Glimrende formulert, veldig enig i dette. Masse spennende "nyoppdagelser" fra dette landet, både tørre, halvsøte og ikke minst søte.Vidar P skrev:Slik jeg ser det så er vel balansen mellom syre og sødme av større betydning for hvitvinen enn den absolutte restsødmen. I det videre så er jeg også enig med deg; det blir idag sett på som "gammeldags" og litt obsolent med tradisjonelle tyske viner rik på restsukker, som de klassiske auslese'er og tildels spätlese'er; idag skal de gjerne være tørre, det er "in".
Jeg var fremste talsmann for tørre hvite tyske den gangen de ikke var "in", og det er et fabelaktig mangfold av flotte viner av denne typen, så deres liv i skyggen frem til de siste 5-10 år var ikke gunstig for oss forbrukere; men det et så rikt mangfold av flere stilarter, så det virker på meg som om noen av kvalitetene er en anelse bortglemt.
Det er all grunn til å oppsøke de gammeldagse vinene også idag; noe en tørst tur til de vinproduserende områdene i Tyskland belyser med all ønskelig tydelighet. Jeg har en følelse av at man for 10-15 år siden knapt hadde hørt om tørr tysk hvit i Norge, mens idag anses de som "de beste", mens søtere varianter (gjerne de med bare et lite hint av syre, så de er totalt ubalansert) anses som sagt som "slik det var før", billige og avlegse, mest for tanter. Det er absolutt ikke rett.
Vidar P skrev:Det er ikke mange som drikker spätlese (og attpåtil fra flaske) ved bobilen. MaHa er en mann med smak og stil!
Da var en eller to slike bestilt… sammen med litt Protos Reserva og etpar Mas La Plana (for å opprettholde universets orden). To av hver for å være nøyaktig.Fidelio skrev:Jup, istemmer Imidlertid har jeg en fin opplevelse med en litt særere italiensk vin aldeles nu; Aglianico del Vulture Vigna Caselle Riserva 2001 fra d'Angelo. Aglianicoen er her dyrket opp mot 1000 meters høyde, så eleganse blir mulig selv helt syd i Italia. Flott, ganske lys farve med svaaaaakt brunskjær. Helt utrolig besnærende frisk nese med friske jordbær og søte kjøttmoreller, pluss en dæsj røyk/treverk (ikke fat-treverk - denne har kun sett utgamle botti). Veldig stilig med komboen frisk frukt/tre-lær-røyk. Smaker veldig friskt, med supersaftig munnfølelse og nydelig myke tanniner, som likevel er ganske fremtredende. Man får ikke til sånne tanniner med å jukse med ny eik. Rett og slett fantastisk bra til prisen (250,-). Dette var rett ut fra kjelleren, så vinen er vel rundt 15° C i glasset nå tenker jeg. Blir morsomt å se hva som hender når den kryper opp et par grader.Vidar P skrev:Barolo er og blir kongen av røde.