ICEpower

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forskjellige metaller har ingen egenlyd til tross for at mange audiofile tror det.
    De har derimot (og naturlig nok) forskjellige elektriske og mekaniske egenskaper.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.668
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Gull er visst det beste metallet til å tone ned lyden. Litt mer om kobberbehandling. Ofc kobber trenger en spesial varmebehandling for å få til occ kvalitet. Dermed øker prisen betraktelig.
    Hver sin tilnærming. Personlig så vil jeg aldri tone ned lyden. Fri flyt, og det får jeg med icepower og horn :)

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    661
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Forskjellige metaller har ingen egenlyd til tross for at mange audiofile tror det.
    De har derimot forskjellige elektriske og mekaniske egenskaper.
    …. og slik eg les @Andreas Knedahl så er mange hifi-kabler IKKJE er så ‘Oxygen free’ som dei vert markedsført som.
    Og at plugger på mange hifi-kabler og kontakter på hifi-utstyr heller IKKJE har eit innhald av kobber, som er så ‘pure’ som markedsføringa vil ha det til.

Bomba var vel påstanden om at kabelen elektrikeren legg i veggen, ofte kan kan være av betre kvalitet, sett i forhold til OFC, enn enkelte hifi-kabler! :)

Slik eg les det, så er ein garantert eigenskap ved OCC at den er OFC.
    Og Neotec er vel ein anerkjent produsent (?) av ‘ledning’!? Både OFC og OCC.

Det fine med produkta til @Andreas Knedahl er at han har begge deler i sortimentet sitt! Både vanlig og meir kostbar.
    Så om ein er på spekteret mellom ‘truande hifi-kabel-nevrotiker’ og ‘kabel-virknings-fornekter’, så kan han setje saman produkt ein vert nøgd med! :)

Og lykke til med det @Andreas Knedahl! :)

Og Gledelig Jul til alle på vennetråden! 🎅

Mvh Arild :)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    315
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Selfølgelig !! :) Du betaler for det du liker, ikke noe problem med det.
    Men argumenter gjerne imot min påstand.
    Enig, og mitt syn er at man ikke trenger å forsvare sitt valg overfor andre lyd entusiaster uavhengig av hva vitenskapen er i stand til å måle i dag. Sannheten i dag er ikke nødvendigvis sannheten om 50 år da vitenskapen og målemetoder skrider stadig fremover. Min tilnærming er en sunn dose skepsis iblandet en dose åpenhet for at vi ikke vet alt per i dag. Så får andre eie sin egen tilnærming og det aksepterer jeg fullt ut. Jeg har ikke noe behov for å argumentere i mot det du mener er det beste valget for deg. Det er din foretrukne måte å løse forbindelser på. Og det er helt greit. Hvis andre ønsker å gjøre det på annet vis, så er det helt ok det også. En hver sitt valg.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Enig, og mitt syn er at man ikke trenger å forsvare sitt valg overfor andre lyd entusiaster uavhengig av hva vitenskapen er i stand til å måle i dag. Sannheten i dag er ikke nødvendigvis sannheten om 50 år da vitenskapen og målemetoder skrider stadig fremover. Min tilnærming er en sunn dose skepsis iblandet en dose åpenhet for at vi ikke vet alt per i dag. Så får andre eie sin egen tilnærming og det aksepterer jeg fullt ut. Jeg har ikke noe behov for å argumentere i mot det du mener er det beste valget for deg. Det er din foretrukne måte å løse forbindelser på. Og det er helt greit. Hvis andre ønsker å gjøre det på annet vis, så er det helt ok det også. En hver sitt valg.
    Det der er kun og gå rundt grøten, rett ut et dårlig svar. God bedring!

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.850
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Selfølgelig !! :) Du betaler for det du liker, ikke noe problem med det.
    Men argumenter gjerne imot min påstand.
    Det der er kun og gå rundt grøten, rett ut et dårlig svar. God bedring!
    Du ber han om å argumentere imot deg, og når du får tilsvar så mener du svaret er dårlig?
    Jeg opplever hans svar som veldig fornuftig, ift at man har en sunn skeptisk tilnærming samtidig som man er åpen for at man selv ikke innehar fasiten på alt som kan påvirke vår oppfattelse av lyd.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    370
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    De har derimot (og naturlig nok) forskjellige elektriske og mekaniske egenskaper.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjenner til strømtrekk på Icepower modulene for 12V trigger? Står ingenting om det i datablad.
    Lurer om det er mulig å bruke GPIO, eller om man faktisk må inn med en rele løsning.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Mindre gods og en kontaktflate som blir låst i en posisjon. Selv om du kommer borti kabelen så vil det ikke skje noenting i kontaktpunktet.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    99
    Mindre gods og en kontaktflate som blir låst i en posisjon. Selv om du kommer borti kabelen så vil det ikke skje noenting i kontaktpunktet.
    Og flere kontaktpunkter blir det med nautrik, og viss en kommer borti kabelen løsner ikke en kabelsko heller…
    og regner med viss Nautrik hadde vært så bra, ville di vel blitt brukt der det går mye strøm…og jo flere kontaktpunkter jo dårligere blir det….det er min mening uansett.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    1
    Og flere kontaktpunkter blir det med nautrik, og viss en kommer borti kabelen løsner ikke en kabelsko heller…
    og regner med viss Nautrik hadde vært så bra, ville di vel blitt brukt der det går mye strøm…og jo flere kontaktpunkter jo dårligere blir det….det er min mening uansett.
    Din mening er feil her, Neutrik kan brukes til mer strøm og spenning enn man trenger i en høyttaler (250V og 30A RMS, men det skal ikke brukes til 230V AC som de selv skriver). Man har også sikret god kontakt med Neutrik speakon, noe man ikke har med kabelsko. Neutrik vet hva de holder på med. Har brukt kabelsko, det var kun pga. Høyttalere tett imot vegg så det lot seg ikke å bruke banan. Makan til makkverk kabelsko er, selv om man strammer til ordentlig så kan man vente i 5 min så har man mer å gå på igjen så jo kabelsko løsner lett nok de selv om man ikke "kommer borti".

Men igjen, hva har denne teite diskusjonen å gjøre her om Icepower? Alt dreier seg plutselig bare om kabler og kontakter, veldig lite interessant å lese om.. Bruk heller kabelhjørnet for å proklamere slike ting.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Avslutningsvis så er det nærmest umulig å kortslutte + og - med speakon kontakter. Er en del (eldre ?) forsterkere som ikke liker det.
    Og hvis en bygger høyttalerne selv, sett inn 2 parallellkoblede speakon kontakter, 1 i bakveggen og 1 i sideveggen. Da kan en skyve de helt inntil bakveggen.
    Icepower, har en 125 asx (?) stående, kanskje ta frem den igjen og teste litt...

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Har ingen intensjoner med og omvende deg, Neutrik har og PowerCon om du vil ha noe for argumentet ditt om "mye strøm".

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener lydogakustikk og/eller Armand foretok noen målinger og det viste seg at det faktisk var lavere forvrengning med Neutrik kontra konvensjonell spade. Hovedårsak (såvidt jeg husker) er at med spade så er selve koblingen/moment/kontaktflate mye viktigere og lettere å ikke få "perfekt".

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.668
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Bruker selv banan i forsterkerenden og Speakon i høyttalerenden. Har samme erfaring med spader. De må man passe på. Speakon/Powercon er for meg terapi når det snakkes om tilkoblinger.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Og det er kjempefint og ha mulighet til en kabel og en kontakt om man har et aktivt system

fig-4-neutrik-speakon-speaker-connector-feb-2020.jpg

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å rett & slett bare avisolere høyttalerkabelen, vri de litt sammen og skru de fast i terminalen (?). Kan ikke komme på at noen slike har løsnet for meg. Kabelsko derimot...

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    99
    Har ingen intensjoner med og omvende deg, Neutrik har og PowerCon om du vil ha noe for argumentet ditt om "mye strøm".
    Og må si det er lite utvalg av høytalerkabler å få kjøpt med Neutrik, sitter litt fast med det som eneste utgang på forsterker eller inngang på Høytaler også vil jeg si, viss en absolutt ikke vil terminere om da.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    99
    Hva med å rett & slett bare avisolere høyttalerkabelen, vri de litt sammen og skru de fast i terminalen (?). Kan ikke komme på at noen slike har løsnet for meg. Kabelsko derimot...
    Ja og da er det minst koblingspunkter også, så ja hvorfor ikke

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Og må si det er lite utvalg av høytalerkabler å få kjøpt med Neutrik, sitter litt fast med det som eneste utgang på forsterker eller inngang på Høytaler også vil jeg si, viss en absolutt ikke vil terminere om da.
    Ja, om man klarer og få på seg skoa og komme seg ut av døra, så klarer man og håndtere Neutrik på korrekt måte.
    Ja, det har seg jo slikt at det er PA bransjen som har brukt dette, men i disse dager begynner det og komme på hjemmehifi og, KUDOS TIL dem !!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn