Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Man kan sikkert si at det er best å skjære løk og steke den selv. Og det er riktig. Men man kan også lage iskremen sin selv.
    Jeg lager den selv eller kjøper fra Kulinaris, en strålende, liten produsent av iskrem og sorbeter i Oppegård. Fås på velassorterte matbutikker i Oslo i alle fall. For noen år siden var den også, absurd nok, distribuert gjennom Video Nova i Oslo.
    Kulinaris er den beste iskremen jeg har smakt i Norge fra en produsent.
    Kulinaris er god, men det er for mye e-stoffer og hfs i den, glukosesukker så det holder.

Sverre Sætre håndlager fantastisk iskrem kun fra naturlige ingredienser. Dessverre bare ett utsalg. Heldigvis ligger det like rundt hjørnet fra hvor jeg bor.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Man kan sikkert si at det er best å skjære løk og steke den selv. Og det er riktig. Men man kan også lage iskremen sin selv.
    Jeg lager den selv eller kjøper fra Kulinaris, en strålende, liten produsent av iskrem og sorbeter i Oppegård. Fås på velassorterte matbutikker i Oslo i alle fall. For noen år siden var den også, absurd nok, distribuert gjennom Video Nova i Oslo.
    Kulinaris er god, men det er for mye e-stoffer og hfs i den, glukosesukker så det holder.

Sverre Sætre håndlager fantastisk iskrem kun fra naturlige ingredienser. Dessverre bare ett utsalg. Heldigvis ligger det like rundt hjørnet fra hvor jeg bor.
    hvor på Frogner/Majorstua er det utsalget? det må prøves

V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Espen R skrev:

Sverre Sætre Konditori, Nils Juelsgt. 70b, om hjørnet fra Nils Juels og inn i Briskebyveien.

Han lager sjokolade, vanilje, bringebær, mango og noen andre. Vaniljeisen har jeg abstinenser på når jeg har vært bortreist en stund. Sjokoladeisen lar jeg være å si stort om ...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    Jeg leste at Coca Cola slik vi kjenner produktet i dag, ikke ville kommet på markedet med den smaken vi kjenner hvis produktet skulle blitt lansert som en kullsyreholdig leksedrikk av en drikkevaregigant i 2011.
    Dette fordi aromastoffene som er i Coca Cola er relativt dyre i innkjøp, dette spesielt med tanke på hva man måtte betalt for disse aromastoffene i småskalainnkjøp i en etableringsfase for produktet. Utsalgsprisen er allerede gitt, og kostprisen i forhold til utsalgspris ville fått den moderne bedriftsledelsen i 2011 til å sagt STOPP: enten lages produktet billigere, eller det blir ikke lansert på markedet.

Dette understøttes av at ex-Pepsi sjefen Roger Enrico skriver i boka "Colakrigen" (colakrigen i USA på 80-tallet) at Coca Cola hadde en disfavør i forhold til Pepsi, fordi coca cola er et dyrere produkt å lage, enn Pepsi. Dette var også den store motivasjonen for Coca Cola å komme opp med "New Coke", dette søtere produktet som skulle ta opp konkuransen mot Pepsi, men som floppet og aldri ble lansert i norge.

Egentlig noe til ettertanke....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Espen R skrev:

Sverre Sætre Konditori, Nils Juelsgt. 70b, om hjørnet fra Nils Juels og inn i Briskebyveien.

Han lager sjokolade, vanilje, bringebær, mango og noen andre. Vaniljeisen har jeg abstinenser på når jeg har vært bortreist en stund. Sjokoladeisen lar jeg være å si stort om ...
    Takk for info, er noen minutters tur fra kontoret. Det skal sjekkes ut

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg leste at Coca Cola slik vi kjenner produktet i dag, ikke ville kommet på markedet med den smaken vi kjenner hvis produktet skulle blitt lansert som en kullsyreholdig leksedrikk av en drikkevaregigant i 2011.
    Dette fordi aromastoffene som er i Coca Cola er relativt dyre i innkjøp, dette spesielt med tanke på hva man måtte betalt for disse aromastoffene i småskalainnkjøp i en etableringsfase for produktet. Utsalgsprisen er allerede gitt, og kostprisen i forhold til utsalgspris ville fått den moderne bedriftsledelsen i 2011 til å sagt STOPP: enten lages produktet billigere, eller det blir ikke lansert på markedet.

Dette understøttes av at ex-Pepsi sjefen Roger Enrico skriver i boka "Colakrigen" (colakrigen i USA på 80-tallet) at Coca Cola hadde en disfavør i forhold til Pepsi, fordi coca cola er et dyrere produkt å lage, enn Pepsi. Dette var også den store motivasjonen for Coca Cola å komme opp med "New Coke", dette søtere produktet som skulle ta opp konkuransen mot Pepsi, men som floppet og aldri ble lansert i norge.

All volumproduksjon av matvarer er suspekt. Den eneste måten man kan øke inntjeningsmarginene på er ved å presse innkjøpspris på ingredienser og forenkle fremstillingen, og alt de er interesserte i er å øke inntjeningsmarginene.
    Derfor bytter man fra dyrere sukker til billigere sukker; dyre ingredienser til billige substitutter; ekte ingredienser til kjemiske etterligninger, osv.

F.eks. er 99% av all industriprodusert vaniljeis smakstilsatt med vaniljearoma laget av ... lignin som er et biprodukt fra tremasse i papirindustrien.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:

All volumproduksjon av matvarer er suspekt. Den eneste måten man kan øke inntjeningsmarginene på er ved å presse innkjøpspris på ingredienser, og alt de er interesserte i er å øke inntjeningsmarginene.
    Derfor bytter man fra dyrere sukker til billigere sukker; dyre ingredienser til billige substitutter; ekte ingredienser til kjemiske etterligninger, osv.

F.eks. er 99% av all industriprodusert vaniljeis smakstilsatt med vaniljearoma laget av ... lignin som er et biprodukt fra tremasse i papirindustrien.
    Ja, det er dette som er bekymringsfullt.
    Hvilken kvalitet og sammensetning det er på kjøkkeninnredninga, is-skjea, campigvogna og forteltet i 2011, det er meg knekkende likegyldig. Og du får stort sett hva du betaler for.

Men at matvareindustrien domineres av få giganter som er ytterst kapitalisisk motivert i måten dem driver på, det liker jeg ikke. Alt begynner med oss selv, det er fra vår fysiske kropp alt springer ut fra. Alt annet avhenger av at den skjøre kroppen vår fungerer. Derfor burde man sette den høyest og øverst. Det gjør man ikke ved å putte i seg all den dritten som blir servert oss. Nestlè, Unilever, Kraft Foods og andre (Orkla på god tur) driver etter akkurat samme prinsipper + at kjedemakten gjør at vi ikke ender opp med alternativer i 90%-markedet.

Noen som har hørt ordtaket "du blir hva du spiser" ? :)

V

vredensgnag

Gjest
    Hvorfor må maten være så billig i Norge?A.

65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Espen R skrev:

Stengt mandager. Så ferskt er det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Isbjørn-Is er et helt greit alternativ til Diplom og Hennig Olsen hvis man vil ha de enkle greie sortene, og ikke behøver de helt store kulinariske spesialitetene. Lokal produsent fra Askøy utenfor Bergen. Mye av deres distribusjon foregår på gamlemåten, med isbil.

At bedrifter som Diplom sklifter eiere bekymrer meg ikke så mye. Oppkjøp er den letteste måten for konkurrenter å komme inn på det norske markedet, da import som alltid vanskeliggjøres av tollmurer. Når konkurransen er liten og utvalget magert, så er det en snarvei til markedet å kjøpe opp noe eksisterende og forandre det til etterhvert å omfatte egne merker og varianter.

Kjøper folk god is vil det bli produsert og solgt god is, det er ikke mer kompliserte enn det.

Jeg er sjeleglad for at mastodonten Tine skaller av slik at nye eiere kommer til. Deres ekstreme markedsandeler på basisvarer er skremmede. Det vil komme oss alle til gode at de blir så små som mulig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hvorfor må maten være så billig i Norge?A.

vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Espen R skrev:

Stengt mandager. Så ferskt er det.
    Fabelaktig. Ser frem til den opplevelsen

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Nei pokker, jeg har vært klar over at noe av det jeg kjøper er merket med "mekanisk utbeinet kjøtt", men har på en måte trodd at dette var heller akseptabelt og ikke en uting slik jeg fikk intrykk av her. Mener å kunne huske at kalkungrillpølser og snitzler inneholder "mekanisk utbeinet kjøtt". Jeg har vært skeptisk til å skulle betale litt over 20 kr for en stk snitzel, men det har jo vært greit å spise dette så jeg har latt det gå.

Hm, etter å ha tenkt meg om, så ser det ut som om at artikkelen over ikke egentlig bannlyser slike matvareprodukt (som jeg kanskje håpet på heh), men retter kritikk om manglende merking og kanskje villedende merking hvor "kjøtt" brukes om såkalt MUK.

Vet noen hva "renskåret kjøtt" betyr? Mener å ha lest dette på pakke med skivet skinke (100 el. 150g), og jeg har vel aldri skjønt om dette er rent kjøtt eller kjøtt trøkt sammen og så skjært opp i biter.

La ellers nylig merke til at Rimi selger iskrem, som synes å være italiensk, men Diplom Is er oppført som kontakt på emballasjen, og jeg ble ikke klok på hvor isen er laget selv om jeg kikket over teksten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gir politikerne skylden for dyr mat

Nordmenn betaler 31 milliarder kroner mer for maten enn våre naboer i Norden.

http://www.dagbladet.no/2011/10/19/nyheter/arbeidsliv/mat/matvarepriser/okonomi/18675558/

- Jeg mener at Brekk er mest opptatt av å få solgt norske landbruksvarer. Da er han avhengig av folks lojalitet og tillit. Han er mindre opptatt av at forbrukernes krav og interesser skal bli ivaretatt, sier seniorforsker Unni Kjærnes ved Statens Institutt for Forbruksforskning til VG.

Hun mener forbrukerne er pasifisert og at de ikke blir hørt, når de ber om bedre og andre varer, opphavsmerking eller større utvalg i butikkhyllene.

Kjærnes mener det er politikerne, og ikke matkjedene eller matindustrien, som har skylden for dyr mat i norske butikkhyller.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:

http://www.dagbladet.no/2011/10/19/nyheter/arbeidsliv/mat/matvarepriser/okonomi/18675558/

- Jeg mener at Brekk er mest opptatt av å få solgt norske landbruksvarer. Da er han avhengig av folks lojalitet og tillit. Han er mindre opptatt av at forbrukernes krav og interesser skal bli ivaretatt, sier seniorforsker Unni Kjærnes ved Statens Institutt for Forbruksforskning til VG.

Hun mener forbrukerne er pasifisert og at de ikke blir hørt, når de ber om bedre og andre varer, opphavsmerking eller større utvalg i butikkhyllene.

Kjærnes mener det er politikerne, og ikke matkjedene eller matindustrien, som har skylden for dyr mat i norske butikkhyller.
    Det innestengte folket.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Vi bruker også ørten milliarder mer enn andre på hus og leiligheter enn folk i andre land, vi pusser opp for mer enn de andre landene til sammen og til en langt høyere standard.

Bil og drivstoff til ågerpriser. Men kjører bil gjør vi -og ikke hvilken som helst bil, jfr noen biltråder her og der.

En forsker på SINTEF koster 1600 kr timen, vedder på at det er billigere i Finland! En advokattime, noen som tør gjette?! Idrettshallen her kostet 20 mill! Kunne kjøpt 5 sånne i Litauen.

Skulle nesten tro vi var et høykostland gitt!

Men en salderingspost må man jo ha:

"Litt mer margarinis anyone? den var skikkelig billig og ungene har ikke smakt annet så de synes den er kjempegod!"

Jadda..

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjestemedlem skrev:

"For en norsk familie er ekstraregningen på mat beregnet til 15.000 kroner årlig, skriver Nationen. Avisa har ikke fått bekreftet om tallet er justert for at inntektsnivået er høyere i Norge."

Nokså vesentlig, vil enkelte hevde....

V

vredensgnag

Gjest
    Dansk jordbruk står for det største netto valutabidraget til Danmark.

Dansk jordbruk eksporterer for 68 milliarder DKK i året.

Dermed har man et lite utgangspunkt for å vurdere hva det norske samfunnet taper på at våre bønder er snødd inne, og muligens burde man ta slike vurderinger med i betraktningen når man skal kalkulere hva det koster "norske familier".

;)

Det siste man vil er jo at norske bønder skal bli økonomisk uavhengige, hva skal landbruksbyråkratene og partiet som lever av å kue dem holde på med da?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    Dansk jordbruk står for det største netto valutabidraget til Danmark.

Dansk jordbruk eksporterer for 68 milliarder DKK i året.

Dermed har man et lite utgangspunkt for å vurdere hva det norske samfunnet taper på at våre bønder er snødd inne, og muligens burde man ta slike vurderinger med i betraktningen når man skal kalkulere hva det koster "norske familier".

;)

Det siste man vil er jo at norske bønder skal bli økonomisk uavhengige, hva skal landbruksbyråkratene og partiet som lever av å kue dem holde på med da?
    Et veldig lite et.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Av de 31 milliardene er 13,1 mrd resultat av generelt høyere kostnadsnivå i Norge, 8 mrd er skjermingsstøtte, 3,8 mrd er høyere moms enn i de andre landene

9,5 mrd står som uforklart. Halvparten av dette, 4,5 mrd, går antakelig til industrileddet (høyere lønninger, dårlige veier, lang/dyr transport, spredt bosetning etc): Tilsvarende beløp, 4,5 mrd ender antakelig opp i dagligvarebransjen. Sitat Nationen:"...Det er dessutan avgrensa trykk frå internasjonal konkurranse, noko som også kjem daglegvarehandelen til gode."

Er gode tider for kjøpmannsånden i Norge.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Vi utsettes dessuten for en god del prisdiskriminering her i landet. Vi har god råd, derfor er prisene høye.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Nortura melder at etterspørselen etter ribbe er allerede stor!

Ribbe til 100kr+ til julemiddagen??

Neiidda! BILLIGERE ribbe skal det bli, DEN så jeg ikke komme!!

Førvardet stor etterspørsel, stor pris.... ikke i landbruket nei, snarere tvert om!

http://www.adressa.no/forbruker/article1713736.ece

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Priskrig setter ofte andre prismekanismer til side.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Scroller du litt nedover den siden i Adressa så får du en artikkel om Trøndelags rikeste mann. Jepp, det er han som gjør Norge billigere.

For noen år siden måtte de lokale grønnsakbøndene her være med å sponse en Jokerkampanje før jul. Den kålrota de produserte til pinnekjøttsesongen ble solgt for 90 øre pr kilo i butikk. Dette er selvsagt langt under kostpris. Bøndene protesterte, men ble ikke hørt. Istedet ble de forhåndstrukket en viss sum på hver kilo grønnsaker de leverte resten av året slik at de finansierte stuntet for Joker. Kålroten skulle fungere som lokkemat i ordets rette betydning. Kvaliteten var førsteklasses, og 'kampanjen' sikkert en suksess for Joker, men iflg en av bøndene var det man oppnådde:

- kundene stilte spørsmål ved kvaliteten. Selv om den så helt fin ut måtte det vel være noe galt med en kålrot som selges til den prisen?

- Den naturlige prisforståelsen for produktet ble opphevet. HVis det kan selges kålrot til 90 øre kiloen nå må vel 10 kroner kiloen etter jul være ågerpris? Folk ble med rette forvirret, deretter mistenksomme.

- forverret økonomi for produsentene, i og med at de betalte det hele, samtidig som de fikk produktets renommè ødelagt.

-det fungerte som en oppstrammer i forholdet mellom produsentene og kjedemakta. Alternativet hvis produsentene nektet var selvfølgelig å miste salgskontraktene ellers også.

Litt faktaopplysninger: Normalt så produseres grønnsaker som kålrot for en pris på et par tre kroner pr kilo til bonden. Noe av det tyngste og mest slitsomme arbeidet som finnes: All opptaking skjer som regel manuelt; man ligger på kne og drar opp en og en kålrot med en vridende bevegelse, deretter brukes en stor kniv for å skjære av jord og røtter på kålrota før du snur den rundt og kapper av bladverket. Dette krever kraft, det er en veldig grov stilk på kålrot. Så legges den igjen i randa, før man tar neste, den står like foran den forrige. Randa er hundre meter lang. Du har kanskje 20 dekar du skal igjennom i løpet av høsten. Alt foregår vanligvis ved ved en temperatur på rundt fire grader i et helsikes vær. Senebetennelse sa du? Ja gjett....
    Men det betinger jo selvsagt at du har fått en avling å høste, det er ikke selvsagt. Åkeren må gjerdes inn, både for hjort/elg/rådyr, men også kles med svære innsektsnett for å fange kålrotfluer og hindre disse i å fly inn i åkeren og legge egg i kålrota. Og så har du faktorene du ikke får gjort noe med, vær og nedbørsmengder, frost...
    Ok, deretter er det å plukke opp all kålrota fra åkeren, lagre den i kasser på kjølelager. Så er det å bruke høst og vinter på å ta frem kassene, vaske all kålrota, finpusse hver enkelt, se over og sortere ut alt som er for smått, stort eller har andre feil. Deretter pakkes de etter kjedenes ønsker, enten det er voksing (for å hindre uttørring), på pappbrett eller i gladpack, før de sendes ut. Ofte er ordrene kommet på veldig kort varsel, så det er vanlig å holde på både på helg og natt for å rekke å pakke de fire tonnene som skal ut på mandag.

Alt dette for å sponse kjedene slik at de - uten egne tap - kan selge for 90 øre kiloen. Til verdens mest kjøpesterke kundegruppe. Et produkt som altså er et resultat av arbeid som det er 20 år siden du fikk nordmenn til å gjøre, polakkene nå velger bort og får de mye omtalte bananskrellende svenskene til å framstå som priveligerte.

Av og til er det litt frustrerende å se hvordan man må danse etter matvareadelens pipe når de aldeles henrykt kommer på nye selskapsleker....

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Personlig blir jeg rett og slett litt kvalm av at kjøtt skal være så helvetes billig, det er en vare som rett og slett ikke bør være billig i det hele tatt. Kjøtt burde være dobbelt så dyrt som det er i dag, minst. Da hadde vi kanskje dyttet i oss mindre av det, og igjen kommet til å se det som det det egentlig er, nemlig noe man spiser unntaksvis. Forholdet vært til kjøtt er jo blitt helt noldus.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Årsaken til at kålrabi blir solgt så billit er utelukkende fordi det får folk til å kjøpe mengde r av andre varer. Det er ingen som spiser dette som et måltid. Vi ser det samme tidligere på høsten med hvitkål til 2kr/kg. Når folk kjøper noen kilo med dette... det er jo så billig, så må de jo ha noen kilo fårekjøtt som tilbehør da.

Så selv om det ser toskete ut isolert sett, så fører det til at man totalt sett handler mer av bondens varer til vanlig pris.

Hvis det er noen trøst for kålrabibøndene så kan man se til Storbritannia. Det er det minimalt som engang blir spist av mennesker, nesten alt går til dyrefor.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Årsaken til at kålrabi blir solgt så billit er utelukkende fordi det får folk til å kjøpe mengde r av andre varer. Det er ingen som spiser dette som et måltid. Vi ser det samme tidligere på høsten med hvitkål til 2kr/kg. Når folk kjøper noen kilo med dette... det er jo så billig, så må de jo ha noen kilo fårekjøtt som tilbehør da.

Så selv om det ser toskete ut isolert sett, så fører det til at man totalt sett handler mer av bondens varer til vanlig pris.

Hvis det er noen trøst for kålrabibøndene så kan man se til Storbritannia. Det er det minimalt som engang blir spist av mennesker, nesten alt går til dyrefor.
    Neida, kålrot går til menneskemat også der (den som ikke sorteres vekk). Du forveksler med nepe og fôrmargkål, vanlige fôrplanter. Det kan jo dog nevnes at i utlandet er det tillatt med en rekke sprøytemidler som ikke tillates brukt i kålrotdyrking i Norge. Det gøyale er at forbudet ikke gjelder for importert kålrot, så den er sprøytet iflg opprinnelseslandet selv om den selges her. Men det visste du selvfølgelig.

Når det gjelder funksjonen som lokkemat/kioskvelter er vel kålrot temmelig usexy greier uansett. Om du betaler 90 øre eller 5 kroner kiloen betyr dette ingenting for økonomien. Hvor mange kilo kjøper du i året? Kjøp grønnsaker for 100 kroner og du får ikke plass til så mye mer i det handlenettet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Odd J skrev:
    Neida, kålrot går til menneskemat også der (den som ikke sorteres vekk). Du forveksler med nepe og fôrmargkål, vanlige fôrplanter.
    God mulig du har rett, men jeg har fått det for meg at det er litt omvendt av her hjemme. At kålrot brukes mest til for og nepe til mat, mens her hjemme er det mye motsatt.

Når det gjelder funksjonen som lokkemat/kioskvelter er vel kålrot temmelig usexy greier uansett. Om du betaler 90 øre eller 5 kroner kiloen betyr dette ingenting for økonomien. Hvor mange kilo kjøper du i året? Kjøp grønnsaker for 100 kroner og du får ikke plass til så mye mer i det handlenettet.
    Jeg bekymrer meg lite over kålrotprisene, men ser jo effekten av at de brukes som non-profit lokkevarer. Stor viktighet for butikkene at du velger nettopp dem for innkjøpene til jul, og mange folk er enkle nok til å lokkes av slike tilbud. Det er noen få slike ekstremt prissensitive varer gjennom sesongen, og dagligvarebransjen er ikke alene om dette.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    He he, kålrot prissensitiv du.... ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    Fidelio skrev:
    Personlig blir jeg rett og slett litt kvalm av at kjøtt skal være så helvetes billig, det er en vare som rett og slett ikke bør være billig i det hele tatt. Kjøtt burde være dobbelt så dyrt som det er i dag, minst. Da hadde vi kanskje dyttet i oss mindre av det, og igjen kommet til å se det som det det egentlig er, nemlig noe man spiser unntaksvis. Forholdet vært til kjøtt er jo blitt helt noldus.
    Helt enig.

Da jeg var barn var det kokt torsk med gulrotstuing til hverdagsmiddag og koteletter med surkål til søndags. Nå er ting snudd opp-ned og koteletter med surkål er noe av det billigste du kan ha til middag, mens torsk kjøpt hos fiskehandleren er blitt luxus.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Fidelio skrev:
    Helt enig.

Da jeg var barn var det kokt torsk med gulrotstuing til hverdagsmiddag og koteletter med surkål til søndags. Nå er ting snudd opp-ned og koteletter med surkål er noe av det billigste du kan ha til middag, mens torsk kjøpt hos fiskehandleren er blitt luxus.
    Problemet er vel heller at det er slike ågerpriser på mange grønnsaker. I andre fattigere land er det gjerne slik at folk spiser mye grønnsaker, og kanskje litt kjøtt eller fisk til. Men da oppdelt i strimler og småbiter for å strekke det.

Her oss oss er det omvendt. En typisk middag er en stor klump med kjøtt, noe stivelse i klump, og kanskje litt grønnsaker til pynt eller som alibi.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nå er det lavkarbo som gjelder. Grønnsaker, frukt og grovt brød er ut!

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.612
    Vel, lavkarbo inkluderer grønnsaker.
    Grovt brød er ut, det er riktig.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    BT skrev:
    Lavkarbo er nå ut. Leser i avisen at fastedietten nå er på full fart inn, anført av USA. Man skal faste i 24 timer, for da får man en effekt som...bla bla bla.

Er ganske rystet av hvor "psykisk syk" folk er i ferd med å bli. På Tv ser man at enkelte hysteriske foreldre ikke bare har valgt hysteriske dietter for seg selv, dem har valgt det for sine barn også.
    Kostholds- og treningsnarkomani er i ferd med å bli en sykdom i samfunnet. Folk står opp midt på natten og trener grunnet tvangstanker om trening og kosthold. Overtrening blant deler av befolkningen begynner å bli et problem, leser jeg. Det blir aldri nok. Aldri nok muskler, aldri slank nok. Selvsagt er det nok både av det ene og det andre, det er bare tankene rundt dette som er feil.

Senest i helga var det en artikken i avisa at det er sterkt økende etterspørsel etter kosmetiske påfyllinger i leppene, særlig blant helt unge folk. Folk skal ha trutmunn og kysselepper. Kvinnen som var avildet hadde sykt store lepper, men hun selv måtte ha mer påfylling av "fyllingsmateriale" for å få naturlige lepper, som hun sa. Det hjelper ikke med øyne når det er tankene som kommer til kort.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    BT skrev:
    Lavkarbo er nå ut. Leser i avisen at fastedietten nå er på full fart inn, anført av USA. Man skal faste i 24 timer, for da får man en effekt som...bla bla bla.
    Fasting er da ikke usunt, og har vel lite med trutmunner å gjøre, så jeg fokuserer på fastingen, som faktisk er meget sunn. Og burde ikke kunstig trutmunn og fasting kanskje være i en annen tråd?

Det er forholdsvis nytt å kunne stappe mat i seg døgnet rundt, i historisk perspektiv. Uansett, om fasting:

Senker aldringsprosessen
    Å faste i korte perioder er sunt, mener noen forskere og eksperter.

- Foruten å gå ned i vekt, vil regelmessige fastedager blant annet senke risikoen for hjerte-karlidelser og kreft, sier forskere ved University of California, Berkeley.

- En lettvariant av fastingen, som å hoppe over lunsjen annenhver dag, har også gunstige effekter på kolesterolet og reduserer i tillegg triglyseriner i blodet (farlig fett), sier Dr Krista Varady, som har ledet en studie på overvektige ved Berkeley.

Hvorfor denne fastemetoden har så gunstig effekt på kroppen er ikke vitenskapelig avklart, men det er foretatt mye forskning, blant annet på rotter, siden 40-tallet.

Fasting har en viss innvirkning på fettreservenes fordeling på kroppen, men også på nivået av fettsyrer, hormoner og leptin, alle faktorer som påvirker forbrenningen. Korte faster viser seg også å trigge et gen som har som oppgave å beskytte cellene våre under harde kår, som sulteperioder. Ergo vil jevnlig faste reparere skader etter oksidativt stress (aldring), betennelser og insulinnivåer.

Kilder: Nutrition and Health, UAE University, Al Ain, United Arab Emirates. University of California, Berkeley. Wikipedia. The Journal of Experimental Biology. BradPilon.com

M

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:
    BT skrev:
    Fasting er da ikke usunt, og har vel lite med trutmunner å gjøre, så jeg fokuserer på fastingen, som faktisk er meget sunn. Og burde ikke kunstig trutmunn og fasting kanskje være i en annen tråd?

Uansett, om fasting:

Senker aldringsprosessen
    Å faste i korte perioder er sunt, mener noen forskere og eksperter.

- Foruten å gå ned i vekt, vil regelmessige fastedager blant annet senke risikoen for hjerte-karlidelser og kreft, sier forskere ved University of California, Berkeley.

- En lettvariant av fastingen, som å hoppe over lunsjen annenhver dag, har også gunstige effekter på kolesterolet og reduserer i tillegg triglyseriner i blodet (farlig fett), sier Dr Krista Varady, som har ledet en studie på overvektige ved Berkeley.

Hvorfor denne fastemetoden har så gunstig effekt på kroppen er ikke vitenskapelig avklart, men det er foretatt mye forskning, blant annet på rotter, siden 40-tallet.

Fasting har en viss innvirkning på fettreservenes fordeling på kroppen, men også på nivået av fettsyrer, hormoner og leptin, alle faktorer som påvirker forbrenningen. Korte faster viser seg også å trigge et gen som har som oppgave å beskytte cellene våre under harde kår, som sulteperioder. Ergo vil jevnlig faste reparere skader etter oksidativt stress (aldring), betennelser og insulinnivåer.

Kilder: Nutrition and Health, UAE University, Al Ain, United Arab Emirates. University of California, Berkeley. Wikipedia. The Journal of Experimental Biology. BradPilon.com

M
    Hele poenget mitt er at det for meg later til at folk i større grad går fra den ene ytterligheten til den andre, i stedet for å finne balanse og harmoni. Man lar seg utrolig lett påvirke av alle disse ytre faktorene i stedet for å søke innover i seg selv og finne sin egen sannhet rundt disse spørsmål.
    Det mange ikke skjønner er at alle mennesker er noe ulik i sin biokjemi, dvs at bestemte typer matvarer som er bra for den ene, nødvendigvis ikke trenger å være bra for den andre.

Jeg spiser både fisk og kjøtt, salt, sukker og karbohydrater. Men jeg overdriver ikke, jeg har kuttet ned på mengden, svømmer 2-3 ganger i uken, spiller innebandy, bruker natur og fjell som gir meg trening og opplevelser, er 1.85 høy og veier 84 kilo. Syns dette funker for meg. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn