Alvorstynget? Da skulle du sett meg nå. Lykkelig etter to Wasa Husman knekkebrød og nøkkelhullsmerket skummetmelk. ;Dpedal skrev:Roda, ikke vær så alvorstynget på en søndag morgen, da.
Du mener disse oransje-røde vannposene som er best egnet til å kaste på hverandre i tøysete lek i hagen?erato skrev:Ja det ghjelds å spise tomater før de norske kommer på markedet. Større sløsing med verdens kraftressurser finnes ikke og de burde boikottes av alle!
Vær litt grei med Deph, da. Han har bare forlest seg på evolusjonsteori slik at han har foregrepet begivenhetenes gang. I og med at han sovnet i noen naturfagtimer på skolen så har han brukt deduktiv tankegang til å fylle inn noen hypotetiske hull i kunnskapen sin. Og hvalen er jo slik et myteomspunnet dyr, så det er jo ikke rart at han tror at et av hullene ligger der. Den vitenskapen, den vitenskapen... ;D65finger skrev:kjøttet er godt men det labber ikke rundt. I beste fald lofferGjestemedlem skrev:Godt hvalkjøtt er en fantastisk delikatesse. Lett stekt med en helt rå kjerne er en hvalbiff noe av det møreste og mest utsøkte som vi får tak i norske kjøttdisker. Fullstendig unødvendig med noen slags marinering eller melkedypping.
Gjennomsteker man dette kjøttet ødelegger man det.
Hvordan noen kan få dette til å smake tran er en gåte for meg. Da har man i alle fall blitt forsmådd med biter som ikke er egnet som menneskeføde, for de gode bitene er overlegent det meste som labber rundt på fire før de finner veien til slakteren.
Ja folk må lære seg å lese.Pink_Panther skrev:Deffe sammenligner nok Willy med landdyr som Nasse, Ferdinand og andre. Personlig setter jeg Bambi og Rudolf høyere enn Willy.
At de ikke er spesielt gode, og til tross for importvernet likevel en del dyrere enn de importerte er toppen på kransekaka ja, men det er jo liksom normen med mye norsk matproduksjon. Men at vi som liksom skal være opptatt av miljøet driver med dette meningsløse energisløseriet er er fornærmelse på toppen av alle de andre.baluba skrev:Du mener disse oransje-røde vannposene som er best egnet til å kaste på hverandre i tøysete lek i hagen?erato skrev:Ja det ghjelds å spise tomater før de norske kommer på markedet. Større sløsing med verdens kraftressurser finnes ikke og de burde boikottes av alle!
Etter de årene jeg hadde i Italia har jeg nesten sluttet å kjøpe tomater når det er norsk sesong.
Kjekt at du oppklarer saken, men du var nok akkurat nok tvetydig til å fortjene litt erting. ;DGjestemedlem skrev:Ja folk må lære seg å lese.Pink_Panther skrev:Deffe sammenligner nok Willy med landdyr som Nasse, Ferdinand og andre. Personlig setter jeg Bambi og Rudolf høyere enn Willy.
Hvalkjøtt riktig tilberedt er mye bedre enn det meste av annet kjøttet i diskene. Dagros kan sjelden måle seg, og Nasse når nok ikke en hval til knærne en gang.
Det er svært ukomplisert. Maten er dyr i Norge fordi noen har fått staten til å legge til en vanvittig straffetoll på all import. Fjerner man den vil prisen gå ned nesten tilsvarende på sikt.Spiralis skrev:Men det jeg egentlig ønsket var å komme litt tilbake til trådens begynnelse. Hvorfor mat er dyr i dette landet. Det kan ha årsak i at vi tar matsikkerhet noe mer på alvor enn enkelte andre land. Vi er ikke best i Europa men vi er slett ikke på jumboplass. Finland ligger nok "lysår" foran oss på det området så vi har noe å strekke oss etter, men likevel.
FCF som omtales i artikkelen er ikke et gjødselprodukt. Det er et pesticid; Kjemisk sprøytemiddel som virker som 'anabolt steroid', det er et veksthormon som sprøytes på plantene for å få de til å vokse fortere. Kineserne overdoserte så melonene vokste til de sprakk. LD50 rotte på FCF er 400mg/kg.Spiralis skrev:Må si at jeg gjerne skulle likt å se en gris prøve å nå Willy til knærne!! ;D ;D
Men jeg skjønner hva Deph mener og er hjertens 100% enig. Hvalkjøtt er en utrolig delikatesse, og som Deph sier må det ikke gjennomstekes da kan det bli tørt. Whiskymarinert hval som carpaccio er bare en opplevelse!
Men det jeg egentlig ønsket var å komme litt tilbake til trådens begynnelse. Hvorfor mat er dyr i dette landet. Det kan ha årsak i at vi tar matsikkerhet noe mer på alvor enn enkelte andre land. Vi er ikke best i Europa men vi er slett ikke på jumboplass. Finland ligger nok "lysår" foran oss på det området så vi har noe å strekke oss etter, men likevel.
Les hele artikkelen, det gir et bilde i retning av at ikke all importmat nødvendigvis er helt trygg å spise.
Jeg la spesiellt merke til kommentaren om bønder som dyrker den maten de spiser selv adskillt fra den de dyrker for salg fordi de ikke er sikre på om det er trygt å spise den maten de dyrker for salg !!
http://www.dagbladet.no/2011/05/17/nyheter/utenriks/landbruk/gjodsel/kina/16565746/
Å ?? Der er jo all mat meget billig og man får kun førsteklasses varer.Karma skrev:Jeg bor ved grensa, men handler sjeldent i Sverige..
Handlesenterne på grensa er designet for sytende, klagende, kjederøykende frp-ere... 8)Pink_Panther skrev:Å ?? Der er jo all mat meget billig og man får kun førsteklasses varer.Karma skrev:Jeg bor ved grensa, men handler sjeldent i Sverige..
Tøys, alle vet jo at alt er bedre og billigere i Sverige. Det gjelder forresten Utlandet generelt, der er det halv pris eller billigere enn i Norg, og kvaliteten er minst dobbelt så god.Karma skrev:Handlesenterne på grensa er designet for sytende, klagende, kjederøykende frp-ere... 8)Pink_Panther skrev:Å ?? Der er jo all mat meget billig og man får kun førsteklasses varer.Karma skrev:Jeg bor ved grensa, men handler sjeldent i Sverige..
Det har nok svært lite med kvalitet å gjøre.
Ja, slik ser nok verden ut for et folk med et abnormt mindreverdighetskompleks.Pink_Panther skrev:Tøys, alle vet jo at alt er bedre og billigere i Sverige. Det gjelder forresten Utlandet generelt, der er det halv pris eller billigere enn i Norg, og kvaliteten er minst dobbelt så god.Karma skrev:Handlesenterne på grensa er designet for sytende, klagende, kjederøykende frp-ere... 8)Pink_Panther skrev:Å ?? Der er jo all mat meget billig og man får kun førsteklasses varer.Karma skrev:Jeg bor ved grensa, men handler sjeldent i Sverige..
Nja, utvalget i f.eks spekemat fra Europa i harryhandelssentrumet Norby er bedre enn en hvilkesomhelst delikatessebutikk i Oslo.Karma skrev:Handlesenterne på grensa er designet for sytende, klagende, kjederøykende frp-ere... 8)
Det er jo kritikkverdig at han på en måte skvises ut men jeg vet godt hvor denne butikken ligger og kundegrunnlaget er rett og slett ikke til stede. 4-500 mennesker blant trærne som også kun bor 5 minutter fra Hønefoss kommer ikke til å holde liv i denne butikken. Det er ingen utover disse menneskene som noengang vil kjøre forbi butikken så her tror jeg ikke utelukkende de store kjedene kan lastes.Gjestemedlem skrev:Ikke lett å skulle drive som uavhengig i Norge. Er du ikke med i en av de 4 store "mafiafamiliene" så har du liten sjanse til å klare deg.
http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4128316.ece
Og all konkurranse fra andre leverandører er i praksis forbudt grunnet importvernet.
Det er nok helt sikkert riktig, men den situasjonen som han beskriver der det ikke finnes noen alternative leverandører for uavhengige butikker er nok helt reell. Ekstremt monopolistisk situasjon.HC skrev:Det er jo kritikkverdig at han på en måte skvises ut men jeg vet godt hvor denne butikken ligger og kundegrunnlaget er rett og slett ikke til stede. 4-500 mennesker blant trærne som også kun bor 5 minutter fra Hønefoss kommer ikke til å holde liv i denne butikken. Det er ingen utover disse menneskene som noengang vil kjøre forbi butikken så her tror jeg ikke utelukkende de store kjedene kan lastes.
Det er ikke så mye å si på det du skriver her, men som bergenser så vet du at vi har i alle fall en uavhengig som går bra. Lerøy har riktignok bare en butikk nå, etter at de la ned filialen i Berstad-huset for mange år siden. Noe som er helt naturlig, de lå i fem minutters gangavstand fra hverandre.Gjestemedlem skrev:Det er nok helt sikkert riktig, men den situasjonen som han beskriver der det ikke finnes noen alternative leverandører for uavhengige butikker er nok helt reell. Ekstremt monopolistisk situasjon.HC skrev:Det er jo kritikkverdig at han på en måte skvises ut men jeg vet godt hvor denne butikken ligger og kundegrunnlaget er rett og slett ikke til stede. 4-500 mennesker blant trærne som også kun bor 5 minutter fra Hønefoss kommer ikke til å holde liv i denne butikken. Det er ingen utover disse menneskene som noengang vil kjøre forbi butikken så her tror jeg ikke utelukkende de store kjedene kan lastes.
Det er vel ikke uten grunn at de kjedene står for nesten 100% av all dagligvarehandelen i Norge hvis man ser bort i fra innvandrerbutikkene.
Trist, monotont og fører til et elendig vareutvalg, ikke hvis man ser på en enkeltstående butikk, men alle butikker er like. Alle fører de samme varene og alt er identisk. Totalt monopol på viktige varegrupper.
Maten i Norge den er billig den, det er det bare frp og noen få andre som ikke har skjønt.Gjestemedlem skrev:Ikke lett å skulle drive som uavhengig i Norge. Er du ikke med i en av de 4 store "mafiafamiliene" så har du liten sjanse til å klare deg.
http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4128316.ece
Og all konkurranse fra andre leverandører er i praksis forbudt grunnet importvernet.
Atter igjen kjører de denne endeløse svindelen der man skal omregne prisene på en slik måte at de ikke er sammenlignbare med prisene i resten av verden.realist skrev:Maten i Norge den er billig den, det er det bare frp og noen få andre som ikke har skjønt.
http://www.nationen.no/2011/05/25/naring/matpriser/mat/eurostat/6651552/
Du må synkronisere deg i tråden.Espen R skrev:Oppslag i dn.no i dag: norge er på billigtoppen i europa når det gjelder mat, målt etter inntekt og Bnp.
Oops...morgentrøttvredensgnag skrev:Du må synkronisere deg i tråden.Espen R skrev:Oppslag i dn.no i dag: norge er på billigtoppen i europa når det gjelder mat, målt etter inntekt og Bnp.
Vi må passe på med statistikken her - for det lyves med statistikk i dette tilfellet.BT skrev:Kun Luxemburg og Nederland har billigere mat.
Nei, da er til og med svenskene billigere på maten.vredensgnag skrev:Du må ta med: ... i forhold til inntekten.
Har du noen formening om hvor store landbruksoverføringene er i EU?Gjestemedlem skrev:Man må være ganske stupid om man skal gå på den bløffen at det er nødvendig å devaluere de lokale prisene før man våger å sammenligne dem med dem rundt oss.
Koster en liter melk 16 kroner i Norge og 8 kroner i Danmark. Ja så er melken dobbelt så dyr her. Å kjøre melkeprisen først gjennom en meningsløs kalkulasjon der man skal dividere med faktorer fra BNP, medianinntekt, relative forskjeller fra 50-tallet, skjørtelengden i Kristiansand og og gudene vet hva de kommer opp med... er rett og slett bløff, lureri og fordummende svindel.
Nordmenn må nok være det mest lettlurte og naive folkeferd i den vestlige verden. :-\
Du har en desidert rekord i å bruke ordene; bløff, lureri, svindel og lettlurt, i dine innlegg. Syns jeg ser dem hele tiden.Gjestemedlem skrev:Man må være ganske stupid om man skal gå på den bløffen at det er nødvendig å devaluere de lokale prisene før man våger å sammenligne dem med dem rundt oss.
Koster en liter melk 16 kroner i Norge og 8 kroner i Danmark. Ja så er melken dobbelt så dyr her. Å kjøre melkeprisen først gjennom en meningsløs kalkulasjon der man skal dividere med faktorer fra BNP, medianinntekt, relative forskjeller fra 50-tallet, skjørtelengden i Kristiansand og og gudene vet hva de kommer opp med... er rett og slett bløff, lureri og fordummende svindel.
Nordmenn må nok være det mest lettlurte og naive folkeferd i den vestlige verden. :-\
Men nå er det jo egentlig ikke det generelle prisnivået som er det store problemet i Norge. Men de vannvittige tollmurene som gjør at all god mat blir spinndyr og man tvinges til å kjøpe elendige norske overprisede produkter i stedet for. Et samlet vareutvalg som i et nitrist østblokkland, og en kvalitet på maten som selges som over hodet ikke står i sammenheng med prisnivået.
Det varierer en god del. Bor man i en by er det som regel ikke noe problem å finne butikker med bungende ferskdisker og generelt brukbart utvalg. Men folk flest handler heller billig på RENA 1000. Da blir det flest slike butikker.Gjestemedlem skrev:Men nå er det jo egentlig ikke det generelle prisnivået som er det store problemet i Norge. Men de vannvittige tollmurene som gjør at all god mat blir spinndyr og man tvinges til å kjøpe elendige norske overprisede produkter i stedet for. Et samlet vareutvalg som i et nitrist østblokkland, og en kvalitet på maten som selges som over hodet ikke står i sammenheng med prisnivået.
Om du går på Rema 1000, Ica, Meny, Safari, Joker etc. etc. så er det akkurat det samme vareutvalget i alle butikkene. Det eneste de kan bruke i konkurransen med hverandre er lokalitet, pris presentasjon, emballage og markedsføring.BT skrev:Det varierer en god del. Bor man i en by er det som regel ikke noe problem å finne butikker med bungende ferskdisker og generelt brukbart utvalg. Men folk flest handler heller billig på RENA 1000. Da blir det flest slike butikker.
PS: jeg har skjønt at du ikke synes det er billig på REMA 1000.