SigbergAudio
Bransjeaktør
Hifi-øreflipper, festes med superlim! Laget av kryokjølt silikon med 99,999% renhet! Garantert passform! Kun 49,990kr per par! Utropstegn!
Det er to forskellige ting.Du har diskanter som har mindre spredning en nesten alt annet i toppen, og du snakker om at det blir for lite topp om du har teppe på gulvet...
Dette er jo ganske store variasjoner, rød har dip på 6 og blå på nesten 10 kHz, disse personene vil vel da ha en ganske solid forskjell på høydepersepsjonen, hvis mix/master f.eks. høyner eq fra 6-9kHz som gir høyde.Jeg vet ikke i hvilken grad av detalj dette har vært dekket tidligere i tråden, men jeg har skrevet om det en del ganger tidligere. Tror også jeg snakket om det på DSP-treffet i 2015.
Vis vedlegget 838604
Her ser vi en del øreflipper og felles for dem alle er at selv om lyden kan gå direkte inn i øregangen vil også en andel reflekteres via kurven bak øregangen, tilbake via det som kalles Tragion (Se bildet nedenfor) og inn i øregangen. Summen av denne refleksjonen og lyden som går direkte inn i øret ser vi på frekvenskurven her. Det er tydelig at vi får en dipi området 7-10kHz, og vi ser en liten variasjon fra person til person. Denne variasjonen kommer av variasjoner i ørets anatomi.
Vis vedlegget 838608
Dersom vi ser på bildet over til venstre har vi et punkt nr 8 der refleksjonen vil finne sted ved lyd som kommer rett forfra eller litt lavere enn øret forfra. Dersom vi hever lydkilden vil vi treffe en del av "8 Posterior concha" som ligger nærmere "6 Intertragic incisure". Her er avstanden til "9 Traigon" mye kortere, det gjør at dipen i frekvensresponsen flytter seg oppover i frekvens når lydkilden flytter seg oppover.
Effekten av dette er altså at om vi fyller på med mer energi i området der vi har dip vil vi oppleve lydkilden som høyere plassert. Samtidig vil de individuelle forskjellene på mennesker gjøre at ikke alle opplever et slikt avvik i frekvensresponsen riktig. For noen kan det bli for mye energi og bare plastisk og feil. Det hele må også gjøres med svært stor presisjon, og bredden på høyttalerplasseringen er også vesentlig siden høydeeffekten til en stor del opphører fullstendig for lyder som kommer rett fra siden. For lyder bakfra har vi i prinsippet ingen høydepersepsjon, men det hele bidrar til at vi får en frekvenspåvirkning der vi også kan til en viss grad identifisere om lyd kommer bakfra gitt at frekvensresponsen er kjent.
Vi har tidligere vært inne på avstandspersepsjon og romklang. Dersom vi har et stereooppsett og gjør følgende emulering kan det bli ekstremt effektivt:
1: Vi begynner med å endre frekvensresponsen til lydkilden for å gi inntrykk av at den er bak oss. Vi legger på litt klang og demper lyden noe.
2: Vi gjør en overgang der vi øker volumet og reduserer klangen.
3: Vi begynner å ta bort filteret som gir følelsen av lyd bakfra, dreper klangen fullstendig og øker lyden ytterligere.
4: Vi legger på et filter for høydepersepsjon som tilsvarer en svært skarp vinkel opp. Vi reduserer volumet en anelse og legger på en anelse klang.
5: Vi flytter filteret nedover i frekvens, reduserer volumet og øker klangen.
I punkt 1 vil vi oppleve lyden som bakfra. I punkt 2 vil vi oppleve lyden som rett bak oss. I punkt 3 vil vi oppleve lyden som rett over oss. I punkt 4 er den rett foran, og over oss, og i punkt 5 er den langt foran, men beholder høyden.
Denne metoden ivaretar alle mekanismene vi har for å kunne identifisere hvor lyden kommer fra, bortsett fra at dersom lyden ikke skal passere rett over hodet på oss må vi filtrere ulikt for de to ørene (altså for de to høyttalerne) og vi må muligens tweake litt med delay i den ene høyttaleren akkurat i det lyden passerer for å få riktig ITD (tidsforskjell mellom ørenes oppfattelse av samme hendelse).
Øregangens ganglige utforming innover, åpning kontra ytre variasjon av flipper samt innvendig øregangens høyde/bredde påvirker også persepsjonen......Her ser vi en del øreflipper og felles for dem alle er at selv om lyden kan gå direkte inn i øregangen vil også en andel reflekteres via kurven bak øregangen...
