Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    En vanlig offentlig ansatt fagarbeider med god ansiennitet har vel ofte godt under 200kr/t i lønn. (Er du ansatt i varehandel etc. tjenr du enda mindre) Tar du bort skatt på dette sitter man igjen med maks 130-150kr.

Et kilo med en spiselig ost (gruyere, cheddar, det meste av norsk produsert med unntak av tine/synnøves masseproduksjon av viskelær) koster i Norge 250-400kr kg.

Dvs. at en helt vanlig arbeider i Norge (ikke nordsjø, turnusinudstri e.l.) må jobbe en hel time for å få råd til 300-400g med normalt god ost på Rema 1000.

Det er realitetene for svært mange mennesker i Norge i dag, ikke den løgnpropagandaen som serveres når man skal lure folk til å tro at vi ikke har et ekstremt prisnivå i Norge på mange varer.

Men selvfølgelig, tjener du 6-700+++ og lever av familieskinke, jordbærsyltetøy fra plastspann, norwegia og sommerkoteletter så ser det sikkert fint ut på bondelagsstatistikkene.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Sist jeg gikk ut fra matbutikken med fire bæreposer med bla. persille, spinat, mynte, bananer, bulgur, oliven, vannmelon, 2kg premium miniplommetomat, grillet paprika, nøtter i løsvekt, diverse fersk frukt og grønt, ris, samt en kasse appelsiner under armen, betalte jeg under 500 spenn... Dyrt? Jeg måtte gå to turer til bilen. Når var det sist noen gikk to turer med mat ut av en Menybutikk for samme prisen?

Det er synd at det blir pushet så mye industrisøl i Norge, men det er faktisk lov å spise litt lenger ned på næringskjeden.

N

nb

Gjest
    Sist jeg gikk ut fra matbutikken med fire bæreposer med bla. persille, spinat, mynte, bananer, bulgur, oliven, vannmelon, 2kg premium miniplommetomat, grillet paprika, nøtter i løsvekt, diverse fersk frukt og grønt, ris, samt en kasse appelsiner under armen, betalte jeg under 500 spenn... Dyrt? Jeg måtte gå to turer til bilen. Når var det sist noen gikk to turer med mat ut av en Menybutikk for samme prisen?

Det er synd at det blir pushet så mye industrisøl i Norge, men det er faktisk lov å spise litt lenger ned på næringskjeden.
    Det er heller ikke automatisk så veldig dyrt å spise lengre opp på næringskjeden. Folk flest i Norge betaler mye for mat fordi de ikke kan eller gidder å lage maten sin selv, samt at de har en fascinerende høy betalingsvilje for at noen skal ha gjort deler av jobben (tenk ferdifiletert kylling, ferdigskrellet løk, ferdigrevet ost osv osv).

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Ikke overasket over at man finner slikt blandt de voksede eplene, sure steinfrie druene, knallharde mango og avacado, samt vakuumpakket, ferdigskivet sopp...perverst.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Dette er rett og slett tull. Jeg skattet 43% i fjor og hdde under 1500000 i lønnsinntekter. Så det er nok feil ja.

Og at mat er dyrt i Norge, det er rett svar med fire streker under. Ikke ett diskusjons tema engang.
    Tull? Nei, du bare legger inn skatt fra flere kilder i skatt.

La oss ta et eksempel:

Anne har en lønn på 300k og betaler 70k i skatt = 23 % skatt. Hilde tjener 300k i lønn og har 300k i kapitalinntekter.

a) Hvor mye betaler hun i skatt?

svar:
    Hilde betaler 70k på inntekten (23%) og 80k på kapitalskatt(27%).

Hilde betaler altså 150k i skatt, noe som utgjør 50% av lønnen hennes.

b) Betaler hun 50% skatt? 150k av 300k er jo 50%.

svar: Nei, for hun har en totalinntekt på 600k. Av lønnen betaler hun 70k (23%) akkurat som Anne.

uregning: fyll inn selv Skattekalkulator: Slik blir din skatt i 2014 - DinSide

N

nb

Gjest
    Dette er rett og slett tull. Jeg skattet 43% i fjor og hdde under 1500000 i lønnsinntekter. Så det er nok feil ja.
    For skatteåret 2013 måtte inntekten være på 2.2 millioner og uten fradrag utover bunn- og personfradraget (som alle har) for at skatten skulle blitt 43% av lønna.
    1.5 million ville gitt en inntektsskatt på 40,7% av lønnen.

Så nei, det er nok ikke feil.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nordmenn jobber minst for "føa"... påstås det da.

Vi jobber minst for maten - Matindustrien
    Det der er vel noe av det mest ånssvake jeg har sett på trykk.

Ifølge VG trenger nordmenn kun å jobbe i 1 time og 48 minutter for å ha råd til en ukes forbruk av mat.

Så en vanlig offentlig ansatt fagarbeider med 20 år i jobben har kanskje litt i underkant av 200 kr/t før skatt. Så 135 kr/t er nok vanlig utbetalt. Ganger vi opp dette med 243 kr

Du får vel ikke en gang en sekk med hundefor til den prisen.

Jeg lurer alvorlig på hva slags søppel de forventer at levende mennesker skal leve på i Norge for under 250 kr uken. Man kan sikkert holde seg i live for denne summen ved å holde seg til billigste instantnudler på Rema 1000 og europrismakkaroni med delishketchup, men man kan ikke føre et normalt liv.

Ellers får man ikke en gang et kilo ost med smak for 250 kr.

V

vredensgnag

Gjest
    Landbruksorganisasjonene kommer med denne påstanden med jevnlige mellomrom. Den er tilbakevist mange ganger, men de gir seg ikke, siden de regner med at folk flest ikke kan legge sammen 2+2.

Om man tar hva nordmenn bruker på mat + hva nordmenn gir landbruket av subsidier + hva norske tollsatser koster forbrukerne --- får man helt andre tall å gå ut ifra.

Norsk landbruk er i en særstilling, og kan ikke sammenlignes direkte med andre land. Norsk landbruk er et milliard-pengesluk, og kunne vært en milliard-bidragsyter til felleskassen. Det bør tas med i regnestykket.

Da de kom med dette i 2011, kom dette svaret. Nordmenn har hatt sterkere lønnsvekst enn noe annet land i Europa, det er lett å tøyse med statistikk, men også dumt å sammenligne artisjokk og potet:

Angriper norske bønder

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror mange, inkludert bønder, har et ganske urealistisk forhold til hva vanlige arbeiderklassemennesker må leve for i dag.

Ta Handel og Kontors tariffer som et utgangspunkt. De organiserer ganske mange mennesker i Norge, inkludert varehandel, dvs. de fleste som arbeider i butikker og er organisert.

Ta en titt på denne og se hva veldig mange mennesker får i lønn i Norge i dag. Jeg vet dette er ufattelig for mange av våre forumdeltakere, folk med brukbar hifi har gjerne stelt seg litt bedre her i livet enn å måtte leve som en arbeider, men prøv likevel. Det er ikke sigøynertiggere vi snakker om men voksne mennesker med 100% fast stilling og tarifflønn og mange års ansiennitet. 174 kr/t er toppen på denne lønnsstigen.

hk.jpg

Så regn selv litt... og se om du hadde hatt et verdig liv med slik betaling, og kun 1,48t av din ukelønn til mat.

Det er ikke en straffange verdig.

C

cruiser

Gjest
    Kan jo være greit for debattens skyld å ikke late som om norge er det eneste landet med store overføringer til landbruket..

V

vredensgnag

Gjest
    Kan jo være greit for debattens skyld å ikke late som om norge er det eneste landet med store overføringer til landbruket..
    Mange land som overfører midler til landbruket, har likevel et landbruk som gir en positiv avkastning til brutto nasjonalprodukt. Det har vi aldri hatt.

Skal ikke lenger enn til Danmark.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg tror mange, inkludert bønder, har et ganske urealistisk forhold til hva vanlige arbeiderklassemennesker må leve for i dag.
    Med tanke på at lønna for en avløser i jordbruket ligger mellom 125 og 165 kroner i timen avhengig av erfaring og utdannelse, så er nok de fleste bønder klar over ståa.

Det morsomme er jo at en 18 åring på McDonalds får 145.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Med tanke på at lønna for en avløser i jordbruket ligger mellom 125 og 165 kroner i timen avhengig av erfaring og utdannelse, så er nok de fleste bønder klar over ståa.

Ja.. og kanskje de forventes å spise av restene fra gjestene om de kun ellers skal få spise de de får kjøpe av 1t 48min i uken av deres lønn. Avløserne kan tross alt gnafse litt av det kinesiske kraftforet om det blir for knapt.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Ja.. og kanskje de forventes å spise av restene fra gjestene om de kun ellers skal få spise de de får kjøpe av 1t 48min i uken av deres lønn. Avløserne kan tross alt gnafse litt av det kinesiske kraftforet om det blir for knapt.
    Jobber som avløser selv, men har så langt klart å holde meg unna kraftforet. ;)

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Mange land som overfører midler til landbruket, har likevel et landbruk som gir en positiv avkastning til brutto nasjonalprodukt. Det har vi aldri hatt.

Skal ikke lenger enn til Danmark.
    En titt på kartet sier alt. Prøv det en gang!

Vi kan jo også ta med veibygging og kostnader rundt det, Danmark vs. Norge. Her er også kartet til stor hjelp for den som måtte være i tvil.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.430
    Torget vurderinger
    4

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nortura, som er eid av de blokkerende bøndene, ber ikke om midlertidig forføyning mot blokkaden, som de ville fått, og dermed blir det ikke levert varer til kundene. Det hadde vært herrlig, herrlig om kundene, altså de store matkjedene, hadde saksøkt Nortura for tapet som følger av at de ikke får egg. Siden den manglende leveringsevnen til Nortura skyldes at de ikke tar åpenbare rettslige grep som eierne deres ikke ser seg tjent med, vil jeg tro at saksøkerne ville vinne frem. Det ekstra gledelige er at aksjonen da ville kostet drittbønda trippelt (kostnad ved aksjonen, kostnad ved redusert omsetning for Nortura og erstatningen til kundene). Stadig avtakende sympati for bøndene er en ren bonus, sammen med at denne saken er en liten lissepasningen for dem som måtte ønske å riste i monopolist- og markedsregulatorrollen til bondesamvirkebedriftene.

Glad totte*

*totte ønsker norsk landbruk**, og er villig til å betale mye for å ha det, så når totte ønsker bønda til skifteretten er det nok flere som deler det fromme ønsket.

**Med norsk landbruk menes selvsagt primærproduksjon (gras, korn, frukt, grønnsaker) og mel/egg/kjøttproduksjon (i all hovedsak) basert på denne primærproduksjonen. Intensiv kjøttproduksjon basert på importert soya utnytter hverken dyrkbar erller beitbar mark, holder ikke jordbruksmarka i hevd og gir ikke nasjonal sjølberging eller matvaresikkerhet. Det trenger ikke engang å foregå på landet. Man kan jo kalle det landbruk, men det blir ikke mer bevaringsverdig av det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Som aksjoner er dette ganske snille greier egentlig, og såpass må de få lov til. Dette rammer ikke forbrukere og vanlige mennesker annet enn symbolsk, og de får litt oppstyr rundt sin sak. Så lenge vi av en eller annen grunn har forhandlinger med bøndene om hva de skal få i subsidier og regjering og storting ikke bare vedtar dette i budgettene som man gjør i alle andre slike saker, så er vel dette godt innenfor rammen av akseptable, nesten sympatiske, aksjonsformer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.658
    Det norske folk forventer at bøndene skal være idealister og leve etter en non-profit ideologi. De skal tjene minst mulig og helst gi bort maten. At Rimi-Hagen og Reitan er det norske folks store helter er litt komisk oppe i det hele. Man skal altså ikke tjene på å produsere mat, men å tjene seg søkkrik på å omsette mat er beundringsverdig.
    Listhaug har med dette vist hvor hun står i landbrukspolitikken. Men det visste vi fra før.

V

vredensgnag

Gjest
    Det norske folk forventer at bøndene skal være idealister og leve etter en non-profit ideologi. De skal tjene minst mulig og helst gi bort maten. At Rimi-Hagen og Reitan er det norske folks store helter er litt komisk oppe i det hele. Man skal altså ikke tjene på å produsere mat, men å tjene seg søkkrik på å omsette mat er beundringsverdig.
    Listhaug har med dette vist hvor hun står i landbrukspolitikken. Men det visste vi fra før.
    Vel, Pink, norske bønder har vært utsatt for en landbrukspolitikk som har rasert næringen, over de seneste 60 årene. Å tro at utviklingen plutselig skulle snu med samme politikk som før, er dumt. Å derimot tro at Frp har svarene landbruket trenger, det er enda dummere. Hva som kommer til å skje fremover får gudene vite.

Selv skal jeg begynne med Gammel Norsk Spælsau.

Vaeren_Store_Faerder.jpg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke Reitan og Hagen er de store heltene til folk, selv om jeg ikke ser det umoralske i å drive matvareomsetning med fortjeneste.

Man må gjerne tjene på å produsere mat, men jeg ser ikke at det skal være en rettighet. De bøndene jeg kjenner tjener forsvinnende lite på innsatsen, de som har bygd og utviklet gården i senere år har et fremførbart underskudd på millioner, men de holder på allikevel. Heldigvis har de jobber utenfor landbruket de kan leve av. Ære være dem for innsatsen, for det norske systemet vi har gir ikke rom for å leve av å produsere lam på bratte små rabber, spredd rundt mellom fjellene. Systemet vi har nå fører til at en del (flest eldre, men også noen yngre) driver av gammel vane og en følelse av plikt til å holde tradisjoner og bruk i hevd. Noen driver av ren entusiasme og er mer opptatt av om de har råd til å drive gård enn om det er noe å tjene på det. Om en del år er nok en stor del av brukene i det meste av landet gjengrodd og ute av drift, og det er beklagelig synes jeg, men det er allikevel ikke et legitimt krav å få tjene penger på å drive gården sin. Om nordmenn ønsker å fjerne all støtte til landbruket, og det fører til at de aller fleste bønder vil være ute av stand til å drive gården uten røde tall, så må bare bøndene finne seg i det. Bøndene har ikke mer krav på støtte enn papirfabrikker, skipsverft, skrivemaskinprodusenter eller kommunikasjonsrådgivere. Om bøndene ikke vil seg i å drive gård om statens tilbud vedtas så får de la være, ikke verre enn det.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vel, Pink, norske bønder har vært utsatt for en landbrukspolitikk som har rasert næringen, over de seneste 60 årene. Å tro at utviklingen plutselig skulle snu med samme politikk som før, er dumt. Å derimot tro at Frp har svarene landbruket trenger, det er enda dummere. Hva som kommer til å skje fremover får gudene vite.

Vis vedlegget 260387
    Spælsaubonde var jeg sommerne 84-86. Kjekke dyr.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg synes forøvrig ikke at noen av partene i denne saken har gode løsninger.

Selvforsyning har lenge vært propagandert som et viktig element med hvorfor man skal opprette dagens system, selv om svært mye av den er basert på importert for. Men mer enn noe kommer dette argumentet nå rett tilbake i fleisen på bondeorganisasjonene. For Listhaugs visjon om de store effektive bruk sikrer jo minst like god selvforsyning som småskalaproduksjonen. Det er vanskelig å argumenterer troverdig mot det.

Man kan også spørre seg hva som er så norsk med et svin som har aldri har sett dagslys, men er sperret inne på bås til det skal slaktes og foret på Brasil/Kina-importert kraftfor. Hva er norsk med produktene som kommer av dette, og hva er det å være stolt av?

Men jeg har ikke noe til overs for denne visjonen om de store effektive brukene og industrimaten heller. Men skal man først drive slik lavkvalitetsproduksjon og målet er volum, så behøver vi ikke en haug med små bruk som hver leverer noe som bare blir industrialisert gjennom Nortura og Prior som generiske produkter uten opphav eller særpreg.

Nei, jeg ser liten grunn til at denne typen produksjon skal være norsk. Industrimat av lav kvalitet kan vi like gjerne bare importere. Så denne dreiningen mot store bruk, og støtte basert mest på volum i produksjonen er poengløs.

Det er de små brukene i Norge som er verdt å ta vare på, og det er dem som støtten burde dreies mot. Både av hensyn til distrikter og bosetting og kulturlandskapet men aller mest fordi der er her det store vekstpotensialet for kvalitetsprodukter ligger. Produkter med opphav, laget og solgt slik at vi vet hvor det kommer fra og hvordan det lages. Lokale gode produkter, tradisjonsrike og nye basert på det virkelige Norge. Produkter som er laget lokalt og solgt lokalt, eller i gjennom distribusjonsledd laget for å ivareta denne typen produksjon. Produkter av kvalitet som vi med stolthet kan eksportere til resten av verden å være stolt av. Det alle meste av industriproduktene til Tine, Prior og Nortura har ekstremt lavt eksportpotensiale rett og slett fordi like produkter produseres like godt andre steder, og det er lite annet enn reklamen og forpakningen som gjør dem norske.

Så, jeg ønsker meg mye heller en kraftig dreining av støtte mot småbruk og lokalprodusenter og alle som er villig til selv å skape noe og tilby produkter til forbrukerne og ikke bare til matindustrien og supermarkedene.

De som vil drive stort skal få lov til det, så stort de bare ønsker. Men de får klare seg selv.

Samtidig kan vi trygt åpne for import av varer. Rause subsidier til småprodusenter vil ivareta deres grunnlag på tross av litt konkurranse, samtidig som det er en god anledning til å bygge opp etterspørselen etter god norsk kvalitetsmat.

Så får heller de som vil ha smakløs generisk hvitost som norvegia/synøve finden/delish eller hva som helst bli erstattet med presis like smakløse varianter laget i de samme matfabrikkene i Danmark eller Polen på råvarer alt opp på akkurat det samme kraftforet. Lien rolle spiller det om en ku står på bås i Polen eller på Jæren.

Nå tommelen ned til Høyre og Frps modell. Men den andre tommelen ned til den nåværende linjen som kun har gitt oss dyr og dårlig mat, misfornøyde bønder, høye tollmurer, fraflytting og monopoltilstander.

La oss heller satse på en helt ny linje som nevnt over.

N

nb

Gjest
    Matvareomsetning er vel også en næring med ganske lave marginer, og det er jo priskonkurranse så det holder siden Ola Dunk er betydelig mer opptatt av pris enn av kvalitet og utvalg. Men når hele landets dagligvareinnkjøp er delt på i alle hovedsak 4 aktører (eller 3, ICA teller vel knapt lengre) så trenger man ikke allverdens marginer for at det skal bli mye penger av det. Jeg mener å huske at det norske dagligvaremarkedet er på ca 150 milliarder kroner. Klarer de fire store å få 3% overskudd fra dette volumet så har de 4.5 milliarder å fordele i overskudd pr. år. Det er mye penger, men ikke store marginer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.658
    Det finnes svært få, om noen, store gårder i Norge. Å tro at man får bedre kvalitet til en lavere pris fra store, europeiske gårder er mildt sagt blåøyd. Ellers så er jeg enig i at fremtiden for norske bønder er å i større grad kunne selge sine produkter direkte til forbrukeren. I dag er det for mange restriksjoner til at dette kan bli mulig, men det er en utfordring til politikerene å rette på.
    Det ironiske nå er at mange bønder stemmer borgerlig.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.658
    Kritisere landbruksubsidier når man selv henter ut støtte fra Innovasjon Norge, er ikke kafedriften liv laga uten støtte? Fin flis, han der.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Vis vedlegget 260387
    Kjør på! Selv jobber jeg her som avløser og arbeidsleder: Hauan Gård | Kultur, natur og arbeidsglede Her stammer så og si alt du finner av spælsau på Østlandet fra. Trenger du dyr er det bare å ringe Preben! :)

Karen på bildet tilhører Færderfår og er i slekt med dyra på Hauan.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.877
    Sted
    Trondheim
    Det jeg synes er underligst i denne situasjonen er at alle bøndene er enige i at utviklingen har vært dårlig i mange år. Matprisene har gått opp, antall gårdsbruk har gått ned, det blir vanskeligere og vanskeligere å drive som bonde. Noe må gjøres! Så de er alle enige om at den politikken som har vært drevet de siste årene ikke har fungert. Når det så kommer noen som vil endre på denne politikken, går de kraftig imot denne og vil fortsette som før. Hvor er logikken?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Det jeg synes er underligst i denne situasjonen er at alle bøndene er enige i at utviklingen har vært dårlig i mange år. Matprisene har gått opp, antall gårdsbruk har gått ned, det blir vanskeligere og vanskeligere å drive som bonde. Noe må gjøres! Så de er alle enige om at den politikken som har vært drevet de siste årene ikke har fungert. Når det så kommer noen som vil endre på denne politikken, går de kraftig imot denne og vil fortsette som før. Hvor er logikken?
    Valgene står vel mellom Ille, verre og verst. Hva velger du?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det ser ut fra overskriften som om journalistene har lett en stund, men det finnes tross alt noen bønder som regner seg som næringsdrivende og ikke statsansatte.

Se - vi fant to Frp-bønder! - Bergens Tidende

Og her snakker vi om småskala vestlandsdrift med sau og bær som viktigste produksjon.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn