Hei
Jeg har slitt utallige timer med å finne ut
hvorfor jeg har hatt redusert gain i utgangs-bufferene i pre-ampen
Disse skal jo være 1/1, dvs. utgangs-signal skal være likt inngangs-signal. Her har jeg hatt et tap på ca. 1.5dB. For å kompensere for dette tapet, var jeg nødt til å øke gain i UGS-modulene med tilsvarende,....
not good !
Vel, feilen er en konstruksjonsfeil !
Pre-ampen har to sett utganger. Man kan velge i menyen, om man vil bruke utgang 1, utgang 2, eller begge på likt. Jeg har hele tiden valgt utgang 1, og målt denne. Utgangene har hvert sitt muting-rele. Velger man utgang 1, muter utgang 2, og motsatt hvis man velger utgang 2. Hver utgang mutes med en 1K motstand til jord. Motstandene er der for å unngå "klikk" på utgangene ved aktivering av muting.
Jeg har hele tiden brukt utgang 1. Utgang 2 ligger da mutet med en 1K motstand mot jord. Med andre ord : Jeg har hele tiden belastet utgangene (buffer-trinnene) med 1K mot jord !! Ikke rart bufferene kneler.
Utgangsimpedansen blir også helt på tryne !
Innrømmelsen kom i går fra konstruktøren, at dette var en
konstruksjonsglipp. For å rette på dette, ble det anbefalt å sette inn en mye høyere verdi på disse motstandene.
ELLER, bare aktivere begge utgangene i menyen !
Det siste har jeg valgt, da jeg ikke gidder å demontere hele pre-ampen for motstands-bytte.Jeg har nå redusert gain i UGS-modulene. (Rfb redusert fra 82K til 68K)
Jeg har nå fått et 1/1 forhold i buffrene.
Jeg har nå en total gain på 4.2dB (ubalansert).
og ikke minst fått rett utgangsimpedans !
Pre-ampen måler nå
RIKTIG i de forskjellige trinn, og begge kanaler oppfører seg helt likt.
Den tåler et inngangs-signal på 13V (1kHz sinus) før den klipper. Utgangs-signal ligger da på 6.60V RMS.
NÅ skal det bli moro å prøve-lytte igjen !
Synderne:
Vis vedlegget 443141
Mvh.
Johnny