iGrans Mikrokosmos

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.787
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Hifisentralen
    Noen tanker om HFS som forum

Det som jeg syns er sĂ„ fint med HFS er at alle kan fĂ„ plass her, de som har en veldig subjektiv tilnĂŠrming, de som mĂ„ler alt som gĂ„r og de som er midtimellom. Det er ogsĂ„ et veldig unikt forum der ASR, WBF, FB, og blogg er sammenslĂ„tt pĂ„ et og samme sted pĂ„ en mĂ„te. Og jeg mener at det er en ganske sĂ„ bra ting. Å kunne ha sin egen trĂ„d og blogg er mye verdt for meg, samtidig som jeg kan besĂžke andres trĂ„der og de mer hifi-fokuserte. Noen har et fullt liv utenfor forumet og skriver litt nĂ„r de sitter foran anlegget, noen er kanskje mer alene og har forumet som sin sosiale output, det vil si forumet er til for alle uansett hva og hvorfor.

Jeg er veldig takknemlig at jeg ogsÄ bor i en del av landet der jag har hatt mulighet til Ä treffe mange av medforumistene. Det gjÞr at man fÄr en helt annen relasjon ogsÄ pÄ nett. Kanskje kan det gÄ litt mye i internhumor iblant, men hva gjÞr vel det hvis man fÄr le litt innimellom. Jeg har fÄtt god kontakt med flere jeg treffet, og det Ä fÄ en hyggelig melding, noen som spÞr om musikktips eller annet er mye verdt for meg. Noen har ogsÄ blitt riktig gode venner. NÄr man har en god venn som ogsÄ deler samme interesse og tilnÊrming i et sÄ nisjet interesse som hifi faktisk er, sÄ er det fantastisk. Det Ä besÞke andre har gitt meg mange nye perspektiv, ikke bare fordi jeg fÄtt hÞrt pÄ forskjellige anlegg, men ogsÄ takk vare gode samtaler om hifi og musikk, dett hadde ikke vÊrt mulig uten HFS

Iblant kommer det kritikk for at det blir for mye annet enn hifi pÄ forumet fra flere. Til det tenker jeg at har man en egen trÄd, sÄ er man fri til Ä fylle den med hva man Þnsker selv. Som leser kan man ogsÄ velge Ä styre unna sÄnt man ikke bryr seg om, hvorfor en gang legge energi pÄ dette? Jeg leser ikke alt pÄ nett ellers som jeg ikke er interessert i. Ønsker man en endring kan man i det minste bidra litt selv til det. Jeg har ikke heller et stort interesse for dyr og annet, men nÄr du blitt litt kjent med noen, vÊrt pÄ besÞk, mÞtt de smÄ og store dyrene, sÄ fÄr man ogsÄ et annet forhold til slike ting, og det er hyggelig Ä fÞlge med litt pÄ hva som skjer i andres liv. Off-topic delen syns jeg er ubehagelig til tider og leser ikke der mer, de som har opphold der virker heller ikke Ä ha mye med hifi Ä gjÞre egentlig.

Det finnes alltid de som krangler og kverulerer pÄ nettforum, men pÄ det hele syns jeg moderatorene gjÞr en god jobb her. NÄr jeg var liten fikk vi ta data-fÞrerkort pÄ skolen, vi ble ogsÄ lÊrt i nett-vett, det vil si etikett pÄ nett. At man skal behandle og snakke til andre slik vi gjÞr ute i det virkelige livet. Kanskje noen bÞr ta slike ting til seg litt ekstra, ta en gÄtur ute i virkeligheten, fÄ seg litt frisk luft, puste dypt og holde avstand fra flasken fÞr man lirer av seg med kommentarer som er stygge. Ta litt mer hensyn til hverandre, igjen vi er ikke mange som holder pÄ med hifi, noen bryr seg mer om harde kommentarer enn andre. Det Ä holde en god tone og vÊre hyggelig koster ikke mye, men gir stor avkasting. De fleste er eldre enn meg her, sÄ jeg hÄper heller pÄ Ä minne om dette, enn det Ä belÊre noen.

Jeg syns at mangfoldet er kult pÄ et slikt forum, noen har nesten et lab med mÄleinstrumenter, noen fyller sandsekker fra Skagen og andre vil bare nyte av musikk uten hinder av Ä mÄtte slÄ pÄ et kjernekraftverk hver gang. Hifi, Lofi, Myfi, kall det hva du vil hvis det gir deg glede sÄ kjÞr pÄ!
    Gjennom Ä fÞlge med pÄ forumet har jeg funnet bÄde musikk og komponenter jeg aldri skulle klart Ä finne selv. Det har fÄtt meg mer inn pÄ jazz enn tidligere for eksempel, og fordypet mitt klassiske interesse siden det alltid deles mange gode musikktips i klassisk-trÄden.

For meg er det Ä lÊre, lytte og reflektere en stor del av interesset. Og jeg syns det er like interessant Ä lese andres refleksjoner og opplevelser uansett om man bytter ting hver uke, eller har landet pÄ et anlegg man har hatt i flere tiÄr. Man kan fortsatt utvikles som lyttere og utvide sitt musikkspektra med samme anlegg stÄende i racket, mener da jeg.

SÄ jeg er takknemlig Ä fÄ vÊre en del av dette forumet, ogsÄ for de som er innom her og leser, reflekterer og kommenterer.
    Takk!

Godt sagt som vanlig!
    Og akkurat derfor er du et ganske nytt og veldig hyggelig bekjentskap som det gÄr an Ä ha mange slags fine samtaler med :):11

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    Godt sagt som vanlig!
    Og akkurat derfor er du et ganske nytt og veldig hyggelig bekjentskap som det gÄr an Ä ha mange slags fine samtaler med :):11
    Selvom Fleksnes har vĂŠrt mitt sosiale ideal lenge med; "Har venner over hele verden, ingen i Norge".
    SĂ„ inrĂžmmer jeg at det faktisk er ganske sĂ„ hyggelig Ă„ bli kjent med andre, ogsĂ„ i Noreg 😇 .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    Virkelig en underholdende trÄd dette. Din HI-FI reise har vÊrt med hurtigtoget og oppsettet du har samlet deg flott.

Reisebeskrivelsene, eller skal vi si IGrans inkvisisjon, er levende beskrevet pÄ en mÄte som gjÞr at jeg fÞler jeg er med pÄ besÞkene. HÄper det kommer flere av de.
    Tusen takk for motiverende ord @Final !
    Det ligger noen besĂžk lenger frem i tid, sĂ„ inkvisisjonen fortsetter 😇. Finnes flere anlegg her pĂ„ sentralen som jeg virkelig Ăžnsker Ă„ fĂ„ besĂžke en dag. Det kommer ogsĂ„ heldigvis hit noen iblant ogsĂ„.

Etter sÞndagens besÞk pÄ messe med musikk som mest var basstung. Hadde det ogsÄ vÊrt interessant Ä fÄ hÞre pÄ et anlegg som har fokus pÄ slik musikk bare for Ä fÄ helt andre perspektiv. I mer kontrollert miljÞ.

Har ogsĂ„ til gode Ă„ fĂ„ hĂžre pĂ„ anlegg der klassisk musikk er den viktigste musikken. SĂ„ gleder meg til alle muligheter som kommer videre 😊.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.032
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sitter og venter pĂ„ @gismo og @bluesbreaker sin ankomst. Maten er forberedt og anlegget stĂ„r klar for musikk. Dette blir hyggelige timer utover dagen 😊.
    For Ä gjÞre dem fornÞyd er det bare Ä sette pÄ Ringen nÄr du gÄr pÄ kjÞkkenet, og krydre med Mahler nÄr du er tilbake i stuen.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    23.762
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    NĂ„ har jeg hatt gleden av Ă„ plĂžye gjennom en trĂ„d som har gĂ„tt meg hus forbi. Du har en strĂ„lende mĂ„te Ă„ skrive og formidle pĂ„. Veldig kjekk Ă„ lese gjennom. Ikke minst, et virkelig pent oppsett. Vi deler kanskje ikke musikksmak, men jeg har plukket opp noe innimellom her som svinger fint😀 Gleder meg til Ă„ fĂžlge trĂ„den videre😀

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.952
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sitter og venter pĂ„ @gismo og @bluesbreaker sin ankomst. Maten er forberedt og anlegget stĂ„r klar for musikk. Dette blir hyggelige timer utover dagen 😊.
    Litt rett pĂ„ etter ankomst hjemme, ble en lang dag, dro 8.30 hjemkomst 19.30đŸ˜…đŸ€Ł

Vil bare si at dagen har vĂŠrt helt strĂ„lende, flott oppsett og super trivelig vertđŸ€—đŸ˜ŠđŸŽ¶

Skal absolutt si noe mere her bare jeg fĂ„r tenkt meg litt om og sett litt pĂ„ bildene som ble tattđŸ‘đŸŒđŸ˜Š

gismo

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    For en fantastisk hyggelig dag!

20250327_144619.jpg

I dag har jeg virkelig fÄtt nyte hifi-interesset pÄ mange mÄter. FÞrst sammen med de utroligt hyggelige langtreisende fra Innlandet, @gismo og @bluesbreaker . Masse gode samtaler, musikk og bakst fra det kjente lokalet bakeriet der oppe. Det var ogsÄ fÞrste gang jeg spiste Napoleonskake, og det er nok godt for meg at det er langt til det bakeriet. Vi holdt pÄ i nesten 6 timer men allikevel gikk tiden fort.

20250327_212152.jpg

Fikk ogsÄ en gave; Brahms 4 symfonier med Abbado der platene er helt strÞkne. Jeg har et par sykluser med Brahms men akkurat denne manglet i vinyloteket. Tusen takk for denne og for veldig hyggelige timer i i godt selskap!

Rett etter dette kom en invitasjon fra OVK, sÄ da ble det toget inn til hovedstaden for Ä treffe en ny gjeng hifi-interesserte.
    Mange jeg lest trÄder og innlegg til som jeg nÄ fikk et ansikt pÄ. Meget hyggelige samtaler i lÞpet av kvelden. NÄr jeg fritt kan diskutere med andre entusiaster om Beethovens pianosonater og Shostakovich musikk, musisering, pickuper og alt mulig trives veldig jeg godt.

Denne dagen er hifi pÄ sitt aller aller beste.
    En toppendag fra begynnelse til slutt!
    Takk!

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    Herlig trÄd.
    Veldig hyggelig Ă„ hilse pĂ„ deg i AskerđŸ‘đŸ»
    Takk for det @alphamale og i like mĂ„te 😊.
    En dag skal jeg spĂžrre deg om en demo pĂ„ Sigberg hĂžyttalerne dine. Men fĂžrst mĂ„ jeg gjĂžre ett oppgjĂžr med meg selv, hvis det er hifi eller din fantastiske pizza 🍕 jeg primĂŠrt er ute etter Ă„ teste 😎.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.482
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for det @alphamale og i like mĂ„te 😊.
    En dag skal jeg spĂžrre deg om en demo pĂ„ Sigberg hĂžyttalerne dine. Men fĂžrst mĂ„ jeg gjĂžre ett oppgjĂžr med meg selv, hvis det er hifi eller din fantastiske pizza 🍕 jeg primĂŠrt er ute etter Ă„ teste 😎.
    Det hadde vĂŠrt hyggelig.
    Kan vi ikke bare si det sĂ„nn at vi slĂ„r to fluer i ett smekk? SĂ„ gjĂžr jeg valget for deg 😁

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.922
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vĂŠrt hyggelig.
    Kan vi ikke bare si det sĂ„nn at vi slĂ„r to fluer i ett smekk? SĂ„ gjĂžr jeg valget for deg 😁
    Jeg sÄg deg flere ganger pÄ messen og skulle fÄtt hilst pÄ deg men det kom noe i veien hver gang, men vi bor nok ikke sÄ langt fra varandra har jeg skjÞnnt? hade vÊrt morro og fÄtt en lytt hos deg en gang fremover :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.482
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg sÄg deg flere ganger pÄ messen og skulle fÄtt hilst pÄ deg men det kom noe i veien hver gang, men vi bor nok ikke sÄ langt fra varandra har jeg skjÞnnt? hade vÊrt morro og fÄtt en lytt hos deg en gang fremover :)
    Alltid hyggelig Ä hilse pÄ, og snakke med folk.
    For min del blir slike tilstellinger ofte preget av at jeg er "stasjonÊr" pÄ et messerom, og har mulighet for de hyggelige samtalene der.
    NĂ„r jeg er ute i periferien sĂ„ er jeg gjerne mĂ„lrettet pĂ„ hva jeg skal, og har begrenset med tid😊
    Jeg husker dessverre ikke navn, elller ansikt pĂ„ alle jeg mĂžter i farta😅 Men du gir utrykk for at vi har mĂžttes fĂžr, og snakket sammen?
    Uansett! Jeg tar gjerne imot besÞk nÄr det mÄtte passe.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.922
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid hyggelig Ä hilse pÄ, og snakke med folk.
    For min del blir slike tilstellinger ofte preget av at jeg er "stasjonÊr" pÄ et messerom, og har mulighet for de hyggelige samtalene der.
    NĂ„r jeg er ute i periferien sĂ„ er jeg gjerne mĂ„lrettet pĂ„ hva jeg skal, og har begrenset med tid😊
    Jeg husker dessverre ikke navn, elller ansikt pĂ„ alle jeg mĂžter i farta😅 Men du gir utrykk for at vi har mĂžttes fĂžr, og snakket sammen?
    Uansett! Jeg tar gjerne imot besÞk nÄr det mÄtte passe.
    Neida vi har ikke mÞttes fÞr men det var iÄr pÄ messen som jeg skjÞnte det mÄtte vÊrt deg bak nikket :) syns det er spennende det dere har pÄ gang med produkter og kunnskapen om lyd/rom, nok om dette i trÄden til iGran.

Sist redigert:

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    Syns bare det er hyggelig jeg Ä se andre fÄ kontakt for hifi/musikk-relaterte treffer.
    Da jeg selv ofte nevner hvor viktig det er Ă„ komme seg ut av sweetspot.

Er man ute etter andre typer av treffer henviser jeg til Tinder o.l da denne trÄden faller utenfor den typen av kontaktnett.
    Samme gjelder for incels i mĂžrke lytterom under jord :cool: .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    Her kan man lese @bluesbreaker sin versjon av besÞket hos meg i gÄr sammen med @gismo .

NÄr noen blir igjen i nesten 6 timer etter Ä ha hÞrt finalen til SchÞnbergs Gurre-Lieder som krever minst like mye som Mahler, er det en god grunn for en hyggelig dag sammen. Av det som blitt skrevet om besÞket sÄ var det meste ogsÄ noe vi snakket om i gÄr gjennom lyttingen.

Jeg hadde forventet at lyttestolen skulle bli flyttet fremover, hvilket den ble innenfor de fĂžrste 25 minuttene. Jeg hadde forberedt dette godt med Ă„ merke min vanlige posisjon med klistrelapper 😊 . Etter mitt besĂžk i BlĂ„skogen var jeg ogsĂ„ forberedt pĂ„ et sĂ„kalt "mĂžrkere" inntrykk her.
    Begge lytteaktene sammen blir vel da Yin & Yang ☯.

Fikk en 3:e parts observasjon kring innlegget fra min violinist/trummis-veninne som er godt kjent med anlegget. Som sa at man mister noe av de lyd-aspektene som etterlyses ved Ă„ sette seg for nĂŠrme. Dette nevnes ikke for Ă„ starte en debatt, men jeg syns det var verdt Ă„ gi en tanke 😇.

R og D er gode mennesker som man skal ta godt vÊre pÄ hvis de kommer pÄ besÞk, fordi man fÄr sÄ mye positivt igjen fra de sosialt.
    Jeg storkoste meg hele dagen i alt vi holdt pÄ med. Stort takk og vi ses igjen i fremtiden!

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.285
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg opplever anlegget ditt som et musikkanlegg . AltsÄ et oppsett som gjengir musikken du spiller mest slik det lÄter live . Alle klangfarger i et instrument og gjengivelse av selve rommet er meget bra , og preferansene vÄre er nok ogsÄ veldig like . Jeg bruker ikke Yello og Daft Punk som referanser , fordi det sier meg ikke noe om hvordan ting skal lÄte ut fra hva jeg sÞker . Men det betyr ikke at ikke anlegget kan gjengi dette ogsÄ - selv om det er tunet inn etter andre idealer .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    NĂ„ har jeg hatt gleden av Ă„ plĂžye gjennom en trĂ„d som har gĂ„tt meg hus forbi. Du har en strĂ„lende mĂ„te Ă„ skrive og formidle pĂ„. Veldig kjekk Ă„ lese gjennom. Ikke minst, et virkelig pent oppsett. Vi deler kanskje ikke musikksmak, men jeg har plukket opp noe innimellom her som svinger fint😀 Gleder meg til Ă„ fĂžlge trĂ„den videre😀
    Jeg er takknemlig for at du tatt deg tiden til Ä gÄ gjennom trÄden min @Sevald . Din trÄd er en av de jeg har fulgt lengst egentlig, fra tiden da du hadde Vienna hÞyttalere, drÞmte litt om Kudos og holdt mye pÄ med Ä oppgradere de akustiske tiltakene i rommet ditt. NÄ er du jo en digitalpionjÊre, og jeg skjÞnner ikke mye av det, men syns det er noe interessant med Ä se hvor du havner etterhvert med anlegget i sin helhet. SÄ jeg setter virkelig pris pÄ din tilbakemelding her i trÄden :11 .

_RoDa_

Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ja, skal samle meg litt i tankene Ä skrive om S40, HS og C20. Det spennende hva ting kan by pÄ, nÄr det gjelder endringer innen samme merke.
    SĂ„ hjelpsom som jeg er, sĂ„ bare hjelper jeg deg og minner deg pĂ„ denne. 😅
    Siden jeg ogsÄ, som @Finn M gjerne vil hÞre om dette :) :) :)
    mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    SĂ„ hjelpsom som jeg er, sĂ„ bare hjelper jeg deg og minner deg pĂ„ denne. 😅
    Siden jeg ogsÄ, som @Finn M gjerne vil hÞre om dette :) :) :)
    mvh
    Takk for pĂ„minnelsen @_RoDa_ ! Jeg som hadde tenkt Ă„ ta en litt pause sĂ„ det ikke blir for mye av meg 😅.

MĂ„ veie mine ord forsiktig i et slikt innlegg sĂ„ du ikke blir avskrekket av C20. Da jeg vil du skal komme Ă„ hĂžre pĂ„ dem selv snart 😎.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.952
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Noen egne betraktninger etter hyggelig besĂžk hos deg iGran, limes inn her om det er ok?

gismo

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    Dybde
    Screenshot_20250331_144829_Chrome.jpg

En asÄekt som har vÊrt viktig for meg i lydbildet er dybde, noe som jeg iblant oppfatter ikke er like stor prio hos andre hifi-interesserte. Hva mener jeg med dybde egentlig? Noen kanskje tenker at jeg mener at man sitter dypt inne i musikken, helt omfavnet av lyden slik en rundtstrÄler kan oppleves. At man blir dratt inn i musikken sÄ dypt at man glemmer bÄde anlegg og rom og blir svevende i lydbÞlgene som en rusende effekt. Nei, det er ikke det jeg mener, nÄr jeg sier dybde mener jeg lydbildets dybde bakover pÄ den illusoriske scenen. At fÞrstefiolinene hÞres nÊrmere ut enn hva blÄserseksjonen gjÞrer og enda lenger bak timpani og kor, alt selvfÞlgelig avhengig av hvordan symfoniorkesteret er plassert i konsertsalen. Iblant kan man tro det nesten er noe er feil pÄ anlegget nÄr seksjoner byttet plass ved forskjellige innspillinger. Men er man vant Ä gÄ pÄ konsert sÄ er det ofte ganske sÄ likt hvor instrument-seksjonene er plassert.

Ved Ä sette meg nÊrmere hÞttalerne inne i den berÞmte likesidige trekanten blir lydbildet bredere, men ogsÄ flattere og pÄ bekostning av dybdeperspektivet. Det kan vÊre kult Ä fÄ en en nÊre-musikk(dÞden)-opplevelse en liten stund, men ofte blir det for meg mer urealistisk ettervhert og faktisk litt kjedelig mÄ jeg innrÞmme. Nyanser forsvinner litt eller blir bleknet. Jeg har noen ganger suttit lengst frem ved scenen ved pianokonserter fordi det er kult Ä kunne se pianistens hender spille pÄ tangentene. Du hÞrer ogsÄ pianisten veldig tydelig, men orkesterns akkompagnering blir mer diffus og ikke like grandios. Og litt av det samme blir det for meg Ä sitte for nÊrt.

20250331_144550.jpg

Jeg har ogsÄ kjÞpt billetter lengst bak i konsertsalen for Ä se hvordan det er. Det blir som Ä zoome ut pÄ kameraet pÄ mobilen, du fÄr med deg alt, du har en dybde, men man mÄ ogsÄ anstrenge seg litt mer for Ä fÄ med seg nÞye detaljering i musiseringen pÄ en annen mÄte. Et stort helhetsbilde blir litt mer distansert om man nÄ kan si det slik. Det beror ogsÄ pÄ hvilken orkestrering som stÄr pÄ scenen, et solopiano langt bak kan hÞres for langt unna og mister igjen en del av nyansene i dynamikken. Andre ting blir ogsÄ mer tydelig lenger bak siden publikum sjenerelt befinner seg i en veldig hÞy alder gjennomsnittlig. Da blir det mer lyd fra hosting og harkling, LÀkerol som fort mÄ opp fra lommen og snorkninger i stille partier, nÊrmere scenen hjelper musikken Ä dempe dette, heldigvis.

Dybden for meg blir en viktig del og aspekt i hvordan rommet blir malt opp i min lille stue. Hvis jeg lukker Ăžynene og fokuserer pĂ„ lyd som er langt unna sĂ„ opplever jeg ogĂ„ at mitt eget rom jeg sitter i vokser og blir stĂžrre, hĂžyere, bredere og dypere. Ved en bra innspilling sĂ„ blir illusjonen sterk av Ă„ befinne seg i en konsertsal. Ved en dĂ„rlig kan det fĂžles som Ă„ sitte i en celle pĂ„ Fort Boyard. Men det er bĂ„de en vanesak og subjektiv preferanse dette. Å gjenskape en virkelig musikkopplevelse gĂ„r ikke helt, men noen aspekter hjelper godt pĂ„ Ă„ gjenskape fragment av den. Bredde, dybde og hĂžyde for eksempel. Jeg liker ikke nĂ„r en musiker fremstilles som 5 meter hĂžy og 3 meter bred, det blir for meg helt unaturlig, for igjen vil jeg jo prĂžve gjenskape noe jeg kan koble en mer virkelig referanse til. Men hĂžyde i den mening at utklinging av toner gir en fĂžlelse av hĂžyt til tak fo eksempel. Man kanskje kan oppfatte meg som en lydpuritan i dette avseendet, men jeg tror ikke jeg er helt der enda, da hadde nok anlegget blitt satt sammen pĂ„ en annen mĂ„te.

20250331_150323-COLLAGE.jpg

Musikk med god dybdeperspektiv er for eksempel Mahlers 2:e symfoni med Haitink og Concertgebouw Orchestra, Berlioz Symponie Fantastique med Dudamel og Los Angeles Philharmonic og Schönberg Gurrelieder med Gielen og SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, bare for Ä nevne noen. Kanskje er det jeg som er opphengt i dybde, men det er noe jeg alltid har lagt vekt pÄ nÄr hÞyttalere har blitt byttet og flyttet pÄ. Per nÄ sÄ bruker jeg den sÄkalte 83% plasseringen av hÞyttalere og lyttestol. Det vil si at avstanden mellom disktant til diskant pÄ hÞyttalerne er 83% av avstanden til lyttestolen. FÞr har jeg faktisk suttit enda lenger bak, men trivs nÄ godt pÄ denne avstanden. Da fÄr jeg med de aspektene jeg vektlegger uten Ä miste for mye av noen deler.

