B
bamsemann
Gjest
Da tar jeg runde nr 2!Jeg tar gjerne og spanderer første runden
mvh
Da tar jeg runde nr 2!Jeg tar gjerne og spanderer første runden
mvh
Dette satte ord på tanker jeg har slitt med å få orden på.For meg som konsument er måledata helt uvesentlig. Oppgaven til hifi-anlegget mitt er å gi meg en subjektiv opplevelse. Du skiller ikke snørr og bart her, jeg har aldri ment at folk skal legge noe annet enn subjektive opplevelser til grunn for sitt forhold til hifi. Imidlertid har jeg et problem med at man opphever sine subjektive opplevelser til objektive sannheter.
Påstanden "jeg hører forskjell på kabler" kan ikke underkjennes da den er subjektiv. Men den har heller ingen relevans for andre da den ikke sier noe om hvorfor. Påstanden "det er hørbar forskjell på kabler" er på den annen side ikke riktig med mindre den kan verifiseres eller i det minste sannsynliggjøres. Det er en helt annen påstand, én som fordrer bevisførsel. Hvis du basert på "jeg hører forskjell" påstår at "det er forskjell", så opphever du din subjektive opplevelse til en objektiv sannhet, noe som er et argumentativt falsum.
Selvbedrag vil jeg vel kalle det. Ingen er immun, men jeg har etterhvert våknet.
Dette er et så godt poeng at ingen kommenterer det!
Vi har en liknende problemstilling på trompet. Bach har i årevis laget den beste trompeten. Yamaha, som har de største økonomiske ressursene har i årevis prøvd å kopiere og passere Bach uten å lykkes.
Nei, jeg mener at alle bør lære av andre uansett utgangspunkt. Men når har vi sett at en subjektivist har gitt uttrykk for at han har erhvervet ny viten, eller at han har bragt noe nytt inn i debatten utover en evindelig messing over temaet " jeg hører det hjemme så da må det jo være slik! Svigermor hørte også store forskjeller da jeg byttet kabler! Derfor er min virkelighet den universelle!"Og når du sier at ALLE må lære, så mener du slvfølgelig at alle er SUBJEKTIVISTENE!!!!!!! :
viss du var kjent med overklokking hadde du hørt om burn-in som foretas pre justering.Kanskje de kan kjøres dobbelt så fort etter innspilling?
Nei, sier du det? Så beleilig. Det er litt påfallende når alle slike myter av en eller annen grunn er umulige å verifisere, og går utenpå den fysiske virkelighet som resten av verden lever under.
Men Roger Solhaug med sin dype faginnsikt har selvfølgelig skjønt det?" For det første klarer ikke den moderne vitenskapen å gjenskape den klangen som er i disse historiske instrumenter med moderne ekvivalenter, heller klarer de ikke å forstå hvorfor og hvordan disse berømte instrumentmakere klarte å fremskaffe denne type klang. Det er kun teorier... "
Ikke helt riktig. Du skriver selv tidligere i tråden at du ville følt deg lurt hvis den nye forsterkeren din forandret seg lydmessig de første timene den var i bruk, selv om dette var en subjektiv opplevelse som går på tvers av din objektive fornuft.For meg som konsument er måledata helt uvesentlig. Oppgaven til hifi-anlegget mitt er å gi meg en subjektiv opplevelse. Du skiller ikke snørr og bart her, jeg har aldri ment at folk skal legge noe annet enn subjektive opplevelser til grunn for sitt forhold til hifi. Imidlertid har jeg et problem med at man opphever sine subjektive opplevelser til objektive sannheter.
Dette er flisespikkeri, selv om jeg er enig.Påstanden "jeg hører forskjell på kabler" kan ikke underkjennes da den er subjektiv. Men den har heller ingen relevans for andre da den ikke sier noe om hvorfor. Påstanden "det er hørbar forskjell på kabler" er på den annen side ikke riktig med mindre den kan verifiseres eller i det minste sannsynliggjøres. Det er en helt annen påstand, én som fordrer bevisførsel. Hvis du basert på "jeg hører forskjell" påstår at "det er forskjell", så opphever du din subjektive opplevelse til en objektiv sannhet, noe som er et argumentativt falsum. Du eliminerer også deg selv som subjektiv mottager fra "systemet", noe som åpenbart ikke kan være riktig da lytteren, som det er påpekt ikke minst fra "troende", er en kompleks og essensiell del av dette.
Jeg oppfatter "troende" som en negativ vinkling i denne sammenhengen. Hva om vi kaller det "skeptikere" og "observatører"?Det tegner et mye mer presist bilde om man bytter ut "rasjonalister" og "subjektivister" med henholdsvis "skeptikere" og "troende", dessuten blir det færre bokstaver å skrive.
Meget interessant. Men i denne tråden er jo alle, inkludert skeptikerene, enige om at nettopp høyttalere faktisk endrer seg over tid. Kan forklaringen da være enten mangelfull måling (gir en frekvenskurve et godt nok svar?) eller at dine høyttalere allerede var innspilt?Er dette dokumentasjon god nok på at innspilling har marginal eller ingen effekt?
Hvis du får bind for øynene og ikke lengre kan lukte lukten... Er det sannsynlig at du har lurt deg selv, eller påvirker bindet den sanselige prosessen?Hei!
Jeg har med interesse fulgt denne debatten og hadde i utgangspunktet ikke tenkt å engasjere meg i noe jeg ikke har kompetanse på. Det gjelder dette med korrelasjonen mellom hva som kan måles av forandringer i lyd i forholdet til hva mange av oss mener å høre. Jeg tror jeg har fått med meg at bl.a Ivar Løkken mener at dersom det ikke er målbare forskjeller kan man heller ikke høre forskjeller, eller er dette for enkelt forklart?
Jeg vil se det litt i relasjon til andre målbare forhold som sansene våre kan registrere.
Når det gjelder lukt for eksempel er det vel slik at enkelte kjemiske gasser har så lav lukteterskel at enkelte mennesker kan lukte disse lenge før det kan måles noe gass, deteksjonsgrensen er så lav at de luktene gassene ikke er målbare. En svak endring i lukten (mindre/mer) kan således oppfattes av våre sanseorganer, men er ikke målbare.
Kan det tenkes at vår hørsel på samme måte er i stand til å høre forskjeller som ikke er målbare? Eller er vitenskapen og teknologien kommet så langt på dette feltet at man kan sette = mellom målbar lyd og opplevd lyd? Bør vi være så ydmyke at vi kan tenke oss at enkelte reelt sett hører forskjeller i lyd bedre enn noe instrument skapt av mennesker?
Det er lett å tenke seg, analytisk, at et høyttalerelement påvirkes i noen grad av innspilling. I hvilken grad dette faktisk skjer er mindre opplagt, og vil avhenge av bruk og material-valg.Meget interessant. Men i denne tråden er jo alle, inkludert skeptikerene, enige om at nettopp høyttalere faktisk endrer seg over tid. Kan forklaringen da være enten mangelfull måling (gir en frekvenskurve et godt nok svar?) eller at dine høyttalere allerede var innspilt?
Du har dokumentert at du ikke klarte å måle en endring i frekvensgang.Angående høyttalere,
for to år siden fikk jeg kliss nye høyttalere, målte opp frekvenskurve umiddelbart for å sjekke hva som skjedde med høyttalerne etter innspilling.
Mange hundre timer etter med mucho HØY spilling målte jeg igjen.
INGEN FORANDRING OVERHODET!
Er dette dokumentasjon god nok på at innspilling har marginal eller ingen effekt?
Noen andre som har erfaring fra virkeligheten?
Eller er det bare tomsnakk???
Dersom det ikke er målbare forskjeller og man likevel kan høre forskjell er det overveiende sannsynlig at det er andre forhold enn de som betinges av anlegget som er forklaringen. Et lydintrykk er en komplisert sammensetning av en rekke faktorer; se tidligere innlegg.Jeg tror jeg har fått med meg at bl.a Ivar Løkken mener at dersom det ikke er målbare forskjeller kan man heller ikke høre forskjeller, eller er dette for enkelt forklart?
Jeg skrev, såvidt jeg er i stand til å finne igjen, at hvis forsterkeren endret elektrisk karakter over en innspillingsperiode, så ville dette være en indikasjon på dårlig elektronikkdesign. Da mener jeg elektrisk karakter, eller lydmessig hvis det var dette jeg skrev, som objektiv størrelse. Min subjektive lydopplevelse endres fra dag til dag, ja endog fra time til time, alt avhengig av humør, forventning og alle mulig andre forhold.Du skriver selv tidligere i tråden at du ville følt deg lurt hvis den nye forsterkeren din forandret seg lydmessig de første timene den var i bruk, selv om dette var en subjektiv opplevelse som går på tvers av din objektive fornuft.
Jeg krever en objektiv begrunnelse eller bevisførsel for å godta at et fenomen eller en effekt er reell. Hva du personlig hører eller ikke hører er for meg ganske irrelevant.En subjektiv opplvelse er en subjetiv opplevelse, og ferdig med det. Det er dere såkalte "skeptikere" som krever å få en objektiv begrunnelse for hva vi såkalt "troende" hører.
En observasjon i vitenskapelig forstand er objektiv og noe helt annet enn en opplevelse. Når man tror på et fenomen som ikke lar seg bevise vitenskapelig, så er man troende. Følgelig kan jeg ikke skjønne annet enn at "troende" er det mest dekkende ordet og jeg ser heller intet negativt i det. Hva er negativt med å være troende?Jeg oppfatter "troende" som en negativ vinkling i denne sammenhengen. Hva om vi kaller det "skeptikere" og "observatører"?
Ivar får svare for seg selv.Jeg tror jeg har fått med meg at bl.a Ivar Løkken mener at dersom det ikke er målbare forskjeller kan man heller ikke høre forskjeller, eller er dette for enkelt forklart?
Selv om jeg hører forskjell på kabler, er jeg ikke villig til å betale overpris.Du som HØRER forskjell på kabler, VET at det MÅ være noe som skiller kablene lydmessig fra hverandre?!
Jeg som HØRER mindre forskjell på kabler, ANTAR at det må være noe som skiller kablene lydmessig fra hverandre !!!..........men HVA?
For min del får jeg valget mellom to "tilsynelatende" like biler, den ene klarer max 200km/t. Den andre klarer 201km/t. Er jeg villig til å betale det DOBBELTE for den ENE km/t?
PS! Biler er noe dritt, MEN som med kabler.....er det noe ALLE har en mening om.
Som jeg skrev tidligere idag så mener jeg den type av observasjoner eller kanskje mer presist; opplevelser som det rapporteres om går utover det vi i vanlig tale kan karakterisere som troEn observasjon i vitenskapelig forstand er objektiv og noe helt annet enn en opplevelse. Når man tror på et fenomen som ikke lar seg bevise vitenskapelig, så er man troende. Følgelig kan jeg ikke skjønne annet enn at "troende" er det mest dekkende ordet og jeg ser heller intet negativt i det. Hva er negativt med å være troende?
Fundamentet i metodikken er som sagt igjen og igjen akkurat den samme som et stereoanlegg eller en opptakskjede opererer etter; man registrerer elektrisk eller akustisk aktivitet og transformerer den til en egnet form for fortolkning.
Måling og gjengivelse er akkurat den samme prosessen. Kan det være så vanskelig å forstå?
Kompleksitet? Det er rart at ingenting av det jeg skriver later til å synke inn: Hvis man er ute etter å finne ut hvorvidt det a) har skjedd en endring eller b) ikke, som for mange hifi-remedier er det plan problemstillingen befinner seg på, så fordrer ikke det noen kompleksitet. Alt man trenger å gjøre er å sammenligne "før" og "etter" og se om det er likt eller ei. Først når forskjeller eventuelt er påvist gir det noen mening å fortolke dem i et sanselig perspektiv. Det er vel femte ganger eller så at jeg skriver dette, jeg håper du i det minste kan registrere denne problemstillingen i forhold til din argumentasjon.
Hva angår subtilitet har mange elektroniske kretser større dynamisk område enn øret vårt, mens andre har mindre. En akustisk måling, eller om du vil, - et opptak, er normalt begrenset av kvaliteten på mikrofonen.
Jeg får mer følelsen av "abortdebatt med Ludvig Nessa" enn pragmatisk dialog her.
Bare det at du bruker de retoriske grepene ovenfor; "vi lettlurte tullinger" og "realistene som har alle svarene", viser at du hverken ønsker å forstå eller ta inn over deg ny viten. Når har jeg omtalt audiofile som "lettlurte tullinger"? Det er du og dine som bruker slike uttrykk, for å polemisere debatten og derfor slippe å forholde dere til argumentene som faktisk fremlegges.
Dette er, som nevnt over, en fundamentalt annen problemstilling enn den vi står ovenfor i tilfellet hifi-myter.
Alle er enige om at det er forskjell på trompetene; det kan høres, det kan måles; de klinger forskjellig. Det man her tydeligvis ikke har greid, er å parametrisere forskjellene, eller belyse dem kvalitativt, slik at den som teoretisk sett er "best" også oppleves som "best". Man har ikke utviklet et tilstrekkelig kvalitativt mål på forskjellene som foreligger.
Og det er en ærlig sak. Men i tilfellet hifi-myter dreier ikke problemstillingen seg om å finne kvalitative mål på forskjeller. Det foreligger ingen forskjeller; ingenting kan registreres elektrisk og/eller akustisk og ingenting kan høres i kontrollerte lytteforsøk. Her skal man ikke rangere noe kvalitativt eller parametrisere en forskjell, det finnes ingen registrerbar forskjell å bedømme.
Det er derfor en problemstilling som overhodet ikke er relatert til den med trompetene.
Trompet og cello kjenner ikke jeg til, men jeg foretok en blindtest forrige uke m svigermor som deltager hvor vi ønsket å stadfeste hvorvidt det var klangmessige forskjeller mellom pauke og fiolin. Hun svarte riktig i 10 av 10 tilfeller, noe jeg anser for å være statistisk signifikant
Jeg konstaterer at ingen "groundbreaking" blindtester noensinne har passert min skrivepult som indikerer at hørselen har evner som rokker ved newtons fysikk.Bruken av trompeteksemplet, som fulgte etter cello-eksemplet..der konstaterer du at ja, der har vi ikke klart å definere kvalitative mål på forskjeller ennå - ergo er det reelt. Og det har instrumentmakere verden over(men primært i Europa) forsøkt å finne ut av i flere århundrer. Det har ikke blitt mer progresjon i det arbeidet etter vi fikk høyfølsomme elektroniske måleinstrumenter såvidt jeg vet. Mens du likevel avviser relevansen, fordi det ikke foreligger forskjeller i hifi, enkelt og greit. De finnes ikke fastslår du. Og dermed er det avgjort. Du støtter deg sikkert til at det pr. idag ikke foreligger målinger som kan underbygge at slike forskjeller eksisterer. Mens det fortsatt er en stor gruppe mennesker som faktisk hører forskjeller på innspilling av elektronikk og kabler. Noen av dem er sikkert tilogmed ingeniører med relevant bakgrunn. Og svært mange med allment evnenivå godt over middels, høy utdannelse, gode jobber, lang erfaring og langt liv som musikkelsker og/eller musiker. Blant annet får jeg vel si, det er ingen homogen gjeng
Hva vil det si å måle perfekt, betyr det at input=output?--så kan ting måle perfekt og låte helt jævlig. Og omvendt.
Det er ikke alle musikere som mener at Bach-trompeter er bedre enn Yamaha-trompeter.Bruken av trompeteksemplet - -
Jeg konstaterer at "din" side av argumentasjonen går på å repetere ad infinitum at hørselen ikke kan karakteriseres perfekt og at målinger derfor ikke fører fram, samtidig som du glatt overser kunnskapen vi får fra blindtester.
mvh
Knut
Ja, selv min svigermor hører forskjell på pauke og fiolin med bind for øynene! ;DEt meget godt eksempel jetman! ;D
den I dag klokken 09:51:45, skrev jetman :
Trompet og cello kjenner ikke jeg til, men jeg foretok en blindtest forrige uke m svigermor som deltager hvor vi ønsket å stadfeste hvorvidt det var klangmessige forskjeller mellom pauke og fiolin. Hun svarte riktig i 10 av 10 tilfeller, noe jeg anser for å være statistisk signifikant
Mye bra her, Dog, fin tone ;DNei, jeg syntes ikke det er opplagt at den metodikken holder vann, i all ydmykhet. Kanskje på papiret, kanskje med tanke på at elektroniske instrumenter har høyere følsomhet enn hva vi som mennesker klarer å håndtere, men likevel, som vi vet(eller gjør vi ikke det i dine øyne?), så kan ting måle perfekt og låte helt jævlig. Og omvendt. Hvorfor det? Impliserer ikke det at måten vi måler akustisk og elektrisk aktivitet ikke er adekvat? At de kvalitative målene på lydgjengivelse ikke er fullgodt definert?
------snip-----
Så tilbake til start, kan det være at de kvalitative målene for forskjeller innen hifi ikke er godt nok / riktig definert? Finnes det en ørliten mulighet for at denne, tross alt, svært unge vitenskapen, ikke har klart det som 100vis av år med instrumentmakeri heller ikke har klart?
Jeg tror det, inntil videre, men er åpen for ny viten!
O.
Jeg har ikke fått med meg debatten, nei, men jeg leser for harde livet nå. Innen de første par sidene stod det ikke noe kontroversielt egentlig.knutinh: Du lar ingen sjanse gå fra deg til å spille trumfkortet ditt: blindtester.
Jeg antar at du har fått med deg kontroversene rundt blindtester som raste i Stereophile på midten av 80-tallet?
http://www.stereophile.com/historical/141/index.html
har ikke nok kunnskaper om dette til å ta stilling, annet enn å observere at temaet tydeligvis er kontroversielt.
Eller er alle enige pga av innbillning og god fantasi?Meget interessant. Men i denne tråden er jo alle, inkludert skeptikerene, enige om at nettopp høyttalere faktisk endrer seg over tid. Kan forklaringen da være enten mangelfull måling (gir en frekvenskurve et godt nok svar?) eller at dine høyttalere allerede var innspilt?
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/loudspeakers/SpeakerBreakIn2.phpEller er alle enige pga av innbillning og god fantasi?
DET TROR JEG
At that particular establishment, driver burn in was a quick process: a sine wave, delivered at the drivers pre-burn in fs and at an amplitude large enough to stretch the drivers suspension, but not so large to cause damage was used.http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/loudspeakers/SpeakerBreakIn2.php
"When the test series was run to completion, the resulting amplitude response graphs indicated that an end user would likely encounter larger system-to-system amplitude response differences (~1.04 dB Spl) owing to normal driver variances than would be encountered breaking in raw drivers. In Graphic 7 we see the results of that run."
"From the foregoing analyses, it’s reasonable to conclude that suspension compliance changes arising as a consequence of initial driver burn in has little effect on the performance of a loudspeaker system."
-k
Men har du faktisk gjort det?Inspillingstid på høyttalerelementer varierer med stivheten til opphenget. Effektive elementer har mye stivere "fjør" enn tilsvarende mindre effektive elementer og trenger mere tid på å løsne. Da trengs ofte noen hundre timer. Å måle denne endringen burde være overkommlig, både materialendringen og responsen.
Mvh
b
Dette var tallenes tale, hørte du om det var skjedd noe, eller kan det ikke ha skjedd noe siden tallene ikke viste noe?Angående høyttalere,
for to år siden fikk jeg kliss nye høyttalere, målte opp frekvenskurve umiddelbart for å sjekke hva som skjedde med høyttalerne etter innspilling.
Mange hundre timer etter med mucho HØY spilling målte jeg igjen.
INGEN FORANDRING OVERHODET!
Er dette dokumentasjon god nok på at innspilling har marginal eller ingen effekt?
Noen andre som har erfaring fra virkeligheten?
Eller er det bare tomsnakk???