Det ligger 18 stk i hver pose........
God kveld
Forberedelser. Det ligger 18 stk. matchede Fet-transistorer i hver pose. 8 poser x 18 fet-transistorer blir 144 stk. Så mange går det med når man skal bygge to Pass Labs XA 160.5 kloner. 2x160 W pur ren Kl. A. To varmeovner, to stk. blodslit, 2 stk. langtidsprosjekter, 2 stk. som blir moro å få ferdig........hvis jeg får det til da ?
96 av disse 144 transene ble loddet UT av disse kortene:
Skal man bygge en XA 160.5 kopi, så må det være riktig antall utgangs-fets. Kina- kortene hadde plass til 48 stk. pr. kanal. En ekte Pass har 72 stk. pr. monotrinn. DERFOR har vi designet nye kort ! Dette har tatt tid.........lang tid, men nå er de satt i produksjon. Gerber-filene er godkjent, og betalingen er gjort
For å få loddet ut de 96 transene fra Kina-kortene, så ble det brukt en loddegryte. Dette er den letteste og mest skånsomme måten å få de ut på. Dette ble gjort på jobben av meg og min kollega. Tok ca. 1.5 timer å få de ut. Alt gikk etter planen, og de ble tatt med hjem.
Kom hjem, middag, og så fjerne noe overflødig tinn på benene på transene.
Rettet ut 90 graders knekk på alle 96. Benene var ikke kappet, så de er like lange som opprinnelig.
Målt ut hver eneste en. De var fantastisk jevne, men Vgs. målingene viser en høyere verdi, enn målt med den lille testeren.
(Jeg har laget en ny tester etter Nelson Pass anbefalinger, og måler nå ved 170mA ). Det er ikke noe galt med mine første målinger, matchingen er veldig bra. Jeg byttet ut bare 7>8 stk. av de opprinnelige 96. Men det er lettere og stabilere å måle ved 170mA.
La så til 6 par pr. kort. Disse ble også målt en gang til. Nøyere kan det ikke gjøres !
Sluttresultatet ble slik:
Utgangskort 1:
18 stk. IRFP 240: Vgs. : 3.64 V
18 stk. IRFP 9240 : Vgs.: 3.68 V
Utgangskort 2:
18 stk. IRFP 240: Vgs.: 3.64 V
18 stk. IRFP 9240 : Vgs.: 3.68 V
Utgangskort 3:
18 stk. IRFP 240: Vgs.: 3.66 V
18 stk. IRFP 9240 : Vgs.: 3.69 V
Utgangskort 4 :
18 stk. IRFP 240: Vgs.: 3.66 V
18 stk. IRFP 9240. Vgs.: 3.70 V
Synes dette ble knallbra, og er meget fornøyd. Nå gleder jeg meg til kortene kommer. Ca. 4 dagers produksjonstid, og de blir sendt med DHL.
Mvh.
Johnny
N.B Alle mine fets som er for salg har blitt målt ut en gang til med den nye testeren. Ikke store avvik fra første måling, men de viser en høyere Vgs-verdi. Så de falt stort sett ned i samme poser, men med ny påskrift av høyere Vgs. verdi.