kibsgard skrev:
Takk for mange gode tips, erato. Her skal det handles! Jeg har jo ut i fra div. poster forstått at du sitter med godt over gjennomsnittlig vinkompetanse/-erfaring
.
Men hva med røde burgundere fra før 2006? Jeg skal en tur til NY i september, og med
www.wine-searcher.com tilgjengelig skal det være mulig å spore opp det meste der. Vinprisene er generelt noe lavere i NY enn her - i alle fall med dagens dollarkurs.
2006 har en del bra viner og er den av de nyeste (2006-2008) jeg ville satset på - men erfaringene mine er begrenset (har smakt en 15-20 viner og det er lite å generalisere ut fra). Både 2007 og 2008 har ulike typer problemer som gjør at generelle anbefalinger, og i særdeleshet om det skal lagres - er vanskelige å gi.
2005 er en super årgang med det problemet at de kommer til å trenge laaaaaaang tid (voldsom struktur og mye tanniner) - og 100 flaskers skap fylles fort opp dersom vinene skal lagres i 10-15 år eller ofte mer. Jeg har kjøpt burgundere i 15 år og har sikkert 250 flasker rødt på eget lager, men sliter enda med å finne moden vin å drikke.....(selv om jeg har drukket opp en del av de gjennom årene).
2003-2004 er problematiske og utypiske (av ulike årsaker) årganger som jeg i hovedsak ville holdt meg borte fra, selv om unntakene som alltid finnes , det er det som gjør Burrgund så fascinerende og problematisk.
2002 er en jevn og veldig god årgang hvor en del enda er tilgjengelig - og hvor vinene ikke trenger å lagres til kuene kommer hjem. Moden og tilgjengelig frukt og stort sett trygge kjøp, jevn kvalitet.
2001 for Cotes des Nuits (ikke Cotes des Beauneviner, det haglet i sørlige burgund under innhøstingen og feks Volnay ble helt ødelagt, Savigny les Beaune som ligger høyt klarte seg best av de sørlige appellasjonene og er ofte bra) er også sikkert kjøp.
2000 er en lett årgang som drakk bra tidlig, igjen skal man vite hva man kjøper og hvorfopr om man slår til på disse.
1999 er en stor årgang som enda trenger mer tid (men hvor hypen nok stort sett har tømt lagrene), 98 er en undervurdert årgang som begynner å bli moden nå og hvor det nok er mulig å få tak i vin. En Jadot Beaune Clos des Ursules 98 drukket nylig var sublim....96 har hatt godt rennome men er vanskelig å predikere mhp modning og balanse, jeg ville holdt meg unna med mindre man vet veldig godt hva man gjør.
Problemet er selvsagt hærskaren av produsenter som lager små partier av viner fra de ulike markene både med ujevn kvalitet og stil, og at produsent kanskje er det viktigste kriteriet i Burgund. Fransk arvelov og historie har medført at de ulike vinmarkene i Burgund er inndelt i et nettverk av små parseller, rene kolonihagen.... og i tillegg et ustabilt og lett marginalt klima. De store kanonene koster, og er utsolgt. Når det er sagt, ville jeg uansett holdt meg til de anbefalte årgangene over, og så kanskje hørt på hva som anbefales. Ta med deg en av de små pocket wine guides (feks Hugh Johnson eller Oz Clarke sin) så står du ikke helt på bar bakke om du kommer over noe som virker fristende, de fyller ikke mye i lomma.
Og når en Burgund virkelig klaffer, er det intet som kan matche den for subtilitet og eleganse, matvennlige er de også.
6 pund på amazon.co.uk nå.