G
Gjestemedlem
Gjest
Ideelt sett ja. Men fri konkurranse forutsetter at det man importerer heller ikke er subsidiert. Slik er det jo ikke, så det er rimelig å legge seg på et likt nivå med konkurrentene. Det koster litt, men det kommer faktisk forbrukerne til gode også. Så jeg er ikke total motstander av subsidier, men å pålegge straffetoll og drive med importvern er en uhyrlighet som er direkte skadelig for forbrukerne. For det stenger ute en hel verden av gode varer som ellers kunne funnet veien til oss.nb skrev:All subsidievirksomhet er problematisk fordi det kan føre til perverse incentiver og feilallokering av ressurser. Jeg vet ikke hva som er det optimale, men en av foreleserene mine sa en gang at CAP (Common Agrigultural Policy) i EU var så idiotisk at ann faktisk ville hatt problemer med å komme opp med noe dummere om man aktivt hadde gått inn for det Slike ting blir alltid resultater av politiske hestehandler og det er sjelden fornuften eller hva som er det beste for samfunnet som helhet som gjelder.