Imagine sitt lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg mener ikke at det er noe problem. Bare at hvis man skulle bekymre seg om at gulvstående høyttalere var for store for rommet, så man burde se etter stativhøyttalere, så vet jeg ikke hva man skulle tro om subbene. Selvsagt blir de. Det samme med gulvstående fronthøyttalere. :D
    Nå som jeg har bestemt at Imagine skal ha stativhøyttalere så kan ikke du bare komme her og bestemme at han skal ha gulvstående. Det skjønner du nok.

    Neida. Men det er ikke alltid større er bedre, selv om jeg langt på vei er enig i at det ofte er det selv. Alt jeg sier er at i et ikke altfor stort rom, så kan det noen ganger være at stativhøyttalere gjør seg bedre, iallfall på musikk. Og noen ganger ikke. P 17 har jo blitt testet av forummedlemmer som tilsynelatende ikke savnet hverken volum eller trøkk heller, så i forhold til P 37 kan man kanskje spare noen kroner og få minst like bra lyd, hvis rommet er sånn at stativhøyttalere passer bedre.

    Nå har jo trådstarteren her et par andre stativhøyttalere og stativer, så da koster det uansett ingenting å prøve dem i rommet han har, og høre hvordan det funker. :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mener ikke at det er noe problem. Bare at hvis man skulle bekymre seg om at gulvstående høyttalere var for store for rommet, så man burde se etter stativhøyttalere, så vet jeg ikke hva man skulle tro om subbene. Selvsagt blir de. Det samme med gulvstående fronthøyttalere. :D
    Nå som jeg har bestemt at Imagine skal ha stativhøyttalere så kan ikke du bare komme her og bestemme at han skal ha gulvstående. Det skjønner du nok.

    Neida. Men det er ikke alltid større er bedre, selv om jeg langt på vei er enig i at det ofte er det selv. Alt jeg sier er at i et ikke altfor stort rom, så kan det noen ganger være at stativhøyttalere gjør seg bedre, iallfall på musikk. Og noen ganger ikke. P 17 har jo blitt testet av forummedlemmer som tilsynelatende ikke savnet hverken volum eller trøkk heller, så i forhold til P 37 kan man kanskje spare noen kroner og få minst like bra lyd, hvis rommet er sånn at stativhøyttalere passer bedre.

    Nå har jo trådstarteren her et par andre stativhøyttalere og stativer, så da koster det uansett ingenting å prøve dem i rommet han har, og høre hvordan det funker. :)
    Jeg lånte et par P17 og brukte de i stua på nesten 40 kvm. For å ikke kritisere andre høyttalere for mye, så kan jeg si såpass at jeg er villig til å vedde 500 kr at du ALDRI hadde klart å gjette at det var en stativhøyttaler. Med forbehold på dypbassen hvis man gjorde en litt krevende test der. F.eks B&W 804 Diamond til nærmere 60.000 vil høres små ut ved siden av P17.
    P17 er nok tunet til å "punche" mye i det typiske 50 hz området og får de til å låte store. Har man allerede et stort problem i det området i et lite rom tror jeg nesten at de kan bli for store. Toppen er åpen og behagelig, men samtidig morsomme. Uansett...en fantastisk høyttaler som jeg i en konkluksjon i en test skrev noe sånt som : Enten er andre høyttalere priset for høyt, eller så er P17 priset for lavt.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Er nødt til og kjøpe 1 olje ovn og ha i huset blir for lite varme om natten og om morgenen , er greit nok med ved fyring og slikt på dagene og kvelden men det slukner fort i løpet av natten , for også kjøpe en baby caller til leon er større her og jeg er en som må ha kontroll over han. For se om jeg finner en delogni olje ovn di skal være bra husket fattern hadde 2 slike.

    Imagine
    Det du gjør min venn er å kjøpe deg parasound jc-1. så slipper du å tenke mer på varmen i huset;) spør meg!
    Hadde Vincent 100 w Klasse A monoblokker i en leilighet en gang. Stua var vel kanskje 22-25 kvm. Vel...når 2 gutter måtte sitte i bar overkropp når vi skulle se film pga varmen de gav var det på høy tid å levere de tilbake :D
    Litt "spesielt" å se kompisen sin "slange" seg rundt med heteslag i godstolen din å se ut som fyren hadde smurt seg inn i olje for anledningen....fysj :p
    Så du passer vel på å ha JC-1 god og varm når det kommer noen lekre berter på besøk?
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg mener ikke at det er noe problem. Bare at hvis man skulle bekymre seg om at gulvstående høyttalere var for store for rommet, så man burde se etter stativhøyttalere, så vet jeg ikke hva man skulle tro om subbene. Selvsagt blir de. Det samme med gulvstående fronthøyttalere. :D
    Nå som jeg har bestemt at Imagine skal ha stativhøyttalere så kan ikke du bare komme her og bestemme at han skal ha gulvstående. Det skjønner du nok.

    Neida. Men det er ikke alltid større er bedre, selv om jeg langt på vei er enig i at det ofte er det selv. Alt jeg sier er at i et ikke altfor stort rom, så kan det noen ganger være at stativhøyttalere gjør seg bedre, iallfall på musikk. Og noen ganger ikke. P 17 har jo blitt testet av forummedlemmer som tilsynelatende ikke savnet hverken volum eller trøkk heller, så i forhold til P 37 kan man kanskje spare noen kroner og få minst like bra lyd, hvis rommet er sånn at stativhøyttalere passer bedre.

    Nå har jo trådstarteren her et par andre stativhøyttalere og stativer, så da koster det uansett ingenting å prøve dem i rommet han har, og høre hvordan det funker. :)
    Jeg lånte et par P17 og brukte de i stua på nesten 40 kvm. For å ikke kritisere andre høyttalere for mye, så kan jeg si såpass at jeg er villig til å vedde 500 kr at du ALDRI hadde klart å gjette at det var en stativhøyttaler. Med forbehold på dypbassen hvis man gjorde en litt krevende test der. F.eks B&W 804 Diamond til nærmere 60.000 vil høres små ut ved siden av P17.
    P17 er nok tunet til å "punche" mye i det typiske 50 hz området og får de til å låte store. Har man allerede et stort problem i det området i et lite rom tror jeg nesten at de kan bli for store. Toppen er åpen og behagelig, men samtidig morsomme. Uansett...en fantastisk høyttaler som jeg i en konkluksjon i en test skrev noe sånt som : Enten er andre høyttalere priset for høyt, eller så er P17 priset for lavt.
    Så beleilig at du kom på banen, det var nemlig deg jeg tenkte på når jeg skrev "testet av forummedlemmer" i det forrige innlegget mitt. :cool: Jeg tror også utfra det du og andre skriver om P 17 at det er høyttalere man bør ta med i beregningen, og at man gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis man automatisk avskriver dem p.g.a. størrelsen. Blir nesten fristet til å sjekke dem ut selv, utfra det du skriver her nå... :) Men jeg har Cornwall, og skal ikke handle noe nytt nå. Skal ikke, skal ikke, skal ikke. Nei. Skal ikke.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Her var det kommet en del innlegger , skulle ikke nevnt nye høyttalere forstår jeg nei da bare tuller , varmt blir det her inne av onkyoen og plasmaen ellers går det greit , men når jeg er vant med gulv er det vanskelig og slippe på det , men for all del jeg skal teste det har jo psb liggende og jeg ;) Og lokie gratulerer med rf7 nå bør du ha krefter liggende di liker strøm for og blomstre , du hadde rf 82 når du hadde gamle subbene mine vil slippe det med rf7 trur jeg , men på film er jo subber enestående det kjenner man i dypet:) Glemte og si at jeg prøvde jo rb 61 mk 2 i det gamle huset men det var ikke noe bra , men kan bli annerledes her inne vi får se.

    Imagine
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er nødt til og kjøpe 1 olje ovn og ha i huset blir for lite varme om natten og om morgenen , er greit nok med ved fyring og slikt på dagene og kvelden men det slukner fort i løpet av natten , for også kjøpe en baby caller til leon er større her og jeg er en som må ha kontroll over han. For se om jeg finner en delogni olje ovn di skal være bra husket fattern hadde 2 slike.

    Imagine


    Det du gjør min venn er å kjøpe deg parasound jc-1. så slipper du å tenke mer på varmen i huset;) spør meg!
    Hadde Vincent 100 w Klasse A monoblokker i en leilighet en gang. Stua var vel kanskje 22-25 kvm. Vel...når 2 gutter måtte sitte i bar overkropp når vi skulle se film pga varmen de gav var det på høy tid å levere de tilbake :D
    Litt "spesielt" å se kompisen sin "slange" seg rundt med heteslag i godstolen din å se ut som fyren hadde smurt seg inn i olje for anledningen....fysj :p
    Så du passer vel på å ha JC-1 god og varm når det kommer noen lekre berter på besøk?
    Jeg er det man kan kalle "godt i det":) med to unger og kjærring!
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Merker når man har nett brett blir data maskinen stående mye hos meg , man kan jo gjøre alt med et nettbrett i dag betale regninger , styre sonos osv osv , kjekkere og sitte med et nettbrett enn en bærbar pc :)

    Imagine
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Merker når man har nett brett blir data maskinen stående mye hos meg , man kan jo gjøre alt med et nettbrett i dag betale regninger , styre sonos osv osv , kjekkere og sitte med et nettbrett enn en bærbar pc :)

    Imagine
    Kan bruke nettbrett til det meste nå, men jeg foretrekker likevel min mac når eg skal lese/skrive. Til og styre musikk er nettbrett flott.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Når jeg skriver og leser noe viktig skal skrive ut etc etc er det pc som blir brukt , men ellers er det nettbrett jeg merker blir brukt mest :)

    Imagine
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mener ikke at det er noe problem. Bare at hvis man skulle bekymre seg om at gulvstående høyttalere var for store for rommet, så man burde se etter stativhøyttalere, så vet jeg ikke hva man skulle tro om subbene. Selvsagt blir de. Det samme med gulvstående fronthøyttalere. :D
    Nå som jeg har bestemt at Imagine skal ha stativhøyttalere så kan ikke du bare komme her og bestemme at han skal ha gulvstående. Det skjønner du nok.

    Neida. Men det er ikke alltid større er bedre, selv om jeg langt på vei er enig i at det ofte er det selv. Alt jeg sier er at i et ikke altfor stort rom, så kan det noen ganger være at stativhøyttalere gjør seg bedre, iallfall på musikk. Og noen ganger ikke. P 17 har jo blitt testet av forummedlemmer som tilsynelatende ikke savnet hverken volum eller trøkk heller, så i forhold til P 37 kan man kanskje spare noen kroner og få minst like bra lyd, hvis rommet er sånn at stativhøyttalere passer bedre.