Det påvirker ikke nødvendigvis persepsjonen, men den faktiske lyden som treffer trommehinnen. Hjernen filtrerer dette basert på erfaring.Øregangens ganglige utforming innover, åpning kontra ytre variasjon av flipper samt innvendig øregangens høyde/bredde påvirker også persepsjonen......
PS! Ser bort fra naturlig obstruksjoner som i 99,99% er tilstede i varierende grad...... samt reduksjoner og aldersbetingede svekkelser....
Ja, vi benytter erfaring for å fastslå høyde. Poenget er at om man forsøker å emulere dette vil det ikke bli riktig for alle.Dette er jo ganske store variasjoner, rød har dip på 6 og blå på nesten 10 kHz, disse personene vil vel da ha en ganske solid forskjell på høydepersepsjonen, hvis mix/master f.eks. høyner eq fra 6-9kHz som gir høyde.
Filter for høyde og bakfra persepsjon, hvordan ser de ut?
Men det at diskanten sprer mye mindre i toppen vil påvirke mengden energi i toppen så lenge man har refleksjoner og etterklang. Det er en grunn til at gode metalldomer banker alt av soft domer når filteret er gjort rett.Det er to forskellige ting.
Mine diskantener peger mod mig i lyttestolen.
Så jeg føler ikke, at jeg mangler diskant.
Angående gulvrefleksion så skal den ikke kompensere for evt manglende diskant.
Et gulvtæppe giver gulvtæppe lyd. Du må vel give mig ret i, at det er bedre at dæmpe med absorbenter under loftet, end at bruge et gulvtæppe?
Det er nettopp det vi ikke skal gjøre. Men vi skal være klar over at om vi forsøker å jukse til oss høyde i lydbildet vil det bare låte riktig for et fåtall av oss.Med all mulig respekt, dere med mest kunnskap, men skal vi begynne å analysere øreflippene til den enkelte så er det vel kanskje ikke så merkelig at mannen i gata ser oss hi-fi interesserte som litt smågale - vil si langt over kabelnivå
Mulig jeg tar feil, kanskje jeg skulle oppsøke plastisk kirugi for hi-fi tilpasning av øreflippene?
Det bør vi få til, og håper jeg klarer å levere en demo med god balanse. Du bør i hvert fall ta med noe kjent musikk på en minnepinne hvis stereo under 100Hz skal prøves ut. Har jo ikke tilgang på spot-i-fy elle tidal.Det tror jeg faktisk gjelder de fleste oppsett i de fleste lytteomgivelser.
Det skal godt gjøres å retnings bestemme lyder under 100 Hz i en hifi rigg.
Jeg har fått det til i mine egne diy sprell...av og til.
Med "heldige" konstruksjoner og gode FIR filtre.
Men jeg raser jo alltid videre i min nyfikenhet på diy stadiet, og misser denne egenskapen på veien videre noen ganger.
Med Snickers-is designede 21" basser (er de egentlig designet for kino bass under 60 Hz?)
så har jeg faktisk klart å lage filtrere hvor jeg kan lokalisere "happenings" høyre/venstre i lydbildet under 100 Hz med disse bassdriverne.
Bortsett fra denne selvskryten, har jeg pr dags dato ikke hørt stereo effekter under 100 Hz som overgår FAT-SLOBS'ene i Slukoteket.
Jeg har Langesund-riggen i timeplanen ila neste uke om alt klaffer.
Regner med lyden innfrir, men vet ikke om jeg kan høre i stereo under 100 Hz der med 8x24" i halvsirkel. Det bryr meg egentlig mindre, da mine referanser/ønsker prioriteres av langt mer betydningsfulle egenskaper.
Nei, men det er blant annet dette som får Q-Sound og lignende til å fungere med bare to høyttalere, om du noensinne hadde lurt på det. Se også linken til masteringteknikker som SigbergAudio la ut tidligere i tråden, hvor man flytter rundt på en vokal ved å gjøre dette:Med all mulig respekt, dere med mest kunnskap, men skal vi begynne å analysere øreflippene til den enkelte så er det vel kanskje ikke så merkelig at mannen i gata ser oss hi-fi interesserte som litt smågale - vil si langt over kabelnivå
Mulig jeg tar feil, kanskje jeg skulle oppsøke plastisk kirugi for hi-fi tilpasning av øreflippene?
Lydbildets høyde er en av de tre dimensjonene som TS adresserer.
Det minner meg om demoen til en tysk high end høyttalerprodusent på Horten messa, for 10-15 år siden. De spilte på noen kostbare modeller. Låt bra. I litteraturen gjorde de et nummer av at de manipulerte frekvensgangen for å få skape mer høyde i lydbildet. Påstanden stemte bra med hva man hørte. Metode: De hevet nivået et par dB innenfor et smalt område i diskanten.
Har glemt både navnet på produsenten (lite kjent) og frekvensområdet (12-14kHz?). Noen som husker?
A-ha: Så den høyde-manipulerende frekvensen er 8kHz og notch, ikke peak?Hvorfor en notch ved nettopp 8 kHz?
Synes heller Snickers sitt øremusling innlegg er spot on og forklarer tydelig om hvilke frekvenser som påvirker 3D opfattelsen til lytteren.Med all mulig respekt, dere med mest kunnskap, men skal vi begynne å analysere øreflippene til den enkelte så er det vel kanskje ikke så merkelig at mannen i gata ser oss hi-fi interesserte som litt smågale - vil si langt over kabelnivå
Enig! Min galgenhumor går på at ja selvfølgelig er det sånn og selvfølgelig er hjernen til hver av oss tilpasset slik du skriver, men trenger vi da virkelig analysere & fokusere på ørenes utforming?Synes heller Snickers sitt øremusling innlegg er spot on og forklarer tydelig om hvilke frekvenser som påvirker 3D opfattelsen til lytteren.
Dette er jo grunnlegende forståelse for trådens tema, er det ikke?
Regner med at hjernen din er gjennom årense løp blitt lært op og er vant med de øremuslingene du har, plastiske justeringer vil jo bare rote dette til og du ville være nødt til å omprogramere hørselen i en periode før det vil fungere igjen.
99% av Audiofile har mye større problemer med rommet enn ørene...Jeg har ca 3 meter til bakvegg og 16 stk eccophon dempeplater i taket. Og gulvteppe. Synes det gir en bra holografi/dybde i lydbildet. Funker for meg...
Merkelig nok så er Bob Marley fremdeles 3 m høy når han synger War her. Phonaks veier er uransakelige.Hva med de stakkarne med høreapparat? Har ikke mye glede av flapper eller flipper.
Usikker på om bikkja til Waters er i hus. Virker den på Spotify, dere som skryter av at dere ikke trenger høreapparat?
De henger der de skal (sa brura).Prøvd å vri litt på dem?
Om vi følger dette rådet, blir det jo det siste.Kanskje på tide å bare blåse litt i hva andre sier og mener her inne.
Det er godt, at du ikke har 40 mm på gulvet og et tæppe under loftetIkke uenig i dette. I mitt lytterom er det 40mm akustikkplater i taket over hele lytteområdet, heldekkende teppe på gulvet, i tillegg til dempeplater bak, i ett av hjørnene og noe på den ene siden der den ene høyttaleren står litt nærme vegg. Minimalt på sidene da jeg opplever at dette reduserer romfølelse og opplevd bredde.
Lidt forklaring mangler.I grotta har jeg funnet at rundt ca 30-40Hz er grensen for når jeg kan ane hvor lyden kommer fra. Litt annen diskusjon en 3D og jeg sier ikke at jeg kan pinpointe bassens opprinnelse med ørene. Men det er klart at vi bruker alle sanser for å lokalisere farer og en trykkbølge har kortere bølgelengde i fast gods enn luft.
Beklager, men det blir for meget å forklare. Men kort: For en tid tilbake lekte jeg med Geddes "teorier" og på papiret later det til å stemme, men det var liten tvil om at jeg sanset skjevhetene i bass temmelig lang under 100Hz, så hans metode fikk fyken. Jeg endte med å kjøre front-bak plassering av basser en periode, men igjen, de bak forstyrret om jeg ikke delte dem skarpt ved 30-40Hz.Lidt forklaring mangler.
Når du kan stedbastemme 30-40hz så præcist, er det så i stereo-konfiguration med to højttalere tilsluttet ? Er det med kun en højttaler tilsluttet ?
Hvor langt ude i lytterummet sidder du placeret ? Hvor bredt står dine højttalere fra hinanden, hvor nær er de sidevægge, frontvæg ?
Minner meg om Great Salt Lakes av "Band of Horses"
Her er jeg uenig.Disse tidlige før 20ms er de man vil fjerne, de er bare rot i en enkel sjels hjerne og støyer ned det du kaller clarity og timbre. I en konsertsal så har man gjerne "tidlige" refleksjoner ja, men disse ligger gjerne på 20ms++ og da får man det man kaller romklang/ekko som hjernen skiller fint ut fra direktelyden og bidrar positivt til lyden ellers (ganske uavhengig av frekvens, de laveste frekvensene er vanskeligere å lokalisere og har større bølgelengder også så plassering er viktigere der enn behandling ofte mtp. kanselleringer, også er bølgelengden såpass lang at den bare går rett igjennom det meste av materialer. Har man et stort auditorium så kan man få dette til med romklangen, men ikke i et lite promperom på ca. 20kvm som er vanlig for de fleste av oss her inne.