Jeg synes forøvrig ikke at noen av partene i denne saken har gode løsninger.
Selvforsyning har lenge vært propagandert som et viktig element med hvorfor man skal opprette dagens system, selv om svært mye av den er basert på importert for. Men mer enn noe kommer dette argumentet nå rett tilbake i fleisen på bondeorganisasjonene. For Listhaugs visjon om de store effektive bruk sikrer jo minst like god selvforsyning som småskalaproduksjonen. Det er vanskelig å argumenterer troverdig mot det.
Man kan også spørre seg hva som er så norsk med et svin som har aldri har sett dagslys, men er sperret inne på bås til det skal slaktes og foret på Brasil/Kina-importert kraftfor. Hva er norsk med produktene som kommer av dette, og hva er det å være stolt av?
Men jeg har ikke noe til overs for denne visjonen om de store effektive brukene og industrimaten heller. Men skal man først drive slik lavkvalitetsproduksjon og målet er volum, så behøver vi ikke en haug med små bruk som hver leverer noe som bare blir industrialisert gjennom Nortura og Prior som generiske produkter uten opphav eller særpreg.
Nei, jeg ser liten grunn til at denne typen produksjon skal være norsk. Industrimat av lav kvalitet kan vi like gjerne bare importere. Så denne dreiningen mot store bruk, og støtte basert mest på volum i produksjonen er poengløs.
Det er de små brukene i Norge som er verdt å ta vare på, og det er dem som støtten burde dreies mot. Både av hensyn til distrikter og bosetting og kulturlandskapet men aller mest fordi der er her det store vekstpotensialet for kvalitetsprodukter ligger. Produkter med opphav, laget og solgt slik at vi vet hvor det kommer fra og hvordan det lages. Lokale gode produkter, tradisjonsrike og nye basert på det virkelige Norge. Produkter som er laget lokalt og solgt lokalt, eller i gjennom distribusjonsledd laget for å ivareta denne typen produksjon. Produkter av kvalitet som vi med stolthet kan eksportere til resten av verden å være stolt av. Det alle meste av industriproduktene til Tine, Prior og Nortura har ekstremt lavt eksportpotensiale rett og slett fordi like produkter produseres like godt andre steder, og det er lite annet enn reklamen og forpakningen som gjør dem norske.
Så, jeg ønsker meg mye heller en kraftig dreining av støtte mot småbruk og lokalprodusenter og alle som er villig til selv å skape noe og tilby produkter til forbrukerne og ikke bare til matindustrien og supermarkedene.
De som vil drive stort skal få lov til det, så stort de bare ønsker. Men de får klare seg selv.
Samtidig kan vi trygt åpne for import av varer. Rause subsidier til småprodusenter vil ivareta deres grunnlag på tross av litt konkurranse, samtidig som det er en god anledning til å bygge opp etterspørselen etter god norsk kvalitetsmat.
Så får heller de som vil ha smakløs generisk hvitost som norvegia/synøve finden/delish eller hva som helst bli erstattet med presis like smakløse varianter laget i de samme matfabrikkene i Danmark eller Polen på råvarer alt opp på akkurat det samme kraftforet. Lien rolle spiller det om en ku står på bås i Polen eller på Jæren.
Nå tommelen ned til Høyre og Frps modell. Men den andre tommelen ned til den nåværende linjen som kun har gitt oss dyr og dårlig mat, misfornøyde bønder, høye tollmurer, fraflytting og monopoltilstander.
La oss heller satse på en helt ny linje som nevnt over.