Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    Maten i Norge er ikke spesielt dyr, sett i forhold til inntekt, men kjedene har likevel god fortjeneste. Norske bønder kan gi varene sine gratis til kjedene og likevel blir det dyrere i utsalg enn i Danmark.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Maten i Norge er ikke spesielt dyr, sett i forhold til inntekt, men kjedene har likevel god fortjeneste. Norske bønder kan gi varene sine gratis til kjedene og likevel blir det dyrere i utsalg enn i Danmark.
    Nå kan og har vi jo diskutert hvor relevant er det å måle priser på akkutet matvarer opp mot andre faktorer og ikke på pris. De er kun i denne sektoren at man må ty til slike omregniger for å få noe til å se rimelig ut selv om vi har omtrent verdens høyeste prisnivå målt i penger.

Det andre problemet med et slikt utsagn er at "maten" her blir en meningsløs fellesbetegnelse. Det er jo ikke det generelle prisnivået som er problemet men hvba som er rimelig og hva som er uforholdsmessig dyrt. Og dette blir akkurat det samme selv om man bruker bondekalkulator i krativmodus eller om man regner med valige tall.

Legger man en 3 gang på prisen på varen grunnet tollmurer og importvern, ja så blir denne varen 3 ganger så dyr som den burde ha vært, helt uavhengig av bondelagets gjennomsnittststistikker.

Man må også være fullstendig klar over at når bondeorganisasjonene lager slike prisscenarioer så spreller de vilt og febrislk hvis noen prøver å ta med de varene som har blitt rammet av tollmurene. Da er det plutselig kun de utvalgte lokale produktene som skal med...

Så vi blir lurt og bedratt av kreativ statistikk i alle ender.

På toppen av det hele er det helt andre tall som plutselig gjelder når de skal oppgi sine egne inntekter. Da er med ett en gjennomslittslønn 140.000kr året eller noe slikt.

Ta det tallet og regn om i en matkurv som er representativ for den gode maten rundt om fra Europa, så tenker jeg det er så langt ned til neste land på listen at illustrasjonene måtte være logaritmiske om de skulle få plass på forsiden av Nationen.

N

nb

Gjest
    Det er kun i Dagbladet, VG og slike statistikker at "1 kg ost" er en meningsfull produktkategori.

Men som Deph sier, noen mener sikkert at mat bare er for dyrt, punktum. Andre har ikke problemer med å betale det som står på prislappen, men synest ikke at det på noen måte samsvarer med kvaliteten på innholdet når man sammenligner med hva en tilsvarende pengemengde ville gitt utenfor Norge.

I Sverige kan jeg kjøpe italiensk panchetta for ca det samme som saltvannssaltet bacon-lookalike koster her til lands.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    670
    Fin artikkel, men det irriterer meg grenseløst at folk surver over prisen på mat. Utvalget er vel problemet, ikke prisen. For øvrig synes jeg kjøtt skulle ha vært mye dyrere enn det er i dag; når kjøttproduksjon blir ekstremindustrialisert for at man skal få billig bacon og biff, har det gått for langt. Produsenter som behandler dyr med respekt, f.eks. Grøstad, tar seg mer betalt for varer som er av bedre kvalitet, og prisen på en pakke bacon derfra er vel omtrent hva en pakke bacon burde koste.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.233
    Torget vurderinger
    4
    Enig i det, Fidelio.

Jeg har ikke noe imot prisene i seg selv, hadde bare prisnivået vært gjenspeilet i utvalg og kvalitet.

Det er nok mye kreativ regning og kreative utvalg som gjøres på begge sider av bordet. Fx. brukte vesleReitan priskrigen på ribbe siste høst som eksempel på at konkurransen gjør at de taper penger på kjøtt i Norge. Et ekstremt eksempel på galskap satt i system. At jeg derimot betaler 400-450 kr/kg for indrefilet nevnes ikke, men det er helt greit det...hadde jeg bare visst at jeg fikk bra kvalitet...

Samtidig har jeg problemer med å forstå logikken til Deph når han påstår matprisene kun må forståes isolert og ikke i forhold til prisnivået generelt. Ja, vi har "omtrent verdens høyeste prisnivå målt i penger" og det påvirker nødvendigvis prisdannelsen generelt. Å sammenligne matriser i Norge med hva det er i fx Spania er jo meningsløst. Det bekrefter bare at det generelle prisnivået her er høyt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trane skrev:
    Enig i det, Fidelio.
    Vel, jeg er ikke enig. For pris og utvalg er to sider av samme sak. Det begredelige utvalget skyldes at et utfyllende utvalg ville bli så dyrt at ingen hadde kjøpt det, grunnet tollmurer og importvern.

Men det er fullt mulig å leve på billig mat i Norge. Det bestrider vel ingen.

Samtidig har jeg problemer med å forstå logikken til Deph når han påstår matprisene kun må forståes isolert og ikke i forhold til prisnivået generelt. Ja, vi har "omtrent verdens høyeste prisnivå målt i penger" og det påvirker nødvendigvis prisdannelsen generelt. Å sammenligne matriser i Norge med hva det er i fx Spania er jo meningsløst. Det bekrefter bare at det generelle prisnivået her er høyt.
    Prisene skal ikke forstås isolert sett. Men de må forstås i den rammen som det europeiske samarbeidet om salg av landbruksvarer representerer. Hele EU er et fritt indre marked, og det er ikke noen toll på mat fra Portugal til f.eks. Finland. Og det selv om lønninger og levestandard nok er høyere i sistnevnte land. Det er et europeisk og også et globalt marked for matvarer, og prissettingen må forstås i sammenheng med dette.

Som nevnt et par ganger tidligere. Når det gjelder andre varer vi handler. Som bøker, musikk, filmer, elektronikk, klær etc. etc. så kommer aldri denne kreative omregningen inn i bildet. Ja vi får et ekstra påslag på MVA, marginal toll på noen varer, transport, manglende størrelse i innkjøp etc. men det rettferdiggjør på ingen måte den mangedobling av prisen på alle landbruksprodukter, kun for å beskytte de som ønsker fortsatt monopol på norske forbrukere.

Men nordmenn, som verdens hardest kastrerte folkeferd, finner seg i det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    EU er rå til å subsidiere bøndene. I tillegg blir mye mat destruert for å holde prisene oppe.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    EU er rå til å subsidiere bøndene. I tillegg blir mye mat destruert for å holde prisene oppe.
    Ja intet nytt under solen. Subsidier blir brukt som distriktspolitikk og ikke primært for å øke produksjonen.

Så kan man jo spørre seg om det er utelukkende negativt om noe produksjonen ender som diobrensel i etsed for til mat. For når man har tatt en politisk beslutning om at matprokusjon er den "eneste" måten å få folk til å befolke grisgrendte strøk så er vel dette en naturlig følge.

Jo større markedet er jo mindre blir uansett destruert. Det ser vi her hjemme også når subsidiematberget er blitt for stor dumper vi det som billig eksport til andre land. Og det kommer forbrukerne der til gode!

N

nb

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    I rene økonomiske termer ville det jo være genialt for Norge å la andre stå for subsidieringen og kjøpe ting som skulle dumpes på det indre markedet.

Som jeg nevnte tidligere i tråden sa en av foreleserene mine en gang at CAP (Common Agricultural Policy i EU) var så idiotisk at man faktisk ville hatt store problemer med å komme opp med noe dummere om man aktivt hadde gått inn for det.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg ønsker å få vite akkurat hvor mye mat i industrien og fra butikkene, som enten kastes, gis bort eller destrueres i Norge.

Jobba tidligere på et bakeri og syntes nok da at det var litt rart å se en masse brød og bakevarer bli kastet i en kontainer som jo ble sendt videre til en grisebonde et sted. Seinere så har jeg jo tenkt på all mat som kastes pga. at det går ut på dato, og jeg må si at jeg synes det er masse greier i kjøledisken i butikken hos meg som synes å gå ut på dato jevnt over i tid. Samme problem med forringelse av matvarene i fruktdisken, når jeg ser en haug av brune bananer og en masse annen frukt som ikke ser så godt ut.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Apropos utvalg...
    NORSKprodusert røkt andbryst koster 650kr/kg i Norge og 150-200 kr i Frankrike, dvs på nivå med norsk kyllingpålegg.
    Greit nok at man skal betale for utvalg,men det får da være grenser. Ingen kan bortforklare at ALT er dyrt i Norge og at maten spesielt dyr.

Heretter bestiller jeg mine røkte andeskiver direkte fra Antibes dyreste delikatessbutikk,men flypost til Norge. Det blir billigere enn å betale for norske statansattelandskapsgartnere..

N

nb

Gjest
    Decoman skrev:
    Jeg ønsker å få vite akkurat hvor mye mat i industrien og fra butikkene, som enten kastes, gis bort eller destrueres i Norge.
    Det er veldig mye har jeg lest. Det er svært vanskelig å få solgt ting som straks går ut på dato visstnok. Noe som passer meg fint siden jeg gjerne plukker opp en hel and eller kylling fra Holte Gård til ingen penger fordi den går ut på dato i morgen eller overimorgen. Særlig utbredt fenomen før jul og påske når butikkene skal ha stengt noen dager.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Decoman skrev:

Jobba tidligere på et bakeri og syntes nok da at det var litt rart å se en masse brød og bakevarer bli kastet i en kontainer som jo ble sendt videre til en grisebonde et sted. Seinere så har jeg jo tenkt på all mat som kastes pga. at det går ut på dato, og jeg må si at jeg synes det er masse greier i kjøledisken i butikken hos meg som synes å gå ut på dato jevnt over i tid. Samme problem med forringelse av matvarene i fruktdisken, når jeg ser en haug av brune bananer og en masse annen frukt som ikke ser så godt ut.
    Når maten ender opp som for for dyr og ikke folk blir den jo ikke destruert da. Og slev maten som destrueres kan jo gjenvinnes og resirkuleres. Det er jo fornybare ressurser vi snakker om, så det er ikke spesielt ille på endre måter enn at det kan være dårlig økonomi. Men så er det jo heller ikke så mange alternativer da.

Mange dagligvarebutikker har jo varmdisker med ymse eller kafeer, og mye gammel mat ender jo opp her. Av kjøtt og fisk i alle fall.

... men for å snu lit på det. Hvis jeg fikk vite om en butikk som aldri kastet mat så ville i alle fall ikke jeg handlet der.

Mesteparten av varene i butikken jevnt over er jo langtidsholdbar uansett, så man har en tilstrekkelig buffer her til å minimere svinn hvis man har noenlunde logistikk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Har de egentlig råd til det? Det økonomiske "eksperimentet" som EU tross alt er kan fortsatt ikke konkluderes som en suksess. Gamle dogmer står ofte for fall, og dogmene som EU bygger på trenger ikke være saliggjørende over lang tid. Det er ikke noe jeg skriver fordi jeg vet noe om det, men jeg vil bare ha litt sunn skepsis til alle samfunnsøkonomiske teorier. Fagene bedrift- og samfunnsøkonomi kan til tider fortone seg som absurdistisk litteratur for meg.

Når det skrives at pris og utvalg er to sider av samme sak så er det en grov forenkling. Jeg føler at du i denne tråden forsøker å forsvare dine egne dogmer for enhver pris, Deph. Du byr på enkle løsninger når problemstillingen er kompleks, og når det gjelder det norske markedet så er problemstillingen veldig kompleks. Her er det mange faktorer som spiller inn. Tidligere har jeg nevnt at forbrukeren ikke er helt uten skyld i situasjonen. På enkelte måter får vi det vi fortjener. Selv når alternative varer selges til samme pris som de norske (og også billigere) blir de torpedert av forbrukernes vanetenkning. Nå kan du jo selvsagt hevde at det er fordi de er oppdratt til å handle slik av landbruksmyndighetene/mafia/øvrige myndigheter, men uansett så kan de ikke fraskrives ethvert ansvar.

Det finnes mange av oss som betaler det som står på prislappen fordi vi ønsker den varen. Vi må begrense oss i konsum fordi det blir for dyrt, men vi betaler når lysten melder seg. Dessverre er det så få av oss at det lave kvantumet som de har råd til å importere fører til at varene blir enda dyrere. Tollmurer og annen proteksjonisme er bare en side av prisen da. Små serier koster penger, det vet vi fra hifi-verdenen. Det samme gjelder i overført betydning i både produksjon og omsetting av matvarer. Det er kostnadsdrivende å operere med små lagre av delikatesser for å unngå for stort svinn.

V

vredensgnag

Gjest
    Landbrukssubsidiene i EU ser muligens rare ut som bed-øk øvelse, men er olje på vannet overfor ulike lands mest nasjonalistiske gruppe, bøndene. Det er slik EU-tilhengerne har kjøpt seg ro i baklandet. Og selv med slike "bestikkelser" sørger bøndene innimellom for å mobilisere et traktortog for å minne de EU-glade politikerne om at de er der, og trenger nye (til)skudd.

Om CAP er rart, så kan man undres hva man skal si om norsk landbrukspolitikk og tilskudd, der man betaler milliarder i bestikkelser til bondestanden for å få politisk ro, og samtidig fullstendig låser fast enhver utvikling innen sektoren.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Landbrukssubsidiene i EU ser muligens rare ut som bed-øk øvelse, men er olje på vannet overfor ulike lands mest nasjonalistiske gruppe, bøndene. Det er slik EU-tilhengerne har kjøpt seg ro i baklandet. Og selv med slike "bestikkelser" sørger bøndene innimellom for å mobilisere et traktortog for å minne de EU-glade politikerne om at de er der, og trenger nye (til)skudd.

Om CAP er rart, så kan man undres hva man skal si om norsk landbrukspolitikk og tilskudd, der man betaler milliarder i bestikkelser til bondestanden for å få politisk ro, og samtidig fullstendig låser fast enhver utvikling innen sektoren.
    Siden jeg mangler endel detaljkunnskaper i denne debatten virker det ikke som om det er to forskjellige modeller du viser til her.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Gjestemedlem skrev:
    ... men for å snu lit på det. Hvis jeg fikk vite om en butikk som aldri kastet mat så ville i alle fall ikke jeg handlet der.
    Er verdt å kommentere at dette handlet aldri om å la være å kaste mat, så problemet jeg var interessert i var dette om å kaste bort for mye mat.

En annen ting jeg fikk lyst til å nevne, jeg synes Rimi butikken hos meg tidvis flommer over av partier med kjeks og sjokoloade som tydeligvis ikke selger så godt. Hehe det er noen runder med godterikjøp gjennom året hvor jeg ganske enkelt ikke kan la være å kjøpe marsipanpølser når dette selges til 10,- kr pakka. Har en mistanke om at mye blir kastet, men må innrømme at jeg vet alt for lite om det til å bli skikkelig opprørt.

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Siden jeg mangler endel detaljkunnskaper i denne debatten virker det ikke som om det er to forskjellige modeller du viser til her.
    I Norge dreier det seg av en eller annen grunn om å produsere "fòr". Dvs at kvalitet og utvalg er en lite påaktet del av debatten. Hvems feil det er kan sikkert diskuteres. Sikkert litt alles skyld.

Men tenk hvilke historier Norge kunne fortalt på noen produkter i utlandet. Vi har ren, urørt natur, dyr som beiter ute, fisk i den absolutte verdensklasse osv osv. Men så langt jeg vet er det svært lite foredlede produkter som eksporteres, Norge er åpenbart fornøyde med å selge råvarer andre kan pakke om og selge for 100 ganger prisen.

Og Jarlsbarg-osten som er sponset med gud hvite hvor mange hundre millioner penger er en "suksess". Tenk deg selv hvordan en fiasko ser ut.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For et par uker siden så jeg Rachel Ray bruke Jarlsberg i en rett, og kalle det swiss cheese. Riktignok har den hull, og har også andre likhetstrekk, men de har vel ikke lykkes helt med brandingen når osten åpenbart kalles swiss cheese i USA.

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    For et par uker siden så jeg Rachel Ray bruke Jarlsberg i en rett, og kalle det swiss cheese. Riktignok har den hull, og har også andre likhetstrekk, men de har vel ikke lykkes helt med brandingen når osten åpenbart kalles swiss cheese i USA.
    Eller når den også produseres i USA.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    baluba skrev:
    Det gjør også BMW, men det kalles ikke domestic av den grunn.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    baluba skrev:
    I Norge dreier det seg av en eller annen grunn om å produsere "fòr". Dvs at kvalitet og utvalg er en lite påaktet del av debatten. Hvems feil det er kan sikkert diskuteres. Sikkert litt alles skyld.

Men tenk hvilke historier Norge kunne fortalt på noen produkter i utlandet. Vi har ren, urørt natur, dyr som beiter ute, fisk i den absolutte verdensklasse osv osv. Men så langt jeg vet er det svært lite foredlede produkter som eksporteres, Norge er åpenbart fornøyde med å selge råvarer andre kan pakke om og selge for 100 ganger prisen.
    ...
    Mht fisk vs landbruk så har «vi» til en viss grad valgt bort eksportrettet fiskeindustri (bearbeidet fisk), til fordel for proteksjonistisk landbrukspolitikk, igjennom EØS-avtalen (som ikke gir frihandel med bearbeidet fisk), nei til EU og WTO-forhandlingene. jf. en tidligere passus i en annen tråd: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47583.msg902886.html#msg902886

EDIT: Norsk eksport av bearbeidede landbruksprodukter en knapt en kuriositet. På tross av de «beste» forutsetningene for å levere stjerneprodukter ... med unntak for fraværet av kultur for matkvalitet og butikk.

mvh
    KJ

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.256
    Var nettopp et innslag på nyhetene.
    En dyptgående undersøkelse fra Bærum kommune viste at 25-30% av all mat som kjøpes inn, kastes. Og det aller meste av denne maten som kastes er fullt ut spiselig.

Dette viser med all tydelighet at problemet ikke er at maten er for dyr, den er for billig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Var nettopp et innslag på nyhetene.
    En dyptgående undersøkelse fra Bærum kommune viste at 25-30% av all mat som kjøpes inn, kastes. Og det aller meste av denne maten som kastes er fullt ut spiselig.
    Jeg har også innom nyhetene i dag, og der var det flere artikler om at den dyreste maten i verden skal bli enda dyrere. At det ikke er dyrt nok for noen tyder vel kun på at de har for mye penger mellom hendene til deres eget beste. Eller alternativt kan de sikkert få rote gjennom søpelkassene for å finne lett brukt mat å leve på.

http://e24.no/naeringsliv/i-morgen-gaar-matprisene-opp/20074830

De kommunistiske proteksjonistieke tollmurerne gjør at det som vanlig ikke finner alternativer. All konkurranse er forbudt. Og vi kan lite gjøre. Grave dypere i lommeboken for de nitriste tvangsproduktene vi blir foret med.

Problemet med mat som kastes er ikke først og fremst et problem husholdningene har skapt. Det er like mye en motvillighet mot å selge produktene til markedspris. Har man en haug med mat til overs etter produksjonen så er det regnet som mer hensiktsmessig å kassere den fremfor å selge den rimeligere. Dette er selvsagt for å hold prisen kunstigt oppe. Man kan jo ikke risikere at forbrukerne slak kunne få øye på hva maten egentlig burde koste.

Det finnes et par flotte butikker som protestere litt mot dette. Min favotitt ICA i Åsane tar ofte inn store partivarer fra Oluf Lorenzen etc Overskuddsvarer som de selger til svært gunstige priser i koste perioder. En vanklig leverandør ville sendt partiene på dynga for å beskytte prispolitikken sin. For et par dager siden var jeg der ute og da hadde de Røkt andebryst, serrano, lomo og chorizo i 80-100g pakninger til 10kr pakken .. ikke datovare heller selv om det ikke var så mange ukene igjen. (best før 7 juli, men spekemat holder seg godt lengre også).

Men det er jo litt penger igjen, så heller ikke denne gangen våger ynkelige nordmenn å ta til motmæle. Staten og bondelaget har befalt, og da blir det jo slik. Lite rom for dissens.

Lua i hånden og blikket i bakken, og spis matpakken din og hold kjeft. Og bær ut søpla mens du er i gang.

Forørig heder og honnør til Oluf Lorenzen som er en grossist som prøver å gi oss nordmenn et litt bedre utvalg enn bondelagssanksjonert kartellmat fra de store godkjente leverandørene.

Konkurransetilsynet hadde nettopp vært på Grønnlan, og ble litt trist og forferdet over at butikkene der oppe hadde et helt fantastisk utvalg av varer i forhold til Norge. Vi en er liten kommunistenklave i forhold, under stramt regime av en håndfull milliardærer og et velorganisert bondekartell.

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    nb skrev:
    baluba skrev:
    Det gjør også BMW, men det kalles ikke domestic av den grunn.
    Det er mer snakk om assembly enn production når det gjelder BMW som er skrudd sammen i USA. (Og verdt å ha i bakhodet at tyske biler får mange deler laget i lavkostland, uansett om de skrus sammen i Tyskland eller på andre markeder).

MEN - Jarlsbergost lages på amerikansk melk i Ohio, og i sin tid skrøt Tine i reklamen av mannen som stjal sveitserosthemmeligheten og tok den med til Norge (reklame med en bitteliten flaske som inneholdt gjærekstraktet de anvender).

Dessverre lages Jarlsberg på pasteurisert melk, og er derfor langtfra å tilsvare en ekte sveitser. Rachel Ray burde være litt mer kresen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.233
    Torget vurderinger
    4
    ICA i Norge er gamle Hakon som Steinrik Hagen solgte seg ut av.
    De driver Rimi (250 butikker), Maxi (25 butikker) ICA Super (75butikker), Matkroken og ICA Nær.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja RIMI-bitikkene er vel noe av det mest triste og uinspirerende som finnes av norske butikker. Det har absoulutt intet i sitt vareutvalg som man ikke finner andre steder, og de er minst like dyre som konkurrentene. Skikkelig sovjetbutikk. Fatter ikke at folk handler der, men mindre der er nærmeste butikk og veldig langt til noe annet.

ICA Maxi derimot er den beste Butikken på vestlandet. Men nå ser det vel ut til å spøke for den også.

For et begredelig tilbud vi har i dette landet. Og hvor lett vi ydmykt finner oss i det.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.233
    Torget vurderinger
    4
    Gjestemedlem skrev:
    Problemet med mat som kastes er ikke først og fremst et problem husholdningene har skapt. Det er like mye en motvillighet mot å selge produktene til markedspris. Har man en haug med mat til overs etter produksjonen så er det regnet som mer hensiktsmessig å kassere den fremfor å selge den rimeligere. Dette er selvsagt for å hold prisen kunstigt oppe. Man kan jo ikke risikere at forbrukerne slak kunne få øye på hva maten egentlig burde koste.
    Du snakker skråsikkert om noe du tilsynelatende og i beste fall har annenhånds kunnskap om.

Forbrukere i Norge er ekstremt opptatt av datomerkingen. Det samme er følgelig butikkene. Samtidig er butikkene lite villige til å ta risiko mht. best før dato. Jeg har selv i det siste forsøkt å selge restpartier som nærmer seg vår depotdato, som igjen er en måned før best før dato. Jeg har tilbudt produkter med mer enn en mnd før depotdato, altså totalt to måneder igjen før de er ute på dato, og dette er produkter som tåler enda 6 mnd før det blir vesentlig endret smak. Disse var omtrent umulige å bli kvitt selv til scrap cost..altså ren varekost uten skatter og avgifter + hva det ville koste å destruere dem. Hverken kjedene eller enkeltbutikker vil ha dem.

Det dreier seg ikke om å avsløre "hva maten egentlig burde kostet", eller hva du tilsynelatende tror er/burde være markedspris. Det er ingen i bransjen som har slike marginer at man kan leve av å selge til halv pris, til scrap cost eller hva du måtte være fornøyd med. Det er særdeles sjelden det er datopartier av såpass størrelse at det er i nærheten av å påvirke prisbildet. De få gangene det skjer er det bondesamvirkene som har bommet. Derimot er butikkene svært risikoaverse mtp å sitte igjen med partier når datoen er utgått og varene ikke lenger salgbare. I grunn forståelig. Samtidig vil de ikke risikere at et større parti med billige datovare gjør at fullprisvare forblir i hyllene til de igjen nærmer seg datoen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trane skrev:
    Forbrukere i Norge er ekstremt opptatt av datomerkingen. Det samme er følgelig butikkene. Samtidig er butikkene lite villige til å ta risiko mht. best før dato. Jeg har selv i det siste forsøkt å selge restpartier som nærmer seg vår depotdato, som igjen er en måned før best før dato. Jeg har tilbudt produkter med mer enn en mnd før depotdato, altså totalt to måneder igjen før de er ute på dato, og dette er produkter som tåler enda 6 mnd før det blir vesentlig endret smak. Disse var omtrent umulige å bli kvitt selv til scrap cost..altså ren varekost uten skatter og avgifter + hva det ville koste å destruere dem. Hverken kjedene eller enkeltbutikker vil ha dem.
    Sikkert er helt riktig beskrivelse. Men man MÅ spørre seg hvorfor ikke butikkene tar inn slike partier til scrap cost og selger dem tilsvarende billig for å spre litt glede og godvilje blant sine kunder. Det er ytterst få butikker som gjør dette. Mat skal heller destrueres enn å selges for billig. Noen butikker tar inn små deler av partiet og selger den til tilnærmet normalpris for å suge litt ekstra avanse av sine kunder i stedet (jeg har sett de samme partiene i forskjellige butikker).

ICA i Åsane er én, og eneste, butikken jeg vet om som kjøper slike partier og tilbyr dem like billig til sine kunder. Det er en av grunnene til at jeg helst reiser dit for å handle. I tillegg til at de har den beste ferskfiskdisken i byen og generelt veldig bra utvalg i alle prisklasser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trane skrev:
    Det dreier seg ikke om å avsløre "hva maten egentlig burde kostet", eller hva du tilsynelatende tror er/burde være markedspris. Det er ingen i bransjen som har slike marginer at man kan leve av å selge til halv pris, til scrap cost eller hva du måtte være fornøyd med.
    Jeg er klar over det man trenger marginer og at ikke alt kan selges til som ekstra hyggelige tilbud, Men staten trenger dem ikke. Fjerner vi importvern og straffetoll vil maten få den prisen den skal ha. Vi kan se på hva tilsvarende mat koster i Tyskland, Danmark, Nederland og Belgia. Det gir oss en fasit på hva maten egentlig skal koste, bør koste og hva som er markedspris for maten. (med litt ekstra for distribusjon)

At over dette er utpressing og svindel.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.256
    Hovedoppslaget i Aftenposten i dag:

I 1928 tok det 120 dager å avle opp en kylling på 1,5kg, i dag tar det 28 dager.

Effektivitet til hvilken pris?
    Selvsagt smaker ikke dagens kyllinger slik de gjorde før. Eller rettere sagt; de smaker stort sett ingen ting uten grillkrydder.
    Og vi idioter tror at det må være sånn.

Vi er i ferd med å miste våre referansepunkter på hvordan ting kan smake. Alt som blir drevet fram for å vokse hurtigst mulig blir et "fattesligt" produkt å spise. Frukt, grønt, fisk og kjøtt. Alle vet dette. Men vi er så hjernevasket til å tro at jo billigere ting blir, jo bedre dealer gjør vi.

Håper på at ting snart snur.

V

vredensgnag

Gjest
    Men vi får i oss en masse veksthormoner og antibiotika, og døtrene våre er snart kjønnsmodne i en alder av ti! Så noen fordeler er det da med moderne landbruk.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.256
    vredensgnag skrev:
    Men vi får i oss en masse veksthormoner og antibiotika, og døtrene våre er snart kjønnsmodne i en alder av ti! Så noen fordeler er det da med moderne landbruk.
    Ja, glemte å nevne denne hyggelige bieffekten.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.080
    Torget vurderinger
    1
    Jaja, da er vi igang igjen...

Gjestemedlem: Den rimelige maten du vil ha fra kontinentet (EU) er gjennomsubsidiert, landbruk er EUs desidert største utgiftspost.

I en situasjon der Norge gjør seg avhengig av matimport fra EU; hvor lenge tror du vi får maten veldig rimelig pga EUs interne subsidiering? Eller for å si det slik, hvor villig tror du EU er til å subsidiere norske forbrukere? Vi er vel ikke akkurat kjent for å sitte dårlig i det....

Vredensgnag: Veksthormoner, hvor får du de fra? Legalt i USA (øker melkeproduksjonen), ulovlig i Europa.

Antibiotika brukes på dyr når de er sjuke. Men det er ikke ensbetydende med at den kommer i maten din. Trodde du visste såpass.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Odd J skrev:
    Jaja, da er vi igang igjen...

Gjestemedlem: Den rimelige maten du vil ha fra kontinentet (EU) er gjennomsubsidiert, landbruk er EUs desidert største utgiftspost.
    Og den norske produksjonen er minst like subsidiert så det er ingen god grunn til å forby import ved tollmurer og tvinge nordmenn til å kjøpe de norske monopolvarene. Subsidieringen av norsk produksjon må gjene fortsette for min del i en eller annen form. Det jeg vil til livs er importvernet/tollmurene som har ført til at vi har noe av det fattigste utvalget i våre butikker i hele den vestlige verden. Du kan reise til Grønnland* og finne et mye bedre utvalg i butikkene enn her i landet, og det burde være et tankekors.

Dette er nedverdigende behandling av nordmenn.

Import må gjerne også komme fra resten av verden, så lenge maten følger de forskrifter som blir vedtatt. Legg lirr mer penger i kontrollog vi kan ende opp med et rikt utvalg, bedre priser på mange varer og et situasjon som er til glede og gode for hele befolkningen og ikke kun for aksjonærene i matvaregigantene og inngrodde subsidiebønder som organiserer driften etter sovjetmodeller.

Tollmurerne må fjernes. Det er den enste veien fremover hvis vi ønsker et noenlunde anstendig utvalg av kvalitetsvarer i norske butikker, og en smule konkurranse til de 4 monopolistene.

Så fortsett gjerne å gi produksjonstrygd til bøndene, men fjern tollmurene slik at det ikke rammer alle andre nordmenn.

*
    "- Politikken er hovedårsaken til at vi har det utvalget og de prisene vi har i Norge. Det er deprimerende å erfare at en matbutikk på Grønland hadde bedre vareutvalg enn hjemme, sa Christine B. Meyer, direktør i Konkurransetilsynet på Civitas frokostmøte 15. juni.

- Hadde de utenlandske aktørene kunnet tatt med seg sine egne produkter, ville det vært lettere å etablere seg i Norge. Da ville norske forbrukere fått et større utvalg og mangfold. I dag er det helt umulig, både prismessig og på grunn av byråkratiet, sier hun."

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Dette er en fryktelig ost. Fryktelig, fryktelig, fæl og ekkel ost.
    Ikke fullstendig uspiselig men heller ikke særlig god heller.

Men den er veldig karakteristisk for norsk ostetenking. I stedet for å utvikle gode oster tar man en heller kjedelig hvitost og tilsetter noe smak i en eller annen form. Her i form av noen dråper "liquid smoke" vil jeg tippe.

Tine lager vel kun noen ytterst få oster, men vrir mest mulig ut av dem med et utall av smakesvarianter. Tilsett noe som ikke hører hjemme i en ost og vips har man et nytt produkt.

Noe som er litt underlig er at det ikke finnes noen god hardost fra Norge. Type Pecorino eller Parmesan. Brude vel kunne lages fra geitemelk som det allerede produserer ganske mye av.

Av ost med røyksmak er Reybino et mye bedre alternativ. Sammen med litt smør, karse og kanskje noe paprika er det snadder på en skive.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn