Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Skal prøve å poste så mange bilder jeg kan som omhandler mine bygg. Bilder fra selve produksjonen på min arbeidsplass, har jeg ingen mulighet til å poste. Det har heller ingen ting med denne tråden å gjøre ? Jeg prøver bare å beskrive hvordan denne pre-ampen bygges.

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Jeg liker godt håndverk!
    Det er gøy å se hvordan dette gjøres, så begynte jeg å telle loddepunkter og komponenter....
    Selv om dette tar relativt sett mindre plass , så slår det meg at en dht rørpre har vesentlig færre komponenter og en mye enkler oppbygning. Pøs ut bilder fremover
    Hei WegardW :)

    Ja, det er utrolig mange loddepunkter i denne pre-ampen, og det TAR tid når det skal gjøres manuelt. Har nevnt det ved flere anledninger, jeg hadde ALDRI startet dette prosjektet, uten hjelp av min utrolig dyktige arbeidskollega. Kun 25 år gammel, men fy fader hvor dyktig og nøyaktig han er ! Kudos !
    Her er han, (bildet har vært postet før, men tåler en gjentagelse). :)

    IMAG0014.jpg


    In action ved IR-stasjonen:

    IMAG0013.jpg


    Disse bildene er godkjent for publisering av produksjonssjefen, da de ikke har noe med produksjonen å gjøre. De er tatt ved Pcb repair/QC avdelingen hvor jeg jobber.

    Mvh.
    '
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Eksempel på siste vers. av softw. til dual OLED-display

    Hei :)
    En av utviklerne til denne pre-ampen driver å skriver software til de to OLED-displayene.
    Her er en prøveversjon:

    Dual Oled display.JPG


    Med dual OLED displays har man mange muligheter når det gjelder forskjellige fonts, skriftstørrelse osv. Dette blir spennende !

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Liten update

    Hei :)

    Det kom en levering fra Mouser i går. En bra full pose, hele 57 poster denne gang. Mye som skal inn i denne pre-ampen.

    004.jpg


    Har fått loddet litt mer, men det er fortsatt MYE som skal inn ! Slik ser det ut nå:

    IMG_2056.jpg


    OLED-displayene har kommet, WiFi-modul, mange konnektorer, flere IC-kretser, og ellers mere av alt. 3 stk. trafoer kommer i morgen.
    Som sagt, mye mer som skal loddes, da jeg bygger den ut med ALLE options med en gang. Her har jeg loddet ett inn/utgangskort og festet det til Pre-Amp modul (venstre kanal). UGS modulene er ikke påbegynnt ennå, da dual-fets skal matches først.
    Power-supply blir i første omgang "standard". Vil teste med dette først, før jeg hiver inn shuntregulatorer.

    Bakside (en kanal). Phonokontakter blir montert senere når kabinettet er på plass.

    IMG_2057.jpg


    Left Channel:

    IMG_2058.jpg


    Beklager dårlige bilder (mobilkamera).

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg "gidder" å legge ut alle disse beskrivelsene av hvordan jeg bygger disse forsterkere ?
    Få kommentarer, nesten ingen spm. osv. Er ikke ute etter "likes", men konstruktive spm. og kommentarer.
    Ser lite av dette, så jeg tror jeg tar en laaaang pause før jeg legger ut neste oppdatering. Nå er jo ikke jeg en av de raskeste her inne til å få ting ferdig, så folk går vel litt trøtte ?

    God påske til alle :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Salbu

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    6
    Hei, jeg tipper det er mange som meg som følger med på tråden din uten å kommentere. Jeg stikker alltid innom tråden din når jeg ser at det er lagt ut noe nytt, men spørsmål og kommentarer blir det dårlig med fra meg siden dette du holder på med er langt over min kompetanse. Men jeg syntes det er veldig spennende å følge med.
    Jeg håper du fortsetter å oppdatere oss!

    Mvh. Salbu
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Du MÅ ikke slutte å legge ut! Jeg må innrømme at jeg leser denne tråden fortløpende uansett hva dere gutta gjør og er superinspirert! Har vært det i 1 1/2 år. Du skryter av kollega og du skryter av Leikis, men du skal ha minst like mye skryt selv...jøjjemeg!! Saken er at du er på et så høyt teknisk nivå (uansett om du føler det selv), at jeg tror de fleste bare følger og ikke kommenterer. Jeg har fått en fornyet lyst til å prøve meg etter å ha fulgt denne tråden. Kjør på!
    God påske fra høyfjellet!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.255
    Antall liker
    105.647
    Torget vurderinger
    23
    Er nok mye i det SannaX sier her - kjenner meg igjen i alle fall! Keep on truckin'! God byggepåske :D Spent på de displayene - finnes det bilder av de? Hvilke funksjoner vises?
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Hei, jeg tipper det er mange som meg som følger med på tråden din uten å kommentere. Jeg stikker alltid innom tråden din når jeg ser at det er lagt ut noe nytt, men spørsmål og kommentarer blir det dårlig med fra meg siden dette du holder på med er langt over min kompetanse. Men jeg syntes det er veldig spennende å følge med.
    Jeg håper du fortsetter å oppdatere oss!




    Mvh. Salbu
    +1


    Denne tråden leses omgående ved oppdatering. Utelukkende positiv og lærerik og fri for egling fra kverulanter. Blir ikke mett på slike tråder :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mange som følger interessert med, meg inkludert. Selv mest fordi jeg har Pass selv og det er spennende å se hvordan de konstrueres uten at jeg har filla peiling på elektronikk og kan ikke på noe vis gi særlig med konstruktive kommentarer. Men du er en petimeter, som meg ser jeg, her tas det ingen short cuts - det er lett å se :).

    Dette er på et plan som det er et fåtall i Norge som henger med, og de som kan dette godt er kanskje for opptatt med sine konstruksjoner eller de ikke ønsker å dele for mye av det de kan slik som du kjør til gangs ! Selv plukker jeg av lokket på alt jeg får i hus, nytt eller brukt og ting studeres i detalj. Det som er bruk får en omgang med trykkluft før lokket legges på. Er det noe som er skjevt, en motstand på snei, en ledning som er i klem eller for nær noe som blir varmt med mer så rettes det opp. En og annen lodding kan og fikses men det stopper stort sett der....

    Stå på - jeg vil stikke innom å se og følge med til du er i mål, så ikke stopp å poste selv du ikke hører noe - vi er her :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Gi gass @Ine 123 det er jo et meget flott mesterstykke anno 2016 du leverer .

    En riktig god påske
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Å nei du. Dette er en meget interessant tråd som du må fortsette. Den følges med stor interesse og inspirasjon herfra.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hei :)
    Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg "gidder" å legge ut alle disse beskrivelsene av hvordan jeg bygger disse forsterkere ?
    Få kommentarer, nesten ingen spm. osv. Er ikke ute etter "likes", men konstruktive spm. og kommentarer.
    Ser lite av dette, så jeg tror jeg tar en laaaang pause før jeg legger ut neste oppdatering. Nå er jo ikke jeg en av de raskeste her inne til å få ting ferdig, så folk går vel litt trøtte ?

    God påske til alle :)

    Mvh.
    Johnny
    Kan bare snakke for meg selv og jeg leser denne tråden med stor glede. Det er veeeeldig langt mellom så seriøse prosjekter som er til slik inspirasjon.

    Keep up the good work.

    Og god påske.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tråder som denne er kjærkommen her på sentralen,- det er ikke mange her som driver seriøs selvbygging av elektronikk på dette nivået. Sjøl er jeg gammel ingeniør med erfaring fra mye "snålelektronikk" fra geofysisk forskningsmiljø, både service og konstruksjon. Jeg regner meg vel fortsatt som relativt hardcore DIYer, selv om jeg ikke har gjort så mye det siste tiåret, - av forskjellige grunner. Har opptil flere påbegynte Pass-produkter i en skuff, som venter på fullføring... håper jeg :)
    Har forøvrig fulgt UGS- tråden, helt fra den første starta for over ti år siden, - men som sagt - flere ting har tatt ut både tida og tilgjengelige ressurser, så tida vil vise hva det nå blir til.....
    Hold fram som du stevner - jeg tror ikke du trenger bekymre deg for interessen, for den er garantert der, selv om det kanskje ikke er så mange kommentarer.....
    Forresten - det er yrkesmessig interessant for meg hvilken bedrift du jobber for - så PM meg gjerne om du føler for det :)
    God Påske både til deg og øvrige følgere......
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Litt kjøkkensløyd i Påsken

    Hei :)

    Hmmm, så dere er her i, (det stille)....... Dere må ikke være redde for å kommentere eller stille spm. :) Det er ganske døll å lage slike beskrivelser når det nesten ikke er tilbakemeldinger, være seg spm. eller kommentarer. Håper dere har en forståelse for dette ? Tilbakemeldinger øker lysten til å fortelle og forklare. :)

    Vel, jeg har vært en snartur i Påskefjellet, og kom tilbake i dag. Rigget meg til ved kjøkkenbordet, og tok frem loddestasjonen.

    011.jpg


    Det andre inngangskortet er ferdig loddet med XLR kontakter.

    001.jpg


    003.jpg


    009.jpg


    Kontakter til OLED displayene ble loddet, slik at disse kunne kan plugges i microcontroller-kortet. Det er fortsatt mange smd komponenter som skal loddes inn i microcontroller-kortet (under displayene). Dette må jeg gjøre på jobben etter Påske, da jeg ikke har egnet utstyr hjemme. Trenger også litt hjelp her av min fantastiske arbeidskollega for å ta de vanskeligste delene. :)

    Slik ser controllerkortet ut med OLED-displayene plugget inn:

    013.jpg


    Kommer til å fortsette å lodde litt her hjemme i Påsken, med det som er mulig med mitt loddeutstyr.

    Fortsatt God Påske til alle !

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei Øyvind :)

    Spørs vel om hva du skal lodde . Smd, varmluft, vakumsug etc. ? Eller bare en "vanlig stasjon for hullkomponenter ? Mye fint å velge på der ute. Men, 2K ? Tja......

    Mvh.
    Johnny
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det går i vanlig lodding, tynne kabler og litt tykke solidcore (2.5-4kv) Jeg bruker i dag den stasjonen Dynabel selger på tilbud til 199kr :) Så d skal vel ikke mye til for å oppgradere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Hva kan man si, profesjonelt utført og helt i særklasse DIY. Gleder meg til å se fortsettelsen.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Det går i vanlig lodding, tynne kabler og litt tykke solidcore (2.5-4kv) Jeg bruker i dag den stasjonen Dynabel selger på tilbud til 199kr :) Så d skal vel ikke mye til for å oppgradere.
    Hei :)
    Stalltips: En Weller-stasjon med litt effekt, f.eks. 120W. Du trår aldri feil med en Weller. :)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Dagens loddinger

    Hei :)

    Fikk loddet litt mer på kjøkkenbordet i dag. En del konnektorer er på plass, men ser at jeg har bommet litt på den siste bestillingen fra Mouser. Her mangler det (fortsatt) en del konnektorer. Vel, nå kommer jeg ikke lengere på kjøkkenbordet, bortsett fra UGS-modulene. Lodder inn motstander og diverse i morgen. Dual-fets får vente, inntil jeg får de matched.

    Controllerkortet, så langt (front).

    004.jpg


    Bakside med WiFi-modul montert.

    002.jpg


    Mvh.

    Johnny
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Jeg synes det er topp at du legger ut både bilder og informasjon i denne tråden. Jeg tror det er mange som følger tråden uten å kommentere (det er første gang jeg kommenterer, har bare vært "passiv tilskuer" til nå). Som de andre skriver: DIY i særklasse.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Er wifimodulen for styring og/eller streaming? Ser ut som ett spennende bygg dette.
     

    Necromancer

    Fersking
    Ble medlem
    22.09.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei Ine
    Må innrømme jeg er en kikker jeg og,har lite og komme med men så spennende prosjekt,har følgt med på dine prosjekter tidligere i andre forum og du har faktisk vert den som har fått meg til og våge meg inn på lodding
    Allti spennende med nye postinger fra deg:D
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Er wifimodulen for styring og/eller streaming? Ser ut som ett spennende bygg dette.
    Hei :)
    Her er litt om WiFi modulen (Google translate Fransk>Engelsk )

    WiFi module (2 options to choose => Ackme based Broadcom or TI CC3100) to remotely control the SKU WIFI (smartphone app remote control) or with a view to use this MCU card in a DAC (because I did it supports FDA) for the wireless audio streaming to I2S (Airplay for example).
    • A I2S interface in / out with external clock dedicated to having no error in the sampling frequency.
    • Two external I2S oscillators 44100Hz or 48000Hz controllable by the MCU powered by a super LDO TI TPS7A4901.
    • An I2C EEPROM to store the system configuration (a little more practice than Flash).
    • A USB device interface to use the MCU in DFU and therefore do not need to debug the flash (a single mini USB cable is sufficient).
    • transils of networks to protect I / O trigger in case.

    Mvh.

    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei Ine
    Må innrømme jeg er en kikker jeg og,har lite og komme med men så spennende prosjekt,har følgt med på dine prosjekter tidligere i andre forum og du har faktisk vert den som har fått meg til og våge meg inn på lodding
    Allti spennende med nye postinger fra deg:D
    Hei :)

    Takk for hyggelig tilbakemelding :) Du får følge med videre........... Så moro at du har startet med lodding. Lykke til videre :).

    Mvh.

    Johnny
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.159
    Antall liker
    5.219
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hei Ine.
    Kikker alltid innom tråden din. Synes det er vekdig morsomt med noen som gjør tingene så overmåte skikkelig. Mangler selv kompetanse innen DIY.
    Har selv bare et fullstendig mislykket Apogee HT klone å fare med
    Membranen raslet så jeg nestenn ikke kunne høre musikken☺.
    Har således smått med innsiktsfulle kommentarer og spørsmål å komme med.

    Uansett er det spennende å lese om dine prosjekter.

    God påske.


    Final
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Power-supply

    Hei :)

    Trafoene kom fra RS Components i dag. Så nå er Main Power ferdig loddet. Som sagt tidligere, vil dette poweret kun bli brukt til igangkjøring av denne pre-ampen. Virker alt som det skal, så vil jeg prøve shuntregulatorer fra All Fet Audio (de samme som jeg brukte i Borbely Pre-ampen).
    Spenningen vil da bli økt fra 2 x 16V til 2 x 24V. Dette medfører at jeg må skifte ut en del motstander i UGS modulene. Har verdiene, og motstandene er allerede kjøpt inn :).

    Folk vil ha mange bilder, så her er to til:

    001.jpg


    003.jpg


    I morgen blir det mer SMD lodding på jobben. Hovedsakelig på det mest avanserte kortet, microcontroller-kortet.

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Ikke mye nytt...

    Hei :)

    Denne uken ble ikke slik jeg hadde tenkt meg (på jobben). Det ble lite lodding, da vi er svært travle med et nytt produkt. Håper vi får gjort litt neste uke ?
    Har fått bestilt litt fra China, e-bay og Ali Express. Det dreier seg om betjeningsknapper/switcher. Brukte mye tid på dette.......

    Switcher: SMD 6x6mm tactile switcher. Her bestilte jeg en stor pose med ulike lengder. Godt å ha noe å prøve med, og de koster ikke stort. 18 forskjellige lengder, 10 stk. av hver lengde. Totalt 180 stk.

    Switcher.JPG


    Små knapper i chrome utførelse. Disse er meget små, knappen er kun 3 x 6mm.

    Små switcher.JPG


    Litt større knapper :

    Store knapper.JPG


    Stor knapper 2.JPG


    Da har jeg litt å eksperimentere med. Mulig jeg lager en egen design av frontplaten ?

    God helg til alle :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Håper noen her inne kan hjelpe meg ?

    Hei :)
    Trenger litt hjelp her. Aluminium profiler (massive). Helst 30 x 25mm, eller 30 x 20mm, eller noe lign.
    Noen som har tilgang til noe slikt ? Vet vi har noe i "den duren" på jobben, men her er alle superstresset med vårt nye produkt, så jeg har rett og slett i turt å spørre ennå. De er til mine tre slutt-trinn for å montere utgangs-transistorene.
    Noen som kan hjelpe meg ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Ingen som har tilgang på noe slikt, eller kan tipse om firma som har noe lign. :confused:

    Mvh.

    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.255
    Antall liker
    105.647
    Torget vurderinger
    23
    Skal ta en sjekk på jobben, jeg kjøpte en del alu i dim. som kan ligne på dette. Hvor store lengder?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det massive profiler i kvadratisk eller rektangulært tverrsnitt du skal ha? Bedre kjent som skinner...?
    Lengder og antall?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei Slukster :)

    Foreløpig trenger jeg kun fire lengder a 340mm.

    Mvh.

    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn