Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)
    Flotte greier, gleder meg allerede ! I kveld har jeg etter-justert DC-offset, nå med heathsinks montert. UGS -modulene var gode og varme, siden den hart stått på siden de ble monter i går kveld. Gikk helt greit å få den "helt ned" til 0.00mV både på + og - siden. Lot den stå slik i 5min med multimetrene tilkoblet....holdt seg stabil på 0,00mV :) Justerte så buffer-modulene til det samme. Alles gut :)

    I morgen skal signalgenerator og oscilloscop ankomme (sier i alle fall trackingen). Ikke noe dyre fancy greier, så jeg tror nok vi skal ta CMRR justeringen hos deg som har en skikkelig instrumentpark :)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Det måles og justeres

    Hei :)

    Noen som trodde at jeg hadde lyttet til pre-ampen nå ?
    Neida, her skal måles og fastsettes gain :p Har mottatt denne "fantastiske måleparken" fra England,.... made in Kina ;)
    Laaangt fra noe "state of art", men fungerer greit til mitt bruk. Den gir iaf svar på grunnleggende ting. Og hva mer kan man forlange for Kr. 3400,- + avgifter ?? Synes det var et greit kjøp for en noldus DIY'er som meg ;)
    Alt kan kjøres fra Pc......noe jeg ikke har gjort ennå, men programmene har jeg. Inntil nå går det "manuelt".

    Har ikke støtt på nevneverdige problemer så langt, bortsatt fra at Idss for dualfetsene har en god betydning for gain. Har nå fått "kluret" ut av dette, og har akkurat justert Rfb (R feedback) :) Nå er den satt opp til 4.5dB gain ubalansert, som tilsvarer 10.5dB balansert. Så kommer spørsmålet. Er dette nok ? Hadde sett for meg 10>12 dB ubalansert..... her vil jeg gjerne ha noen innspill, kjør på !

    IMG_3137.JPG


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Min MI preamp har 6dB gain.
    Det er ubalansert.

    Hadde klart meg fint med 4,5dB også :)

    Et enkelt innspill fra oks :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Legger ut skjema for UGS-modulen. Rfb (originalt 56K) er nå øket til 68K for å få 3.3 V p/p ut ved et signal på 2V p/p inn (ubalansert). Dette tilsvarer et gain på 4.5dB ubalansert, og 10.5dB balansert.

    Har hatt litt hjelp til dette, ang Idss i dualfets'ene:

    Hi. Normal Unbalanced gain is 4.5dB. You have 2.92dB
    Your JFET are on the low side of IDSS. Usually this module uses IDSS of 8-10ma, you have only 6ma (lower transconductance (Gain))

    Try to change your Rfb to increase the gain to get closer to 4.5dB

    Voltage gain = 20 log (Vout/Vin) in Volts...

    Also you can try to measure the gain in Open loop, without the Rfb connected. It should be between 30-35dB (Quite high!, keep Vinput low!)
    30dB is a gain of 31X..., every increase of 6dB, double the signal. 35dB is a gain of 56X...

    Og her er en veldig fin kalkulator for slike ting: Decibels to Voltage Gain and Loss convert calculation conversion amplification amplifier electronics - sengpielaudio Sengpiel Berlin


    Skjermbilde.JPG


    Mvh.
    Johnny
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Hei :)

    Legger ut skjema for UGS-modulen. Rfb (originalt 56K) er nå øket til 68K for å få 3.3 V p/p ut ved et signal på 2V p/p inn (ubalansert). Dette tilsvarer et gain på 4.5dB ubalansert, og 10.5dB balansert.

    Har hatt litt hjelp til dette, ang Idss i dualfets'ene:

    Hi. Normal Unbalanced gain is 4.5dB. You have 2.92dB
    Your JFET are on the low side of IDSS. Usually this module uses IDSS of 8-10ma, you have only 6ma (lower transconductance (Gain))

    Try to change your Rfb to increase the gain to get closer to 4.5dB

    Voltage gain = 20 log (Vout/Vin) in Volts...

    Also you can try to measure the gain in Open loop, without the Rfb connected. It should be between 30-35dB (Quite high!, keep Vinput low!)
    30dB is a gain of 31X..., every increase of 6dB, double the signal. 35dB is a gain of 56X...

    Og her er en veldig fin kalkulator for slike ting: Decibels to Voltage Gain and Loss convert calculation conversion amplification amplifier electronics - sengpielaudio Sengpiel Berlin


    Vis vedlegget 433438

    Mvh.
    Johnny
    input.jpg

    Klipp fra sist brukte inngangstrinn på min forsterker. Men her er da den orginale krets uten sorce motstandere, likevell gir denne med sorce motstandere på 10 ohm større open loop gain samt bedre harmoniske .... På grunn av den indre sorcemotstanden er relativt høy og ulik på P og N kanal Jfetsene blir det bedre linearitet samt at den samlede motstanden sorceN til sorce p blir større er også strømstab bedre.
    Litt enklere er kanskje den løsning du har valgt, samt at du ikke tillater hva jeg tillater på mine kort. jeg kutter printene og bruker 1k smd så kretsen er på undersiden og "vises" ikke ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Mens det måles og justeres, så må jo det som skal kobles til denne pre-ampen bygges ! Vel, det er godt i gang :) Kretskort er på vei fra Kina med DHL.
    Har de vel engang i neste uke. Da får vi prøve å fylle disse to kabinettene med 144 matchede utgangs-fets og annet herlig stæsj ?

    007 red (1).jpg


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.533
    Antall liker
    106.622
    Torget vurderinger
    23
    Der har du akkurat nok jobb til å fylle Helga! :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.533
    Antall liker
    106.622
    Torget vurderinger
    23
    :cool: Lurer på om jeg makulerte de ved et uhell etter å ha stirret på noen blassblå lysdioder på en ellers bælstrøken preamp på forumet et eller annet sted... husker ikke så godt lenger
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei :)
    Mens det måles og justeres, så må jo det som skal kobles til denne pre-ampen bygges ! Vel, det er godt i gang :) Kretskort er på vei fra Kina med DHL.
    Har de vel engang i neste uke. Da får vi prøve å fylle disse to kabinettene med 144 matchede utgangs-fets og annet herlig stæsj ?

    Vis vedlegget 433587

    Mvh.
    Johnny
    Vi gleder oss. "Boksene" ligner veldig på den jeg stående hjemme bortsett fra ribbene på siden, så dette har jeg tro på ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Er det forskjellige fronter på de to kabinettene, eller er det bildet som spiller meg ett puss?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Dårlig bilde fra et dårlig kamera, hehe.....
    De er nok klin like......
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Virkelig morsomt å se hva tålmodig pådriv og fingernemhet kan utrette. Lever ut egne drømmer via denne tråden, da min tålmodighet nok ikke strekker til for å oppnå noe slikt selv.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Virkelig morsomt å se hva tålmodig pådriv og fingernemhet kan utrette. Lever ut egne drømmer via denne tråden, da min tålmodighet nok ikke strekker til for å oppnå noe slikt selv.
    Hei ANM :)
    Tusen takk, det var hyggelige ord som varmer godt i et Diy-hjerte. Ja, med litt tålmodighet så kan så mangt fikses :)

    Mvh.
    Johnny
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.388
    Antall liker
    11.211
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ekstrem ryddighet, ekstrem tolmodighet, ekstrem fingernemhet - ekstremt bygg. Dette er nydelig!

    Røsket også sammen en veldig godtlydende preamp for litt siden. Endel enklere enn din ja :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei Bambadoo :)
    Tusen takk for komplimenter :)
    Driver fortsatt å eksperimenter og måler gain versus støy i pre-ampen. Kommer nok til å legge meg på 4.5dB ubalansert/10.5dB balansert. Dette burde holde i massevis, da de fleste kilder, slik som f.eks cd-spillere ligger på 2V ut . Med 2V inn vil jeg få 3.2V ut av pre-ampen. Pass Labs XA160.5 trenger 1.79V for full pupp, så dette burde holde i massevis.

    Jeg var heldig i dag med å få kjøpt 4 matchede par av 2SJ109BL/2SK389BL, garantert NOS fra en diy-venn i Bulgaria. Da har jeg litt å prøve med :) Prisen er som vanlig ganske drøy på slike matchede NOS par. Akk, ja...;)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Noen som har en slik "dreie-plate", en slik som gjerne fulgte med Tv-bord den gang vi hadde drit-tunge CRT-Tv'er ? Hadde en selv, men den havnet på dynga for mange år siden.....
    Trenger en sånn, når jeg begynner på slutt-trinnene, dette er tuuunge saker å bakse med på et kjøkkenbord !

    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.533
    Antall liker
    106.622
    Torget vurderinger
    23
    Trenger en sånn, når jeg begynner på slutt-trinnene, dette er tuuunge saker å bakse med på et kjøkkenbord !
    Du får spise mere graut og begynne å røre på deg! Blir ikke saftige biceps av å sitte og kline snørr på loddebolten i timesvis!

    Ellers kan jeg melde at jeg nå har fått tak i samtlige komponenter til tilsvarende forforsterker så da er høsten reddet! Chassis blir annerledes, og de to uhorvelig grusomme blassblå diodene blir gule.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Gul led og blå display?
    Svensk? :D

    Ellers tøft, selvfølgelig!!!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Trenger en sånn, når jeg begynner på slutt-trinnene, dette er tuuunge saker å bakse med på et kjøkkenbord !
    Du får spise mere graut og begynne å røre på deg! Blir ikke saftige biceps av å sitte og kline snørr på loddebolten i timesvis!

    Ellers kan jeg melde at jeg nå har fått tak i samtlige komponenter til tilsvarende forforsterker så da er høsten reddet! Chassis blir annerledes, og de to uhorvelig grusomme blassblå diodene blir gule.
    Fanden, nå må du gi deg !
    Jeg får servert graut hver eneste Onsdag på jobben i 9-pausa !

    Ellers kan jeg melde at jeg nå har fått tak i samtlige komponenter til tilsvarende forforsterker så da er høsten reddet!
    In your wet dreams ! :D Men, jeg kan melde at jeg har et komplett ekstra sett med pcb's liggende her.

    og de to uhorvelig grusomme blassblå diodene blir gule
    Nå får du fanden i meg bestemme deg ! Først var de kalde, skjærende blå, nå er de blassblå ?

    Trur ikke noe lengre på deg ! :p
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var kanskje verre.. :(
    Men fins det handlevogn lignende hjul på feiltema som du kan feste på ei plate kanskje?
     

    vitali

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2014
    Innlegg
    20
    Antall liker
    21
    Hei :)
    Noen som har en slik "dreie-plate", en slik som gjerne fulgte med Tv-bord den gang vi hadde drit-tunge CRT-Tv'er ? Hadde en selv, men den havnet på dynga for mange år siden.....
    Trenger en sånn, når jeg begynner på slutt-trinnene, dette er tuuunge saker å bakse med på et kjøkkenbord !

    Mvh.
    Johnny
    I cut a board 500x500mm and I mounted the wheels from Hornbach DIY store :)
    It was much easier to assemble her amplifier.
    IMG_20170401_2142387.jpg
    IMG_20170401_2145578.jpg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Takker for alle gode forslag ! Har ikke helt bestemt meg ennå, men synes forslaget til @roadrune var ganske godt. Her kan jeg velge meg antall hjul og diameter på hjulene, ikke minst. Ønsker at dreiebordet bygger minst mulig i høyden for best mulig arbeidsstilling.

    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.533
    Antall liker
    106.622
    Torget vurderinger
    23
    Kjøp et kinesisk dreiebord til restaurantbruk. Billig, tåler belastningen og bygger lite.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Evt kan du jo bare skru 4 hjul direkte på chassis. Med litt flaks finner du noen som passer i monteringshullene til føttene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.438
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Såkalte "ottomanhjul" - til sofaer hvor hjulene ikke har sving, bygger lite og bærer mye. Fire slike montert 45 grader på hvert hjørne av ei firkantet plate gir deg god bæreevne og lett rotasjon uten at den triller av bordet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.928
    Torget vurderinger
    96
    Alt ser helt strålende ut, det kan ikke være noen annen i dette land som bygger forsterkere så gjennomført hjemme på kjøkkenbenken. Bøyer meg i hatten, helt framifrå arbeide. Selv om jeg ikke har teknisk innsikt til å bedømme løsningene dine, er det åpenbart hvor ekstremt nøye du er, og designmessig både innvendig og utvendig er det særdeles vellykket, og selvsagt "lånt" litt her og der :) Er det lov å spørre hva slags høyttalere som skal bli drevet av hele settet når det en gang står ferdig?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da fant jeg akkurat det jeg var ute etter på bukta. Hele Kr.: 112,- inkl. frakt. Kule-lagret, 30cm i diameter og tåler hele 453 Kg. Monterer dette mellom to plater i passe størrelse. Blir Knall !

    Roterende 1red.JPG


    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Er det lov å spørre hva slags høyttalere som skal bli drevet av hele settet når det en gang står ferdig?
    Vel, de er ikke på plass ennå. For tiden går lyden via en større Onkyo surround receiver til et 7.1 oppsett av middels størrelse/kvalitet av høytalere (+to subber). Har ikke bestemt meg for om det blir noe på brukten eller DIY. Hvis det blir DIY, så må jeg få noen til å ta tre-arbeidet, da sag, lim og skruer ikke er "min greie" ;)
    Ellers tusen takk for komplimentene Polka :) Slikt varmer alltid.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei,
    good one den der, slukfar ! :) :)

    Vel, nå er det dags for å sitte og kline snørr på loddebolten i timesvis! ;)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.533
    Antall liker
    106.622
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kan tilby en skikkelig arbeidsbenk, med antistatisk jordet topp, arbeidsstol og padde med 5 uttak i bytte for en slik preamp :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Siden du ikke hadde med jordet arm-lenke, så har du ingen deal :p
    Ellers: Sitter å "gnor" meg gjennom en lengre bestilling til Mouser, samt en ny bestilling av noen ekstra kretskort fra Kina-land.
    En del bestillinger fra bukta er unna-gjort. :)
    Mye deler på vei inn..

    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn