Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Mangler litt info her....

    Er den Guyon'en en 05? Strålende årgang, strålende vinmark og en middels produsent, men vinen er sikkert ung og lukket. Kanskje mye eik i denne alderen. 02en av denne er riktig så bra, inge stor vin men et veldig bra kjøp til prisen.

    Er Chassagnen hvit eller rød (trolig hvit)? Også en midt på treet produsent og kanskje ikke en gang det (Bachelet-Ramonet så vidt jeg ser); 04; en flott årgang for hvite, suger (stort sett) for røde. Er denne rød er den nok den svakeste i flighten, er den hvit, holder jeg kanskje en knapp på Guyon - selv om jeg ikke har veldig tro på produsenten uansett. En Clos des Chenes fra 05 SKAL ikke drikke bra nå.
    Har forresten endel flasker Le Pince Vin fra Alain Burguet 2005 liggende.
    Vil du prøve å si noe om holdbarheten på disse?
    Bør jeg drikke disse nå eller skal jeg bare la dem ligge?
    Hadde altså satt pris på litt kvalifisert gjetning.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smaksnotat fra januar 08:

    Lang og intens, rik stil med søtere frukt enn de andre i flighten, noe krydder (kumin?), fioler og bringebær. Noe eik, som den sikkert vil lagre av seg. Som de fleste andre BR’ene har den en dypere farge enn hva man er vant med fra tidligere årganger.

    Helgen før åpnet jeg denne vinen, og lot den stå i karafel og glass i en fem-seks timer. Etter hvert utviklet den seg til å bli stram og rettlinjet – skikkelig elegant. Tror sikkert jeg ville gjettet Volnay i en blindsmaking.


    Altså luft godt, men jeg ville kanskje gitt den 2-3 år til før jeg prøvde min første - alt avhengig av hvor mange du har, og hvordan de har vært lagret. Mine Bourgogne Rouger fra 05 (har bla en 6-pack d'Angerville) ligger foreløpig godt bortgjemt i kjelleren.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Smaksnotat fra januar 08:

    Lang og intens, rik stil med søtere frukt enn de andre i flighten, noe krydder (kumin?), fioler og bringebær. Noe eik, som den sikkert vil lagre av seg. Som de fleste andre BR’ene har den en dypere farge enn hva man er vant med fra tidligere årganger.

    Helgen før åpnet jeg denne vinen, og lot den stå i karafel og glass i en fem-seks timer. Etter hvert utviklet den seg til å bli stram og rettlinjet – skikkelig elegant. Tror sikkert jeg ville gjettet Volnay i en blindsmaking.


    Altså luft godt, men jeg ville kanskje gitt den 2-3 år til før jeg prøvde min første - alt avhengig av hvor mange du har, og hvordan de har vært lagret. Mine Bourgogne Rouger fra 05 (har bla en 6-pack d'Angerville) ligger foreløpig godt bortgjemt i kjelleren.
    Mange takk :)
    Har ca 25 flasker av denne.
    Er betryggende å vite at jeg slettes ikke behøver å helle innpå i redsel for at denne skal gå ut på dato ;D
    Ellers er jo den vanlige utfordringen hvor i alle dager man skal få tak i gode drikkeklare viner i dag.
    Kjelleren er jo full av viner som ikke bør drikkes på de første 2-3 år ihvertfall...........
    Noen tips?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    Mange takk :)
    Har ca 25 flasker av denne.
    Er betryggende å vite at jeg slettes ikke behøver å helle innpå i redsel for at denne skal gå ut på dato ;D
    Ellers er jo den vanlige utfordringen hvor i alle dager man skal få tak i gode drikkeklare viner i dag.
    Kjelleren er jo full av viner som ikke bør drikkes på de første 2-3 år ihvertfall...........
    Noen tips?
    Med 25 fl ville jeg prøvd en med et par timer på karaffel gitt.

