iGrans Mikrokosmos

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.760
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Hifisentralen
    Noen tanker om HFS som forum

Det som jeg syns er sĂ„ fint med HFS er at alle kan fĂ„ plass her, de som har en veldig subjektiv tilnĂŠrming, de som mĂ„ler alt som gĂ„r og de som er midtimellom. Det er ogsĂ„ et veldig unikt forum der ASR, WBF, FB, og blogg er sammenslĂ„tt pĂ„ et og samme sted pĂ„ en mĂ„te. Og jeg mener at det er en ganske sĂ„ bra ting. Å kunne ha sin egen trĂ„d og blogg er mye verdt for meg, samtidig som jeg kan besĂžke andres trĂ„der og de mer hifi-fokuserte. Noen har et fullt liv utenfor forumet og skriver litt nĂ„r de sitter foran anlegget, noen er kanskje mer alene og har forumet som sin sosiale output, det vil si forumet er til for alle uansett hva og hvorfor.

Jeg er veldig takknemlig at jeg ogsÄ bor i en del av landet der jag har hatt mulighet til Ä treffe mange av medforumistene. Det gjÞr at man fÄr en helt annen relasjon ogsÄ pÄ nett. Kanskje kan det gÄ litt mye i internhumor iblant, men hva gjÞr vel det hvis man fÄr le litt innimellom. Jeg har fÄtt god kontakt med flere jeg treffet, og det Ä fÄ en hyggelig melding, noen som spÞr om musikktips eller annet er mye verdt for meg. Noen har ogsÄ blitt riktig gode venner. NÄr man har en god venn som ogsÄ deler samme interesse og tilnÊrming i et sÄ nisjet interesse som hifi faktisk er, sÄ er det fantastisk. Det Ä besÞke andre har gitt meg mange nye perspektiv, ikke bare fordi jeg fÄtt hÞrt pÄ forskjellige anlegg, men ogsÄ takk vare gode samtaler om hifi og musikk, dett hadde ikke vÊrt mulig uten HFS

Iblant kommer det kritikk for at det blir for mye annet enn hifi pÄ forumet fra flere. Til det tenker jeg at har man en egen trÄd, sÄ er man fri til Ä fylle den med hva man Þnsker selv. Som leser kan man ogsÄ velge Ä styre unna sÄnt man ikke bryr seg om, hvorfor en gang legge energi pÄ dette? Jeg leser ikke alt pÄ nett ellers som jeg ikke er interessert i. Ønsker man en endring kan man i det minste bidra litt selv til det. Jeg har ikke heller et stort interesse for dyr og annet, men nÄr du blitt litt kjent med noen, vÊrt pÄ besÞk, mÞtt de smÄ og store dyrene, sÄ fÄr man ogsÄ et annet forhold til slike ting, og det er hyggelig Ä fÞlge med litt pÄ hva som skjer i andres liv. Off-topic delen syns jeg er ubehagelig til tider og leser ikke der mer, de som har opphold der virker heller ikke Ä ha mye med hifi Ä gjÞre egentlig.

Det finnes alltid de som krangler og kverulerer pÄ nettforum, men pÄ det hele syns jeg moderatorene gjÞr en god jobb her. NÄr jeg var liten fikk vi ta data-fÞrerkort pÄ skolen, vi ble ogsÄ lÊrt i nett-vett, det vil si etikett pÄ nett. At man skal behandle og snakke til andre slik vi gjÞr ute i det virkelige livet. Kanskje noen bÞr ta slike ting til seg litt ekstra, ta en gÄtur ute i virkeligheten, fÄ seg litt frisk luft, puste dypt og holde avstand fra flasken fÞr man lirer av seg med kommentarer som er stygge. Ta litt mer hensyn til hverandre, igjen vi er ikke mange som holder pÄ med hifi, noen bryr seg mer om harde kommentarer enn andre. Det Ä holde en god tone og vÊre hyggelig koster ikke mye, men gir stor avkasting. De fleste er eldre enn meg her, sÄ jeg hÄper heller pÄ Ä minne om dette, enn det Ä belÊre noen.

Jeg syns at mangfoldet er kult pÄ et slikt forum, noen har nesten et lab med mÄleinstrumenter, noen fyller sandsekker fra Skagen og andre vil bare nyte av musikk uten hinder av Ä mÄtte slÄ pÄ et kjernekraftverk hver gang. Hifi, Lofi, Myfi, kall det hva du vil hvis det gir deg glede sÄ kjÞr pÄ!
    Gjennom Ä fÞlge med pÄ forumet har jeg funnet bÄde musikk og komponenter jeg aldri skulle klart Ä finne selv. Det har fÄtt meg mer inn pÄ jazz enn tidligere for eksempel, og fordypet mitt klassiske interesse siden det alltid deles mange gode musikktips i klassisk-trÄden.

For meg er det Ä lÊre, lytte og reflektere en stor del av interesset. Og jeg syns det er like interessant Ä lese andres refleksjoner og opplevelser uansett om man bytter ting hver uke, eller har landet pÄ et anlegg man har hatt i flere tiÄr. Man kan fortsatt utvikles som lyttere og utvide sitt musikkspektra med samme anlegg stÄende i racket, mener da jeg.

SÄ jeg er takknemlig Ä fÄ vÊre en del av dette forumet, ogsÄ for de som er innom her og leser, reflekterer og kommenterer.
    Takk!

Godt sagt som vanlig!
    Og akkurat derfor er du et ganske nytt og veldig hyggelig bekjentskap som det gÄr an Ä ha mange slags fine samtaler med :):11

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    Godt sagt som vanlig!
    Og akkurat derfor er du et ganske nytt og veldig hyggelig bekjentskap som det gÄr an Ä ha mange slags fine samtaler med :):11
    Selvom Fleksnes har vĂŠrt mitt sosiale ideal lenge med; "Har venner over hele verden, ingen i Norge".
    SĂ„ inrĂžmmer jeg at det faktisk er ganske sĂ„ hyggelig Ă„ bli kjent med andre, ogsĂ„ i Noreg 😇 .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    Virkelig en underholdende trÄd dette. Din HI-FI reise har vÊrt med hurtigtoget og oppsettet du har samlet deg flott.

Reisebeskrivelsene, eller skal vi si IGrans inkvisisjon, er levende beskrevet pÄ en mÄte som gjÞr at jeg fÞler jeg er med pÄ besÞkene. HÄper det kommer flere av de.
    Tusen takk for motiverende ord @Final !
    Det ligger noen besĂžk lenger frem i tid, sĂ„ inkvisisjonen fortsetter 😇. Finnes flere anlegg her pĂ„ sentralen som jeg virkelig Ăžnsker Ă„ fĂ„ besĂžke en dag. Det kommer ogsĂ„ heldigvis hit noen iblant ogsĂ„.

Etter sÞndagens besÞk pÄ messe med musikk som mest var basstung. Hadde det ogsÄ vÊrt interessant Ä fÄ hÞre pÄ et anlegg som har fokus pÄ slik musikk bare for Ä fÄ helt andre perspektiv. I mer kontrollert miljÞ.

Har ogsĂ„ til gode Ă„ fĂ„ hĂžre pĂ„ anlegg der klassisk musikk er den viktigste musikken. SĂ„ gleder meg til alle muligheter som kommer videre 😊.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.909
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sitter og venter pĂ„ @gismo og @bluesbreaker sin ankomst. Maten er forberedt og anlegget stĂ„r klar for musikk. Dette blir hyggelige timer utover dagen 😊.
    For Ä gjÞre dem fornÞyd er det bare Ä sette pÄ Ringen nÄr du gÄr pÄ kjÞkkenet, og krydre med Mahler nÄr du er tilbake i stuen.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    23.758
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    NĂ„ har jeg hatt gleden av Ă„ plĂžye gjennom en trĂ„d som har gĂ„tt meg hus forbi. Du har en strĂ„lende mĂ„te Ă„ skrive og formidle pĂ„. Veldig kjekk Ă„ lese gjennom. Ikke minst, et virkelig pent oppsett. Vi deler kanskje ikke musikksmak, men jeg har plukket opp noe innimellom her som svinger fint😀 Gleder meg til Ă„ fĂžlge trĂ„den videre😀

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.922
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sitter og venter pĂ„ @gismo og @bluesbreaker sin ankomst. Maten er forberedt og anlegget stĂ„r klar for musikk. Dette blir hyggelige timer utover dagen 😊.
    Litt rett pĂ„ etter ankomst hjemme, ble en lang dag, dro 8.30 hjemkomst 19.30đŸ˜…đŸ€Ł

Vil bare si at dagen har vĂŠrt helt strĂ„lende, flott oppsett og super trivelig vertđŸ€—đŸ˜ŠđŸŽ¶

Skal absolutt si noe mere her bare jeg fĂ„r tenkt meg litt om og sett litt pĂ„ bildene som ble tattđŸ‘đŸŒđŸ˜Š

gismo

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    For en fantastisk hyggelig dag!

20250327_144619.jpg

I dag har jeg virkelig fÄtt nyte hifi-interesset pÄ mange mÄter. FÞrst sammen med de utroligt hyggelige langtreisende fra Innlandet, @gismo og @bluesbreaker . Masse gode samtaler, musikk og bakst fra det kjente lokalet bakeriet der oppe. Det var ogsÄ fÞrste gang jeg spiste Napoleonskake, og det er nok godt for meg at det er langt til det bakeriet. Vi holdt pÄ i nesten 6 timer men allikevel gikk tiden fort.

20250327_212152.jpg

Fikk ogsÄ en gave; Brahms 4 symfonier med Abbado der platene er helt strÞkne. Jeg har et par sykluser med Brahms men akkurat denne manglet i vinyloteket. Tusen takk for denne og for veldig hyggelige timer i i godt selskap!

Rett etter dette kom en invitasjon fra OVK, sÄ da ble det toget inn til hovedstaden for Ä treffe en ny gjeng hifi-interesserte.
    Mange jeg lest trÄder og innlegg til som jeg nÄ fikk et ansikt pÄ. Meget hyggelige samtaler i lÞpet av kvelden. NÄr jeg fritt kan diskutere med andre entusiaster om Beethovens pianosonater og Shostakovich musikk, musisering, pickuper og alt mulig trives veldig jeg godt.

Denne dagen er hifi pÄ sitt aller aller beste.
    En toppendag fra begynnelse til slutt!
    Takk!

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    Herlig trÄd.
    Veldig hyggelig Ă„ hilse pĂ„ deg i AskerđŸ‘đŸ»
    Takk for det @alphamale og i like mĂ„te 😊.
    En dag skal jeg spĂžrre deg om en demo pĂ„ Sigberg hĂžyttalerne dine. Men fĂžrst mĂ„ jeg gjĂžre ett oppgjĂžr med meg selv, hvis det er hifi eller din fantastiske pizza 🍕 jeg primĂŠrt er ute etter Ă„ teste 😎.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for det @alphamale og i like mĂ„te 😊.
    En dag skal jeg spĂžrre deg om en demo pĂ„ Sigberg hĂžyttalerne dine. Men fĂžrst mĂ„ jeg gjĂžre ett oppgjĂžr med meg selv, hvis det er hifi eller din fantastiske pizza 🍕 jeg primĂŠrt er ute etter Ă„ teste 😎.
    Det hadde vĂŠrt hyggelig.
    Kan vi ikke bare si det sĂ„nn at vi slĂ„r to fluer i ett smekk? SĂ„ gjĂžr jeg valget for deg 😁

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.920
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vĂŠrt hyggelig.
    Kan vi ikke bare si det sĂ„nn at vi slĂ„r to fluer i ett smekk? SĂ„ gjĂžr jeg valget for deg 😁
    Jeg sÄg deg flere ganger pÄ messen og skulle fÄtt hilst pÄ deg men det kom noe i veien hver gang, men vi bor nok ikke sÄ langt fra varandra har jeg skjÞnnt? hade vÊrt morro og fÄtt en lytt hos deg en gang fremover :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg sÄg deg flere ganger pÄ messen og skulle fÄtt hilst pÄ deg men det kom noe i veien hver gang, men vi bor nok ikke sÄ langt fra varandra har jeg skjÞnnt? hade vÊrt morro og fÄtt en lytt hos deg en gang fremover :)
    Alltid hyggelig Ä hilse pÄ, og snakke med folk.
    For min del blir slike tilstellinger ofte preget av at jeg er "stasjonÊr" pÄ et messerom, og har mulighet for de hyggelige samtalene der.
    NĂ„r jeg er ute i periferien sĂ„ er jeg gjerne mĂ„lrettet pĂ„ hva jeg skal, og har begrenset med tid😊
    Jeg husker dessverre ikke navn, elller ansikt pĂ„ alle jeg mĂžter i farta😅 Men du gir utrykk for at vi har mĂžttes fĂžr, og snakket sammen?
    Uansett! Jeg tar gjerne imot besÞk nÄr det mÄtte passe.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.920
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid hyggelig Ä hilse pÄ, og snakke med folk.
    For min del blir slike tilstellinger ofte preget av at jeg er "stasjonÊr" pÄ et messerom, og har mulighet for de hyggelige samtalene der.
    NĂ„r jeg er ute i periferien sĂ„ er jeg gjerne mĂ„lrettet pĂ„ hva jeg skal, og har begrenset med tid😊
    Jeg husker dessverre ikke navn, elller ansikt pĂ„ alle jeg mĂžter i farta😅 Men du gir utrykk for at vi har mĂžttes fĂžr, og snakket sammen?
    Uansett! Jeg tar gjerne imot besÞk nÄr det mÄtte passe.
    Neida vi har ikke mÞttes fÞr men det var iÄr pÄ messen som jeg skjÞnte det mÄtte vÊrt deg bak nikket :) syns det er spennende det dere har pÄ gang med produkter og kunnskapen om lyd/rom, nok om dette i trÄden til iGran.

Sist redigert:

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    Syns bare det er hyggelig jeg Ä se andre fÄ kontakt for hifi/musikk-relaterte treffer.
    Da jeg selv ofte nevner hvor viktig det er Ă„ komme seg ut av sweetspot.

Er man ute etter andre typer av treffer henviser jeg til Tinder o.l da denne trÄden faller utenfor den typen av kontaktnett.
    Samme gjelder for incels i mĂžrke lytterom under jord :cool: .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    Her kan man lese @bluesbreaker sin versjon av besÞket hos meg i gÄr sammen med @gismo .

NÄr noen blir igjen i nesten 6 timer etter Ä ha hÞrt finalen til SchÞnbergs Gurre-Lieder som krever minst like mye som Mahler, er det en god grunn for en hyggelig dag sammen. Av det som blitt skrevet om besÞket sÄ var det meste ogsÄ noe vi snakket om i gÄr gjennom lyttingen.

Jeg hadde forventet at lyttestolen skulle bli flyttet fremover, hvilket den ble innenfor de fĂžrste 25 minuttene. Jeg hadde forberedt dette godt med Ă„ merke min vanlige posisjon med klistrelapper 😊 . Etter mitt besĂžk i BlĂ„skogen var jeg ogsĂ„ forberedt pĂ„ et sĂ„kalt "mĂžrkere" inntrykk her.
    Begge lytteaktene sammen blir vel da Yin & Yang ☯.

Fikk en 3:e parts observasjon kring innlegget fra min violinist/trummis-veninne som er godt kjent med anlegget. Som sa at man mister noe av de lyd-aspektene som etterlyses ved Ă„ sette seg for nĂŠrme. Dette nevnes ikke for Ă„ starte en debatt, men jeg syns det var verdt Ă„ gi en tanke 😇.

R og D er gode mennesker som man skal ta godt vÊre pÄ hvis de kommer pÄ besÞk, fordi man fÄr sÄ mye positivt igjen fra de sosialt.
    Jeg storkoste meg hele dagen i alt vi holdt pÄ med. Stort takk og vi ses igjen i fremtiden!

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.219
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg opplever anlegget ditt som et musikkanlegg . AltsÄ et oppsett som gjengir musikken du spiller mest slik det lÄter live . Alle klangfarger i et instrument og gjengivelse av selve rommet er meget bra , og preferansene vÄre er nok ogsÄ veldig like . Jeg bruker ikke Yello og Daft Punk som referanser , fordi det sier meg ikke noe om hvordan ting skal lÄte ut fra hva jeg sÞker . Men det betyr ikke at ikke anlegget kan gjengi dette ogsÄ - selv om det er tunet inn etter andre idealer .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    NĂ„ har jeg hatt gleden av Ă„ plĂžye gjennom en trĂ„d som har gĂ„tt meg hus forbi. Du har en strĂ„lende mĂ„te Ă„ skrive og formidle pĂ„. Veldig kjekk Ă„ lese gjennom. Ikke minst, et virkelig pent oppsett. Vi deler kanskje ikke musikksmak, men jeg har plukket opp noe innimellom her som svinger fint😀 Gleder meg til Ă„ fĂžlge trĂ„den videre😀
    Jeg er takknemlig for at du tatt deg tiden til Ä gÄ gjennom trÄden min @Sevald . Din trÄd er en av de jeg har fulgt lengst egentlig, fra tiden da du hadde Vienna hÞyttalere, drÞmte litt om Kudos og holdt mye pÄ med Ä oppgradere de akustiske tiltakene i rommet ditt. NÄ er du jo en digitalpionjÊre, og jeg skjÞnner ikke mye av det, men syns det er noe interessant med Ä se hvor du havner etterhvert med anlegget i sin helhet. SÄ jeg setter virkelig pris pÄ din tilbakemelding her i trÄden :11 .

_RoDa_

Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.865
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ja, skal samle meg litt i tankene Ä skrive om S40, HS og C20. Det spennende hva ting kan by pÄ, nÄr det gjelder endringer innen samme merke.
    SĂ„ hjelpsom som jeg er, sĂ„ bare hjelper jeg deg og minner deg pĂ„ denne. 😅
    Siden jeg ogsÄ, som @Finn M gjerne vil hÞre om dette :) :) :)
    mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Makrokosmos
    SĂ„ hjelpsom som jeg er, sĂ„ bare hjelper jeg deg og minner deg pĂ„ denne. 😅
    Siden jeg ogsÄ, som @Finn M gjerne vil hÞre om dette :) :) :)
    mvh
    Takk for pĂ„minnelsen @_RoDa_ ! Jeg som hadde tenkt Ă„ ta en litt pause sĂ„ det ikke blir for mye av meg 😅.

MĂ„ veie mine ord forsiktig i et slikt innlegg sĂ„ du ikke blir avskrekket av C20. Da jeg vil du skal komme Ă„ hĂžre pĂ„ dem selv snart 😎.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.922
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Noen egne betraktninger etter hyggelig besĂžk hos deg iGran, limes inn her om det er ok?

gismo

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn