Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En ting jeg stusser på:

    Prampen ble hjemmetestet av en kar i Halden for en tid tilbake, før det ble oppdaget minst 2 store konstruksjonsfeil.

    Sitat: ..., men referer til eieren: " dette låter bra, like bra eller kanskje bedre enn min MI 23 ?"

    Hvordan henger dette sammen ...... er det slik at bare det kommer noe nytt i huset som skal låte bra, så gjør det det uansett hvordan det låter ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei,
    legger merke til at du siterer det som passer best. Du glemte visst denne:

    Det jeg ikke er helt fornøyd med er øvre mellomtone/nedre diskant. Litt for analytisk ? Dette området er viktig, da det er her vokal ligger. Jeg "tweaker på" videre
    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.387
    Antall liker
    3.480
    Hei,
    legger merke til at du siterer det som passer best. Du glemte visst denne:

    Det jeg ikke er helt fornøyd med er øvre mellomtone/nedre diskant. Litt for analytisk ? Dette området er viktig, da det er her vokal ligger. Jeg "tweaker på" videre
    Mvh.
    Johnny
    Hei det kunne meget vel være grundet valg af de modstande. My five cents.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei,
    legger merke til at du siterer det som passer best. Du glemte visst denne:

    Det jeg ikke er helt fornøyd med er øvre mellomtone/nedre diskant. Litt for analytisk ? Dette området er viktig, da det er her vokal ligger. Jeg "tweaker på" videre
    Mvh.
    Johnny
    Obs, den la jeg ikke merke til, beklager! - da henger ting litt mer på greip. Går seg til etter hvert - du har jo litt å pusle med og er du som meg så er det veien til målet som er målet. Når alt er ok så må man finne noe annet å fikse ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Vel denne første lyttetesten skulle vel egentlig ikke vært utført, med slike designfeil. Den burde ha vært en tur hos Armand FØRST. Så, ganske utrolig at den lød såpass, som den gjorde ?

    1) Bufferene ble belastet med 1k motstander i parallell med inngangsimpedansen til slutt-trinnnene. Her skulle det vært 100K motstander. NOT GOOD !
    Dette resulterte i at jeg fikk et tap i utgangs-bufferene.
    Dette tapet ble kompensert ved å å øke gain i UGS-modulene (Rfb ble øket fra 68K ti 82K) NOT GOOD!
    Det er nå rettet med en config. i oppsettet, + at Rfb er nå redusert tilbake til 68K.

    2) Vi trodde vi testet balansert. Det gjorde vi ikke. Pga. mitt ganske "heavy" CRC power-supply, så ble oppstart-tiden ganske treg.
    Dette resulterte i at Muse volumchippene ikke rakk å få rett config., og derfor ikke kjørte begge fasene.
    Det er nå rettet med en spesialversjon av firmware, som har en 2 sek. "delay", før config. sendes til Muse volum-chippene.
    Tusen takk til den Franske proggeren (Alex) og Armand :)

    3) CMRR var ikke justert på dette tidspunkt (lytterunden). Armand har nå tatt denne justeringen "helt ut" ved å balansere begge fasene i gain-trinnet med et ekstra trimmepot.

    Drossel
    Hei det kunne meget vel være grundet valg af de modstande. My five cents.
    Har lite tro på det, her er det helt andre ting som har større betydning. Så du kan beholde dine five cents.

    Legger ut all dokumentasjon i tråden, når Armand er ferdig med alle målinger.
    Når jeg får den tilbake fra Armand, så står den fritt til gratis utlån. Så får dere bedømme hva den er god for ?

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.532
    Antall liker
    106.617
    Torget vurderinger
    23
    En slik raushet er unik i denne sammenhengen - og må bare applauderes! Da er det bare ekstra hyggelig å kunne bistå med et par ubetydelige detaljer. For øvrig har jeg bestemt meg for å gjøre det samme - så de som er interessert i å prøve mine SLOB's må gjerne komme og hente de!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei Slukster :)

    Da er det bare ekstra hyggelig å kunne bistå med et par ubetydelige detaljer.
    Ikke ubetydelige, skal du vite ;) Har for øvrig en kar fra Canada som begynner å "mase litt" ;) Men, det ordner du sikkert :)

    En slik raushet er unik i denne sammenhengen - og må bare applauderes!
    Ikke raushet i det hele tatt ! Bare greit å få tilbakemeldinger om man har laget noe som er "innafor", eller om man har feilet totalt .

    For øvrig har jeg bestemt meg for å gjøre det samme - så de som er interessert i å prøve mine SLOB's må gjerne komme og hente de!
    Du "kødder nå, vel ? " Stakkars de som skal bære på disse !

    Mvh.
    Johnny
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.438
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm.... det får vel bli med tanken, men en besnærende tanke er det likevel :) .....
    Jeg får vel heller satse på mine snekker- og loddekunskaper, er jeg redd, selv om jeg dessverre ikke ser plass til en tropp med 515 i aller nærmeste fremtid.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Sandefjord
    Følger med fra sidelinjen, logget meg på ene og alene for å trykke "Liker" litt lenger opp :)
    Stå på Johnny, dette virker gjennomført helt ut til fingerspissene!
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    I rausheten tegn. Lukter jeg kaffeslaberas i Festningsbyen når dette er ferdig? ;) :p
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Følger med fra sidelinjen, logget meg på ene og alene for å trykke "Liker" litt lenger opp :)
    Stå på Johnny, dette virker gjennomført helt ut til fingerspissene!
    Hei :)

    Så moro at du følger med :) Takk for komplimenter !

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hva skjer med min pre-amp hos Armand ?

    Hei :)

    Min Pre-amp er fortsatt hos Armand. Og han gjør en fantastisk jobb med den :) Det ser nå ut som at vi "stokker litt om" på modulene ;)

    For de som har noen interesse av å følge med på dette, les videre her: UGS adventures - Page 130 - diyAudio

    Det som er noe shiiiit, er at måleriggen hans sa takk for seg ( et CPU problem). Så dette vil nok ta litt tid, men jeg tror at sluttresultatet vil bli MEGET bra !

    Fantastisk bra jobba, Armand ! :)

    Mvh.
    Johnny
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hei :)

    Min Pre-amp er fortsatt hos Armand. Og han gjør en fantastisk jobb med den :) Det ser nå ut som at vi "stokker litt om" på modulene ;)

    For de som har noen interesse av å følge med på dette, les videre her: UGS adventures - Page 130 - diyAudio

    Det som er noe shiiiit, er at måleriggen hans sa takk for seg ( et CPU problem). Så dette vil nok ta litt tid, men jeg tror at sluttresultatet vil bli MEGET bra !

    Fantastisk bra jobba, Armand ! :)

    Mvh.
    Johnny
    Hvilken cpu socket er det snakk om ?

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.438
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Usj... BGA er noe dritt når det feiler - og det gjør det litt for ofte...
    Vi har reflow-ovn her på jobb, men etter ei omorganisering bor den nå i en annen bygning. Jeg har en Designjet 500 her i en krok, hvor nettverkskortene stadig krangler pga en BGA chip.... ei mørk natt på jobb, og etter et tips jeg fant på nettet tok jeg det ene, strippet av all påmonterte stash - 6 min på 170 i steikovnen, så var jeg på lufta igjen. Tok så det andre kortet på samme prosedyre. og vipps har jeg to I/F som er OK - inntil jeg får ny plotter til vinteren....
    Den som intet våger, intet vinner ... :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Armand har full kontroll på dette, men det tar litt tid å få fram nødvendige komponenter.

    Jeg har både IR ovn og en SMD rework station med varmluft og undervarme.
    Jeg har allerede bestilt en BGA sokkel som jeg skal lodde på hovedkortet og tilhørende Pentium 3-M prosessor med pinner på. Det koster ikke med enn en hundrelapp på ebay. Den CPU som sitter der og som er loddet rett på hovedkortet er mye vanskeligere å få tak i og koster en del mer, men jeg har kontaktet noen levarandører i Kina som kanskje kan skaffe meg denne også.
    Jeg kommer ikke til å bruke IR ovnen på dette siden det er mange av komponentene på hovedkortet som ikke tåler varmen. Jeg kommer til å varme opp prosessoren som sitter der med varmluft og undervarme, ta den av og lodde på sokkelen jeg har bestilt. Så er det forhåpentligvis bare å sette i den nye CPU og starte opp. Jeg regner med å ha dette i hus om et par uker.

    Mvh Armand
    Mvh.

    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg tilbød Armand hjelp med IR-ovn, men denne mannen har alt på stell :)
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Ferien snart over.

    Hei til alle som følger denne tråden :)

    Vel, ferien for min del er snart over. Ikke helt, ta jeg har lagt inn en garantiuke med sol på Kreta et stykke ut i August :)
    Har hatt en og en halv uke på hytta til "ho mor", hvor vi har kost oss. En tur til Liseberg ble også i går med yngstemann. Selv om det er ferietid, blir det jobbet litt i kulissene. Det jobbes "cross the Atlantic" med min nye partner. Her utveksles det masse info, gjensidig hjelp osv.

    Pre-ampen: Den står å støver hos Armand. Til de som følger med, så sa dessverre måleriggen hans takk for seg. Armand venter på deler til denne for å få den opp å gå igjen. Vel, det gjør egentlig ikke så mye, denne "nede-tiden" . Hvorfor ikke ?

    Fordi: Pre-ampen vil få helt nye, aldri publisert, nye Pass gain-moduler. Disse vil nok gi helt andre målinger når det gjelder thd vers. gain.
    Disse modulene vil ha matchede komponenter hele veien (en del smd), en litt annen topologi, men de samme dual-fets. Har stor tro på disse,
    og at disse vil gjøre susen :) Det er det som er det fine med denne pre-ampen, man kan teste ut forskjellige moduler. Plug and play.

    Dette vil dog ta noe tid, da ferietid her, kontra på den andre siden av Atlanteren er noe forskjellig.
    I mellomtiden fortsetter jeg med XA160 klonene.

    Må bare nevne at det er utrolig morsomt at det er så mange innom denne tråden, selv om den har vært uten oppdateringer på lang tid :)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Papa wont tell,
    but I know :cool:
    And it stays that way !

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    "Rivstart" på jobben etter ferien ! Ordrene strømmer inn på våre nye prosjektorer :) . Når man banker skitten ut av en mega storprodusent som Sony, så er det bare "gørskøy". Heia Norge, heia Østfold, vi kan elektronikk her på berget også ! :)

    Blir liten tid/ork til mine prosjekter akkurat nå, men litt får man gjort ;)

    I dag ble 36 utgangs-fets loddet UT fra det ene av de "gamle" utgangs-kortene. Heldigvis bare dette ene kortet som hadde fått inn-loddet transer. Her måtte jeg ty til loddegryta på jobben for å få de ut, her nytter det ikke med en vanlig loddebolt og tinnsugerlisse. Alle motstander ble klippet bort, for å få loddepunktene til transene ned i gryta. Alle loddepunkter ble flusset på forhånd for raskest mulig ut-lodding. En og en ble dyttet ned i gryta, og tatt ut med en nebbtang. En transe glapp ut av tanga og havnet i gryta. Ble liggende der i ca. fem sekunder, før jeg fikk vippet den ut. Har denne overlevd seansen, så må de være meget robuste !
    Uansett, alle blir målt ut på nytt for å se om de fortsatt lever, og holder spesifikasjonene (matchingen).
    Har fått målt ut disse transene på nytt, og de er like gode, og holder spec. Til og med den som havnet i gryta i fem sekunder har overlevd! Robuste transer dette her :)
    Lodder inn utgangstranser til utgangskort Nr.3 ila. helgen.

    Samler også på org./brukte og NOS Toshiba dualfets. Var heldig å få kjøpt fem stk. 2SK389BL av Bambadoo som har sittet i en Primare. Greit å ha !

    20170802_225012-1288x1077.jpg


    Takk for handelen.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hei du. Beklager. Har ikke fått med meg det desverre. Er dette en etterlevning etter inFocus? Det ser jo virkelig interssangt ut, for oss nerder ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ingenting å beklage ! :)
    Helt rett :)
    InFocus> Projectiondesign > Barco .

    Mvh.
    Johnny
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.388
    Antall liker
    11.211
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du kjenner vel ikke en som heter Cato Moe? Han jobbet der tidlig 2000 tall ihvertfall.
    PS: Transistorene sendes i morgen. Kom meg ikke i posten idag.

    mvh
    Odd M
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.387
    Antall liker
    3.480
    Hei :)
    "Rivstart" på jobben etter ferien ! Ordrene strømmer inn på våre nye prosjektorer :) . Når man banker skitten ut av en mega storprodusent som Sony, så er det bare "gørskøy". Heia Norge, heia Østfold, vi kan elektronikk her på berget også ! :)

    Blir liten tid/ork til mine prosjekter akkurat nå, men litt får man gjort ;)

    I dag ble 36 utgangs-fets loddet UT fra det ene av de "gamle" utgangs-kortene. Heldigvis bare dette ene kortet som hadde fått inn-loddet transer. Her måtte jeg ty til loddegryta på jobben for å få de ut, her nytter det ikke med en vanlig loddebolt og tinnsugerlisse. Alle motstander ble klippet bort, for å få loddepunktene til transene ned i gryta. Alle loddepunkter ble flusset på forhånd for raskest mulig ut-lodding. En og en ble dyttet ned i gryta, og tatt ut med en nebbtang. En transe glapp ut av tanga og havnet i gryta. Ble liggende der i ca. fem sekunder, før jeg fikk vippet den ut. Har denne overlevd seansen, så må de være meget robuste !
    Uansett, alle blir målt ut på nytt for å se om de fortsatt lever, og holder spesifikasjonene (matchingen).
    Har fått målt ut disse transene på nytt, og de er like gode, og holder spec. Til og med den som havnet i gryta i fem sekunder har overlevd! Robuste transer dette her :)
    Lodder inn utgangstranser til utgangskort Nr.3 ila. helgen.

    Samler også på org./brukte og NOS Toshiba dualfets. Var heldig å få kjøpt fem stk. 2SK389BL av Bambadoo som har sittet i en Primare. Greit å ha !

    Vis vedlegget 451473

    Takk for handelen.

    Mvh.
    Johnny
    Jeg har en flok V typer. Kan man bruge dem til nogetsomhelst? Ser altid bare efterspørgsel på Bl.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Du kjenner vel ikke en som heter Cato Moe? Han jobbet der tidlig 2000 tall ihvertfall.
    PS: Transistorene sendes i morgen. Kom meg ikke i posten idag.

    mvh
    Odd M
    Hei :)
    Kjenner ingen ved det navnet pr. i dag.
    Mvh.
    Johnny
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    11.154
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Brent barn lukter vondt, har jeg lært.. - Men så er je fra Toten å je da;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn