Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    [/quote]en bosch med ekstern strømforsyning, ny nettkabel og et dynavector borr gruser Makita med god margin Nikko, det vet du innerst inne 8)
    [/quote]

    Ok da jeg veit det, men det er bare så fo*#%! bitende å innrømme når jeg har så mye Makita ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Fargevalget ble til slutt det samme som sist HC hvitt med tre dråper sort.
    Og det er du sikker på?
    Husk det er jeg som maler dem ;)

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Uffda! det er sant. haavard tenker: Rødt fordi det sner, grønt sinna i dag. lurer på hvilken farvekombo Haavardo ender på?
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg har en liter eller to med Ferrari-rød stående Haavard, kom innom etter den du, så bling faktoren blir ivaretatt :)
    Hvite høyttalere er kjedelig ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Uffda! det er sant. haavard tenker: Rødt fordi det sner, grønt sinna i dag. lurer på hvilken farvekombo Haavardo ender på?
    Du er inne på noe. Det vi snakker om er nano maling. Reparerer seg selv med elektriske impulser. Ved å koble høyttalerne til pulsklokka di vil de også skifte farge etter sinnstemningen din.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    en farve per side takk! rødt,grønt, blått samt gull i front
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Her skal delefiltert gjemme seg ;)
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Her er de "ferdige" mangler forsatt litt deler til delefilteret.
    Litt dårligere bilder i dag kona reiste på tur med god kameraet :)
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det Valentino :)
    Morro med litt Diy prosjekter
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kom med noen nærbilder av beina og feste av den platen. Det ble veldig bra.
    Er litt usikker på om den platen under spiksene er beste løsning, men test det ut.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Glemte å skrive at dette ser veldig bra ut.
    Hva slags maling har du brukt?

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det Håvard :)
    Malingen jeg har brukt er egentlig en betong maling ,veldig slite sterk ,men det beste med den er at den
    flyter veldig bra ut uten å sige :)
    Så til innfestningen av plata til spiksene, jeg har skrudd den fast i bøkeplata med 3 ankerskruer sånne som brukes på
    bmf beslag grove gjenger å lite hue sitter som f ;D
    Kommer nok noen flere bilder når god kameraet er hjemme igjen :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.574
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lekre greier!
    gratuelerer.

    har du fått sammenlignet dem med andre h6-kloner rundt omkring?

    får alltid et nostalsgisk rykk når jeg ser impulse-høyttalere. :D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Takk til 65finger og Gago for hyggelige tilbakemeldinger :)
    Jeg har ikke fått prøvd dem ennå pga manglende deler til delefilter kommer vel i dag håper jeg :)
    Da skal det ikke drøye lenge før de første lytte inntrykkene er på plass i denne tråden :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Det klør i byggefingrene når jeg leser denne tråden, virker som en "hånd i hanske" HT for oss med hjemmelagde rørforsterkere. Sitter å lurer på flere ting etter å ha leste gjennom tråden: Hvor får dere f.eks tak i http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h223_ca17rc.pdf elementet, og er det et poeng å bruke focal domen kontra den vifa/peerless diskanten som eltek har?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Det klør i byggefingrene når jeg leser denne tråden, virker som en "hånd i hanske" HT for oss med hjemmelagde rørforsterkere. Sitter å lurer på flere ting etter å ha leste gjennom tråden: Hvor får dere f.eks tak i http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h223_ca17rc.pdf elementet, og er det et poeng å bruke focal domen kontra den vifa/peerless diskanten som eltek har?
    Den bassen kan du bare se langt etter. Desverre. :p
    Om du bruker Vifa eler Focal handler for noen om preferanser. Jeg sverger nok til Focal (tror jeg), men Vifa saken er ikke dårlig den heller, la det være sagt.

    Det databladet som dukker opp i linken din er ikke en CA17RC, men en CA17RCY. De er forksjellige. Vet ikke hvorfor seas opprerer med samme datablad for to ulike elementer. Feil på siden?

    I denne clonen sitter det et Vifa element som sannsyligvis er ganske likt det som sitter i Living Voice høyttalerne. Du kan jo bare lese et annet sted på forumet hvor gode disse er, eller hva du sier du Gago. Et kupp for prisen.

    PS Skal snart skrive litt om element valg i denne tråden.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Haavard skrev:
    PS Skal snart skrive litt om element valg i denne tråden.

    Håvard
    Bra, det trengs. Ellers er det jo bare å si at det er flotte HT dere har bygd. Følger tråden..
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Da var min versjon av H6 høytalerene testet for første gang med Sony cdp-ce525 cdspiller, Rotel Rtc940-ax forforsterker,
    og en Rotel Rb-970 bx 2*60 watt effekt forsterker.
    Jeg satt meg godt til rette å fyra opp. Så datt kjakan langt ned på magan. :eek:
    Og for å sitere en liten kjent spirrevipp ,fra en god norsk film. "Nei dra meg nå baklengs inn i fuglekassa" :)
    Når kom Øystein Sunde/Madrugada og Ac/Dc hjem til meg a. Jeg har aldri hørt noe så "Riktig" i hele mitt liv.
    Nå sitter jeg bare å gliser å bytter cd'er helt frenetisk. Jeg har fått mye "NY" musikk det kan jeg love dere.
    Som jeg skal kose meg med i lang tid fremover. ;D
    Da vil jeg benytte anledningen til å Takke Trådstarter/Håvard for all hjelp med elementer, tegninger ,og hyggelige samtaler.
    Dere andre vil jeg takke for gode beskrivelser av egne H6 høytalere ,og lytteinntrykk.
    Samt masse positive og hyggelige tilbake meldinger. :)
    "For Those About To Rock (We Salute You)"Sier Brian Johnson. Det samme gjør jeg til alle her inne TUSEN TAKK for hjelpen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Morsomt å høre at det låter så bra Nikko :D det er en fantastisk konstruksjon. Husk! du er ikke av "skrive lytteinntrykk kroken" enda.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Å nei jeg skal ikke hoppe av karusellen enda ,men må ta noen skikkelige runder her så kommer jeg vinglende
    tilbake med flere betraktninger :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er sjuk idag, og kan skrive litt på dagtid.
    Morsomt at du likte det du hørte. Som sagt er dette en høyttaler som er et funn til prisen. Satt og spilte selv i går på et sett, og det funker helt fantastisk. Man trenger ikke så mye mer. Det spørs om du ikke skal spare til et sett med Focal diskanter. Både Vifa og Focal er veldig bra, men jeg ble litt sjokka da jeg igjen begynte å spille på Focal, makan til mye informasjon som dukket opp.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Ja detta er morro

    det blir vel kanskje Focal med tid å stunder :)

    Her er ett par bilder et av spikes innfestning og et av delefilteret.
    delefilteret har ikke de dyreste delene i seg pga økonomi. Jeg har brukt mye dyrere deler før ,men aldri hatt makan til lyd
    Zobel er montert nå men ikke da bilde ble tatt.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt om diskanter til denne clonen.
    Jeg har testet ut 4 diskanter i clonen.
    1. Focal TC120 Tdx2
    2. Vifa DX25TG 05-04
    3. Focal TC120 Tdx5
    4. Focal Ti 120

    Alle disse diskantene fungerer bra.
    Sjøl synes jeg Focal sine er de som låter best. Mange vil tro at Focal låter skarpt og kantete, det gjør de ikke i denne konstruksjonene. Her er masse detalaljer og luft. Lyttetretthet finnes ikke. Av Focalene er ti 120 i en annen liga, det vil di Adeccoligaen. Dette er et bilelement med titan membran. Ikke fullt så opppløst og luftig som de andre.

    Vifa DX25 er en diskant som låter annerledes enn de andre. Denne sitter i en Proac D80, og jeg velger å tro at Proac vet noe om diskanter. Dette er en god diskant, og man skal ikke avskrive dene selv om den koster en 1/4 av Focal. Umiddelbart føles ikke denne like detaljert og luftig som Focalene, og ja, jeg har hørt luftigere domer enn denne. Den heller mot de varme og er veldig ørevennlig, men allikevel detaljert og luftig. Den er ikke bare like "being there" som Focal. Focalen kan føles som om ha noe mer "speed".

    Det er sikkert mange andre diskanter som kan brukes i denne clonen. Focal er det som kommer nærmest originalen. I H6 sitter det en kevlardiskant fra Focal. Disse er av og til å se på ebay. Du må nok betale litt, men ikke helt avsindige priser.
    Kravet til diskanter i denne clonen er:
    Følsomhet på mer enn 91 db.
    Lavt FS som mulig.
    En diskant skal kunne brukes i et 1. ordens filter.

    Focal diskantene kan være vanskelige å få tak i, men Speaker City i USA har dem nå på lager. Tror ikke de er å få tak i Norge, jeg vet ikke om noen som selger. Sist jeg kjøpte fra USA kom det hele på ca 2200,- per par.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Flott, dette var fin info Haavard. Har søkt litt etter elementer på veven uten særlig resultat. Kanskje du skriver litt om bassene også etterhvert?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Flott, dette var fin info Haavard. Har søkt litt etter elementer på veven uten særlig resultat. Kanskje du skriver litt om bassene også etterhvert?
    Det kommer info om bassene og.

    håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nå gleder jeg meg veldig til snart å få H6 kloner i hus igjen spesielt etter å ha lest om Nikkos erfaringer :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Basselementer til H6.
    Jeg har i H6 brukt 3 typer bass elementer.
    1. Vifa C17wh16-08
    2. Vifa C17wg69-08
    3. "De ungarske"

    Alle disse elementene spiller bra i H6. To skiler seg ut.
    For å begynne med det siste elementet. Dette er et element jeg tok med meg fra Ungarn da jeg besøkte Norbert i høst (se tidligere i tråden). Han har kontakter hos en liten høyttalerfabrikk, og kan boltre seg litt som han vil. Han har laget et element av papir og carbon. Veldig lett og passer fint inn i H6 konstruksjonen. Dette elementet spiller veldig åpent og detlajert, men har desverre ikke den lille pondusen nedover som Vifa elementene.

    De to andre elementene er fra Vifa sin berømte C17 serie. Disse er laget med et utall av benevnelser. Se første bilde under. C17 blir brukt i mange forskjellige høyttalere på markedet. Desverre ser det ut som disse elementene ikke er lette å få tak i lenger. De blir produsert for komersielle høyttalerfabrikker, men ikke oss DIY'ere. Living Voice er vel et glimrende eksempel på hvor gode disse elementene er, selv etter 20 i produksjon. Dali 104 har også en variant av C17 installert.

    Man skulle tro at disse to elementene skulle låte veldig forskjellig utfra parametre. Jeg har testet begge i clonen og begge passer veldig bra. WG versjonen har kanksje en større festpukkel der nede, og spiller kanksje ikke så stramt som WH. Men oppover i mellomtonen gjør de begge en glimrende jobb. Det kan kanksje være en løsning å sette på en ekstra magnet for WG versjonen. Festpukkelen vil kanskje ikke forsvinne, men den blir kanskje strammere/tørrere. I dag er ikke WG versjonen å oppdrive, kanskje 4 ohms versjonen.

    Jeg har nå bygd tre par med H6 cloner, og vært støttekontakt på det 4.
    Disse befinner seg i Oslo (1 par ikke levert ennå) og på Lena. På Rjukan står det et par, i Kristiansund er det kanskje et par på gang og kanskje et til i en annen by jeg ikke kan røpe. Morsomt.

    Og til slutt. At et gammelt papirlement med coating kan gjøre så mye av seg, lage så mye trøkk, skape så mye musikkglede, liv og røre og fremdeles, etter 20 år i bransjen, er konkurransedyktige bøyer jeg meg i støvet for.

    Litt bilder.
    1. Vifa tabell.
    2. Vifa WH
    3. Vifa WG
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Nå har jeg spilt musikk i noen timer sammenhengende jeg vet ikke åssen jeg skal få ordlagt meg riktig.
    Jeg har fått dynamikk trur jeg det heter. Jeg hører anslag på piano ,og jeg tar meg selv i å sitte å vente på neste anslag
    som jeg hører er litt hardere en det forrige er det mulig. ???
    Så var det akustisk gitar ,og el gitar hva skal jeg si, lyden bare står i rommet, perverst morro hvis det er lov å si det sånn.
    Jeg har alltid ,så lenge jeg kan huske vært fasinert av saksofon ,men nå etter h6 kom i hus får jeg regelrett ståpels det er helt vilt.
    Og vokalistene har kommet inn i rommet mitt ,hvis jeg lukker øya er jeg sikker på at jeg kan ta på artistene. :)
    Det er i tillegg en imponerende bass gjengivelse i disse høytalerene. Jeg har aldri hørt maken fra en så "liten" høytaler.
    Alt i alt kan jeg vel si at dette har fungert som det reneste vekkelses møte, jeg er hel frelst. ;D
    Det er nok store muligheter for forbedringer i annlegget mitt, med hensyn til forsterkere,kilde,og kabler.
    Men noen bedre oppgradering en H6 clonene, trur jeg man skal lete lenge etter.
    Så akkurat for øyeblikket spiller jeg musikk på det utstyret jeg har å gliser fra øre til øre . ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Finsnekkringen betaler seg Nikko :) Gøy å høre(rettelse lese) at du er fornøyd. Ser frem til å få kloner tilbake selv jeg.
    Flott beskrivelse forresten
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde besøk i dag jeg også som hørte på clonene dine 65.
    De ble vel imponert de også.
    Så jakten på et sett basser til har startet.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det 65finger ,at finsnekkringen har lønt seg er helt sikkert :)
    Jeg synes egentlig at ord blir litt fattige.
    Får håpe dine kommer i hus snart, før abstinensene blir for harde ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    det blir morro å høre hva nye delefilterkomponenter eventuelt har å si også. Kommer oppover lørdag formiddag haavard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nikko03 skrev:
    Takk for det 65finger ,at finsnekkringen har lønt seg er helt sikkert :)
    Jeg synes egentlig at ord blir litt fattige.
    Får håpe dine kommer i hus snart, før abstinensene blir for harde ;D
    Abstinensene river i ører og kropp. Ikke helt det samme med PSB alpha T1 (Som har vært en fin erstatning) haavard har gjort en kjempejobb så det er verdt ventetiden :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    det blir morro å høre hva nye delefilterkomponenter eventuelt har å si også. Kommer oppover lørdag formiddag haavard
    Gleder meg til å høre disse ølboksene av noen kondensatorer.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Her er en dårlig og en god nyhet.
    Det finnes ikke noen par med Vifa C17WH16-08 igjen i verden. :mad:
    Den gode nyheten ;D er at det er et annet element fra en annen fabrikant som virker veldig lovende. Stort samme qts, vas og fs. Det er visst de parameterne som er litt viktige har jeg forstått.

    Kommer tilbake med mer info.
    Ellers kan vel kanksje noen ta jobben med å skru ut elementene fra Dali 104 og se hva som står på dem. Er ganske sikker på at de kan brukes. Bakdelen med disse Dali 104 er at de stort sett er fra 1995-1996 og eldre. Skumopphenget på disse bassene er desverre ikke veldig glad i lys. Kan bli litt morkne.

    Håvard
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Stort sett samme?

    Hvor store har forskjeldene på delefilterene, i de forskjeldige klonene, vært så langt?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellene er ikke så store.
    I disse clonene sitter det 1. ordens filter. Ungarnbassene bruker sammer verdi på spolen som bassene fra Vifa. Små justeringer på diskantene. Det er stort sett verdi forandringer på komponentene. Grunnprinsippet om 1.ordens deling følger alle klonene. Også prinsipppet om bruk av zobel. L-pad er ikke til å unngå som regel.

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn