20kvm var ikke flott, men jeg taklet det helt fint. Dine uttalelser om at det er usosialt eller nærmest umenneskelig stiller jeg meg uforstående til.
Jeg ville gjerne ha vært uten lån, men har ikke hatt familiebakgrunn eller spare-evne nok til det, derfor har jeg lån.
Leilighet i Oslo er dyrt.
Vi kan diskutere dette ut fra et økonomisk perspektiv som veldig interessant og fascinerende. Eller ut fra et samfunns/etisk perspektiv som uheldig. Hva er din mening?
Leiligheter i Oslo er dyre først og fremst fordi folk er så innmari keen på å få dem. Derfor er det ikke synd på dem som velger å kjøpe dem. Staten skal ikke gå inn og regulere markeder ved å sette en makspris elelr lignende. Når boligene i Oslo blir for dyre vil interessen avta, og prisene gå ned eller stabilisere seg.
-k
Hah, jeg kjenner noen som kjøpte en 3 roms leil i oslo i 82, var helt grei sak på ammerud(betong, ikke papp og gips), på den tiden var det slik at det var to priser, fordi det var regulert, så var det et tak på hva leiligheten skulle koste, derfor fikk den som hadde den største bunken med tusenlapper under bordet, tilslaget.
Fordi mine venner, kjente noen som ikke drev med dette snusket og skulle selge sin leilighet, så fikk de kjøpe til regulert pris. Var en latterlig sum idag, men det var slike priser de gikk til da. Husker ikke helt sikkert, men mener leiligheten kostet dem ca 1500 kroner per kvm,
På tiden før prisreguleringen ble fjernet (av høyre regjering naturligvis), var prisene helt fine i Oslo, selv med bunkene med tusenlapper florerte.
Hadde marka grensen blitt fjernet, så ville prisene gå ned, og hadde det blitt arrangert boligbygging i statlig regi, skulle det være mulig å få nye leiligheter der marka er nå, til priser rundt 12000 kr per kvm.
Jeg syns det samfunns/etiske perspektivet er mest spennende å diskutere, men på en måte er det nytteløst, vi er vel noen spoiled oiled up kids, her i norge, men jeg kan ikke nekte for at jeg får klaus, og generelt reagerer dårlig, på å bo på liten plass.