Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Spennende høyttalere :) Hvor dypt spiller disse tror du? Bruker du sub i tillegg ?

    Hva er kassen bygget i?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    eiv skrev:
    Spennende høyttalere :) Hvor dypt spiller disse tror du? Bruker du sub i tillegg ?

    Hva er kassen bygget i?
    De spiller ned til 35 hz.
    Sub?? Tror jeg sjøl skal ha problemer med å integrere en. Har ikke følt behovet heller. Brudd på prinsippet om KISS. ;D
    Bygges i MDF og pålimt 5mm bjørkfiner.

    Håvard
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Ok takker for svar. Hvordan tror du dette ville blitt med heltre kasse av bjørk f.eks?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Har du gjæra bjørkefineren?
    Nei, her er topp limt først. Deretter front og bakplate. Til slutt sider. Ser det lett på topplaten da den er "innrammet" nå.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    eiv skrev:
    Ok takker for svar. Hvordan tror du dette ville blitt med heltre kasse av bjørk f.eks?
    Tja, hvorfor ikke?
    Nikko03 her i tråden laget en delvis med bøk.
    Det blir stivt helt klart.

    Håvard
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Ser så altfor få produsenter som bruker heltre eller aluminium.. Mdf'en spiser jo energi.. Bjørk er vel regnet som den best egnede tresorten hvis man skal bruke tre.

    Lurer på hva en møbelsnekker skulle hatt for noe slikt..

    Hva er høyttaler prinsippet bak disse? Er det refleks eller transmisjon?

    Jeg spør kanskje dumt nå.. men hva betyr hornladet ? :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.663
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er vel nærmere transmission enn horn.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    eiv skrev:
    Ser så altfor få produsenter som bruker heltre eller aluminium.. Mdf'en spiser jo energi.. Bjørk er vel regnet som den best egnede tresorten hvis man skal bruke tre.

    Lurer på hva en møbelsnekker skulle hatt for noe slikt..

    Hva er høyttaler prinsippet bak disse? Er det refleks eller transmisjon?

    Jeg spør kanskje dumt nå.. men hva betyr hornladet ? :)
    BLH, Back loaded horn.
    Høyttaleren er åpen under, inni er den ikke ulik en quarter wave pipe. Men oppfører seg ikke slik.
    Søk på Impulse H6 på google, og du finner info.

    MDF spiser energi? En sannhet med noen modifikasjoner spør du meg.
    Bjørk er hardt og bra, helt klart.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er de, H6 klonene med Monacor bass, blitt lyttet til samt masert med XLO plata.
    Disse låter forbausende likt de jeg har laget før med Vifa C17WH16-08 elementer.
    Igjen er det åpenhet, dynamikk, herlig stemme gjengiving, klang og detaljer som karakteriserer høyttaleren.
    For meg blir disse H6'ene en musikkformidler.

    Det som en kan konkludere med hittil, er at det til H6 klonen nå finnes elementer til salgs som lar seg gjøre å få tak i på normal måte. Monacor fåes her på sentralen gjennom snht, Focal gjennom www.hifikit.se , www.zalytron.com eller www.speakercity.com.

    Skulle det være noen som vil bygge så vil jeg snart sitte på et endelig delefilter. Jeg er nemelig ikke helt i mål med FallenA sine. De må nok dempes noe tror jeg i diskanten. Det er ikke vondt å høre på, men jeg vil for sikkerhets skyld måle de. En endelig testing, dog subjektiv, skal også gjøres. Håper at noen fra Hornalliansen kan ta seg en tur for å lytte litt.

    Ellers vil jeg bare reklamere litt for Meniscus AUdio. der får en kjøpt mye fint av bl.a skruer og delefilter komponenter. Billige er de også.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    hel skrev:
    Utrolig finish. Er de like flotte i virkeligheten som på bildet?

    Lurte på følgende:
    1. Er bassen den samme som du har bestilt til meg fra Ungarn? Er det den du kaller Monacor?
    2. Diskanten er etter det jeg har forstått Focal TC120? Mener det er disse vi har bestilt fra USA og de skal vel være i posten snart :)
    3. Kort fortalt hva er bakgrunnen for disse elementvalgene og hva er likhetene/forskjellene fra de originale H6 elementene?
    4. Har du tunet delefilteret forskjellig fra gang til gang / variant til variant eller er det kun kvaliteten på komponentene du har variert med?
    5. Har du noen idee om hvor mye power disse trenger og hvordan de reagerer på forskjellig type forsterkere?

    :)
    H.E.

    Power. Mer enn nok med 2x18 watt her, SET watt.
    MAE burde drive denne. Ville bli overrakset om den ike greide det.

    Håvard
    Liten korrigering. Jeg trodde at MAE set1 var noe mer effektfull. Har nå skjønt dener på 5.5watt.
    Greier sikkert å få H6 til å spille, men jeg er usikker på hva som skjer om en drar på litt. Med andre ord er jeg noe usikker på hvor god match den er.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    11.297
    Torget vurderinger
    10
    Haavard skrev:
    Liten korrigering. Jeg trodde at MAE set1 var noe mer effektfull. Har nå skjønt dener på 5.5watt.
    Greier sikkert å få H6 til å spille, men jeg er usikker på hva som skjer om en drar på litt. Med andre ord er jeg noe usikker på hvor god match den er.

    Håvard
    Jeg kan bruke First Watt F4 som en Power Buffer etter MAE SET 1 om nødvendig. Det vil ikke blir problemer med hverken kraft eller bass da. Det eneste jeg er usikker på er om jeg må kortslutte med en liten motstand over høyttalerkabelen fra MAE SET1 som skal inn i F4 sin rca inngang? Men det finner jeg vel ut av. Kanskje noen av dere gutta vet råd? :D

    http://www.6moons.com/audioreviews/firstwatt6/f4.html
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.368
    Antall liker
    151
    Jepp. MAE vil uten en slik resistor se 47k på utgangen av trafoen, men den er laget for å se 8Ohm. En 8Ohms resistor på inngangen av F4 vil gjøre susen. Du kan også prøve deg frem med andre verdier på resistoren for å se om det låter bedre, og du kan høre med konstruktørene hvilke verdier de tror vil låte best. Husk også å spørre om hvor mye strøm den resistoren må takle. Det tar jeg ikke i hodet sånn på sparket.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan jeg ingenting om.
    Andreas, elementene dine ligger nå hos Norbert i UNgarn. Han hentet dem personlig, og sjekket de.
    Nå håper jeg bare at denne vulkanen ikke "kødder" for mye framover.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.368
    Antall liker
    151
    Haavard skrev:
    Dette kan jeg ingenting om.
    Håvard
    Konstruktørenen av MAE set.

    Vulkan meg her og barnefingre meg der. Høytalerelementer møter mange utfordriger ;D.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Haavard skrev:
    Dette kan jeg ingenting om.
    Håvard
    Konstruktørenen av MAE set.

    Vulkan meg her og barnefingre meg der. Høytalerelementer møter mange utfordriger ;D.
    Kan ikke du Andreas forklare hva en slik Firstwatt sak gjør?
    Dette er noe gresk for meg.

    Elementene skal nok komme til Norge på et vis. Håper det er jeg som frakter dem.

    Håvard
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.163
    Antall liker
    3.999
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Kan ikke du Andreas forklare hva en slik Firstwatt sak gjør?
    Dette er noe gresk for meg.
    Musical Fidelity og Burson har tilsvarende produkter, og sakset fra skrytesiden:

    The Tube Amp Booster
    The team at Burson Audio wanted solid state and tubes to work together for the greatness of music. We utilised the transparency nature of the PP-160 to create a tube booster function that simply increases the driving power of any SE-Class A amp put in front of it.
    http://www.bursonaudio.com/burson_pp160.htm
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.368
    Antall liker
    151
    Jepp. Enkelt forklart en effektforsterker som er designet for å ta utgangsstrømmen/signalet fra en "effektforsterker", typisk lav-effekts rørforsterker, som inngangssignal. Man tar med seg lydsignaturen fra rørforsterkeren og så skaper man større effekt og lavere utgangsimpedans.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Jepp. Enkelt forklart en effektforsterker som er designet for å ta utgangsstrømmen/signalet fra en "effektforsterker", typisk lav-effekts rørforsterker, som inngangssignal. Man tar med seg lydsignaturen fra rørforsterkeren og så skaper man større effekt og lavere utgangsimpedans.
    Takk, enkelt og greit forklart.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    i tillegg til at man legger til den andre forsterkerens signatur, selvfølgelig. Hva skal man med en SET med crossoverforvrengning??
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.368
    Antall liker
    151
    impulse skrev:
    i tillegg til at man legger til den andre forsterkerens signatur, selvfølgelig. Hva skal man med en SET med crossoverforvrengning??
    Slike bivirkninger står i manualen med veldig små bokstaver ;D.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det burde jo stå tindrende klart i bevisstheten til den som kobler til sånt tjafs, spør du meg....
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.663
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sånn powerboost funker til bassen, og ikke noe mer.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Legger man like mye penger i powersupplyet på SET-forsterkeren som en sånn add-on -transistoramp koster, får man ENDA bedre kvalitet på bassen. So why bother? ;-)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.663
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kommer jo an på hva slags høyttalere man jobber med, da.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nærmer meg ferdig høyttaler nå.
    Justert nivå i diskanten. Mye skjedde.
    Sitter med et lite hakseslipp her nå, Mari Boine i spilleren.

    Kanskje kan vi nå snakke om H6 klone type endelig versjon.
    I forståelsen er versjon som kan lages med elementer som er lett tilgjengelige.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Hvor mange glade eiere av the clones finnes der ute?
    Jeron med de lilla.
    Nikko03
    H6
    Erik
    Lydfreak
    Andreas
    Ellel
    FallenA snart lykkelig

    Elles er det vel snart et par oppe og går
    i Rjukan
    et par i Nordfjoreid
    Et par på Majorstua.

    Elementer er kjøpt inn av
    Hel
    + en kompis.

    Håper ikke noen er glemt.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    11.297
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Legger man like mye penger i powersupplyet på SET-forsterkeren som en sånn add-on -transistoramp koster, får man ENDA bedre kvalitet på bassen. So why bother? ;-)
    Når det er sagt så er MAE SETn min ikke ferdigbygget og den kommer med andre trafoer etc. Ca 2x10 watt og et helt annet bånndrag 8)

    Dersom det ikke funker så kan jeg kikke etter en 300B sak i push pull. Det burde vel gi opp mot 20 watt. Eller det nye L4 kitet til upgrade ::)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt en kompis på besøk i dag, av det kritiske slaget. Når han sier det ikke låter ikke så værst, ja så er det rimelig bra. Anders er noe for seg sjøl. Men mannen med gullørene syntes det nå låt fint, det vil si at diskanten ikke stakk av. Så da demper vi ikke mer i første omgang.


    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det var vel ikke akkurat noen dårlig test det der, Fallen? Husker jeg ble ubegripelig sugen på et par da jeg leste denne første gangen. Det tok noen år, men så kom jaggu storebror på besøk. ;)
    Jeg har faktisk det bladet liggende i kjelleren. Audiophile var et fantastisk bra blad på begynnelsen av nittitallet, men det tok aldri helt av salgsmessig... Desverre. Alt var liksom både enklere og en god del rimeligere dengang.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    11.297
    Torget vurderinger
    10
    Haavard skrev:
    Har hatt en kompis på besøk i dag, av det kritiske slaget. Når han sier det ikke låter ikke så værst, ja så er det rimelig bra. Anders er noe for seg sjøl. Men mannen med gullørene syntes det nå låt fint, det vil si at diskanten ikke stakk av. Så da demper vi ikke mer i første omgang.

    Håvard
    Jeg elsker dynamikk og hater tynn pistrete lyd med skrikete diskant. Klipsch RB75 er jeg svært fornøyd med. Tror du at vi er på linje da sånn smaksmessig når det gjelder klang?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Haavard skrev:
    Har hatt en kompis på besøk i dag, av det kritiske slaget. Når han sier det ikke låter ikke så værst, ja så er det rimelig bra. Anders er noe for seg sjøl. Men mannen med gullørene syntes det nå låt fint, det vil si at diskanten ikke stakk av. Så da demper vi ikke mer i første omgang.

    Håvard
    Jeg elsker dynamikk og hater tynn pistrete lyd med skrikete diskant. Klipsch RB75 er jeg svært fornøyd med. Tror du at vi er på linje da sånn smaksmessig når det gjelder klang?
    Jeg har nettopp hørt på et sett med Klipsch som er ganske like dine, noen stativ saker. Dette spilte på et Abrahamsen oppsett med aktive basser nedover. Dette ble delt særs vellykket med en Behringer sak. Klipsch spilte hele registeret, og subbene puffet litt ekstra nedover. Likte det jeg hørt, dynamisk og livlig.

    Klang er for meg et litt vanskelig begrep. Jeg forstår det hvordan du opplever lyden/tonene/klangen i et instrument. Her synes jeg at H6 gjør mye bra. De har en kroppslighet som får instrumenter til å stå fram veldig autentisk spør du meg. Dette kan ha noe med at H6 spiler veldig åpent, luftig og rimelig detaljert uten å være overfokusert. Klipsch spiller i mine ører, slik jeg har hørt dem, noe mer lukket/tett og med et mindre lydbilde. Da synes jeg ikke instrumentene i samme grad blir gjengitt slik som på H6.

    H6 klonen er for all del ikke verdens beste høyttaler, den representerer bare en retning innen høyttalertenkining.
    Ikke er den fullrange heller. Men en del av oss har begynt å sette pris på denne lille enkle saken. PRAT har den i stort monn. Den er en musikk formidler, som en rekke andre høyttalere.

    Skulle jeg forandret eller forsøkt noe annet i H6, måtte det være å putte et Tannoy DualConsentric element, 6.5" inn i kassa.
    Papirelement så klart. Og da har jeg vel også sagt noe om min beundring for Tannoy også, har vel stor tro på det de gjør, og det lille jeg har hørt ga mersmak.

    Håvard
     

    bperu

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Tenkte det var på tide å poste noen bilder av H6-klonene mine, tar det som et hint at jeg ble utelatt i listen over kloner :). Disse er plassert i Bergen på roteloftet vårt, og mangler en del på finishen ennå. Planen er å finere dem, men først må jeg lage en ny frontbaffel da denne er preget av hastverksarbeid.
    Uansett så spiller de riktig så fint og kan bare si meg enig i alle de positive tingene som blir sagt om dem i denne tråden.
    Nå holder jeg på å teste dem med en b1-buffer fra Jims audio. Er det noen som har erfaring med denne kontra originalen fra Pass?
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    bperu, du er ikke utelatt, men jeg fikk inntrykk av at du bodde i Nordfjordeid.
    Beklager, hadde deg i tankene.
    Hvordan har det gått?
    Hvordan låter det?
    Du sleit litt med støy en periode mener jeg å huske.

    Håvard
     

    bperu

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Støyen jeg hadde skyldes trolig en kranglete forforsterker som jeg hadde da, + muligens en dårlig lodding eller to på delefilteret. Gjorde flere panikktiltak samtidig så tilslutt var det vanskelig å si hva som var det eksakte problemet. :)
    H6-ene fikk jeg bygget ganske så kjapt på sensommeren ifjor, men etter det har jeg ikke fått gjort så mye med dem. Men planen er å finere dem i løpet av sommeren. Har litt for mye arbeid som må gjøres på huset, som kommer i første rekke.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Var en tur sammen med H.R og lyttet til Kong Hs nyværpede H6cloner i dag. hadde med Bassknørvecd og godt humør. 50 minutter med bassknørveren. Meget effektivt
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Var en tur sammen med H.R og lyttet til Kong Hs nyværpede H6cloner i dag. hadde med Bassknørvecd og godt humør. 50 minutter med bassknørveren. Meget effektivt
    Nå er den, bassknørveren, gått ytteligere 3 timer.
    Zappa plys Zappa, spor 12, begynner å få litt størrelse i front her.
    Calexico koret på spor 1 er litt lenger fremme, iallefall på linje med trommene.
    Kommer seg.

    Takker for konstruktiv kritikk 65finger og H.R. Jeg er jo selv lyttet meg døv på disse klonene.
    MOnacor elementet opptrer litt annerledes enn Vifa elementet, men det er på vei.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Haavard skrev:
    65finger skrev:
    Var en tur sammen med H.R og lyttet til Kong Hs nyværpede H6cloner i dag. hadde med Bassknørvecd og godt humør. 50 minutter med bassknørveren. Meget effektivt
    Nå er den, bassknørveren, gått ytteligere 3 timer.
    Zappa plys Zappa, spor 12, begynner å få litt størrelse i front her.
    Calexico koret på spor 1 er litt lenger fremme, iallefall på linje med trommene.
    Kommer seg.

    Takker for konstruktiv kritikk 65finger og H.R. Jeg er jo selv lyttet meg døv på disse klonene.
    MOnacor elementet opptrer litt annerledes enn Vifa elementet, men det er på vei.

    Håvard
    Jeg er sikker på at det blir Meget bra. Minst på høyde med vifaklonene når de har fått bank noen dager til
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn