Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hva velger man ?

    Hei :)
    Har følgende alternativer å velge mellom:

    Silikon stk. vis :



    Silikon, løpemeter (noe tykkere) fra RM:



    Aluminiumsoksyd (0,6mm tykke) :



    Det eneste jeg ikke har vist her er "silver mica with goop" (kjølepasta). Dette er noe griseri, men "papa" mente at dette var det beste (målt), selv om han ikke bruker det selv i sine Pass Labs forsterkere.............
    Ligger en tråd om dette på DiyAudio.
    Valgets kval.....

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Nobrainer. Silikon, løpemeter.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Nobrainer. Silikon, løpemeter.
    Hei :)
    Basert på hva ? Her er det snakk om å få maksimum heath transfer, samt enklest montering.
    Silver Mica og kjøle pasta har jeg egentlig utelukket, alt for mye jobb/griseri ;)

    Mvh.
    Johnny
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig angående Mica og pasta, blir svinesti!
    Hvor mye varme effekt blir det pr. transistor?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Nobrainer. Silikon, løpemeter.
    Hei :)
    Basert på hva ? Her er det snakk om å få maksimum heath transfer, samt enklest montering.
    Silver Mica og kjøle pasta har jeg egentlig utelukket, alt for mye jobb/griseri ;)

    Mvh.
    Johnny
    Alt. sikte inn x antall keramiske skiver. Hvis du gidder. Men hel silikonremse er da mye lettere å holde styr på. Penere også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.594
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har du tall på Tc for den silikonremsa??? Mica og silikonfett er egentlig bare en vanesak..... kun snakk om å ikke overdrive..
    Hva har minst termisk motstand av det du har??
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har rådført meg min "mentor" RM. Han bruker selv silikon i løpemeter i sine forsterkere. Så, går nok for det :). Han nevnte også silver mica med tynn motorolje (istedenfor pasta), noe som var nytt for meg. (Det var blitt sett i noen Threshold forsterkere), Er nok enda bedre, men fortsatt noe griseri.

    Mvh.
    Johnny
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjør remse! Kommer ikke til å angre! :)
    Hadde nok med balansere beint en slik silikon på stakkars ene IRFPen i min amp......
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Silver mica er vel best,men ser jo oftest ikke ut i måneskinn,tror jeg hadde gått for keramiske mellomlegg for det er en god varmeleder og ser bra ut,silicone remser funker jo bra det også,men ser litt kjipt ut..
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Har du tall på Tc for den silikonremsa??? Mica og silikonfett er egentlig bare en vanesak..... kun snakk om å ikke overdrive..
    Hva har minst termisk motstand av det du har??
    Hei :)
    Har ikke Tc-tall på silikonremsa, men de brukes i RM's forsterkere. Mica og silikonfett: "Been there, done that". Noe griseri, uansett hvordan man vender på det ;)

    Mvh.
    Johnny
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.594
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nja.. vanens makt er stor..... vokste opp med mica og pasta.... ;) Eneste anepunktet jeg har, er at silikon i den formen er vel ikke akkurat noen god varmeleder???
    Meeeen... er det prøvd av andre og funnet OK, så.... skiver av aluminiumsoksyd er forresten like gode som mica...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg er også oppvokst med sliver mica og pasta. Tråden på DiyAudio spriker dog i alle retninger, og en del sverger til aluminiumoksyd..........
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Det eneste jeg vet med sikkerhet er hvilken "torque", (eller moment på godt Norsk), man skal bruke på å skru de fast med. Dette er utmålt av min partner, som har dissikert flere Pass Labs forsterkere.

    Mvh.
    Johnny
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva er totalt varmeeffekt som skal ut i ribba?
    Du har egentlig ganske god flate/areal siden det er så mange MOSFETs.
    Gjerne verre med F5 som har 30w pr transistor..

    Bare et innspill :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.594
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke for å piske en død hest, men dette med varmeavledning er egentlig et interessant tema, for oss/de som driver med effektelektronikk. Best mulig varmeavledning er nesten alltid et mål. Kjøleplater er aldri 100% plane i monteringsflaten, og pastaen hjelper derfor til med å utligne disse små ujevnhetene, men samtidig er det også om å finne en mellomting mellom hva som er teoretisk ønskelig og hva som er tilstrekkelig. En viss økning i temperatur på selve die'n i transistorene er derfor også ønskelig for å oppnå en stabil termisk likevekt. Forøvrig kanskje en kommentar mer ment for de mange enn de få som har prøvd og erfart... :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Plansliping/polering av selve kjøleprofilen har også vært nevnt på DiyAydio- forumet. Helt ned til polering-stadiet.....
    Vi får se....
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    4.681
    Torget vurderinger
    1
    Jeg istemmer på silikonremsa som det enkleste og reneste. Når det gjelder aluminiumoxid så bør vel disse også grises til med pasta? Selv ei polert overflate kan være ru under et mikroskop, og som aurora nevner er poenget med kjølepasta å fylle luftlommene som nesten uvergelig oppstår mellom flatene.

    Mht ytelsen, dvs. varmeledningsevnen/termisk motstand, så er vel aluminiumoxid og mica/glimmer skiver stort sett ganske likestilte med en termisk motstand på rundt 0,3-0,4 K/W. Silikonfolie kan også komme ned på det nivået men kan også ha en del høyere termisk motstand, avhengig av type og utførelse.

    EDIT : Minst like viktig som isolasjonsmaterialet er monteringsteknikken og flatene, slik at kontaktflaten mellom transistor og kjølefinne maksimeres.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    445
    Antall liker
    175
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    ASR hevder vel at kjerramisk isolasjon er bedre lydmessig.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.469
    Antall liker
    3.519
    Se efter kermatherm i diyaudio store. Det er vist det absolut bedste men dyre.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    7.402
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har målt temperaturen på mange av Malmins forsterkere som alle bruker silikonremsa og det er alltid konsistente temperaturer på alle transistorene. Noe som indikerer at det er en stabil og solid løsning. Det finnes produkter som har bedre varmeledningsevne, men siden du ikke har så veldig høy varmetransport fra hver enkelt transistor til kjøleribba vil dette være mer enn godt nok.
    Keratherm på diyaudio store er jo superløsning, men det kostet jo en del. Synd de ikke leverer på rull.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Har du vurdert kapton tape med pasta? Ser at mange på diyaudio bruker det, men det skal ikke veldig mye til før det går hull på den.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Når man tenker på hvor nøye alt annet er gjort på dette prosjektet, så sier det seg vel selv at det skal være disse keramiske flisene og de skal ligge perfekt, alle sammen.
    Absolutt ikke noe kliss i alle fall :)

    Hvis man ikke ser for seg at det kan bli perfekt med keramikk(mange transistorer, ikke enkelt), så er det kanskje bedre å gå for silikonremse.
    Et ikke tilfredsstillende resultat her frykter jeg kan bli en sånn sak som gnager litt, selv om det ikke blir synlig på ferdig produkt.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Kermatherm er nok veldig gode, men for en pris! USD 19,- for 10 stk. Jeg må da kjøpe 15 slike pakker a' 10 stk.
    19$ x 15 = 285,- $ . Med dagens kurs vil det bli 2280,- Norske kroner !:mad:
    Ikke aktuelt for denne karen, jeg driter ikke $ ;)
    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.469
    Antall liker
    3.519
    Jeg fandt 10 stk på eBay for 7 £ det er under dk.kr 60 så mye billigere.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fortsatt svindyrt. Du fant 10 stk. , men finner du 150 stk. ?
    Tror ikke det ?
    Legg gjerne ut en link.
    mvh.
    Johnny
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjør Malmin løsning!
    Plenty nok! Pent også! Og lett å lage!

    Er ikke som Pass DeLite der en pryler 60w gjennom en stakkars transistor! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Armand og Sluket har gitt svaret. Jeg stiller meg bak og roper i kor :)

    Det blir en pen løsning! Ser pent ut i MI10ern min med silikon på rull!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Kjør Malmin løsning!
    Plenty nok! Pent også! Og lett å lage!

    Er ikke som Pass DeLite der en pryler 60w gjennom en stakkars transistor! :)
    Hei :)
    Alle vibber heller nok mot det. Hører på erfarne fjellfolk som RM og Armand. Lett å montere, og som Armand sier :

    men siden du ikke har så veldig høy varmetransport fra hver enkelt transistor til kjøleribba vil dette være mer enn godt nok.
    Kjølepasta vil bli brukt mellom kjøleplata og selve kjøleribbene (3 stk. på hver side). En enkel måte å fordele kjølepastaen på, har jeg lært på jobben :
    Bruker et Stanley knivblad i full lengde og "drar over med" .På denne måten får man fordelt pastaen på en god måte. Overflødig pasta tørkes vekk fra knivbladet når man holder på med fordelingen. Funker knall ! :)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Nobrainer. Silikon, løpemeter.
    Kan dette være så vanskelig da, J.R. :) Du kunne ha bygget ferdig på den tiden du har grublet på dette. :D
    Hei :)
    Slow train coming ! Her grubles det i det uendelige, trodde du visste det nå ? Du er en utålmodig liten djevel som henger på ryggen min :p
    Og takk for det ! Ellers hadde vel lite blitt gjort :) ?
    Ting "går sæ te" her i Halden.........bare vent å se :)
    Valget av kjøleremedier er vel nå tatt, så da drar jeg til Kreta på Torsdag med fred i sinnet !
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)
    takk for linken, men fortsatt veldig dyrt. Kommer på 1345.16 NOK, noe som er over mitt budsjett.
    MEN, et godt tips for de som bygger Pass i litt mindre skala :)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Nobrainer. Silikon, løpemeter.
    Kan dette være så vanskelig da, J.R. :) Du kunne ha bygget ferdig på den tiden du har grublet på dette. :D
    Hei :)
    Slow train coming ! Her grubles det i det uendelige, trodde du visste det nå ? Du er en utålmodig liten djevel som henger på ryggen min :p
    Og takk for det ! Ellers hadde vel lite blitt gjort :) ?
    Ting "går sæ te" her i Halden.........bare vent å se :)
    Valget av kjøleremedier er vel nå tatt, så da drar jeg til Kreta på Torsdag med fred i sinnet !
    Mvh.
    Johnny
    Jada, jeg vet det - og det er det som kjennetegner en som ender opp med et topp resultat til slutt. Hver time spent i forberedelser og planlegging betaler seg mangedobbelt senere. Bruke tråden til Thinktank er meget fornuftig, det sitter mye kompetanse der ute og selv om en selv har nok av det så er det alltid godt å få verifisert hva en selv vet. Dessuten KAN det ha dukket opp et eller annet nylig som en ikke har fått med seg. Way to go, J.R.! Hastverk er lastverk gjelder fortsatt!
    Jeg måtte bare dra deg litt i kjettingen :D

    Et tips; skal du ha kjølepasta på en lang flate, bruk vanlig frysetape på hver side av stripa før du drar ut pastaen med OLFA :)cool:) knivbladet, da får du den tykkelsen du vil samtidig som den blir dønn jevn og avgrenset.

    OLFA gir bedre lyd en Stanley :D:D:D

    God tur - maten på Kreta er til å bli Feta..
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Sluket skreiv: God tur - maten på Kreta er til å bli Feta..

    Har akkurat kommet tilbake fra Kreta. Har aldri før spist så mye tørrstekt og lite mørt kjøtt på noen ferie.Sikkert mye min egen feil, da jeg ikke har vært flink nok til å søke lokal kunnskap om de som virkelig kan levere "sakene". Forøvrig et spennende reisemål med masse historie for den som er litt opptatt av det. Vennlig befolkning.
    God tur.

    Eivind S
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    De så deg vel an og skjønte at du ikke var noen storspiser :D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    5.754
    Sted
    oslo
    Trikset på kreta er å spise helgrillet dorado, blekksprut, akkar, fritert ansjos og kanskje en og annen kleftiko for å få en pause fra all sjømaten.
    selvsagt gresk salat til forrett uansett ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn