BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
Jeg faster faktisk flere ganger hver dag. Det fungerer utmerket...
Dyr mat? Ribba koster 29,90 pr kilo på Rema. Surkålen 2.90! Poteten blir du vel heller ikke ruinert av. Selv de fattigste har råd til mat som var ren luksus for noen år tilbake.Gjestemedlem skrev:Gir politikerne skylden for dyr mat.
AKA lokkevarer.Voff skrev:Dyr mat? Ribba koster 29,90 pr kilo på Rema. Surkålen 2.90! Poteten blir du vel heller ikke ruinert av. Selv de fattigste har råd til mat som var ren luksus for noen år tilbake.
I et samfunn der svært mye er altfor dyrt, og hvor mange lever fett nettopp derfor, er matprisene det minste av våre problemer....
Svært enig i dette. Det er et problem at svært mange åpenbart ikke er i stand til (eller mener å ha tid til) å lage ordentlig mat, samt mangle ferdigheter til å kunne vurdere om en matvare kan spises til tross for at kalenderen viser en dag etter datostemplingen på emballasjen.Odd J skrev:Den billigste maten er den du ikke kjøper. Kjøp basisvarer og lag maten selv. Grønnsaker og poteter koster 5-10 kr pr kg, lapskausblanding 30 kr/Kg! God betaling for skrelling og kutting selv. Brødet likeså. Du betaler dyrt for all bearbeiding som er gjort før du kjøper varen.
Ikke kjøp mer enn det du trenger, vi kaster nesten halvparten av all maten i Norge. Spis opp restene, ikke kast dem. Ikke få panikk om datoen er gått ut, mesteparten kan du likevel spise. Og er du i tvil, spør bestemor, hun kan det der. Kutt ned på dill-dall og junk. Det er både dyrt og usunt.
Garanterer at matbudsjettet går ned. Det er til og med mulig å gå opp i kvalitet og råvarepris og likevel komme bedre ut. Når mange klager over dyr mat glemmer de at de betaler for en langt høyere bearbeidelsesgrad enn før. Industrien satser knallhardt på å få folk til å kjøpe mer og mer ferdigmat ved å satse på folks tiltakende tidsklemme/ matlagingsinkompetanse/god økonomi/latmarksgener. Det er der marginene er, ikke på basisvarer.
Jeg går ut i fra at det ikke er du som foretar innkjøpene i din husholdning, for virkeligheten er nok en helt annen enn den du prøver å tegne. Prisnivået ligger nok jevnt over i alle fall 400% over dette.Odd J skrev:Den billigste maten er den du ikke kjøper. Kjøp basisvarer og lag maten selv. Grønnsaker og poteter koster 5-10 kr pr kg, lapskausblanding 30 kr/Kg! God betaling for skrelling og kutting selv. Brødet likeså. Du betaler dyrt for all bearbeiding som er gjort før du kjøper varen.
Med en diett bestående av den typen poteter som ligger i kassen, løk i løsvekt og koteletter på tilbud så blir det ganske rimelig.Gjestemedlem skrev:Dette er gjengs priser hvis du går inn i en tilfeldig butikk i Norge og kjøper en kilo og det ikke er tilbud på varen. Jeg bommer nok ikke så voldsomt hvis jeg antar at disse prisene er de høyeste i verden.
Men det går an å leve som en fattig polsk gjestearbeider med sterk hjemlengsel, leve på sekkepoteter, kål og frosne sommerkoteletter.
Jeg syns ikke Odds poeng faller på at han bruker innsalgspris og ikke utsalgspris på produktene. Det er mye å vinne i både kvalitet og reduserte utlegg på å gjøre enkel bearbeidelse selv - smaksopplevelsene blir garantert bedre.nb skrev:Svært enig i dette. Det er et problem at svært mange åpenbart ikke er i stand til (eller mener å ha tid til) å lage ordentlig mat, samt mangle ferdigheter til å kunne vurdere om en matvare kan spises til tross for at kalenderen viser en dag etter datostemplingen på emballasjen.Odd J skrev:Den billigste maten er den du ikke kjøper. Kjøp basisvarer og lag maten selv. Grønnsaker og poteter koster 5-10 kr pr kg, lapskausblanding 30 kr/Kg! God betaling for skrelling og kutting selv. Brødet likeså. Du betaler dyrt for all bearbeiding som er gjort før du kjøper varen.
Ikke kjøp mer enn det du trenger, vi kaster nesten halvparten av all maten i Norge. Spis opp restene, ikke kast dem. Ikke få panikk om datoen er gått ut, mesteparten kan du likevel spise. Og er du i tvil, spør bestemor, hun kan det der. Kutt ned på dill-dall og junk. Det er både dyrt og usunt.
Garanterer at matbudsjettet går ned. Det er til og med mulig å gå opp i kvalitet og råvarepris og likevel komme bedre ut. Når mange klager over dyr mat glemmer de at de betaler for en langt høyere bearbeidelsesgrad enn før. Industrien satser knallhardt på å få folk til å kjøpe mer og mer ferdigmat ved å satse på folks tiltakende tidsklemme/ matlagingsinkompetanse/god økonomi/latmarksgener. Det er der marginene er, ikke på basisvarer.
Min favoritt er kylling. Om man ser på prisen på en kylling i "reservedeler", dvs to lår og to filleter pakket i gul depresjonspakning med skinnet fjernet slik at man kan være sikker på at det ikke smaker noen ting kontra en hel kylling så er timelønnen på de få minuttene det tar å partere den selv rimelig høy. Og dessuten kan det kokes suppe eller kraft på skroget.
Klart det er et poeng og det er ingen som tar til orde for å kjøpe ferdig oppskjærte grønnsaker . Det lønner seg å kjøpe store forpakninger og spise opp alt, men dette er jo også mye lettere hvis man er en stor husholdning og ikke en person i husholdningen. Jeg tar utgangspunkt i løsvekt, men det er ikke alle varer som man får kjøpe i løsvekt en gang. Mange grønnsaker kommer utelukkende ferdigporsjonert på plastpakket isopor, og butikkene fører ikke noe annet. Pastinakk, små tomater med smak, persille, vårløk og mye mye annet selges ikke i løsvekt en gang, ofte ikke engang paprika. Ikke med mindre man oppsøker innvandrerbutikker i alle fall.nb skrev:Med en diett bestående av den typen poteter som ligger i kassen, løk i løsvekt og koteletter på tilbud så blir det ganske rimelig.Gjestemedlem skrev:Dette er gjengs priser hvis du går inn i en tilfeldig butikk i Norge og kjøper en kilo og det ikke er tilbud på varen. Jeg bommer nok ikke så voldsomt hvis jeg antar at disse prisene er de høyeste i verden.
Men det går an å leve som en fattig polsk gjestearbeider med sterk hjemlengsel, leve på sekkepoteter, kål og frosne sommerkoteletter.
Men Odd J har forsåvidt et poeng i at folk som klager over prisen kunne sluppet unna med mye lavere regning om de faktisk hadde spist opp alt de kjøpte og ikke kastet 1/4 (som vel er tallet i Norge) i søpla, samt basert seg på ting som ikke er preprosseserte og pakket i porsjonspakker.
Skal du ha gul løk kan du velge om du vil betale ca 5, 20 eller 200 pr. kilo alt ettersom du vil putte den i plastpose selv, få den i en sånn fin strømpe eller ha den ferdig skrelt og oppskåret.
Bunnpris kjører hver uke, hver dag kampanje på kjøttvarer (og laks)nb skrev:AKA lokkevarer.Voff skrev:Dyr mat? Ribba koster 29,90 pr kilo på Rema. Surkålen 2.90! Poteten blir du vel heller ikke ruinert av. Selv de fattigste har råd til mat som var ren luksus for noen år tilbake.
I et samfunn der svært mye er altfor dyrt, og hvor mange lever fett nettopp derfor, er matprisene det minste av våre problemer....
Ja, superpriser betyr jo egentlig overpriser. Latterlig å annonsere noe med noe slik til annet enn språkfattige svensker.pedal skrev:Alt for dårlig utvalg i Norge. Kundene blir ikke tilfredsstilt. Her har vi mye å lære av svenskene.
Det er då lenge sidan at eit halvkilo kjøtdeig vart 400 gram. Det nye er at det no ser ut til å verte redusert til 300. Altså går det tre halvkilo på ein kilo. Matematikkvanskar årsak-verknad?Gjestemedlem skrev:Mye svindel og lureri med emballasje for tiden. Tine selger f.eks. Kvitseidsmør i halvkilospakninger som med alt annet smør... men størrelsen har de sneket ned til 450g. Samme svindelen kjøres for tiden med kaffe. Flere store merker selger kvartkilosposene med 225g i for å lure kunden.
Jeg styrer i alle fall langt unna slike produkter der produsenten forsøker seg med en spansk en.
GB kjenner jeg ikke til, men forsøk å handle kålrabi i Sør-Europa. Nordmenn som bor i Spania tar med seg kålrabi hjemmefra, eller får noen som kommer på besøk til å bringe det for dem, for der nede går all produksjon til dyrefor. Noen bønder har selvsagt skjønt at å selge til de gærne nordmennene er lurt i en kort periode av året, men de rapportene jeg har fått er at den har en søtsmak som ikke harmoniserer helt med den norske. Så kålrabien, uansett sortering, er dyrefor i store, Europeiske land. Jeg kan ikke huske å ha sett rabbi på markedene i Roma heller, men så så jeg heller ikke etter den.Odd J skrev:Neida, kålrot går til menneskemat også der (den som ikke sorteres vekk).Gjestemedlem skrev:Årsaken til at kålrabi blir solgt så billit er utelukkende fordi det får folk til å kjøpe mengde r av andre varer. Det er ingen som spiser dette som et måltid. Vi ser det samme tidligere på høsten med hvitkål til 2kr/kg. Når folk kjøper noen kilo med dette... det er jo så billig, så må de jo ha noen kilo fårekjøtt som tilbehør da.
Så selv om det ser toskete ut isolert sett, så fører det til at man totalt sett handler mer av bondens varer til vanlig pris.
Hvis det er noen trøst for kålrabibøndene så kan man se til Storbritannia. Det er det minimalt som engang blir spist av mennesker, nesten alt går til dyrefor.
så det er trasig å få kålrabi i Spania?baluba skrev:GB kjenner jeg ikke til, men forsøk å handle kålrabi i Sør-Europa. Nordmenn som bor i Spania tar med seg kålrabi hjemmefra, eller får noen som kommer på besøk til å bringe det for dem, for der nede går all produksjon til dyrefor. Noen bønder har selvsagt skjønt at å selge til de gærne nordmennene er lurt i en kort periode av året, men de rapportene jeg har fått er at den har en søtsmak som ikke harmoniserer helt med den norske. Så kålrabien, uansett sortering, er dyrefor i store, Europeiske land. Jeg kan ikke huske å ha sett rabbi på markedene i Roma heller, men så så jeg heller ikke etter den.Odd J skrev:Neida, kålrot går til menneskemat også der (den som ikke sorteres vekk).Gjestemedlem skrev:Årsaken til at kålrabi blir solgt så billit er utelukkende fordi det får folk til å kjøpe mengde r av andre varer. Det er ingen som spiser dette som et måltid. Vi ser det samme tidligere på høsten med hvitkål til 2kr/kg. Når folk kjøper noen kilo med dette... det er jo så billig, så må de jo ha noen kilo fårekjøtt som tilbehør da.
Så selv om det ser toskete ut isolert sett, så fører det til at man totalt sett handler mer av bondens varer til vanlig pris.
Hvis det er noen trøst for kålrabibøndene så kan man se til Storbritannia. Det er det minimalt som engang blir spist av mennesker, nesten alt går til dyrefor.
Ikke vet jeg hvem som er i turnipsåkeren, men jeg vet i alle fall at alle gamlinger som bor på Gran Canaria klager over dette. De som bor på solkysten er som oftest hjemme i gamlelandet rundt juletider, for da er været surt der nede også. Men såvidt jeg skjønner av de få som er der til jul så er problemet akkurat det sammen.Pink_Panther skrev:Er det noen som forveksler kålrabi og turnips her, mon tro?
Åkke som så må de ta med rabben hjemmefra.Pink_Panther skrev:Gamlingene på Grand Canari eter vel hvasomhelst, bare det er billig. Klagingen kommer i etterhånd når de oppdager at utlendingene prøver å lure dem. ;D
Var ikke de gamle avlange Delikat salalt-emballasjene på 250g? De nye firkantede lave er ihvertfall på 200...vredensgnag skrev:I tillegg til at de fusker med vekten, så reduserer de også størrelsen på pakkene, over tid. En grei måte å skjule prisøkninger på.
Tydelegvis! Nordens appelsin er ganske hemmeleg utanfor Skandinavia....Pink_Panther skrev:Er det noen som forveksler kålrabi og turnips her, mon tro?
Ganske ukjent for posemat-generasjonen også kan det se ut til.Audiophile-Arve skrev:Tydelegvis! Nordens appelsin er ganske hemmeleg utanfor Skandinavia....Pink_Panther skrev:Er det noen som forveksler kålrabi og turnips her, mon tro?
Brassica napobrassicaPink_Panther skrev:Ganske ukjent for posemat-generasjonen også kan det se ut til.Audiophile-Arve skrev:Tydelegvis! Nordens appelsin er ganske hemmeleg utanfor Skandinavia....Pink_Panther skrev:Er det noen som forveksler kålrabi og turnips her, mon tro?
Koolraap på nederlandsk. Sesongbasert tilgjengelig, men ikke så vanlig som hjemme.....berxter skrev:Brassica napobrassicaPink_Panther skrev:Ganske ukjent for posemat-generasjonen også kan det se ut til.Audiophile-Arve skrev:Tydelegvis! Nordens appelsin er ganske hemmeleg utanfor Skandinavia....Pink_Panther skrev:Er det noen som forveksler kålrabi og turnips her, mon tro?
Neep (vel, brukes også om turnips); Rutabaga; Swede; Tumshie, Swedish Turnip... Slett ikke ukjent i USA, Irland, England, Wales, Skottland.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rutabaga
Det er rettnok bare vi som kaller rota Kålrabi; det som ellers er kjent som Kohlrabi kaller vi i Norge Knutekål.
B
Jeg synes marsipanpølsene fra Nidar ser slankere ut i år i forhold til tidligere, kanskje med så mye som en hel millimeter. Tja, jeg må innrømme at jeg kikka kun på en pakke da, kan jo tenkes at alle marsipanpølsene som lages kan variere litt i tykkelse.epi skrev:Var ikke de gamle avlange Delikat salalt-emballasjene på 250g? De nye firkantede lave er ihvertfall på 200...vredensgnag skrev:I tillegg til at de fusker med vekten, så reduserer de også størrelsen på pakkene, over tid. En grei måte å skjule prisøkninger på.
Det er vel ikke så mystisk det. Et lite søk viser denne innholdsfortegnelsen:Decoman skrev:F.eks har man produktet "Ryvita Multi-Grain, wholegrain rye crispbread", som jeg liker å kjøpe fordi det koster kun 15 kr eller noe sånt (og det tar lang tid før jeg får spist det opp). 7,2 % fett tydeligvis, hvor type fett ikke er spesifisert overhodet. Det er deklarert på pakningen at produktet innholder soya. Er Soya å forstå som fett? Ellers får jeg tro at dette inneholder såkalt vegetabilsk fett når dette ikke er nevnt på pakka.
Du kan kanskje foredra litt rundt dette med femårsplaner, siden du tydeligvis kan dette her?nb skrev:Nå må vel Tine krype til korset og importere smør eller råstoff til smør. Ikke så lett å være monopolist når tilbuds- og etterspørselssiden i et marked endrer seg fort. Da funker ikke femårsplanen så bra lengre.