Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    RoDa

    Gjest
    Grattis clintern, og fine bilder! (gjerne flere bilder av herligheten ;) )

    R
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Nikko03 skrev:
    Det høres flott ut at det kanskje kan bli enda bedre enn det er nå :)
    Det er nesten ikke til å tro hvor engasjerende det spiller.
    Men en passelig riaa til Lenco'en hadde nok vært på sin plass vil jeg tro.
    Kunne jo vært gøy med noe Diy kanskje.
    Kanskje du får litt inspirasjon av denne tråden, Nikko03. Kan bare anbefale diy, spesielt et riaa kit der det (som oftest) er lave spenniger og strømtrekk er det greit å komme i mål med. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27877.0;all
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Andreas skrev:
    Nikko03 skrev:
    Det høres flott ut at det kanskje kan bli enda bedre enn det er nå :)
    Det er nesten ikke til å tro hvor engasjerende det spiller.
    Men en passelig riaa til Lenco'en hadde nok vært på sin plass vil jeg tro.
    Kunne jo vært gøy med noe Diy kanskje.
    Kanskje du får litt inspirasjon av denne tråden, Nikko03. Kan bare anbefale diy, spesielt et riaa kit der det (som oftest) er lave spenniger og strømtrekk er det greit å komme i mål med. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27877.0;all
    Tusen takk for link til en spennende tråd. Og at jeg blir inspirert er helt sikkert :)
    I og med at jeg ikke har veldig erfaring når det gjelder elektronikk så må jeg nok ha litt idiot sikre løsninger.
    Du vet en tømrer med loddebolt kan gjøre uopprettelig skade ;D
    Men jeg skal nå lese til øye blir stort og vått for å se om jeg kan finne ut av dette.
    Litt av moroa med hobbyen er jo å prøve nye ting.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Grattis clintern, og fine bilder! (gjerne flere bilder av herligheten ;) )

    R
    Ikke gjør bildene så avslørende da, husk jeg er bare en amatørsnekker.
    Focal er ikke lett å frese fint.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Haavard skrev:
    RoDa skrev:
    Grattis clintern, og fine bilder! (gjerne flere bilder av herligheten ;) )

    R
    Ikke gjør bildene så avslørende da, husk jeg er bare en amatørsnekker.
    Focal er ikke lett å free fint.

    Håvard
    Ikke vær så beskjeden Kong H ;D Den microglippen har jeg ikke lagt merke til når høytalerene stod hjemme hos meg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Haavard skrev:
    RoDa skrev:
    Grattis clintern, og fine bilder! (gjerne flere bilder av herligheten ;) )

    R
    Ikke gjør bildene så avslørende da, husk jeg er bare en amatørsnekker.
    Focal er ikke lett å frese fint.

    Håvard
    Å den fresinga der tåler da dagens lys å vel så det synes de er knall fine jeg :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Savner de vakre hvite :'( Det kommer et par til i hus eller hytte etterhvert 8)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Savner de vakre hvite :'( Det kommer et par til i hus eller hytte etterhvert 8)

    Jeg skjønner jo at det ikke er bare bare å sende barna ut av huset ;D
    men de ser ut til å ha kommet til et meget godt hjem.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det er et helvete Nikko. Får heldigvis et nytt par av Haavard etterhvert samt noen andre Hornhøytaler som er litt hemmelige 8)
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    FAEN i HELVETE and THEN SOME...

    Nettopp ferdig med å presentere gårsdagens/nattens 6t sammenhengende musikalske reise med H6, coverbilder og good feel greier og saker. Laster opp og får melding om at fil er for stor, trykker på tilbake knappen og svisj, borte vekk! :mad: i helvete...

    Har en fin bakrus, sola skinner og kverna kaffe og så denne dritten. Det er faen meg for mye..

    Kverner mer kaffe så det holder meg gjennom Kill Bill 8)

    Denne var hinsides bra i går;



    For ikke å snakke om;



    H6 ikke bare taklet, men drev denne med sprut, kontroll og spilleglede med volumknotten på tippen over kl 12 - Herlig!



    MVH

    T
     

    Vedlegg

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    By the way Håvard, snakke om feilskjær i disse H6`ene er nesten som om man skulle vurdert kirurgisk inngrep i Erik Bye sitt høvding ansikt! ;) Sola skinner på dem as we speak og det ligger så mye sjelstekstur i dem at de praktisk talt lever...

    MVH

    T
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    clintern skrev:
    By the way Håvard, snakke om feilskjær i disse H6`ene er nesten som om man skulle vurdert kirurgisk inngrep i Erik Bye sitt høvding ansikt! ;) Sola skinner på dem as we speak og det ligger så mye sjelstekstur i dem at de praktisk talt lever...

    MVH

    T
    Sol i Haugesund, ikke værst.
    Blir inspirert til å skrive litt sjøl om mine opplevelser av H6. La dette bli en kombinert bygge og opplevelses tråd. Det siste er jo hensikten med god lyd.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det har tråden blitt for lengst Kong H. En opplevelse tråd altså :) Kan ikke tvære forsøket på å bygge en klone ut over 40 sider :) Det forsøket er lykkes forlengst. Jeg vil ha en sitrongul H6 :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Det har tråden blitt for lengst Kong H. En opplevelse tråd altså :) Kan ikke tvære forsøket på å bygge en klone ut over 40 sider :) Det forsøket er lykkes forlengst. Jeg vil ha en sitrongul H6 :)
    Sitrongul?
    Hva med skinkerød.

    Håvard
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir mer og mer nyskjerrig på hvordan H6 låter,etter som jeg snikleser i tråden stadigvekk.

    Om et år eller to er det vel bare å banke på en vilkårlig dør i norge,der det mest sannsynlig befinner seg et brunt eller perlevit par klar til nytelse....

    Registrerer nå altså at de har havnet helt i Haugesund,det er jo mer smittsomt enn svineinfluensa.

    Glimrande tråd,som er en fornøyelse å følge med på.


    mvh.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg tror du kan oppgradere til hva det skal være, 65finger. Det kommer likevel til å stå et par H6-kloner i stua. Et eller annet sted. Spillesugne som pokker. Et ekstra sett med horn er jo godt å ha!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg skal ha et par H6 kloner impulse. Jeg funderer på om de skal farves orange eller hvite.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De blir ikke orange !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Du kan til nød få tre dråper svart i det hvite.
    Forresten er det litt oker i de hvite, det er jo orange. Det får holde 65finger.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Er det fargepolitiet som slår til? Pigmentfascisme? Det kan vi da ikke ha, Haavard! Vil mannen ha etpar Jaffa-monitorer, er det vel det han får?? ;-)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Se på nebbet mitt i avataren. Det er fargen sin det. Glem ikke at jeg arbeider for et selskap som bruker den fantastisk vakre farven på sine maskiner :'( Drømmen glipper :'(
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Er det fargepolitiet som slår til? Pigmentfascisme? Det kan vi da ikke ha, Haavard! Vil mannen ha etpar Jaffa-monitorer, er det vel det han får?? ;-)
    Pigmentfascist, fantastisk tittel.
    Den går jeg for. Joda, mannen med fingrene skal få den fargen han vil ha. Jeg er jo stort sett ganske medgjørlig.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Orange lær, Kjenner en skinnmaker som kan fikse det
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    - Når dere monterer sammen platene bruker dere da skruer og lim eller bare lim?

    - Hvilket lim har dere brukt, vanlig hvitt trelim eller PU-lim?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    - Når dere monterer sammen platene bruker dere da skruer og lim eller bare lim?

    - Hvilket lim har dere brukt, vanlig hvitt trelim eller PU-lim?
    Jeg kjøpte meg en kjeksmaskin/lamellfres på Claes Ohlson.

    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=38882255

    Tre kjeks på langsidene, og en på topplata.
    Dette gjorde liminga ekstremt mye lettere.

    Lim? Vanlig trelim, gjerne vinterlim. Det skal ikke være vannløselig i sammegrad.
    Casco er helt greit. Billig lim fra Europris hadde jeg holdt meg unna.

    Håvard

    PS HVis du ser på Nikko sine høyttalere og byggebilder så vises "kjeksene" der.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Tipper det blir lettere med slik fres, ja. 600,- er nå en ganske fin 6,8uF kondis da om man skal regne slik :). Får saget et slags spor i platene fra leverandøren så jeg tror limingen skal gå uten lameller, men jeg skal vurdere det. (Kanskje jeg må tipse gamlingen om at det er et verktøy han ikke har...).
    Vinterlim har jeg i uteboden. Har det overlevd Tromsøvintern der så kan det vel brukes til høytalere også. Pu-lim har jeg brukt noen ganger og det er jo et helv.. å få vekk det overflødige.
    Mens jeg er igang med skrivingen: De interne platene, brukte du lameller når du monterte dem også, Haavard.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Tipper det blir lettere med slik fres, ja. 600,- er nå en ganske fin 6,8uF kondis da om man skal regne slik :). Får saget et slags spor i platene fra leverandøren så jeg tror limingen skal gå uten lameller, men jeg skal vurdere det. (Kanskje jeg må tipse gamlingen om at det er et verktøy han ikke har...).
    Vinterlim har jeg i uteboden. Har det overlevd Tromsøvintern der så kan det vel brukes til høytalere også. Pu-lim har jeg brukt noen ganger og det er jo et helv.. å få vekk det overflødige.
    Mens jeg er igang med skrivingen: De interne platene, brukte du lameller når du monterte dem også, Haavard.
    Nei, det gjør jeg ikke.
    Det jeg pleier å gjøre er å lime front, topp og bakplate til en side.
    Deretter tegner jeg opp hornmunningen, eller der platene til hornet skal være. Når det er gjort skjærer jeg ferdig de to platene som skal bli hornet, finner riktig vinkel og bruker lim til å feste en og en.Begynner nederst ved åpningen.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Høres ut som en bra metode. Driver også og undersøker priser på finér flak til MDFen. Ganske dyrt det jeg har vært borti til nå. Blir fort kilokroner til et par kloner.
    Fulgte også opp tipset ditt, Haavard, om bjerkefinér som platemateriale, men det hadde ikke leverandøren inne og således ble det enklere med MDF.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Høres ut som en bra metode. Driver også og undersøker priser på finér flak til MDFen. Ganske dyrt det jeg har vært borti til nå. Blir fort kilokroner til et par kloner.
    Fulgte også opp tipset ditt, Haavard, om bjerkefinér som platemateriale, men det hadde ikke leverandøren inne og således ble det enklere med MDF.
    Du kan etterfinere med 5 mm mdf, i bjørk.
    Tar det lang tid å få bestilt der oppe ;)
    Send meg en pm, så kan du få tlf min. Bare å ringe når du måtte trenge.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Ang finish snakket jeg også med en fra sykkelklubben som eier et lakkverksted. Han mente at å selv rulle på farge og klarlakk var et godt og rimelig alternativ. Jeg skulle så slipe det ned og la det stå ca en mnd for å la alt av gasser i lakken dampe ut. Deretter kunne lakkverkstedet legge på det siste strøket med klarlakk, noe de kunne ta sånn "innimellom" for at det ikke skulle bli kostnad på det. Sluttresultatet skulle så bli ganske bra mente han. Kostnadsmessig er dette å foretrekke fremfor finér, og arbeidet med å slipe ned lakke blir tross ganske store flater kanskje ikke så mye mer jobb enn å legge finér.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Ang finish snakket jeg også med en fra sykkelklubben som eier et lakkverksted. Han mente at å selv rulle på farge og klarlakk var et godt og rimelig alternativ. Jeg skulle så slipe det ned og la det stå ca en mnd for å la alt av gasser i lakken dampe ut. Deretter kunne lakkverkstedet legge på det siste strøket med klarlakk, noe de kunne ta sånn "innimellom" for at det ikke skulle bli kostnad på det. Sluttresultatet skulle så bli ganske bra mente han. Kostnadsmessig er dette å foretrekke fremfor finér, og arbeidet med å slipe ned lakke blir tross ganske store flater kanskje ikke så mye mer jobb enn å legge finér.
    Det er et lite problem med mdf.
    Det krymper. Se bare på noen av de avslørende bildene jeg har lagt ut. Du må under alle omstendigheter sparkle før du lakker. De kan gjerne stå en måned, men det viktigste er nok temperatur og luftfuktighet. regner det den dagen du drar til alkkverkstedet så tror jeg nesten det er gjort med hensyn til striper i limfugene.

    Å lime 5 mm bjørkefiner er ganske enkelt.
    Gjort på høyttalerne under, det DIY prosjekt jeg har stående en plass.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Andreas skrev:
    Ang finish snakket jeg også med en fra sykkelklubben som eier et lakkverksted. Han mente at å selv rulle på farge og klarlakk var et godt og rimelig alternativ. Jeg skulle så slipe det ned og la det stå ca en mnd for å la alt av gasser i lakken dampe ut. Deretter kunne lakkverkstedet legge på det siste strøket med klarlakk, noe de kunne ta sånn "innimellom" for at det ikke skulle bli kostnad på det. Sluttresultatet skulle så bli ganske bra mente han. Kostnadsmessig er dette å foretrekke fremfor finér, og arbeidet med å slipe ned lakke blir tross ganske store flater kanskje ikke så mye mer jobb enn å legge finér.
    Høres ut som det er gjort i håndvendig, ja. Sikkert helt problemfritt. Som alt annet du hiver deg rundt med. ::) ;D

    (Nå mobber jeg deg mye, Andreas. Oh well. Du får stjele litt sympati fra kjærringa over at du blir mobba.)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Mbare skrev:
    Nå mobber jeg deg mye, Andreas.
    Hva har man da venner for... ;D

    Haavard: Hvis man legger 5mm bjørkefinér utenpå MDF-platene (som jeg nå har i bestilling med mål fra H6-kassen) så øker jo bredde/høyde på baffelen. Det kan vel ha litt å si for konstruksjonen?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Mbare skrev:
    Nå mobber jeg deg mye, Andreas.
    Hva har man da venner for... ;D

    Haavard: Hvis man legger 5mm bjørkefinér utenpå MDF-platene (som jeg nå har i bestilling med mål fra H6-kassen) så øker jo bredde/høyde på baffelen. Det kan vel ha litt å si for konstruksjonen?
    Tror du det ;D
    Jeg tror ikke det. Vi snakker om 1 cm til sammen sidelengs.
    I filteret er det ingen baffelstepkompensasjon i det hele. egentlig har jeg ikke peiling på dette rent teksnisk, men den ene centimeteren kan vel da ikke gjøre allverden.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Haavard skrev:
    Tror du det ;D
    Jeg tror ikke det. Vi snakker om 1 cm til sammen sidelengs.
    I filteret er det ingen baffelstepkompensasjon i det hele. egentlig har jeg ikke peiling på dette rent teksnisk, men den ene centimeteren kan vel da ikke gjøre allverden.

    Håvard
    Har heller ingen peiling på konstruksjon av høytalere eller ambisjoner om å gå inn i problematikken. Hadde en slags oppfatning om at baffelens utforming var av betydning. Er fortsatt skeptisk til 5mm dog. Har lest slike finér - guider på nettet om hvordan man får det pent kant mot kant og det ser jo enkelt ut. Må bli litt mer fikling med 5mm, ikke minst når man skal pusse ned kantene til å ligge pent mot hverandre.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Eller hva med å runde av hjørnene slik at finér-lagene synes? Kan bli ganske fint det trur jeg, har sett noen som har gjort det, dog med tykkere finér.

    - Slarssen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn