Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Griffenfeldt skrev:
    Jøss, det minner om smaken av våt skifer! Imponerende hva anmeldere egentlig har smakt..
    Alt er kun aroma. Våt varm skifer har en spesiell og ganske markert aroma imo.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Vika har tatt inn et parti med noe eldre Hexamere. Jeg rasket med med en 1990 Spätlese Meddersheimer Rheigrafenberg. De har også -94, -96 og -99 sesongen inne, etter det jeg husker. Ligger mellom 300,- og 400,-

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Puttet en Berberana Gran Reserva 2003 og en Capitel de Roari Amarone della Valpolicella Classico 2008 i polposen idag.
    Tror ikke de skal være det verste å kose seg med i helga.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I anledning feiring av ny bil avhentet idag så hadde kona en flaske Moet Rose champagne klar, må si jeg ble skikkelig imponert av vinen! Som ikke-kjenner par excellence av rose champagne (har aldri smakt de før, da jeg har tenkt jeg burde spare levra for mer verdige formål) så hadde jeg sikkert en slags forventning til en feminin knise- og fnisedrikk, men den gang ei.

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    Vidar P skrev:
    I anledning feiring av ny bil avhentet idag så hadde kona en flaske Moet Rose champagne klar, må si jeg ble skikkelig imponert av vinen! Som ikke-kjenner par excellence av rose champagne (har aldri smakt de før, da jeg har tenkt jeg burde spare levra for mer verdige formål) så hadde jeg sikkert en slags forventning til en feminin knise- og fnisedrikk, men den gang ei.
    Gratulerer med bil og med å ha fylt levra med rosè ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Ja, gratulerer.

Her er det mer prosaisk. Tenkte jeg skulle prøve en amerikaner og endte opp med en Robert Mondavi, Cabernet Sauvignon 2007, og den var akkurat som forventet. Masse frukt, myk og behagelig, men totalt uten særpreg. Grei drikke, men man sitter igjen med inntrykket - hva så?

Xevious

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Lindeman's Shiraz-Cabernet 2010 - rett fra 3 liters dunken ;)

Helt grei, men det finnes bedre for å si det sånn...

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Xevious skrev:
    Lindeman's Shiraz-Cabernet 2010 - rett fra 3 liters dunken ;)

Helt grei, men det finnes bedre for å si det sånn...
    Kjøpte på inpuls etter annbefaling av lokal polarbeider "La buvette"...
    Min intelektuelle øyeblikkelige erfaring var spontan og direkte i følge kona;

Denne smakte drit...

Beklager utrykket men kan dessverre ikke utrykke meg annerledes i dette tilfellet.
    Finnes mye annen god rød for å ikke snakke om hvit der ute...

Xevious

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Brown Brothers - Shiraz 2008

Helt klart noe annet enn det skvipet jeg sutta på i går.
    Lenge siden jeg har smakt denne, husker det gikk unna noen liter på 90-tallet, men lurer litt på om ikke det var Cabernet Sauvignon utgaven...
    Uansett, en veldig god rødvin som ikke koster mer enn ca 150,- for flaska.
    :)

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    pahf skrev:
    Puttet en Berberana Gran Reserva 2003 og en Capitel de Roari Amarone della Valpolicella Classico 2008 i polposen idag.
    Tror ikke de skal være det verste å kose seg med i helga.
    Capitel De Roari er en av mine absolutt favoritter når vi snakker om Amarone-viner. Enjoy! ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    1999 årgang, elegant og myk men litt pregløs. varierte tapas var helt feil til denne. Tok vel preget av den

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Prøver en Sunrise Carmenere Conchay Toro i kveld, den lukta ikke snoe voldsomt så jeg putta den i en karaffel og lar den få puste litt før jeg prøver den.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    2 billige:

Grimaldi's dolcetto d'alba doc 2010. http://www.grimaldivini.com/entra-i.htm
    http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/italia/grimaldi-dolcetto-dalba-20082010/sku-2095101
    Ikke det helt store imo.

Paladin Refosco 2009 http://www.paladin.it/en/BrandSingleItem-37-1.html
    http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/italia/paladin-refosco-2009/sku-4052701
    Organoleptic characteristics:
    Colour: Deep ruby red with marked purple edges.
    Bouquet: Very fruity with clear hints of blackberry and blueberry that make it particularly pleasant.
    Taste: Full-bodied but velvety and well- balanced because of the elegant softness of the tannins.
    Veldig god mtp pris.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sto en Chapelle du Bois på kontoret med mitt navn på i morrest. Noen hadde tatt med seg den gamle flatskjermen jeg hadde fått å satt igjen for å gi bort. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    1995 Peter Nicolay Riesling. Ufattelig bra

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Vidar P skrev:

Gratulerer med ny bil, og, my compliments on a fab wife!! ;D
    mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Absolutely fab wife.

Idag hadde hun forresten fisket frem en Seelbach-Oster 2001 Riesling Auslese trocken. God var den.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Falling Feather, beste røde pappvinen jeg har smakt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Forsendelse fra polet idag, et lite utvalg her. De er ikke i glasset ennå, men skal nok komme dit fortløpende nå!

Vedlegg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.051
    65finger skrev:
    Til Biff med selvplukkede kantareller. Godt balansert med god frukt
    Handlet med meg noen flasker av disse da jeg var innom Montalcino som snarest for noen uker siden. Har ikke funnet rett anledning til å sprette noen ennå, men om det blir god soppfangst til helgen, for å komplimentere villsvinsfileeten jeg har liggende, så ryker det vel til en flaske eller to.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg satt her med en voldsom lyst til å snart drikke Brunello igjen, men herre jemini. For ett utvalg hvite konkurrenter! Rapporter må gjerne postes fortløpende.

Vidar P skrev:
    Forsendelse fra polet idag, et lite utvalg her. De er ikke i glasset ennå, men skal nok komme dit fortløpende nå!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kom hjem fra Europaferie med 30 flasker vin, deriblant en kasse Raveneau Chablis 2009 Grand Cru og Premier Cru. :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Helg og ektepar. Gode, men jeg foretrekker Imperial...og jeg er glad jeg har mange av dem ennå i kjelleren. :)

2004:

2001:

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Schloss Johannisberger Riesling Kabinett Rotlack 2009. Dette er en såkalt “Feinherb”, men den flotte syren gjør at den fremstår som temmelig tørr. Relativ konsentrert, men aldri tung på labben, og en smart vin til grillet svin.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svineribbe og en høvelig Riesling er en genial kombinasjon som alt for få har oppdaget!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Enig, tror det fremdeles en det er en del “nesten-spesialister” som ikke helt har fattet at tysk riesling faktisk kan være en super kombinasjon til en del lyst kjøtt. Deres tap…

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes Wachauvinene har en kraft og friskhet, uten å være søts, som gjør de til en perfekt match, særlig om man bruker litt krydder på ribba.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Var i Wachau i går. Har kost meg med en Domäne Wachau Achleiten Riesling Smaragd 2010 i kveld. Strålende vin. Anbefales!
    Var også hos min favorittprodusent - Nikolaihof i Mautern. Fantastisk sted. Hadde en lang hyggelig prat med vinmakeren og endte opp med 6 flasker 2007 Steiner Hund og 6 flasker Grüner Veltliner Im Weingebirge 2009. Og jammen fikk jeg 2 Riedelglass med inngravert Nikolaihof på av ham da jeg dro.
    Bodde i Senftenberg (som strengt tatt ikke er i Wachau, men i Kremstal - der også vinmarken Steiner Hund ligger) vegg-i-vegg med Proidl og et par hundre meter fra Nigl. Hvis dere ikke har vært i Wachau bør dere komme dere avgårde så fort som mulig!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Artig, har opplevd det samme i Mosel; handlet vin direkte fra “slottene” og fikk en lang og lærerik prat med vinmakerne på kjøpet. Prøvde en gang å besøke Vega Sicilia, men der var det piggtråd og sikkerhetsvakt. Så moralen må bli: Tal tysk!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Nå skal det nevnes at jeg er i Wachau hvert år og har vært hos Nikolaihof mange ganger. En gang fikk jeg t.o.m. en flaske GV Im Weingebirge 1998 av Christine Saahs personlig. Den flasken ligger forøvrig i kjelleren min fremdeles, men jeg tror den blir drukket om 2 uker hvis erato gjøre alvor av å komme på besøk.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Teusner Wines Joshua 2009 + Weinrieder Welschriesling Eiswein 2009 i helga.
    Fan-tast-isk!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Champagnesmaking i går, Serge Mathieu Blanc de Noirs (vfm-sak, veldig fin), Jerome Prevost La Closerie Les Beguines (100% Meunier fra knøttliten produsent. 08; alt for ung og lukket men en fantastisk besnærende nese) og Legras St. Vincent 1996 (blanc de blancs, intens sak som funket perfekt til tildels kraftige oster. Nydelig vin). Tror jeg skal begynne å drikke mer champis til maten fremover.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har tenkt å åpne enda en Faustino I 1998 idag. Holder det litt enkelt midt i uken.
    Gammelt nytt, jada, og den begynner å dra på årene. Men det gjøre jammen gjesten som skal feires også.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Champagnesmaking i går, Serge Mathieu Blanc de Noirs (vfm-sak, veldig fin), Jerome Prevost La Closerie Les Beguines (100% Meunier fra knøttliten produsent. 08; alt for ung og lukket men en fantastisk besnærende nese) og Legras St. Vincent 1996 (blanc de blancs, intens sak som funket perfekt til tildels kraftige oster. Nydelig vin). Tror jeg skal begynne å drikke mer champis til maten fremover.
    Champagne egner seg til alt unntatt begravelser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn