Curve er det visst motsatt. Må studere dette bedre, skjønner jeg.

Det rare er at det ser ut som om det fungerte helt fint her, selv om jeg tilsynelatende har tenkt helt motsatt.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.987
    Sted
    Sørlandet
    Til sammenlikning så ser mitt glass slik ut ut etter ca 1 time fyring med tørr bjørkeved (13% målt fukt) :

423201EB-A76A-479D-880E-A40B22D32EDA.jpeg
    6361B0E2-7EB3-4E57-8834-7A75227221C0.jpeg

Men nå må vi vel tilbake til hifi tenker jeg..

-BB-

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Til sammenlikning så ser mitt glass slik ut ut etter ca 1 time fyring med tørr bjørkeved (13% målt fukt) :

Vis vedlegget 668765 Vis vedlegget 668766

Men nå må vi vel tilbake til hifi tenker jeg..

-BB-
    Med ovn i et hifirom, er det helt 100 % akseptert. Lurer vel på om jeg ville prøvd å tenkt motsatt på spjeldene, bare for en testrunde, hadde jeg vært deg. Jeg fyrte tre timer sist og var ikke i nærheten av den sotinga.

Jeg skal ta en runde på den "spake inn er åpent spjeld" neste gang tempen kryper under 18 grader her inne. Ingen varmovner er på. Sola og alle vinduene varmer visst bra nok, bare man står seint nok opp om morgenen.

Men er mer i bilmodus om dagen. Skriver nok under en kjøpekontrakt i dag. DET er irrelevant det. :D

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    takker og bukker, jeg bestilte en billig elbil. Dukker opp om et par uker.

200 km rekkevidde. Det holder i massevis, det er jo bare 9, 2 km til polet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn