novgarod
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 17.09.2006
- Antall liker
- 59
Du kan vel si det slik at en D40 begrenser linseutvalget til det som produseres nytt i dag. Hvis man vil ha AF. På den annenside så er jo mangelen på fokusmotor i kameraet, noe Canon har hatt i mange mange år... Nikon har på de billigste kameraene i så måte, valgt å gå ned på nivå med Canon. For en som ikke har linser fra før har det jo ingen betydning.Jan_I skrev:50mm synes jeg blir litt mye til både hifi foto og arkitektur. Her vil jeg nok anbefale litt mere vidvinkel.novgarod skrev:Til den bruken du skisserer tror jeg du ville kommet svært langt med en Nikon D40 +kit-linse og en SB 400 (eller SB 600) blitz.Fosse skrev:Hvis vi nå tenker oss at jeg i all vesentlighet skal bruke kameraet til feriebilder, familiebilder, portretter, hifi-fotografering for OAS-hjemmesider og arkitekturfotografering, er det da noe som peker seg ut? Jeg er ikke interessert i film, trenger ikke særlig hurtighet for sport etc, men liker at kameraet responderer hurtig når jeg trykker på utløseren (hvis jeg skal ta portretter er det greit at ikke situasjonen er endret radikalt når jeg endelig får respons fra kameraet).Fosse skrev:Er det noen som kan fortelle en som ikke kjenner noen av modellene litt om dem: Canon D50, Nikon D90, Nikon D300/700. Jeg tar egentlig ikke så mye bilder, og tviler på at det blir så veldig mye fremover, men er litt lysten på et brukbart kamera. Noen opplagte anbefalinger? Sånn umiddelbart er jeg mest interessert i Nikon og Canon pga tilleggsutstyr i tilfelle jeg skulle bli litt mer hektet. Jeg har et analogt speilreflekskamera Minolta 9Xi, men det kan jeg vel ikke bruke optikken til okke som (er forresten lite i bruk).
Om du i tillegg ønsker deg ei skikkelig skarp og lyssterk linse så kan du kjøpe ei Nikkor AF 50mm f:1,4 eller f:1,8 (men de må da fokuseres manuelt. Ellers må du opp på en D80/90)
Med en D40 og SB 400, får du ett svært lett og hendig DSLR som likevel byr på de fleste muligheter formatet tilbyr. (Bedre å ha et lett og kompakt kamera som alltid er med, enn et svært og tungt verktøy som ligger igjen hjemme)
Selv synes jeg D80 er akkurat i grenseland for hva som er praktisk å ha med på tur. Blir det mye større og tyngre, ender man fort opp med å legge det igjen på hotellrommet, i bilen eller hjemme. Da blir det ikke særlig mange bilder...
Aberet med D40 er vel at den ikke har autofocusmotor, noe som begrenser linsekjøp en del. ( hvis du vil ha autofocus)
Som en ser valgets kval uansett hva en skal ha
Mvh Jan I
50mm linsen tenkte jeg vel i hovedsak i forhold til ferie/familie-bilder, i tillegg til at den er svært godt egnet til detalj-foto av HiFi under dårlige lysforhold. Du har mulighet for å ta bilder med god dybdeskarphet selv uten bruk av blitz. Noe som kan være nyttig når en vil ha frem detaljer i displaybelysning, effekt-rør osv. Hadde forøvrig glemmt, at Nikon nettopp har kommet med en ny 50mm f:1,4 med innebygget fokusmotor. Den linsa skal visstnok være den mest moderne 50mm'n på markedet i dag, med en 8 ellements design, mot den gamle 7 ellements designen som alle andre enda bruker.