Hvor viktig eller uviktig er dette dybdeperspektivet for deg?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.285
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Kjenner meg igjen 100% , men det vet du jo allerede - da dette er noe vi har snakket om mange ganger. For meg mangler noe vesentlig hvis ikke dybde/3D opplevelsen er helt pÄ plass. Det samme gjÞr seg gjeldene pÄ mindre scener/rom som akustisk jazz , men pÄ andre sjangere ogsÄ. Graden av dybde varierer selvfÞlgelig mye mer pÄ et vanlig studio-opptak hvor lite eller ingenting er akustisk. Men, selv pÄ slike opptak synes jeg det lyder mer riktig med samme plassering av lyttestolen i forhold til Ä sitte nÊrmere (les for nÊrme.)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.032
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for nok et flott innlegg 😊

Jeg som sitter i den «berĂžmte» trekanten og knapt hĂžrer pĂ„ klassisk musikk, mĂ„ innrĂžmme at jeg sjeldent bryr meg noe sĂŠrlig om dybde, foruten litt hakaslepp nĂ„r plutselig trommisen virker Ă„ sitte fremst pĂ„ scenen 😊

IMG_0817.jpeg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.831
    Innlegget ditt om dybde fikk meg til Ä tenke litt, og det er jo bra. Jeg mÄ innrÞmme at jeg ikke er sÄ veldig opptatt av dybde i lydbildet. Men jeg liker hÞyde i lydbildet! :) Da jeg var mye pÄ konserthuset sÄ likte jeg best Ä sitte pÄ 4. til 10 rad. SÄ kan man tolke det som man vil.

bia

Hvordan mÄlte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.178
    Torget vurderinger
    10
    Synes dybde vs tonalitet kan vÊre litt utfordrende Ä fÄ til. Det gÄr, men det er lettere Ä fÄ til dybde med litt mindre varme i mellomtonen. Jeg vil helst ha begge deler, men mÄ jeg velge gÄr jeg for tonalitet. Godt nok er noe jeg streber etter

NÄr det gjelder lytteavstand liker jeg som deg Ä sitte lengre i fra. Jeg synes det hÞres mer naturlig ut nÄr rommet fÄr bidra, mer luft og naturlig utklinging.
    Dette er selvfÞlgelig bare mitt tÄkeprat uten vitenskapelige data.
    mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dybde
    Ved Ä sette meg nÊrmere hÞyttalerne inne i den berÞmte likesidige trekanten blir lydbildet bredere, men ogsÄ flattere og pÄ bekostning av dybdeperspektivet. Det kan vÊre kult Ä fÄ en en nÊre-musikk(dÞden)-opplevelse en liten stund, men ofte blir det for meg mer urealistisk ettervhert og faktisk litt kjedelig mÄ jeg innrÞmme. Nyanser forsvinner litt eller blir bleknet. Jeg har noen ganger suttit lengst frem ved scenen ved pianokonserter fordi det er kult Ä kunne se pianistens hender spille pÄ tangentene. Du hÞrer ogsÄ pianisten veldig tydelig, men orkesterns akkompagnering blir mer diffus og ikke like grandios. Og litt av det samme blir det for meg Ä sitte for nÊrt.
    Jeg har ogsÄ kjÞpt billetter lengst bak i konsertsalen for Ä se hvordan det er. Det blir som Ä zoome ut pÄ kameraet pÄ mobilen, du fÄr med deg alt, du har en dybde, men man mÄ ogsÄ anstrenge seg litt mer for Ä fÄ med seg nÞye detaljering i musiseringen pÄ en annen mÄte. Et stort helhetsbilde blir litt mer distansert om man nÄ kan si det slik. Det beror ogsÄ pÄ hvilken orkestrering som stÄr pÄ scenen, et solopiano langt bak kan hÞres for langt unna og mister igjen en del av nyansene i dynamikken. Andre ting blir ogsÄ mer tydelig lenger bak siden publikum sjenerelt befinner seg i en veldig hÞy alder gjennomsnittlig. Da blir det mer lyd fra hosting og harkling, LÀkerol som fort mÄ opp fra lommen og snorkninger i stille partier, nÊrmere scenen hjelper musikken Ä dempe dette, heldigvis.

Dybden for meg blir en viktig del og aspekt i hvordan rommet blir malt opp i min lille stue. Hvis jeg lukker Ăžynene og fokuserer pĂ„ lyd som er langt unna sĂ„ opplever jeg ogĂ„ at mitt eget rom jeg sitter i vokser og blir stĂžrre, hĂžyere, bredere og dypere. Ved en bra innspilling sĂ„ blir illusjonen sterk av Ă„ befinne seg i en konsertsal. Ved en dĂ„rlig kan det fĂžles som Ă„ sitte i en celle pĂ„ Fort Boyard. Men det er bĂ„de en vanesak og subjektiv preferanse dette. Å gjenskape en virkelig musikkopplevelse gĂ„r ikke helt, men noen aspekter hjelper godt pĂ„ Ă„ gjenskape fragment av den. Bredde, dybde og hĂžyde for eksempel. Jeg liker ikke nĂ„r en musiker fremstilles som 5 meter hĂžy og 3 meter bred, det blir for meg helt unaturlig, for igjen vil jeg jo prĂžve gjenskape noe jeg kan koble en mer virkelig referanse til. Men hĂžyde i den mening at utklinging av toner gir en fĂžlelse av hĂžyt til tak fo eksempel. Man kanskje kan oppfatte meg som en lydpuritan i dette avseendet, men jeg tror ikke jeg er helt der enda, da hadde nok anlegget blitt satt sammen pĂ„ en annen mĂ„te.
    Musikk med god dybdeperspektiv er for eksempel Mahlers 2:e symfoni med Haitink og Concertgebouw Orchestra, Berlioz Symponie Fantastique med Dudamel og Los Angeles Philharmonic og Schönberg Gurrelieder med Gielen og SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, bare for Ä nevne noen. Kanskje er det jeg som er opphengt i dybde, men det er noe jeg alltid har lagt vekt pÄ nÄr hÞyttalere har blitt byttet og flyttet pÄ. Per nÄ sÄ bruker jeg den sÄkalte 83% plasseringen av hÞyttalere og lyttestol. Det vil si at avstanden mellom disktant til diskant pÄ hÞyttalerne er 83% av avstanden til lyttestolen. FÞr har jeg faktisk suttit enda lenger bak, men trivs nÄ godt pÄ denne avstanden. Da fÄr jeg med de aspektene jeg vektlegger uten Ä miste for mye av noen deler.
    Hvor viktig eller uviktig er dette dybdeperspektivet for deg?
    Slikt som dette synes jeg er veldig spennende tema, @iGran
    Enda mer spennende nÄr jeg ikke helt fÄr det du skriver til Ä henge sammen, eller at det maker sense som ungdommen skriver.
    GÄr inn i det med nysgjerrighet og hÄper det leses sÄnn.

Litt fÞrst angÄende egen plassering, sÄ har jeg "alltid" forsÞkt Ä ta bort farging eller smudge fra rommet. PÄ den mÄten at jeg godt kan synes det er gÞy med hÞyttalere nÊrt vegg for Ä lage mer bass, eller spiss trekant type 70% eller lavere der du beskriver 83%. Har 90% her sÄ ikke helt likesidet hos meg heller.
    (Jim Smith Get Better Sound den 0.83 kommer fra sant?)
    SÄnn type oppsett synes jeg over tid fÄr en farging som trekker vekk fra musikken. Unntak er f.eks @Atlerovik sitt der hÞyttalere klint inntil bakveggen likevel fungerer.
    Den fargingen jeg tenker pÄ er noe som setter preg pÄ all musikk og alle innspillinger og dermed stjeler litt av opplevelsen.
    SĂ„ jeg prĂžver Ă„ gjĂžre det etter fĂžlgende utgangspunkt:
    HÞyttalerne plassert med senter av frontbaffel pÄ 1/3, 1/5 eller 1/7 av rommets dimensjoner. SÄ er lytteposisjon plassert pÄ 38% av rommets lengde.
    Litt justering rundt dette og vinkling av hĂžyttalere etter smak.
    PÄ denne mÄten synes jeg at jeg fÄr en gjengivelse som ikke trigger romnoder og skaper resonans som durer og stjeler oppmerksomhet.
    Det er ofte lite imponerende, men gror pÄ deg over tid.
    Jeg hÞrer lite av dybde, hÞyde og sÄnt. Mer opptatt av "selve lyden" av musikken. Ja, jeg vet, merkelig at jeg skal ha sÄnne hang-ups pÄ plassering da.

Jeg fĂ„r nesten en liten knute av angst i magen om noen flytter pĂ„ stolen eller skal endre pĂ„ dette oppsettet, da det for meg er tunet inn pĂ„ samme mĂ„ten som setet i bilen er smĂ„justert over tid til Ă„ sitte akkurat der det oppleves best. Pelsdottene til datter fĂ„r sĂ„kalte raptuser og kan skumpe til lyttestolen sĂ„ den kommer ut av stilling, helt krise. Jeg fikk litt av den samme angstfeelingen da jeg leste om de selvtitulerte innlandsnissene @bluesbreaker og @gismo som hadde flyttet pĂ„ stolen din. 😅
    I mitt verdensbilde hÞrte de da ikke pÄ anlegget ditt, men noe helt annet og tilfeldig sammensatt. Som Ä kaste en neve komponenter oppi en stÄlkasse og tro det blir en DAC sÄnn helt uten videre. Neida. Joda.

SÄ hvordan du opplever Ä fÄ mindre nyanser og et flatere lydbilde nÄr du plasserer deg i en likesidet trekant mellom deg og hÞyttalerne, er for meg et mysterium. Hvis du da ikke plasserer lytteposisjon sÄnn at du trigger noen romnoder? For det Ä hÞre mindre av eget lytterom og mer av opptaksrommet bÞr vel bare skape et lydbilde som har mer til felles med hvordan det hÞres ut der opptaket ble gjort?

Historiene dine om lytteopplevelser liker jeg Ä lese. Men jeg ser ikke helt hvordan det er relevant for hvor mye romrefleksjoner du skal legge til pÄ lyden nÄr du lytter hjemme? Kommer ikke det veldig an pÄ hvor mye rominformasjon som ligger i opptaket i utgangspunktet? Har du hÞrt noe pÄ opptakene til @TrompeteN ?
    ( https://listen.tidal.com/artist/28927870 )

Nettop det du skriver om Ă„ lukke Ăžynene og hĂžre tror jeg er et triks. Her opplever jeg at vi audiofile kan vĂŠre ganske sĂ„ forskjellige. For meg et det vanskelig Ă„ oppleve dybde i lydbildet uten at det er dybde i lytterommet. MĂ„ innrĂžmme at dette dessverre ogsĂ„ kan gjelde selv om Ăžynene er igjen siden jeg allerede har sett rommet og har det inni hodet selv om jeg lukker Ăžynene. 😄

Kan bruke rommene til @Destiny og @Atlerovik som eksempler her. Hadde noen av de beste lyttestundene i det gamle huset til Destiny med enorm dybde.
    SÄ mÄ det mer trente lyttere enn meg til for Ä kunne koble vekk frontveggen fra hva jeg hÞrer hos Atle. Uten at det trenger Ä bety noe for hva jeg egentlig hÞrer.

Destiny

Atlerovik

SÄ, nei @iGran Jeg oppfatter deg ikke som puritansk pÄ dette, heller tvert imot. Jeg oppfatter at du vil legge til ditt eget rom i gjengivelsen for Ä Þke illusjonen av ekte lyd og dybde fra opptaket. SÄ, i lyset av at dette er tenkt Ä vÊre nysgjerrig fra min side sÄ lurer jeg pÄ om det er hva du ville formidle eller jeg misforstÄr 100%?
    Blir jo veldig interessert i mÄlene pÄ lytterommet ditt og hvordan du har plassert hÞyttalere og lyttestol.

Jeg fant innspillingene pÄ Tidal og skal prÞve og hÞre etter om jeg hÞrer dybde og sÄnt der. Som et bilde pÄ hvor sjelden jeg hÞrer pÄ den type musikk sÄ skjedde det fÞlgende her i sta:
    kone: "Har du det helt bra?"
    mann: "Ja, hvordan det?"
    kone: "Siden du hÞrer pÄ klassisk sinnamusikk"
    😅

Sorry, gikk hull pÄ sekken med ord inni her! HÄper det kan leses med litt velvilje om jeg har formulert meg klÞnete og fremstÄr som en sinnatagg.
    Det er ikke meningen.
    mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    1.NÄr jeg sier at jeg sitter inne i den likesidige trekanten sÄ mener jeg at avstanden er nÊrmere til lyttestolen fra hÞyttaleren enn mellom hÞyttalerne.
    Det er altsÄ ikke en likesidig trekant lenger. Eksempelvis 200cm mellom hÞyttalere og 75cm til lyttestolen. Dette pÄvirker bÄde klang og dybde pÄ for meg pÄ en negativ mÄte.

2. Selvsagt sÄ kan jeg ikke oppleve dybde i en inspilling hvis den ikke finns med i opptaket slik jeg nevnte, annet enn om jeg da sitter og spiller av musikken i et rom som farger lyden i sÄnn grad at det oppleves slik. Men det var ikke poenget, her. Hvis jeg sitter plassert som nevnt i 1. sÄ forsvinner en del av dybden ogsÄ selvom den er i opptaket ved slik plassering av det jeg opplevt. Men ved Ä plassere hÞyttalerne og lyttestol med utgangspunkt i likesidig trekant blir slik dybde mer balansert og med hvis toe in avhengig av spredningskarakter o.l.

3. Jim Smith Get Better Sound den 0.83 - sÄ heter det nok ja.

4. Jeg mener ikke Ä legge til rommet i gjengivelsen av musikken mer enn jeg er nÞdt til, hvis jeg kan si det slik. Da jeg har gjort en del akustiske tiltak for de mest kritiske refleksjonspunktene, der det som lar seg gjÞre. MÄlene pÄ rommet er litt spesielle siden hele rommet er L formet pÄ en mÄte med en kjÞkken del bak og en lang gang inn i et annet rom. I tidligere rom har jeg gÄtt for 1/3, 1/5, 1,/7 men har nÄ anlegget plassert med ene hÞttaleren nÊrt et hjÞrne som man kan se pÄ bilder. Det er 232cm mellom tweeters og 280 cm til lytteposisjon sÄnn sirka som det stÄr nÄ.

Jeg reagerar pÄ at det stÄr en sofa eller noe fremfor den hÞyre hÞyttaleren i det fÞrste bildet og en tv rett bak.
    Hos Atle har jeg jo suttit i stolen, og det er mer nÊrt plassert enn hos meg, da unngÄr man jo ogsÄ en del problemer med rommet, bassen var godt forsterket der, hvilket ogsÄ var Þnskelig av eier.

Har ikke hÞrt pÄ Trompetens innspillinger, men ser O Helga Natt er med, den er jo populÊr i audiofile sammenheng.

HĂ„per det ble noen klarhet i noe av dette @_RoDa_ :).
    MĂ„ innrĂžmme at jeg ble litt satt ut av mĂ„ten du leste innlegget pĂ„ 😅, knakende sjokkert.
    Det du nevner om plassering er jo et grunnleggende utgangspunkt, nÄr man setter opp et anlegg, som jeg regnet med at man tok i beaktning nÄr man leste innlegget mitt, vi er jo til tross pÄ et hifi-forum.

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.952
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da mĂ„tte Ă„ssĂ„ jeg til pers med bĂ„de en sĂ„nn og denne type musikkđŸ˜…đŸ€Ł
    Men bare sĂ„ det er sakt
. Jeg er hverken redd for dybde, hĂžyde eller bredde😎
    Men liker mere intimitet og nĂŠrvĂŠr til bĂ„de musikk og kvinnfolkđŸ˜ŽđŸ€Ł

IMG_9474.jpeg
    IMG_9475.jpeg

Jeg sitter normalt sÄnn:
    Fra diskant til diskant 290cm
    Fra Þre til diskant (pÄ begge sider, viktig) har jeg 280cm.
    Synes Mahler klarer sĂŠ tĂ„rlig bra, i alle fall nok krefter til det som krever krefter😉

SÄ var det Ä flytte sweetspot bakover til nÄdde 83% regelen, dvs 349 fra Þre til diskant.
    Samme stykke pĂ„ nytt, litt annerledes men liten forskjell pĂ„ «dybde» i mitt Ăžre. Og litt mindre «nĂŠrvĂŠr» som jeg elsker pĂ„ den type musikk jeg spiller og det er dessverre veldig sjelden Mahler dađŸ„č

Men dette er jo som alt annet vi fÞler, synes, hater og elsker innen for vÄr hobby.
    Og noe jeg fþler vi snakker alt for lite om er rommet
.. lar den henge der😅😉

Edit:

..ble faktisk en Ăžvelse tell, satte meg i sofa i andre enden av stua, mĂ„lte ca 590cm til diskant, da fikk jeg faktisk noe «mere fĂžlelse av dybde» ..sĂ„ er det sakt Ă„ssĂ„đŸ˜Š

Men blir nok sittende der jeg har sittet😉

gismo

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    1.NÄr jeg sier at jeg sitter inne i den likesidige trekanten sÄ mener jeg at avstanden er nÊrmere til lyttestolen fra hÞyttaleren enn mellom hÞyttalerne.
    Det er altsÄ ikke en likesidig trekant lenger. Eksempelvis 200cm mellom hÞyttalere og 75cm til lyttestolen. Dette pÄvirker bÄde klang og dybde pÄ for meg pÄ en negativ mÄte.
    Tenkte faktisk ikke pĂ„ at det var sĂ„nn du mente, sorry! Jeg mener det er ganske sĂ„ uvanlig Ă„ sitte nĂŠrmere enn likesidet. 🙃
    En slags stor hodetelefon-variant. Utgangspunktet for stereo er vel likesidet trekant, og det mest vanlige er litt stĂžrre avstand til lytter enn mellom hĂžyttalere.
    Er enig med deg i at det blir en negativ opplevelse Ă„ sitte for nĂŠrt.

2. Selvsagt sÄ kan jeg ikke oppleve dybde i en inspilling hvis den ikke finns med i opptaket slik jeg nevnte, annet enn om jeg da sitter og spiller av musikken i et rom som farger lyden i sÄnn grad at det oppleves slik. Men det var ikke poenget, her. Hvis jeg sitter plassert som nevnt i 1. sÄ forsvinner en del av dybden ogsÄ selvom den er i opptaket ved slik plassering av det jeg opplevt. Men ved Ä plassere hÞyttalerne og lyttestol med utgangspunkt i likesidig trekant blir slik dybde mer balansert og med hvis toe in avhengig av spredningskarakter o.l.
    Enig. Er det i praksis noen som forfekter en slik plassering, eller er det mest et tenkt tilfellle?
    Å trekke seg litt unna for Ă„ blande inn litt mer av eget rom er ganske sĂ„ vanlig ser det ut som pĂ„ bilder fra anlegg rundt omkring.

4. Jeg mener ikke Ä legge til rommet i gjengivelsen av musikken mer enn jeg er nÞdt til, hvis jeg kan si det slik. Da jeg har gjort en del akustiske tiltak for de mest kritiske refleksjonspunktene, der det som lar seg gjÞre. MÄlene pÄ rommet er litt spesielle siden hele rommet er L formet pÄ en mÄte med en kjÞkken del bak og en lang gang inn i et annet rom. I tidligere rom har jeg gÄtt for 1/3, 1/5, 1,/7 men har nÄ anlegget plassert med ene hÞttaleren nÊrt et hjÞrne som man kan se pÄ bilder. Det er 232cm mellom tweeters og 280 cm til lytteposisjon sÄnn sirka som det stÄr nÄ.
    :)(y) Har du mÄlt om du er pÄ 1/2, 1/4 osv eller 1/3, 1/5 med de mÄlene du har nÄ? 40cm mer mellom hÞyttalerne og 70cm mer til lytter enn ha jeg har.
    Litt misunnelig kjenner jeg. :)

Jeg reagerar pÄ at det stÄr en sofa eller noe fremfor den hÞyre hÞyttaleren i det fÞrste bildet og en tv rett bak.
    Hos Atle har jeg jo suttit i stolen, og det er mer nÊrt plassert enn hos meg, da unngÄr man jo ogsÄ en del problemer med rommet, bassen var godt forsterket der, hvilket ogsÄ var Þnskelig av eier.
    Hos Destiny var det null problemer, er som hos @lassemann - det spiller fantastisk.
    Selv om bÄde TVn og sofaen til Destiny ikke skulle kunne funke sÄ bra, sÄ gjorde det likevel.

Har ikke hÞrt pÄ Trompetens innspillinger, men ser O Helga Natt er med, den er jo populÊr i audiofile sammenheng.
    Det tror jeg kan vÊre bra bÄde for deg og @TrompeteN :)
    Deg for innspillingene og han for tilbakemeldinger fra deg.

HĂ„per det ble noen klarhet i noe av dette @_RoDa_ :).
    MĂ„ innrĂžmme at jeg ble litt satt ut av mĂ„ten du leste innlegget pĂ„ 😅, knakende sjokkert.
    Det du nevner om plassering er jo et grunnleggende utgangspunkt, nÄr man setter opp et anlegg, som jeg regnet med at man tok i beaktning nÄr man leste innlegget mitt, vi er jo til tross pÄ et hifi-forum.
    Sikkert fĂždt til Ă„ vĂŠre litt i utakt som nordlending og svensk 😄
    Ikke meningen og jeg fĂ„r lese et par ganger ekstra neste gang. 😅
    mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.764
    Sted
    Makrokosmos
    Enig. Er det i praksis noen som forfekter en slik plassering, eller er det mest et tenkt tilfellle?
    Jeg har besĂžkt flere anlegg der man sitter nĂŠrmere i lytteposisjonen enn hva som er avstanden mellom hĂžyttalerne.
    Iblant fordi man vill sitte "inne i lyden", men pÄ bekostning av nevnte aspekter som da ikke heller vektlegges som jeg gjÞr det.

Det tror jeg kan vÊre bra bÄde for deg og @TrompeteN :)
    Deg for innspillingene og han for tilbakemeldinger fra deg.
    Disse skal spilles igjennom i sin helhet i morgen, spesielt Musikk for Euphonium virker veldig interessant og kult @TrompeteN !
    SĂ„ takk for tips!

Har du mÄlt om du er pÄ 1/2, 1/4 osv eller 1/3, 1/5 med de mÄlene du har nÄ?
    Det er en veldig kompleks utregning i mitt rom som er formet som en dodekaeder.
    Men du mÄ komme deg hit snart sÄ fÄr du se og regne, ogsÄ oppleve om mitt rom og anlegg gÄr innenfor "RoDas unntaksopplevelser". :cool:

Sikkert fĂždt til Ă„ vĂŠre litt i utakt som nordlending og svensk 😄
    Ikke meningen og jeg fĂ„r lese et par ganger ekstra neste gang. 😅
    mvh
    Godt Ă„ fĂ„ dette oppklart sĂ„ jeg kan sove i natt. Ble faktisk ganske sĂ„ satt ut, ikke hvis det hadde vĂŠrt fra noen annen muligens, men fra deg 😅 !

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn