Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det som er litt interessant, Deph, er jo at dette blant annet (ikke utelukkende, selvsagt) skyldes åpning av grensene for friere handel med matvarer. Det er pengefolket som ønsker å spare ti øre på hvert brød som er problemet, den gangen politikerne hadde en visjon om sjølberging, ble brøene laget hos den lokale bakeren (som nå er nedlagt), de var gode, ekte og frie for kjemisk drit.
    Nei, jeg ønsker meg ikke tilbake dit. Men tror du dette er et utelukkende norsk problem, er du langt ute. Dette er internasjonalt, det er drevet av behovet for inntjening, og ikke kvalitet. Skal vi ha det sistnevnte vil det koste. Og det vil koste mer i Norge enn i noe annet land, blant annet fordi den norske bakeren og butikkbetjeningen har en anstendig lønn.

    Honkey
    Så lenge det er etterspørsel etter gode matvarer, som ekte brød vil det være et tilbud av det så lenge man ikke blokkerer for handelen. Det som er kritisk her er at forbrukerne får vite hva det er de kjøper og at det behøves mye strengere regler for merking og markedsføring av tvilsomme produkter.

    Det er i hovedsak kvalitetsvarer som rammes av de norske tollmurene. Og det er de samme tollmurer som forhindrer etablering av konkurranse for Rimi, Orkla og Rema og de få andre som har kuppet hele det norske markedet og stort sett tilbyr helseskadelig dritt forkledd som mat.

    Råvarer som kjøtt, melk, korn, frukt, grønnsaker og meieriprodukter er det som det er vedumblokkade på. Ikke søppel fra Kraft, P&G, Nestlee etc. etc.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Hvorfor må favorittutrykket til norske butikkansatte være; "Dessverre, det er vi fri for" ??

    Rett ved siden av meg ligger det en temmelig stor Rema butikk. Og også den har mange tomme hylleplasser, akkurat som Coop og Rimi. Hvorfor må det være sånn i norske butikker? Drar man på supern i USA er det stort sett overfylte hyller overalt.

    Jeg snakker ikke om at det er tomt for ferske jordbær, skoleboller og grillkoteletter. Jeg snakker om at butikkene går tom for basisvarer med lang holdbarhet.
    Skulle handle appelsinsyltetøy....tomt for 2 av 3 typer. Kun den bøtta nær gulvet med bare sukker var å se, resten tomt. Kokosmelk? fri for begge typene. Torky husholdningspapir som passer til Torky-holderen min?...også tomt.

    Må det være sånn?
    Kan ikke nordmenn logistikk?
    Eller koster det så fordømt mye penger å ha en vareflyt hvor man skjelden går tom for varer?

    Det er jo NÅ man har bruk for kokosmelk, og ikke om 2 dager da dem venter inn nye varer :(
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vedum står egenhendig for at vi langt hurtigere vil få en omlegging av norsk landbruk. Og for det skal han ha stor takk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det verste er at han sikkert sitter å gliser bredt over at han nå tror han har funnet den store velgermagneten som skal redde SP fra kjelleren.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.182
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Snakker vi noe ferdig pastasaus eller lignende?

    Noen som så Hellstrøm rydder opp igår :) Egentlig dårlig reklame for "drittmaten" vi kjøper i kjedene.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Honkey har rett. Det er pizzafyll.

    En stor takk til Terina for dette fantastiske produkt.

    DSCF8x825.JPG
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg bruker denne når hjemmemekk-lageret er tomt: Ganske så god.

    28pizzasauce_mutti.jpg


    99% tomater, salt 0.05% basilikum, 0.04% oregano, 0.03% løk. That's it.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.539
    Torget vurderinger
    23
    Mutti produktene er knallbra. Bruker også deres tomater på boks, fantastisk smaksrike. Glem ferske tomater fra norsk butikk.
     
    N

    nb

    Gjest
    Mutti produktene er knallbra. Bruker også deres tomater på boks, fantastisk smaksrike. Glem ferske tomater fra norsk butikk.
    Jepp, jeg har en 40-50 bokser Mutti hjemme (og da er lageret godt nedspist). Bunkrer på harryhandel.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.539
    Torget vurderinger
    23
    Jasså, harryhandel... hmm...:rolleyes: har de Mutti i Sverige? Ikke alltid så enkelt å få tak i her til lands.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jasså, harryhandel... hmm...:rolleyes: har de Mutti i Sverige? Ikke alltid så enkelt å få tak i her til lands.
    Ja, i alle fall på MaxiMat på Nordby, de ser ut til å ha hele produktspektereret til Mutti. De har som regel Mutti også på Rema 1000, i alle fall de vanligste typene. Ca halve prisen og med lang holdbarhet er det jo ikke noe problem å laste opp litt når man besøker EU. De har forresten godt utvalg i spekemat fra Spania/Italia til en hyggelig penge og kjøper du en hel side panchetta får du den for under 200 svenske for kiloen så det er ganske lett å summere til en unnskyldning for å stikke innom.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.539
    Torget vurderinger
    23
    Ahh.... Panchetta..... kanskje de har Guanciale også..?? Svinekjaker.. gørgodt til spaghetti.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Stikk innom Stene og bunkre inn kalvekotletter også. 129 SEK kg. Ytrefilet på bein
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.539
    Torget vurderinger
    23
    Tror nok turen heller går hit....

    Eda Supermarket AB - vilt kött älg lamm biff fläsk parma serrano snus cigaretter_.jpg
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Råvarer som kjøtt, melk, korn, frukt, grønnsaker og meieriprodukter er det som det er vedumblokkade på. Ikke søppel fra Kraft, P&G, Nestlee etc. etc.
    Ja, og det er dette som virkelig er det jævlige. Kvalitetsmat, det som er sunt og godt, DET hindrer han oss i få tak i ved å begrense og strupe konkurransen. Pluss at prisene går opp. Men, fyren graver jo sin egen grav. Fint det, så slipper noen andre å gjøre det.
     
    N

    nb

    Gjest
    Egentlig dårlig reklame for "drittmaten" vi kjøper i kjedene.
    Det er uansett dette folk kjøper. Ferdigmat og halvfabrikata står for en stor del av det daglige kostholdet til folk flest, det ser i alle fall slik ut etter handlevognene jeg ser på butikkene å dømme. Noen legger skylda for dette på kjedene og slemme produsenter, men det er faktisk helt frivillig å gå forby hyllene med Toro-poser og kjøpe råvarer og lage seg ett eller annet fra den. Man trenger ikke svinenakke fra Spania eller kyllinger fra Frankrike for å snekre sammen et kurant hverdagsmåltid. Jeg bor i nærheten av noe som må være en av Oslos dårligste dagligvareforretninger - (Kiwi i Nordstrandveien for den som måtte være interessert). Selv der er det fullt mulig å få seg noe kjøtt, noen grønnsaker som tilbehør og noe frukt til dessert.

    At folk skremmende ofte er fullstendig nedsnødde ser man klarest når de norske eplene kommer i butikkene. Da er toppkvalitet tilgjengelig nesten over alt, like forbannet drasser svært mange med seg en sixpack med epler fra Chile eller hvor de nå ble plukket for et år siden og som kan ligge et par måneder på benken uten at de ser ut til å ta nevneverdig skade av det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    At folk skremmende ofte er fullstendig nedsnødde ser man klarest når de norske eplene kommer i butikkene. Da er toppkvalitet tilgjengelig nesten over alt, like forbannet drasser svært mange med seg en sixpack med epler fra Chile eller hvor de nå ble plukket for et år siden og som kan ligge et par måneder på benken uten at de ser ut til å ta nevneverdig skade av det.
    Hvis man har lyst på epler i det hele tatt så blir det nok hermetikk eller import frem til litt senere på høsten når de norske er modne. Det begynner vel å nærme seg med de tidlige sortene nå.

    Det er kun i Vedums forvirrede hode at sesongen for norske epler varer nesten hele året og må beskyttes mot konkurranse med høy toll. Mai til desember tror mannen på ramme alvor er sesongen for norske epler.

    Vedum vil øke tollen på frukt - DN.no

    "Han foreslår å for eksempel øke tollen på epler, som fra mai til desember ligger på 4,83 kroner kiloen, til syv kroner. Vedum er ikke redd for at en slik økning skal medføre sanksjoner fra EU, som de truet med da tollen på ost og fisk ble satt opp ifjor."

    vedum2.jpg
    Vedum gjør seg klar for årets 17-mai-tog med et besøk i eplehagen.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ville bare si ifra om at gården jeg jobber på får besøk av landbruksminister Vedum i morgen. Skal jeg hilse fra dere? ;)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hele problemet med denne debatten er at den i stor grad baserer seg på hva som er tilgjengelig hos de store kjedene. Hadde man sett på hva importørene/distributørene til restauranter og nisjebutikker har å tilby av både norske og utenlandske varer og til hvilken pris så tror jeg mange her hadde pekt fingern en helt annen plass.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ånei så trist for østlendinger som baserer årets store festmåltid på ribbe til 19,90 pr. kilo

    Spår ribbemangel til jul - Aftenposten
    Ribbe er glimrende julemat det. Forutsetter kun at man er husky og/eller osloværing.

    Forøvrig ville det vært historisk om ikke Nortura hadde advart mot mangel. Jeg kan ikke huske det har skjedd noen sinne. Sikkert som kakemenn i oktober.

    Alltid en eller annen avis som er stupid nok til å trykke gratisreklame for Nortura.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Ribbemangel?? De som savner juleribbe kan få herfra. Jeg bruker å kjøpe min i Finland, billigere og bedre!

    Har ikke hørt noe om mangel der borte.:rolleyes:
     
    N

    nb

    Gjest
    Billigere tror jeg ikke noe på. Dumpes jo til 20-30 kroner kiloen før jul i Norge. Pleier å bunkre litt til pølseproduksjon og lignende.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Billigere tror jeg ikke noe på. Dumpes jo til 20-30 kroner kiloen før jul i Norge. Pleier å bunkre litt til pølseproduksjon og lignende.
    Avhengig av vekslingskursen tror jeg de billigste vil ligge under 20kr. Men uansett er det ikke mange kroner det er snakk om. Den største fordelen er at butikkene der vi handler skjærer ned skrottene selv slik at man får akkurat det man vil ha. Med svor, uten svor med full tykkelse på spekklaget, med fettlaget skåret ned til halvparten eller helt renskåret uten fett. Ribbeina hele eller delt. En mulighet til valg som vil gi "utgående" minister Vedum mareritt i flere måneder!
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ ja, det spørst om han hadde taklet det. Så mye valgfrihet kunne vært tungt å fordøye.

    Jeg mener å ha lest at "riktig" pris på ribbe er 70-80 kroner kiloen om man anvender normale kalkyler. Hvem som tar tapet vet jeg ikke, men det er en typisk lokkevare før jul. Selv spiser jeg svineribbe året rundt, men knappest til jul (samboeren min med familie er fra Oslo så jeg lager svineribbe til de). Om det dumpes i år også skal jeg kjøpe noen, fine å ha til hverdagsmat utover vinteren og fine å lage pølser av siden det er passe mengde fett i ribbene som de er.

    I parantes bemerket har jeg lest at akkurat juleribba er grunnen til at det er så ekstremt mye å spare på å kjøpe bacon i Sverige. I Norge legges mye av produksjonen til side for å dekke behovet til jul i Norge.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.539
    Torget vurderinger
    23
    Folk må begynne å bli litt mer opptatt av kvalitet på den fordømte ribba. Hvor mange kg. er det egentlig snakk om pr. person/julesesong?? Personlig er jge lei ribba etter fire-fem middager, noen ganger enda mindre, og svært mange andre jeg kjenner sier det samme.

    Dette betyr i praksis kanskje fem kg. /pers. - om den da koster 20,-/kg. eller 100,-/kg. må da være ganske så likegyldig for en gjennomsnittsnordmann? De med 8,75 barn spiser ikke gris uansett... Fra 20,- til 100,- x 5 kg. = 400,- i differanse.... Selv om en spiser det dobbelte så er det fortsatt 800,-

    Hvis en pris på kr. 100,-/kg. representerer sunnere forretningsmessige forhold, mindre hysteri og ikke minst bedre kvalitet på kjøttet så kan ikke dette offeret være bortkastet. Og at det kan være stor forskjell på kvaliteten/smaken er det ingen tvil om, og forskjellen går virkelig på smak og ikke bare på hvor mye fett osv.

    I Norge er det ofte slik at disse diskusjonene rundt pris osv. blir tatt helt ut av kontekst, og dette er nok et tilfelle.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Nu til en annen sak "i samme gate".

    Landbruket har tollbeskyttelse av flere årsaker, men også fordi en norsk bonde ikke har noen mulighet til å konkurere på lønnskostnad med en bonde i et lavkostland. Deler av tollen på importerte landbruksprodukter er for å utjevne denne forskjellen i konkuransevilkår.

    En annen bransje som har begynt å merke "sosial dumping" fra østeuropeiske lavkostland er transportbransjen. Polske, russiske og spesiellt litauiske trailere fyller opp veiene i Norge til fortrengsel for norske transportfirmaer som ikke kan konkurere på sjåførlønna, ( ned mot 27 kr/time ), ikke kan konkurere på kapiatalkosnader da lastebilene koster mye mindre i disse landene, og "omregistreringsavgiften" enten er symbolsk eller ikke finnes, mens her i Norge koster det i verste fall opp mot 200K å omregistrere et "nybrukt" vogntog. De kan heller ikke konkurere på dieselkostnaden for den dieselen utlendingen har med seg koster 1/3 av det den koster i Norge. Erfaringen fra de siste vintrene viser også at utlendingene "sparer" penger ved å unnlate å investere i brukbare vinterdekk. Dette er rett og slett unfair konkuranse.

    En litauer kommer inn til Norge med et lass fra et EU land og fulle dieseltanker ( flere hundre liter ) . Han har med seg mat, og alt det andre han trenger, kjøpt hjemme i Litauen, han har seng i bilen og er ganske så selvforsynt med det meste. WC finner han på rasteplasser eller på bensinstasjoner. Han laster av det han hadde med seg og laster opp et nytt lass som han kjører til et annet sted i Norge der han henter enda et et lass som skal til et tredje sted i Norge. Dette kan gjøres fullt lovlig et antall dager, men vår litauiske venn er selvsagt smart nok til å planlegge slik at han kjører ut av Norge med nesten tomme dieseltanker som han fyller hjemme til en fortsatt mye lavere pris enn i Norge. I og med at han verken kjøper mat eller overnatting i Norge plages han ikke av vårt høye prisnivå og kan vel leve rimelig lykkelig på sin lønn på ca 30 kr timen. Som sagt er dette helt lovlig, selv om jeg ikke synes noe om systemet. Det som dog er helt ulovlig er å komme inn til Norge med tom bil for å kjøre oppdrag her i landet. Og det er her det begynner å bli moro.:p

    For en drøy uke siden, eller deromkring, ble en tsjekkisk trailer stoppet i Verdal. Han hadde kommet tom inn i Norge for å kjøre et slikt billig, men strengt ulovlig, transportoppdrag. I Finland får den bedriften som bestiller slike ulovlige oppdrag for å spare penger en saftig bot, i tillegg til at både bileier og den utenlandske sjåføren får bot.
    I Norge er vi så meget mer siviliserte så kun sjåfør og transportfirma får bot. Den som bestiller slik ulovlig transport slipper som oftest unna uten påtale. Det som var «morsomt» i denne historien var at den tsjekkiske bilen skulle kjøre et oppdrag for det firma i Norge som selv har Norges strengeste beskyttelse mot utenlandsk konkurranse, med både kvoter og skyhøye tollsatser, - nemlig Tine!!!:mad:

    En oppbyggelig historie for alle på OT men mest av alt som en liten gave til "Tinedødaren" Deph! Kos deg med historien Deph!!:rolleyes:
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hvorfor det ikke foretas obligatorisk teknisk kontroll, samt ettersjekk av papirer på tungtransport ved alle ferjeleier og grenseoverganger er meg uforståelig. Uskyldige mennesker mister livet hvert år pg.a av ulykker forårsaket av ikkeforskriftsmessige vogntog. Storsamfunnet bruker unødvendig mye penger på vogntog som ikke er riktig skodd og forårsaker store trafikkale problemer rundt om, sjekk f.eks RV 714 Snillfjord/Hitra. Så er det konkurransevridende selvsagt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.193
    Antall liker
    9.515
    En litauer kommer inn til Norge med et lass fra et EU land og fulle dieseltanker ( flere hundre liter ) . Han har med seg mat, og alt det andre han trenger, kjøpt hjemme i Litauen, han har seng i bilen og er ganske så selvforsynt med det meste. WC finner han på rasteplasser eller på bensinstasjoner. Han laster av det han hadde med seg og laster opp et nytt lass som han kjører til et annet sted i Norge der han henter enda et et lass som skal til et tredje sted i Norge. Dette kan gjøres fullt lovlig et antall dager, men vår litauiske venn er selvsagt smart nok til å planlegge slik at han kjører ut av Norge med nesten tomme dieseltanker som han fyller hjemme til en fortsatt mye lavere pris enn i Norge. I og med at han verken kjøper mat eller overnatting i Norge plages han ikke av vårt høye prisnivå og kan vel leve rimelig lykkelig på sin lønn på ca 30 kr timen. Som sagt er dette helt lovlig, selv om jeg ikke synes noe om systemet. Det som dog er helt ulovlig er å komme inn til Norge med tom bil for å kjøre oppdrag her i landet. Og det er her det begynner å bli moro.:p
    Eureka!! FrP-koden er løst, det er dette som er bærekraftig innvandring. Jobben gjort for en slikk og ingenting og utlendingen raskt ut av Norge.
     
    N

    nb

    Gjest
    I våres var jeg noen uker i Frankrike og det medførte noen besøk på byens største Carrefour - et enormt supermarked med sikkert 100 hyllemeter oster, mer fersk fisk en jeg noensinne har sett nærheten av her til lands, endeløse mengder kjøtt osv osv. Det de derimot knapt hadde var mel og andre basisprodukter for baking. En brustadbod i Norge ville ha omtrent samme utvalg, om ikke større. I et land der enhver liten landsby eller veikryss har minst 9tre bakere og like mange konditorer er det neppe mange som baker selv, så utvalget på butikkene er naturlig nok preget av det.

    Poenget mitt er at man ikke skal undervurdere nordmenns til dels enkle matvaners betydning for hva som finnes i butikkhyllene rundtomkring - da særlig utenfor de større byene.
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    136
    Antall liker
    13
    Jeg trodde Carrefour var en slags obs type butikk..... helt til jeg gikk forbi området med utemøbler, barneleker og griller.

    Ferskvareavdelingen var fantastisk, 150kvm med fersk fisk, blekksprut og skalldyr, deretter 150kvm til med kjøtt.
    Og siden dette var i Spania fulgte ett like stort område med skinker, deretter ost og grønnsaker.

    De laget til og med all kjøttdeig fersk på stedet etter kundens ønske.

    Uten tvil den beste feriebutikken jeg har hatt tilgang til, vi var 4 familier som leide ett stort hus og spiste god mat hver dag for en latterlig lav sum, vi kontrollregnet resultatet for to ukers spising to ganger fordi det var usannsynlig lavt.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Jeg ser de to store matvarebaronene i Norge; Reitan senior og Johannesen har en samlet formue på rundt 50 milliarder kroner.

    Det er ganske tankevekkende at Ica Norge selger dagligvarer til omtrent samme priser som de formuede, men taper penger i millardklassen. Her er det ytterst små marginer som avgjør om du tjener eller taper på å selge mat.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.539
    Torget vurderinger
    23
    Ica er noen kløner, butikkene er lite fristende og de vet ikke helt hvor de vil være tror jeg.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg ser de to store matvarebaronene i Norge; Reitan senior og Johannesen har en samlet formue på rundt 50 milliarder kroner.

    Det er ganske tankevekkende at Ica Norge selger dagligvarer til omtrent samme priser som de formuede, men taper penger i millardklassen. Her er det ytterst små marginer som avgjør om du tjener eller taper på å selge mat.
    At noen har blitt (svært) rike på å selge mat til nordmenn er en avsporing og i seg selv et ganske meningsløst argument for at kundene blir flådd. Dagligvaremarkedet er stort, og når det har vært delt mellom 4 aktører i årevis så blir kun noen ganske få prosents fortjeneste ganske mye penger over 10-20 år. Marginene er så vidt jeg vet betydelig større i andre typer detaljhandel. Det er også svært stor priskonkurranse - i alle fall på en god del produkter. Nordmenn er jo mer opptatt av pris enn av kvalitet. Jeg har også lest noe om at mye av avansen ligger på produkter som ikke er mat, dvs shampoo, tannkrem og slikt der det ikke er like mye fokus på pris.

    Alle som bor i Norge må handle mat, og de aller, aller fleste må gjøre det hos en av de store. La oss si at kjedene til sammen har 4 millioner kunder, eller ca 4 av 5 innbyggere. For at hver av de skal kunne tjene en milliard må da hver nordmann bidra med
    4*1.000.000.000 / 4.000.000 = 1000 kroner av det overskuddet. Sammenlignet med hva en husholdning legger igjen av penger på dagligvarebutikker i løpet av et år er ikke det veldig mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn