ICEpower

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.730
    Jeg brukte 150w på mine høyttalere med 93 db følsomhet, Fungerte fint på behagelig lyttenivå, men dro jeg på får å ha det litt gøy over 80db+ så komprimerte bare lyden. Med Icepower 1200as1 dual så er det andre boller, dynamikken i høyttalerene øker lineært helt opp til konsertnivå. De som ikke tror at mange watt har noe å si vet ikke hva de snakker om.

Å ta knekken på høyttalerelement gjør man lettes med en underdimisjonert forsterker, da mister forsterkeren kontroll på elementet og varmgang i spolen kommer fort. Alle som har hatt Cerwinvega har vel opplevd å svi spolene med for billig / dårlig forsterker?

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    339
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg brukte 150w på mine høyttalere med 93 db følsomhet, Fungerte fint på behagelig lyttenivå, men dro jeg på får å ha det litt gøy over 80db+ så komprimerte bare lyden. Med Icepower 1200as1 dual så er det andre boller, dynamikken i høyttalerene øker lineært helt opp til konsertnivå. De som ikke tror at mange watt har noe å si vet ikke hva de snakker om.

Å ta knekken på høyttalerelement gjør man lettes med en underdimisjonert forsterker, da mister forsterkeren kontroll på elementet og varmgang i spolen kommer fort. Alle som har hatt Cerwinvega har vel opplevd å svi spolene med for billig / dårlig forsterker?
    Jeg brente opp nye 12" i Cerwin Vega 1215 SE med 2 stk monoblokker ICE500 (Første utgave av Embla Audio). Det ble bare for mye effekt på 12 erne

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.294
    Sted
    Holmestrand
    Jeg brente opp nye 12" i Cerwin Vega 1215 SE med 2 stk monoblokker ICE500 (Første utgave av Embla Audio). Det ble bare for mye effekt på 12 erne
    Hvor høyt ble det spilt da?
    Ikke noe forvarsel i form av forvrengning av noe slag?
    Når jeg har vært i nærheten av slikt så har det vært hørbart at noe var på gang.
    Cv er gjerne lettdrevne, og tåler vel også mye effekt om jeg husker rett.
    Min bror har noe CV-greier med noen heftige Crown-forsterkere.
    Jeg er ikke imponert, men høyt blir det, høyt så det holder. Hele natta.
    Så de han har tåler i hvert fall juling.
    Mine ører ber om nåde lenge før de høytalerne gir opp er min erfaring.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.036
    Sted
    Langesund
    Har også kvestet et par 12" på en 1215 jeg eide i ungdommen. På en hifi event med hifiklubben i Folkes hus Oslo stod det også et par 1215 med brente 12"
    Den 12" var en svakhet på de

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.294
    Sted
    Holmestrand
    De vil vel ha en del strøm
    Det skal ikke være et problem egentlig.
    Han skriver det jeg tenker rundt dette, og har lang erfaring med magnepan.
    « I have owned 6 pairs of Magnepans over 25 years, from SMGa's up to 3.5r. If I had a dollar for every time someone incorrectly said they require a lot of current, I would be rich. It is simply not true.

The easiest way to look at this is from the amplifier perspective. An amplifier is a voltage device. In response to a set input from the preamplifier, the amplifier outputs a set voltage. This continues until the amplifier in unable to supply sufficient current to maintain the voltage and starts to clip. Ohm's law dictates the required current, it doubles from 8 ohms to 4 ohms and again into 2 ohms. The only fly in the ointment is that speakers with a high phase angle can require more current than a straight Ohm's law calculation would show.

In the case of Magnepans, they are almost a perfect resistive 4 ohm load with low phase angles. Some drop to 3 ohms, but not at low frequencies where the most power is needed. Lets run some quick calculations:

Purifi 1ET400- 425w into 4 ohms- This is 41.2 volts and 10.3 amps of current. At 3 ohms to maintain the same voltage the amplifier would have to put out 13.7 amps which would net 565 watts. The Purifi is rated at 25 amps of current.
    Ncore NC1200- 700w into 4 ohms- This is 53 volts and 13.2 amps. At 3 ohms to maintain the same voltage you are at 17.6 amps which nets 933 watts. The NC1200 is rated at 40A peak current and its limiter cuts in at 38 amps.

As you can see, Magnepans are not getting close to the limit of the current capabilities of either of these amplifiers. Any amplifier that is designed to drive a 4 ohm load will comfortably supply enough current for Magnepans.

The real issue, as you point out, is that Magnepans have low efficiency and require a lot of voltage (e.g. watts). The question is how loud do you listen and how large is your room? I know with my 3.5s and 700 watts to each (high passed at 80hz), they could only put out about 102db peak in my room (which is loud, but not extremely loud). There is only so much output the panels are capable of.

In most cases, the Purifi will have enough power for the 1.7s. Going to the NC1200s will net you 2 db more output, if the 1.7s are capable of actually putting out more output. In terms of quality, the Purifi measures a bit better, but both the Ncore amps and Purifi measure better than the limits of a 16 bit recording and the differences are likely inaudible. So the question is do you want excellent measurements or really excellent measurements?»

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du vil ha Maggier til å spille høyt må du rive ut delefilterne, gi dem sidepaneler med noen tolvtommere i, begrense alt nedover til 100 Hz eller så og bruke suber under. Da kan de gjøre 115 dB. DSP-delefiltere selvfølgelig og store forsterkere.

Som @xerxes siterer: Maggier trenger mye spenning. Impedansen er ikke slem, men med mye spenning går det også mye strøm. Perfekt med Icepowerforsterkere, EQ og et separat bassystem.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    339
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Hvor høyt ble det spilt da?
    Ikke noe forvarsel i form av forvrengning av noe slag?
    Når jeg har vært i nærheten av slikt så har det vært hørbart at noe var på gang.
    Cv er gjerne lettdrevne, og tåler vel også mye effekt om jeg husker rett.
    Min bror har noe CV-greier med noen heftige Crown-forsterkere.
    Jeg er ikke imponert, men høyt blir det, høyt så det holder. Hele natta.
    Så de han har tåler i hvert fall juling.
    Mine ører ber om nåde lenge før de høytalerne gir opp er min erfaring.
    Det eneste forvarselet var at 12 tommere begynte å brenne. Så da ble det slutt på 12 tommere fra CV.
    Jeg hadde DC15 før 1215 , de tålte full styrke uten problem. Det ble for stort frekvensområde på 12 tommere, da den spillte hele registeret opp til mellomtone.

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    339
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Noen påstår at Purify forsterkere er best.
    Hvorfor?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Purifi måler litt bedre enn nCore. Jeg vet ikke hvordan Icepower AS måler i forhold.
    Akademiske forskjeller på modulene etter min mening. Lydmessige forskjeller drukner i hva høyttalerne gjør.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    339
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Her er en god test av 3 typer forsterkere:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.294
    Sted
    Holmestrand
    Det eneste forvarselet var at 12 tommere begynte å brenne. Så da ble det slutt på 12 tommere fra CV.
    Jeg hadde DC15 før 1215 , de tålte full styrke uten problem. Det ble for stort frekvensområde på 12 tommere, da den spillte hele registeret opp til mellomtone.
    Når det brenner så er det ikke akkurat «early-warning»…. 😂

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    12as1 er vel hakket vassere enn 12as2
    Bytter selv fra 1 stk AS2 til 2 stk AS1! Går fra 2x700w i 4ohm til 1200w samt strømforsyning på 1250w til 2500w så det burde merkes

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Jeg brente 4 basser på Klipsch RF7 med Oberon blokker, lå på rundt 80db så sa det pang, håper jeg ikke opplever det på mine diy

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.086
    I utgangspunktet skyldtes dette ofte at spolen i filteret på 12" bassen smeltet på grunn av for tynn kobbertråd. Så ender da 12" bassen opp med å spille enda høyere opp og får tilført langt mer "energi" enn tiltenkt. Vipps så brenner spolen. Høres ikke før den tar fyr.

Oppgraderte spolene i filtrene med tjukkere tråd og det ble aldri noe problem igjen. Spilte meget bra, meget dypt og meget høyt.
    Jeg har hatt flere par 1215 Mk2, flere par 1515, maaaaange par DC15 og DC12. Har fortsatt et par DC15 til party. Er nok den av de med mest festlyd. Brukte utelukkende Midgard Oberon 6.1. Lett i vekt, ingen varmeutvikling.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    339
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    I utgangspunktet skyldtes dette ofte at spolen i filteret på 12" bassen smeltet på grunn av for tynn kobbertråd. Så ender da 12" bassen opp med å spille enda høyere opp og får tilført langt mer "energi" enn tiltenkt. Vipps så brenner spolen. Høres ikke før den tar fyr.

Oppgraderte spolene i filtrene med tjukkere tråd og det ble aldri noe problem igjen. Spilte meget bra, meget dypt og meget høyt.
    Jeg har hatt flere par 1215 Mk2, flere par 1515, maaaaange par DC15 og DC12. Har fortsatt et par DC15 til party. Er nok den av de med mest festlyd. Brukte utelukkende Midgard Oberon 6.1. Lett i vekt, ingen varmeutvikling.
    Jeg gikk over til Midgard Oberon6.1 etter Embla audio.
    Etter MO. ble det et par monoblokker i fra Class D audio 👍

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    618
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei! :)

Korleis responderer disse Knedahl/ICE-forsterkerane lydmessig på å bli bygd som monoblokker vs dual mono?
    Døme: 2 x 2000AS1 i eitt chassis - som dual mono, vs 2 x 2000AS1 i to chassis - altså monoblokker.

Opplever de som har prøvd noke forskjell? @Andreas Knedahl

Eg har tidligare opplevd at å gå frå 1 stk Cambridge Azur 851W - som er ein dual mono AB konstruksjon, og så legge til ytterligare ein 851W - det vert vel brokobla monoblokker (?) gav ei MARKANT betring i lyden på alle parameter, men spesielt på "luftigheit", "stillheit mellom tonane", og "kontroll".

Mvh Arild :)

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    339
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0

Korleis responderer disse Knedahl/ICE-forsterkerane lydmessig på å bli bygd som monoblokker vs dual mono?
    Døme: 2 x 2000AS1 i eitt chassis - som dual mono, vs 2 x 2000AS1 i to chassis - altså monoblokker.

Eg har tidligare opplevd at å gå frå 1 stk Cambridge Azur 851W - som er ein dual mono AB konstruksjon, og så legge til ytterligare ein 851W - det vert vel brokobla monoblokker (?) gav ei MARKANT betring i lyden på alle parameter, men spesielt på "luftigheit", "stillheit mellom tonane", og "kontroll".

Det er ingen forskjell, bare utseende.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    339
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Endelig ferdig hos Knedahl
    Det ble lagt til en del oppgraderinger også.
    8 Bakside testbenk.jpg

Etter test i riggen til Knedahl med nyforsterkeren.

Jeg spurte Knedahl om hvordan lyden ble:
    Den spiller som faen ,
    den spiller bedre enn testforsterkeren som ble brukt på Horten messa.
    Krystal klart, varmt og med endeløs tyngde.
    9 Testrigg pris 650K +++.jpg
    3 Cardas CCGR-S Short billet Copper posts, Rhodium over Silver plate.jpg

Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8

Kan umulig tenke meg noen forskjellig, må vel være av praktiske grunner

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    184
    Sted
    Østfold
    Får jeg være med her og eller😂 Tror jeg fikk kjøpt noe i går, 2x2000as1 Helt standard kabinett og kabler🕺🏻🕺🏻Skal bare brukes på noen basser.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Får jeg være med her og eller😂 Tror jeg fikk kjøpt noe i går, 2x2000as1 Helt standard kabinett og kabler🕺🏻🕺🏻Skal bare brukes på noen basser.
    Tror ikke du merker forskjell på andre innvendige kabler eller terminaler 👌

• Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn