Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    Roda, ikke vær så alvorstynget på en søndag morgen, da. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.762
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pedal skrev:
    Roda, ikke vær så alvorstynget på en søndag morgen, da. :)
    Alvorstynget? Da skulle du sett meg nå. Lykkelig etter to Wasa Husman knekkebrød og nøkkelhullsmerket skummetmelk. ;D
    Her i øst har regnet skylt vekk vonde visu og pollenfaenskap. Fortsatt tunge skyer på himmelen så jeg trekkes i flere retninger.
    Spenst eller sykkelsetet? Spenst er egentlig på planen tirsdag, men det er også eneste dagen i året Spenst stenger dørene. Sykle kan jeg gjøre hver dag.......

R

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Ja det ghjelds å spise tomater før de norske kommer på markedet. Større sløsing med verdens kraftressurser finnes ikke og de burde boikottes av alle!
    Du mener disse oransje-røde vannposene som er best egnet til å kaste på hverandre i tøysete lek i hagen?
    Etter de årene jeg hadde i Italia har jeg nesten sluttet å kjøpe tomater når det er norsk sesong.

65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Godt hvalkjøtt er en fantastisk delikatesse. Lett stekt med en helt rå kjerne er en hvalbiff noe av det møreste og mest utsøkte som vi får tak i norske kjøttdisker. Fullstendig unødvendig med noen slags marinering eller melkedypping.

Gjennomsteker man dette kjøttet ødelegger man det.

Hvordan noen kan få dette til å smake tran er en gåte for meg. Da har man i alle fall blitt forsmådd med biter som ikke er egnet som menneskeføde, for de gode bitene er overlegent det meste som labber rundt på fire før de finner veien til slakteren.
    kjøttet er godt men det labber ikke rundt. I beste fald loffer :D
    Vær litt grei med Deph, da. Han har bare forlest seg på evolusjonsteori slik at han har foregrepet begivenhetenes gang. I og med at han sovnet i noen naturfagtimer på skolen så har han brukt deduktiv tankegang til å fylle inn noen hypotetiske hull i kunnskapen sin. Og hvalen er jo slik et myteomspunnet dyr, så det er jo ikke rart at han tror at et av hullene ligger der. Den vitenskapen, den vitenskapen... ;D

God morgen, godtfolk. Så godt og lenge jeg har sovet her på Karmøy har gjort meg til et mykt og forståelsefullt menneske. :D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    Deffe sammenligner nok Willy med landdyr som Nasse, Ferdinand og andre. Personlig setter jeg Bambi og Rudolf høyere enn Willy.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Deffe sammenligner nok Willy med landdyr som Nasse, Ferdinand og andre. Personlig setter jeg Bambi og Rudolf høyere enn Willy.
    Ja folk må lære seg å lese. :)

Hvalkjøtt riktig tilberedt er mye bedre enn det meste av annet kjøttet i diskene. Dagros kan sjelden måle seg, og Nasse når nok ikke en hval til knærne en gang.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.578
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    erato skrev:
    Ja det ghjelds å spise tomater før de norske kommer på markedet. Større sløsing med verdens kraftressurser finnes ikke og de burde boikottes av alle!
    Du mener disse oransje-røde vannposene som er best egnet til å kaste på hverandre i tøysete lek i hagen?
    Etter de årene jeg hadde i Italia har jeg nesten sluttet å kjøpe tomater når det er norsk sesong.
    At de ikke er spesielt gode, og til tross for importvernet likevel en del dyrere enn de importerte er toppen på kransekaka ja, men det er jo liksom normen med mye norsk matproduksjon. Men at vi som liksom skal være opptatt av miljøet driver med dette meningsløse energisløseriet er er fornærmelse på toppen av alle de andre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Ja folk må lære seg å lese. :)

Hvalkjøtt riktig tilberedt er mye bedre enn det meste av annet kjøttet i diskene. Dagros kan sjelden måle seg, og Nasse når nok ikke en hval til knærne en gang.
    Kjekt at du oppklarer saken, men du var nok akkurat nok tvetydig til å fortjene litt erting. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.029
    Torget vurderinger
    0
    Må si at jeg gjerne skulle likt å se en gris prøve å nå Willy til knærne!! ;D ;D

Men jeg skjønner hva Deph mener og er hjertens 100% enig. Hvalkjøtt er en utrolig delikatesse, og som Deph sier må det ikke gjennomstekes da kan det bli tørt. Whiskymarinert hval som carpaccio er bare en opplevelse!

Men det jeg egentlig ønsket var å komme litt tilbake til trådens begynnelse. Hvorfor mat er dyr i dette landet. Det kan ha årsak i at vi tar matsikkerhet noe mer på alvor enn enkelte andre land. Vi er ikke best i Europa men vi er slett ikke på jumboplass. Finland ligger nok "lysår" foran oss på det området så vi har noe å strekke oss etter, men likevel.

Les hele artikkelen, det gir et bilde i retning av at ikke all importmat nødvendigvis er helt trygg å spise.

Jeg la spesiellt merke til kommentaren om bønder som dyrker den maten de spiser selv adskillt fra den de dyrker for salg fordi de ikke er sikre på om det er trygt å spise den maten de dyrker for salg !!

http://www.dagbladet.no/2011/05/17/nyheter/utenriks/landbruk/gjodsel/kina/16565746/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Men det jeg egentlig ønsket var å komme litt tilbake til trådens begynnelse. Hvorfor mat er dyr i dette landet. Det kan ha årsak i at vi tar matsikkerhet noe mer på alvor enn enkelte andre land. Vi er ikke best i Europa men vi er slett ikke på jumboplass. Finland ligger nok "lysår" foran oss på det området så vi har noe å strekke oss etter, men likevel.
    Det er svært ukomplisert. Maten er dyr i Norge fordi noen har fått staten til å legge til en vanvittig straffetoll på all import. Fjerner man den vil prisen gå ned nesten tilsvarende på sikt.

Verre er det ikke. Og det skal ikke mer til.

Alt annet er chaff.

V

vredensgnag

Gjest
    Kimmeridge i Morgenbladet fant én norsk ost det var verdt å hylle - Munkeby. Den lages av franske munker som har funnet veien til Levanger.
    Utover den mener han det er et par-tre oster man kan ta med seg hjem, om man vil ha en smaksopplevelse.
    http://www.munkeby.net/norsk/abbayecheese.html

Ellers går det i fjell av gulost og brunost, og ostemasse tilsatt krydder, fruktekstrakt o.a. i "heslig grad."

I seneste papiravis, eller om man har abonnement kan det leses her:
    http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/loginprompt?Kategori=SPALTISTER&AboType=SUBSCRIBERS

Leseverdig, og med utgangspunkt i at fangevokterne som holder Norges befolkning innesperret matmessig ønsker 300% straffetoll på utenlandsk ost.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.080
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Må si at jeg gjerne skulle likt å se en gris prøve å nå Willy til knærne!! ;D ;D

Men jeg skjønner hva Deph mener og er hjertens 100% enig. Hvalkjøtt er en utrolig delikatesse, og som Deph sier må det ikke gjennomstekes da kan det bli tørt. Whiskymarinert hval som carpaccio er bare en opplevelse!

Les hele artikkelen, det gir et bilde i retning av at ikke all importmat nødvendigvis er helt trygg å spise.

Jeg la spesiellt merke til kommentaren om bønder som dyrker den maten de spiser selv adskillt fra den de dyrker for salg fordi de ikke er sikre på om det er trygt å spise den maten de dyrker for salg !!

http://www.dagbladet.no/2011/05/17/nyheter/utenriks/landbruk/gjodsel/kina/16565746/
    FCF som omtales i artikkelen er ikke et gjødselprodukt. Det er et pesticid; Kjemisk sprøytemiddel som virker som 'anabolt steroid', det er et veksthormon som sprøytes på plantene for å få de til å vokse fortere. Kineserne overdoserte så melonene vokste til de sprakk. LD50 rotte på FCF er 400mg/kg.

V

vredensgnag

Gjest
    Det burde være totalforbud mot import av mat produsert i Kina, hvorvidt den er helt innenlandsk, eller råvare utenfra bearbeidet i Kina. Kinesernes holdning til matproduksjon er helt samvittighetsløs.

Tilsvarende burde norske bønder og fiskeoppdrettere slutte å bruke fôr produsert i Kina, noe man nå gjør i stort monn fordi det er så billig. Dette importeres enten rett fra Kina, eller pakkes om, bl.a. i Holland, så det ikke skal stå Kina på sekken.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Til alle som mener at maten er dyr i Norge (og jovisst mye er dyrt her, spes økologisk). Men totalt - er det egentlig så dyrt?
    Jeg så litt på matbudsjettet mitt nå og hvor mye jeg egentlig trenger bruke på mat hvis jeg er bevisst på hva jeg kjøper.

Utgangspunkt som skal dekkes er 2500 kcal om dagen, rikt på fett og protein, lite karbo, inkl 500g grønnsaker.
    Dette koster meg under 750 kr uken, fordelt på ca 600 kr til animalsk føde og 150 kr til grønnsaker. Alt handlet på Rema og er i hovedsak "naturlig" mat. Det blir naturlig nok ikke så mye biff til denne prisen, men kylling, torsk og koteletter duger.

Så hvis 750 kr uken i mat er mye, hvor lite må det koste før noen mener at maten er billig i Norge? Sett opp mot hva vi tjener..og alt annet vi bruker penger på.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg tenker at man egentlig burde se an matprisene som enten billig, rimelig eller dyrt (heh, på en eller annen fornuftig måte), og så ha en annen diskusjon hvor man ser på om hvilke marginer man eventuelt må ta i betraktning for å bedømme om f.eks enkelte matvarer kan forstås å være f.eks 5 eller 10% for dyrt. Altså en grov tilnærmning til forståelsen om mat er billig eller dyrt i første omgang, og så et forsøk på å bli enige om akkurat når et bestemt vareprodukt går over fra å være billig, til det å være dyrt.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Vi får som fortjent, så lenge "alle" bare fokuserer på pris i stedet for kvalitet.

Jeg bor ved grensa, men handler sjeldent i Sverige..

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Pink_Panther skrev:
    Karma skrev:
    Å ?? Der er jo all mat meget billig og man får kun førsteklasses varer.
    Handlesenterne på grensa er designet for sytende, klagende, kjederøykende frp-ere... 8)

Det har nok svært lite med kvalitet å gjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    Karma skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Karma skrev:
    Handlesenterne på grensa er designet for sytende, klagende, kjederøykende frp-ere... 8)

Tøys, alle vet jo at alt er bedre og billigere i Sverige. Det gjelder forresten Utlandet generelt, der er det halv pris eller billigere enn i Norg, og kvaliteten er minst dobbelt så god.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Pink_Panther skrev:
    Karma skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Karma skrev:

Tøys, alle vet jo at alt er bedre og billigere i Sverige. Det gjelder forresten Utlandet generelt, der er det halv pris eller billigere enn i Norg, og kvaliteten er minst dobbelt så god.
    Ja, slik ser nok verden ut for et folk med et abnormt mindreverdighetskompleks.
    Selv har jeg vært så heldig at jeg har fått anledning til å bo i utlandet noen år, og dermed fått studert mitt kjære land fra utsiden.

Vær ellers ikke i tvil om at jeg skjønner ironi.. :D

N

nb

Gjest
    Karma skrev:

Nja, utvalget i f.eks spekemat fra Europa i harryhandelssentrumet Norby er bedre enn en hvilkesomhelst delikatessebutikk i Oslo.

Men det går mye i ørtenkilospakker med karbonadedeig der, det skal sies.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Vel, alt er ikke svart hvitt..

Men det som dominerer er pallevarer som til dels er lite etterspurt av svenskene selv. F.eks. irsk kjøtt.

Det viktigste grunnlaget er selve begrunnelsen bak nordmennenes besøk, nemlig pris og atter pris.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.900
    Torget vurderinger
    16
    Gjestemedlem skrev:
    Ikke lett å skulle drive som uavhengig i Norge. Er du ikke med i en av de 4 store "mafiafamiliene" så har du liten sjanse til å klare deg.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4128316.ece

Og all konkurranse fra andre leverandører er i praksis forbudt grunnet importvernet.
    Det er jo kritikkverdig at han på en måte skvises ut men jeg vet godt hvor denne butikken ligger og kundegrunnlaget er rett og slett ikke til stede. 4-500 mennesker blant trærne som også kun bor 5 minutter fra Hønefoss kommer ikke til å holde liv i denne butikken. Det er ingen utover disse menneskene som noengang vil kjøre forbi butikken så her tror jeg ikke utelukkende de store kjedene kan lastes.

G

Gjestemedlem

Gjest
    HC skrev:
    Det er jo kritikkverdig at han på en måte skvises ut men jeg vet godt hvor denne butikken ligger og kundegrunnlaget er rett og slett ikke til stede. 4-500 mennesker blant trærne som også kun bor 5 minutter fra Hønefoss kommer ikke til å holde liv i denne butikken. Det er ingen utover disse menneskene som noengang vil kjøre forbi butikken så her tror jeg ikke utelukkende de store kjedene kan lastes.
    Det er nok helt sikkert riktig, men den situasjonen som han beskriver der det ikke finnes noen alternative leverandører for uavhengige butikker er nok helt reell. Ekstremt monopolistisk situasjon.

Det er vel ikke uten grunn at de kjedene står for nesten 100% av all dagligvarehandelen i Norge hvis man ser bort i fra innvandrerbutikkene.

Trist, monotont og fører til et elendig vareutvalg, ikke hvis man ser på en enkeltstående butikk, men alle butikker er like. Alle fører de samme varene og alt er identisk. Totalt monopol på viktige varegrupper.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    HC skrev:
    Det er nok helt sikkert riktig, men den situasjonen som han beskriver der det ikke finnes noen alternative leverandører for uavhengige butikker er nok helt reell. Ekstremt monopolistisk situasjon.

Det er vel ikke uten grunn at de kjedene står for nesten 100% av all dagligvarehandelen i Norge hvis man ser bort i fra innvandrerbutikkene.

Trist, monotont og fører til et elendig vareutvalg, ikke hvis man ser på en enkeltstående butikk, men alle butikker er like. Alle fører de samme varene og alt er identisk. Totalt monopol på viktige varegrupper.
    Det er ikke så mye å si på det du skriver her, men som bergenser så vet du at vi har i alle fall en uavhengig som går bra. Lerøy har riktignok bare en butikk nå, etter at de la ned filialen i Berstad-huset for mange år siden. Noe som er helt naturlig, de lå i fem minutters gangavstand fra hverandre.

Så det er mulig, men svært vanskelig. Kjedene har i praksis stor makt, men egentlig ligger makten i forbrukernes hender. De er ekstremt konservative. Importert majones ble brukt som et eksempel da Lidl måtte gi seg. Folk uttalte at de ville ha Mills, for den er verdens beste ifølge deres oppfatning. Og kanskje det faktisk er nordmenns tragiske konservatisme i smak som er den største synderen for at vi skal kunne ha et godt utvalg i vanlige butikker? Når da en nærbutikk for 500 mennesker tror de kan overleve som uavhengige når alle har bil slik at de kan kjøre den korte turen til nærmeste senter så blir det litt i overmåte optimistisk. Kanskje man rett og slett er i feil bransje da?

Det er forresten litt paradoksalt at dette er en av de mest aktive trådene på sentralen. Her diskuterer folk som så og si alle bruker mer penger på hifi og musikk enn vanlige folk bruker på husleie. Litt overdrevent, ja. Men ikke helt på bærtur heller. Folk jeg kjenner synes min hifi er gromme saker, men det er nok få anlegg som er like billige som mitt her på sentralen. Det er altså ikke økonomisk nød som får folk her til å engasjere seg så voldsomt, det er prinsipper. Og prinsipper liker vi veldig godt på sentralen.

Ikke at det betyr så veldig mye, men jeg tror at en som ikke har vår hobby vil synes at denne tråden er ganske merkelig. Egentlig så handler det vel mer om at det vi kaller god mat er dyrt i Norge i forhold til landene der det kommer fra. Spekematen kommer til stadighet opp som det beste eksemplet. Og den klagingen er jo jeg også med på, jeg er jo avhengig av italiensk og spansk spekemat og lignende. Men med overskriften på tråden som utgangspunkt vil nok de fleste vanlige folk synes at vi syter noe voldsomt. Hvorfor klage på prisen når vi kjøper massevis av plater vi umulig kan få tid til å høre skikkelig på, og spiller det av på systemer som koster like mye som en ny bil på kontinentet? Ja, en svært stor gruppe har anlegg som er like dyre som en vanlig mellomklassebil i Norge. Det vil nok bli vanskelig å forsøke å få "vanlige folks" sympati med klaging på prisene, derfor holder jeg meg litt utenfor den biten.

Gi meg heller utvalget og kvaliteten jeg ble vant med i mine år som romer, så skal jeg gå litt på kompromiss med prisen. Men en straffetoll på flere hunder prosent er bare feil. Proteksjonisme av den typen er utdatert og fører kun til misnøye. Selvberging har vi gitt opp for lenge siden i praksis, og de inntektene tollen fører til er småpenger for samfunnet. Eneste måte å møte konkurransen fra import på er eventuelt å tilegne seg kompetanse. Munkeby-osten er et godt eksempel. En ostesjappe i Oslo uttalte at flere har forsøkt seg på det samme, uten å få det helt til. Vel, ønsker vi å konkurrere med fransk ost må vi vel importere noen franske fagfolk først til å lære oss prosessen skikkelig, og så kan vi konkurrere med merkelappen "Godt norsk", uten at det blir pinlig.

Btw: Til min store glede selger Cevita nå blodappelsinjuice. Det har vært det største savnet etter at vi sa opp leiligheten i Olgiata og flyttet hjem for godt.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Gjestemedlem skrev:
    Ikke lett å skulle drive som uavhengig i Norge. Er du ikke med i en av de 4 store "mafiafamiliene" så har du liten sjanse til å klare deg.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4128316.ece

Og all konkurranse fra andre leverandører er i praksis forbudt grunnet importvernet.
    Maten i Norge den er billig den, det er det bare frp og noen få andre som ikke har skjønt.

http://www.nationen.no/2011/05/25/naring/matpriser/mat/eurostat/6651552/

G

Gjestemedlem

Gjest
    realist skrev:
    Maten i Norge den er billig den, det er det bare frp og noen få andre som ikke har skjønt.

http://www.nationen.no/2011/05/25/naring/matpriser/mat/eurostat/6651552/
    Atter igjen kjører de denne endeløse svindelen der man skal omregne prisene på en slik måte at de ikke er sammenlignbare med prisene i resten av verden.

På ingen andre områder biter folk på denne absurde omregningen for å få oss til å tro at maten er billig i Norge. Hva om en Cd skulle kostet 450kr stk i Norge mot 120 i Italia.. bare fordi vi har så mye penger her.. og attpå til tro at folk er korket nok til å bite på svindelen.

Sannheten er at vi har et av verdens desidert høyeste prisnivåer, og at det meste av import av sentrale varer både to og tredobles i pris før de når oss. Alt for å drive prisene til himmels.

Det er på tide å frata disse utpresserne og svindlerne sin makt over befolkningen.

Fjern alle tollmurer og importvern så snart som mulig.

Det er den eneste farbare vei ut at det uføre vi har havnet i.

V

vredensgnag

Gjest
    Legg til hva landbruksstøtten, subsidier, skattereduksjon o.a. koster nordmenn - da blir statistikken en annen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.256
    Oppslag i dn.no i dag: norge er på billigtoppen i europa når det gjelder mat, målt etter inntekt og Bnp.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    Oppslag i dn.no i dag: norge er på billigtoppen i europa når det gjelder mat, målt etter inntekt og Bnp.
    Du må synkronisere deg i tråden. ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Kun Luxemburg og Nederland har billigere mat.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Kun Luxemburg og Nederland har billigere mat.
    Vi må passe på med statistikken her - for det lyves med statistikk i dette tilfellet.

Du må ta med: ... i forhold til inntekten.

Men det Bondelaget ikke gjør er å ta med overføringen til landbruket, som går fra felleskassen. Da er den - vips - ikke så billig lenger, denne maten vi er sperret inne med.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    vredensgnag skrev:
    Du må ta med: ... i forhold til inntekten.
    Nei, da er til og med svenskene billigere på maten.
    Det var i forhold til bnp per innbygger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man må være ganske stupid om man skal gå på den bløffen at det er nødvendig å devaluere de lokale prisene før man våger å sammenligne dem med dem rundt oss.

Koster en liter melk 16 kroner i Norge og 8 kroner i Danmark. Ja så er melken dobbelt så dyr her. Å kjøre melkeprisen først gjennom en meningsløs kalkulasjon der man skal dividere med faktorer fra BNP, medianinntekt, relative forskjeller fra 50-tallet, skjørtelengden i Kristiansand og og gudene vet hva de kommer opp med... er rett og slett bløff, lureri og fordummende svindel.

Nordmenn må nok være det mest lettlurte og naive folkeferd i den vestlige verden. :-\

Men nå er det jo egentlig ikke det generelle prisnivået som er det store problemet i Norge. Men de vannvittige tollmurene som gjør at all god mat blir spinndyr og man tvinges til å kjøpe elendige norske overprisede produkter i stedet for. Et samlet vareutvalg som i et nitrist østblokkland, og en kvalitet på maten som selges som over hodet ikke står i sammenheng med prisnivået.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Gjestemedlem skrev:
    Man må være ganske stupid om man skal gå på den bløffen at det er nødvendig å devaluere de lokale prisene før man våger å sammenligne dem med dem rundt oss.

Koster en liter melk 16 kroner i Norge og 8 kroner i Danmark. Ja så er melken dobbelt så dyr her. Å kjøre melkeprisen først gjennom en meningsløs kalkulasjon der man skal dividere med faktorer fra BNP, medianinntekt, relative forskjeller fra 50-tallet, skjørtelengden i Kristiansand og og gudene vet hva de kommer opp med... er rett og slett bløff, lureri og fordummende svindel.

Nordmenn må nok være det mest lettlurte og naive folkeferd i den vestlige verden. :-\
    Har du noen formening om hvor store landbruksoverføringene er i EU?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.256
    Gjestemedlem skrev:

Men nå er det jo egentlig ikke det generelle prisnivået som er det store problemet i Norge. Men de vannvittige tollmurene som gjør at all god mat blir spinndyr og man tvinges til å kjøpe elendige norske overprisede produkter i stedet for. Et samlet vareutvalg som i et nitrist østblokkland, og en kvalitet på maten som selges som over hodet ikke står i sammenheng med prisnivået.
    Du har en desidert rekord i å bruke ordene; bløff, lureri, svindel og lettlurt, i dine innlegg. Syns jeg ser dem hele tiden.

Og godt at vi har deg til å lede oss på sannhetens vei.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Gjestemedlem skrev:
    Det varierer en god del. Bor man i en by er det som regel ikke noe problem å finne butikker med bungende ferskdisker og generelt brukbart utvalg. Men folk flest handler heller billig på RENA 1000. Da blir det flest slike butikker.

PS: jeg har skjønt at du ikke synes det er billig på REMA 1000.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Det varierer en god del. Bor man i en by er det som regel ikke noe problem å finne butikker med bungende ferskdisker og generelt brukbart utvalg. Men folk flest handler heller billig på RENA 1000. Da blir det flest slike butikker.

PS: jeg har skjønt at du ikke synes det er billig på REMA 1000.
    Om du går på Rema 1000, Ica, Meny, Safari, Joker etc. etc. så er det akkurat det samme vareutvalget i alle butikkene. Det eneste de kan bruke i konkurransen med hverandre er lokalitet, pris presentasjon, emballage og markedsføring.

En isolert stor butikk har et greit vareutvalg.. men neste butikken er lik.. og alle de andre også. Noen få leverandører har totalt monopol på store og vesentlige varegrupper. Ingen reell konkurranse.

Årsaken til dette ligger i importvernet som i praksis gjør det umulig for andre aktører å etablere et salgs og distribusjonenett i Norge.

Og inntil det skjer noe med dette vil ikke situasjonen bedre seg overhodet.

En trist ensretting, fokus på elendig kvalitet muliggjort fordi importert kvalitet blir så dyr at ingen har råd til å kjøpe den.

Norge er har i tillegg til de høyeste prisene i Europa (målt i penger og ikke fantasitall), den dårligste kvaliteten og det labreste utvalget. Men noen tjener milliarder på dette og gjør alt hva det kan for å få fortsette utbyttefesten.

Stort sett er det eneste som skal til for å lure nordmenn noen slike plantede artikler som dette og litt reklame med noen kyr som vaser rundt på en gressbakke i Sogn, litt skremsel med baselusker og krig og så er det fritt leide til visakortet.

Og folk forstår ikke engang hva som skjer. :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn