Dybde
Ved Ä sette meg nÊrmere hÞyttalerne inne i den berÞmte likesidige trekanten blir lydbildet bredere, men ogsÄ flattere og pÄ bekostning av dybdeperspektivet. Det kan vÊre kult Ä fÄ en en nÊre-musikk(dÞden)-opplevelse en liten stund, men ofte blir det for meg mer urealistisk ettervhert og faktisk litt kjedelig mÄ jeg innrÞmme. Nyanser forsvinner litt eller blir bleknet. Jeg har noen ganger suttit lengst frem ved scenen ved pianokonserter fordi det er kult Ä kunne se pianistens hender spille pÄ tangentene. Du hÞrer ogsÄ pianisten veldig tydelig, men orkesterns akkompagnering blir mer diffus og ikke like grandios. Og litt av det samme blir det for meg Ä sitte for nÊrt.
Jeg har ogsÄ kjÞpt billetter lengst bak i konsertsalen for Ä se hvordan det er. Det blir som Ä zoome ut pÄ kameraet pÄ mobilen, du fÄr med deg alt, du har en dybde, men man mÄ ogsÄ anstrenge seg litt mer for Ä fÄ med seg nÞye detaljering i musiseringen pÄ en annen mÄte. Et stort helhetsbilde blir litt mer distansert om man nÄ kan si det slik. Det beror ogsÄ pÄ hvilken orkestrering som stÄr pÄ scenen, et solopiano langt bak kan hÞres for langt unna og mister igjen en del av nyansene i dynamikken. Andre ting blir ogsÄ mer tydelig lenger bak siden publikum sjenerelt befinner seg i en veldig hÞy alder gjennomsnittlig. Da blir det mer lyd fra hosting og harkling, LÀkerol som fort mÄ opp fra lommen og snorkninger i stille partier, nÊrmere scenen hjelper musikken Ä dempe dette, heldigvis.
Dybden for meg blir en viktig del og aspekt i hvordan rommet blir malt opp i min lille stue. Hvis jeg lukker Ăžynene og fokuserer pĂ„ lyd som er langt unna sĂ„ opplever jeg ogĂ„ at mitt eget rom jeg sitter i vokser og blir stĂžrre, hĂžyere, bredere og dypere. Ved en bra innspilling sĂ„ blir illusjonen sterk av Ă„ befinne seg i en konsertsal. Ved en dĂ„rlig kan det fĂžles som Ă„ sitte i en celle pĂ„ Fort Boyard. Men det er bĂ„de en vanesak og subjektiv preferanse dette. Ă
gjenskape en virkelig musikkopplevelse gÄr ikke helt, men noen aspekter hjelper godt pÄ Ä gjenskape fragment av den. Bredde, dybde og hÞyde for eksempel. Jeg liker ikke nÄr en musiker fremstilles som 5 meter hÞy og 3 meter bred, det blir for meg helt unaturlig, for igjen vil jeg jo prÞve gjenskape noe jeg kan koble en mer virkelig referanse til. Men hÞyde i den mening at utklinging av toner gir en fÞlelse av hÞyt til tak fo eksempel. Man kanskje kan oppfatte meg som en lydpuritan i dette avseendet, men jeg tror ikke jeg er helt der enda, da hadde nok anlegget blitt satt sammen pÄ en annen mÄte.
Musikk med god dybdeperspektiv er for eksempel Mahlers 2:e symfoni med Haitink og Concertgebouw Orchestra, Berlioz Symponie Fantastique med Dudamel og Los Angeles Philharmonic og Schönberg Gurrelieder med Gielen og SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, bare for Ä nevne noen. Kanskje er det jeg som er opphengt i dybde, men det er noe jeg alltid har lagt vekt pÄ nÄr hÞyttalere har blitt byttet og flyttet pÄ. Per nÄ sÄ bruker jeg den sÄkalte 83% plasseringen av hÞyttalere og lyttestol. Det vil si at avstanden mellom disktant til diskant pÄ hÞyttalerne er 83% av avstanden til lyttestolen. FÞr har jeg faktisk suttit enda lenger bak, men trivs nÄ godt pÄ denne avstanden. Da fÄr jeg med de aspektene jeg vektlegger uten Ä miste for mye av noen deler.
Hvor viktig eller uviktig er dette dybdeperspektivet for deg?
Slikt som dette synes jeg er veldig spennende tema,
@iGran
Enda mer spennende nÄr jeg ikke helt fÄr det du skriver til Ä henge sammen, eller at det maker sense som ungdommen skriver.
GÄr inn i det med nysgjerrighet og hÄper det leses sÄnn.
Litt fÞrst angÄende egen plassering, sÄ har jeg "alltid" forsÞkt Ä ta bort farging eller smudge fra rommet. PÄ den mÄten at jeg godt kan synes det er gÞy med hÞyttalere nÊrt vegg for Ä lage mer bass, eller spiss trekant type 70% eller lavere der du beskriver 83%. Har 90% her sÄ ikke helt likesidet hos meg heller.
(Jim Smith Get Better Sound den 0.83 kommer fra sant?)
SÄnn type oppsett synes jeg over tid fÄr en farging som trekker vekk fra musikken. Unntak er f.eks
@Atlerovik sitt der hĂžyttalere klint inntil bakveggen likevel fungerer.
Den fargingen jeg tenker pÄ er noe som setter preg pÄ all musikk og alle innspillinger og dermed stjeler litt av opplevelsen.
SĂ„ jeg prĂžver Ă„ gjĂžre det etter fĂžlgende utgangspunkt:
HÞyttalerne plassert med senter av frontbaffel pÄ 1/3, 1/5 eller 1/7 av rommets dimensjoner. SÄ er lytteposisjon plassert pÄ 38% av rommets lengde.
Litt justering rundt dette og vinkling av hĂžyttalere etter smak.
PÄ denne mÄten synes jeg at jeg fÄr en gjengivelse som ikke trigger romnoder og skaper resonans som durer og stjeler oppmerksomhet.
Det er ofte lite imponerende, men gror pÄ deg over tid.
Jeg hÞrer lite av dybde, hÞyde og sÄnt. Mer opptatt av "selve lyden" av musikken. Ja, jeg vet, merkelig at jeg skal ha sÄnne hang-ups pÄ plassering da.
Jeg fÄr nesten en liten knute av angst i magen om noen flytter pÄ stolen eller skal endre pÄ dette oppsettet, da det for meg er tunet inn pÄ samme mÄten som setet i bilen er smÄjustert over tid til Ä sitte akkurat der det oppleves best. Pelsdottene til datter fÄr sÄkalte raptuser og kan skumpe til lyttestolen sÄ den kommer ut av stilling, helt krise. Jeg fikk litt av den samme angstfeelingen da jeg leste om de selvtitulerte innlandsnissene
@bluesbreaker og
@gismo som hadde flyttet pÄ stolen din.
I mitt verdensbilde hÞrte de da ikke pÄ anlegget ditt, men noe helt annet og tilfeldig sammensatt. Som Ä kaste en neve komponenter oppi en stÄlkasse og tro det blir en DAC sÄnn helt uten videre. Neida. Joda.
SÄ hvordan du opplever Ä fÄ mindre nyanser og et flatere lydbilde nÄr du plasserer deg i en likesidet trekant mellom deg og hÞyttalerne, er for meg et mysterium. Hvis du da ikke plasserer lytteposisjon sÄnn at du trigger noen romnoder? For det Ä hÞre mindre av eget lytterom og mer av opptaksrommet bÞr vel bare skape et lydbilde som har mer til felles med hvordan det hÞres ut der opptaket ble gjort?
Historiene dine om lytteopplevelser liker jeg Ä lese. Men jeg ser ikke helt hvordan det er relevant for hvor mye romrefleksjoner du skal legge til pÄ lyden nÄr du lytter hjemme? Kommer ikke det veldig an pÄ hvor mye rominformasjon som ligger i opptaket i utgangspunktet? Har du hÞrt noe pÄ opptakene til
@TrompeteN ?
(
https://listen.tidal.com/artist/28927870 )
Nettop det du skriver om Ä lukke Þynene og hÞre tror jeg er et triks. Her opplever jeg at vi audiofile kan vÊre ganske sÄ forskjellige. For meg et det vanskelig Ä oppleve dybde i lydbildet uten at det er dybde i lytterommet. MÄ innrÞmme at dette dessverre ogsÄ kan gjelde selv om Þynene er igjen siden jeg allerede har sett rommet og har det inni hodet selv om jeg lukker Þynene.
Kan bruke rommene til
@Destiny og
@Atlerovik som eksempler her. Hadde noen av de beste lyttestundene i det gamle huset til Destiny med enorm dybde.
SÄ mÄ det mer trente lyttere enn meg til for Ä kunne koble vekk frontveggen fra hva jeg hÞrer hos Atle. Uten at det trenger Ä bety noe for hva jeg egentlig hÞrer.
Destiny
Atlerovik
SĂ„, nei
@iGran Jeg oppfatter deg ikke som puritansk pÄ dette, heller tvert imot. Jeg oppfatter at du vil legge til ditt eget rom i gjengivelsen for Ä Þke illusjonen av ekte lyd og dybde fra opptaket. SÄ, i lyset av at dette er tenkt Ä vÊre nysgjerrig fra min side sÄ lurer jeg pÄ om det er hva du ville formidle eller jeg misforstÄr 100%?
Blir jo veldig interessert i mÄlene pÄ lytterommet ditt og hvordan du har plassert hÞyttalere og lyttestol.
Jeg fant innspillingene pÄ Tidal og skal prÞve og hÞre etter om jeg hÞrer dybde og sÄnt der. Som et bilde pÄ hvor sjelden jeg hÞrer pÄ den type musikk sÄ skjedde det fÞlgende her i sta:
kone: "Har du det helt bra?"
mann: "Ja, hvordan det?"
kone: "Siden du hÞrer pÄ klassisk sinnamusikk"
Sorry, gikk hull pÄ sekken med ord inni her! HÄper det kan leses med litt velvilje om jeg har formulert meg klÞnete og fremstÄr som en sinnatagg.
Det er ikke meningen.
mvh