Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    T

    Torben

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Torben skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg har lagt på subsonic filter som ikke en gang er faselineare så høyt som ved 20Hz i systemer av meget god kvalitet. Riktig plassert er de ikke hørbare. Definert knekkfrekvens på 1000ASP er ca 3Hz (-6dB).
    og hvad er meningen med at angive -6db når alle andre bruger -3db, så ser det måske ikke så slemt ud?
    Fordi du brukte uttrykket "overgangsfrekvens" og da snakker man normalt om -6dB ved even order filtre og ved faselineare filtre.
    Ok så siger vi det jeg gider ikke diskutere det
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.139
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    ...kanskje man skal la være å by opp til dans om man ikke kan stegene...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Torben skrev:
    Snickers-is skrev:
    Torben skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg har lagt på subsonic filter som ikke en gang er faselineare så høyt som ved 20Hz i systemer av meget god kvalitet. Riktig plassert er de ikke hørbare. Definert knekkfrekvens på 1000ASP er ca 3Hz (-6dB).
    Så skulle du måske anskaffe dig et hifi anlæg , og for lukket den basreflex
    Hmmm, så alle bassreflekshøyttalere låter dritt?
    Ja
    Hei!

    Bassrefleks låter dritt, shiit da har jeg nettopp kastet bort massevis av kroner.
    Du har hørt de alle? ::)
    Enten så vil jeg tro du overdriver (tildels meget sterkt)
    Eller så tror jeg du toller litt med oss ::)
    Sitter nå og lytter til mine høyttalere som er bassrefleks og har store problemer med å ta utsagnet ditt alvorlig.

    skjønner ikke at det skal være nødvendig å påpeke at noe låter dritt, selv om en muligens har litt andre meninger og at annet kan låte litt bedre i egne ører.

    Mvh.KW
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Er det ingen å krangle med i Danmark? Eller har denne klubben vært beitet rundt?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.671
    Antall liker
    3.741
    Torget vurderinger
    1
    Finnes ikke troll i Danmark. (Ingen fjell).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men danskenes trollpapir fungerer utmerket ;). Dansk superlim! Duelunds?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....skjønner ikke hva nasjonalitet har med denne diskusjonen å gjøre....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.400
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Enig med HCS her. Å hetse med andre nasjonaliteter er lavmål. Vi bør være beæret over at mennesker med annen nasjonalitet ønsker å være med i HFS. Det er et godt tegn - og et tegn på at HFS er kjent også utenfor Norge.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Enig. Beæret og gjerne litt snillere enn vi ofte er mot hverandre inntil de har funnet seg til rette ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Ja, det var dette med ballen og ikke mannen...


    ...men om man hevder å være verdens beste til å trikse bør man kanskje ikke bli så overrasket om noen plutselig rekker over en ball og en oppfordring...
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    HCS skrev:
    ....skjønner ikke hva nasjonalitet har med denne diskusjonen å gjøre....
    Det gjør ikke jeg heller, men j b rasmussen mener at vi har slått oss sammen for å ta "en udlænding". ;D
    Og jeg mener at visse innlegg kunne vært moderert noe. Etter å ha sablet ned ICEpower på mer eller mindre saklig grunnlag, så er det nå bassrefleks som er førsterangs dritt og uegnet til hifi.

    Jeg har absolutt ikke opplevd at de norske debattanter har gjenget seg sammen for å "ta" d_s eller torben, men så feil kan man ta:

    Man må jo nok også se i i øjnene, at der hersker en udpræget flok mentalitet blandt en del a debatørene herinde, så snart nogen vover at påtale hvordan at de opfatter lydgengivelsen fra teknikken, special vis de ikke deler begjestning med fan klubben. Dette bliver special udtalt når det er en udlænding, som vover at udtale at han opfatter lyd gengivelsen sådan ell sådan. Da kommer riven ud øjeblikkelig, når det drejer sig om fanklubbens favorit teknologi, og der gøres alt hvad man kan (i det skjulte) der er mulig for at få denne person til at fremstå som utro værdig, og diverse mere eller mindre skjulte ironiske, sakastiske, fordummende svar/spørsmål rettes da mod denne person i en slet skjult forsøg på latterligørelse a denne personen som her vover at kritisere nogle af aspekterne ved musik gengivelsen, som han opfatter det, da teknologien benyttes a vores NORSKE FAVORIT PRODUKT.
    Det virker som om J b også fikk "riven ud" i forhold til sin favoritteknologi.

    Dersom mitt spørsmål om man er sluppet opp for folk å krangle med i Danmark ble tatt ille opp, så beklager jeg dét. Mente det nok litt morsomt, men kanskje skulle jeg krydret det med noen smileys.
    Det må være mulig å diskutere ulike løsninger og metoder uten å begynne med "xxx er dritt", "jeg har forlengst forstått at du ikke kan høre", eller følgende korte fynd og klem:
     

    Vedlegg

    O

    omholt

    Gjest
    Kan i alle fall skrive under paa at Kharma sitt anlegg med Midgard ICE monoblokker ikke laater umusikalsk. Herlig anlegg!
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    jb_rasmussen skrev:
    Er det sådan at en del a debatørene indeher har nogen andre interesser, de prøver at beskytte, siden de optræder på
    Jeg kan bare svare for meg selv, og svaret er: Nei, jeg har ingen andre interesser enn å fremme egne meninger om hvordan ting lyder og fungerer for meg.
     
    J

    jb_rasmussen

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    HCS skrev:
    ....skjønner ikke hva nasjonalitet har med denne diskusjonen å gjøre....
    Det gjør ikke jeg heller, men j b rasmussen mener at vi har slått oss sammen for å ta "en udlænding". ;D
    Og jeg mener at visse innlegg kunne vært moderert noe. Etter å ha sablet ned ICEpower på mer eller mindre saklig grunnlag, så er det nå bassrefleks som er førsterangs dritt og uegnet til hifi.

    Jeg har absolutt ikke opplevd at de norske debattanter har gjenget seg sammen for å "ta" d_s eller torben, men så feil kan man ta:

    Man må jo nok også se i i øjnene, at der hersker en udpræget flok mentalitet blandt en del a debatørene herinde, så snart nogen vover at påtale hvordan at de opfatter lydgengivelsen fra teknikken, special vis de ikke deler begjestning med fan klubben. Dette bliver special udtalt når det er en udlænding, som vover at udtale at han opfatter lyd gengivelsen sådan ell sådan. Da kommer riven ud øjeblikkelig, når det drejer sig om fanklubbens favorit teknologi, og der gøres alt hvad man kan (i det skjulte) der er mulig for at få denne person til at fremstå som utro værdig, og diverse mere eller mindre skjulte ironiske, sakastiske, fordummende svar/spørsmål rettes da mod denne person i en slet skjult forsøg på latterligørelse a denne personen som her vover at kritisere nogle af aspekterne ved musik gengivelsen, som han opfatter det, da teknologien benyttes a vores NORSKE FAVORIT PRODUKT.
    Det virker som om J b også fikk "riven ud" i forhold til sin favoritteknologi.

    Dersom mitt spørsmål om man er sluppet opp for folk å krangle med i Danmark ble tatt ille opp, så beklager jeg dét. Mente det nok litt morsomt, men kanskje skulle jeg krydret det med noen smileys.
    Det må være mulig å diskutere ulike løsninger og metoder uten å begynne med "xxx er dritt", "jeg har forlengst forstått at du ikke kan høre", eller følgende korte fynd og klem:
    "TA" D_s eller Torben ?. D-s er det mig eller torben og hvad står det for: Dansken eller den satans dansker.

    Jeg vil faktisk sætte stor pris på, at du prøver at holde torbens og mine indlæg for sig, da det faktisk bliver ganske misvisende for alle når det bliver lagt frem som dette.

    For lige at rette op på et par misforståelser, vil jeg gøre følgende klart.

    Jeg har ikke sablet ned ICE teknologien, mit inlæg var et tillægs suplemang hvor jeg beskriver, hvordan jeg oplevede lydgengivelsen fra 2 digitale produkter, og der har ellers været nok a inlæg, hvor der er gjort opmærksom på, at ice teknologien ikke er at betrakte som digital forsterker.
    Jeg trode du havde fået det med dig.

    En anden ting, er vel at man vel næppe kunne forvente, at inlægene under denne tråd ( hvorfor lyder ICEpower så umusikalst) bare skulle være skryte inlæg.

    Vis det er det der ønskes, vil jeg anbefale at nogen starter en tråd om hvorfor ICEpower er så musikalsk. og så ta det derfra.

    Slut fra mig, og til alle i krangle elfanter, Det har været hyggelig. ;D

    Mvh fra D_s ell. var det Johnny Rasmussen
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    D-S er Duelund_Support. Jeg sitter i Danmark nå, og har egentlig kun godt å si om landet og dansker generelt. Men ta meg f så varmt det er, så nå skal det drikkes noen kolde øl.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    HCS skrev:
    ....skjønner ikke hva nasjonalitet har med denne diskusjonen å gjøre....
    Det gjør ikke jeg heller, men j b rasmussen mener at vi har slått oss sammen for å ta "en udlænding". ;D
    Og jeg mener at visse innlegg kunne vært moderert noe. Etter å ha sablet ned ICEpower på mer eller mindre saklig grunnlag, så er det nå bassrefleks som er førsterangs dritt og uegnet til hifi.

    Jeg har absolutt ikke opplevd at de norske debattanter har gjenget seg sammen for å "ta" d_s eller torben, men så feil kan man ta:

    Man må jo nok også se i i øjnene, at der hersker en udpræget flok mentalitet blandt en del a debatørene herinde, så snart nogen vover at påtale hvordan at de opfatter lydgengivelsen fra teknikken, special vis de ikke deler begjestning med fan klubben. Dette bliver special udtalt når det er en udlænding, som vover at udtale at han opfatter lyd gengivelsen sådan ell sådan. Da kommer riven ud øjeblikkelig, når det drejer sig om fanklubbens favorit teknologi, og der gøres alt hvad man kan (i det skjulte) der er mulig for at få denne person til at fremstå som utro værdig, og diverse mere eller mindre skjulte ironiske, sakastiske, fordummende svar/spørsmål rettes da mod denne person i en slet skjult forsøg på latterligørelse a denne personen som her vover at kritisere nogle af aspekterne ved musik gengivelsen, som han opfatter det, da teknologien benyttes a vores NORSKE FAVORIT PRODUKT.
    Det virker som om J b også fikk "riven ud" i forhold til sin favoritteknologi.

    Dersom mitt spørsmål om man er sluppet opp for folk å krangle med i Danmark ble tatt ille opp, så beklager jeg dét. Mente det nok litt morsomt, men kanskje skulle jeg krydret det med noen smileys.
    Det må være mulig å diskutere ulike løsninger og metoder uten å begynne med "xxx er dritt", "jeg har forlengst forstått at du ikke kan høre", eller følgende korte fynd og klem:
    Jeg hed før Torben og svor at jeg aldrig ville skrive i dette forum, for jeg følte faktisk at man rottede sig sammen om at genere mig mest muligt til sidst.

    Men jeg skal være den første til at indrømme at jeg ikke helt vidste hvad dritt betød, jeg oversatte det som dårligt eller noget i den stil, jeg har nu fundet ud af at det kan oversættes til de meget kraftige danske udtryk: pis og lort, og så voldsomt mente jeg det bestemt ikke, og jeg vil gerne undskylder for den udtalelse.

    Men jeg mener stadigvæk at basreflex er nok det dårligste konstruktions princip man kan vælge og er uegnet til hifi efter min mening så vælg hellere horn , baffel ,akustisk ventil, eller som jeg foretrækker lukket kabinet med små kontrolerede utætheder.

    Basreflex er dårligere! og hvad angår impulsgengivelse kan det måles, teoretisk bevises og ikke mindst kan det høres, men det er også klart at ICEpower lyd sikkert vil fremstår endnu dårligere på et lukket system end på basreflex.
    De to andre udtalelser Kind off blue har fundet frem er ikke mine men må være Duelund_supports.

    @Snickers-is jeg mener ikke jeg har skrevet at jeg er verdens beste til å trikse på noget tidspunkt, men det er korrekt at jeg synes at en elektrolyt i signalvejen er uacceptabelt, speciel når overgangs frekvensen ligger så højt som mellem 5-10Hz.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Lydkaj skrev:
    Jeg hed før Torben og svor at jeg aldrig ville skrive i dette forum, for jeg følte faktisk at man rottede sig sammen om at genere mig mest muligt til sidst.
    Velkommen tilbake.

    Lydkaj skrev:
    Men jeg skal være den første til at indrømme at jeg ikke helt vidste hvad dritt betød, jeg oversatte det som dårligt eller noget i den stil, jeg har nu fundet ud af at det kan oversættes til de meget kraftige danske udtryk: pis og lort, og så voldsomt mente jeg det bestemt ikke, og jeg vil gerne undskylder for den udtalelse.
    Jeg tror nok reaksjonen på stigmatiseringen og den kvalitative klassifiseringen var større enn på ordbruken. Til nå har de jeg har snublet over som konsekvent forfekter enkelte teknologier uten å ha noe perspektiv på andre ting ikke vist seg å være serlig kunnskapsrike.

    Lydkaj skrev:
    Men jeg mener stadigvæk at basreflex er nok det dårligste konstruktions princip man kan vælge og er uegnet til hifi efter min mening så vælg hellere horn , baffel ,akustisk ventil, eller som jeg foretrækker lukket kabinet med små kontrolerede utætheder.
    Jeg vil påstå at det skyldes en forenklet betraktning. Horn har sine problemer, dipol har sine problemer, akustisk ventil har sine problemer, lukket kabinett har sine problemer. Av alle disse er lukket kasse det klart minst dynamiske alternativet. Det alternativet som gir klart best impulsrespons er dipol, men bakoverstrålingen blander seg inn.

    Lydkaj skrev:
    Basreflex er dårligere! og hvad angår impulsgengivelse kan det måles, teoretisk bevises og ikke mindst kan det høres
    Den impulsgjengivelsen vi lytter til er summen av elektronikk, drivere, kabinett, kabinettprinsipp og ikke minst rom. Typiske varmtlydende forsterkere (varmtlydende er som oftest en direkte følge av lav dempningsfaktor) har veldig store problemer med litt tyngre bassrefleksløsninger. Basselementet forvrenger mye mer i lukket kasse enn i bassrefleks. Den delay som inngår som en del av bassystemet er ignorerbar sammenliknet med den som ligger i selve rommet. Øret er nemlig praktisk talt ikke sensitivt overfor faseavvik ved de frekvensene som kobler seg til rommet.

    Lydkaj skrev:
    men det er også klart at ICEpower lyd sikkert vil fremstår endnu dårligere på et lukket system end på basreflex.
    Det fungerer greit med 8x15" i lukket kasse.

    Lydkaj skrev:
    @Snickers-is jeg mener ikke jeg har skrevet at jeg er verdens beste til å trikse på noget tidspunkt,
    Hvordan skal man så lese ditt innlegg om den fenomenale T-ampen?

    Lydkaj skrev:
    men det er korrekt at jeg synes at en elektrolyt i signalvejen er uacceptabelt, speciel når overgangs frekvensen ligger så højt som mellem 5-10Hz.
    Hvilken type kondensator man bruker er ikke av betydning for om frekvensen ligger ved 5-10Hz eller om den ligger lavere. Fungerer elektrolytt dårlig i en gitt krets så fungerer den dårlig i den kretsen enten grensefrekvensen er 2 eller 20Hz.

    For noen kretser vil også elektrolytt være et godt alternativ. Man kan ikke bare røske ut det man ikke liker og erstatte det for så å påstå at produktet yter bedre.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    Lydkaj skrev:
    @Snickers-is jeg mener ikke jeg har skrevet at jeg er verdens beste til å trikse på noget tidspunkt,
    Snickers-is skrev:
    Hvordan skal man så lese ditt innlegg om den fenomenale T-ampen?
    Jeg mener jeg skrev a jeg var en del af en gruppe med Steen Duelund i spidsen, men det er rigtigt at projektet vidste hvor langt det er muligt at når med klasse D, og det var ikke muligt at når op på det niveau som de bedste analoge forstærkere har, og dette er også min erfaring med min egen klasse D forstærker. og jo mere jeg tænker over det tro jeg der vil gå mange år inden det sker, hvis det nogensinde sker, men klasse D vil blive fremtiden men ikke nødvendigvis på grund af lydkvaliteten, når vi taler om "high end".
     
    O

    omholt

    Gjest
    Jeg har lyst til å spørre våre danske venner hvilke lydsignatur og klangbalanse de foretrekker.
    Er rimelig sikker på våre ulike erfaringer skyldes i stor grad ulike preferanser. Vanskelige akustiske forhold og matching kan også spille inn. Skjønner godt at det jeg vil kalle en gjennomsiktig forsterker ikke låt bra i det første lokale vi så bilder av.

    Kan vi få høre litt mer om hva dere har hatt gode opplevelser med, hvorfor og hva som ble brukt sammen?
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    omholt skrev:
    Jeg har lyst til å spørre våre danske venner hvilke lydsignatur og klangbalanse de foretrekker.
    Er rimelig sikker på våre ulike erfaringer skyldes i stor grad ulike preferanser. Vanskelige akustiske forhold og matching kan også spille inn. Skjønner godt at det jeg vil kalle en gjennomsiktig forsterker ikke låt bra i det første lokale vi så bilder av.

    Kan vi få høre litt mer om hva dere har hatt gode opplevelser med, hvorfor og hva som ble brukt sammen?
    Jeg kan kun svarer for mig selv, og det er gangske simpelt, referencen er levende musik uden forstærkning, og hvad angår teknik eller hifi principper har jeg ikke nogen præferencer kravet er bare at det skal lyder som den reference jeg har nævnt så godt som muligt
     
    N

    nb

    Gjest
    Lydkaj skrev:
    Jeg kan kun svarer for mig selv, og det er gangske simpelt, referencen er levende musik uden forstærkning, og hvad angår teknik eller hifi principper har jeg ikke nogen præferencer kravet er bare at det skal lyder som den reference jeg har nævnt så godt som muligt
    Det var jo et ekstremt unnvikende og generelt svar så sterke meninger du tydligvis har om enkelte teknologier. Men, men slik er det jo med alt innen HiFi - det er vanskelig å bli for konkret, da kommer som regel selvmotsigelsene frem ;)

    Snu på det: Er det noen som IKKE ønsker at HiFien skal gi føleslen av "livemusikk" derso så er mulig?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Lydkaj skrev:
    Lydkaj skrev:
    @Snickers-is jeg mener ikke jeg har skrevet at jeg er verdens beste til å trikse på noget tidspunkt,
    Snickers-is skrev:
    Hvordan skal man så lese ditt innlegg om den fenomenale T-ampen?
    Jeg mener jeg skrev a jeg var en del af en gruppe med Steen Duelund i spidsen, men det er rigtigt at projektet vidste hvor langt det er muligt at når med klasse D, og det var ikke muligt at når op på det niveau som de bedste analoge forstærkere har, og dette er også min erfaring med min egen klasse D forstærker. og jo mere jeg tænker over det tro jeg der vil gå mange år inden det sker, hvis det nogensinde sker, men klasse D vil blive fremtiden men ikke nødvendigvis på grund af lydkvaliteten, når vi taler om "high end".
    At dere ikke fikk det til innen de rammene og preferansene dere i denne gruppen hadde, betyr vel ikke at man ikke kan oppnå bedre resultater med andre implementasjoner av kl D, spesielt dersom man sørger for at høyttalere og preamper er innenfor matchingskriteriene for kl D. Jeg finner det vanskelig å tro at dere klarte å strekke denne teknologien til de absolutte ytterpunktene av ytelsespotensiale.

    Den store forskjellen mellom kl D og kl A/AB slik jeg ser det er at kl D har sin styrke i bassen, med en kontroll som jeg tror det er vanskelig å oppnå, spesielt med rørkonstruksjoner. Grunnen er den store dempefaktoren det er mulig å oppnå i kl D her. I diskanten gjør filteret i kl D at man får utfordringer med impedans i det øvre diskantområdet, og designet av dette filteret og switchefrekvensen i moduleringskretsløpene legger en del føringer for hvordan dette bør matches i forhold til ulike impmentasjoner av kl D. Her har tradisjonelle forsterkere et fortrinn i forhold til fleksibel matching, siden de ikke krever et slikt bratt lavpassfilter på utgangen.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    nb skrev:
    Lydkaj skrev:
    Jeg kan kun svarer for mig selv, og det er gangske simpelt, referencen er levende musik uden forstærkning, og hvad angår teknik eller hifi principper har jeg ikke nogen præferencer kravet er bare at det skal lyder som den reference jeg har nævnt så godt som muligt
    Det var jo et ekstremt unnvikende og generelt svar så sterke meninger du tydligvis har om enkelte teknologier. Men, men slik er det jo med alt innen HiFi - det er vanskelig å bli for konkret, da kommer som regel selvmotsigelsene frem ;)

    Snu på det: Er det noen som IKKE ønsker at HiFien skal gi føleslen av "livemusikk" derso så er mulig?
    Kunne du forestille dig årsagen til at jeg har stærke meninger som du siger om ICEpower eller basreflex, det er så men også gangske simpelt.
    nb skrev:
    Snu på det: Er det noen som IKKE ønsker at HiFien skal gi føleslen av "livemusikk" derso så er mulig?
    Jamen så er der jo ikke noget problem ,vi er jo faktisk enige
     
    N

    nb

    Gjest
    Lydkaj skrev:
    Kunne du forestille dig årsagen til at jeg har stærke meninger som du siger om ICEpower eller basreflex, det er så men også gangske simpelt.
    Jeg sliter med å skjønne hvordan noen på prinsipielt grunnlag mener at en teknologi låter dårlig, all den tid det tydligvis er veldig mange som får det til å funke strålende, det være seg ICE eller bassrefleks. Da er min konklusjon som regel at vedkommende har bestemt seg for på forhånd og helst ikke vil bli forvirret med saksopplysninger.

    Vet ikke andre sitt eget beste? Vet ikke de som produserer ting hva de driver med? Vil alle bli enige med deg om de bare renser ørene, får seg litt erfaring og lærer seg å sammenligne mer med konsertlyden?

    Låter det forresten "likt" på alle akustiske konserter du går på? Siden HiFiens ytelse er konstant, hvilke kriterier bruker du for å velge ut hvilke konserter du skal sammenligne HiFiens ytelse med?

    Jeg synest bare denne bastantheten blir for dum, det er alt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nb skrev:
    Lydkaj skrev:
    Kunne du forestille dig årsagen til at jeg har stærke meninger som du siger om ICEpower eller basreflex, det er så men også gangske simpelt.
    Jeg sliter med å skjønne hvordan noen på prinsipielt grunnlag mener at en teknologi låter dårlig, all den tid det tydligvis er veldig mange som får det til å funke strålende, det være seg ICE eller bassrefleks. Da er min konklusjon som regel at vedkommende har bestemt seg for på forhånd og helst ikke vil bli forvirret med saksopplysninger.

    Vet ikke andre sitt eget beste? Vet ikke de som produserer ting hva de driver med? Vil alle bli enige med deg om de bare renser ørene, får seg litt erfaring og lærer seg å sammenligne mer med konsertlyden?

    Låter det forresten "likt" på alle akustiske konserter du går på? Siden HiFiens ytelse er konstant, hvilke kriterier bruker du for å velge ut hvilke konserter du skal sammenligne HiFiens ytelse med?

    Jeg synest bare denne bastantheten blir for dum, det er alt.
    Hei....
    Dette er vel mer en generell kommentar enn direkte linket til deg NB - bær over med meg....

    Hvorfor skal det ikke være lov å kritisere en teknologi....? Det er ikke gitt at man greier å oppnå like gode resultatet med alle slags teknologier...., og det er veldig varierende hva folk mener er et godt resultat/god lyd.Jeg har selvsagt ikke hørt veldig mange oppsett - men av det jeg har hørt - så greier feks ikke elektrostater å gi meg den lyden jeg har lyst på. Dette til tross for at mange vil hevde at dette er det eneste rette. Jeg har heller ikke hørt Horn oppsett som greier det - følgelig har jeg "reservasjoner" mot disse teknologiene. Jeg kan selvsagt ikke hevde at det er umulig å imøtekomme mine preferanser, men jeg har foreløpig ikke hørt noen som har greid det. Det er mange som mener at 300B er det eneste rette for å gi god lyd....når noen hevder at Vinyl er overlegent CD, rør overlegent SS, Horn overlegent dynamiske høytalere osv....da skjønner alle at det er snakk om preferanser og subjektive meninger....hvorfor er man så på tuppa fordi noen hevder at ICE ikke er tingen for dem...? Vi passerer vel snart 60 sider - og det er vel ingen som mener at ICE er best for alle i alle oppsett...

    Jeg har ikke noe i mot ICE - og jeg tror nok noe av det største "problemet" med denne teknologien er prisen. "Lav" pris gjør at de blir satt i oppsett hvor resten av utstyret også er rimelig - og da blir resultatet sjelden optimalt. Det begynner etterhvert å dukke opp flere skikkelig gode oppsett basert på ICE - og jeg vil tro at holdningene med tiden vil snu - når massene får lyttet til disse.

    Jeg kunne selv ha valgt ICE til mitt oppsett hvis jeg ville. Siden det også er rimeligere enn det jeg har - så er det jo ganske åpenbart at jeg mener at ICE ikke er like bra som mine nåværende forsterkere. Jeg har aldri prøvd - og tror vel at de med riktig innstilling hadde spilt fantastisk godt.


    Ellers synes jeg vel snart denne tråden kan få hvile - nå har en av kritikerne moderert sine uttalelser.....Språkbruken fra kritikerne i denne tråden har vært kritikkverdig, men jeg kan ikke skjønne at det subjektive synspunktet "ICE er like bra som alt annet" skal ha mer livets rett enn "ICE er ikke like bra som gode SS". Så fra en som har Solid State anlegg med en haug med DPer - jeg får med jevne mellomrom min dose av kritikk for kald klinmisk og umusikalsk gjengivelse fra folk som ikke har hørt mitt oppsett - folk må få lov til å ha forskjellige meninger - selv om de tar feil angående DP. ;D

    Mvh
    OMF
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    OMF skrev:
    Jeg kunne selv ha valgt ICE til mitt oppsett hvis jeg ville. Siden det også er rimeligere enn det jeg har - så er det jo ganske åpenbart at jeg mener at ICE ikke er like bra som mine nåværende forsterkere. Jeg har aldri prøvd - og tror vel at de med riktig innstilling hadde spilt fantastisk godt.
    Hvordan kan du over hodet si at du har valgt DP over ICE fordi du har kommet frem til at det låter best når du ikke har prøvd ICE?

    OMF skrev:
    jeg kan ikke skjønne at det subjektive synspunktet "ICE er like bra som alt annet" skal ha mer livets rett enn "ICE er ikke like bra som gode SS".
    Hva om noen hevder at ICE er totalt overlegent alt annet, det er vel en påstand som også har livets rett i samme grad, er det ikke?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:
    OMF skrev:
    Jeg kunne selv ha valgt ICE til mitt oppsett hvis jeg ville. Siden det også er rimeligere enn det jeg har - så er det jo ganske åpenbart at jeg mener at ICE ikke er like bra som mine nåværende forsterkere. Jeg har aldri prøvd - og tror vel at de med riktig innstilling hadde spilt fantastisk godt.
    Hvordan kan du over hodet si at du har valgt DP over ICE fordi du har kommet frem til at det låter best når du ikke har prøvd ICE?
    Hvordan jeg kan si det….fordi begge alternativene er tilgjengelig, og jeg har valgt det ene og valgt bort det andre…Jeg har ikke sagt hva som låter best hos meg – jeg har sagt hva jeg mener låter best hos meg – da jeg verken har tid, mulighet eller tilgang til å teste alle mulige forsterkere i mitt oppsett – så har jeg gjort mitt valg basert på mine erfaringer, kunnskap og preferanser…..



    Snickers-is skrev:
    Hva om noen hevder at ICE er totalt overlegent alt annet, det er vel en påstand som også har livets rett i samme grad, er det ikke?
    Ja så klart….

    Mvh
    OMF
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    OMF skrev:
    Hvordan jeg kan si det….fordi begge alternativene er tilgjengelig, og jeg har valgt det ene og valgt bort det andre…Jeg har ikke sagt hva som låter best hos meg – jeg har sagt hva jeg mener låter best hos meg – da jeg verken har tid, mulighet eller tilgang til å teste alle mulige forsterkere i mitt oppsett – så har jeg gjort mitt valg basert på mine erfaringer, kunnskap og preferanser…..
    Men du insinuerer jo klart at du har valgt det du selv synes låter best, og at ICE er valgt bort fordi du mener DP låter bedre.


    OMF skrev:
    Snickers-is skrev:
    Hva om noen hevder at ICE er totalt overlegent alt annet, det er vel en påstand som også har livets rett i samme grad, er det ikke?
    Ja så klart….
    Men det er jo en rekke eksempler på at påstanden "Klasse D når ikke opp" er lansert på grunnlag av oppsett som ikke er matchet. Er det ikke det som bør vurderes for å avgjøre om påstanden holder vann fremfor om påstanden er i tråd med ens egne vurderinger?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:
    OMF skrev:
    Hvordan jeg kan si det….fordi begge alternativene er tilgjengelig, og jeg har valgt det ene og valgt bort det andre…Jeg har ikke sagt hva som låter best hos meg – jeg har sagt hva jeg mener låter best hos meg – da jeg verken har tid, mulighet eller tilgang til å teste alle mulige forsterkere i mitt oppsett – så har jeg gjort mitt valg basert på mine erfaringer, kunnskap og preferanser…..
    Men du insinuerer jo klart at du har valgt det du selv synes låter best, og at ICE er valgt bort fordi du mener DP låter bedre.
    Ja….det er min subjektive påstand….
    (med den lille korreksjonene at jeg har valgt det jeg tror låter best, da jeg ikke kan teste alt…)
    Det er jo ikke bare ICE jeg har valgt bort….rør, klasse D, alle andre SS….hvorfor biter man seg spesielt merke i at jeg har valgt bort ICE…?

    Snickers-is skrev:
    Men det er jo en rekke eksempler på at påstanden "Klasse D når ikke opp" er lansert på grunnlag av oppsett som ikke er matchet. Er det ikke det som bør vurderes for å avgjøre om påstanden holder vann fremfor om påstanden er i tråd med ens egne vurderinger?
    Jo – det er også mange påstander om at bare rør er musikalske, DP låter mekanisk, bare Dipoler er fritatt fra kasselyd og at rett frekvensgang er det eneste saliggjørende…Disse påstandene er i like stor grad basert på dårlig/god match….Så da kan man enten sette opp noen objektive målekriterier for hva som er best innenfor ulike produkter – (dvs man greier ikke det heller – hvordan skal man vekte de ulike egenskapene – båndbredde, THD, effekt,) ellers så står vi da igjen med subjektive vurderinger…og de må folk få lov til å ha…

    Mitt eget system er mer eller mindre ”beviselig” meget bra. Det har liten forvrengning, masse headroom, flat respons osv osv….derimot viser det seg at den lyden jeg oppnår – som jeg synes med god margin er den beste jeg har hørt – ikke begeistrer like mye hos alle…fordi preferansene er ulike….og hvis noen liker vinyl, Lowter og 300B – så er neppe mitt anlegg eller ICE for den saks skyld det beste….selv om det trolig kan ”bevises” at sistnevnte er mer tro mot kilden….

    Så – folk må få lov til å påstå hva de vil – og så får det være opp til oss lesere hva man tror. Personlig synes jeg nok det er mer tyngde i argumenter av teknisk karakter enn sammenligning med klokkeradioer – men like fullt så må de subjektive meningene få fritt leide….

    Mvh
    OMF
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    For store ord har en tendens til å falle på sin egen urimelighet.
    Man må gjerne publisere egne erfaringer og meninger. Problemene oppstår når man forsøker å gjøre de samme erfaringer og meninger almengyldige. Det er da man virkelig må vite hva man prater om.
    Dette forum har uansett et godt grunnlag fra mange relevante tråder, til å slå fast at enhver forsterkerteknologi kan gi lydgjengivelse på øverste hylle. Dette basert både på tekniske utlegninger og på personlige lytteerfaringer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    OMF skrev:
    Ja….det er min subjektive påstand….
    (med den lille korreksjonene at jeg har valgt det jeg tror låter best, da jeg ikke kan teste alt…)
    Det er jo ikke bare ICE jeg har valgt bort….rør, klasse D, alle andre SS….hvorfor biter man seg spesielt merke i at jeg har valgt bort ICE…?
    Fordi det er det eneste jeg har sett du har nevnt. Det er jo ingen som har stilt spørsmål ved dette før du selv la frem at du hadde valgt DP fremfor ICE fordi du mente det låt bedre.

    OMF skrev:
    Jo – det er også mange påstander om at bare rør er musikalske, DP låter mekanisk, bare Dipoler er fritatt fra kasselyd og at rett frekvensgang er det eneste saliggjørende…Disse påstandene er i like stor grad basert på dårlig/god match….Så da kan man enten sette opp noen objektive målekriterier for hva som er best innenfor ulike produkter – (dvs man greier ikke det heller – hvordan skal man vekte de ulike egenskapene – båndbredde, THD, effekt,) ellers så står vi da igjen med subjektive vurderinger…og de må folk få lov til å ha…

    Mitt eget system er mer eller mindre ”beviselig” meget bra. Det har liten forvrengning, masse headroom, flat respons osv osv….derimot viser det seg at den lyden jeg oppnår – som jeg synes med god margin er den beste jeg har hørt – ikke begeistrer like mye hos alle…fordi preferansene er ulike….og hvis noen liker vinyl, Lowter og 300B – så er neppe mitt anlegg eller ICE for den saks skyld det beste….selv om det trolig kan ”bevises” at sistnevnte er mer tro mot kilden….

    Så – folk må få lov til å påstå hva de vil – og så får det være opp til oss lesere hva man tror. Personlig synes jeg nok det er mer tyngde i argumenter av teknisk karakter enn sammenligning med klokkeradioer – men like fullt så må de subjektive meningene få fritt leide….

    Mvh
    OMF
    Til slutt er det uansett lytting som gjelder. Hensikten med å mene noe om et produkt burde være å fortelle andre hva de kan gjøre for å få produktet til å låte bra. Allikevel ser det ut til at det for mange er viktigere å avvepne et potensielt truende produkt. Derfor sliter jeg litt med å ta folk seriøst når de forsøker å idiotforklare en teknologi eller fremhever en annen som suveren ut fra at det låter subjektivt sett så forbasket mye bedre. (For sikkerhets skyld: Den var ikke myntet på deg OMF, det var en generell kommentar.)
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    Lydkaj skrev:
    Kunne du forestille dig årsagen til at jeg har stærke meninger som du siger om ICEpower eller basreflex, det er så men også gangske simpelt.
    nb skrev:
    Jeg sliter med å skjønne hvordan noen på prinsipielt grunnlag mener at en teknologi låter dårlig, all den tid det tydligvis er veldig mange som får det til å funke strålende, det være seg ICE eller bassrefleks. Da er min konklusjon som regel at vedkommende har bestemt seg for på forhånd og helst ikke vil bli forvirret med saksopplysninger.

    Vet ikke andre sitt eget beste? Vet ikke de som produserer ting hva de driver med? Vil alle bli enige med deg om de bare renser ørene, får seg litt erfaring og lærer seg å sammenligne mer med konsertlyden?
    Der er ikke tale om et principielt grundlag men konklusioner der basere sig på praktisk lytning, på utallige basreflex højtalere og efter hånden vil op mod mindst 10 forskellige producenter af klasse D forstærkere
    nb skrev:
    Låter det forresten "likt" på alle akustiske konserter du går på? Siden HiFiens ytelse er konstant, hvilke kriterier bruker du for å velge ut hvilke konserter du skal sammenligne HiFiens ytelse med?

    Jeg synest bare denne bastantheten blir for dum, det er alt.
    naturligvis ikke , det gør det heller ikke hvis du tager et piano og sætte det ind i dit lytte rum, og derefter flytter det til mit lytterum, men ingen af os vil være i tvivl om at det er et piano og at det lyder rigtigt
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    roffe skrev:
    Lydkaj skrev:
    Lydkaj skrev:
    @Snickers-is jeg mener ikke jeg har skrevet at jeg er verdens beste til å trikse på noget tidspunkt,
    Snickers-is skrev:
    Hvordan skal man så lese ditt innlegg om den fenomenale T-ampen?
    Jeg mener jeg skrev a jeg var en del af en gruppe med Steen Duelund i spidsen, men det er rigtigt at projektet vidste hvor langt det er muligt at når med klasse D, og det var ikke muligt at når op på det niveau som de bedste analoge forstærkere har, og dette er også min erfaring med min egen klasse D forstærker. og jo mere jeg tænker over det tro jeg der vil gå mange år inden det sker, hvis det nogensinde sker, men klasse D vil blive fremtiden men ikke nødvendigvis på grund af lydkvaliteten, når vi taler om "high end".
    At dere ikke fikk det til innen de rammene og preferansene dere i denne gruppen hadde, betyr vel ikke at man ikke kan oppnå bedre resultater med andre implementasjoner av kl D, spesielt dersom man sørger for at høyttalere og preamper er innenfor matchingskriteriene for kl D. Jeg finner det vanskelig å tro at dere klarte å strekke denne teknologien til de absolutte ytterpunktene av ytelsespotensiale.
    Det har du helt ret i jeg kan kun sige om klubbens tripath at den var virkelig meget bedre end de klasse D den blev sammenlignet med, og det er ikke en mening jeg er alene med
    roffe skrev:
    Den store forskjellen mellom kl D og kl A/AB slik jeg ser det er at kl D har sin styrke i bassen, med en kontroll som jeg tror det er vanskelig å oppnå, spesielt med rørkonstruksjoner. Grunnen er den store dempefaktoren det er mulig å oppnå i kl D her. I diskanten gjør filteret i kl D at man får utfordringer med impedans i det øvre diskantområdet, og designet av dette filteret og switchefrekvensen i moduleringskretsløpene legger en del føringer for hvordan dette bør matches i forhold til ulike impmentasjoner av kl D. Her har tradisjonelle forsterkere et fortrinn i forhold til fleksibel matching, siden de ikke krever et slikt bratt lavpassfilter på utgangen.
    Jeg er enig i at styrken ved klasse D er bassen som resultere i en god evne til at holde fast i perspektivet det mener jeg heller ikke jeg har lagt skjul på.
     
    B

    BjornE

    Gjest
    Selvfølgelig må folk få kritisere ting de ikke har hørt, ting de ikke forstår, ting de har motforestillinger mot. På samme måte er det lov å diskutere ting man ikke forstår, ting man ikke har hørt eller ting man ikke liker.

    Slik er desverre internett.

    De fleste andre diskusjonsfora der man møtes ansikt til ansikt eller paper mot paper kreves kildehenvisninger, referanser, utredninger, bevis etc. På internettbaserte fora alá dette er det nok å si - jeg tror, jeg hører eller jeg føler. Slik er det bare og derfor er denne typen fora et sted man er en stund - og forsvinner langsom ut. Saklige argumentasjon etc. passer ikke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Lydkaj skrev:
    Jeg er enig i at styrken ved klasse D er bassen som resultere i en god evne til at holde fast i perspektivet det mener jeg heller ikke jeg har lagt skjul på.
    I blant blåser det fra øst...

    Lydkaj skrev:
    Basreflex er dårligere! og hvad angår impulsgengivelse kan det måles, teoretisk bevises og ikke mindst kan det høres, men det er også klart at ICEpower lyd sikkert vil fremstår endnu dårligere på et lukket system end på basreflex.
    ...andre ganger blåser det fra vest...

    Du trenger ikke oss, du klarer jo å holde debatten i gang helt på egenhånd jo!
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Lydkaj skrev:
    Jeg er enig i at styrken ved klasse D er bassen som resultere i en god evne til at holde fast i perspektivet det mener jeg heller ikke jeg har lagt skjul på.
    I blant blåser det fra øst...

    Lydkaj skrev:
    Basreflex er dårligere! og hvad angår impulsgengivelse kan det måles, teoretisk bevises og ikke mindst kan det høres, men det er også klart at ICEpower lyd sikkert vil fremstår endnu dårligere på et lukket system end på basreflex.
    ...andre ganger blåser det fra vest...

    Du trenger ikke oss, du klarer jo å holde debatten i gang helt på egenhånd jo!
    Flot nu har du vist forsøgt at latterliggøre vær eneste sætning jeg har skrevet, ahh jeg kan se du mangler et par stykker, det bliver nok vanskeligt at får dem med , men mon ikke du kan klare det
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn