Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Jammen for svarte da.. folk går da ikke å måler prisen på varer opp mot gjennomsnittslønnen eller sammenligner med hva en vaskehjelp i Litauen tjener i uken. Det er fullstendig irrelevant. Vi ser hva en vare koster her, og hva den koster i Danmark og så ser vi at vi blir utbyttet.

Vi har noen av de høyeste prisene i hele verden. Og skam man sammenligner med noe er de hva prisen er i de andre landene i Europa.
    Jammen for svarte da.. folk går da ikke å måler prisen på varer lønna si opp mot gjennomsnittslønnen eller sammenligner med hva en vaskehjelp i Litauen tjener i uken. Det er fullstendig irrelevant. Vi ser hva en vare koster her hva vi tjener her, og hva den koster de tjener i Danmark og så ser vi at vi de blir utbyttet.

Vi har noen av de høyeste prisene lønningene i hele verden. Og skal man sammenligne med noe er det hva prisen lønna er i de andre landene i Europa.

Eller hva det var.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fiskediskene i norske butikker har vel også det dårligste utvalget av noe land i verden med tilgang til kystlinje. Selv spesialiserte fiksbutikker har bensinstasjonsutvalg i en slik sammenheng.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig spiller lønnsnivået en rolle. Hvis en ost koster 1/100 av det du tjener i Norge og 1/100 av hva de tjener i Litauen, er de for forbrukeren like dyre, uansett om prisen i Litauen bare er 1/5 av hva den er i Norge.
    At den kunne vært mye billigere i Norge uten tollmurene er en annen diskusjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Jammen for svarte da.. folk går da ikke å måler prisen på varer lønna si opp mot gjennomsnittslønnen eller sammenligner med hva en vaskehjelp i Litauen tjener i uken. Det er fullstendig irrelevant. Vi ser hva en vare koster her hva vi tjener her, og hva den koster de tjener i Danmark og så ser vi at vi de blir utbyttet.

Vi har noen av de høyeste prisene lønningene i hele verden. Og skal man sammenligne med noe er det hva prisen lønna er i de andre landene i Europa.

Eller hva det var.

Honkey
    Så med andre ord ville du pent å lydig funnet deg i å måtte betale 40.000kr for et fargefjernsyn som koster 17.000 i Danmark eller 8.000 i Spania... smilende med kalkulatoren i bondelagsmodus?

Myndighetene legger på flere hundre prosent på prisene på mye import.

Tar vi bort tollmurene vil vi også få normale priser på import og et rikt og godt utvalg.

Slikt massert statistikksvindel er kun lager for å forvirre de som ikke klarer å regne i kroner og øre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    Selvfølgelig spiller lønnsnivået en rolle. Hvis en ost koster 1/100 av det du tjener i Norge og 1/100 av hva de tjener i Litauen, er de for forbrukeren like dyre, uansett om prisen i Litauen bare er 1/5 av hva den er i Norge.
    Nei det er ikke en annen diskusjon.

Årsaken til at den vil bli så mye dyrere i Norge er at staten pålegger straffetoll på flere hundre prosent som kunstig å tvinge prisen så høyt at folk ikke skal få råd til å kjøpe den.

Hva er poenget med høyere lønn hvis staten skal konfiskere den ned på liuaennivå rundt neste sving. Nå har jeg ikke vært i Litauen men det ville forbause meg mye hvis ikke utvalget i butikken der var av et helt annet kaliber enn i Norge.

Vi blir lurt trill rundt, og folk er for duknakket og tafatt til å gjøre noe med det.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    otare skrev:
    Nei det er ikke en annen diskusjon.

Årsaken til at den vil bli så mye dyrere i Norge er at staten pålegger straffetoll på flere hundre prosent som kunstig å tvinge prisen så høyt at folk ikke skal få råd til å kjøpe den.

Hva er poenget med høyere lønn hvis staten skal konfiskere den ned på liuaennivå rundt neste sving. Nå har jeg ikke vært i Litauen men det ville forbause meg mye hvis ikke utvalget i butikken der var av et helt annet kaliber enn i Norge.

Vi blir lurt trill rundt, og folk er for duknakket og tafatt til å gjøre noe med det.
    Hele jævla verden blir lurt trill rundt. Hver på sitt sett. Vår lille fornemme nød er patetisk sett i forhold til de land der makteliten bader i privatfly, luksushorer og velduftende ost og vin, mens befolkningen sulter i hjæl. Du og jeg kan skaffe oss brannskadet ost på en av våre snobbeturer til Paris.
    Det er fordeler og ulemper ved å å bo i Norge, og vi kan gjerne jobbe for å rette opp diverse skjevheter. Men du ser ut til å tro at alle politiske vedtak er foretatt med basis i ren faenskap, mens ideen i opprinnelsen var noe helt annet. At så en del av regelverket har gått ut på dato er et poeng, men byråkratiet maler langsomt. Sjekk forskjellene i Norge mellom 60-tallet og nå, og du vil se at kursen er nøyaktig i den retningen du vil, det går bare saktere enn du liker.

Honkey

Honkey

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Jo, det er en annen diskusjon. Da begynner vi å snakke om lønnsnivå, lønnsøkninger, skattepolitikk osv... Det er en annen diskusjon.

Når det er sagt er jeg også misfornøyd med de høye tollsatsene på en del importerte matvarer og synes det er ille at man f.eks. legger 200% toll på importert ost. Og jeg liker ikke Tine/Prior/etc…s monopolsituasjon. Så jeg prøver å handle fra de som går utenom disse leverandørene når jeg kan.

Jeg skulle gjerne sett flere butikker som prøver å satse på et litt annet produktutvalg enn det man finner på Rimi/Rema/Bunnpris/ICA, men de som prøver på det går konkurs. Det fungerer kanskje på steder med en stor nok befolkningskonsentrasjon. Slike er det få av i Norge (da snakker vi vel stort sett om Oslo og Bergen, og kanskje etter hvert Stavanger). Her hvor jeg bor forsvinner slike butikker. Vi hadde Lidl, SmartClub, lokale slaktere og lokale fiskeforhandlere, man handlet folk hos dem? Nei, de gjorde ikke det, dessverre...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi lever ikke i et land med planøkonomi og det er ikke staten, partiet eller bondelaget som skal få lov til å diktere hva konsumvarer skal koste i butikkene i Norge.

Dette er jo allment akseptert i de fleste lag i samfunnet, men av en eller annen grunn så insistere mange på den kommuniske økonomiske modellen når det kommer til konsumvarer som er spiselige.

Hva en vare skal koste til forbrukeren er det ikke staten som skal kunne diktere i et fritt land, og det er derfor heller ikke statens oppgave å justere prisene slik at de passer in i bondelagsstatistikken om korrekt prissetning på spiselige artikler.

Slik tankegang burde vært utdødd med Sovjetunionens fall.

V

vredensgnag

Gjest
    Men om vi ser bort fra tollmuren en stund.

En tid tilbake la jeg inn følgende i tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,36746.msg1168780.html#msg1168780

Nå har jeg vært hos min fiskehandler og forhørt meg litt.
    Først av alt - det Lofoten leverer er en skandale, fryktelig makkverk, og uegnet som menneskeføde. I tillegg er det bare 7g steinbit på 100g Steinbit og Hvitløkkarbonade. Slikt kaller jeg svindel.

Min fiskehandler kunne opplyse at hans fiskekarbonader kommer fra Fiskesentralen, og han selger dem for 128/kilo. Som jeg skrev i linken over, et par tiere pr kilo over det Lofoten skal ha (103,80). Og disse inneholder både hvitløk, gressløk og ikke minst steinbit i godt monn.

Fordi folk er blitt indoktrinert til å komme med disse "snobb", "er det ikke bra nok for deg?", "skal vi liksom slippe alt fritt?" innvendingene, så har de mistet det viktigste av syne: å kunne forlange kvalitet, på ethvert prisnivå. Og ikke la seg avspise med avfall.

Det burde ikke vært mulig for en produsent å sende ut et slikt produkt - og det burde ført til skarpe reaksjoner. Men det glir ned, skjønner jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    Vi hadde Lidl, SmartClub, lokale slaktere og lokale fiskeforhandlere, man handlet folk hos dem? Nei, de gjorde ikke det, dessverre...
    Problemet med Lidl var at grunnet tollmurene så ble varene der akkurat like kostbare som i de andre butikkene, og da er det vanskelig å komme inn på markedet med nye produkter.

Uten tollmurene ville vi fremdeles hatt Lidle og sikker mange mange andre burikker med eget sortiment i alle prisklasser og skikter.

Men den gang ei.

Alt likt, alt dyrt, alt norsk... trist men sant. vern om våre lokale matvaremilliardærer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Vi så en tydelig dreining i varesortimentet hos Lidl her hos oss. De startet med sine egne, lavt prisete produkter, men disse forsvant etter hvert og ble erstattet med norske merkevarer. Det var helt tydelig at de norske kundene ikke ville ha noe annet enn det de kunne kjøpe hos Rema/Rimi.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.952
    otare skrev:
    Vi så en tydelig dreining i varesortimentet hos Lidl her hos oss. De startet med sine egne, lavt prisete produkter, men disse forsvant etter hvert og ble erstattet med norske merkevarer. Det var helt tydelig at de norske kundene ikke ville ha noe annet enn det de kunne kjøpe hos Rema/Rimi.
    Presis. Folk flests forventninger til Lidl var nok først og fremst knyttet til om de kunne klare å levere Grandiosa, Norvegia, Mills Kaviar og tubeost fra Kavli litt billigere enn Rema og Rimi.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det var vår opplevelse av det hele, ja. Norske forbrukere er ekstremt konservative og konforme.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    Men om vi ser bort fra tollmuren en stund.

En tid tilbake la jeg inn følgende i tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,36746.msg1168780.html#msg1168780

Nå har jeg vært hos min fiskehandler og forhørt meg litt.
    Først av alt - det Lofoten leverer er en skandale, fryktelig makkverk, og uegnet som menneskeføde. I tillegg er det bare 7g steinbit på 100g Steinbit og Hvitløkkarbonade. Slikt kaller jeg svindel.

Min fiskehandler kunne opplyse at hans fiskekarbonader kommer fra Fiskesentralen, og han selger dem for 128/kilo. Som jeg skrev i linken over, et par tiere pr kilo over det Lofoten skal ha (103,80). Og disse inneholder både hvitløk, gressløk og ikke minst steinbit i godt monn.

Fordi folk er blitt indoktrinert til å komme med disse "snobb", "er det ikke bra nok for deg?", "skal vi liksom slippe alt fritt?" innvendingene, så har de mistet det viktigste av syne: å kunne forlange kvalitet, på ethvert prisnivå. Og ikke la seg avspise med avfall.
    Det er ikke snobberi å benytte sin forbrukermakt. Synes du at Lofotens fiskekaker er et makkverk, så kjøper du dem ikke. Synes et tilstrekkelig antall mennesker at disse kakene er et makkverk, blir de enten endret eller så slutter Lofoten å produsere dem. Forbrukerne i Norge elsker Grandiosa. Dermed finner du Grandiosa i alle butikker i hele landet. Sånn funker markedet.

I min hjembygd, nokså nær hovedstaden, i et område med mye snobber, hadde vi en vidunderlig fiskebutikk, drevet av en pakistaner som hadde jobbet en årrekke på fiskerimottak i Nord-Norge. Han var et unikum, og hadde et fantastisk servicenivå. Men markedet fungerer som nevnt, og dermed etablerte det seg en vogn på torget i nærheten, med frossen oppdrettsfisk og nada leiekostnader. Snipp og alt det der, og vi hadde ikke lengre en fiskebutikk. Så ga vogna opp, og nå er det et par middels lurvete fiskedisker tilbake i et par velassorterte forretninger. Men inte är detta statens fel, inte!

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Men som Steinbit&Hvitløkkarbonadene beviser, er det mulig å få topp kvalitet til en pris på 128/kilo vs. 104/kilo på dette produktet. Om man ikke kjøpte dem i en "snobbebutikk" som min fiskehandler kunne man sikkert fått prisen ytterligere ned, så den var direkte sammenlignbar.

Vi snakker om et produkt som er i handel, og som til nød kan brukes som vibrasjonsdempende puck under tunge hifi-komponenter -- mot noe som faktisk møter ethvert kriterium som sunn, god og smakfull menneskeføde. Denne kunne alle nordmenn nytt godt av, om ønskelig.

Problemet er holdningen fra produsentledd. Dette har i årtier fokusert på avsetning fremfor omsetning, på det å kvitte seg med ansvaret fremfor å begå verdiskaping.

For noen år siden hadde jeg et konsulentoppdrag for fiskenæringen, der jeg ble utsatt for en presentasjon de hadde kalt "Fra Fjord til Bord".
    Den var de veldig stolte av, og jeg ble meget upopulær da jeg plukket den fra hverandre og sa den var ubrukelig som underlag for en langsiktig strategi. Det skulle stått "Fra Bord til Fjord" - og fokus skulle vært på hva forbrukerne ideelt sett ønsket seg og var villige til å betale godt for, og så burde man arbeide baklengs derfra og sikre at hvert ledd leverte mot den målsetningen.
    Resultatet ville vært større prisdifferensiering, synkronisert mot kvalitetsnivå, og større avkastning på virksomheten.

Den tanken er fullstendig fremmed for korporasjonene. De slåss for homogenisering, minstepris og tidlig avsetning av produktene, så de blir andres ansvar.

Et lyspunkt - vi ser endringer. Fokus på matlaging, matkvalitet og -variasjon gjør at folk begynner å belønne dem som satser ved å velge deres produkter. Men disse møtes med hindre, blokader og direkte sabotasje, og det vil ta tid før matvareindustrien i Norge generelt sett slutter å stappe skit i halsen på folk.

(I NRK Brennpunkt tok man for seg norske fiskeprodusenter som skyter vann og tilsetningsstoff inn i fisken, som de så selger til folk. En av dem ble spurt om han kunne tenke seg å spise sin egen fisk. Han lo høyt - det var uaktuelt.)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ om du kikket litt på linken jeg la inn lengre opp her, så ser du at dette du beskriver slett ikke er særnorsk. "Markedet" lever av overskuddet, de jobber for å beholde sitt levebrød, noen av dem ønsker seg også en viss rikdom. Dermed sprøyter de vann inn i kjøtt og fisk for å øke inntjeningen, for det er faktisk den eneste årsaken til denne planlagte ødeleggelsen av gode råvarer. Og ideen kommer fra de høyt industrialiserte matvareprodusenter i Europa og USA, og langt fra produsenter som Grøstadgris og Eldhus. Det er latterlig å innbille seg at vi pr default har dårlig kvalitet fordi maten kommer fra et av de beste råvareland i verden. Vi har bare kastet oss på trenden. Kjøp fra de små leverandørene, de er toppklasse. Men det er prisen også, så mye koster det å opprettholde kvaliteten og sikkerheten for dyrevelferd. Det gjelder det samme som for hifi; er vi ikke villige til å betale for entusiasme og kunnskap, så dør næringen ut. Inntil videre betaler jeg gladelig.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    Norske bønder må bedrive sivil ulydighet om de ønsker å virke utenom korporasjonens påbud.

http://www.dn.no/d2/d2mat/article2184764.ece
    Jeg regner med at du har lest artikkelen? Og om du ikke ser at dette NETTOPP peker på at dette IKKE er et norsk fenomen, men snarere at Norges bønder bevisst bryter flere EU-pålagte regler, som har sitt utspring i tung, industriell lobbyisme fra jordbruksgigantene i USA og Europa. Dermed tvinges ALLE bønder i USA og Europa til å handle varer med samme opphav og samme egenskaper, uavhengig av hva den enkelte bonde ønsker å gjøre med sin egen jord.
    Heldigvis finnes det enda bønder i dette land, som har nok strihet og egne tanker i huet sånn at han kan skaffe forbrukerne det de vil ha. Men det koster! Og det er dette tråden handler om. Sutring om for dyr mat og for dårlig utvalg. Artikkelen du har lenket til viser nettopp hvordan dette henger sammen. Markedet forsøkes styrt av sterke økonomiske krefter langt unna den norske bonden. Men som nevnt vil noen norske bønder ikke ha noe av det. Og det jeg villig til å betale for. Go, norsk landbruk, go! Og heia de ulydige norske bøndene!

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Du må gjerne kjøre en Norge-EU diskusjon. Jeg linket kun til en artikkel som viste at norske bønder må kjøre sivil ulydighet mot korporasjonens påbud.

God artikkel, forøvrig.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    Du må gjerne kjøre en Norge-EU diskusjon. Jeg linket kun til en artikkel som viste at norske bønder må kjøre sivil ulydighet mot korporasjonens påbud.

God artikkel, forøvrig.
    Ja, det var en opplysende artikkel. Jeg tenkte ikke gjøre det til en Eu-debatt, ville bare påpeke at det ikke er Norge og / eller norske myndigheter, ei heller bonde"mafiaen" som driver disse prosessene. Tvert i mot.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    vredensgnag skrev:

God artikkel, forøvrig.
    Ja, det var en opplysende artikkel. Jeg tenkte ikke gjøre det til en Eu-debatt, ville bare påpeke at det ikke er Norge og / eller norske myndigheter, ei heller bonde"mafiaen" som driver disse prosessene. Tvert i mot.

Honkey
    Min oppfatning er at vi har skapt parasittbyråkratier i disse prosessene - store overbygg av institusjonaliserte mellommenn som ser det i sin interesse å bevare sine funksjoner, fremfor å sørge for at det de administrerer er funksjonelt. Og for å bygge makt homogeniserer de alt, fremfor å åpne for variasjon og utvikling.

Dette er et problem innenfor mange samfunnsfunksjoner - og vi vil snart oppleve en økende grad av tilbakestilling etterhvert som det går opp for folk at stor størrelse ikke gir effektivitet.

For å bruke et lettkjøpt eksempel - Apples suksess skyldes relativt liten størrelse, korte kommandolinjer og tett integrering av beslutningsfunksjoner. Selskapet er snart verdens mest verdifulle (man regner med at Apple passerer Exxon i løpet av året). Til sammenligning har man selskap som Compaq, Dell, Sun, H&P, IBM, Microsoft, o.a. - som alle har bedrevet tradisjonell organisering av sine operasjoner, med enorme mellomledd. Og samtlige av disse klager over sine tungrodde organisasjoner, og har vansker med å bli kvitt dem.

Det samme ser vi i slike administrative kjeder som bøndene sliter i.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    Diplom-is selges mest sannsynnlig til gigantkonsernet Unilever, skriver DN.
    Da kan du snart glemme smaken av denne isen:

Eller den nydelige varianten med smak av romeriks-epler.

Når Unilever kjøper Diplom-is, kommer de til å gjøre akkurat det samme som andre matveregiganter har gjort når dem kjøper mindre aktører i nærings og nytelsesmiddelindustrien, de bygger ned produktkvaliteten over tid. Dem forandrer på oppskriftene litt etter litt, gjør produktet billigere å produsere med billigere råvarer. På den måten mister folk referansepunkter.
    Noen som har kjøpt "After Eight" fra Nestlè og sammenligner smaken (etter hukommelsen) fra den gang det var produsert som en engelsk stolthet i Castleford? Det smaker dritt i sammenligning! Men sikkert bra for eierne som får solid utbytte av å selge mengder med middelmådighet til mange.

Stort sett alle europeere jeg har snakket med, bosatt i Norge, fremhever smaken på den norske iskremen, kontra det dem får servert i hjemlandet av Unilever.

Jeg sier ikke at du ikke får kjøpt skikkelig kvalitetsiskrem i butikken i fremtiden, enten fra Unilever eller andre aktører, gjerne i high-class supermarkeder. Det jeg snakker om er at iskremen i 80-90% segmentet i norge, det som selges på Rema og Rimi i dag, her blir kvaliteten nedadgående. Og mon tror hvordan dette påvirker Henning-Olsen is, en av de få gjenværende familiebedriftene i matvareindustrien.

Det kjennetegner ikke et samfunn i fremgang at matvarene til "hvermansen" blir av dårligere kvalitet, det kjennetegner et samfunn i tilbakegang.

V

vredensgnag

Gjest
    Da kan man trygt regne med at kvaliteten på isen spec'es ned, slik det gikk med Freias sjokolader da Kraft overtok.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    Noen som har smakt Findus stekt løk fra frysedisken?
    Anbefaler alle til å bruke noen kroner på å smake denne grufulle brune smørja. Det er løk som er blitt kjørt gjennom en kvern og finmalt til en "deig". Dette selges som stekt løk. Og det er mulig det er andre leverandører der ute, men det er den jeg har funnet i butikkene, coop, norgesgruppen, rimi.
    Før i tiden var det Hoff som lå i fysedisken, da var det løk som var kuttet opp og smakte sånn løk man fikk servert på karbonadesmørbrødet på veikroa.

Man kan sikkert si at det er best å skjære løk og steke den selv. Og det er riktig. Men man kan også lage iskremen sin selv.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg ser at noen kjeksprodukt inneholder "invertsukker", noen som veit hva dette er for noe? Leste om dette på internett og inntrykket jeg fikk var at dette er helt harmløst.

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Man kan sikkert si at det er best å skjære løk og steke den selv. Og det er riktig. Men man kan også lage iskremen sin selv.
    Jeg lager den selv eller kjøper fra Kulinaris, en strålende, liten produsent av iskrem og sorbeter i Oppegård. Fås på velassorterte matbutikker i Oslo i alle fall. For noen år siden var den også, absurd nok, distribuert gjennom Video Nova i Oslo.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Jeg lager den selv eller kjøper fra Kulinaris, en strålende, liten produsent av iskrem og sorbeter i Oppegård. Fås på velassorterte matbutikker i Oslo i alle fall. For noen år siden var den også, absurd nok, distribuert gjennom Video Nova i Oslo.
    Kulinaris er den beste iskremen jeg har smakt i Norge fra en produsent.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.876
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Stort sett alle europeere jeg har snakket med, bosatt i Norge, fremhever smaken på den norske iskremen, kontra det dem får servert i hjemlandet av Unilever.
    Jeg bor deler av året i Sverige og har stor glede av både Magnum på pinne, spesielt de nye variantene som introduseres hvert år ("Mayan Mystic", anyone?), og Carte d'Or på boks. I følge min datter, som er fullt i stand til å spise en litersboks med kvalitetsis helt selv, er Carte d'Or Stracciatella den beste isen av dem alle. Og hun har prøvd det meste. Den isen kjøper vi i vanlig frysedisk på Konsum.

Så det så. ;)

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    Helt enig, men selvlaget blir enda bedre. Ikke mulig å oppnå konsistensen til helt fersk iskrem eller sorbet når den skal distribueres gjennom butikker.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Helt enig, men selvlaget blir enda bedre. Ikke mulig å oppnå konsistensen til helt fersk iskrem eller sorbet når den skal distribueres gjennom butikker.
    Hva het den iskremmaskinen du postet for noen uker siden?

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    Gaggia Gelatier. Jeg fikk den i gave av samboeren min så gjorde ikke noe reserach selv, men det er visstnok den som gjelder. Pass på å få en med innbygget kjøling, ellers blir det bare jalla. Forhandleren sa at det er denne Eyvind Hellstrøm anbefaler off the record, er den del bilder av den i boken hans om iskrem så antar nesten han har den selv. Koster ca 4500 kroner, lett verdt det.

Vaniljestenger kjøpes på postordre fra Sverige.
    http://www.vaniljimporten.se/

Sorbeter på norske jordbær eller pakistansk mango om sommeren er en sikker vinner. Familen skaffet seg en slik delvis fordi datteren min er allergisk mot kumelk og vi ønsker at hun skal kunne spise iskrem og rene fruktsorbeter uten for mye sukker. Sorbeter er latterlig enkelt, iskrem basert på fløte og egg er litt mer styr siden det skal koke, avkjøles, tilsettes egg og varmes opp til det tykner, men fortsatt ikke noe problem.

Fra romtemperert base (frukt kjørt med stavmikser eller avkjølt egg/fløte) tar det ca 25 minutter til fløyelsmyk is er klar til konsum.

Løp og kjøp.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Takker og bukker nb :) Skal løpe fra Lysekil og kjøpe 8)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.947
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Gaggia Gelatier. Jeg fikk den i gave av samboeren min så gjorde ikke noe reserach selv, men det er visstnok den som gjelder. Pass på å få en med innbygget kjøling, ellers blir det bare jalla. Forhandleren sa at det er denne Eyvind Hellstrøm anbefaler off the record, er den del bilder av den i boken hans om iskrem så antar nesten han har den selv. Koster ca 4500 kroner, lett verdt det.

Sorbeter på norske jordbær eller pakistansk mango om sommeren er en sikker vinner. Familen skaffet seg en slik delvis fordi datteren min er allergisk mot kumelk og vi ønsker at hun skal kunne spise iskrem og rene fruktsorbeter uten for mye sukker. Sorbeter er latterlig enkelt, iskrem basert på fløte og egg er litt mer styr siden det skal koke, avkjøles, tilsettes egg og varmes opp til det tykner, men fortsatt ikke noe problem.

Fra romtemperert base (frukt kjørt med stavmikser eller avkjølt egg/fløte) tar det ca 25 minutter til fløyelsmyk is er klar til konsum.

Løp og kjøp.
    skal du mot kontinentet så er der noe å spare, der. løp og kjøp til denne prisen

http://www.amazon.de/Eismaschine-Gelatiera-ice-blue-Testsieger-Testmagazin/dp/B00023J0QA/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1318787531&sr=8-1

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Espen R skrev:
    Gjør det mens du kan. Det er sikkert kun et tidsspørsmål før det kommer et EU direktiv som forbyr "vanlige folk" å lage maten fra råvarer!

Av hensyn til matvaresikkerheten må nok all menneskeføde være laget av industrien!

Jamfør forbudet mot å blåse opp ballonger ! Har med "sikkerhet" å gjøre!
    Kan nok ikke overlate slikt til amatører vett'u !

EU har gått over fra å være en "Stål og kulluninon" til å bli et redskap for multinasjonale selskapers redskap til å "Zombifisere" europas folk ! Ja jeg ser spøkelser på høylys dag, men jeg innrømer det i allefall !

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg har begynt å irritere meg over Twinings sin te i løs vekt. Vanligvis så tar jeg meg råd til å kjøpe te andre steder enn på Rimi, men det jeg kjøper inn tar slutt og da har det vært greit å veksle med vanlig sort te fra butikken.

Problemet er at pakkene jeg kjøper synes å inneholde uvanlig mye subb, dvs at bitene er for små og ikke blir værende igjen i sila i tekoppen. Mye mulig at jeg ganske enkelt har vært uheldig de siste gangene når jeg nå må si meg misfornøyd med produktet, men lurer nå på om de har begynt å fylle på med samme "kvalitet" av te som det man kan finne i teposene hvis man klipper de opp og tar en titt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    slartibartfast skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:

Løp og kjøp.
    skal du mot kontinentet så er der noe å spare, der. løp og kjøp til denne prisen

http://www.amazon.de/Eismaschine-Gelatiera-ice-blue-Testsieger-Testmagazin/dp/B00023J0QA/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1318787531&sr=8-1
    Jøss! det var mye å spare også. takk for tipset!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn