Imagine sitt lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ved 20 Hz spiller jo subbene ca 20db høyere en ved ca 100 hz.
    Er vell i overkant mye output her, dette er min første tanke rundt dette.

    Steinar.
    Ja det er for mye er denne jeg skal få ned nå , men har da sett verre enn dette hos andre , tipper det blir nok og flytte på subbene da di står for mye oppi hjørnet.

    Imagine
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.905
    Antall liker
    9.376
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du har ikke på noen EQ noen steder?
    20 db er veldig mye.
    Får du senket dette blir vannfallet mye bedre også.
    Dette er hos meg med 8 stk 15"
    Kan hende det er noe tørt for enkelte, men har planer om en jevn øking fra 100 ned til 15 hz
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    nei har ikke på eq noen plass bruker ikke det jeg , men tok subbene 20 cm fra sideveggene og 13 cm fra bak vegg dette roet det ned litt , men jeg skal opp med dsp på subbene :)

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    nei har ikke på eq noen plass bruker ikke det jeg , men tok subbene 20 cm fra sideveggene og 13 cm fra bak vegg dette roet det ned litt , men jeg skal opp med dsp på subbene :)

    Imagine
    når jeg gjorde så mye fra side vegg og bak vegg nå mistet jeg mye av bassen , det var litt mye og det hørte jeg og kjente jeg , så havnet på 15 cm fra side vegg og 13 cm fra bakvegg og det satt bedre mye bedre ;) SVs rør subber trives best oppi hjørnet rett og slett før hadde jeg 8 cm- 8 cm , la på 7 cm fra sidevegg og 5 cm fra bakvegg og det satt, kommer med nye målinger i morgen nå er det familie tid + jeg er sliten av og flytte på subbene , men DSP skal opp og den vil hjelpe bra det viste seg på 10 tommerene jeg hadde I gamle boligen, nå skal det også opp plater og bass feller blir mye feiling på veien , men jeg har nylig begynt her oppe og jeg kan ikke klage på lyden som den er , men den skal bli perfekt for mitt bruk og det er litt og gjøre enda men slik er hobbyen god helg alle sammen , fet bass kurve du hadde Steinost den var rå :)

    Imagine
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ved 20 Hz spiller jo subbene ca 20db høyere en ved ca 100 hz.
    Er vell i overkant mye output her, dette er min første tanke rundt dette.

    Steinar.
    Burde ikke nivået da vært mer konsekvent igjennom hele subområdet, den spissen i begynnelsen er typisk romgain og faller kraftig etterpå. Det er derfor jeg spør hva imagine deler subben på slik jeg vet hvor den skal naturlig starte å dale. Beste er å måle ut subbene for seg selv;

    * måling med venstre sub

    * Måling med høyre sub

    Før du måler begge ville jeg nivåregulert slik at de har samme output.

    * måling med begge ilag

    * Så begynne å flytte rundt på subbene for å finne den jevneste responsen

    Edit, husk at du kan flytte rundt på sweespot også.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også endel rom gain og jeg har ikke mulighet for å flytte subbene så jeg har løst dette på noen andre måter, sikkert ikke optimalt men det funker bra ifht til bruken.

    Leste en plass at du skulle på ny besøksrunde i en annen tråd så om du vil kan du godt ta turen innom her også om det er interresant. Er ikke tilbake fra Thailand før 1 Januar så det må bli etter dette da :)
    Du får no huu om du ser meg, så tar vi ei pils sammen :cool:
    Hvor i Thailand er du?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Du har ikke på noen EQ noen steder?
    20 db er veldig mye.
    Får du senket dette blir vannfallet mye bedre også.
    Dette er hos meg med 8 stk 15"
    Kan hende det er noe tørt for enkelte, men har planer om en jevn øking fra 100 ned til 15 hz
    Syntes helt klart en heving fra 80hz til 15 gir en friskere bass og fallende fra fra 80 ned ca 7db til rundt 15K har noe for seg.

    Her er min SS kurve:

    Den dippen på 5K er bare for å ta ned litt da Daliene er litt heite i dette området.

    Skjermbilde 2015-12-04 kl. 17.26.13.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også endel rom gain og jeg har ikke mulighet for å flytte subbene så jeg har løst dette på noen andre måter, sikkert ikke optimalt men det funker bra ifht til bruken.

    Leste en plass at du skulle på ny besøksrunde i en annen tråd så om du vil kan du godt ta turen innom her også om det er interresant. Er ikke tilbake fra Thailand før 1 Januar så det må bli etter dette da :)
    Du får no huu om du ser meg, så tar vi ei pils sammen :cool:
    Hvor i Thailand er du?

    Ao-nang men mesteparten av tiden vil vi være i Phuket, er vi nært ?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også endel rom gain og jeg har ikke mulighet for å flytte subbene så jeg har løst dette på noen andre måter, sikkert ikke optimalt men det funker bra ifht til bruken.

    Leste en plass at du skulle på ny besøksrunde i en annen tråd så om du vil kan du godt ta turen innom her også om det er interresant. Er ikke tilbake fra Thailand før 1 Januar så det må bli etter dette da :)
    Du får no huu om du ser meg, så tar vi ei pils sammen :cool:
    Hvor i Thailand er du?

    Ao-nang men mesteparten av tiden vil vi være i Phuket, er vi nært ?
    Tja vil vise seg, er i Norge ennå, reiser den 14.
    Planen er Phuket, men når kommer litt an på, vi har noe som helst skal ordnes når vi kommer frem.
    Går dette smut så er vi muligens i Phuket før nyttår.
    Er dere i Phuket fra jul til nyttår så er det muliheter for et lite hifi treff i østen :)
    Ao-nang er det på vestkysten i den Thailanske gulfen?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Skal måle bedre når jeg får mer tid , bassen er frisk der oppe ingen tvil om det , deler på 80 Hz authentic og det er der jeg har funnet best under film avspilling , på musikk setter jeg dem ned til 60 Hz faktisk av og til ellers er det 80 Hz. Jeg synes det spiller greiere nå med 15 cm sidevegg og 13 cm bakvegg egentlig har jeg ikke så mye utsette på bassen i subbene , man kjenner jo godt på kroppen med 20 Hz 10 Hz for den del , men rom node eller bass oppsamling som vi kaller det har ikke jeg hørt , hadde dette litt i gamle boligen men DSP fikset det , og vist jeg har det der oppe må det være lavt i Hz men DSP vil fikse mye , nå er det ikke så kritisk denne bassen faktisk er den jævlig morsom , jeg har skvettet til noen ganger der oppe på di værste film scenene men jeg har ikke over drevet det. Men så mye påkjenning i lav Hz kan bli for mye til elementene over tid så den peaken på 20 Hz må ned litt , nå kjente jeg det ble bedre med og flytte på dem , skal ta ny test i morgen av hver Sub og sammen :)

    Imagine
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.633
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har lenge hatt et ganske bratt fall fra 20 hz ned til 150-200 hz, for jeg liker dypbass.
    Men Bx på Audiolense tråden anbefalte å dra dette fallet mye lengre ut mot 1000 hz eller deromkring.
    Det har jeg gjort nå, og synes det låter mye bedre.
    Nå har jeg fått mye bedre smekk å trøkk i brystet da midbassen har kommet bedre frem.

    Min konklusjon; høyt nivå i dypbassen gjør at det overdøver midbassen (100-300 hz) og man mister brystkasse smekket.
    B
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.540
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm.. Hvor mange db ekstra har du på 20 i forhold til 1000hz og hvor raskt faller target kurven?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan er det romgain oppstår?

    Mer romgain oppstår når du plasserer elementer med stort areal som skal jobbe i de dype frekvenser inn i hjørner, da trigger du de ganske hardt er mine erfaringer. Alle woofere vil ha en eller annen form for gain og det er såvidt jeg har skjønt matematiske formler for dette som trigger vært rom forskjellig derfor er det heller ringen fasit for hvordan en skal plassere woofere i ett rom da alle rom trigger disse i en aller annen form forskjellig - litt REW - og litt flytting så er du der - bare spør Peter han har jobbet litt...;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også endel rom gain og jeg har ikke mulighet for å flytte subbene så jeg har løst dette på noen andre måter, sikkert ikke optimalt men det funker bra ifht til bruken.

    Leste en plass at du skulle på ny besøksrunde i en annen tråd så om du vil kan du godt ta turen innom her også om det er interresant. Er ikke tilbake fra Thailand før 1 Januar så det må bli etter dette da :)
    Du får no huu om du ser meg, så tar vi ei pils sammen :cool:
    Hvor i Thailand er du?

    Ao-nang men mesteparten av tiden vil vi være i Phuket, er vi nært ?
    Tja vil vise seg, er i Norge ennå, reiser den 14.
    Planen er Phuket, men når kommer litt an på, vi har noe som helst skal ordnes når vi kommer frem.
    Går dette smut så er vi muligens i Phuket før nyttår.
    Er dere i Phuket fra jul til nyttår så er det muliheter for et lite hifi treff i østen :)
    Ao-nang er det på vestkysten i den Thailanske gulfen?
    Vi tar det på pm når det nærmer seg :) Må finne en plass da med skikkelig hi-fi, kanskje med sånn sørgelig-Wega anlegg... - for det er neppe Episke tilstander der nede.. ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.633
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm.. Hvor mange db ekstra har du på 20 i forhold til 1000hz og hvor raskt faller target kurven?
    Sorry for kupping av tråden Imagine, men det er jo litt relevant for det du holder på med nå.

    Retep; jeg tror at for bratte oppover og nedover bakker ikke er gunstig for totalresponsen.
    Jeg ser det er mange som gjør det samme som jeg har gjort i lang tid, for bratt nedoverbakke fra dypbas til midbass. Dette avhenger kanskje også for musikksjanger og smak.

    Jeg prøver meg litt frem om dagen, men forsøker å holde kurven så rett som mulig over hele fjøla fra 20hz-20Khz.
    Nå prøver jeg meg frem med en vannrett strek fra 20 til 50hz for deretter å falle 5-6db mot 1000-1500hz, og derfra ganske vanrett strek mot 20khz.
    Nå faller nivået på tweeterne mine etter 10khz, så jeg bare følger etter med targeten mot 20khz.
    Håper ikke dette ble altfor dårlig forklart, men jeg føler at jeg er på riktig spor for min del med dette.
    Som sagt, smaken er forskjellig.

    Tror det er bedre og tilte hele kurven enn å fikle opp og ned innad på forskjellige områder i frekvensresponsen.
    Mvh. B

    PS: dette kan du jo leke deg fritt med når du får en komplett Dirac løsning på plass.
    Så vidt jeg har skjønt er man ganske låst mht. endringer av responsen på Audessey.
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Vil bare kommentere to små ting. Har ikke peiling på målinger osv, dvs har ikke drevet så mye med det selv. Så jeg gir meg med en gang hvis noen mener jeg har feil.
    Men som et lite, GROVT overslag kan du tenke deg en vegg på 6 meter i bredden. Da skal man kunne tenke seg ca noe slik ved plassering av sub.
    Midt på vegg = 0 db økning
    1 meter til venstre = 3 db økning
    2 meter til venstre = 6 db økning
    3 meter til venstre (hjørne) = 9 db økning

    Ingen poeng i å dele på noe annet enn 80 hz på senter og bak. Er sub som tar seg av det under uansett. Tror jeg har nevnt det før, men prøv å sett alt på 80 hz og LFE på 120 hz. Dette gjelder kun til film/TV/spill altså...ikke musikk. Da vil du kjenne at det begynner å skje litt mer på skudd osv.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ja alt står på 80 hz nå på deling det er best å 120 på lfe har det altid stått , det ble som sagt bedre da jeg dro fram subbene fra hjørnet , er ikke redd for den peaken på 20 hz skal få den ned men at jeg hadde så bra på 10 hz var overraskende men artig , nå er det ikke lenge siden anlegget kom i dette rommet så jeg vil si jeg traff ganske bra på plasseringen. Plasseringen jeg har nå vil jeg beholde på subbene det er her det er artig , og nå har di nok med luft rundt seg når bass feller kommer inn og nå så trur jeg dette vil bli tight , ellers har jeg fortsatt plasser og prøve skullle dette bli et stort problem. Man må bare prøve og feile slik er det men resultatene blir perfekt til slutt når man er ute etter den lyd signaturen man vil ha , jeg er ikke ute etter mest mulig flat kurve heile veien om det blir noen peaker som ikke er for plagsomme lever jeg fint med det.

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.540
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm.. Hvor mange db ekstra har du på 20 i forhold til 1000hz og hvor raskt faller target kurven?
    Sorry for kupping av tråden Imagine, men det er jo litt relevant for det du holder på med nå.

    Retep; jeg tror at for bratte oppover og nedover bakker ikke er gunstig for totalresponsen.
    Jeg ser det er mange som gjør det samme som jeg har gjort i lang tid, for bratt nedoverbakke fra dypbas til midbass. Dette avhenger kanskje også for musikksjanger og smak.

    Jeg prøver meg litt frem om dagen, men forsøker å holde kurven så rett som mulig over hele fjøla fra 20hz-20Khz.
    Nå prøver jeg meg frem med en vannrett strek fra 20 til 50hz for deretter å falle 5-6db mot 1000-1500hz, og derfra ganske vanrett strek mot 20khz.
    Nå faller nivået på tweeterne mine etter 10khz, så jeg bare følger etter med targeten mot 20khz.
    Håper ikke dette ble altfor dårlig forklart, men jeg føler at jeg er på riktig spor for min del med dette.
    Som sagt, smaken er forskjellig.

    Tror det er bedre og tilte hele kurven enn å fikle opp og ned innad på forskjellige områder i frekvensresponsen.
    Mvh. B

    PS: dette kan du jo leke deg fritt med når du får en komplett Dirac løsning på plass.
    Så vidt jeg har skjønt er man ganske låst mht. endringer av responsen på Audessey.
    Neida, skjønner godt hva du skriver jeg. Skulle bare hatt tid til å testa så mye mer før jeg evnt går til innkjøp av en slik løsning.
    Sorry for kupping Imagine. Men er kanskje intrfor deg også dette?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    * måling med venstre sub : Skal gjøres

    * Måling med høyre sub : skal gjørs

    Før du måler begge ville jeg nivåregulert slik at de har samme output. : begge subbene har akkurat samme output

    * måling med begge ilag : Har gjort dette men vil gjøre det på nytt igjen

    * Så begynne å flytte rundt på subbene for å finne den jevneste responsen : Dette har jeg begynt med + subbene trenger ikke og stå systemetrik da kan mye skje feil eller ikke 1av 2 ting.

    Edit, husk at du kan flytte rundt på sweespot også : denne er jeg klar over. Ps deling er på 80 hz heile veien.

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har nok filmer å tilby folk her går det i mange titler + har et lite utvalg for bare barn også det er ikke verst , men nå har emily begynt og sett på litt filmer som iron man etc etc og det passer meg fint ;)

    image.jpg


    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hvor mange db måler du på subbene separert ( hver ) på -20mv ved en 50hz burst.
    regner med du har 80 db på frontene her?
    Litt over faktisk men ligger mellom 80-85 db er det som er vanlig , men sub målingen min ble litt rar skulle målt 1 og 1 først men morsom og ha full utelling nede i 10 hz da svs subbene her er råe , nå skal jeg bare få ned den peaken på 20 hz så høyt i lav hz over lengere tid kan være ødeleggende. Frontene mine har jeg ikke så mye og utsette på , men alt kan bli bedre platene kommer ikke før over helgen og da er det bare og sette i gang.
    Bassen er ikke stygg her inne langt i fra da vi ikke hører 20 hz men kjenner det godt , og det gjør man her inne både hører og kjenner bassen , jeg er ganske nøye på hvordan ting spiller og går langt for og få den lyden jeg vil ha , er ikke så lenge siden jeg brukte 3 mnd på optimal plasseringen og da sier det seg selv vor viktig lyden er for meg.
    Imagine
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har du da Phase,a subbene en og en til hver front til du fikk ca 85db, eller ga du subbene 85 db og kjørte rk?
    og så ga 6 db i gain på hver sub?
    Jeg hadde på subbene slik at jeg nådde ca 85 db på spl på rew fra pink noise , så kjørte jeg test fra rew etterpå man legger ikke på db ?

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Kan jo hende jeg målte feil med subbene men jeg gjorde samme som jeg gjør med frontene og det skal være rett , men basse spiller bra nå både i lavere hz samt oppover hz jeg har nok en peak enda men skal få denne nede , men disse rør subbene trives best oppi hjørnene sine. Nå har jeg holdt på siden i morgen med subbene tok di like langt som frontene men det ble dårlig da falt bassen her inne , prøvd også andre plasseringer med forskjellige cm fra side vegg og bak vegg , men det er 15 cm fra sidevegg og 13 cm fra bak vegg som er best. Men vist den peaken er like stor nå på 20 hz tar jeg den med dsp.

    Imagine
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.014
    Antall liker
    4.800
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    [h=2]Mikroguide subwooferkalibrering[/h]
    Dette er oppdatert versjon av post # 517.

    Guide til subwooferkalibrering

    Forutsetninger:
    A) Du har plassert fronthøyttalerne optimalt.
    B) Du har en surroundreceiver eller -prosessor med subwooferutgang og bassmanagement.
    C) Du har prøvd ut og målt alle fornuftige subwooferplasseringer i rommet ditt, og vet hvor subwooferne spiller best.
    D) Hvis ikke C) så vet du hvor du vil ha subwooferne pga. WAF, romløsning eller andre forhold.
    E) Du har en Radioshack eller annen lydtrykksmåler.
    F) Du har en tonegenerator, CD eller lydfil med 50hz sinustone.
    G) Hvis du har autokalibrering i receiver/prosessor, anbefaler jeg at du kjører den først.

    Hellnoobkalibrering :) (for 1 til n subwoofere) (ihvertfall opp til n=4) ved avspilling av 50hz sinustone

    Kalibrering av fronter
    1) Mål frontene alene - satt som LARGE. Disse skal gjengi 50hz tonen på 85dB @ MV(-20). Gjør de ikke det, justerer du volumet per kanal til de gjør det. Frontene dine spiller da på referansenivå (gitt at du har en flat frekvenskurve, hvilket på ingen måte er gitt. Imidlertid legger jeg til grunn at 50hz er en proxy for 10hz-80hz-kurven. Har du en peak eller dip rundt 50hz vil du ikke nødvendigvis få gode resultater av denne kalibreringsmetoden).

    Gain- og fasejustering av sub1
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir samme lydtrykk som frontene alene ved MV(-20) (altså 85dB). Du har nå oppnådd at sub1 spiller på referansenivå.
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub1 spiller i fase med frontene.*

    Gain- og fasejustering av sub2
    4) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 85dB. Du har nå oppnådd at sub2 spiller på referansenivå.
    5) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub2 spiller i fase med frontene (og sub1).*

    Gain- og fasejustering av sub3
    6 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum 0dB, justér gain til den 85dB. Du har nå oppnådd at sub3 spiller på referansenivå.
    7) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub3 spiller i fase med frontene og de andre subene.*

    (...og så videre, opp til n suber...)

    8 )Justér subwoofervolum i receiver til det nivå du foretrekker. Når frontene er satt som SMALL og spiller sammen med subwooferne, skal 50hz gjengis med 85dB lydtrykk. Foretrekker du mindre eller mer bass en hva du da får, justerer du subvolum ned eller opp.

    Kalibrering av asymmetriske stacked subwoofers
    *KOMMER SNART - KANSKJE*

    *Disclaimer: at subene spiller i fase med hverandre og frontene ved 50hz er ingen garanti for at du ikke får utfasinger eller peaker i andre frekvensområder. Virkemidler som omplassering av høyttalere, omplassering av subwoofere, flere subwoofere, færre subwoofere, bruk av equalizer, bruk av bassfeller eller bytte av rom ;-) må da tas i bruk.

    Flageborgs 1-2-3-kalibrering
    1) Justér gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på receiver satt til -20dB.
    2) Kontrollér at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz.
    3) Kjør autokalibrering i receiver.

    Se forøvrig disse trådene for en diskusjon om forskjellige metoder for subwooferkalibrering:

    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...ull-range.html

    http://avforum.no/forum/kalibrering-...-2-subber.html
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Takk for rådene alphamale kjekt at di står her inne på tråden min , skulle ha gjort dette for lenge siden selv. Er jo hjemmekino jeg har holdt på lengst med og vet om det som ble skrevet her , flagreborg metoden er også utrolig bra anbefales av di som ser dette , så takker for at du la ut dette alphamale. Nå skal jeg ta ny måling i morgen kun av subber , føler bedre ut nå etter jeg fikk di lengere ut som sagt og håper peaken på 20 hz har gått ned litt , men uansett skal jeg inn med dsp og den vil hjelpe meg , for jeg vil helst ha subbene der di står nå for jeg liker bassen som den er nå , og med plater og bass feller skal jeg til slutt komme i mål :)


    Imagine
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    På flagerborg metoden legger du på 6 db i tillegg.

    Dette er sakset fra av.forum. Hellnoob tråden.
    Da mener du 6 db ETTER kalibreringa, ikke sant?
    Dvs. 3 db på hver sub hvis du har 2 stk.

    De nye prosessorene/receiverene med Audyssey XT32 vil jo på død og liv ha sub nivå på 75 db når man skal kalibrere. Lurer på om de har valgt å gjøre det pga LFE gir 10 db mer, eller? Synes det blir litt tammere på den nyere måten, og har vel lagt på +16 db etter kalibreringa er ferdig. Og jeg er ikke så glad i mye bass engang.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    På flagerborg metoden legger du på 6 db i tillegg.

    Dette er sakset fra av.forum. Hellnoob tråden.
    Da mener du 6 db ETTER kalibreringa, ikke sant?
    Dvs. 3 db på hver sub hvis du har 2 stk.

    De nye prosessorene/receiverene med Audyssey XT32 vil jo på død og liv ha sub nivå på 75 db når man skal kalibrere. Lurer på om de har valgt å gjøre det pga LFE gir 10 db mer, eller? Synes det blir litt tammere på den nyere måten, og har vel lagt på +16 db etter kalibreringa er ferdig. Og jeg er ikke så glad i mye bass engang.
    onkyo sin kalibrering treffer bra på sin rom kalibrering synes jeg , og jeg liker den nye metoden med accueq di driver på med og det er beholde høyttalerenes naturlige klang , frontene og subbene er det onkyo har tenkt mest på , Center og Surround trur jeg blir litt mer farging på det vist jeg skal kalle det under eq fra onkyo ikke mye men litt. Jeg legger på noen db på Sub og Center da jeg liker litt volum i centeren og den exstra trykket under film , men vi er forskjellige fra person til person når det kommer til hvordan vi har lyden vår , men jeg har ikke rørt delayen på front , Center og Surround men litt på subbene , så jeg synes onkyo sin gjør en bra jobb i rommet , men dette er avhenging igjen hvordan vi plasserer høyttalerne optimal plassering gjør underverker.

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nå sa dama at jeg kunne ta meg noen glass cognac , og det sier ikke jeg nei til blir solan vsop den er god blitt hektet på den , nå holder jeg på og ordner meg fult av album fra sjangere jeg liker inne på tidal hifi , skal nyte dette det vet jeg nå har jeg fått lyden slik jeg liker det til platene kommer over helgen ;) Men må passe på volumet her nå da er litt lett og skru opp med litt innabords , her må jeg passe på subbene at det ikke blir noe tull , men har spurt naboene om di har hørt noe , men det har di ikke noe jeg synes er rart har spilt bra høyt her inne , og under filmen med rain bow six eller hva den heter så synes jeg det er rart di ikke har hørt noe fra subbene men men bra for meg det , ikke så fult så artig for dama da hun sitter rett under meg men slik er det med litt utblåsning av og til ;) Må alle ha en riktig god helg her inne på hfs ;)

    Imagine
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.905
    Antall liker
    9.376
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ble de siste målingene, morro med bilder:)
    Kos deg med Cognacen, slikt fortjener man eller en lang økt med rew.

    Steinar.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.014
    Antall liker
    4.800
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    På flagerborg metoden legger du på 6 db i tillegg.

    Dette er sakset fra av.forum. Hellnoob tråden.
    Da mener du 6 db ETTER kalibreringa, ikke sant?
    Dvs. 3 db på hver sub hvis du har 2 stk.

    De nye prosessorene/receiverene med Audyssey XT32 vil jo på død og liv ha sub nivå på 75 db når man skal kalibrere. Lurer på om de har valgt å gjøre det pga LFE gir 10 db mer, eller? Synes det blir litt tammere på den nyere måten, og har vel lagt på +16 db etter kalibreringa er ferdig. Og jeg er ikke så glad i mye bass engang.
    Riktig!
    16 db er himla mye. må være en liten error i den rk,en din som du må finne ut av.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hvordan ble de siste målingene, morro med bilder:)
    Kos deg med Cognacen, slikt fortjener man eller en lang økt med rew.

    Steinar.
    Skal komme med flere målinger i morgen eller noe , løst og sette opp DSP for subbene før jeg gjør legger ut flere målinger. Man holder jo på mere med flytting av høyttalere og rom korrigering at man glemmer musikken og slikt , er jeg smart nå legger jeg fram dsp i dag og tar rom korrigering for bare subbene i morgen tidlig , og kjører onkyo sin etter der igjen og er nok det jeg vil gjøre i morgen , nå vil jeg bare kose meg med musikk og slappe av. Jeg og dama skal spise biff middag nå og etter det skal jeg bare nyte resten av kvelden. Tok meg tid til og vaske der oppe og litt fin pussing av komponentene må holde det med like , så vasket jeg gulvene i huset i dag å da kom dama hjem blid og fornøyd :)

    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    På flagerborg metoden legger du på 6 db i tillegg.

    Dette er sakset fra av.forum. Hellnoob tråden.
    Da mener du 6 db ETTER kalibreringa, ikke sant?
    Dvs. 3 db på hver sub hvis du har 2 stk.

    De nye prosessorene/receiverene med Audyssey XT32 vil jo på død og liv ha sub nivå på 75 db når man skal kalibrere. Lurer på om de har valgt å gjøre det pga LFE gir 10 db mer, eller? Synes det blir litt tammere på den nyere måten, og har vel lagt på +16 db etter kalibreringa er ferdig. Og jeg er ikke så glad i mye bass engang.
    Riktig!
    16 db er himla mye. må være en liten error i den rk,en din som du må finne ut av.
    Det her kan jo ikke være rett 16 db , har jeg lagt på så mye subbene har det blitt alt for mye bass , kanskje mikken din har blitt skadet eller noe.

    Imagine
     

    FHoven

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    130
    Antall liker
    35
    Sted
    Nes i ådal
    Torget vurderinger
    2
    Alt skal ha samme volum for kalibrering, for og få tid lyd og avstandsbergningen riktig, når dette er ferdig så, fungerer helle systemet, på alle nivå. Som ønskes!Enn annen ting er å sette suben i stolen du sitter og sett på lyd slik at du finner den største bassen i rommet, og etter på bytter plass med suben din. Dette fungerte meget bra hos meg.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Kan garantere dere at alle høyttalere har samme gain sjekker dette selv med umik-1 , hadde på spy i sted nå der i begynnelsen han ligger i båten , og dama beordrer bombing så skrudde jeg opp litt og dæven for en smekk det er i bassen ;) Er morsomt når det spiller slikt :)

    Imagine
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn