Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Helt enig med Ingeniøren her.. displayet slo meg med en gang, ditt virker mer skarpt, originalen virker mer "ute av fokus"...og så synes jeg slipinga på fronten til passen virker litt grov, mulig det er bilde men men.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Da var DC-offset grovjustert på UGS-moduler og buffer-moduler. Det gikk greit å få de ned til under +/- 1mV. Tror UGS-modulene blir enda mer stabile når kjøleprofilene blir montert, slik at ALLE transistorene får samme temperatur.
    Jeg har akkurat pakket ned kjøleprofiler, pynte-ring, volumknapp og fjernkontroll for eloksering. Kjøleprofilene og pynte-ringen blir eloksert sort. Fjernkontrollen blir eloksert "natur".

    Ingeniøren


    Din er finest !

    Liker spesielt den blankle volumknappen som matcher trykk knappene
    Volumknappen må jeg gjøre noe med. Den kan ikke være slik den er nå (rå-alu.), den vil oksidere og bli stygg. Meningen var å eloksere den i "natur", slik som selve fronten. De seks trykk-knappene i fronten er i krom-utførelse , så hvorfor ikke forkromme selve volumknappen ? Tror det skal la seg gjøre, men vet mer om dette i morgen.
    Sitat fra Gundersen Galvano's hjemmeside:

    •Kromat på støpte og profilerte aluminiums deler.
    Noen som vet noe mer om dette ?

    Noe jeg ikke har fått justert inn er: Z-inn på Muse volumchippene, se vedlagt skjema. Hvordan skal jeg justere dette inn....Armand ?


    Skjema : Vis vedlegget Left_preamp v1.2.pdf

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Da var alt levert til Gundersen Galvano i Sarpsborg :)

    Volumknappen må jeg gjøre noe med. Den kan ikke være slik den er nå (rå-alu.), den vil oksidere og bli stygg. Meningen var å eloksere den i "natur", slik som selve fronten. De seks trykk-knappene i fronten er i krom-utførelse , så hvorfor ikke forkromme selve volumknappen ? Tror det skal la seg gjøre, men vet mer om dette i morgen.
    Sitat fra Gundersen Galvano's hjemmeside:

    •Kromat på støpte og profilerte aluminiums deler. Noen som vet noe mer om dette ?
    Og da fikk jeg svar på det. Det går fint å få krom på ubehandlet alu. :) Så da blir volumknappen i krom, slik som trykk-knappene. Ringen rundt blir eloksert sort. Håper det ikke blir for mye "bling" ?
    Fjernkontroll: Eloksert i "natur"
    Heathsinks eloksert sort.

    Muligens klart på Fredag :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    Noe jeg ikke har fått justert inn er: Z-inn på Muse volumchippene, se vedlagt skjema. Hvordan skal jeg justere dette inn....Armand ?

    Mvh.
    Johnny
    Dette justerer du best ved å sende eksakt likt signal inn på begge kanaler på MUSES volumchippen. Dette kan f.eks oppnås ved å koble sammen JP1 og JP2. Alternativt ved å koble sammen høyre og venstre inngang.
    Man justerer så RV1 og eventuelt RV2 til man måler eksakt samme nivå på TP5 og TP6
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)

    Siden dette er en balansert pre. , så kortslutter jeg altså + og - inngangene på muse chippen ved å kortslutte JP1 og JP2. Kjører så en generator inn, og justerer så jeg har samme nivå på TP5 og TP6. Vil ikke disse trimmepots virke som en volumkontroll føre Muse-chippen og samtidig bestemme impedansen ? Hva med nivå ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    642
    Antall liker
    2.860
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig fint gjennomfort prosjekt, resultatet ble flott! Synes også at volumhjul og ring passet veldig godt på fronten. Ikke noe bling i det hele tatt. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Den remoten var pen. Hvor har du rappa den? Ellers gratulerer med nesten målgang på et superflott prosjekt. Krommet volumknapp er innenfor. KROMSCHTAG!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert!

    Går det an å spørre om prisen på eloksering? Har alltid sett for meg at det er grisedyrt, men aldri sjekket...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Den remoten var pen. Hvor har du rappa den? Ellers gratulerer med nesten målgang på et superflott prosjekt. Krommet volumknapp er innenfor. KROMSCHTAG!
    Hei Trond :)
    Remoten har jeg rappa av Roar Malmin . Neida, har nok betalt for den. Den er omprogrammert til Philips RC5 kode av Armand for å passe til mitt formål.
    Deilig tung sak med kjempegod rekkevidde! :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Lekkert!

    Går det an å spørre om prisen på eloksering? Har alltid sett for meg at det er grisedyrt, men aldri sjekket...
    Hei :)
    Kan ikke si noe annet at det ER dyrt. Nå betalte jeg for alt samlet (inkl. forkrommingen av volumknapp), så hva kun elokseringen kom på, aner jeg ikke.

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Trondmeg

    Ellers gratulerer med nesten målgang på et superflott prosjekt. Krommet volumknapp er innenfor. KROMSCHTAG!
    Er snart målgang, nå ja . Et oscilloscop og en tonegenerator er på vei fra England. Ikke noe dyre fancy greier, men det duger til mitt formål. Har det på plass en gang i neste uke. Orker ikke å drasse på dette settet inn på jobben for å måle og justere.
    Hyggelig og moro at dere synes forkrommingen av volumknappen passet inn :)

    Mvh.
    Johnny
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Feiteste fjernkontrollen ever med signatur fra Malmin og Armand!! :)

    Den er solid og tåler sikkert en Leopard Tanks!!
    Eneste fjernkontrollen som waffe ikke har sluppet i gulvet enda, men er vel den som egentlig tåler det mest! :)
    Mer redd for gulvet enn fjernkontrollen når den dagen kommer...

    20170317_195746.jpg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Vi tåler ett bilde til ? Dessverre så glemte jeg å trykke på fjernkontrollen, så displayene har dimmet ned. De gjør det automatisk etter hver gang man har utført noe (slik som for eks. å regulere volum, eller skifte inngang) De lyser sterkt i ca. 10-11 sek etter en kommando, så dimmer de ned.
    Motlys og ned-dimmet:

    IMG_3119.jpg


    Bildene er tatt med en i-phone 6 . Nå må jeg få kjøpt meg et ordentlig kamera snart !

    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.636
    Torget vurderinger
    23
    Synd med de blå lysene da...:rolleyes: Vel vel. Neste gang! :D Dette ble gærbra!!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Synd med de blå lysene da...:rolleyes: Vel vel. Neste gang! :D Dette ble gærbra!!
    Hei Slukster :)
    den vanskeligste mannen å tilfredstille her inne :p Hvilken farge skal det være da ? Nei, blå skrift i displayer = blå dioder.Det gjelder å holde stilen, serru ;)
    Og så heter det GØRBRA ikke gærbra, hva er det ?

    Litt musikk må vi ha


    Og så klart The Boss !




    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.636
    Torget vurderinger
    23
    Ja - men det er TYPE blåfarge det er snakk om!! EN varm blå slik som på mine SIT er helt ok. Så har jeg en Origen musikkserver, den har den skarpe harde blåfargen som er helt for jævlig igjen. Og Ine, den blåfargen du har i displayet er helt fin - hadde fargen på de to diodene matchet så hadde SlukApproberingen vært i havn. Slik det er nå kan jeg ikke gå god for produktet :rolleyes:

    Og jeg sier gærbra så mye jeg vil!! Det er DIY for gørbra, som jo alle sier. GÆRBRA! Mye coolere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    OKApprobert er en mye høyere tittel, overgår Nobels Fredspris! :D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Ja - men det er TYPE blåfarge det er snakk om!! EN varm blå slik som på mine SIT er helt ok. Så har jeg en Origen musikkserver, den har den skarpe harde blåfargen som er helt for jævlig igjen. Og Ine, den blåfargen du har i displayet er helt fin - hadde fargen på de to diodene matchet så hadde SlukApproberingen vært i havn. Slik det er nå kan jeg ikke gå god for produktet :rolleyes:

    Og jeg sier gærbra så mye jeg vil!! Det er DIY for gørbra, som jo alle sier. GÆRBRA! Mye coolere.
    Hehe. Varm blå? Smak på den. Høren lyden av tysk humor og svensk rødvin. Gurbra...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Ja - men det er TYPE blåfarge det er snakk om!! EN varm blå slik som på mine SIT er helt ok. Så har jeg en Origen musikkserver, den har den skarpe harde blåfargen som er helt for jævlig igjen. Og Ine, den blåfargen du har i displayet er helt fin - hadde fargen på de to diodene matchet så hadde SlukApproberingen vært i havn. Slik det er nå kan jeg ikke gå god for produktet :rolleyes:

    Og jeg sier gærbra så mye jeg vil!! Det er DIY for gørbra, som jo alle sier. GÆRBRA! Mye coolere.
    Hehe. Varm blå? Smak på den. Høren lyden av tysk humor og svensk rødvin. Gurbra...
    Takk Trond ! TAKK !:)
    Har gitt opp Sluket nå ;) Noen andre får prøve seg å få sine DIY-prosjekter SlukApprobert. Jeg gir opp ! Lykke til dere andre :)
    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.636
    Torget vurderinger
    23
    Snakk om å snuble på målstreken! :D Du får vel få godkjent da, ellers blir vel sutring ikke til å holde ut!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hehe ,
    Sluket du er så lettlurt ! :p Tenk å gi meg en godkjent, uten å vite om det kommer lyd ut av "burken" ? For det er fortsatt en "burk", ikke noe annet. Nytt oscilloscop og tonegenerator lander i Halden på Onsdag. Først DA, får vi vite om burken gjør noe som helst med et signal inn.
    1-0 til meg ;)
    Jeg tenker,..... du MÅ ha trua på meg :D

    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.636
    Torget vurderinger
    23
    Lyden er ikke så viktig - det er selve byggeprosessen, fremdrift, design og finish som teller! At det spiller før eller siden tar vi som en selvfølge. Men husk at approbasjoner kan trekkes tilbake umiddelbart, også som følge av kjepphøye kommentarer fra byggeren osv. Dette til etterretning.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Lyden er ikke så viktig - det er selve byggeprosessen, fremdrift, design og finish som teller! At det spiller før eller siden tar vi som en selvfølge. Men husk at approbasjoner kan trekkes tilbake umiddelbart, også som følge av kjepphøye kommentarer fra byggeren osv. Dette til etterretning.
    Men herre gud da mann - finn deg et annet forum ! :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)

    60 stk. 3mm stoppskiver senere.......klare til montering:

    IMG_3127.JPG


    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.636
    Torget vurderinger
    23
    Stoppskiver? Ikke frest ut sylindre? :(
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)
    etter å montert kjøleprofilene, så ser jeg nå hvorfor de skal være der. De blir faktisk litt varme når alle transistorene blir termisk koblet sammen.
    Heathsinkene måler ca. 42>43 grader. Absolutt ingen fare, men det blir moro å teste om Dc-offset nå blir enda lettere å justere, nå når alle transene har samme temp. ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Spørs om det blir noe enklere, men det bør definitivt bli mer stabilt...
    Hei :)
    Right ! Burde vel ha skrevet det ;) I morgen blir det flashing av ny firmware, samt montering av noen Mundorf kondiser. Nytt oscilloscop og tonegenerator kommer på Onsdag. I mellomtiden legger jeg ut en låt:


    Mvh.
    Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    Hei Armand :)

    Siden dette er en balansert pre. , så kortslutter jeg altså + og - inngangene på muse chippen ved å kortslutte JP1 og JP2. Kjører så en generator inn, og justerer så jeg har samme nivå på TP5 og TP6. Vil ikke disse trimmepots virke som en volumkontroll føre Muse-chippen og samtidig bestemme impedansen ? Hva med nivå ?

    Mvh.
    Johnny
    Jeg har ikke studert hele skjema og fått oversikt over hvordan alt er bygd opp. Vi ser bare en balansert kanal på skjema ikke sant? Det spiller egentlig ingen rolle. Poenget er at du skal balansere eventuell skjevhet i impedansen til MUSES chippene. Dette vil optimalisere CMRR.

    Sett releet K5 lik at du bypasser kondensatorene på inngangen hvis du er så feig at du bruker disse. :p
    Så setter du på et signal her:
    Screen Shot 03-21-17 at 01.34 AM.PNG

    Ta av eventuelle jumpere og koble sammen de to punktene som er merket med "1".
    Der skal du sende inn et signal og du vil da være sikker på at du sender eksakt samme signal til begge kanalene i MUSES chippen (InL og InR).
    Inngangsimpedansen til MUSES chippen er 20kOhm. Denne kommer i parallell med R19 og RV1 på Left channel og med R20 og RV2 på Right channel. Med potmeterene i midtposisjon blir impedansen 20k||30K = 12kOhm
    Spenningen du sender inn vil bli delt mellom R17 og R18 på 2,2kOhm og den totale impedansen på 12kOhm.

    Sender du inn 1V vil strømmen bli 1/(2200+12000)=70.422535211267605633802816901408 uA
    Spenningen du måler på TP5 vil da bli 12000Ohm*70.422535211267605633802816901408uA=0.8450704225352112676056338028169 V
    Håper du har kjøpt nøyaktig nok oscilloscope :p

    Hvis MUSES chippen ikke skulle være akkurat 20kOhm vil du få en annen spenning. Da kan du justere på potmeteret til du får 0.84507V.
    Repeter deretter på TP6.

    Vi kan godt ta denne justeringen hos meg også. Vi får ikke med oss alle siffer etter komma over, men skal nok få med oss 7-8 stykker. :cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    7-8 siffer etter komma på et skop????? Mmnnnnnnnnn.........:rolleyes:
    7-8 siffer var nok å ta i ja :p. Men jeg tror vi kan klare å nærme oss 5 med litt averaging over tid.

    Hvis forskjellen på høyre og venstre kanal på MUSES chippen er 5%. (F.eks 19k og 20k) vil spenningen inn på volumchippen få en forskjell på 4mV hvis man sender inn et likt signal på 1V på begge kanaler. Det vil si at et common mode (CM) signal på 1V vil bli gjort om til et differential mode (DM) signal på 4mV som vil blande seg med audiosignalet. Commen Mode Rejection Ratio (CMRR) blir da på dårlige 20*log(1/0,004) = -48dB

    Ved å fintune potmeteret på kanalen som er 19k og klare å måle spenningen med en nøyaktighet på 0,00001 vil CMRR øke til -100dB. I dette tenkte eksempelet måtte potmeteret stilles fra midtstilling (10k) til 12565 ohm.

    Klarer vi bare å måle med nøyaktighet på 0,0001 blir beste mulige CMRR på 80dB.

    Hmmm. Kanskje man burde vurdere å måle dette på en annen måte. Hva med å rett og slett måle signalet som kommer ut av preampen i stedet? Sende inn inn et common mode signal og måle signalet som kommer ut. Da burde det bare være å justere til signalet blir minst mulig.

    Vi prøver begge deler. Det blir spennende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn