BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
40 prosent av EUs budsjett går med til landbruksoverføringer.
Det meste av disse overføringene går til "landbruksbyråkrater" som sitter i sine kontorer i Oslo !vredensgnag skrev:Men det Bondelaget ikke gjør er å ta med overføringen til landbruket, som går fra felleskassen. Da er den - vips - ikke så billig lenger, denne maten vi er sperret inne med.
Jepp helt enig med deg der. Se bare på anleggsgartnere. Når noe skal gjøres i haven min må jeg fanden ut med 500 kr pr time. Hvorfor kan jeg ikke få lov til å hente inn en polakk fra Poeln og betale 12,50 pr time!!?? Bort med alle restriksjoner!!Gjestemedlem skrev:På ingen andre områder biter folk på denne absurde omregningen for å få oss til å tro at maten er billig i Norge. Hva om en Cd skulle kostet 450kr stk i Norge mot 120 i Italia.. bare fordi vi har så mye penger her.. og attpå til tro at folk er korket nok til å bite på svindelen.
Fjern alle tollmurer og importvern så snart som mulig.
Det er den eneste farbare vei ut at det uføre vi har havnet i.
Restriksjonene er allerede borte. Det er ikke ulovlig å leie inn polakker. De er innenfor EU/EØS og har fulle rettigheter til å arbeide i Norge. Det er heller ingen minstelønn i Norge så hvis du ikke greier å få tak i en polsk gartner til den prisen så er det nok fordi de ser på tilbudet som for lavt, eller at det blir for store reiseutgifter til Norge.Spiralis skrev:Jepp helt enig med deg der. Se bare på anleggsgartnere. Når noe skal gjøres i haven min må jeg fanden ut med 500 kr pr time. Hvorfor kan jeg ikke få lov til å hente inn en polakk fra Poeln og betale 12,50 pr time!!?? Bort med alle restriksjoner!!
Oil for Food 2.0.Espen R skrev:Oppslag i dn.no i dag: norge er på billigtoppen i europa når det gjelder mat, målt etter inntekt og Bnp.
Med mulig unntak for en Serbisk småby har jeg til gode å oppleve østblokkland med matutvalg like trist som det norske.Gjestemedlem skrev:Et samlet vareutvalg som i et nitrist østblokkland, og en kvalitet på maten som selges som over hodet ikke står i sammenheng med prisnivået.
Akkurat tristessen skylder jeg på Ola Dunk, og ingen andre. Menigmann i gaten vil rett og slett ikke ha variasjon. Den andre matens smaker jo ikke godt. Majones som har smak av eggeplomme? Nei, fysj og fy! Det er unaturlig når majonesen smaker naturlig. Og så videre... Lidl gikk ikke dukken på grunn av høye priser eller feil kvalitet, men på grunn av at nordmenn er ekstremt kresne i matveien - på helt feil måte.Wright skrev:Med mulig unntak for en Serbisk småby har jeg til gode å oppleve østblokkland med matutvalg like trist som det norske.Gjestemedlem skrev:Et samlet vareutvalg som i et nitrist østblokkland, og en kvalitet på maten som selges som over hodet ikke står i sammenheng med prisnivået.
Nåja, skal du være helt korrekt i framstillingen ville man fortsatt betalt polakken 12,50 pr time. Men Staten ville ha tatt inn et importgebyr på 1987,50 pr time! Så ville du som norsk "konkuranseutsatt" anleggsgartner ha fått et bidrag ( subsidie ) på 87,50. De resterende 1900,- ville gått til et overdimensjoert byråkrati som var opprettet for administrere ordningene!Gjestemedlem skrev:Skulle vi fulgt den samme logikken som i landbruket ville nok polske arbeidere kostet 2000kr/t i stedet, siden man la på så stor statlige vernetoll at ingen skulle få råd til å leie dem inn.
Pølser koster jo stort sett det samme som biff i dag da. Men mindre man spiser hunde- eller middagspølser.Pink_Panther skrev:Tror man virkelig at Reitan & Co hadde solgt biff til pølsepris hvis tollen ble fjernet? Tror man i samme åndedrag at de samme Reitan & Co. hadde latt små selvstendige butikker slippe til?
Sånn litt på siden, hvor ble det av den andre halvdelen av matmomsen? Jeg merket ikke noen prisnedgang da momsen ble halvert.
Tollmuren har alt å si.Pink_Panther skrev:De 4 er så sterke at en ny aktør fort blir eliminert. Tollmuren har ingenting å si.
Nei ikke så enkelt som det ! Det skyldes vel så mye at kundene lar dem slippe unna med å tilby et så dårlig utvalg. Hadde folk ringt til kjedene og klaget, klaget til de som driver butikkene oh til produsentene som ikke slipper til med sine varer. Rett ut sagt "holdt et Hælvetes leven"! Da ville kansje noe ha skjedd.Gjestemedlem skrev:Det er ene og alene importvernet som gjør at vi har Europas fattigste utvalg.
Det vil forandres, men vi får hverken priser på linje med Lidl og Aldi eller verdens beste utvalg franske oster av å senke tollsatsene; det vi derimot får er et nokså åpent marked tilpasset late, travle forbrukere med åpen lommebok slik vi har i de aller fleste andre bransjer her i landet. Litt dyrere enn i en del andre land, men ikke annet enn man må regne med når de som stabler hermetikk skal betales norske lønninger.Spiralis skrev:Du kan legge ned tollmurer og hele det norske landbruket. Det vil ikke forandres en tøddel!
Selvfølgelig kan de slippe unna med det. For når kjedene tar slike beslutninger om vareutvalg så rammer det samtlige butikker i Norge. Og siden utvalget er likt i de alle, så finnes det ikke alternativer. Gå i nabobutikker og utvalget er identisk. Man taper uansett.Spiralis skrev:Nei ikke så enkelt som det ! Det skyldes vel så mye at kundene lar dem slippe unna med å tilby et så dårlig utvalg. Hadde folk ringt til kjedene og klaget, klaget til de som driver butikkene oh til produsentene som ikke slipper til med sine varer. Rett ut sagt "holdt et Hælvetes leven"! Da ville kansje noe ha skjedd.
Så lenge de har full kontroll og merkene og leverandørene er gitt på forhånd så kan de gjøre slik. Og du kan ingenting gjøre, for går du på Rimi eller Meny så er det Kavli som er det dominerende merket der også. De har en skyhøy markedsandel på smøreoster og har full kontroll over markedet. Ingen grossister som kan tilby et alternativt sortiment, fordi importeres noe slikt ville det blitt for dyrt å selge på grunn av importvernet. Et og annet enkeltprodukt fra Lorenzen kan vel lure seg inn i butikkene, men det er bare for syns skyld. mengdevarene er under full kontroll.Kom akkurat hjem fra Rema 1000, for mindre enn en halv time siden. Der har de slutte å selge de lette variantene av Kavlis smørbare oster. Den kjedelige "naturell" var den eneste tilgjengelige. Bacon Lett, Skinke Lett og Kylling Lett finnes ikke lenger. God og Lett gulost var også borte. Heistad sin lette hermetiske frukt i forskjellige varianter finnes ikke mer, og eksemplene er mange. Reitan og ICA gruppen har en STOR del av ansvaret for at Ola Dunk blir feit!
Protestere? Hva kan man gjøre da. Importvernet og de påfølgende monopolsituasjoenen har ødelagt alt som er av konkurranse. Så hvis sjefene i en av kjedene har funnet ut at de kan snevre inn utvalget ennå mer eller dreie salget i retning av mer fôr så er det ingenting vi kan gjøre. i en normalsituasjon kunne vi bare snudd i døren og gått til nabobutikken i stedet. Men vi er så til de grader opplært med å ta til takke med det vi får, og det vil tilbys at vi finner oss i det. Det er så inngrodd at alt skal være likt at nordmenn er totalt miljøskadd. Indoktrineringen om at det er slik det må være er nesten total. Skummelt med konkurranse og annet utvalg. Det kan jo bli krig, salmonella og brent jord på landsbygda. Så da får man heller ta tuben med fet naturell smelteost og smile duknakket og tenke på at man støtter "norsk landbruk", Senterpartiet og Reitans kvartalvise utbytte med dette. Blir du ikke patriotisk og litt rørt av slik egeninnsats for fedrelandet?Det største problemet er ikke landbrukspolitikken, det er at nordmenn aksepterer så jævlig mye på alle felt i livet! Når så de som skal leve av å selge billig mat til folket har et måkrav om at pengebingen må øke mer i år en sist år og enda mer neste år og man i allefall må legge seg opp en milliard pr år på å selge "billig mat" ( les: for! ) da blir det slik. Mye billigere å kun holde en type av en vare istedet for flere, og når folk ikek protesterer blir det altså slik.
Ja, full kontroll. Et totalt lukket market med noen få gigantiske monopolister. Alternativet er å fjerne importvernet.Dette er resultat av en villet politikk fra flere ulike regjeringer. Da de store kjedene fikk etablere seg og knuste konkurransen ved å overta engrosleddet var det mange som advarte mot det som ville komme ut av dette. De sa det høyt også, men INGEN politiker i posisjon gjorde noe med det! Det neste som skjer blir at kjedene tar over produksjonsleddet også, da har de full kontroll!
Å fjerne importvernet er det eneste som vil hjelpe på situasjonen. Da vil monopolene brytes opp ett og ett. I dag er det slik at det er umulig å etablere en kjede i Norge uten å ha det samme vareutvalget som alle de andre. Klin umulig. Får man derimot nye grossister på markedet med sitt totale produktsortiment så får vi en helt ny situasjon. En situasjon der ikke alle butikker er like lenger, der man kan gå i nabobutikken og finne helt andre varer. Ikke bare en og en spesialvare, men et helt sortiment. melk, ost, kjøtt, hermetikk ... alt.Du kan legge ned tollmurer og hele det norske landbruket. Det vil ikke forandres en tøddel! Kjedene vet hvor mye vi er villige til å betale og de vet hvilket labert sortement vi er villige til å akseptere. Så lenge de legger seg på disse minimumsnivåene vil ingen utenlandsk konkurrent våge seg. Vi er totalt sett i antall kunder en bydel i en europeisk storby! Det vil ikke lønne seg å gå i en krig med 4 store aktører som har et så greit og ryddig monopol delt mellom seg. Kostnadene er for store og gevinstpotensialet for lite! Hvis tollmurene faller vil de 4 store kun bli rikere, forbrukerne vil ikke se noen som helst prisnedgang.
Det er enkelt å være indignert på forbrukerens vegne, men som du skriver så er det ikke så enkelt. Hovedgrunnen til vårt dårlige utvalg kan se ut som om det er pris og importvern i form av toll, men som du skriver så er det ikke sikkert at det ville blitt billig av den grunn. Og om det hadde vært slik så hadde ikke folk brydd seg så mye. Den hovedskyldige er fortsatt konsumenten selv, som ikke ville valgt noe annet om de fikk valget. De ville likevel ikke kjøpt varene, slik at kjedenes utvalg ville blitt sørgelig lite forandret i praksis. Men det er heller ikke noe forsvar for tollmurer, slik at ingen misstenker meg for å være bonde og/eller senterpartist.Pink_Panther skrev:Jeg tror ikke at ved å fjerne tollmuren så vil butikkhyllene bugne av utenlandske delikatesser til samme pris, eller lavere, enn norskprodusert "for." Det vil bare fylle hyllene med billig, utenlandsk "for" til de prisene vi allerede har. Skjønt billig, prisen blir den samme, men de 4 får en større fortjeneste.
For de som ønsker billig, utenlandsk mat så er det bare å ta en tur til Europris for å handle deres merkevare, "Luxus."
Vi har vel ikke hatt særlig valg. Det var et tøft land å være i, og selvberging var nøkkelen lenge - "de siste par tiårene" er ca. 20-40 år, og det passer ganske godt om man regner baklengs, med tanke på hva som skjedde i Nordsjøen.BT skrev:Vi har nok alltid vært et nøysomt folkeslag. Det er først de siste par tiårene vi har blitt dekadente.
Det var jeg som holdt på å trekke tråden ut på jordet med en del av mitt innlegg.vredensgnag skrev:Tråden er ikke helt på jordet - hva et folk spiser er et uttrykk for dets historie.
En utenlandsk antropolog vurderte norsk festmat rundt juletider og konkluderte med at dette var "overlevelsesmat" som var blitt spiket, lutet, tørket og saltet, så man skulle ha en reserve når det røynet på.
Og da så jeg på julematen min med nye øyne.
Noen steder i landet er det kultur for å slakte til jul, men det var ekstravagante greier.
Det blir steg for steg bedre, men ville blitt skyndet på dersom landbruksorganisasjonene hadde akseptert at dagens Gulag-taktikk er uegnet overfor norske forbrukere - det bygger bare opp en voldsom irritasjon som landbruket vil svi for i lengden.
Man blir vel regnet som feinschmekker og wanabechef om man kan lage og spiser noe mer avansert enn en toropose, Grandiosa eller en boks med Sphagetti a la Capri. :-\Pink_Panther skrev:Det morsomme med denne debatten er at det aldri har vært så mange (tilsynelatende) feinschmekere som nå. Det har heller aldr vært så mange voksne som ikke kan lage mat eller så mange voksne som ikke bryr seg om smak, bare maten er billig eller lettvint. Helst det siste, ferdigkuttet løk til 20 kr. pr. stk. er bevis nok for det.
Samtidig har enhver TV-kanal med respekt for seg selv minst ett matprogram og kokebøker er bestselgere.
Det er ikke rart at al dente fortsatt er fremmedord hvis det er slik at nordmenn lærte hvordan pasta skal være kokt fra disse boksene med Capri og Rimini. Snakker om ihjelkokt. Jeg hadde ikke våget å servere det til italienske venner. Men kan godt spise det selv hvis jeg slipper å betale for det. Barndomsnostalgi, må vite.Gjestemedlem skrev:Man blir vel regnet som feinschmekker og wanabechef om man kan lage og spiser noe mer avansert enn en toropose, Grandiosa eller en boks med Sphagetti a la Capri. :-\Pink_Panther skrev:Det morsomme med denne debatten er at det aldri har vært så mange (tilsynelatende) feinschmekere som nå. Det har heller aldr vært så mange voksne som ikke kan lage mat eller så mange voksne som ikke bryr seg om smak, bare maten er billig eller lettvint. Helst det siste, ferdigkuttet løk til 20 kr. pr. stk. er bevis nok for det.
Samtidig har enhver TV-kanal med respekt for seg selv minst ett matprogram og kokebøker er bestselgere.
Hvor mange har du egentlig truffet som har kjøpt denne ferdigskivede løken siden det er et så vesentlig bevismateriale i din argumentasjon? Eller lar du deg bare sjokkere av en avisagurk i god Siv Jensen stil?
Kompis av meg studerte i Canada for ganske mange år siden. Italienerene han delte kjøkken med fikk sendt parmesan og olivenolje fra hjemlandet. Men de kunne gjerne finne på å bruke den som tilbehør til fiskepinner, og i følge min kompis er fiskepinner akkurat like uspiselige i Canada som i Norge.baluba skrev:Det er ikke rart at al dente fortsatt er fremmedord hvis det er slik at nordmenn lærte hvordan pasta skal være kokt fra disse boksene med Capri og Rimini. Snakker om ihjelkokt. Jeg hadde ikke våget å servere det til italienske venner. Men kan godt spise det selv hvis jeg slipper å betale for det. Barndomsnostalgi, må vite.
Du har kanskje rett i det, for mors gryter er veldig viktige. Om ikke maten som lages er basert på mors oppskrifter eller råvarer, så blir det i alle fall en limoncello som er laget av bestemor av sitroner fra hagen etter maten. Men den typen italienere hadde jeg lite å gjøre med i min tid der nede. Jeg tilhørte et internasjonalt miljø, og italienerne der var ofte ikke så ekstremt opptatt av sin egen kultur hele tiden. Men, jeg kjente jo også italienske menn som bodde hjemme hos sin gamle mor fordi de ikke var gift enda. Et land med store kontraster.nb skrev:Kompis av meg studerte i Canada for ganske mange år siden. Italienerene han delte kjøkken med fikk sendt parmesan og olivenolje fra hjemlandet. Men de kunne gjerne finne på å bruke den som tilbehør til fiskepinner, og i følge min kompis er fiskepinner akkurat like uspiselige i Canada som i Norge.baluba skrev:Det er ikke rart at al dente fortsatt er fremmedord hvis det er slik at nordmenn lærte hvordan pasta skal være kokt fra disse boksene med Capri og Rimini. Snakker om ihjelkokt. Jeg hadde ikke våget å servere det til italienske venner. Men kan godt spise det selv hvis jeg slipper å betale for det. Barndomsnostalgi, må vite.
Ellers har vel italienere et slags rykte på seg for å være omtrent de teiteste folkene som finnes i matveien - om det ikke er tilberedt på akkurat samme måte som mamma, bestemor og oldemor gjorde det, så er det ikke noe tess. Om det er hold i det vet jeg ikke, men Jamie Oliver hadde i alle fall problemer med å få folk fra en del av Italia til å spise mat fra en annen del av Italia på TeVe.
Men mye snadder derfra - så absolutt. Skulle gladelig byttet.
Stort problem i Italia, akkurat det. Men matkvaliteten og sortimentet er det lite å utsette på. Det kan skje mye fint i et land når man syns det er greit at lokale varianter får blomstre, i stedet for at det skal lages identisk smør, ost og melk over hele landet.baluba skrev:Men, jeg kjente jo også italienske menn som bodde hjemme hos sin gamle mor fordi de ikke var gift enda.
;DBT skrev:Man kan jo variere med gullsalami og trønderfår.
Det er vel alle her fullstendig enig i, inkludert undertegnede. Poenget med Brulands skriveri var rett og slett at det er vittig, og han setter ord på det vi alle kanskje føler fra tid til annenGjestemedlem skrev:Tråden har intet med snobberi å gjøre.