    Nå har jo trådstarteren her et par andre stativhøyttalere og stativer, så da koster det uansett ingenting å prøve dem i rommet han har, og høre hvordan det funker. :)
    Jeg lånte et par P17 og brukte de i stua på nesten 40 kvm. For å ikke kritisere andre høyttalere for mye, så kan jeg si såpass at jeg er villig til å vedde 500 kr at du ALDRI hadde klart å gjette at det var en stativhøyttaler. Med forbehold på dypbassen hvis man gjorde en litt krevende test der. F.eks B&W 804 Diamond til nærmere 60.000 vil høres små ut ved siden av P17.
    P17 er nok tunet til å "punche" mye i det typiske 50 hz området og får de til å låte store. Har man allerede et stort problem i det området i et lite rom tror jeg nesten at de kan bli for store. Toppen er åpen og behagelig, men samtidig morsomme. Uansett...en fantastisk høyttaler som jeg i en konkluksjon i en test skrev noe sånt som : Enten er andre høyttalere priset for høyt, eller så er P17 priset for lavt.
    Så beleilig at du kom på banen, det var nemlig deg jeg tenkte på når jeg skrev "testet av forummedlemmer" i det forrige innlegget mitt. :cool: Jeg tror også utfra det du og andre skriver om P 17 at det er høyttalere man bør ta med i beregningen, og at man gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis man automatisk avskriver dem p.g.a. størrelsen. Blir nesten fristet til å sjekke dem ut selv, utfra det du skriver her nå... :) Men jeg har Cornwall, og skal ikke handle noe nytt nå. Skal ikke, skal ikke, skal ikke. Nei. Skal ikke.
    Sorry for at jeg kupper tråden din nå, Imagine.
    Har dessvarre aldri hørt Corwall, men har lyst. Går vel for å være av det bedre og gøyeste fra Klipsch.
    Kameraten min Bat78, har jo både Klipsch La Scala2 og P17. Når jeg hørte P17 hos han stod de annerledes i kjellerstua hans enn det La Scala gjorde når jeg hørte de for ca 10 dager siden, så tar litt forbehold. Også hørt P17 mot andre høyttalere hos han (han har mye), og P17 fremstår som lette å integrere med rommet hans. Lettere enn de andre kjøleskapa han har.
    Så hos han synes jeg P17 låt fyldigere i bassen og i tonal klang enn La Scala2. Litt til ettertanke siden vi her snakker om en 7" mot en 15" i en svær kasse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg lånte et par P17 og brukte de i stua på nesten 40 kvm. For å ikke kritisere andre høyttalere for mye, så kan jeg si såpass at jeg er villig til å vedde 500 kr at du ALDRI hadde klart å gjette at det var en stativhøyttaler. Med forbehold på dypbassen hvis man gjorde en litt krevende test der. F.eks B&W 804 Diamond til nærmere 60.000 vil høres små ut ved siden av P17.
    P17 er nok tunet til å "punche" mye i det typiske 50 hz området og får de til å låte store. Har man allerede et stort problem i det området i et lite rom tror jeg nesten at de kan bli for store. Toppen er åpen og behagelig, men samtidig morsomme. Uansett...en fantastisk høyttaler som jeg i en konkluksjon i en test skrev noe sånt som : Enten er andre høyttalere priset for høyt, eller så er P17 priset for lavt.
    Så beleilig at du kom på banen, det var nemlig deg jeg tenkte på når jeg skrev "testet av forummedlemmer" i det forrige innlegget mitt. :cool: Jeg tror også utfra det du og andre skriver om P 17 at det er høyttalere man bør ta med i beregningen, og at man gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis man automatisk avskriver dem p.g.a. størrelsen. Blir nesten fristet til å sjekke dem ut selv, utfra det du skriver her nå... :) Men jeg har Cornwall, og skal ikke handle noe nytt nå. Skal ikke, skal ikke, skal ikke. Nei. Skal ikke.
    Sorry for at jeg kupper tråden din nå, Imagine.
    Har dessvarre aldri hørt Corwall, men har lyst. Går vel for å være av det bedre og gøyeste fra Klipsch.
    Kameraten min Bat78, har jo både Klipsch La Scala2 og P17. Når jeg hørte P17 hos han stod de annerledes i kjellerstua hans enn det La Scala gjorde når jeg hørte de for ca 10 dager siden, så tar litt forbehold. Også hørt P17 mot andre høyttalere hos han (han har mye), og P17 fremstår som lette å integrere med rommet hans. Lettere enn de andre kjøleskapa han har.
    Så hos han synes jeg P17 låt fyldigere i bassen og i tonal klang enn La Scala2. Litt til ettertanke siden vi her snakker om en 7" mot en 15" i en svær kasse.
    Og jeg skulle gjerne hørt både La Scala og P17. Selv om Cornwall definitivt har sin (fortjente) tilhengerskare verden rundt, så tror jeg nok La Scala er enda "gøyere" og etter sigende noe av det villeste som er å få ferdiglaget i hifi-verdenen. Men som du er inne på, den tonale balansen og størrelsen gjør nok at den har litt smalere nedslagsfelt enn Cornwall. :) Men matchet med riktig elektronikk i et akustisk kompatibelt rom tror jeg de kan gi et formidabelt kick og adrenalinrush. Jeg for min del vil iallfall ikke utelukke at de får prøveoppholdstillatelse hos meg en eller annen gang i fremtiden, hvis jeg finner klangbalansen til å leve med. Jeg liker litt fyldig bass, så det blir nesten være eller ikke være for min del hvis lyden blir for slank. Men timing er også viktig, og det er vel lite som hemmer musikkformidlingsevnen like mye som opplevd "treghet" eller etterslep/dårlig dynamikk i gjengivelsen.

    P17 derimot er jeg ganske sikker på at jeg kunne levd fint med, og det er faktisk ikke uvanlig at stativhøyttalere kan oppleves som fyldigere og lettere å like klangmessig, er iallfall min litt begrensete erfaring. Mistenker P17 for å være et godt kjøp, og lette å like.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Er bare og skriv her det lære rikt for meg det , nå fikk jeg testet rb 61 mk 2 i front har ikke bilder av det , da det ble litt stressing på slutten + jeg ville virkelig hør om det lar seg med stativ høyttalere der inne hos meg , for meg ble rb 61 mk2 for småe i front i forhold til hva klipsch rp-260f klarer og få ut lyd messig , men dette kan være at jeg har hadd bare gulv høyttalere oppi gjennom , og det kommer jeg nok til og fortsette med. Rb 61 mk2 er syke brae høyttalere om man vil bruke dem i front , front høyde eller som jeg har dem Surround høyttalere.

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Da har jeg fått klar signal fra dama til innkjøp av materiale til akustikken , kommer til og fokusere på den lille gjeng klangen jeg har her inne , bassene fra subbene har jeg ikke noe og klage på , men alt kan jo bli bedre men har ihvertfall ikke merket noe mindre eller stort heller ingen rom node. Frontene , Center og Surround er det som står først og få vekk noen refleksjoner osv osv , trur jeg dette skal bli temmelig bra. Jeg kommer til lage 2 bassfeller 1 til hver av subbene for og hente mer av lyden for det er nok mer og hente. Legger også ut første rew måling i morgen slik at jeg har før og etter målinger. Bare kom tips og råd , men så litt igjen på disse pyramide platene fra Surround.no , hva med og bruke dem bare med exstra glava bak for mere tykkelse , di er billige , ser bra ut og har pyramide form og jeg har lest dette skal virke.

    Imagine
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Er bare og skriv her det lære rikt for meg det , nå fikk jeg testet rb 61 mk 2 i front har ikke bilder av det , da det ble litt stressing på slutten + jeg ville virkelig hør om det lar seg med stativ høyttalere der inne hos meg , for meg ble rb 61 mk2 for småe i front i forhold til hva klipsch rp-260f klarer og få ut lyd messig , men dette kan være at jeg har hadd bare gulv høyttalere oppi gjennom , og det kommer jeg nok til og fortsette med. Rb 61 mk2 er syke brae høyttalere om man vil bruke dem i front , front høyde eller som jeg har dem Surround høyttalere.

    Imagine
    Da har du iallfall prøvd, selv om du ikke syns stativhøyttalere var noe for deg.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Er bare og skriv her det lære rikt for meg det , nå fikk jeg testet rb 61 mk 2 i front har ikke bilder av det , da det ble litt stressing på slutten + jeg ville virkelig hør om det lar seg med stativ høyttalere der inne hos meg , for meg ble rb 61 mk2 for småe i front i forhold til hva klipsch rp-260f klarer og få ut lyd messig , men dette kan være at jeg har hadd bare gulv høyttalere oppi gjennom , og det kommer jeg nok til og fortsette med. Rb 61 mk2 er syke brae høyttalere om man vil bruke dem i front , front høyde eller som jeg har dem Surround høyttalere.

    Imagine
    Da har du iallfall prøvd, selv om du ikke syns stativhøyttalere var noe for deg.
    Men det er ikke slik at jeg ville utlukke stativ i framtiden , har ikke sagt nei takk til besøk av noen klipsch palladium p 17 samme i center , har heller ikke sagt nei takk til noen italienere på besøk vi får se hva framtiden bringer.

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg bruker jo og ta disse morgen turene med bamse og i mårres , kom det en bil kjørende forbi og hørte han spilte veldig høyt og det var fint med bare høyttalerne spilte , men når bassen kom ble det helt for jævlig at han klarte og sitte og høre på dette , bassen hadde ikke takt med noe + det hørtes som bassene levde sine siste timer men men. Nå er vi allerede kommet til den 2 desember har vert mye og få på plass da vi flyttet i stress for og få mære plass , nå fikk vi opp ny skrive pult til emily og skal opp med noen hyller i dag så er rommet hennes på plass , så har vi litt bilder som skal opp + noen pynte ting osv osv , men i mellom her da vil jeg få opp noen plater på rommet mitt for og fjerne litt eco det er ikke mye men litt , så 4 plater skal jeg greie og få opp før jula er for fullt da blir det 2 bak front høyttalerne og 2 oppi taket der jeg sitter , skal også ha 1 plate på døren men her blir det kun 1 pyramide plate det skal holde , så 2 på hver side på skrå takene om det er nødvendig med så mye vet jeg ikke men best og være på den sikreste siden. Og som sagt blir det 2 bass feller der oppe men det blir til sist. Har enda ikke fått bestilt men skal gjøre det når jeg kommer hjem fra badeland i dag. EDIT rommet skal ikke være lilla , det skal males på ny året , tenker på en lun farge som er grei der oppe taket skal være hvit.

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.500
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal du kun ta flutter så er det nok med plater på en vegg. Eller om du lager ett mønster så kan du ha motsatt på hver vegg.

    Feks en stripe på en vegg og så en stripe på den andre veggen som da er forskjøvet med bredden av platene.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Skal du kun ta flutter så er det nok med plater på en vegg. Eller om du lager ett mønster så kan du ha motsatt på hver vegg.

    Feks en stripe på en vegg og så en stripe på den andre veggen som da er forskjøvet med bredden av platene.
    Er jo bare litt etterklang jeg har her inne så men jeg vil ha litt tykkelse på platene , og bass feller skal jeg ha bak subbene for vist jeg får enda fetere bass respons enn jeg har nå så er jo det et + Men ting kommer jo stadig inn i rommet og det er mindre etterklang nå men uansett vet jeg at man kan få det enda bedrev , og nå som jeg har eget lytterom hvorfor ikke leke seg litt ;)

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.500
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Leke mye. Det er viktig. Alle rom har sine utfordringer. Er matematiske forhold som gjør det

    Nå når du har rew så har du et meget godt verktøy til å finne de tingene du bør forbedre. Bruk det for alt det er verdt.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Leke mye. Det er viktig. Alle rom har sine utfordringer. Er matematiske forhold som gjør det

    Nå når du har rew så har du et meget godt verktøy til å finne de tingene du bør forbedre. Bruk det for alt det er verdt.
    Ja rew fikk jeg jo god innføring av fra deg hutsefruts og det ligger godt i hjerne barken :) Bestiller meg 8 slike pyramide plater men husk jeg skal ha exstra tykkelse bak dem og egen ramme der igjen dette trur jeg skal bli bra , ender vel med at jeg for så akustikk syke nå at jeg demper hele rommet , dette skal nok gå bra med rew i tilegg ;)

    Imagine
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.765
    Antall liker
    9.183
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vi venter på noen målinger av rommet, det hadde blitt mye lettere å si noe om hvordan ting bør gjøres.
    Det er det mange som kan gi deg gode råd om når det kommer.
    Du har vell nå fått rotet litt rundt i REW, ja det er mye å sette seg inn i.
    Jeg surrer en del hver gang jeg skal inn å bruke det;)

    Steinar.

    Steinar.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Da har jeg snakket med surround.no og di mente at di pyramide platene ikke trengte og være tykkere , han sa også at det er ikke noe fasit svar på vor di skal stå og at jeg kunne bare henge di opp med stifter i begynnelsen og finne beste plasseringen for di , og vist jeg da trenger mere tykkelse blir opp til meg men det tvilte han på for di brukte disse selv fra vanlig rom til proff rom. Så dette blir prøving og feiling men uansett bestilte 8 slike pyramide plater fra surround.no

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Vi venter på noen målinger av rommet, det hadde blitt mye lettere å si noe om hvordan ting bør gjøres.
    Det er det mange som kan gi deg gode råd om når det kommer.
    Du har vell nå fått rotet litt rundt i REW, ja det er mye å sette seg inn i.
    Jeg surrer en del hver gang jeg skal inn å bruke det;)

    Steinar.

    Steinar.
    Lover å komme med målinger det vil skje før jeg hele tatt begynner med di ;)

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Da er det bare og vente på plater dette skal bli artig har trua på disse pyramide platene , disse er jo ment for ta seg av refleksjoner og trur di vil gjøre jobben di blir satt til og gjøre , da må jeg innom XXl bygg eller hva di heter og kjøpe inn det jeg trenger for og lage bass feller 2 stk. Det vil komme måling i morgen tidlig nå har jeg alt klart der oppe så blir kjekt og følle med på før og etter måling :)

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nå er det en stund siden jeg har målet og skulle det dukke opp noe stort bare si i fra , eller om dere vil at jeg skal legge på noe på før jeg måler kommer nok flere av di i morgen , blir måling av kun fronter , kun subber , fronter og subber sammen. Platene vil nok ikke dukke opp før helgen lørdagen trur jeg. Sitter og hører på musikk nå og det er bare det lyseste tonene som jeg hører i hvertfall som gir etterklang :) Ha en fin kveld alle sammen.

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Pokker nå holder jeg på og klikker på dataen jeg får ikke målt , programmet låser seg har av installert det å men gir meg ikke så lett , holder på her sånn at dere vet det.

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    fikk det til her kommer målinger kun front i mine øyne så ikke dette dårlig ut , husk nå dette er uten akustikk osv osv kunn rent rom.

    rew nytt rom.jpg
    nytt rom 1.jpg
    nytt rom 2.jpg
    nytt rom 3.jpg
    nytt rom 4.jpg


    Imagine
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor ikke begynne med det åpenbare - plater i 1-refleksene. Dette tar jo også ned flutterekko og er en fin begynnelse for å se hvor langt du skal strekke strikken i henhold til hvor dødt du ønsker å gjøre det. Dette ilag med en god DSP løsning ala Dirac som er den beste jeg har prøvd med mange muligheter for å tweake i detalj akkurat den kurven DU liker til ditt rom. Husk at Dirac jobber med impuls i kombinasjon med frekvensrespons og da er det ikke sikkert du trenger like mye absorbenter for å få direkte lyden mange er ute etter.

    Vet mange som spyr ved tanken på DSP men det er faktisk utrolig hvor godt den virker selv i godt behandlete rom, ikke er det noe problem å sette opp heller da det meste er automatisert. Forresten er Dirac basert på Harman kurven som er foretrukket av de aller fleste av ett stort antall testbrukere. Audyssey som ønsker å gjøre det meste flatt er ikke sammenlignbart ifh med sine låste løsninger.

    Trenger en måling med subbere da det er her ofte de største utfordringene ligger.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Måler man subbene på lik linje som på frontene husker ikke helt dette , er bare og slå på og mål fronter og subber i lag ? Og takk authentic for masse gode råd :)

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nå ble det litt stresse måling emily kom inn akkurat når jeg målte og måtte ta leon , nå er fronter og subber målt sammen hadde nå ikke feil når jeg hadde bass kanskje litt for mye , her er jeg nødt inn med DSP for kun subber og det har jeg skal få rettet opp dette. PS nå kan det hende det blitt rar måling. Målingene kommer snart nå ble litt sjokket på 20 Hz området hmmm

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    subber og fronter sammen kommer ikke flere målinger i dag , jeg må virkelig sjekke om dette med bassen er sånn , for når jeg hører den har jeg ikke merket det noe spessielt mer av noe.

    nytt rom 5.jpg
    nytt rom 6.jpg
    nytt rom 7.jpg


    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Subbene mine står garantert for nerme bak vegg og side veggene , har hørt dette med SVs rør subber at til lengre di blir presset oppi hjørne jo mere bass får du , så nå blir det litt Sub flytting på meg men det skal jeg stå i , kanskje derfor jeg har kjent drønnene rundt 10 Hz og litt oppover ;) Jævlig morro da kan jo ikke si noe annet , men neste gang jeg kalibrerer subbene nå blir det med DSP jeg har som er ment for 2 subber så dette skal bli bra til slutt ;)

    Imagine
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Tipper du har ganske mye rom gain der de subbene står idag. Om du setter tidsvinduet på vannfallet til 500ms og DB ned til 45 så er det noe enklere å tolke grafen.

    Mye rom gain i bunn maskerer for detaljeringen oppover er mine erfaringer, har du mulighet å flytte rundt subbene ville jeg prøvd litt av dette først.

    Hvordan deler du subben ?

    Måler man subbene på lik linje som på frontene husker ikke helt dette , er bare og slå på og mål fronter og subber i lag ?
    OM du bare vil ha subbene med er det bare å røkke ut høytalerledningene fra L&R/ altså frontene (sagt på finnmarsk) ;)
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også endel rom gain og jeg har ikke mulighet for å flytte subbene så jeg har løst dette på noen andre måter, sikkert ikke optimalt men det funker bra ifht til bruken.

    Leste en plass at du skulle på ny besøksrunde i en annen tråd så om du vil kan du godt ta turen innom her også om det er interresant. Er ikke tilbake fra Thailand før 1 Januar så det må bli etter dette da :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.765
    Antall liker
    9.183
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ved 20 Hz spiller jo subbene ca 20db høyere en ved ca 100 hz.
    Er vell i overkant mye output her, dette er min første tanke rundt dette.

    Steinar.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Den invitasjonen tar jeg gledelig authentic blir nok ikke før over jul da , og jeg må sikkert få en seng og hvile hodet på. Trur jeg begynner og flytter subbene først har jo 8 cm fra bak vegg og samme med side veggene det er for lite på disse subbene , men nå trenger ikke subbene og stå syste metrisk men nesten 105 db på 20 Hz er skadelig for elementene , og hvert element koster 2500 kr og det vil jeg helst ikke ska sje di er jo helt nye , disse SVs PC-2000 er ikke ferdig innspilt enda eller. Er jo artig og kjenne dette på kroppen får det gjør man jo her inne , men jeg vil ha ned dette litt om det er noe igjen har ikke noe og si for morro er det , nå skal jeg begynne og flytte litt rundt på subbene , kan ikke rt målingen hjelpe meg her hvordan fungerer den , får har jeg fått sett det menst bare subbene var i gang blir det til stor hjelp for meg , trur jeg skal prøve 25 cm fra bak vegg og samme med side vegg , er det da blitt slik jeg kan leve med blir neste rom korrigering med DSP denne tar 30 min , og så må jeg ta rom korrigering med onkyo etter der igjen. Edit jeg deler frontene på 80 Hz inne på reciveren jeg synes det er best og vil helst holde meg til det , Center har jeg 70 Hz og Surround høyttalere på 60 Hz og dette har aldri spilt så bra som nå i film dette 5.2 systemet. Men du har pm authentic :)

    Imagine
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn