Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.080
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri smakt de røykte ostene dere sikter til.produsert i et eller annet land langt unna, ikke har jeg råd til skinke til 450 kr kiloen fra en landsby i Carpatene....

Man KUNNE tenke seg at folk som i utgangspunktet frekventerer et Hififorum, der man evner å diskutere subtile lydforskjeller mellom produkter med temmelig likt innhold i et prisspekter som varierer med 3de potens (som folk flest finnes fullstendig uforståelig, ref kabler) - også evner å ta med seg denne nyanseringsevnen til andre temaer og samfunnsforhold. At man faktisk legger seg et stykke over den gjengse VG-tråd, der konspirasjonsfyrstene slår an tonen i en miks av skråsikker svart-hvitt tankegang selvlysende av kunnskapsløshet.

Men neida.

Akkurat samme mølet. Det er ren og skjær snobbisme. På den ene siden lovpriser dere spesialprodukter ukjente (selvfølgelig) for de fleste av oss, namedropper litt tilbehør og noen oppskrifter og får oss til å forstå hvor bortinatta vi er som ikke turnerer alt dette med like stor selvfølgelighet. Og pris ingen hindring på denne maten, selvfølgelig ikke! Man vil jo ikke framstå som gnien, bare eksklusiv og verdensvant...

Og så alle den andre pappmaten som vi andre er henvist til å kjøpe og ete (vi dropper spise; dere spiser, dinerer etc - vi andre er henvist til å ete). Smakløs, for billig/dyr, farlig, fordummende; produsert i en saus av konspirasjoner (kommunisme, veksthormoner; seriøst?? ), kollektiv demonisering av bønder og en virkelig påklistret stakkarsliggjøring av den norske forbrukeren der dere plutselig står skulder ved skulder i forsvar av andre litt mindre bedrestilte som er henvist til å ete den maten dere aldri spiser selv.

Ignoranter finnes overalt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du får holde deg til Nasjonen, der finner du sikkert flere veldresserte systemforsvarere.

Ja, nordmenn er stakkarslige som finner seg i å bli behandlet på samme måte som borgere i tidligere østblokkland.

Vi har verdens dyreste mat målt i penger kombinert med det dårligste utvalget i den vestlige verden. det er en dårlig kombinasjon. Og nåde den som våger å ta til motmæle mot utbyttingen. Er man så frimodig å spise noe annet enn statsautorisert mat/fôr så er man en snobb. "Hold kjeft og et brunosten din" og våg ikke å nevne noe mer eksotisk... må ikke komme her og komme her og vite navnet på utenlandsk mat må vite. Det er for fintfolk og ikke for slike som oss... :-\

Trist hvordan folk går med lua i hånden og blikket i bakken i møte med landbrukskongene og matbaronene og deres lydige politikere.

Jeg blir mer og mer overbevist om at Tine blander østrogen i melken. :-\

Vedlegg

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Gjestemedlem skrev:
    Du får holde deg til Nasjonen, der finner du sikkert flere veldresserte systemforsvarere.

Ja, nordmenn er stakkarslige som finner seg i å bli behandlet på samme måte som borgere i tidligere østblokkland.

Vi har verdens dyreste mat målt i penger kombinert med det dårligste utvalget i den vestlige verden. det er en dårlig kombinasjon. Og nåde den som våger å ta til motmæle mot utbyttingen. Er man så frimodig å spise noe annet enn statsautorisert mat/fôr så er man en snobb. "Hold kjeft og et brunosten din" og våg ikke å nevne noe mer eksotisk... må ikke komme her og komme her og vite navnet på utenlandsk mat må vite. Det er for fintfolk og ikke for slike som oss... :-\

Trist hvordan folk går med lua i hånden og blikket i bakken i møte med landbrukskongene og matbaronene og deres lydige politikere.

Jeg blir mer og mer overbevist om at Tine blander østrogen i melken. :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
    realist skrev:
    SÅ HVOR SKAL DU FLYTTE TIL DA!!?

Her på berget må det jo være alldeles forferdelig!!
    Hvilket tomsete utsagn! Hvorfor skal man flytte noen steder? Det er da bedre å argumentere for å endre det som ikke er som det skal i Norge. Og vi har en rimelig dysfunksjonel matvaresituasjon i Norge. Noen få mennesker tjener seg styrtrike på situasjonen, og har alliert seg med produsentene for å blokker og forby all konkurranse. Det er trist og unødvendig at det skal være slik.

Det bør komme en dag ganske snart når monopolene står for fall og kartellene ikke lenger har enerett på våre penger.

V

vredensgnag

Gjest
    Det hender jeg lager fiskekaker selv - men som regel stikker jeg innom min lokale fiskeforhandler, som har et meget godt utvalg. Det er lett å lage fiskekaker, men tar selvsagt tid.

Her har vi et bilde av Lofoten Fiskekarbonader (til venstre), sammenlignet med en fra min fiskeforhandler.

For seks av Lofotens Steinbit & Hvitløk Fiskekarbonader betaler jeg 39,90 i butikk. Finnes sikkert billigere noen steder, men tror det er der prisen ligger. Totalvekt 475 gram. Veil. er 103,90/kg.

Fiskeforhandlerens Steinbit & Hvitløkkarbonade, som avbildet, veier 155g, så man trenger tre av disse for å nå opp til nesten samme vekt som de seks i pakken. For seks av disse betaler jeg rundt hundre kroner, men siden jeg allerede har spist opp to av dem kan jeg ikke presist kalkulere kiloprisen som min forhandler opererer med, de er nemlig av ulik størrelse.

Det er noen ytterligere forskjeller på disse to produktene. Lofoten skryter av at de er "rett på smak" og "rett fra havet".
    Det siste er jeg villig til å tro på, siden produktet er fullt av saltvann. Og munnen min lyver ikke - jeg tok en bit av en av disse, og måtte spytte den ut. Hunden har fått Lofotens fiskekarbonader, den er ikke så kresen som meg.

Hva merket jeg da jeg satte tennene i "rett på smak"/"rett fra havet" produktet til Lofoten?

1. Det er mye saltvann i det produktet.
    2. Det er et hardt produkt (kan brukes som vibrasjonsdemper under komponenter)
    3. Det er lite fisk i det.
    4. Gudene vet hva som går for hvitløk i den fabrikken, men det smaker ikke hvitløk.

Så jeg tok en tur på nettet, og fant ut at Lofoten Fiskekarbonader Steinbit&Hvitløk utpreger seg ved å ha lavest mengde fisk av noen av fiskekake-produktene på markedet. (De vinner riktignok designpriser for forpakningene).

Folk får i seg en masse skit når de spiser dette produktet. Det har nemlig kun 38% fisk i seg - og av de 38% med fisk, er det kun 19% som er steinbit.

Vi oversetter - la oss si at fiskekaken veier 100g. Da er det 38g som består av fiskestoff.

Og av disse er det 7,22g som er steinbit. Men produktet kalles Steinbit og Hvitløk Fiskekarbonader.

Når jeg setter tennene i Georg A Nilsens fiskekarbonader, så glir de lett inn i fiskestoffet, som består av steinbit, med deilig ferskhakket hvitløk og gressløk som setter smaken. Og kiloprisen er et par tiere ekstra.
    Norske forbrukere lar seg lett lure av korporasjonene og de medsammensvorne. Din Side spør om det samme: Har du latt deg lure?

http://www.dinside.no/840320/har-du-latt-deg-lure

I kveld skal jeg spise deilige Steinbitkaker fra min fiskeforhandler - skåret i skiver, varmet forsiktig og servert med ulike tilbehør, deriblant engelhårpasta.

Nam. Hunden skal også få litt.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    Jeg kjøpte en liten pakke Lofoten pillede reker. Katten ville heller ikke ha dem. De smakte grusomt og hadde en konsistens som grøt. Neste gang blir det Reime.

N

nb

Gjest
    Noen som har tips til hvor man får kjøpt god tørrfisk (og da mener jeg tørrfisk, ikke klippfisk) i anstendige mengder til en pris som står i stil med kvaliteten? Kan godt være dyrt så lenge det er gode saker.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Noen som har tips til hvor man får kjøpt god tørrfisk (og da mener jeg tørrfisk, ikke klippfisk) i anstendige mengder til en pris som står i stil med kvaliteten? Kan godt være dyrt så lenge det er gode saker.
    Bestill fra Halvor Hansen - han sender i posten, prisen er ok, og kvaliteten er den beste som er å få, noe sted.

http://www.halvorsfisk.no/

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.303
    Hvordan stiller det seg med import av ting som ost, skinke osv til eget forbruk? Jeg antar det er mer kostbart enn den vanlige 23% mva + tollbehandlingsgebyr?

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.303
    Av omsyn til dyrehelsa i Noreg og resten av EØS-området er det forbod mot privat import av kjøtt, kjøttprodukt, mjølk og mjølkeprodukt frå tredjestatar. Her får du vite kva reglar som gjeld for privat import. Dette betyr at ein ikkje kan ta med seg produkt av denne typen i bagasjen eller få dei tilsendt i posten dersom produkta kjem direkte frå eit land utanfor EØS-området. Forbodet gjeld alle typar kjøtt og mjølk og produkt av desse.

Frå EØS-land kan ein ta med seg så mange kilo som det er tollmessig tillate å ta med. Forbodet gjeld ikkje dersom ein kjem frå Andorra, San Marino, Liechtenstein eller Sveits.
    Mine uthevinger. Dette tolker jeg som at det er helt ok å få kjøtt, ost og annet spennende i posten så lenge man bestiller fra et EØS-land...?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.029
    Torget vurderinger
    0
    Odd J skrev:
    Jeg har aldri smakt de røykte ostene dere sikter til.produsert i et eller annet land langt unna, ikke har jeg råd til skinke til 450 kr kiloen fra en landsby i Carpatene....

Man KUNNE tenke seg at folk som i utgangspunktet frekventerer et Hififorum, der man evner å diskutere subtile lydforskjeller mellom produkter med temmelig likt innhold i et prisspekter som varierer med 3de potens (som folk flest finnes fullstendig uforståelig, ref kabler) - også evner å ta med seg denne nyanseringsevnen til andre temaer og samfunnsforhold. At man faktisk legger seg et stykke over den gjengse VG-tråd, der konspirasjonsfyrstene slår an tonen i en miks av skråsikker svart-hvitt tankegang selvlysende av kunnskapsløshet.

Men neida.

Akkurat samme mølet. Det er ren og skjær snobbisme. På den ene siden lovpriser dere spesialprodukter ukjente (selvfølgelig) for de fleste av oss, namedropper litt tilbehør og noen oppskrifter og får oss til å forstå hvor bortinatta vi er som ikke turnerer alt dette med like stor selvfølgelighet. Og pris ingen hindring på denne maten, selvfølgelig ikke! Man vil jo ikke framstå som gnien, bare eksklusiv og verdensvant...

Og så alle den andre pappmaten som vi andre er henvist til å kjøpe og ete (vi dropper spise; dere spiser, dinerer etc - vi andre er henvist til å ete). Smakløs, for billig/dyr, farlig, fordummende; produsert i en saus av konspirasjoner (kommunisme, veksthormoner; seriøst?? ), kollektiv demonisering av bønder og en virkelig påklistret stakkarsliggjøring av den norske forbrukeren der dere plutselig står skulder ved skulder i forsvar av andre litt mindre bedrestilte som er henvist til å ete den maten dere aldri spiser selv.

Ignoranter finnes overalt.

Skærp, syrlig og meget tankevekkende kommentar ! Keep'em comming !

N

nb

Gjest
    epi skrev:
    Mine uthevinger. Dette tolker jeg som at det er helt ok å få kjøtt, ost og annet spennende i posten så lenge man bestiller fra et EØS-land...?
    Ta med og få i posten er ikke det samme. Du har lov til å ta med hvasomhelst for inntil 6000 kroner om du har vært ute av Norge i 24 timer. I posten er det 200 kroner som gjelder.

N

nb

Gjest
    Spiralis skrev:
    Skærp, syrlig og meget tankevekkende kommentar ! Keep'em comming !
    På ingen måte. Overført til HiFi sier Odd J at forbrukere bør være evig fornøyd så lenge de får kjøpt noe som lager lyd - de fleste klarer seg tross alt med en liten radio på kjøkkenbenken eller et minirack fra Elkjøp eller lignende. Å ønske et utvalg utover det til en pris som er noenlunde sammenlignbar med utlandet er ren snobbisme skal man tro Odd J.

Det komiske i denne debatten er at Odd J som bonde/tilknyttet landbruket/(?) synest det er arrogant at folk liker kvalitetsvarer og er misfornøyde med utvalget som er allment tilgjengelig i Norge. Det er vanskelig å lese han på en annen måte at det som er tilgjengelig i en normal, norsk dagligvarebutikk (dvs Rema/Rimi/Kiwi/osv) er evig nok og evig bra nok for alle. Bor man i en by i Norge lar det seg stort sett ordne - men andre steder? Glem det.

Det er et fritt valg hva man ønsker å spise. Men ikke for Odd J. Da må man ta til takke med hva man får til prisen det koster.

V

vredensgnag

Gjest
    Matnasjonalisme er hva norsk landbruk bedriver. Og hva OddJ applauderer. Vi skal ta til takke med, være fornøyde med og ikke ønske oss annet enn det som tilbys av korporasjonssammenslutningen som vokter landets interesser til borgernes beste.

Bondepartiet var i sin tid store tilhengere av disse samlende tankene, og man kan vel regne med at de overlever i ånden til tross for navnebyttet partiet har gjennomgått.

Jeg har privatimportert ost og kjøtt - men man må kunne dokumentere at alt i forsendingen kommer fra innenfor EU/EØS området. Om ikke, destrueres det (noe jeg har opplevd med argentinsk kjøtt som jeg kjøpte i Spania).
    Tar man med mer enn 1 kilo må det hentes inn gjennom spesielle stasjoner (om man rapporterer det). Man er pliktig til å rapportere mer enn én kilo - så her er det opp til ens samvittighet.

Henter du inn, via post eller spedisjon, har du åpne muligheter via netthandel. Men disse varene skal fortolles etter regulativ, så det lønner seg å vurdere hva man velger. Med Bondepartiets Senterpartiets nye utspill om tollsatser på oster, for eksempel, kan det bli dyrt.

Men verdt å forsøke.

V

vredensgnag

Gjest
    http://www.goudacheeseshop.com/
    http://www.goudacheeseshop.com/gouda-cheese

Tro det eller ei, Gouda kan smake himmelsk, sammenlignet med det snørroppkoket Tine byr på under navnet Norvegia.

Prøv Old Peter.

Om man allerede er viderekommen i ost, og har lyst på litt himmel. Hva med å få jevnlige leveranser fra fromages.com?

http://www.fromages.com/cheese_library_detail.php?id_fromage=265

Og er man i Paris: www.alleosse.com

Tenk om vi fritt kunne kjøpt disse uten å betale blodpris:

http://www.ciliani.it/salami.asp

Det kan man:

http://www.wonderumbria.com/catalog/product_info.php?products_id=372

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Ganske enig med OddJ. Snobberiet er svært utbredt i tale og skrift, sjekker du kjøleskapet hjemme hos de folka, er det sikkert som ditt og mitt. Noen nokså spesielle varer, men mesteparten Rema-varer.

Vi forbrukere har to problemer i Norge.

1. Vi er gjerrige når det kommer til mat. Vi VIL IKKE betale for ekstremt utvalg og ditto kvalitet. Jeg velger med vilje ordet ekstremt, for vi har allerede butikker med stort utvalg, og de går ganske bra, og vi orker nemlig å betale det lille ekstra de beregner seg for å kunne ha litt utvalg. Noen trekker parallellen til hi-fi bransjen, vi er et av de få land i verden som fortsatt har et brukbart utvalg av hifi, men faen skal vite at entusiastsjappene sliter med ryggen mot veggen. Folk vil ikke betale for service og kunnskap, derimot vil de heller kjøpe på nett og bare bruke kunnskapen gratis. Det vil gå som det må også på hif, jeg lover. Dessuten har ikke den oppvoksende slekt samme kvalitetskrav som herrene som frekventerer dette forum.

2. Vi er 5 millioner mennesker, spredt over et veldig stort område. Det er fysisk umulig å få ekstrem- eller entusiastsjappene til å gå, ettersom vi er litt for få matsnobber, og litt for mange gjerrigknarker. Det blir bare teit å sutre over mafia, regjering og importhindringer et al, vi kan uansett ikke sammenlignes med Paris og London. Dessuten er snobbene rike nok til å reise til nevnte metropoler innimellom, der kan skaffe seg røyka ost i generøse mengder. Jeg kan få foreslå for de mest snobbete her at de åpner en entusiastsjappe med spesialfelt røyka ost. Vi andre nyter med glede av Chevre Haukeli fra Supra, for den er dritgod.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Honkey-Chateau.

Det handler ikke om ekstrem- eller entusiastsjapper. Neste gang du er i Sverige, Danmark, Finnland, Latvia, Estland eller Hviterussland - eller Frankrike, Skottland, Wales, England - anbefaler jeg at du åpner øynene når du befinner deg inne på et helt vanlig supermarked.

Hvordan er det mulig for disse å ha et utrolig vareutvalg, med produkter fra en mengde ulike land?

Og svaret er ikke at vi er gjerrige i Norge, eller at det er vanskelig å få entusiastsjapper til å gå, eller at det er fem millioner av oss spredt utover landet (halvparten bor innenfor en grei radius).

Svaret er matnasjonalismen som korporasjonene har påtvunget oss.
    Vi er ikke så totalt ulike alle andre mennesker i denne delen av verden - forklaringen er institusjonell.

Og slutt å bruke ordet "snobb" - norsk matkvalitet er forferdelig lav, og landet kjemper mot å bli tvunget til å bruke standardene som EU har innført. Det er ikke snobberi å være opptatt av sunn, sikker og god mat.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    Honkey-Chateau.

Det handler ikke om ekstrem- eller entusiastsjapper. Neste gang du er i Sverige, Danmark, Latvia, Estland eller Hviterussland - eller Frankrike, Skottland, Wales, England - anbefaler jeg at du åpner øynene når du befinner deg inne på et helt vanlig supermarked.

Hvordan er det mulig for disse å ha et utrolig vareutvalg, med produkter fra en mengde ulike land?

Og svaret er ikke at vi er gjerrige i Norge, eller at det er vanskelig å få entusiastsjapper til å gå, eller at det er fem millioner av oss spredt utover landet (halvparten bor innenfor en grei radius).

Svaret er matnasjonalismen som korporasjonene har påtvunget oss.
    Vi er ikke så totalt ulike alle andre mennesker i denne delen av verden - forklaringen er institusjonell.

Og slutt å bruke ordet "snobb" - norsk matkvalitet er forferdelig lav, og landet kjemper mot å bli tvunget til å bruke standardene som EU har innført.
    Dette er rent faktisk feil, vreden. Det er etter hvert flere klare eksempler på at nordmenn som gruppe har svært spesielle vaner / uvaner innen dagligvarebransjen. Jeg kjenner også folk som jobber med dagligvarer over landegrensene, og disse har et utall eksempler på varer som er suksesser i så å si alle markeder utenom det norske.
    De meste åpenbare eksemplene på satsninger som ikke funket i Norge er Lidl og GB is. Det var ikke mafiaen og han derre jævla Staten sin skyld, det var Nordmannen. Og jo, jeg benytter bevisst ordet snobb, jeg er en selv på flere felter, for dette er svært så beskrivende for hva vi er. Jeg har dessuten vært i fantastiske supermarkeder i Los Angeles, Dijon, Stockholm og Manchester, og jeg deler IKKE din oppfatning av at kvaliteten på norsk mat er lav. Dårlig kvalitet finnes over alt, %-vis er det mer av den i Norge, men det er NULL problem å få tak i mat av høy kvalitet, selv på Rema.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Svensker strømmer ikke inn over grensen for å handle i Norge, for å si det så enkelt at det siger inn. Merkelig nok har de lavere lønninger og mye bedre matutvalg, i helt vanlige butikker. Hmmm.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    Svensker strømmer ikke inn over grensen for å handle i Norge, for å si det så enkelt at det siger inn. Merkelig nok har de lavere lønninger og mye bedre matutvalg, i helt vanlige butikker. Hmmm.
    Indikerer ikke dette for eksempel det enkle faktum at nordmenn IKKE GIDDER betale for dette etegildet? Vi er et av de "billgste" land på mat, sett i forhold til gjennomsnittslønn, så at svenskene ikke reiser til Norge for å betale 30 - 40 % mer for det de kan kjøpe hjemme, burde ikke komme som en bombe på noen.

Honkey

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Trondheim
    Jeg var nettopp i Nice en uke der vi handlet på et relativt stort lokalt supermarked, og ble egentlig forbauset over hvor likt det var et norsk supermarked. De hadde en større ferskvaredisk (men ikke mye større enn en stor Meny-butikk i Norge), og noe bedre utvalg spesielt i ost. Men forskjellen fra et godt supermarked i Norge var forbausende liten. Prisene var dog mye lavere.

V

vredensgnag

Gjest
    Visst har nordmenn egne vaner/uvaner - jeg har selv påpekt Aholds strategiske feilvurdering da de uttalte at de skulle trene opp nordmenn til å kjøpe mat på en helt annen måte, etter at de kjøpte Rimi-butikkene.

Og på OT har jeg også introdusert tanken om at vi i Norge kjøper våtfor, tørrfor og frossentfor - mer enn vi kjøper ferskmat. Også et faktum - vi er bl.a. verdens største konsument av frossenmat, per capita.

Men så må man spørre hvorfor det er slik, og i hvilken utstrekning det ligger institusjonelle grunner bak. Etter andre verdenskrig var det rimelig like tilstander rundt omkring i Europa, men noen land valgte én retning, Norge valgte sin - når det gjaldt samhandel over grensene, holdning til jordbruk, osv.

Jeg tror personlig at korporasjonene gjør landets landbruk en utjeneste - det holdes i en kunstig tilstand, skjermet for reell konkurranse, i slik utstrekning at omstillingen kommer til å bli brutal, der den kunne skjedd gradvis over lang tid.

I mellomtiden betaler vi mer for dårligere mat, og lavere utvalg.

(Utforsket du alternative supermarkeder, otare? Det er vanlig med ulike utvalg i forskjellige kjeder, alt etter prisprofilen de legger opp til. Men tankevekkende at Konkurransetilsynets nye direktør fant butikker på Grønland med rikere utvalg enn noen i Norge:

Hun slår fast at vi i Norge har dårlig utvalg og for høye priser. Hun trekker frem et eksempel fra et besøk i Nuuk på Grønland.

- Det var deprimerende å gå inn i en matbutikk på Grønland og oppdage at de hadde bedre utvalg av matvarer enn vi har i Norge, sier hun
    . http://mobil.aftenposten.no/article.htm?articleId=4148526).

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ Det der blir jo bare heresay. At en forretning på Grønland har bedre utvalg enn Rema antar jeg stemmer, men det er ETT menneske med en PÅSTAND, det holder ikke. Har hun vært på SmartClub? Dårlig utvalg? Laber kvalitet? Tru'kke det, gitt!

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    ^ Det der blir jo bare heresay. At en forretning på Grønland har bedre utvalg enn Rema antar jeg stemmer, men det er ETT menneske med en PÅSTAND, det holder ikke. Har hun vært på SmartClub? Dårlig utvalg? Laber kvalitet? Tru'kke det, gitt!

Honkey
    Nei, herregud, konkurransedirektørens deltakelse i en rundreise der de skulle vurdere ulike butikker i forskjellige land, og stille disse opp mot norske, blir selvsagt bare hearsay.

Det er ikke forbrukernes interesser som er viktige i Norge:
    http://e24.no/makro-og-politikk/konkurransetilsynet-overkjoert-syv-ganger/3909906

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Trondheim
    Jeg var på flere supermarkeder, ja. Det var mye det samme. Mange av de samme produktene (fra de samme produsentene) som man finner i norske supermarkeder også. Der det var forskjell fra Norge var på brød, ost og posteier. Ellers var det ganske likt.
    Men det var mye billigere. En ost som her i Norge koster 250 kr/kg kostet der nede ca 100.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Nei, herregud, konkurransedirektørens deltakelse i en rundreise der de skulle vurdere ulike butikker i forskjellige land, og stille disse opp mot norske, blir selvsagt bare hearsay.

http://e24.no/makro-og-politikk/konkurransetilsynet-overkjoert-syv-ganger/3909906
    Konkurransedirektøren har sikkert et mer profesjonelt blikk enn hvermannsen, men å komme med dette utsagnet, er og blir kun en påstand, så lenge den ikke belegges, og premissene er oppgitt. Du skal faktisk ut å lete litt for å finne forretninger med nevneverdig større utvalg enn nevnte SmartClub, selv i verdens største land, Utlandet. Selvsagt vil du finne det, men ikke på hvert gatehjørne. Men også dette er dessverre kun en påstand fra ETT menneske!:)

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Hadde forresten med noen forretningsforbindelser til Lofoten her tidligere i år, det var kinesere, spanjoler, engelskmenn, folk fra sentraleuropa og balkan...
    Vi fikk servert blant annet lokal Bacalao, vi fikk speket hvalkjøtt, folket fikk fiske småsei (og masse andre rare fisker) i midnattsol, vannet var reint, Hurtigruta kom majestetisk inn fjorden... Om de klagde på mat og tilgang på naturens råvarer? Nei, de gjorde ikke det. Stilling og stand ble glemt, det var naturmessige og kulinariske opplevelse av dimensjoner. De glemte nesten helt å sove. Rema er ikke det eneste som finnes i dette landet, vi har unike kilder til kvalitet av en annen verden. Og vi har verdens beste pinnekjøtt, dessuten.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    vredensgnag skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Konkurransedirektøren har sikkert et mer profesjonelt blikk enn hvermannsen, men å komme med dette utsagnet, er og blir kun en påstand, så lenge den ikke belegges, og premissene er oppgitt. Du skal faktisk ut å lete litt for å finne forretninger med nevneverdig større utvalg enn nevnte SmartClub, selv i verdens største land, Utlandet. Selvsagt vil du finne det, men ikke på hvert gatehjørne. Men også dette er dessverre kun en påstand fra ETT menneske!:)

Honkey
    SmartClub argumentet forstår jeg ikke? Like innen påkalte du fem millioner nordmenn med stor geografisk utbredelse som én forklaring; nå kommer du med SmartClub?

Konkurransetilsynet gjennomførte en undersøkelse - den reduserer du til én persons synsing?
    Da Matkjedeutvalget fremla sin rapport ble dette eksemplet flittig anvendt, du skulle meldt din "personlig synsing" innvending da.

Merkelig argumentasjon.

N

nb

Gjest
    ^
    Hvordan er muligheten til å få kjøpt fersk, god fisk over disk i dette land? Norges kanskje beste fiskebutikk ligger på Hamar som er omtrent så langt fra kysten det er mulig å komme i Norge, det sier en del om det markedet. I fiskesamfunn langs kysten er vel fisk gratis siden det er mange som fisker også for rekreasjon og gir bort fangsten til venner og kjente utover hva de trenger selv. En kompis av meg er fra utenfor Måløy, han betalte første gang i sitt liv penger for fisk da han flyttet til Trondheim for å studere. Ditto med en annen kompis av meg fra Hammerfest.

Var for øvrig en festelig sak i Gemini (blad jeg får i posten siden jeg har studert ved NTNU) - tok for seg innføringen av fryseboksen i Norge og Finuds sin visjon om å bli "hele Norges fryseboks". Til å begynne med var skepsisen ganske stort mot f.eks frossenfisk - det var noe nytt, og dessuten smakte den ikke så godt som den ferske. Hvordan denne historien endte kan man nå enkelt se.

Edit: Saken ligger på nett for den som er interessert:
    http://www.ntnu.no/gemini/2011-02/22-25.htm

– Norske forbrukarar var skeptiske til nedfrosen mat. Det var jo noko tyskarane hadde heldt på med – og den fisken var heller ikkje særleg god. Så industrien hadde ein marknadsføringsjobb å gjere, seier stipendiat Terje Finstad.

Det vart eit massivt propagandaapparat: Findus, Frionor og nokre fryseboksprodusentar slo seg saman, etablerte det som vart kalla Djupfrysingskontoret, og henta inn film- og radiokjendisen Rolf Kirkvaag som kontorleiar. Han reiste land og strand rundt og propaganderte for modernitetens og frosenmatens velsigningar.

Djupfrysingskontoret - hvilket herlig navn.

V

vredensgnag

Gjest
    Hele debatten er Djupfryst i Norge, fordi folk har slukt propagandaen.

I bunn handler dette om maktstrukturer, og at de som sitter med makten nå er fornøyde med tingenes tilstand. De vil ikke ha endring.

Se på motstanden mot økt osteimport. Denne har tredoblet seg siden 2001 - den utgjør fortsatt 1/10 av innenlandsk osteproduksjon, men trenden er tydelig.
    Dersom folks tilgang til utenlandsk ost øker i tilsvarende grad, så når vi et punkt der hele subsidieordningen rettet mot norske melkeprodusenter må revurderes, og dette vil man selvsagt unngå.
    Spesielt nå som folk drikker mindre melk.

Så derfor den intense motstanden mot osteimport, og forslagene om ville avgiftsnivåer.

Sånn er det over hele fjøla.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    1. SmartClub argumentet forstår jeg ikke? Like innen påkalte du fem millioner nordmenn med stor geografisk utbredelse som én forklaring; nå kommer du med SmartClub?

2. Konkurransetilsynet gjennomførte en undersøkelse - den reduserer du til én persons synsing?
    Da Matkjedeutvalget fremla sin rapport ble dette eksemplet flittig anvendt, du skulle meldt din "personlig synsing" innvending da.

Merkelig argumentasjon.
    1. SmartClub-argumentasjonen er tatt med for å poengtere at ikke alle forretninger i Norge har dårlig utvalg og laber kvalitet. To av SmartClub-forretningene ligger tett på hovedstaden i Norges tettest befolkede områder, den tredje i grei avstand fra Sarp og Fredrikstad.

2. Jeg fikk ikke med meg at det var en internasjonal undersøkelse, og trekker argumentet. Jeg har ikke lest alle sidene i debatten.
    Derimot oppretter jeg spørsmålet om premisser og hvordan undersøkelsen ble gjennomført, og håper det finnes en link til resultatene.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Indikerer ikke dette for eksempel det enkle faktum at nordmenn IKKE GIDDER betale for dette etegildet? Vi er et av de "billgste" land på mat, sett i forhold til gjennomsnittslønn, så at svenskene ikke reiser til Norge for å betale 30 - 40 % mer for det de kan kjøpe hjemme, burde ikke komme som en bombe på noen.
    Jammen for svarte da.. folk går da ikke å måler prisen på varer opp mot gjennomsnittslønnen eller sammenligner med hva en vaskehjelp i Litauen tjener i uken. Det er fullstendig irrelevant. Vi ser hva en vare koster her, og hva den koster i Danmark og så ser vi at vi blir utbyttet.

Vi har noen av de høyeste prisene i hele verden. Og skam man sammenligner med noe er de hva prisen er i de andre landene i Europa.

Disse kreative omregningsmetodene for å kamuflere at vi ligger på pristopper er både fordummende og uærlig. Ren propaganda.

Problemer er at folk føler seg svindlet hvis de må betale de ågerpriser som blir på import grunnet importvernet. Da kommer vi i den situasjonen at god menneskemat blir betraktet som luksus og det å spise noen annet en partisanksjonert industrimat blir sett på som snobberi. Tung dogmatisk sosialisme.

Folk har har stort sett ikke råd til å handle tolmmurmat på entusiastbuikker i det daglige, så ja..de havner på Rema og Ica.. eller en av de mange butikker med identisk og begredelig utvalg.

Det er rasjoneringkortmentaliteten og den tafatte mentaliteten host nordmenn som finner seg i å bli behandlet som kamerater i et anakronistisk kommunistland som er hovedproblemet.

For det skal ikke mer til for Norge å komme opp på nivå med f.eks. Grønnland eller Færøyene når det gjelder vareutvalg enn at mange nok sier at nok er nok og insisterer på å fjerne tollmurene.

Det er alt som skal til for å gi innbyggerne i Norge et rikt og godt utvalg i god og sunn mat.

Fjern tollmurene, fjern importvernet og begynn å se på nordmenn som frie borgere og ikke melkekyr for en kynisk matvaremafia.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn