Innspillingstid ?

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei Løkken!
Ser på fine bilder av ditt nåværende og tidligere anlegg,og legger merke til et fint utvalg mer eller mindre kostbare kabler.Var det en plan med kabelvalgene,eller noe som tilfeldigvis var tilgjengelig uten hensyn til lydkvalitet.
mvh FEB
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Selvbedrag vil jeg vel kalle det. Ingen er immun, men jeg har etterhvert våknet.
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei igjen Løkken.
Ja sånn kan det gå,men det varer nok ikke lenge før du er på bedringens vei med en ny Valhallakabel på innspilling i anlegget,lykke til!!
mvh
FEB
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg forsto det, men har ikke fått noe grep om hva som faktisk er fundamentet i denne metodikken, og hvorfor den med så stor sikkerhet regnes for å gi disse svarene som "objektivisten" fester slik lit til. Som jeg sa et eller annet sted, hvis det finnes instrumenter / måleutstyr / metodikk som kan fange opp kompleksitet og subtilitet som vårt sanseapparat er i stand til, så er jeg veldig interessert i å høre om det.

Jeg underkjenner ikke et fagfelt jeg ikke har innsikt i - beklager hvis jeg ga inntrykk av det, men er undrende til denne ekstreme polariseringen som finner sted her og andre steder hvor dette diskuteres. Bastanthet og arroganse finnes definitivt i begge leire ;) Det at vi lettlurte tullinger faktisk diskuterer med de steinharde realistene som har alle svarene, betyr jo at vi ønsker å forstå og er åpne for ny viten.

O.
Nå også spåkone og healer!

"Relevant utdanning og kunnskap" ble skrevet i relasjon til forståelse av analyse og målemetodikk, som jeg mener fremkom ganske tydelig. Påstandene om målemetodikkens utilstrekkeligheter er sterke og kommer tett, jeg mener at det å fremsette slike påstander med troverdighet betinger innsikt i hva dette fagfeltet faktisk dreier seg om. Jeg ser intet arrogant i det, - det virker på meg mer arrogant å bastant underkjenne et fagfelt man ikke har innsikt i.
 
O

om.s

Gjest
Men vi, subjektivistene om du vil, mener nok at det å forholde seg til målbare størrelser er en noe mangelfull plattform for forståelse av lyd og musikk alene, spesielt siden det åpenbart ikke er veldig sofistikerte metoder man har på dette området - men fremfor alt fordi man gjør egne erfaringer. Ikke alle som velger å se bort fra det...

O.
Du verden å enig jeg er med deg idag :D

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det varmer en syk mann med lungebetennelse! :D

O.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Med innspillingstidtid på flere måneder, mener forhandleren at det som låter ganske dårlig i butikken hans, at hvis du kjøper dette produktet til 8.000.- så kommer det til å låte som et anlegg til flere hundretusen om et par måneder. Stemmer som regel!
 
O

om.s

Gjest
Med innspillingstidtid på flere måneder, mener forhandleren at det som låter ganske dårlig i butikken hans, at hvis du kjøper dette produktet til 8.000.- så kommer det til å låte som et anlegg til flere hundretusen om et par måneder. Stemmer som regel!
Hadde du enda sagt 80 000,- til flere hundre tusen så hadde denne uttalelsen hatt sammenheng ;)

mvh
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hypotesen henger ikke på greip, uansett beløp.
Alle blir lurt ! Blindtest deg selv, og bli enig med meg............
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hørte på radioen i går. Der var det et intervju med norges fremste cellist, Truls Mørk. Det ble en del snakk om instrumentet hans som er kjøpt av et norsk firma for x- antall millioner kroner. Det fins relativt få av denne typen i verden, færre enn av de berømte Stradivarius fiolinene. Selvfølgelig er instrumentet til Mørk lagd på 1700 tallet.
Men her har vitenskapen med alle de teknologiske hjelpemidler som er tilstede i det 21 århundre analysert disse instrumenter opp og ned i mente, ned til tresorten og eventuell luftforurensing i trevirket, eller mangel på dette, limsorter osv. For det første klarer ikke den moderne vitenskapen å gjenskape den klangen som er i  disse historiske instrumenter med moderne ekvivalenter, heller klarer de ikke å forstå hvorfor og hvordan disse berømte instrumentmakere klarte å fremskaffe denne type klang. Det er kun teorier...

Og i relasjon til dette syns jeg det er merkelig at rasjonalistene later til å ha svar på det meste når det gjelder hvordan lydbølgene påvirker vår høreevne og hjernens tolkning av lyd sett i lys av moderne hifi produksjon.
Dette er et så godt poeng at ingen kommenterer det!

Vi har en liknende problemstilling på trompet. Bach har i årevis laget den beste trompeten. Yamaha, som har de største økonomiske ressursene har i årevis prøvd å kopiere og passere Bach uten å lykkes.

Yamaha skal i følge målinger være bedre. Hvorfor er ikke verdens trompetister enige!? Fordi deres viten er basert på erfaringer og ikke vitenskapelig forskning. De har egentlig feil.

Tror det samme gjelder Truls Mørk og Co. Det lages sikkert celloer i dag som er bedre enn den han spiller på. Det kan helt sikkert måles også. Det eneste problemet er at Truls ikke er enig.

Synes han burde ta til vettet snart! ;D ;D ;D
 
W

wurst

Gjest
Dette er rett og slett en ørkesløs debatt der ugjendrivelige argumenter ikke ser ut til å ha noen som helst slags gjennomslagskraft. De såkalte subjektivistene maler de samme tingene om igjen og om igjen uten å ta inn over seg hva saken gjelder enn si å resonnere seg fram til logiske slutninger. Enten leser dere ikke de innleggene som skrives eller dere greier ikke å legge sammen to og to. Er det ikke slik at man burde lære av hverandre i stedet for å kverne sin egen retorikk til det kjedsommelige? Hele diskusjonen minner betenkelig om politiske debatter der alle er uten vilje - eller evne - til å tilegne seg noe nytt som kan utvide deres horisont. End of story!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.786
Antall liker
21.345
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Dette er rett og slett en ørkesløs debatt der ugjendrivelige argumenter ikke ser ut til å ha noen som helst slags gjennomslagskraft. De såkalte subjektivistene maler de samme tingene om igjen og om igjen uten å ta inn over seg hva saken gjelder enn si å resonnere seg fram til logiske slutninger. Enten leser dere ikke de innleggene som skrives eller dere greier ikke å legge sammen to og to. Er det ikke slik at man burde lære av hverandre i stedet for å kverne sin egen retorikk til det kjedsommelige? Hele diskusjonen minner betenkelig om politiske debatter der alle er uten vilje - eller evne - til å tilegne seg noe nytt som kan utvide deres horisont. End of story!
tja, dette kan man i høyeste grad si om objektivistene også...
 
B

bamsemann

Gjest
Dette er rett og slett en ørkesløs debatt der ugjendrivelige argumenter ikke ser ut til å ha noen som helst slags gjennomslagskraft. De såkalte subjektivistene maler de samme tingene om igjen og om igjen uten å ta inn over seg hva saken gjelder enn si å resonnere seg fram til logiske slutninger. Enten leser dere ikke de innleggene som skrives eller dere greier ikke å legge sammen to og to. Er det ikke slik at man burde lære av hverandre i stedet for å kverne sin egen retorikk til det kjedsommelige? Hele diskusjonen minner betenkelig om politiske debatter der alle er uten vilje - eller evne - til å tilegne seg noe nytt som kan utvide deres horisont. End of story!
Og når du sier at ALLE må lære, så mener du slvfølgelig at alle er SUBJEKTIVISTENE!!!!!!! ::)
 
O

om.s

Gjest
Og når du sier at ALLE må lære, så mener du slvfølgelig at alle er SUBJEKTIVISTENE!!!!!!!  ::)
Det bruker å være det, "intet nytt under solen i så måte", relativt navle beskuende med egen kunnskaps fortreffelighet, måtte jeg aldri straffes med å bli en objektivist!

;)

mvh
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg forsto det, men har ikke fått noe grep om hva som faktisk er fundamentet i denne metodikken, og hvorfor den med så stor sikkerhet regnes for å gi disse svarene som "objektivisten" fester slik lit til.
Fundamentet i metodikken er som sagt igjen og igjen akkurat den samme som et stereoanlegg eller en opptakskjede opererer etter; man registrerer elektrisk eller akustisk aktivitet og transformerer den til en egnet form for fortolkning.

Måling og gjengivelse er akkurat den samme prosessen. Kan det være så vanskelig å forstå?

Som jeg sa et eller annet sted, hvis det finnes instrumenter / måleutstyr / metodikk som kan fange opp kompleksitet og subtilitet som vårt sanseapparat er i stand til, så er jeg veldig interessert i å høre om det.
Kompleksitet? Det er rart at ingenting av det jeg skriver later til å synke inn: Hvis man er ute etter å finne ut hvorvidt det a) har skjedd en endring eller b) ikke, som for mange hifi-remedier er det plan problemstillingen befinner seg på, så fordrer ikke det noen kompleksitet. Alt man trenger å gjøre er å sammenligne "før" og "etter" og se om det er likt eller ei. Først når forskjeller eventuelt er påvist gir det noen mening å fortolke dem i et sanselig perspektiv. Det er vel femte ganger eller så at jeg skriver dette, jeg håper du i det minste kan registrere denne problemstillingen i forhold til din argumentasjon.

Hva angår subtilitet har mange elektroniske kretser større dynamisk område enn øret vårt, mens andre har mindre. En akustisk måling, eller om du vil, - et opptak, er normalt begrenset av kvaliteten på mikrofonen.

Det at vi lettlurte tullinger faktisk diskuterer med de steinharde realistene som har alle svarene, betyr jo at vi ønsker å forstå og er åpne for ny viten.
Jeg får mer følelsen av "abortdebatt med Ludvig Nessa" enn pragmatisk dialog her.

Bare det at du bruker de retoriske grepene ovenfor; "vi lettlurte tullinger" og "realistene som har alle svarene", viser at du hverken ønsker å forstå eller ta inn over deg ny viten. Når har jeg omtalt audiofile som "lettlurte tullinger"? Det er du og dine som bruker slike uttrykk, for å polemisere debatten og derfor slippe å forholde dere til argumentene som faktisk fremlegges.

Vi har en liknende problemstilling på trompet. Bach har i årevis laget den beste trompeten. Yamaha, som har de største økonomiske ressursene har i årevis prøvd å kopiere og passere Bach uten å lykkes.

Yamaha skal i følge målinger være bedre. Hvorfor er ikke verdens trompetister enige!?
Dette er, som nevnt over, en fundamentalt annen problemstilling enn den vi står ovenfor i tilfellet hifi-myter.

Alle er enige om at det er forskjell på trompetene; det kan høres, det kan måles; de klinger forskjellig. Det man her tydeligvis ikke har greid, er å parametrisere forskjellene, eller belyse dem kvalitativt, slik at den som teoretisk sett er "best" også oppleves som "best". Man har ikke utviklet et tilstrekkelig kvalitativt mål på forskjellene som foreligger.

Og det er en ærlig sak. Men i tilfellet hifi-myter dreier ikke problemstillingen seg om å finne kvalitative mål på forskjeller. Det foreligger ingen forskjeller; ingenting kan registreres elektrisk og/eller akustisk og ingenting kan høres i kontrollerte lytteforsøk. Her skal man ikke rangere noe kvalitativt eller parametrisere en forskjell, det finnes ingen registrerbar forskjell å bedømme.

Det er derfor en problemstilling som overhodet ikke er relatert til den med trompetene.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.744
Antall liker
11.349
Torget vurderinger
2
Jeg synes uansett stadig det er nokså forstemmende at alle (overraskende nok også de teknisk skolerte objektivister) snakker om antall timer, som om det gir noen rimelig referanse. Det MÅ nok være Watt x timer om det skal gi noen mening for effekttrinn (i den grad disse har none innspillingskurve, altså) og spesielt for høyttalere. Spesielt lettdrevne høyttaler med stive oppheng og kraftige motorsystemer har enormt lang tid foran seg om du bare tenker timer på samme volum (dB) som de mer normale høyttalere. Tommelfingerregelen er (etter å ha gjort dette et utall ganger) 500 - 1000 Watt x timer. Og husk at jeg som regel ikke gidder å venne ørene til klangen, jeg setter dem i motfase og "ansikt til ansikt" for så å gi dem litt kontrollytt inni mellom.
Om ikke du trur på det jeg sier foreslår jeg at du lytter på et sett helt nye Klipsch RF5. Jeg lover deg at de ikke spiller bass overhodet. Så kan du ta en tur hit og høre på mine; du kommer knapt til å tro dine egne ører.

Mvh
Håkon
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det MÅ nok være Watt x timer om det skal gi noen mening for effekttrinn...
Da spør jeg hvorfor og ikke minst, siden du skriver at det gir mening, hvilken mening det gir.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.675
Antall liker
3.201
Torget vurderinger
0
Er det noen som har info om utførte blindtester for trompet og/eller cello ?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Er det noen som har info om utførte blindtester for trompet og/eller cello ?
Trompet og cello kjenner ikke jeg til, men jeg foretok en blindtest forrige uke m svigermor som deltager hvor vi ønsket å stadfeste hvorvidt det var klangmessige forskjeller mellom pauke og fiolin. Hun svarte riktig i 10 av 10 tilfeller, noe jeg anser for å være statistisk signifikant ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Dersom det ER kablene du høre forskjell på ... og ikke noe annet, dine egen ører og/eller persepsjon for eksempel...

mvh
KJ
Hehe. Etter det jeg leste hadde bamsemann byttet kabler, ikke ører eller persepsjon!

Jeg regner med at det plager deg at du ikke hører forskjell på noe som helst, og du prøver derfor å bortforklare denne kjennsgjerningen med våre lettlurte hjerner og ustabile ører.

Enda værre er det med tallryttere som Løkken og co. Måler det ikke bra så låter det ikke bra.

KJ, hvorfor bruke mer enn 5000kr på hifi når det bare er øra og hjernen som lurer deg til å tro at et til 50 000kr er bedre?

Ivar, er dine hifi-kjøp basert på lytting i hele tatt, eller leser du bare tekniske måledata? Hvis du foretrekker en sluttforsterker i forhold til en annen, hva er da dette basert på?
 
B

bamsemann

Gjest
Mange av oss såkalte subjektivistene er faktisk oppegående tenkende mennesker som klarer å ta avgjørelser selv, tror til og med noen har både grunnskole, videregående og utdannelse...

Jeg syns at dere objektivistene kler på dere en veldig arrogant frakk når dere diskuterer her på sentralen...

Uansett hvor mye teknisk kunnskap Løkken og andre måtte ha tillært seg, så stiller vi ALLE helt likt når det gjelder å lytte...

Vi har alle to ører til å oppfange lydbølger med...

Jeg er helt enig i at hi-fi bransjen i likhet med veldig mange andre bransjer er en kynisk bransje, og kan selvfølgelig utnytte nye disipler...

Men etter ca 25 år med hi-fi som hobby så mener jeg å ha et visst grunnlag for å uttale meg om hva jeg hører, og ikke hører...

Bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Fra en cd spiller-forsterker er ny til den har spilt i x antall timer, vil jeg påstå at i 95% av tilfellene vil den skifte lydkarakter.

Bassen vil som regel bli strammere/tørrere puste bedre bli mer flertonig.

Mellomtonen vil åpne seg og blomstre bedre bli mere glatt og få bedre konturer og kontraster, man vil også få et inntrykk av større panorering av lydbildet.

Diskanten blir glattere, åpnere, mer utsrakt, sibilanter vil ikke stikke seg ut.

Koblingen mellom bass mellomtone diskant blir mer sømløs, lyden blir mer helstøpt.

Jeg har kjøpt musikk og stereoutstyr siden lutten av 60 åra, og særlig de siste 16-17 åra har jeg testa mengder med utstyr hos meg selv og hos resten av vennegjengen som bedriver hi-fi.

At disse forandringene skjer i komponentene og ikke i øra er jeg 100% sikker på. Ingen tvil....

Ferdig debatert om innspilling!   :)
Dette svarte jeg brand-x da han spurte meg om endringer vedrørende innspilling.

Men det viste seg jo i etterkant at dette svaret var feil, og da gir jo meningen med denne tråden seg selv...

Forutinntatthet ???

Bamsemann.... :-[
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Ivar, er dine hifi-kjøp basert på lytting i hele tatt, eller leser du bare tekniske måledata? Hvis du foretrekker en sluttforsterker i forhold til en annen, hva er da dette basert på?
For meg som konsument er måledata helt uvesentlig. Oppgaven til hifi-anlegget mitt er å gi meg en subjektiv opplevelse. Du skiller ikke snørr og bart her, jeg har aldri ment at folk skal legge noe annet enn subjektive opplevelser til grunn for sitt forhold til hifi. Imidlertid har jeg et problem med at man opphever sine subjektive opplevelser til objektive sannheter.

Påstanden "jeg hører forskjell på kabler" kan ikke underkjennes da den er subjektiv. Men den har heller ingen relevans for andre da den ikke sier noe om hvorfor. Påstanden "det er hørbar forskjell på kabler" er på den annen side ikke riktig med mindre den kan verifiseres eller i det minste sannsynliggjøres. Det er en helt annen påstand, én som fordrer bevisførsel. Hvis du basert på "jeg hører forskjell" påstår at "det er forskjell", så opphever du din subjektive opplevelse til en objektiv sannhet, noe som er et argumentativt falsum. Du eliminerer også deg selv som subjektiv mottager fra "systemet", noe som åpenbart ikke kan være riktig da lytteren, som det er påpekt ikke minst fra "troende", er en kompleks og essensiell del av dette.

Som konsument kan jeg forholde meg utelukkende til det subjektive aspektet, da stereoanlegget er der for å tilfredsstille meg. Som fagmann må jeg imidlertid forholde meg til objektive og verifiserbare sannheter, da jeg skal produsere allmenngyldige og fungerende resultater.

Egentlig så er det "rasjonalistene" som i realiteten er "subjektivister" fordi de skiller mellom subjektive opplevelser og objektive sannheter. De som kaller seg "subjektivister" trekker likhetstegn mellom det subjektive og det objektive og er derfor i realiteten det stikk motsatte. Jeg bruker derfor begrepet "troende" istedet for "subjektivister", da det sier mye mer om hvor en står i debatten.

Det tegner et mye mer presist bilde om man bytter ut "rasjonalister" og "subjektivister" med henholdsvis "skeptikere" og "troende", dessuten blir det færre bokstaver å skrive.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Mange av oss såkalte subjektivistene er faktisk oppegående tenkende mennesker som klarer å ta avgjørelser selv, tror til og med noen har både grunnskole, videregående og utdannelse...

Men etter ca 25 år med hi-fi som hobby så mener jeg å ha et visst grunnlag for å uttale meg om hva jeg hører, og ikke hører...
Det er ingen som vet mer om teologi enn prester. De er svært oppegående, mange har drevet på mer enn 25 år, og de er sterkt troende. Det er en ærlig sak å være troende hva angår upåviste fenomener, enten det dreier seg om Gud og skapelsen eller mindre ting som kabler og innspilling. Jeg personlig er skeptiker i alle disse sammenhengene, jeg liker ikke å tro, jeg vil heller basere min virkelighetstilnærmelse på vitenskapelig bevis eller objektiv verifisering. Det mener jeg er en like ærlig sak.

Jeg har ikke noen problemer med at folk tror. Jeg har imidlertid et problem med at folk som tror hevder at de vet. Subjektive opplevelser er fundamentet for all tro, men viten betinger objektive verifikasjon.
 
O

om.s

Gjest
Egentlig så er det "rasjonalistene" som i realiteten er "subjektivister" fordi de skiller mellom subjektive opplevelser og objektive sannheter. De som kaller seg "subjektivister" trekker likhetstegn mellom det subjektive og det objektive og er derfor i realiteten det stikk motsatte. Jeg bruker derfor begrepet "troende" istedet for "subjektivister", da det sier mye mer om hvor en står i debatten.
Godt du tar denne begreps forklaringen, ifbm en annen tråd erklærte jeg meg nettopp som rasjonalist, uten at dette skal misforståes til at man tar en objektivists standpunkt.
Troende er man vel også, om enn i en annen sammenheng, til litt av hvert...

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Nå har debatten gått i loop =)

Bamsemann henviser til sine 25 års erfaring, Løkken må forklare seg mhp om han bare kjøper hifi utfra spesifikasjoner.

De som setter likhetstegn mellom lytteinntrykk og fysiske regler vil aldri ta inn over seg argumentene fra skeptikerne som mener at det må testes mer grundig. Og motsatt.

Altså får vi en stillingskrig hvor poenget er å "slå ihjel" motstanderens argumenter eller "ta ham" på dårlig nett-etikett. Ingen av delene besvarer trådens topic og det hele avsluttes med 10 sider ørkesløs krangel mellom om.s, bamsemann, løkken, undertegnede etc. At vi gidder =)

-k
 
O

om.s

Gjest
Mange av oss såkalte subjektivistene er faktisk oppegående tenkende mennesker som klarer å ta avgjørelser selv, tror til og med noen har både grunnskole, videregående og utdannelse...

Jeg syns at dere objektivistene kler på dere en veldig arrogant frakk når dere diskuterer her på sentralen...

Uansett hvor mye teknisk kunnskap Løkken og andre måtte ha tillært seg, så stiller vi ALLE helt likt når det gjelder å lytte...

Vi har alle to ører til å oppfange lydbølger med...

Jeg er helt enig i at hi-fi bransjen i likhet med veldig mange andre bransjer er en kynisk bransje, og kan selvfølgelig utnytte nye disipler...

Men etter ca 25 år med hi-fi som hobby så mener jeg å ha et visst grunnlag for å uttale meg om hva jeg hører, og ikke hører...

Bamsemann..  :)
Gode poenger bamsemann, elsker visst å sitere meg selv på gamle uttalelser
så her kommer ett til, spes de to siste delene mener jeg har relevans i denne sammenheng.

Noen hifi teoretikere og/eller "audio/ psyko/akustikk/analytikere", ser jo ikke skogen for bare trär, el teorier" om man foretrekker, de glemmer kanskje det primäre, opplevelsen, engasjementet, fölelsen, av/fra musikken, til fordel for en "teori".

Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........

Så kan man mene hva man vil om bransjen forövrig......

Og jeg kjemper med å forstå at noen kan gjøre denne hobbien til en matematisk el teknisk øvelse, i såkalt forståelse av "virkeligheten",
vel min er det ikke, selv om jeg selvsagt lever under og med de samme betingelser (fysiske lover etc..) som alle andre....

:)

mvh
 
B

bamsemann

Gjest
Her har du både rett og feil Løkken...

Det finns helt sikkert masse mennesker som har studert relegion mere dyptpløyende enn mange prester, men ikke er troende...

Jeg har all respekt for din viten og kunnskap om elektronikk og andre temaer generelt Løkken, men jeg tror at du lar deg påvirke av din omgangskrets...

Og jeg TROR IKKE jeg hører forskjell! Jeg HØRER forskjell

Det er kunnskap jeg har tilegna meg meg etter mange år som audiophil...

Jeg får et sterkt inntrykk av at det er dere 18% her på sentralen som påberoper dere å ha fasiten, og at vi 82% andre er hi-fi tullinger som ikke vet vårt beste..

Hvorfor kan ikke begge sider vise litt mer ydmykhet her, dette blir jo bare den tåpelige kabeldebatten på nytt..

Bamsemann....  :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.744
Antall liker
11.349
Torget vurderinger
2
Da spør jeg hvorfor og ikke minst, siden du skriver at det gir mening, hvilken mening det gir.
Hav angår effekttrinn klippet du vekk min lille passus om hvrovidt det finnes noen innspillingskurve for elektronikk overhodet. Men om vi for diskusjonens skyld skal hevde det, så er det åpenbart at for effekttrinnene gjelder hvor mye effekt disse omsetter på utgangene for å få med hele kjeden. Men jeg må igjen poengtere at jeg her ikke tar stilling til relevansen for elektronikken. For høyttalere derimot står min argumentasjon fast.

Mvh
Håkon Rognlien
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
To fine innlegg av en mindre "stridslysten" Løkken, nå. Setter pris på det, og med ett fremstår du i mine ører med mer kredibilitet enn på lenge. Det synes jeg er flott :D
Har selv her på HFS tatt til orde for å gravlegge "objektivist" betegnelsen, og heller gå for det betydelig mer positive skeptiker begrepet; et begrep som også bærer med seg en åpning om utvikling og lærdom.
Å betegne de såkalte "subjektivistene" (et begrep som får det til å vrenge seg i meg) som troende er jeg ikke helt med på. Den erfaringsbaserte kunnskapen "de" baserer seg går langt utover det vi vanligvis oppfatter som "tro".
 
O

om.s

Gjest
De som setter likhetstegn mellom lytteinntrykk og fysiske regler vil aldri ta inn over seg argumentene fra skeptikerne som mener at det må testes mer grundig. Og motsatt.

-k
sitat.
Og jeg kjemper med å forstå at noen kan gjøre denne hobbien til en matematisk el teknisk øvelse, i såkalt forståelse av "virkeligheten",
vel min er det ikke, selv om jeg selvsagt lever under og med de samme betingelser (fysiske lover etc..) som alle andre....

Edit: Verken jeg eller noen av mine like sinnede har vel ikke meg bekjent, satt noen som helst likhets tegn mellom lytteinntrykk og fysiske regler!, det er en feil avledning du får stå inne for selv!.....

:sitat slutt

Er dette så vanskelig?: Enten liker du det du hører el så liker du det ikke!
Liker du det, kjøper du det, liker du ikke, lar du vær?
Man behøver ikke legge ut på ett korstog for å redde de som kjøper det de liker!
Det hele behøver ikke være verre!

Samtidig med en liten dose respekt for at andre kan mene noen annet, respekten, mener jeg er der, selv om jeg ikke er enig ialt!
Dette er vel muligens det vanskeligste!

mvh
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Altså får vi en stillingskrig hvor poenget er å "slå ihjel" motstanderens argumenter eller "ta ham" på dårlig nett-etikett. Ingen av delene besvarer trådens topic og det hele avsluttes med 10 sider ørkesløs krangel...
Det er en uunngåelig konsekvens av problemstillingens natur. Den er ikke-verifiserbar og ikke-dokumenterbar, derfor må man forholde seg til den enten som troende eller som skeptiker. De troende argumenterer med personlige opplevelser, skeptikerne med mangel på bevis.

Den eneste måten en slik debatt kan bringes videre på er enten at fenomenene faktisk verifiseres. Når man ser på mengden empirisk bevis for at mange av dem ikke er reelle, så tror jeg at det aldri vil skje. For noen få kanskje, men for de fleste ikke. Derfor vil det i all fremtid forbli en debatt om tro, mellom troende og skeptikere som aldri blir enige.

Og jeg TROR IKKE jeg hører forskjell! Jeg HØRER forskjell.
All den tid opplevelsen er subjektiv er den pr. def. tro. Spør én som har opplevd en vekkelse om han tror han har opplevd den eller om han har opplevd den. Han vil selvsagt si at han har opplevd den, og ingen kan påstå at han tar feil. Men det er likefullt en subjektiv, ikke-verifisert opplevelse, og derfor definisjonsmessig tro. Viten krever objektive beviser, det kommer man ikke utenom. Derfor kan man ikke si, selv om du i egne ører hører forskjell, at det er påvist at det er forskjell.

Jeg skjønner imidlertid ikke at det har noe å bety ene eller andre veien, da det vel er den subjektive opplevelsen som teller for deg som hifi-entusiast?
 
B

bamsemann

Gjest
Nå har debatten gått i loop =)

Bamsemann henviser til sine 25 års erfaring, Løkken må forklare seg mhp om han bare kjøper hifi utfra spesifikasjoner.

De som setter likhetstegn mellom lytteinntrykk og fysiske regler vil aldri ta inn over seg argumentene fra skeptikerne som mener at det må testes mer grundig. Og motsatt.

Altså får vi en stillingskrig hvor poenget er å "slå ihjel" motstanderens argumenter eller "ta ham" på dårlig nett-etikett. Ingen av delene besvarer trådens topic og det hele avsluttes med 10 sider ørkesløs krangel mellom om.s, bamsemann, løkken, undertegnede etc. At vi gidder =)

-k
Her er jeg helt enig med knutinh.. denne tråden bør legges død....

Bmsemann... :)
 
K

knutinh

Gjest
@jetman

Skeptiker er en god term for mange som blir puttet eller putter seg selv i objektivist-båsen.

Jeg synes "troende" er en presis beskrivelse av "ikke-skeptikerne", men det har en negativ assosiasjon hengende ved seg som kanskje er uheldig.

Jeg tror forsåvidt at mange av oss egentlig er ganske enige og hadde funnet ut av ting over en øl, men det er fort å hive seg inn i debatten med sterke utsagn og å prøve å plukke andre utsagn fra hverandre.

-k
 
B

bamsemann

Gjest
@jetman

Skeptiker er en god term for mange som blir puttet eller putter seg selv i objektivist-båsen.

Jeg synes "troende" er en presis beskrivelse av "ikke-skeptikerne", men det har en negativ assosiasjon hengende ved seg som kanskje er uheldig.

Jeg tror forsåvidt at mange av oss egentlig er ganske enige og hadde funnet ut av ting over en øl, men det er fort å hive seg inn i debatten med sterke utsagn og å prøve å plukke andre utsagn fra hverandre.

-k
Øl er godt vet du... :)
 
O

om.s

Gjest
Jeg tror forsåvidt at mange av oss egentlig er ganske enige og hadde funnet ut av ting over en øl, men det er fort å hive seg inn i debatten med sterke utsagn og å prøve å plukke andre utsagn fra hverandre.

-k
Jeg tar gjerne og spanderer første runden ;)

mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Holder dere på enda amøber?

Respekt for svigermora di Jetman!

Sånn apropos målinger; en kompis hadde et par 3-veis Focal/JM-Lab høyttalere med en betonet Ari Ben-diskant. Så jeg stilte opp med loddesaker, Clio og ScanSpeak 9700.
Og her kommer saken; Focal-diskanten (romfartsteknologi ::)) målte nærmest perfekt men låt rett og slett forferdelig, (Ari..) ScanSpeaken målte sådær i nærfelt, men "forsvant" totalt med sin luftige og ufarvede gjengivelse.
Lærdom? Vel, husk at en frekvensmåling ikke sier noe om signalrenhet, kun om samlet utstrålingsenergi.

Konklusjon: du skal ikke tro alt du måler.. ???


Mvh. RS
 
Topp Bunn