    Nei drikkeklare viner er ikke lett, og i særdeleshet ikke drikkeklar burgund. Sliter med det samme problemet selv, og når spesialslippene kommer opp med noe med alder (bor i Bergen) så er det dyrt......
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er burgund-fokus på polet om dagen, og jeg har hanket med meg tre polposer med en av hver av forskjellige eksemplarer av 2009-årgang fra området. Og hva er bedre enn å dra med seg Cedrick til fjells, steike lungemos og kose seg med en rød burgunder i campingvogna. Mye sikkert, men det er bra dette også.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ny rød burgunder i kveld. Her er det bare å ta for seg av vårsleppet fra burgund i år, for 2009 er i sannhet meget suspekt på å være en super årgang.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det mener jeg at mye tyder på at dette vil vise seg å være en super årgang. Klønete formulering..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Med det mener jeg at mye tyder på at dette vil vise seg å være en super årgang.
    Ah, Ja det er trolig rett, og lurt å drikke de enklere vinene unge. Pinot er deilig fersk, og kan av og til kreve skrekkelig mye lagring i gode årganger som feks 2005. Og i mellom den ferske og den modne fasen er de ofte ikke spesielt mye moro. Fin produsent Bruno Clair.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vertikalsmaking med en av mine favorittprodusenter, Domaine Sainte Croix, i går. Den hvite La Serre var også med (ikke avbildet). Helt suverene viner alle sammen og superbra vfm. Svært kvalitetsbevisst bitteliten produsent. Toppvinene lages det rundt 1000 flasker av i året.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her skal det prøves burgundere anno 2009 i tiden fremover. Er alene med Cedrick på Oppdal denne uka så gjør det enkelt matveien; idag er det komle med saltkjøtt, vossakorv og kålrabistappe. Og en burgunder da selvsagt, men det spørs om det hele ikke skal akkompagneres av en øl til maten.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Du må jo si fra når du er på Oppdal så jeg kan stikke opp dit jeg også!

    Her drikkes en 2007 Jean-Marc Brocard Vaulorent:

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er der nå! :)

    Edit; skal til byen igjen i morgen, men regner med å stikke opp igjen onsdag. Får balthar på besøk i mellomtiden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Ja bevares, man er da på guttetur. Burgunderne jeg har kjøpt fra årets slipp er forresten gode alle sammen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.353
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Smakte den Girardin vinen i påsken, og det var et meget positivt bekjentskap. Om den er representativ for Burgund, skal jeg jammen handle mer fra det området.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Smakte den Girardin vinen i påsken, og det var et meget positivt bekjentskap. Om den er representativ for Burgund, skal jeg jammen handle mer fra det området.
    det er et av de mest attraktive områden å handle vin fra, være seg rød eller hvit
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Smakte den Girardin vinen i påsken, og det var et meget positivt bekjentskap. Om den er representativ for Burgund, skal jeg jammen handle mer fra det området.
    Den er rimelig representativ imo; det er jo pinot noir alt dette, med denne druetypiske kombinasjonen av stramhet, transparens, fruktighet og kraft. De er jo fra samme område men med noe forskjellig terroir allikevel. Girardin'en minnet nesten om en Mercurey, dvs med en distinkt smak av jordsmonn (ikke like mye som i en typisk Mercurey), og det er jo nokså typisk for noen av de røde burgunderne.

    Skal ikke gjøre som om jeg er noen form for kjenner av burgundere, men de har laget vin i mange hundre år der så regionen er godt kjent, og dette er jo blant de mest klassiske vinområdene. Minner meg på mange måter om nebbioloproduksjonen i Piemonte egentlig; dette med at det gjerne er endrueviner som er følsomme på terroir, gir stramme fruktige og kraftige viner etc. 2009 er nok en spesielt god årgang for ferske røde burgundere tror jeg.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Drikker Nos Dos' kartongriesling til 300 spenn med isbiter av IKEAglass idag, helt fortreffelig. Smaker syre og stein. À propos billigvin: Mange av dere har sikkert lest denne, men den er uansett morsom og evig aktuell:)

    Snobbeskolen, del 14
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Fikk endelig somlet meg til å lese det som mange mener er den beste bok om vin som noensinne er skrevet, og det er i hvert fall noe av det beste jeg har lest om temaet. For den som ønsker å skjønne noe av magien bak denne drikken, få en forståelse av hva vin innerst inne er og hva som er i ferd med å gå tapt i hypen, industrialiseringen og jakten på poeng, anbefales denne sterkt. Tilgjengelig for 6 pund fra enkelte amazon resellers.

    Veldig god lesning (kan leses som en reisefortelling); rørende (om mange sterke personligheter som har arbeidet i vin) og virkelig til å bli klok av.

