Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.191
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Forrige helg gled en Jos. christoffel Jr. ürziger Würzgarten Riesling Auslese 1998 ned strupen. Fin balanse på denne. Godt jeg har noen ekstra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.377
    Torget vurderinger
    23
    - fanken, jeg må ha rotet bort invitasjonen ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.377
    Torget vurderinger
    23
    Vidar P skrev:
    Slik jeg ser det så er vel balansen mellom syre og sødme av større betydning for hvitvinen enn den absolutte restsødmen. I det videre så er jeg også enig med deg; det blir idag sett på som "gammeldags" og litt obsolent med tradisjonelle tyske viner rik på restsukker, som de klassiske auslese'er og tildels spätlese'er; idag skal de gjerne være tørre, det er "in".
    Jeg var fremste talsmann for tørre hvite tyske den gangen de ikke var "in", og det er et fabelaktig mangfold av flotte viner av denne typen, så deres liv i skyggen frem til de siste 5-10 år var ikke gunstig for oss forbrukere; men det et så rikt mangfold av flere stilarter, så det virker på meg som om noen av kvalitetene er en anelse bortglemt.

Det er all grunn til å oppsøke de gammeldagse vinene også idag; noe en tørst tur til de vinproduserende områdene i Tyskland belyser med all ønskelig tydelighet. Jeg har en følelse av at man for 10-15 år siden knapt hadde hørt om tørr tysk hvit i Norge, mens idag anses de som "de beste", mens søtere varianter (gjerne de med bare et lite hint av syre, så de er totalt ubalansert) anses som sagt som "slik det var før", billige og avlegse, mest for tanter. Det er absolutt ikke rett.
    Glimrende formulert, veldig enig i dette. Masse spennende "nyoppdagelser" fra dette landet, både tørre, halvsøte og ikke minst søte.

S

Supertramp

Gjest
    Fetzer Valley Oaks Zinfandel (California)

"Dyp rød. Aroma preget av modne mørke bær, innslag av krydder, toner av brent tre i ettersmaken. (2007)"

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne uka har bydd på barolo, rioja, taurasi og mere. Herunder en gewürztraminer fra Alsace og en Grüner Veltliner fra Kamptal.

Her er noen av ukas røde, og alle som en er stjerner til en forholdsvis rimelig penge (de fleste under 300,- selv om taurasien bikker noe over, og portugiseren ligger godt under 200,-!). Meget god VFM alle sammen i min bok iallefall.

Imperialen begynner å våkne litt etter etpar-tre år i dvale nå.

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Den Montanello Baroloen er veldig fin, Vidar. Var og besøkte produsenten for et par uker siden (de har en superkoselig B&B på gården, tilbragte en natt der). Stedet var et tidligere kooperativ, og Alberto Racca, som har arvet gården av sin bestefar, begynte å lage sin egen vin i 2001. Han selger fremdeles 80% av frukten han dyrker, så produksjonen hans er rimelig liten.

Baroloen hans får ett år på barriques (han har en pus som kvesser klørne på disse, en skikkelig Barolopus som ikke liker barrique, med andre ord :) ), ett år på botti og ett år på stål. 10 dager maserasjon med pumping og ikke punch-downs. Rimelig moderne, med andre ord, tror jeg hadde likt vinene enda bedre hvis de ikke hadde sett ny eik.

Smakte 2004, 2005 og 2006 Barolo, 2004 er nydelig, de andre er jeg ikke helt sikker på. Men han lager en genial Langhe Nebbiolo som kun har sett stål, og en gammeldags og snasen Dolcetto. Barberaene har jeg ikke noe til overs for.

Kan anbefale et opphold på det varmeste, nydelig sted og kjempetrivelige folk.

Veldig fint sted å smake vin, midt i produksjonslokalet omringet av nytappet vin:)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spennende historie. Jeg er også glad i den baroloen, og kjøpte noen kasser med 2004 for kanskje et år eller to tilbake. Så det ligger mye Montanello 2004 og lurker i kjelleren, den er nok ikke helt fullt utviklet ennå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går:

Jadot Beaune PC Boucherottes 2002. Trengte et par timers lufting (rett ut av glasset blir det mye syrer og lite frukt); men nydelig, fløyelspreget Pinot med deilig balanse. Blomster og røde hagebær (rips, bringebær). Mye rød Burgund 2002 som drikker bra nå, disse vinene har vel strengt tatt aldri stengt seg helt ned, denne har ikke mye sekundæraromaer enda.

Har lagt ned en litens stæsj av Jadot 2002 og 1998, en Clos des Ursules 98 drukket på forsommeren en gang var STOR vin og langt mer sekundær enn denne med storslagen kompleksitet. Har fler av den, samt en magnum Ursules 02 kjøpt i Beaune for 4-5 år siden. DEN skal få ligge sammen med en del andre 02ere jeg har (Rousseau Beze, Mugnier Musigny, Roumier Bonnes Mares osv). Hehe. ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Søndag kveld:

Ch Camensac 95, en 5. Cru fra Haut-Medoc, kjøpt for en billig penge fra et eller annet supermarked på en av mine mange Frankrikereiser (mistenker at det kan ha vært i 2006).

Ikke noe profilert slott (til tross for klassifiseringen), og ingen stor årgang heller, 95 var en grei årgang hvis største fordel var at den kom etter de miserable 91 og 92 samt de småproblematiske 93 og 94. Dette er altså en vin fra en periode der de klimatiske forhold ikke tilsa vintage of the century med 2-4 års mellomrom.

En erketypisk klassisk Bordeaux med snev av kjeller og stall, syrlig, frisk og matvennlig med godt oppløste tanniner. Litt kort og litt for enkel til å klassifiseres som virkelig interessant, men likevel riktig god og en virkelig god kandidat dersom man ønsker å vise noen hva klassisk Bordeaux dreier seg om.

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.122
    Torget vurderinger
    1
    1978 Chateau Latour Pauillac, denne har en herlig mørk farge. Cabernet dominert og smak av mørke bær, lakris samt mineraler. Flott lengde på ettersmaken, denne kan anbefales. Med så god vin på flaske henger vi oss ikke opp i priser. Lot den lufte godt og lenge på lørdags kvelden mens Katie Melua og albumet The House samt Jorn's siste album Dio strømmet ut av høyttalerne. Det ble en lang kveld.

Singh

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Det minner meg på at jeg har en Latour 1988 liggende i en kjeller i Fredrikstad et sted. På tide å åpne den, kanskje...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Ingen vin i glasset akkurat nå, men ikveld...

Fant noe så forunderlig som en Domäne Wachau Zweigelt Rosé Federspiel 2009 på vår lokale butikk her i Praha. Den havner nok i glasset i kveld. Når skyggen sniker seg inn på terassen slik at temperaturen dukker ned under 30°.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Og da var den behørlig smakt. Knusk tørr. Den passer helt sikkert til følgende:

"am Grill, zu gemischten Antipasti, sommerlichen Salaten, Fisch und marinierten Meeresfrüchten oder einfach so"

Jeg tror dette er utmerket drikke til en salat med en litt fet dressing. Jeg drikker den uten mat, sittende i kveldssolen i ca 30° på terassen i 9. etg i en blokk i Malesice i utkanten av Praha, og skulle gjerne hatt noe mat til den. Men jeg er ikke sulten :( .

Fy f* som solen har stekt idag. Ifølge termometeret har det vært 39° her i dag. Tror aldri jeg har vært borti maken. De må få alvorlige problemer i Wachau i år. Der er det vanligvis varmere enn her i Praha.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Champagne passer til hva som helst, når som helst og hvor som helst.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    men seriøst. Skal få fruen til å smelle sammen en salat i morgen kveld og kjøre på med en litt fet dressing. Så skal jeg prøve denne roséen igjen. Det burde passe helt supert. Og til 50 kr flasken går man ikke akkurat konkurs heller.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Leitz spatlese trocken og bouchard aine & fils beaujolais villages, sammen med edh1. Fin ved siden av campingbilen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke mange som drikker spätlese (og attpåtil fra flaske) ved bobilen. MaHa er en mann med smak og stil!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.887
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Rotkäppchen Sekt, en gammel DDR- favoritt. Noe søtt skvip, men den fjerner gruff, den også. ;D
    mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Wishfull...
    1994 Iron Horse Vineyards Russian Cuvée

:p

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leitz 2003 Rüdesheimer Bischofsberg. Riesling Spätlese Trocken.

Har lagret i kjelleren her i 5-6 år nå, og jeg kan avkrefte ryktet om at de ikke tåler det. Mulig denne har endret seg fra det friske til det myke, men kompleksiteten og rikheten har iallefall ikke blitt mindre. Jeg tror den fint hadde tålt noen år til. Det er sikkert forskjell på forskjellige modeller fra Leitz, men denne har iallefall ikke blitt verre med årene, og så var jo 2003 en spesielt god årgang for tørre rieslinger i skråninger som ikke er direkte sydvendt Rhinen/Mosel synes nå jeg da, en varm sommer som tillot mindre solfylte berg å modnes helt.
    Slikt blir det mineralitet og kompleksitet av for tørre viner. De søte kvalitetsvinene ble kanskje ikke fullt så vellykket som naturlig er, siden de gjerne vil ha rikelig med syrlighet for å modnes og få en god balanse.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok kanskje ikke fullt så fasjonabelt som det kan virke. Nevnte bobil sto parkert mellom gårdsplass og have, vi lånte tilhørende markise da det kom noen få dråper. Uansett: vi følte oss nok som gatas mest fasjonable campingturister, vi ;)

Den Leitzen du har funnet frem der kan jeg tenke meg er bra, ja. Nå etter ett par kalde limoncello fra Sorrento, skal jeg i gang med nr.2 av denne heller uvanlig kraftige Barberaen, i hvertfall i forhold de fleste jeg har drukket av de. Vi snakker om Abbonas Rinaldi 2007. Denne tåler nok kraftigere matfølge enn gjennomsnittsbarberaen, ville jeg anta. Anbefales regelrett uten forbehold om man liker den tradisjonelle, litt fyldige Barberaen.

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...oGAV.bmm6&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

Vidar P skrev:
    Det er ikke mange som drikker spätlese (og attpåtil fra flaske) ved bobilen. MaHa er en mann med smak og stil!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje vi skulle starte "Tråden for highend barbera" MaHa?  ;D  ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Super vin! sitrus, hint av petroleum og tjære. Fantastisk til grillet tunfisk med en fet saus. magnum

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ah.. her snakker vi ja! Jeg var på Molitor i 2007 og kan garantere at dette er en kompromissløs kvalitetsprodusent! De har selvsagt forskjellige nivåer av kvalitet, men her er det snakk om en vinmaker av ypperste klasse i ethvert prissegment.

De ligger litt oppi lia vest for Mosel, i en sidedal faktisk, litt nord for Bernkastel, noen steinkast nord for Wehlen. Men de har jo berg både her-og-der langs elva. Absolutt verdt et besøk for de som er i området. Og i området bør man være om man kan, for dette er et veldig besøksverdig vindistrikt imo!

Wehlener Klosterberg er egentlig plassert på feil side (vestsida) av elva, i motsetning til Wehlener Sonnenuhr (som er sydvendt), men de varmeste årene blir vinene veldig bra på østvendte berg også. Har forresten vært på det assosierte klosteret (altså til Wehlener Klosterberg) også, der brygger de fortsatt øl for hånd, og det smaker meget bra!!!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Utrolig frisk og spenstig for aldren. noe av det ypperste jeg har drukket av hvitvin. Lukten var fasinerende. Diesel (en lukt jeg liker)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Moselvin kan være aldeles herlig. Det er iallefall fortsatt mitt favorittdistrikt av hvitvinsområder, men som alltid er det jo av største betydning å søke ut de fremste produsentene ( som ikke akkurat er mangelvare i Mosel!).

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    @MaHa: Hvis du liker den produsenten, ligger jo Francesco Rinaldis Baroloer til en meget meget god pris på polets bestillingsliste.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld fikk jeg andektig servert gårdsvin fra gården der jeg bor. Stikkelsbærvin fra høsten 1957.
    Skeptisk, men gudbedre. Denne hadde stått seg meget godt. ikke antydning til slikt som ofte kan følge med så gamle viner. Den var heller ikke søt som portvin. Hva skal man si til slikt? Jo, rett og slett en fyldig, smakfull og interessant opplevelse.

S

Supertramp

Gjest
    Norsk frukt/bærvin er jo super, på sin måte.

Denne bør du prøve:

SELJORD SKOGSBÆR

Dyp rød. Duft og smak med innslag av modne mørke og røde bær, hint av lyng. Fast, litt bitter ettersmak. Tørr.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P: En egen highend barberatråd hadde vært artig, men jeg er redd for at jeg ikke hadde blitt den store posteren. Men unntak av litt ekstra lange sommerhelger som sist helg, er det ikke så ofte det åpnes en vin her i gården, men på ett år blir det jo noen :)

Fidelio: Takker for tips!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Muga 2006 Reserva. Virker som ung nå mye bedre enn den relative nedturen fra 2005, som for alt jeg vet kanskje hadde blitt bedre med årene.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Baloun Ryzlink Rýnský 2008.

Slettes ikke ille når den får roet seg i glasset en stund og det runde, litt fete preget forsvinner. Har drukket værre vin enn dette.

JAND

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Antall liker
    2
    Poppet nettopp korken på en Prosecco D.O.C. Valdizze

-vino frizzante

Jon A

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Vidar P skrev:
    Barolo er og blir kongen av røde.
    Jup, istemmer:) Imidlertid har jeg en fin opplevelse med en litt særere italiensk vin aldeles nu; Aglianico del Vulture Vigna Caselle Riserva 2001 fra d'Angelo. Aglianicoen er her dyrket opp mot 1000 meters høyde, så eleganse blir mulig selv helt syd i Italia. Flott, ganske lys farve med svaaaaakt brunskjær. Helt utrolig besnærende frisk nese med friske jordbær og søte kjøttmoreller, pluss en dæsj røyk/treverk (ikke fat-treverk - denne har kun sett utgamle botti). Veldig stilig med komboen frisk frukt/tre-lær-røyk. Smaker veldig friskt, med supersaftig munnfølelse og nydelig myke tanniner, som likevel er ganske fremtredende. Man får ikke til sånne tanniner med å jukse med ny eik. Rett og slett fantastisk bra til prisen (250,-). Dette var rett ut fra kjelleren, så vinen er vel rundt 15° C i glasset nå tenker jeg. Blir morsomt å se hva som hender når den kryper opp et par grader.
    Da var en eller to slike bestilt… sammen med litt Protos Reserva og etpar Mas La Plana (for å opprettholde universets orden). To av hver for å være nøyaktig.
    Gleder meg til din anbefaling Fidelio, har vært litt på aglianico i det siste, men ser jo at det store potensialet utnyttes av noen, ikke av alle.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sprettet akkurat en "pinnevin" eller Cantina Rossa som den egentlig heter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn