Jens skrev:
Mao så er undertegnede altså ikke på langt nær så kritisk til fersk vin hvit som til rød.
2008 Puligny synes jeg dog er for fersk enda, mens 2006 og 2007 synes jeg drikker fint allerede nå.
Når det er sagt så er min hvitvinserfaring relativt begrenset til noen få år...........
Lagring av hvite burgundere er dessverre risikosport (og man skal kjenne sine produsenter og årganger), men siden jeg har vært så heldig å smake noen eksemplarer av 20-30 år gamle Cortoner og Montracheter så føler jeg meg rimelig trygg når jeg sier at å drikke disse vinene 3-5 år gamle bare avslører et lite glimt av hvilket potensiale de i gode øyeblikk virkelig kan ha.
Men sånn er det overalt. Feks med hvit Bordeaux. Unge er det lanolin og solbærblader, med alder blir de slik (mine smaksnotater fra 3-4 år tilbake):
Domaine de Chevalier 1983
Kraftige saker dette. Ung frukt, noe gule frukter med markert sitrus og mineralske undertoner, men enda grønn og noe solbærpreget på smak. Fremragende lengde og grep i munnen. Kjølig frisk frukt men også rik og mineralsk. Fremragende.
Domaine de Chevalier 1981
Dette er virkelig stort. Ikke så monumental som foregående, denne vinen spiller mer på det komplekse og vektløse med ørsmå undertoner av smørmalt, og med regnvann og flint på finish. Også snev av mint. Lett, men klokkeklar og transparent. Min type vin. Herlig!
Domaine de Chevalier 1979
Lukter sjø. Utrolig finslige, sitrusdrevne syrer på finish, uhyre lang finish med snev av sjokolade og raffinert mineralpreg. Igjen en fremragende gammel Chevalier.
Ch Laville Haut-Brion 1989
Lett stikkende nese, sjø med snev av kattepiss. God fylde med frisk og fin lengde, sitrus og solbær i finish. Noe ung. Veldig bra.
Ch Laville Haut-Brion 1985
Ung og frisk med snev av ferske pærer på nesen. Nydelig munnfølelse med en liten honningtouch, igjen undertoner av pære, flott lengde med innslag av mint, friske epler og voks. Min favoritt av de tre Lavilleene.
Ch Laville Haut-Brion 1983
Noe våte ullsokker på nesen innledningsvis, men ellers mange fellestrekk med de to foregående årgangene. Rik vin med mineralsk, sjøaktig syresnert i finish, frisk frukt i finish. Men i min vurdering ikke helt på høyde med 85.