    Og forleden drakk jeg en sublim Foillard Morgon Cote de Py 2007, 169 kroner på BU, anbefales som akkompagnement til den ideologi denne boken forfekter, og for de som ønsker å forstå hva Beajoulais virkelig kan være. Lysende klar og presis, transparent og med en historie å fortelle, ikke en vin for de som tror at god vin er vin som kan slå alle andre i en stor smaking ned i støvlene med masse sødme, senthøstet frukt, eik og med (mer eller mindre kunstig fremstilt) ekstraksjon, men en vin som bare er i seg selv og driter i hva andre holder på med. Vakkert.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Under et hifi-besøk hos Fjellsiden Lydhaug i helgen kom jeg til å snuble innom et Vinmonopol i Bergen.
    Lurer meg på om det het Waldmarsgate eller noe slikt.
    Det ble jamen en dyr affære :eek:
    Hva fant jeg der?
    Tja, rød Chambolle fra 1990, flere røde burgundere fra 2001 og 2002, men aller viktigst så bugnet polet over av hvite Domaine Leflaive ( må IKKE forveksles med Oliver Leflaive ).
    Dette er min favorittprodusent av hvitviner og normalt er det vanskelig å få ta i de mengdene man ønsker, men her sto det altså kassevis!
    Fikk med meg 30 flasker av assortert utvalg fra Leflaive deriblant mye Clavillon 2007/2008, men også noen Batard Montrachet ( 2006/2008)
    Som sagt ble det en dyr affære ::)
    I kveld drikkes det Leflaive Puligny village 2007.
    En svært bra vin, men det må nok ( dessverre ) innrømmes at den overhodet ikke når opp imot Clavillon fra samme årgang som rett og slett er en supervin.
    Undertegnede var også så idiotisk at jeg ikke rasket med meg samtlige flasker av denne så når jeg gikk derifra så sto det fortsatt noen få flasker av denne igjen.
    Løp og kjøp!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    En svært bra vin, men det må nok ( dessverre ) innrømmes at den overhodet ikke når opp imot Clavillon fra samme årgang som rett og slett er en supervin.
    Kanskje på tide å tenke på å åpne mine 1996 Clavoillon.....
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Jens skrev:
    En svært bra vin, men det må nok ( dessverre ) innrømmes at den overhodet ikke når opp imot Clavillon fra samme årgang som rett og slett er en supervin.
    Kanskje på tide å tenke på å åpne mine 1996 Clavoillon.....
    Det kan du trygt.
    Drakk en slik på Hall Toll for en liten stund siden og den var bra :)
    Jeg kan dog ikke med hånden på hjertet si at denne var bedre enn samme vin fra 2006 og 2007 som jeg også har drukket flere av.
    Mao så er undertegnede altså ikke på langt nær så kritisk til fersk vin hvit som til rød.
    2008 Puligny synes jeg dog er for fersk enda, mens 2006 og 2007 synes jeg drikker fint allerede nå.
    Når det er sagt så er min hvitvinserfaring relativt begrenset til noen få år...........
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
    Var nok det, ja. Et glimrende pol-utsalg. Regnes vel som hovedpolet i Bergen, og jeg tror de har en form for hovedlager for sentrum i det bygget. Det var i alle fall der vi pleide å hente kasser da jeg hadde noe med restaurantdrift å gjøre. Jobber selv i samme gate, og det er jeg glad for. Heldigvis passerer jeg ikke polet på vei hjem, det ligger i andre retningen. ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    otare skrev:
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
    Var nok det, ja. Et glimrende pol-utsalg. Regnes vel som hovedpolet i Bergen, og jeg tror de har en form for hovedlager for sentrum i det bygget. Det var i alle fall der vi pleide å hente kasser da jeg hadde noe med restaurantdrift å gjøre. Jobber selv i samme gate, og det er jeg glad for. Heldigvis passerer jeg ikke polet på vei hjem, det ligger i andre retningen. ;)
    Hentet nettopp (som i for 2 timer siden) en 6-pack assortert Raveneau 2008 Chablis der fra en spesialimport...

    Nå når musikksjapper er en saga blott, er dette et favoritt hangout.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    Mao så er undertegnede altså ikke på langt nær så kritisk til fersk vin hvit som til rød.
    2008 Puligny synes jeg dog er for fersk enda, mens 2006 og 2007 synes jeg drikker fint allerede nå.
    Når det er sagt så er min hvitvinserfaring relativt begrenset til noen få år...........
    Lagring av hvite burgundere er dessverre risikosport (og man skal kjenne sine produsenter og årganger), men siden jeg har vært så heldig å smake noen eksemplarer av 20-30 år gamle Cortoner og Montracheter så føler jeg meg rimelig trygg når jeg sier at å drikke disse vinene 3-5 år gamle bare avslører et lite glimt av hvilket potensiale de i gode øyeblikk virkelig kan ha.

    Men sånn er det overalt. Feks med hvit Bordeaux. Unge er det lanolin og solbærblader, med alder blir de slik (mine smaksnotater fra 3-4 år tilbake):

    Domaine de Chevalier 1983
    Kraftige saker dette. Ung frukt, noe gule frukter med markert sitrus og mineralske undertoner, men enda grønn og noe solbærpreget på smak. Fremragende lengde og grep i munnen. Kjølig frisk frukt men også rik og mineralsk. Fremragende.

    Domaine de Chevalier 1981
    Dette er virkelig stort. Ikke så monumental som foregående, denne vinen spiller mer på det komplekse og vektløse med ørsmå undertoner av smørmalt, og med regnvann og flint på finish. Også snev av mint. Lett, men klokkeklar og transparent. Min type vin. Herlig!

    Domaine de Chevalier 1979
    Lukter sjø. Utrolig finslige, sitrusdrevne syrer på finish, uhyre lang finish med snev av sjokolade og raffinert mineralpreg. Igjen en fremragende gammel Chevalier.

    Ch Laville Haut-Brion 1989
    Lett stikkende nese, sjø med snev av kattepiss. God fylde med frisk og fin lengde, sitrus og solbær i finish. Noe ung. Veldig bra.

    Ch Laville Haut-Brion 1985
    Ung og frisk med snev av ferske pærer på nesen. Nydelig munnfølelse med en liten honningtouch, igjen undertoner av pære, flott lengde med innslag av mint, friske epler og voks. Min favoritt av de tre Laville’ene.

    Ch Laville Haut-Brion 1983
    Noe våte ullsokker på nesen innledningsvis, men ellers mange fellestrekk med de to foregående årgangene. Rik vin med mineralsk, sjøaktig syresnert i finish, frisk frukt i finish. Men i min vurdering ikke helt på høyde med 85.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    baluba skrev:
    otare skrev:
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
    Var nok det, ja. Et glimrende pol-utsalg. Regnes vel som hovedpolet i Bergen, og jeg tror de har en form for hovedlager for sentrum i det bygget. Det var i alle fall der vi pleide å hente kasser da jeg hadde noe med restaurantdrift å gjøre. Jobber selv i samme gate, og det er jeg glad for. Heldigvis passerer jeg ikke polet på vei hjem, det ligger i andre retningen. ;)
    Hentet nettopp (som i for 2 timer siden) en 6-pack assortert Raveneau 2008 Chablis der fra en spesialimport...

    Nå når musikksjapper er en saga blott, er dette et favoritt hangout.
    Litt mindre sunt innhold i posene for oss som har tendensen til å tømme dem ganske kjapt. All respekt til de som kan ha vinkjeller uten å bli drikkfeldige av det. Skjønt, jeg oppfatter vel storparten av sentralen som ganske drikkfeldige når alt kommer til alt... ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    erato skrev:
    baluba skrev:
    otare skrev:
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
    Var nok det, ja. Et glimrende pol-utsalg. Regnes vel som hovedpolet i Bergen, og jeg tror de har en form for hovedlager for sentrum i det bygget. Det var i alle fall der vi pleide å hente kasser da jeg hadde noe med restaurantdrift å gjøre. Jobber selv i samme gate, og det er jeg glad for. Heldigvis passerer jeg ikke polet på vei hjem, det ligger i andre retningen. ;)
    Hentet nettopp (som i for 2 timer siden) en 6-pack assortert Raveneau 2008 Chablis der fra en spesialimport...

    Nå når musikksjapper er en saga blott, er dette et favoritt hangout.
    Litt mindre sunt innhold i posene for oss som har tendensen til å tømme dem ganske kjapt. All respekt til de som kan ha vinkjeller uten å bli drikkfeldige av det. Skjønt, jeg oppfatter vel storparten av sentralen som ganske drikkfeldige når alt kommer til alt... ;D
    Det drikkes mye vin ja, likevel har jeg klart å lagt meg opp en kjeller på ca 900 flasker.....Det spiller ikke en rolle hvor mye man drikker, bare man kjøper mer. ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Begynte med vinkjeller da jeg kjøpte hus for ca. 10 år siden. Beholdningen har vokst steady, ligger på ca. 800 - 1.000 flasker, og alkoholkonsumet har ikke økt på noen måte. Kan godt gå et par uker uten noe slags alkoholholdige drikker, tilfeldig og avhengig av mange faktorer.

    Hadde alkoholtrangen vært like ille som trangen til musikk og sexy komponenter så hadde jeg vært ille ute å kjøre!!!

    Men i går ble det konsumert, men kun et glass av denne;



    En fantastisk god søtvin som jeg drakk til et godt stykke Roquefort med litt syltet fiken attåt. Denne vinen anbefales virkelig, har blitt en av mine favoritter dersom en ikke skal ta kål på en Chateau d'yquem... og det må en jo ikke hver gang, da!
     

    Vedlegg

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    baluba skrev:
    otare skrev:
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
    Hentet nettopp (som i for 2 timer siden) en 6-pack assortert Raveneau 2008 Chablis der fra en spesialimport...
    Se der ja :)
    Hvor mange år bør disse ligge?
    Undertegnede har vært så heldig å få besøke denne rolige og avbalanserte no-nonsense produsenten og etter å ha smakt seg igjennom de nyere vinene hentet han frem en flaske Les Clos 1995.
    Da nektet jeg å spytte mer ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    erato skrev:
    baluba skrev:
    otare skrev:
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
    Hentet nettopp (som i for 2 timer siden) en 6-pack assortert Raveneau 2008 Chablis der fra en spesialimport...
    Se der ja :)
    Hvor mange år bør disse ligge?
    Undertegnede har vært så heldig å få besøke denne rolige og avbalanserte no-nonsense produsenten og etter å ha smakt seg igjennom de nyere vinene hentet han frem en flaske Les Clos 1995.
    Da nektet jeg å spytte mer ;D
    Ideelt sett 10-15 år etter årgang. Heldigvis har jeg en del Raveneau som nærmer seg 10-årsalderen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    baluba skrev:
    erato skrev:
    baluba skrev:
    otare skrev:
    DU har vært utsatt for Valkendorff-polet skjønner jeg. Det blir ofte dyrt, ja.
    Var nok det, ja. Et glimrende pol-utsalg. Regnes vel som hovedpolet i Bergen, og jeg tror de har en form for hovedlager for sentrum i det bygget. Det var i alle fall der vi pleide å hente kasser da jeg hadde noe med restaurantdrift å gjøre. Jobber selv i samme gate, og det er jeg glad for. Heldigvis passerer jeg ikke polet på vei hjem, det ligger i andre retningen. ;)
    Hentet nettopp (som i for 2 timer siden) en 6-pack assortert Raveneau 2008 Chablis der fra en spesialimport...

    Nå når musikksjapper er en saga blott, er dette et favoritt hangout.
    Litt mindre sunt innhold i posene for oss som har tendensen til å tømme dem ganske kjapt. All respekt til de som kan ha vinkjeller uten å bli drikkfeldige av det. Skjønt, jeg oppfatter vel storparten av sentralen som ganske drikkfeldige når alt kommer til alt... ;D
    Det drikkes mye vin ja, likevel har jeg klart å lagt meg opp en kjeller på ca 900 flasker.....Det spiller ikke en rolle hvor mye man drikker, bare man kjøper mer. ;D
    Det har du nok helt rett i. Kjøpe mer enn en drikker, det er taktikken. Så kan man drikke desto mer etter noen år. Veldig god plan imho. ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Det har du nok helt rett i. Kjøpe mer enn en drikker, det er taktikken. Så kan man drikke desto mer etter noen år. Veldig god plan imho. ;D
    Det enkleste er det beste. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    I kveld går det i Chilensk.

    Caliterra Tributo Shiraz 2008



    En grei lettdrukket vin for en fredagskveld.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Da ble det et glass Lammershoek i kveld også, med litt gåselever ::) ::)

    Nå bærer det ned i hula for litt musikk!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Markus Molitor Riesling Trocken 2009 i aften: Sval, mineralsk og lekker vin med en flott syrestruktur i min lite bevandrede hvitvinsgane. Tar mine første skritt i denne delen av vinverdenen.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Spætlese 2000 her, etter et døgns lufting er den frisk, mineralsk og perfekt balansert med en herlig syre/sødme balanse til tross for en middels årgang.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn