Hei ,Omholt, det er hyggelig at diskutere dette i en omgængelig tone.
At hifi interessen din er a nyere dato en min, er ingen hindring for at vi kan diskutere ting.
Efter min mening har de forskellige forsterker teknologier: Rør, transister-mosfet og bipoliare, icepower og digital forsterkere alle nogen ting, de er vældig bra til/på,. Andre ting er de mere midt på træet til, og nogen ting gør de knap så bra. - Den perfekte forsterker der gør alting bra, set i relation til ,at vi taler om at gengive lyd optagelserne optimal (perfekt) findes ikke på markedet idag. " heldigvis", kan man næsten sige, da det fort kunne blive lidt kedelig, vis vi alle bare benyttede et produkt.
Så for den enkelte, drejer det sig om at finde den teknologi ( de produkter), som appelerer mest til hans sanser. og dermed giver den enkelte størst glæde a musik optagelserne; han /hun ligger at høre på. Her for vi igen huske på, at alt optaget materiale som vi hører på, er en KOPI af en virkelig begivenhed, og det vil aldrig kunne blive andet end en kopi.
Vil man have virkeligheten må man begive sig ud til de forskellige konsert huse for at opleve det. Kan kun anbefales og det kan være en skjæl sættende oplevelse for folk som kommer der første gang.
Jeg er a den opfattelse, at folk flest (mig selv inklusiv) foretrækker en varmere gengivelse, en hva der er neutral (lyden af acoustiske instrumenter uden nogen form for forsterkning) af musiken, hjemme i stuerne deres, en de vil opleve vis de gik ud hørte live på begivenheden.
Dette skyldes nok flere ting:
1. er at live musik på alle paremeter kan være en voldsom oplevelse, og de fleste nok vil bede sig frabedt at få den originale live lyd, fra feks en metalica konsert
smidt i fjæset i dagligdagen. Folk flest foretrækker faktisk en lidt afrundet version af begivenheden.
2. er at dette, nok også kan skyldes en vanlig praksis under optagelsen. I næsten alle konsert huse og andre stedet hvor der spilles live musik, er der gjort forskellige tiltag akustisk for at blandt andet at dempe efterklangstiden. Dette skulle i sig selv ikke have nogen afgørende invirkning på, at vi nogen gange opfatter gengivelsen som lidt for frem på.
Men de samme acoustiske tiltag, bliver gjort for at dæmpe efterklangs tiden, i næsten alle studier hvor optagelsen klangmæssig justeres og kontrol avlyttes. De benytter sig sågar af hoved telefoner for helt at isolere optagelsen fra rommets invikning på gengivelsen.
3. Da de samme acoustiske tiltag der benyttes i studierne, for at dæmpe efterklangtiden ikke er foretaget i 95% af de hjem, optagelsen vil blive afspillet i, bevirker det i praksis at klangbalansen og efterklangs tiden på den afspilte kopi av virkeligheten, ikke er identisk med den kontrol avlyttede optagelse og i praktisk betyder dette at klangbalansen ændres, samt at efterklangs tiden bliver for lang i 95 % av folks hjem.
4. Resutater er at folk flest, som ikke har foretaget en acoustisk dæmpning af efterklangstiden, oplever fejl klang balanse og for laaang efterklangstid når kopien afspilles, som igen bevirker at musikken opfattes som endnu mere frempå = agresiv end de ville opleve i virkeligheten, vis de havde været til stede i konsert salen under optagelse og det endelige resutat bliver en hård og umusikalsk gengivelse av den levende og givende musik.
5.Hertil kommer så den endelige katestrofe som folk udsættes for:
Mange hifi forhandlere og butikker har også benyttet sig af diverse acousticske justering af deres demo rom, for at justere (kompensere) på den benyttede praksis i studioerne under kontrol aflytning a optagelserne for at produkterne skal indsmidre sig i kundens øregang.
Men 95 % af køberne har ikke inrettet deres hjem som et studio, eller hifi butik, og ønsker heller ikke at gøre det, med det resutat at optagelsen (musikken) lyder ræderlig hjemme ved dem selv, fordi det rom de benytter har en anden efterklangs tid og klangbalense på gengivelsen, så balansen tippes over mod det lyse, med de produkter de har valgt, der ellers spilte så bra i butiken.
Opsumering:
Derfor foretrækker jeg at klang balansen hælder en anelse over på den varme side af neutral, for at kompensere for denne brukte praksis a studioerne, vedrøende optagelserne af live musik.
For mig er det fuldstændig ligegyldig hvilken teknik som benyttes i de forskellige produkter.
Det der betyder noget for mig, er hvordan mine øre i mit hjem, opfatter musikgengivelsen av kopien fra optagelsen.
Og her kommer så en opfordring til alle:
Det er fuldstændig ligegyldig, med hvordan andre( hifi anmeldere, forums debatører, bransjeaktøre; mig selv incl.) opfatter lydgengivelsen fra diverse produkter.
Det det drejer sig om for dig, er hvordan du og dine øre, opfatter det du hører, og du kan stole 100 % på hvad de fortæller dig.
Du er udstyret fra naturens side, med de 2 bedste måle mikrofoner der findes i Verden.
Mvh. Jb Rasmussen
PS: Nu vil jeg fandeme have en liden en med ICE ;D