Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg har kjøpt meg et vinskap med plass til rundt 100 flasker (som i realiteten sikkert er rundt 70), og har tenkt å fylle det litt opp etter hvert. Mange gode tips her! Blir nok sikkert noe Imperial og Montanello Barolo etterhvert 8). Jeg ser at det går mye i italiensk, spansk og tysk vin i denne tråden. Og det er vel kanskje fordi at de meget gode Bordeaux og Burgunder-vinene nå stort sett er priset for Gjelsten & Co?? Men for å kunne sammenligne ulike områder vil jeg gjerne også ha tips på gode Burgunder- og Bordeaux viner under fire-sifrede beløp. Selv om også jeg kommer til å satse på resten av verden.

S

Supertramp

Gjest
    Noen som har prøvd denne?

Chateau Musar 1999 Bekaa Valley, Lebanon
    Red with a bricking rim it has a slightly volatile nose showing lifted, earthy, spicy, rather baked fruit. The palate is warm, mouthfilling, spicy and dry with lots of sweet spicy elements and a slightly metallic tang on the finish. Nicely complex and rather funky. The tannins have softened such that they're almost non-existent in terms of providing structure. Very good/excellent 91/100

Finnes også uten røde "fargestoffer" :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bordeaux: Les Ormes Sorbet 2001 og/eller 2005 (om du får tak i førtnevnte er den snart drikkeklar men varer lenge enda), samt Dom de Chevalier 2004 (385) anbefaler jeg at du skaffer deg noen flasker av.

Ellers anbefales Selvapianas Chianti Rufina Bucerchiale for lagring. En vin som som regel trenger 3-4 år på langs, og gjerne er enda bedre etter 10 år på langs (99 er knallgod nå). 2006 er vel kanskje fortsatt å få, god årgang. Jeg kjøper stort sett 6-12 flasker av denne i gode årganger (99, 01, 04, 06, ferskere årganger har jeg pt ikke oversikt over).

Når det gjelder sentral-Burgund (Cote d'Or) er ofte kvantaene så små at det er vanskelig å vite hva man kan få tak i til en hver tid. Tilbudet på Chablis er godt (om du inkluderer det i din definisjon på Burgund); Duplessis sine 2007 er visstnok svært gode (Montmains/Fourchaume); og vær obs på 08 årgangen generelt nrå den etter hvert kommer. Gode premier Cruer fra Chablis fortjener 6-10 år på langs (og ofte mer) fra årgang før de nytes.

Røde burgundere er inne i noen vanskelige årganger i perioden 2006-2008 og det er vanskelig å komme med noen generelle anbefalinger. Det betyr ikke at det ikke er gode viner å få, men.....Som bergenser er jeg bortskjemt med spesialpolet i Valckendorffsgt og jeg følger derfor ikke så veldig godt med på hva som er generelt tilgjengelig.

En hvitvin som ofte har godt av lagring er Muscadet. St-Coings 2005 er strålende nå og vil bli meget spennende etter som årene går.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Takk for mange gode tips, erato. Her skal det handles! Jeg har jo ut i fra div. poster forstått at du sitter med godt over gjennomsnittlig vinkompetanse/-erfaring :).

Men hva med røde burgundere fra før 2006? Jeg skal en tur til NY i september, og med www.wine-searcher.com tilgjengelig skal det være mulig å spore opp det meste der. Vinprisene er generelt noe lavere i NY enn her - i alle fall med dagens dollarkurs.

S

Supertramp

Gjest
    Hva tror vinorakelet erato om de Libanon vinene?

Jeg la like godt inne bestilling på VP nettet.... 1 av hver

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har drukket den røde Musaren. En venn fikk den av sin bror, var vel noe av det rimeligste på Wine Spectators Top 100 den gangen. Husker den som veldig bra, med en fantastisk fylde uten å være for tung. Helt suveren til litt fet and el.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Takk for mange gode tips, erato. Her skal det handles! Jeg har jo ut i fra div. poster forstått at du sitter med godt over gjennomsnittlig vinkompetanse/-erfaring :).

Men hva med røde burgundere fra før 2006? Jeg skal en tur til NY i september, og med www.wine-searcher.com tilgjengelig skal det være mulig å spore opp det meste der. Vinprisene er generelt noe lavere i NY enn her - i alle fall med dagens dollarkurs.
    2006 har en del bra viner og er den av de nyeste (2006-2008) jeg ville satset på - men erfaringene mine er begrenset (har smakt en 15-20 viner og det er lite å generalisere ut fra). Både 2007 og 2008 har ulike typer problemer som gjør at generelle anbefalinger, og i særdeleshet om det skal lagres - er vanskelige å gi.

2005 er en super årgang med det problemet at de kommer til å trenge laaaaaaang tid (voldsom struktur og mye tanniner) - og 100 flaskers skap fylles fort opp dersom vinene skal lagres i 10-15 år eller ofte mer. Jeg har kjøpt burgundere i 15 år og har sikkert 250 flasker rødt på eget lager, men sliter enda med å finne moden vin å drikke.....(selv om jeg har drukket opp en del av de gjennom årene).

2003-2004 er problematiske og utypiske (av ulike årsaker) årganger som jeg i hovedsak ville holdt meg borte fra, selv om unntakene som alltid finnes , det er det som gjør Burrgund så fascinerende og problematisk.

2002 er en jevn og veldig god årgang hvor en del enda er tilgjengelig - og hvor vinene ikke trenger å lagres til kuene kommer hjem. Moden og tilgjengelig frukt og stort sett trygge kjøp, jevn kvalitet.

2001 for Cotes des Nuits (ikke Cotes des Beauneviner, det haglet i sørlige burgund under innhøstingen og feks Volnay ble helt ødelagt, Savigny les Beaune som ligger høyt klarte seg best av de sørlige appellasjonene og er ofte bra) er også sikkert kjøp.

2000 er en lett årgang som drakk bra tidlig, igjen skal man vite hva man kjøper og hvorfopr om man slår til på disse.

1999 er en stor årgang som enda trenger mer tid (men hvor hypen nok stort sett har tømt lagrene), 98 er en undervurdert årgang som begynner å bli moden nå og hvor det nok er mulig å få tak i vin. En Jadot Beaune Clos des Ursules 98 drukket nylig var sublim....96 har hatt godt rennome men er vanskelig å predikere mhp modning og balanse, jeg ville holdt meg unna med mindre man vet veldig godt hva man gjør.

Problemet er selvsagt hærskaren av produsenter som lager små partier av viner fra de ulike markene både med ujevn kvalitet og stil, og at produsent kanskje er det viktigste kriteriet i Burgund. Fransk arvelov og historie har medført at de ulike vinmarkene i Burgund er inndelt i et nettverk av små parseller, rene kolonihagen.... og i tillegg et ustabilt og lett marginalt klima. De store kanonene koster, og er utsolgt. Når det er sagt, ville jeg uansett holdt meg til de anbefalte årgangene over, og så kanskje hørt på hva som anbefales. Ta med deg en av de små pocket wine guides (feks Hugh Johnson eller Oz Clarke sin) så står du ikke helt på bar bakke om du kommer over noe som virker fristende, de fyller ikke mye i lomma.

Og når en Burgund virkelig klaffer, er det intet som kan matche den for subtilitet og eleganse, matvennlige er de også.

6 pund på amazon.co.uk nå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Hva tror vinorakelet erato om de Libanon vinene?

Jeg la like godt inne bestilling på VP nettet.... 1 av hver
    Begrenset erfaring. De er ujevne, og særpreget med mye brettanomyeces (møkkakjeller) til tider. En vin det er delte meninger om, men som kan være meget god.

Den store Musareksperten på nettet er finnen Otto Nieminen, google på otto nieminen +musar så finner du mye smaksnotater.

Om du googler bare på musar kommer du til noen svenske sider.....best å la det være om du sitter på jobben om du forstår.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Takk igjen Erato, for at du har tatt deg tid til utdypende svar og noe som var interessant lesning for en rookie i denne sammenhengen. Noen som har superbe anbefalinger for spätlese som er konsumklare nå i sommervarmen; samt gjerne noen som trenger lagring?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Finnes naturligvis mange fine alternativer, men en du finner på alle pol er jo Leitz sin trocken som har mye mer fundament enn de litt rimeligere Leitzene, som også er veldig gode. Denne trockenen var bedre enn jeg kunne huske, sist jeg drakk den. Vidar P har nok noen andre, alldeles gode forslag også.

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...I7ohkR0Yj&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

edit: ellers er jeg en sucker for Sauvignon Blanc, også i varmen. Om sommeren gjør det seg kanskje enda bedre med Sancerre enn resten av året, spør du meg. Varmen og gjerne maten gjør at friskheten, tørrheten og det mineralske i en god Sancerre er velkomment.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Generelt er spätlese å få med varierende grader av restsødme, så det kan være greit å tenke på om man vil ha en tørr, feinherb eller "vanlig" spätlese.
    De tørre er vanligvis ikke like egnet for lagring som de tradisjonelle, dette gjelder etter sigende minst like mye Leitz som de fleste andre. Men det er jo ingen absolutter i dette.

Jeg er glad i Mosel-viner jeg, og der er det verdt å merke seg de forskjellige bergene i tillegg til de forskjellige produsentene av spätlese'er. Wehlener Sonnenuhr er et av favorittbergene. Auslese bør også vurderes, de er gjerne mer påkostet og mer konsentrerte.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Nå denne (men i 2007-utgave):

Etter å ha smakt et par tsjekkiske hvitviner, kan jeg vel egentlig bare konkludere med at tsjekkerne begynner å få sving på hvitvinsproduksjonen. Dette er slettes ikke ille. Til info er Rulandské Šedé den samme druen som andre steder kalles Pinot Grigio. Dette er en glimrende Pinot Grigio.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var i Tsjekkia i 2004, og ble ganske så overrasket over noen av de røde jeg fikk satt tenna i (også hvite, selv om jeg ikke smakte mange). Produksjonsmengden tilsier kanskje ikke bred internasjonal tilgjengelighet, men kvaliteten på de beste var langt høyere enn hva man opplevde bare noen år tidligere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Ja, det har vært en revolusjon innen tsjekkisk vinproduksjon. Men det er et villniss med ukjente produsenter. Det er ingen grunn til at de ikke skal lage gode hvitviner - de har stort sett det samme klimaet som i Wachau, men det er noe kjøligere. Det er ikke noen ulempe, da Wachau ofte sliter med litt høye temperaturer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart, det er nok andre ting enn terroir som gjør at Tsjekkia ikke kan konkurrere med Østerrike på verdensmarkedet.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.907
    Sted
    Kongsberg
    Terassevin.

Litt skuffende og langt mindre kompleks enn forventet.
    Ingen fatlagring?

mvh
    Gunnar Brekke

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den er vel altfor ung tenker jeg, Gunnar. Vi drikker chablis (og mye annet) altfor tidlig, med et litt enkelt og lukket preg som smaksmessig resultat.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Er det noen vinmagasiner som er å anbefale? Så de hadde Vinforum, Rødt og Hvitt og Decanter på Narvesen. Eller går det mest på nettsider? Det har en tendens til å bli litt overveldende...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Er det noen vinmagasiner som er å anbefale? Så de hadde Vinforum, Rødt og Hvitt og Decanter på Narvesen. Eller går det mest på nettsider? Det har en tendens til å bli litt overveldende...
    Ang nettsteder; jeg liker å følge litt med på www.dn.no/vin og www.aperitif.no/vin jeg. Så har du også www.vinforum.no og en bråte utenlandske.

Hvis du er der at du for underholdningens og gledens del driver å prøver ut ymse druer fra ymse regioner i ymse utgaver så er disse nettstedene evig nok; især om du supplerer med etpar vinbøker.

For min deltakelse i vinhobbyen så er vinbøker (egnet for oppslag) av langt langt større verdi for min læring enn vinblader, selv om jeg er sikker på at andre føler det annerledes. Men jeg tror allikevel at på et tidlig stadium i den livslange eksploreringen så har du mye mer nytte av vinbøker som gir deg et bilde av regioner, druer etc. heller enn blader som er mye mer fokuserte.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Når vi er inne på vinbøker: kona fikk denne mastodonten den gang hun gikk kokk/servitør, den er en uvurderlig god bok her i huset. Skrevet på 80-tallet av Norman Bezzant. Gått på auksjoner ol. for under 200 kr. Kommer du over den, kjøp den!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cappelens bok har jeg ikke, men deres bøker av denne typen pleier å være kjempegode. Helt sikkert et supert kjøp MaHa!

Søk på "vin" på www.haugenbok.no f.eks og se et rikt mangfold av vinbøker. I mitt syn er det en innfallsvinkel som er veldig god, fordi den i motsetning til vinblader er egnet til oppslag i alle år fremover. Og det kommer det til å være behov for!

Jeg er på fjellet akkurat nå, så har ikke tilgang til biblioteket (husker ikke alle forfatternavn); men kan gi noen tips til egnede bøker ved "nedkomst" til kysten neste uke (husker en som heter "Druer og viner fra hele verden" som har vært svært nyttig til generell orientering og referanser). Imidlertid; denne er en erkeklassiker, og er et innbundet varp til 299,- hos Haugen;

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=vin domine&p=1&r=1&cid=161520

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I det germanske hjørnet på Oppdal idag. Begge disse fant jeg på polet på Sunndalsøra i ettermiddag, på vei opp til Oppdal. Blaufränkisch er en spennende drue i endel regioner, og vel verdt å følge litt, for de som liker nye opplevelser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blaufränkisch

Prielers blaufränkisch (blå fransk, eller kekfrankos i øst-europa) fra Burgenland har jeg smakt og kommentert her før, det er en vintype jeg liker når den er godt laget. Det er liksom noe "helt annet". Rieslingen fra Franken er ikke åpnet, men jeg tipper at den neppe overlever solsteiken i morgen ettermiddag. Jeg er generelt veldig begeistret for Franken-viner, og fryder meg over at de er betydelig underpriset på verdensmarkedet. Kjøp en, betal for en halv. En av fordelene med endel små "ubetydelige" vindistrikter… ikke mange som er interessert i å satse mye penger på vinene derfra, så eksporten er begrenset.

(bilder kan klikkes for økt lesbarhet)

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    I det germanske hjørnet på Oppdal idag. Begge disse fant jeg på polet på Sunndalsøra i ettermiddag, på vei opp til Oppdal. Blaufränkisch er en spennende drue i endel regioner, og vel verdt å følge litt, for de som liker nye opplevelser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blaufränkisch

Prielers blaufränkisch (blå fransk, eller kekfrankos i øst-europa) fra Burgenland har jeg smakt og kommentert her før, det er en vintype jeg liker når den er godt laget. Det er liksom noe "helt annet". Rieslingen fra Franken er ikke åpnet, men jeg tipper at den neppe overlever solsteiken i morgen ettermiddag. Jeg er generelt veldig begeistret for Franken-viner, og fryder meg over at de er betydelig underpriset på verdensmarkedet. Kjøp en, betal for en halv. En av fordelene med endel små "ubetydelige" vindistrikter… ikke mange som er interessert i å satse mye penger på vinene derfra, så eksporten er begrenset.
    Østerrikske viner, ja. I fjor høst på NOMA i Køben gikk det 100% i viner fra Østerrike, og med ett unntak bare hvite til de 13-14 rettene. Min største vinopplevelse, og spesielt i enkelte av tilfellene var det en regelrett en sinnsyk match mellom mat og vin. Tydelig at de har testet ut maten med vinene i vinpakken før dette havnet på bordet, ja! Kan ikke skjønne at man klare noe liknende selv ved å velge en flaske fra vinmenyen, og spesielt ikke da samme vin må benyttes til ulike retter. Men det er kanskje noe av sjarmen - at den ikke vil passe like godt til alt?

Jeg har sett litt på den Andre Domine boka, samt "Vinens verden" (The World Atlas of Wine) av Hugh Johnson. Mon tro hva man skal velge :).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Jeg har sett litt på den Andre Domine boka, samt "Vinens verden" (The World Atlas of Wine) av Hugh Johnson. Mon tro hva man skal velge :)
    Enkelt. Man skal velge flere bøker. Årsak; de dekker forskjellige aspekter, og det er veldig moro og lærerikt med kryssreferanser :)

Apropos østerrisk vin ja; der bugner av store opplevelser. Jeg ble for alvor klar over hvilket formidabelt vinland dette egentlig er under en rundreise i 1997.
    Dessverre gikk det nesten 10 år før noen av vinene begynte å dukke opp på utsalg i Norge, men jeg bærer fortsatt på opplevelsene med de beste østerriske viner. Det er virkelig en myriade av no-nonsense toppklasse viner de lager der.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    For Barolo/Barbaresco-elskerne blandt oss, er denne uunnværlig. Superdetaljert om alle crus i området, pluss masse nyttig info om alt som tenkes kan for en nebbioloista.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Godt tips, ikke minst av verdi for meg som vel må tituleres en nebbioloista.

Riesling Kabinett Trocken fra Franken i ettermiddag; den var frisk og fin, men ikke noe eksepsjonelt til prisen (var det ikke rundt 130,- da tro?). Iallefall til tysk riesling å være så har man god grunn til å forvente dette og kanskje mer. Litt ubehagelig gjær-lukt de første timene etter åpning, så må sikkert luftes. Og etter lufting noen timer så er den mye mer fokusert på druenes lukt og smak.

Dette med nødvendigheten av lufting er typisk for kjempeunge kvalitetsrieslinger forresten, men uansett ser jeg ikke for meg at dette er noe for kjelleren.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    En vin med en super bouquet av bærtoner og frukt , saftig og med den obligatoriske ”Pfefferl ” fint integrert i smaken, muligens litt kort i finishen. Fabelaktig vin som ikke krever noen anledning eller måltid for å drikkes. Biodynamisk fremstilt, årgang ’09 og kjøpt på ekspeditrisens anbefaling for den fyrstelige sum av € 14.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Annenvinen til Vega Sicilia. Vinen er snart 20 år den minner sterkt om moden venstrebredd Bordeaux på tross av 60 – 80 % tinto fino som det heter der i gården. Kompleks og fabelaktig balansert med en tørr og laang avslutning. Flott vin, ingen Unico riktignok, men så koster den også halvparten av storebror.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aglianico del vulture Riserva 2001 fra D'Angelo. Superkonsentrert og en højdare til prisen 249,- egentlig. Fikk også 91 rettmessige poeng på en av de norske nettstedene (var det DN tro).
    Hadde nok tålt flere år i kjelleren. Er det forresten flere enn meg som synes at det begynner å bli veldig mye god vin til rundt denne prisen på polet nå?

http://vinvillage.com/blog/mikemo2009/12/aglianico-del-vulture

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kartongvin til en drøy hundrelapp på colorline, helt grei "hverdagsvin"

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Aglianico del vulture Riserva 2001 fra D'Angelo. Superkonsentrert og en højdare til prisen 249,- egentlig. Fikk også 91 rettmessige poeng på en av de norske nettstedene (var det DN tro).
    Hadde nok tålt flere år i kjelleren. Er det forresten flere enn meg som synes at det begynner å bli veldig mye god vin til rundt denne prisen på polet nå?

http://vinvillage.com/blog/mikemo2009/12/aglianico-del-vulture
    Den der er en favoritt Vidar, nydelig vin. Synes den har en umiskjennelig aroma av oliven og litt andre snasne rustikke greier.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skal en uke til Sardinia, og har inntrykk av at de i stor grad serverer lokalprodusert vin. Noen som har noen erfaring med noe drikkbart derfra?

bogron

Medlem
    Ble medlem
    12.09.2003
    Antall liker
    1
    God hvitvin fra Vermentino druen og rød laget av druen Cannoneau. Bra produsenter er f.eks Sella & Mosca, og se etter Turriga laget av den legendariske vinmakeren Giacomo Tachis!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Leitz Rüdesheimer Bischofsberg Riesling Spätlese Trocken 2009.
    Lett drikke; etter min mening utmerket sammen med morrpølse!

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Koehler Ruprecht Riesling Spätlese Trocken 2001. Helt på tampen av levetiden, hadde ikke tålt lengre i kjelleren tror jeg. Ikke like god som jeg husker den som yngre. Ikke frisk, ikke noe lagringsutbytte. En bortglemt flaske det der..

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld: En strålende flaske av Vincent Dauvissat Chablis Les Forets 2000, lang med sjøbunn, sitrus og lanolin. Lysende vin. Dessverre sliter denne stjerneprodusenten med preoksydering og jeg har sluttet å kjøpe, men var på Valckendorfspolet i dag og sikret meg 6 flasker assorterte førstecruer fra Francis Raveneau i 2007 årgangen til å etterfylle Chablisseksjonen i vinkjelleren.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Sean Thackrey Sirius 2006 i kveld. Helt fantastisk, lillasvart, blekkaktig farve. Farven minner meg om en vin jeg smakte i sommer laget på rødkjøtt-druer. Thackrey er vel en spesiell fyr, og lager også spesielle viner. Denne er 100% Petite Sirah (så her vet man faktisk druetypen i motsetning til Orion, hehe). Uansett, vinen har en svært kompleks nese som i tillegg forandrer seg hele tiden, veldig merkelig og interessant. Blåbær, sopp, mynte, tobakk og treverk synes jeg det lukter, men mye annet som skjer nedi glasset også. Utrolig intens vin som henger lenge og vel i munnen, veldig konsentrert. Velbalansert, men også noe overdådig; her er det mye sødme og mye syre, mye tanniner og mye alkohol. Unik vin, rett og slett. Gleder meg til å prøve Orion igjen :)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn